REKLAMA

Bartosz Szydłowski o 11 edycji teatralnego festiwalu Boska Komedia

Krakowskie Przedmieście
Data emisji:
2018-12-05 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:52 min.
Udostępnij:

O polskim teatralnym piekiełku, czyli konkursie głównym "Inferno", o kuluarowych dyskusjach i wydarzeniach towarzyszących festiwalowi oraz międzynarodowym jury na 11 festiwalu Boska Komedia opowiada Bartosz Szydłowski - dyrektor i pomysłodawca festiwalu

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Lecz ludzi dobrej woli jest więcej i mocno wierzę w to, że ten świat nie zginie nigdy dzięki nim - tak zaczynamy. Dość patetycznie, ale to był ciekawy fragment piosenki, którą wszyscy państwo znacie w wykonaniu Czesława Niemena, "Dziwny jest świat". To hasło przewodnie, motto kolejnej, jedenastej już edycji Boskiej komedii - teatralnego festiwalu, który rozgrywał się będzie na kilku krakowskich scenach między ósmym, a 16 grudnia. W studio programu Krakowskie Przedmieście Bartosz Szydłowski, pomysłodawca Boskiej komedii, dzień dobry. Rozwiń »
Mądrych ludzi dobrej woli jest więcej to znaczy, że rzecz, że dobra zmiana w tych obszarach Polski 

Powiedziałbym tak, że rzeczywiście wprost od naszego akurat ten fragment tego tekstu do artystów wobec naszych jest więcej mają dobrą wolę i tak trochę wydaje mi się jest jest jakieś takie bardzo pozytywne w sumie przesłanie z tego festiwalu upłynie i z tego programu, bo nasz teatr Polski przyzwyczajona do dosyć takiej formy wyrazisty krytycznej i pełne buntu, ale też często operującej groteską w dużej mierze plakatem dowiemy takiego teatru było w ostatnich latach myślę, że do władz, jakby taka forma odwrotnie proporcjonalne do stanu w rzeczywistości, w której przyszło nam, że co znaczy się stabilizowała coś to artyści krzyczeli 

Nagle jak mamy do czynienia z taką sytuacją, gdy stabilizacyjną ich pogłowie ważnych punktów orientacyjnych jest złożony i zmiana, jakiej proporcji wartości przemienia nie ma autorytetu z 1 na drugie albo eliminowaniem tu nagle ten zaplanowany chaos i to bez formy, które nas w tej chwili dotyka innych znajduję zupełnie odwrotną odpowiedź w języku artystów smacznego ten temat stał się bardziej wnikliwy to taki gest introspekcji za tym idzie przyglądanie się z bliska człowiekowi portretowania nie człowieka nowy system bym powiedział rzeczywistość bardziej skupiona w tej chwili niż rozkrzyczany i tym samym jakaś Belka szefem NIK wiara w taki właśnie takie zatrzymanie się przywracanie pewnych sensów przywracanie właśnie proporcji wartością budowanie relacji

To bardzo ciekawe i jest jakiś rodzaj pewnego na jakiś pokory skromności w tym polskim teatrze co jest w obecnych jest wszystkich post prawd dookoła i sesje technik, jakimi się, by samemu na dusze, a to, że artyści, którzy wracają do tekstów takich, które mógłbym nazwać klasycznymi tak jak chociażby do wujaszka wani do tego typu próby mierzenia się właśnie jest tekstem bardziej wchodząc do środka jak też, próbując się dobrze rozumiem patrzeć jak to współcześnie rezonuje to też może być taki wątek powrót do pewnych tradycyjnych narracji w procesie takiego pojawia u zaufania do mistrzowskiego pióra 

Rzeczywiście był taki czas, kiedy próbowaliśmy jako artyści w większości szukać bardzo skomplikowanych różnych zdarzeń tak oglądaliśmy Hamleta i było nie da 1 chamy zaledwie 3 to Dariusz owi nie ja sobie 5 chętnych na serce to oczywiście skrajna skrajny przykład, ale nie znaczy to jest też jakiś rodzaj syn jest mokry można palić artysta się bardziej sobą zajmował w pewnym momencie i w tej chwili, jakby się zajmuje bardziej światem drugim człowiekiem i IT jest i częstym objawem składały uwielbiam właśnie ten trend ze sceny zdjąć rozumiem ten wiersz ten pierwszy etap, który jest taki też naturalnym sposobem są od znalezienia swojego języka z jak bez swojego tego jak by kodu oraz wczytywania czy tekstu czy w rzeczywistości, ale w tej chwili rzeczywiście znaczy Biesy przecież też są teksty bardzo klasyczny ich w sposób bardzo zdecydowany bardzo ciekawa adaptacja Roberta Urbańskiego będzie zaprezentowana no tak mamy więcej cierpliwości w naszym teatrze w tej chwili co nie znaczy, że spektakle są dłuższe wydalenie osoby, jakby w większym ze spektakli mieści się w tzw . bardzo racjonalnym czasie, ale jest jeszcze 1 ciekawa rzecz, która wydarzyła się na tak dużą skalę chyba dopiero w tym roku, bo zapraszały rzeczywiście różne krakowskie teatry, które części prezentowały się głównym programie, ale rzeczywiście i przez wiele lat było także to ten krakowski teatr odbijał się trochę w tym co przyjeżdżał do Krakowa z całej Polski, jeżeli chodzi o przedstawienie spektakle, a w tym roku rzeczywiście tych propozycji krakowskich zatrzęsienie zawsze było kilka spektakli w konkursie część z nich była miała tzw . przez przywileje Zielonej karty, bo ze względu na da na to, że miasto finansuje festiwal to ten krakowski teatr miał pewną uprzywilejowaną pozycję i to zdarzenie też były ciekawe i w tym roku jest podobnie brakuje tak jednoznacznie teatru starego powiedziałbym status Słowackiego są czarne papugi Michała Borczucha z ważniejszych form mistrza z teatru Ludowego hańba jest jak go nie boimy się zadawać jak się czuje, że Kociołek, który jednocześnie Nowak szefuje z drugiej strony w jaki sposób doszło w rozdziale zakon for Mister wyreżyserowany spektakl, ale w mostach faktury ja traktuję jako dar Ren Chiny w testach, że po pierwsze, SPV rzeczywiście zgłaszamy w takich rankingach krytyków jako 1 z ciekawszych wydarzeń w sezonie to akurat dość mocno zalazł zarezerwował na mojej cieszymy, bo masa fiestę, gdybym sam dodaje Owczarek, gdyby możliwość prezentowania tego spektaklu, ale przede wszystkim robią to dlatego zarząd wspaniałe role aktorskie, że jest wybitna muzyka Dominik Strycharski zupełnie niezwykła przestrzeń Małgorzaty Szydłowskiej cały zespół ludzi pracowało na ten na to przedstawienie ja w bym powiedział nam w mniejszym względnie niż wszyscy inni, więc po prostu wydaje mi się, że to jest jeszcze przy głosach selekcjonerów, którzy w większości zdecydowały zdecydowani, żeby ten sprawia pokazać nie mam żadnych oporów i cieszy się, że będzie można ten aspekt w konkursie zaprezentować z krakowskich na to jeszcze jest my pokazujemy oczywiście, jaki spektakl, jakby bardziej offowy, ale n p . po raz pierwszy debiutuje teatr nowy z jest spektaklem Iwony Kempy Murzyni we Florencji jest no rzeczywiście jest to jakaś jakaś duża reprezentacja ta druga rzecz, że radiostacja warszawska w taki jest trochę dwugłos na tym festiwalu na częste są oczywiście spektakle z Katowic rewelacyjny spektakl gdzieś pod presją w reżyserii Mai Kleczewskiej, która na dno, na które brakuje pokazuje zupełnie inne oblicze swoje można powiedzieć prawe zwykle znamy Maję Kleczewską z tego bardzo ekspresyjnego języka w dużych takiej brutalności scenicznej i jakiego radykalizmu i tutaj ten radykalizm jest w radykalizm jest wart był właśnie, jakby w głębokim park w jakimś pogłębionym portrecie głównej bohaterki wspaniała rola Sandry Korzeniak tę sprawę, iż był wielokrotnie też, że wymieniany jako naj w najciekawszy spektakl tego sezonu maja Kleczewska przecież dostała nagrody Swinarskiego za pracę reżyserską przed tym spektaklu więc, więc z Kielc przyjeżdża z 1946 rok nie wzięli także na szyi Tomka śpiewaka bardzo bardzo ciekawe doświadczenie ja byłem na tzw . zwyczajnie spektaklu, gdzie obserwowałem kielecką publiczność, która jest Chłosta na to historią o pogromie i która wspaniale reaguje wspaniale słucha jak podąża za tą powieścią, toteż spektakl, który ma w sobie pewne złamanie poetyckie nie jest tylko wyłącznie takim brakiem Verba Tim Bosko publicystyką to trochę można powiedzieć, że ratuszem wyszli twórcy na poszerzenie takiego takiej przestrzeni tych w tej opowieści o ważne tematy poruszała spektakl zrealizowany przez Magdę Umer stołeczne teatry Polonia z główną rolą Krystyny Jandy no właśnie wszyscy się ze mnie śmieją, że Krystyna Janda od wyceny BOŚ Hamlet czy, ale rzeczywiście ten spektakl spośród wszystkich tematów zapiski z odmian Sawicki z wygnania z bezpłatnych wszystkich tematów żydowskich także 1008 . roku, który był bardzo duża w tym ostatnim sezonie nowy brzmiał najmocniej nie powoduje u z opłat 3 sten ligowej szyn ważne byśmy mieli już rozparcelowano nagrodę do więzienia oraz Jaworski ja bym sobie tego życzył, ale myślę, że nie jest znów w wozie kreacje aktorskie to są najpiękniejsze nagrody i powinna być zdecydowanie więcej, bo to co jest najpiękniejsze w Polskim teatrze to co wielka determinacja danie z siebie cały w 216 aktorów, ale na pewno nie znaczy dużo do spektakli też nie wstydzi się z napojem takich prostych emocji jest synem wprost czasami sentymentalnych co dało jest jakiś rodzajem chyba budowania nowej jakości przymierza z publicznością, bo będę obserwował w tym zestawieniu jeszcze naboje mamy nie więcej w głowie poukładane, ale potem widzę co się dzieje z drewna na samym festiwalu, kiedy oglądam te spektakle Mai i panie też można po właściwie dokonywać jakiś taki, że era analizy tego wszystkiego, ale wydaje się, że MF tak duża narracja ta intymność to postawienie na właściwie taki trochę mogą zwrócić się świata macie poszukiwanie sensów w odpowiedzi na dna bessy z dookoła nas jest jakiś chyba znakiem ostatniego sezonu w znakiem festiwalu Boska komedia od lat jest to, że ocenia spektakle w ramach konkursu Inferno tych propozycji w tym roku jest aż 13 międzynarodowy gzik zaprosiły w tym roku mamy gości z Kolumbii szefową Manana tapicerowane jest już kolejny raz jurorką była już ale, ponieważ odzyskała swój festiwal takich kolumbijski, bo jak ślub ten wie, że wszystko jedno 1211 rok miała przestój to zaprosiliśmy ją będzie też ataki beniaminek z Meksyku i groza da z zawodu aktora w tej chwili również w sensie festiwalu w Guadalajarze w i w ogóle w działający w polu kultury różnych pozycjach taki decyzyjnych Antonio Rauch to jest gość z Brazylii bardzo ciekawy reżyser i też szef festiwalu w Sao Paulo są chóry festiwalowe już trochę zna Polski teatr, bo był na boskie to my jako gość zapraszam sporo spektakli z Polski byli tam artyści rezydenci również między nimi Michał Borczuch także on już z tym polskim teatrem jest zaznajomiony i chyba zakochany w nim 1 będzie mieć jeszcze gościa, który jest szefem bitew słuchaczy Lisewskiego on nie festiwalowych takiej renomie z dużej historii jest czwórka jurorów nareszcie szykuje rekordową ilość gości w ogóle, bo kościół w 100 osób będzie przyjeżdżało w tej chwili zarejestrowanych w 60 osób przez Instytut Adama Mickiewicza jest naprawdę jakoś tak w ogóle się światową rozdzieli inna co zwróciłbym uwagę, jeżeli chodzi o sekcję Paradiso, która także w tym roku się pojawia czy transakcja rozumianą stratą odnogę festiwalu, która ma pokazać nową energię takie poszukiwanie nowego potencjału i wśród reżyserów i wśród aktorów i też pomysłów na realizację są w te zwykle się koncentrować się, jaki portretach reżyserskich, a w tym roku wydaje się, że trzeba troszeczkę poszerzyć formułę nazwałem to właśnie z nami nowymi emanacja minowym energiami to sekcje, bo zaprosiłem do programu właściwie projekty, które bliższe są w nowych choreografii po pewnym działanie performatywne niż stricte teatrowi dramatycznemu jest to absolutnie strzał w dziesiątkę i też jakaś taka wewnętrzna powinność, bo mieszczą w dziesiątkę, dlatego że są programy projekty bardzo ciekawa artystycznie naprawdę po i oferujący nowym językiem nie, gubiąc się przy swej konceptualne jeszcze jakiś takiej siły energii właśnie występujących performerów czy trzecia aktorów poza tym w nową choreografią no to jest coś co się w Polsce w sposób bardzo naturalny pojawiło się gromadzi bardzo dużo młodych ludzi bardzo zdolnych młodych ludzi, którzy w gruncie rzeczy nie mają systemowego wsparcia, bo te sprawy praktycznie off oni wchodzą w przestrzeń repertuarowe teatru czy ta wielka machina nie pracuje na nich muszą się zmieścić w jakiś niewielkich studiach laboratoriach robią małe projekty w tej chwili też będą mieli problemy z grantami ze względu na to, że ich, jakby priorytety idą w stronę stricte tańce ani tej nowej choreografii chcemy i na inny charakter, więc trzeba wspierać takich ludzi i festiwal wykorzystywać po to, zresztą w podobnym duchu taki trochę nową choreografię, aczkolwiek też bardziej na teatralnej czarek Tomaszewski zrobił swojego zawiedzie na wojnę ten aspekt tak właśnie z permanentnym tournée światowe w tej chwili, jeżeli się uda przy okazji Boskiej komedii tych artystów w tym mniejszymi formami też jakoś tak, by pchnąć świat to tu będzie dla nich bardzo dużą korzyścią z możliwością rozwoju Paweł Sakowicz żołnierz już znamy przecież choreografami i tancerzem ale, ale z usług w taki autorski projekt Jump Kor kanalizacja z wyskoków różnego rodzaju i 40 minutowy taki performance czy np. wymiata tę troskę o Fed bardzo też ciekawy skromny czteroosobowy w taki projekt dotyczący kondycji kobiety, które rozdarty pomiędzy powinnościami i obowiązkami matki, a marzeniem np. bycia artystką jest taki rodzaj też kondycji trochę opresyjny system młodzi jak zwykle oczywiście szkoła teatralna jest ważna, że złoża doznał Manuel tak Realem no no to są takie byłyby przykłady tylko ciągle się marzy ta sekcja o wiele bardziej totalna chciał, żeby rzeczywiście stała się takich kwestii mini festiwalem młodych w narożnych płaszczyznach przyszedł czas najwyższy czas sól na boską komedię Szanowni państwo Bartosz Szydłowski szef Boskiej komedii był moim państwa gościem wielkie dzięki dziękuję bardzo, a w programie Radia TOK FM teraz najwyższa pora na ich formę
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA