Trzecia godzina tego wieczoru Radia TOK FM, Tomasz Stawiszyński wciąż jeszcze przy mikrofonie. Ze mną w studiu Zygmunt Borawski, dobry wieczór, dobry wieczór, sprawca całego zamieszania można powiedzieć, 1/3 pracowni AA Colective obok Srdjan Zlokapa, Martin Marker Larsen i współautor wraz właśnie z wymienionymi panami projektu zagospodarowania placu centralnego, które wygrało w konkursie, który to projekt wygrał. No i rozpętała się burza, przede wszystkim panie Zygmuncie, coś pan tę świnię tam na polski plac, jakąś świnię, dlaczego państwo umieścili świnie tam. Takie tam widziałem komentarze to zaczniemy od tej świni może.
Rozwiń »
Już to tłumaczył też parokrotnie, ale wzięła udział jeszcze raz bardzo dziwna sytuacja, bo ja poszedłem spać we wtorek wieczorem cały poniedziałek w nocy nie byłem w stanie spać z nerwów wiedzieliśmy, że następnego dnia jest ogłoszenie wyników, więc to była koszmarna noc i we wtorek jak już zaszły te emocje jeszcze nie wylała się w latach był w nie polała się krew już polała się kre w jeszcze to już, choć już pierwsze sygnały do nas dochodziły, że jest, że rzecz że, że jest nie najlepiej albo, że powiedzmy połowa połowa sygnałów, które do nas dochodziła była była raczej negatywna, ale położyli po położą się w końcu spać jakoś tam spałem we wtorek i w środę rano budzą mnie telefon z różnych portali internetowych, których może teraz nie będę nie będę wymieniał, ale budzą mój dzień dobry panie Zygmuncie dzwoni odchodzą od tygodnia Atalu widzieliśmy się dowiedzieć co oznacza świdniczanom państwowi wyławiać właśnie powiedz może ktoś tej wizualizacji nie widział jak nie widział to zachęcamy do skorzystania z przeglądarki internetowej jakiejś popularnej i bez trudu państwo te wizualizacje odnajdą rzeczywiście w pewnym ne istotnym punkcie tej wizualizacji placu Defilad unosi się na z placem Defilad taka różowa pokaźna bardzo sympatycznie wyglądający zagra z wyglądające zresztą świnia, tak więc ja cały poranek odpowiadam na pytanie co oznacza ta świnia i to świnie żeśmy umieścili, dlatego że jesteśmy większością zespołu z wielkimi fanami Pink Floydów na no właśnie on tajemnica świń i toi toi toi cała tajemnicza tajemnicą świnia oczywiście tam pojawił się w pewnym momencie dosyć niemiły to nic kandydata na prezydenta Warszawy Patryka, jakiego niedoszłego prezydenta aż do wymiany akcji z danych, które powiedziało się, który zrobił takiego tweeta, gdzie napisał, że trawniki i latająca świnia to jest nowy projekt placu centralnego na miarę na miarę Europejskiej stolicy oczywiście ironicznie to jest nowy projekt prezydenta Rafała Trzaskowskiego, a prawda jest taka, że my zawsze jako zespół korzystamy z możliwości mówienia o nas też poprzez wizualizację, więc dlatego w tej wizualizacji na tej wizualizacji jest ta latająca świnia, która wygląda bardzo sympatyczny bardzo lubimy dnia w celu dlatego też pojawia się cepeliny, bo lubimy LED Zeppelinów, ale też, dlatego że po prostu bardzo lubimy struktury Zeppelinów, które są jakieś takie imiona i nie chodzi o popularnej smaczne skądinąd danie tylko w ORA wiec o zdrowie, które lubimy którego, które którym, których struktury były bardzo ciekawe pierwszy struktury Zeppelinów były niesamowicie niesamowicie intrygujące piętnaste i mosty struktury bardzo interesował i po prostu staraliśmy się do 2 do tego obrazka wstawić jak najwięcej elementów, które w, który opowiadał on z saunami i to był jedyny powód nikogo krytykować nie chcieliśmy nie było tam żadnych podłogowych sygnałów, jakby przyjrzałem się bardzo dokładnie tym komentarzom zarówno o takim komentarzom formułowanym przez różnych publicystów polityków nie wiem ludzie jakoś zaangażowanych w życie publiczne, jaki komentarzom regularnych internautów tam rzeczywiście pod adresem tej świni najróżniejsze się pojawiały hipotezy teorie i kalumnie jeszcze przy okazji przypomniałam sobie, że niegdyś na początku dwudziestego wieku jeszcze bardzo popularne w psychologii UW tzw. test Rorschacha sza to był test polegający na tym, że się pokazywało takie plamy różne kształty ciemne plamy osobie badanej i ona miała mówić, z czym się staje tam jej kojarzące się nazwał tekstem testy projekcyjne wątpliwości co ona w tych ramach widziała wiadomo, że zawsze wszyscy widzieli jakieś seksualne podteksty no ale właśnie niekiedy pod adresem tych plam taki bezkształtny albo właśnie jakość takich naprawdę, w których trudno się doszukać na jaki jakiś szczególnie szczególnie precyzyjnych szkiców widziano naprawdę jakieś niebywałe rzeczy i trochę ta świnia stała się właśnie takim testem ruszasz na taką plamą tak kim ekrany projekcyjne, na które po prostu po prostu Polska wspólnota nagle zaczęła projektować najróżniejsze jakieś swoje wewnętrzne głębokie ciemne i ciemne sprawy to jest intrygujące, bo od okazuje się nagle, że cała dyskusja o projekcie została sprowadzona do 1 symbolu, który na dodatek nie jest tym czym ludzie chcieliby, żeby ten ten symbol był i na dodatek też taka przykra his Magic w końcu w końcu został ogłoszony właśnie wynik konkursu na plac centralny wszystko to zostało skanalizowane do dyskusji o te latające świnie, a jeszcze na dodatek już w zeszłym tygodniu dokładnie we wtorek, kiedy zostało ogłoszone w wyniki konkursu otworzył się też wspaniały pawilon Zodiak w pasażu Wiecha, w którym w końcu mamy przestrzeń centrum miasta, gdzie będziemy mogli dyskutować o architekturze i chwała za to i Serbowie i i urzędowi miasta, które doprowadziły do tego, że to, że to powstało i nagle ja mam wrażenie, że ten konkurs trochę przyćmił otwarcie tego, że Diakun a tym bardziej za chwilę i rzeczywiście w zeszłym tygodniu wydarzyło się kilka o wiele ciekawszych rzeczy niż sama ta dyskusja świni, gdy Rosja mogę tylko powiedzieć, że z naszej strony my przestaliśmy w ogóle czytać i obserwować w ogóle co to dyskusje wokół tego klubu doszliśmy do wniosku, że mamy za dużo pracy i że projekt broni się sam, więc nie będziemy teraz wchodzić polemikę z nikim też dlatego, że jeżeli raz zaczniemy dyskutować o tym, to już nigdy nie przestaniemy, więc postanowiliśmy po prostu no tak chyba chyba słuszna zwariować chyba słuszna decyzja, choć zdaje się, że te emocje wokół wokół projektu nie milkną już abstrahuję od tej świni to co mnie zdziwiło, choć może nie aż tak bardzo to jakiś taki też brak pewnego rodzaju dystansu czy poczucia humoru no bo wszyscy tak zaczęli te świnie bardzo poważnie traktować, że ostatecznie widać, że jest to ma elementem fantazyjnym, że przecież nie chodzi o to, żeby jakoś tak świnie realnie tam umieścić w DM BOŚ jak nowa duży problem i to jest fakt, że jest to miejsce na mapie Warszawy i w ogóle chyba na mapie Polski, który jest tak to bardzo istotne i tak dużo emocji temu towarzyszy, że jakikolwiek projekt, by nie wygrał i jakiekolwiek by się nie pojawiły elementy na jakikolwiek wizualizacji dyskusja zawsze była i nie jest jasne, że trzeba brać poprawkę na to my oczywiście kilka nocy mieliśmy bezcennych z powodu niż negatywnych komentarzy, aczkolwiek uzyskaliśmy bardzo dużo pozytywnych od razu zaczęli pisać znajomi przyjaciele, ale też osoby, które bardzo szanuje, które jednak zajmują się architekturą z, które zaczęły pisać siły właśnie były i gratulacje nam wysyłać i słowa wsparcia i to dało mi do zrozumienia jednakże, jeżeli osoby, które rzeczywiście profesjonalnie zajmują się architekturą urbanistyką i Iwonę uważają, że ten projekt jest jej jest rzeczywiście bardzo dobry no to trochę nam to poprawiło humory i uspokoiła, ale przede wszystkim sami jesteśmy przekonani do tego, że jednak wykonaliśmy dobrą robotę, że ten projekt jest naprawdę dobrymi, więc to nas jakoś tak utwierdziło w tym przekonaniu, aczkolwiek teraz jeszcze czeka nas budowa i sądzę, że kilka zmian jeszcze będzie, bo oczywiście jest to projekt, który będzie ulegał pewnym negocjacjom i ono jednak robimy to z miastem chcemy, żeby to wyszło jak najlepiej, żeby wszyscy użytkownicy też być jak naj szczęśliwsi, więc trzeba też brać poprawkę na to, że będziemy ten projekt dyskutować też użytkownikami placu no właśnie, zanim jeszcze pogadamy o samym projekcie Bobo, bo mam nadzieję że, że zdążymy o nim trochę trochę też powiedzieć to co pozostało jeszcze przy tej niezwykłej wadze emocjonalnej miejsca, którego projekt dotyczy no bo faktycznie mało jest takich oba w przestrzeni nie tylko w Warszawie, ale w Polsce w ogóle, które budzą rzeczywiście tak silne i tak skrajne emocje od jakichś nienawiści chęci i całkowitego wyburzenia tego, zwłaszcza fali licznego obiektu w stanowi centrum nowego nowego placu Defilad aż po jakiś jakiś rodzaj właśnie fanatycznego uwielbienia otaczania swoistym kultem stoi budowli z West coś co, w czym się rzeczywiście rozmaite takie i damom i anioły, które zawiadują polską wyobraźnię zbiorową spotykają więc, tym bardziej musiał być chyba trudne pomówmy trochę waszych emocjach w związku z w ogóle wzbrania się za ten temat, żeby mając świadomość, czego dotyczy to co to jest za przestrzeń, którą będziecie teraz gospodarować ci konfigurować, żeby jakoś soczyście system poradzić z tym z tym brzemieniem całą odpowiedzialność wiedział może, bo pan trochę naokoło, a my jesteśmy bardzo specyficznym biurem my nie mamy 1 stałego miejsca, w którym pracujemy za żartowaliśmy sobie 1 dziennikarzowi powiedzieliśmy we wtorek po ogłoszeniu wyników konkursu, że nie mamy stałego miejsca łączy nas Skype i tanie linie lotnicze, a był rzeczywiście Martini jest Duńczykiem mieszka w Kopenhadze sir John jest w bośniackim Serbem, który całe życie mieszkał we włoszech, a teraz pracuje w Szwajcarii furią montowali jest, który też z nami współpracował jest właśnie czwórka złodziei nie furią ach, jest pół Japończykiem pół Włochem, ale tak naprawdę nie jest Japończykiem tylko jest w tej mniejszości koreańskiej, która się przeniosła do Japonii po drugiej wojny światowej w jeszcze ja jestem pół Włochem pół Polakiem, ale tak naprawdę ćwierć ciągnikiem świerk Włochami i pół Polak REIT-y się dziwić, że to się wszyscy hop USA i obydwie zarządzają Liverpool 2 Ajax w tej krwi polskiej w tym projekcie jest w trochę mniej ambasad w inny, ale i rzeczywiście to było chyba szczęście tego naszego projektu, że się wszyscy spotkaliśmy przy tym na czym się oczywiście poznaliśmy wcześniej i zrobić już kilka projektów wcześniej, ale ja w pewnym mecz będzie chłopaki jest projekt jest konkurs na projekt na plac centralny najważniejszy plac w Warszawie i musimy to zrobić i to, że oni nie mieli żadnego styku z Warszawą może poza sir Johna, który nie odwiedził kilka razy w Polsce jak jeszcze studiowaliśmy Szwajcarii nie mieliśmy żadnego styku z tym z tym miastem, a oni nie mieli jednak się okazuje, że te chłopaki, które ze mną przyjechały one były w stanie są oni byli w stanie spojrzeć na ten plac bez tego całego bagażu historycznego tła wjedziesz jest ważna jest ważna i w pewnym momencie zaczęliśmy analizować za co złapać ten plac i w co mogłoby być główną kanwą naszego projektu my byliśmy w Szwajcarii uczeni także każdy projekt powinni mieć temat temat, który można wyjaśnić za pomocą 1 zdania najlepiej do 1 słowa tym przypadku była to świnia oczywiście w tym przypadku władze Świdnika, ale przed świnią była to historia ja zacząłem chłopakom pokazywać mapy tego miejsca placu Defilad, który przez ostatnie 200 lat zmieniało się przynajmniej czterokrotnie, a projektów ma to miejsce to już w ogóle było robione bardzo duże i my doszliśmy do wniosku, że właśnie może w takiej instrumentalne sposób możemy podejść do historii i wziąć z niej to formalny aspekt i fakt, że my od razu uznaliśmy to kanwę inni zaczęliśmy się zastanawiać nad tym, jaki jest ładunek emocjonalny tego miejsca pozwoliło nam chyba na to, żeby od razu przejść do działania i od razu zaczęli projektować, bo rzeczywiście byłoby tak, gdyby to były 4 osoby z Warszawy, że każdy, by się zaczął zastanawiać kogo to na jakim etapie zacznie uwierać, ale po prostu w pewnym sensie że, aby można było po prostu się sparaliżować w ten sposób ta wizja na początku miałem bardzo dużo wątpliwości, ale w pamięci jak zobaczyłem jak chłopaki patrzą na to przesłuchują tym pałac z jest on nie jest piękny, ale nie z jakim jest w jaki sposób to niesamowity to co się dzieje wokoło niego to jest totalna katastrofa, ale tu jest w jaki sposób, stymulując to coś co się będzie działo, bo będą tam budowane teraz budynki niesamowicie istotne dla Warszawy to co się działo przed tym też było niesamowite i chłopaki podchodziły do tego z takim entuzjazmem, że w pewnym momencie po prostu zaczęliśmy to wszystko mieszać w 1 kotle bardzo nam się to spodobało i doszliśmy do wniosku o 1, że to się stało wokół chyba główne kanwą tego projektu, że jeżeli ta historia tak bardzo istotna to, jeżeli my zaczniemy powtarzać w nieskończoność to ona straci swoją moc i jak kiedyś słuchałem byłem zakochany w 1 książce nadal jestem Petera Esterhazy ego harmonia Celest i z UE na razie 3 i to jest przepiękna książka, w której ta historia się pojawia cały czas, ale wszystkim postać po pojawia się postać ojca i 1 dziennikarz i w nowym Jorku w trakcie wywiadu ze z tej okazji spytał się, ale co pomosty ojcem czemu ten ojcu, lecz się pojawia wszędzie i bank wymienia wszystkie przypadki ojciec tata i czule Papa i jest chaos odpowiada w pewnym momencie, dlatego że ten ojciec był niesamowicie ważną figurą to nie musiał być koniecznie mój ojciec, ale taki to ojczystej ta historia ja wiedziałem że, żeby wygrać z nim, żeby w pewnym momencie po prostu rozbroić jego siłę i musiałem powtórzyć jego słowo jego jego imię lub to słowo ojciec i kilka kilkanaście kilkaset kilka tysięcy razy, żeby to straciło swoją umowę z ziemi, która mnie paraliżowała in z historią w tym miejscu zrobiliśmy dokładnie to samo co może obecna trasa co zrobiliście, bo to jest bardzo ciekawe w inną strukturę samą w domu Adria tego co tam co tam jest wymontowali z ochrony, bo musieliśmy to sprzedaż ski projekt posadzki jest to plac im swoje mecze, żeby znaleźć motyw tej posadzki postanowiliśmy odwzorować układ urbanistyczny tego miejsca, które już wspomniałem wcześniej pojawiły zmieniał się przynajmniej czterokrotnie na przestrzeni ostatnich 200 lat i zaproponowaliśmy, żeby różne formy druku lub posadzki odwzorowywać aurę formą urbanistyczną z lub obrys urbanistyczny budynków lub obrys budynków z 18002005 . roku z końca dziewiętnastego wieku patrz tak wstyd z końca dziewiętnastego wieku z przed drugiej wojny światowej, czyli te wszystkie tak naprawdę obrysy domów lub budynków kamienic z dziedzińcami kamienic czynszowych następnie kolejną warstwą historyczną jest mur getta, które chcemy dokładnie odwzorować, korzystając z dokumentów wykonanych przez dr Pawła Wyszyńskiego, który z kartografem zrobił niesamowity dokumentacji, która została dodana do książki prof. Barbary Engelking i profesora lew czaka Jacka Łuczaka, więc korzystaliśmy z tych dokumentów bardzo dokładnych następnie zaintrygowała nas warstwa historyczna, która została zrealizowana, ale była niesamowitym studium odbudowy Warszawy po zniszczeniach wojennych to był projekt Macieja Nowickiego z 3005 . roku i ostatnią warstwą, która z, którą z, której korzystamy, którą chcemy też odwzorować jest warstwa z 51005. roku, czyli budowy placu Defilad i te wszystkie warstwy nałożyliśmy na siebie i stworzyliśmy taki palimpsest taki kolaż różnych różnych form, które zostaną odwzorowane na posadzce dzięki temu właśnie stworzymy 1 warstwę, która będzie czekała w Varso przyszłość, bo tak bardzo się to wszystko wymieszał ze sobą w, a my oczywiście będziemy mam zaprojektowaną identyfikację taką informację, która będzie na na posadzce ukazująca, która część bruku lub, który trawnik lub jaki materiał odwzorowuje, którą epokę historyczną i oczywiście zostało nam zarzucono, że te warstwy historyczne będą widoczne tylko z góry, że to jest taki projekt ktoś napisał, żeby ładnie wyglądał z Dallas San Diego tak okazała pałac jest raz, ale prawda jest taka, że to jest plac, który zostanie zabudowany zabudowane budynkami już w niedługim czasie, więc ten plac będzie widoczny nie tylko z Pałacu kultury, ale i z muzeum sztuki nowoczesnej z teatru Rozmaitości i z 2 budynków, które zostaną wybudowane po wschodniej pierzei Południowej pierzei plaga to też trochę takim wiesz, że bardzo naiwne kult na oszczędności to znamy przecież sama świadomość, że mamy do czynienia z pewną subtelną strukturą już zmienia nasz sposób percepcji bycia w takiej przestrzeni i nie musimy koniecznie wszystkiego od razu widzieć kawa mała Veno ma to jakąś jakiś zamysł jest tutaj jakaś jakaś wewnętrzna logika i to przecież chyba nie polega architektura na tym, że zawsze wszystko musisz tak wiesz po prostu mieć my żyjemy w 1 ma żyjemy pierwszy rzut oka żyjemy w kulturze obrazkowej, która w które, która nas przyzwyczaiła do tego, że to co widzimy musimy od razu zrozumieć, ale i to musi być właśnie kawa na ławę w inny może nie poszliśmy na ławę świnie na ławę poszliśmy tym krokiem, ale my też zdaliśmy sobie sprawę z tego, że te elementy, które my zaznaczamy różną różnymi rodzajami posadzki one są na tyle silnej widoczne, że n p . oś ulicy złotej razem z osi ulicy wielkiej i Zielnej, które odwzorowuje menu są tak widoczna tych posad c, że gołym okiem widać, o co chodzić w np. obrys budynków Kamil dziewiętnastowiecznych to będą trawniki i toteż będzie można zobaczyć spokojny i dziedzińce dziedzińce będą w bruk wybrakowany, więc będzie można zobaczyć, gdzie dokładnie były dziedzińce jak wielkie były to domy lub jak małe i kto będzie widoczne tak naprawdę też z pozycji przechodnia, więc my oczywiście był wielki zarzut o to, że nie trafiamy osioł ulica złotej tak w oś Pałacu kultury są, ale my chcieliśmy dobrze odwzorowane w histerię i też mi się wydaje że bardzo istotnym elementem jest rozmontowanie tej bardzo autorytarnej struktury placu i kompozycji dlatego nie trafianie osioł ulicy złotej w osi Pałacu kultury ktoś napisał 1 z takim wybiciem zębów Stalinowi w RPA rzeczywiście coś w tym jest, że my nie gramy z tym Pałacem w taki sposób, żeby jeszcze bardziej uwydatnić jego monumentalne i tego chcemy trochę rozmontować rozminowania w tym cały ten cały bardzo autorytarny osłabić potencjał fal dokładnych osłabić potencjał chwalić, bo nagle się okazuje jest druga od dziś obok, która trafia w Pronar z Pałacu i moim zdaniem to jest to jest bardzo ciekawe napięcie między tymi 2 strukturami tą strukturą placu strukturą Pałacu, ale widać my Polacy kochamy to symetrię w nożnej euro oraz, że im profesorowi mi mówili, że jest estetyką głupców WUP co w Prażmowie, ale widać widać nie wie do końca, kto to powiedział, bo to Bolesławie Stevensa, aby się przypisuje, ale w tańcu podobno to nie on, więc zastanawiam się, ale bardzo to jest w ogóle, ale już się pojawiają głosy, że będzie walka o to, żeby to oś na prostą chować zobaczymy, ale jak będzie walka hufce zbrojne w Astrze Hufiec Ochotniczy Hufiec na rzecz 3 prostowania Osina przegrała z wojaży zaczną się pojawiać jakiś Anna na placu będą jakieś strajki możesz, a toby było piękne półprzytomna ci zbiera się grupa ludzi, mówi że chcemy faworyta oś była równa równa, choć biuro uzna od, a dobrze byłoby 1 lat, a w górach było piękne rzeczywiście tak, aby na świat świnię świnia musi odegrać za było fale no to by było pięknie, gdyby jednak się udało otworzyć ten plac, gdybyśmy przyszli z takimi balonikami świń to ja byłbym naprawdę bardzo szczęśliwy pilot dowie, kto wie może właśnie tak to będzie wyglądało słuchaj powiedziała się aha może jeszcze powie co jakiś elementach twoim zdaniem istotnych która, które są na tej wizualizacji opowiadamy oczywiście o czymś co sama nazywa się wizualizacją, więc chodzi o to, żeby to oglądać, ale z koncertu realizowanie pewnych elementów także dla osób, które jeszcze tego nie widziały no może im później właśnie ułatwi patrzenie na ten nas obraz, a ci, którzy np. w tej chwili mają go przed sobą bo, słuchając naszej rozmowy otworzyli nawiasem mówiąc jeśli państwo co czują tego spotkania z puli mogą państwo wcisnąć pauzę to rekomendowałbym właśnie absolutnie tak tak są urządzenia trzeba oglądać z obrazkiem da, a audi jest obrazkiem autor komentuje na bieżąco, więc to jest poważna sprawa jest jeszcze kilka elementów na tym placu, którym postanowiliśmy wprowadzić też właśnie poniekąd, żeby rozmontować dołu z dołu to kompozycje bardzo autorytarny tego placu jak przed 1 elementem jest to, że jako jedyny zespół postanowiliśmy zachować trybunę honorową, ale w związku z tym, że właśnie jest oś ulicy złotej, która odwzorowuje Anny ktoś nagle okazuje że, chcąc być bardzo wiernym historii, że ta trybuna wbija się zupełnie w ulicę złotą i toteż właśnie wydaje nam się tworzy bardzo ciekawe napięcie między różnymi warstwami historycznymi kolejnym elementem jest to, że wprowadziliśmy taką kurtynę zielono przed Pałacem kultury, czyli na płycie głównej Pałacu kultury nauki, która jest podniesiono kilka metrów względem względem placu zrobienie zakaz zrobimy zagajniki z drzewami, gdzie ludzie będą mogli, gdzie będą też ławki wokół tych drzew w i ludzie będą mogli odpocząć nie tylko od wiatru, ale też od słońca i skryć się właśnie między tymi drzewami te zagajniki będą będą posadzone też inna wydrukowanych wydano na posadzce, która będzie odwzorowywać dziedzińce dawnych dziewiętnastowiecznych kamienic, które się znajdowały w tym miejscu, więc bardzo zależało na tym, żeby odciążyć trochę ten pałac od od od reszty placu, żeby stworzyć tam właśnie takie taki podest z drzewami, których będziemy mogli obserwować reszty placu czyli, żeby wejść do Pałacu będziemy przechodzić przez taką zieloną kurtynę i też wychodzącego w, aby wejść na plac będziemy mogli sobie przejść koło tych 3, więc to było bardzo istotnym elementem, na którym nam bardzo zależało im jeszcze stworzyliśmy wydaje mi się 3 elementy, które są bardzo bardzo istotne mianowicie stworzyliśmy jedno Obrowo grill o króla Zygmunta, a mamy nadzieję, że ludzie będą tam przychodzić grillować będzie też trawniki dzika zieleń, więc ludzie może będą mogli się poczuć trochę tak, by w jak bardziej bardziej w naturze, ale zrobiliśmy też jedno oczko wodne, które też będzie właśnie formie od wzorowanego dziedzińca kamienicy w kamienicy z końca wieku i to będzie oczko, które będzie właśnie wielkości 140 m będzie tam 53 m ³ wody, więc ludzie będą ona będzie tuż na wejściu na plac od spodu od Odry od ulicy Marszałkowskiej, więc ludzie też będą mogli się jakoś w Gdyni bardzo ciepło jakoś ochłodzić będzie ta woda, na której też mieszkańcom bardzo zależało, bo do dary dotarły do nas informacje właśnie w trakcie konsultacji społecznych, że nasz pierwotny projekt nie posiadał żadnej wody i postanowiliśmy ją właśnie wprowadzić je takim elementem ich 2 takie ostatnie elementy, na którym nam zależało, na których nam zależało, które nie były nie były były poza granicami poza granicami i projektu konkursu mianowicie wschodnia pierzeja ulicy placu i Południowa pierzeja placu po Południowej pierzei placu postanowiliśmy zaprojektować pawilon, którego koszt uwzględnić w naszym budżecie, ale nie byliśmy oto proszeni albo Ross uznaliśmy, że ten plac, żeby był to, żeby był ładniejszy z późniejszych bardziej konsekwentny on potrzebuje tej zabudowy, która na razie nie jest przez miasto planowana i postanowiliśmy właśnie w ramach budżetu naszego projektu zaproponować za zbudowanie zaprojektowanie zbudowanie tymczasowego pawilonu, w którym będą mogły się odbywać różne eventy na jej terenie i to będzie po Południowej pierzei Południowej pierzei placu, a wschodnia pierzeja placu to będzie taki taka szkółka z drzewami, które będą mogły kont w sposób kontrolowany rosnąć myje tam posadzimy one będą mogły rosnąć aż do 9 m wysokości i w momencie, w którym miasto zdecyduje się na to, żeby te 2 działki zabudować te drzewa będzie można spokojnie przenieść gdzieś indziej przesiać, czyli w międzyczasie dopóki miasto nie zdecyduje co zrobić z tymi z tą częścią placu to my proponujemy tam park i pawilon tymczasowy, gdzie ludzie też będą mogli wypoczywać spokojnie bardzo nam zależało na tym, żeby właśnie takie propozycje miastu też dać, żeby ten projekt był pełniejszy i powiedz im trochę o procesie tworzenia tego projektu powiedziałeś już o tym, że zależało wam na tym, żeby to był jakiś taki rdzeń w postaci jakiejś opowieści, na którą w 12 zdaniach można zawrzeć, która jakoś definiuje całą filozofię tego przedsięwzięcia, ale później, kiedy już się daliście konkretnie do działania do określenia tworzenia tej tej przestrzeni to właściwie co braliście pod uwagę jakieś nie wiem zrównoważenie pomiędzy rozrywką, a estetyką 333 czy jakieś inne elementy nam bardzo zależało na tym, żeby tam powstała Kamienna pustynia, bo prawda jest taka, że jest to plac, który ma 23 000 m ² to jest 1 z największych placów w Europie, więc nam zależało na tym, żeby pewna, żeby on był zróżnicowany, żeby były elementy, które mogło być zielone, żeby była oczywiście elementy wybrukowane, żeby pojawił się tam drzewa, żeby pojawiła się tam woda, żeby pojawiła się tam pewna gra z Widzewem TOZ to jest trochę gra w podchody znajdywanie kolejnych warst w historycznych i informacji, które będą dokładnie tłumaczyłem na czym stoimy i na co patrzymy jak zawsze jako dziecko kochałem grają w chowanego podchody i uważam, że absolutnie powinniśmy takie rzeczy wprowadza w mieście, żeby ludzie jasno, żeby ludzie nie tylko korzystali z tego taki sposób powiedział, żeby nie tylko nie myśląc ale, żeby właśnie, żeby ten plac był i do tego, żeby na nim odpoczywać i do tego, żeby się na nim kształtować jako obywatel i do tego, żeby się czegoś od niego dowiedzieć do tańca ido różańca tańce do różańca i zróżnicowanie tych posadzek też udało nam to znaczy wydawało nam się i Doda nam się tak wydaje też przekonany co do tego, że jest zróżnicowanie tych miejsc posadzek tej przestrzeni pozwoli każdemu znaleźć na tym placu swoje miejsce w Libii i wydaje mi się też, że każda z instytucji i na tym nam też bardzo zależało każda z instytucji, która będzie będzie korzystać z tego placu czy to jest MSN czy to będzie teatr Rozmaitości czy to będzie bar studio czy to będzie kulturalna czy teatr studio oczy to będą te Instytucie pałac kultury nauki czy te instytucje, które się będą mieściły w budynkach, które jeszcze mają być one zaprojektowane i ma swoje niepowtarzalne wejście na plac i każda z tych instytucji będzie mogła z tej swojej części placu korzystać żona będzie niepowtarzalna, więc bardzo nam zależało na tym, żeby właśnie, żeby to był zróżnicowany przestrzennie plac i to chyba był taki moment, w którym żeśmy się też chyba zdecydowanie na to, żeby tak bardzo go tą posadzką zróżnicować, ale też, żeby ludzie mieli właśnie tak jak mówiłem wcześniej, żeby jej przyszły przyszli chłopaki z dziewczynami pograć sobie w piłkę na trawie i żeby ludzie przyszli na tej trawie wypoczywać, ale też, żeby został zorganizowany n p . nie wiem sprzęt foto Raków, które będą mogły się ustawić wzdłuż ulicy złotej nie będą całego placu zaśmiecać, bo będą miały już wzory, wg których będą mogły korzystać, żeby się jakoś tam ułożyć czy to np. będzie nie wiem tak świąteczne o tym, też myśleliśmy, ale oprócz tego, bo my przemyśleliśmy to wszystko te trawy i trawniki, o których mówili dzikie dzikie dzika zieleń niska to wszystko są to wszystko jest zieleń, która będzie zielenią o wzmocnionej strukturze korzeniowej i to są wszystko trawy, które będą odporne na zaadaptowanie i jeżeli będą organizowane 2 × do roku np. dziś masowe eventy czy to będzie wielka orkiestra orkiestra Świątecznej pomocy to do trawy oczywiście będą na to przygotowany zjazd świni czy zmiana powinna przykład w tylko o innej sobie zdawać sprawę z tego, że tamte wielkie eventy mają być organizowane i my oczywiście uwzględniliśmy to w naszym opisie i w naszym projekcie, by posadzić tam zieleń, która będzie odporna to wszystko, ale oprócz tego nie oszukujmy się po każdym masowym evencie w jakimś parku czy jakimś innym miejscu czy to na stadionie murawa i taki jest przyszywana lub i tak jest częściej zmieniana natomiast my jeździliśmy po Europie widzieliśmy, że i na placu przed datą z muzeum w Berlinie jest trawa jest trawa ludzie z niej korzystają i ona wcale nie jest permanentnie zadeptywania na ich zimy się świetnie trzyma się jest kilka innych placów czy parku w Londynie, w których organizowane są masowe koncerty i to wszystko się jakoś udaje, czyli można moim zdaniem jak w bardziej tylko oczywiście nie oszukujmy się to jest plac, o których trzeba będzie dbać to nie jest plac i w ogóle nikt nie chciałby mieć takich placów, które można zostawiać na pastwę losu jej się nimi zajmować to będzie salon Warszawy i będziemy musieli do niego wszyscy dbać my w naszym budżecie uwzględniliśmy to, że koszt utrzymania tego placu, więc jesteśmy przekonani co do tego, że jeżeli będziemy oczywiście mądrze z niego korzystać z NATO to będzie piękny plac, który będzie nam służył wszystkim przez bardzo długi czas nie mieliście w żadnym momencie takiego pomysłu, żeby np. poustawiać takie blaszane budki, żeby tam ludzie sprzedawali różne rzeczy gdyńscy kurtki takie skórzane zyskają i t d. że w ogóle miałem domku taki pomysł, żeby na początku to wszystko wydrukować gresem w TV Trwam AAA, a ja powiedziałem chłopakom Słuchajcie musimy to broniących wbre w Narodowym materiał Polaków i my powinniśmy to wszystko po prostu dresy obłożyć HR, ale w pewnym czy też do wniosku, że zima ludzie będą się ślizgać w wolnych najlepszego z nie jest, ale może wtedy nie byłoby takich awantur po prostu wierzy w ogóle się z sali mieliśmy jeszcze tam cegły silikatowej nie zrobić tam zrobić sporo termo pustaków różnych ceramicznych gresu wszędzie, ale się do wniosku, że może, że to już był zbyt radykalnym pralka w to było ciekawe ja bym chciał zobaczyć taki taką realizację osobiście jak powiedz mówiło się w którymś momencie jakoś na początku naszej rozmowy, że na będziecie prawdopodobnie negocjować ten projekt, że wizualizacja wizualizacją wygrała no ale praktyka praktyką i w związku z tym zapewne nie wszystkie elementy, które tutaj uwzględnić jeszcze nie, choć akurat to świnie, które jednak przynależy porządkowi wizualizacji ani porządkowi realizacji z natury niejako no więc, że być może niektórych elementów nie będzie być może trzeba będzie niektóre rozwiązania w sposób nieco inne zrealizować powiedz, jaki macie to margines na negocjacje jak się taki margines w ogóle w przypadku takich projektów definiuje czy to jest jakość roku do określona np. w dokumentacji w umowie co podlega negocjacji, a co nie czy to po prostu jest wszystko jeszcze kwestia bardzo plastyczna w PiS bardzo trudne pytanie nie mówię, żeby każdy teraz nowe bądź relacja z Legią musiała wiedzieć, że oczywiście bym z tego co pamiętam to doradczy i umową nie jest to w umowie nie ma jakiegoś takiego ani nie wiem czasu ani ani ilości tak naprawdę elementów, które w, którym będziemy negocjować męczy wydaje mi się, że to będzie negocjowane też, dlatego że ja widziałem bodajże postała pana Michała Krasuckiego który, który jest warszawskim konserwatorem zabytków i jedno 3 z konserwatorem zabytków w Warszawie i ich generalnie rzecz biorąc on też już zadeklarowało, że będzie walczył o to, żeby właśnie ta oś ulicy złotej jakoś bardziej się spotykała się w Pałacu to była taka pierwsza deklaracja, która do nas dotarła oczywiście jesteśmy otwarci i otwarci do różnych negocjacji natomiast zysk też swój jesteśmy przekonani co do tego, że ten projekt kompozycje nie jest dokładnie taki, jaki powinien być myjni chcielibyśmy tego zmieniać, aczkolwiek oczywiście jesteśmy otwarci na dyskusję ze złem się to z 1 z moich ulubionych scen serialu Lost co powiedziałeś to taka mała dygresja jestem taka postać Bena niejakiego bardzo charyzmatyczna pojawia się bodaj jeszcze chyba pierwszy ma już na pewno w kolejnych sezonach pomoc grywa istotną rolę, ale właśnie jakość w początkowej fazie, kiedy będę się tam pojawia jest wydaje się być kimś na kształt przywódcy takich ludzi, którzy w tajemniczych mieszkają po drugiej stronie wyspy no i zostaje złapany przez grupę naszych bohaterów ów zbędny i wskutek jakichś nieporozumień dostaje dość intensywny łomot i kiedy siedzi taki obity straszliwie w celi to zaczyna czytać jakąś książkę Fiodora Dostojewskiego i odcinek pamiętam kończy się także, że ktoś z tamtej grupy Ren dostrzegł, że ich przywódca właśnie został tak zła ma pan straszliwie zamknięty więzieniu i biegnie do jakiejś pani, która tam jest jakąś bliską jego współpracowniczką mówi słuchaj jest jakaś w ogóle przedziwna historia Ben dostał łomot siedzi w więzieniu zamknęli go w ogóle jest jakaś jak to jest możliwe, że będą w ogóle wiesz w takiej sytuacji się z nas i kończy się to zbliżenie na twarz tej kobiety, która mówi no no no i Tennis League zakpiła sił wan wstąpili w pew no chodzi o to, że będą oczywiście nad wszystkim panuje właśnie dokładnie jest tam, gdzie chciałoby ci to wszystko jest jakiś zamysł ja mam nadzieję, że widzimy wyląduje razem z VAT od ARM ze słuchaczami nie wylądujemy w wydaniu Echa będziemy walczyć w niewiedzy bądź jak czytałem trochę tych komentarzy zawiozą darmowe staże za korzyść natomiast renomy oczywiście będziemy wie, iż Tomku paragraf, że jest to, że grają z kodeksu karnego, mówi że za umieszczenie świni lat pałac, który co grozi kara do i za brak chęci do negocjowała z projektu też grozi kara numery wewnątrz przede wszystkim wracając do tematu chyba najbardziej zależy na tym, żeby żeby, żeby to był taki proces projektowania, bo teraz oczywiście będziemy mieć kilka kilka miesięcy projektowania koncepcyjnego po podpisaniu umowy, żeby przede wszystkim jak najwięcej rozmawiać z użytkownikami placu, żeby się spotkać z muzeum sztuki nowoczesnej z teatrem Rozmaitości z teatrem studio z barem studio z kulturalną i porozmawiać o tym jakie oni mają uwagi do tego projektu jak moglibyśmy go polepszyć, żeby też ich korzystanie z tego placu było jak najbardziej optymalne, więc wydaje mi się, że to jest taka pierwsza rzecz, której zaczniemy oczywiście miasto włodarze tego placu bardzo nam zależy na tym, żeby ich z miastem współpraca się jak najlepiej układała i też z dostajemy totalne wsparcie od miasta od samego początku bardzo bardzo nas to cieszy i i na pewno z nimi będziemy też rozmawiać o tym jak jakieś tutaj pewne rzeczy polepszyć natomiast, jakie są to elementy wydaje mi się, że najpier w ludzie którzy, którzy mają szansę spojrzeć na ten projekt trochę zboku będą mogli nam to powiedzieć później zaczniemy rozmawiać negocjować ze snu my jesteśmy otwarci lubimy ten projekt, ale też jakość jesteśmy mocno zamknięci na to, żeby on absolutnie tylko w takiej formie przeszedł natomiast główne założenia tak, bo tu chodzi tutaj przy Newskim główne założenia no i o tym, będziemy walczyć, więc oś jest 1 z tak powiem tylko po cichu natomiast na mnie no to jak mogę dyskutować architekturze testem szczęśliwym człowiekiem jak mogę o nich dyskutować na jakimś poziomie to jestem szczęśliwym człowiekiem, a ja wiem, że zetkniemy się z ludźmi, którzy mają wiedzę umiejętności doświadczenie i ja wiem, że to mi się rozpocznie długo taki ferment, że może się zmęczymy jeszcze, ale to będzie naprawdę dla nas niesamowicie stymulujące to na koniec dodam jeszcze to żenująco wyświechtane konwencjonalne pytanie sam jestem lekko właśnie zażenowany jak i zadaję, ale wydaje się, że ona jest jakoś bez bywa ciekawe poznawczo, ale Otóż czy, gdybyś wiedział, że taka będzie właśnie reakcja na ten projekt, gdybyś przewidział, że będzie wokół tego taka burza Mojżesza tam poleje trochę tej krwi wczoraj, o której mówiliśmy, ale też jak mówiłeś mnóstwo pozytywnych opinii przy okazji toczy byście czy byście byście raz jeszcze właśnie dokładnie taki sposób to zrealizowali in czy w ogóle myślisz sobie kurczę procesie w ładowania w tym płac pałac kultury najemcy dać spokój z tym nie ma wtedy byśmy poszli w tym Gres AAA AAA ale, ale mówiąc prawdę LF chłodno trzeba się z tym trzeba się zacząć siłować z tym bykiem prędzej czy później i ja jestem bardzo dumny z chłopaków i też z siebie, że w końcu, że w końcu się na to zdecydowaliśmy byśmy się na to zdecydowali w każdej chwili wiedząc nawet jakieś tego konsekwencje w jak wierzy nam się uda, ale jeżeliby nam się nie udało to to i tak będziemy mieć takie przeświadczenie, że psy próbowaliśmy i że mieliśmy odwagę to zrobić, więc idziemy do przodu bardzo dziękuję bardzo dziękuję Zygmunt Borawski współtwórca projektu placu centralnego i współtwórca pracowni, a jej kolekcji wraz z sedanem z lokatą lokatą i Marcina markerem Larsen nam my też redaktor przekroju szef działu architektura w przekroju, bo państwo gościem ten wieczór Radia TOK FM już kończymy Bartłomiej Pograniczny go wydawały się nazwą Tomasz Stawiszyński dobrej nocy rzeczą i do usłyszenia
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI
-
30:34 W studio: Ola Kaczorek , Wiktoria Beczek
-
40:59 W studio: Radosław Korzycki
-
31:03 W studio: Karolina Wajman
-
40:15 W studio: Marek Postuła
-
42:59 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
09:00 Świat się chwieje51:59 W studio: Dominika Sitnicka , Jacek Gądek
-
16:01 W studio: Agata Szczęśniak , Katarzyna Przyborowska
-
-
-
-
-
11:32 W studio: dr Konrad Zasztowt
-
-
03.06.2023 23:00 Weekend Radia TOK FM52:26 W studio: Iza Miklaszewska , Piotr Miklaszewski
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
17:00 Przy Niedzieli o Sporcie11:50 W studio: Adam Romer
-
18:00 Przy Niedzieli o Sporcie26:20 W studio: Marcin Dorna
-
15:20 Praca od podstaw12:23 W studio: Joanna Sosnowska
-
-
17:40 Przy Niedzieli o Sporcie14:23 W studio: Ewelina Kobryn
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL