REKLAMA

Reforma edukacji: ministerstwo - jest fantastycznie. Dyrektorzy - dorośli oszukali dzieci

A teraz na poważnie
Data emisji:
2018-12-05 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
22:06 min.
Udostępnij:

Gośćmi Mikołaja Lizuta byli Agnieszka Milbrandt, dyrektorka Społecznej Szkoły Podstawowej nr 30 oraz Społecznego Gimnazjum nr 5 w Warszawie i Marcin Jaroszewski, dyrektor XXX Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Śniadeckiego w Warszawie.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mikołaj Lizut, dzień dobry, 7 minut temu minęło południe, w studiu goście, Agnieszka Milbrandt, dyrektorka społecznej szkoły podstawowej nr 30 oraz społecznego gimnazjum nr 5 w Warszawie, dzień dobry i Marcin Jaroszewski, dyrektor 30 Liceum Ogólnokształcącego imienia Jana Śniadeckiego w Warszawie, dzień dobry, dzień dobry. Proszę państwa, w ubiegłym tygodniu minister edukacji Anna Zaleska zwołała konferencję prasową, na której dobre samopoczucie jej nie opuszczało, drugi rok reformy edukacji pani minister podsumowała, że wg niej jest fantastycznie, to znaczy liczba etatów nauczycielskich rośnie, dzieci wszystkie pomieszczą się w szkołach, bo przypomnijmy, że w tym roku spotkają się dwa roczniki w szkołach ponadpodstawowych, czyli te dzieci, które skończyły już w nowym systemie 8-klasowej podstawówki, a także dzieci, które skończyły gimnazjum i 700 000, ponad 700 300 dzieci pójdzie do szkół ponadpodstawowych. Rozwiń »
Pani minister zapewnia, że w wszystkie dzieci się zmieszczą Otóż ja chciałem się z państwem podzielić moim prywatnym niepokojem Otóż system etatu 8 Grosicki i szczerze mówiąc jestem przerażony w metrach zatrzymała zajęcia o godzinie ósmej kończy nie wcześniej niż około siedemnastej wraca do domu odrabia lekcje co najmniej 3 godziny co więcej z bardzo dobrą uczennicą, ale nie daje radę bez korepetycji czy to jest z myślą państwo, że to skutek tej reformy czy tak po prostu jest, wzrósł poziom?

To jest skutek reformy, bo też ma mocną klasę i też mam trzecią gimnazjum, więc mam te 2 roczniki, które będą zarosły mu zarówno w przypadku małych dzieci w ogóle do, a do liceum klasa ósma bardzo dużo pracuje w zeszłym roku jako klasa siódma, czyli ten pierwszy rocznik wprowadzono w zreformowanej szkoły pracowali bardzo dużo i w tym roku również pracują bardzo dużo zaczynają zajęcia o ósmej czy przed ósmą, jeżeli mają zerową godzinę i kończą obowiązkowe zajęcia o szesnastej potem dochodzą jeszcze dodatkowe zajęcia, czyli do siedemnastej od 17 30 są w szkole, a potem jadą do domu i muszą jeszcze coś zrobić, więc idea i my oczywiście pilnujemy tego jak dużo o tym, dzieciom dajemy pracy, ale też musimy z nimi zrobić program po prostu musimy zrobić program, bo one muszą być przygotowane do egzaminu o fotele są najróżniejsze próbne warianty ćwiczymy, ale one muszą non na tyle dobrze zdać ten egzamin, żeby móc się potem dostać do szkół, które są ich wymarzonymi albo trochę wymarzonymi szkołami 

Ja się niepokoję, rozmawiamy o tym z rodzicami rozmawiamy od od zeszłego roku staramy się tak organizować pracę żeber to było jak najmniej dla tych dzieci obciążające Ole nie da się inna oni nie ułatwimy 

Chciałbym właśnie zapytać państwa jego praktyków to znaczy czy z punktu widzenia dyrektorów szkół ta reforma jest potrzebna korzystne, gdy rzeczywiście możemy spać spokojnie jak uspokaja minister Zalewska?

Ja w ogóle jestem pełen podziwu dla departamentu propagandy informacji promocji ministerstwa edukacji, bo to jest majstersztyk rzeczywiście tam wspaniale to wygląda w innych naukach fizycznych mamy takie pojęcie o syntetyczne zbliżanie się do prawdy tym, że drogowcy ćwiczeń nie jestem do końca udana, ale wierzymy, że w miarę rozwoju badań coraz bliżej i jesteśmy to tutaj ja bym określił jako takiej wykładni są dla nich odpraw itp przy Times podaje, że porównuje liczby oddziałów w tym roku szkolnym i podział przyszły roku w liceach tylko zapomina o tym, że w tym roku już dyrektor liceum musieli zmniejszyć liczbę oddziałów, żeby się przygotować na wyrok 201920, żeby móc porównywalną ofertę zaproponować absolwent szkoły podstawowej gimnazjum pani Mister porównuje liczbę uczniów sprzed 10 lat w liceach i jest z tą ligą, która trafi w tym roku na szafot rozwój bazy zacytuję panią minister mówicie państwo szkoły nie są z gumy, ale się nie skurczyły się w rok szkolny 20102011 była podobna ilość kandydatów do szkół ponadpodstawowych do liceów podpalił kobieta natomiast państwo zapomina, że treść miła struktura szkół, ponieważ odbudowywana jest ich tuby pana słowa uznania, że minister szkolnictwo zawodowe, które wcześniej praktycznie nie istniało i większość osób rzeczywiście, by wyszła do liceum dziś dziś połowa połowa wybierać liceum reszta to są technika są powody niepokoju dla rodziców Koniarz rzeczywiście ten podwójny rocznik będzie nastręczał kłopotów i logistycznych i organizacyjnych i to w szczególności dużych miastach takich jak Warszawa dziś wiemy, że to jest 2 , 5 rocznika więcej niż mieliśmy w tym roku, czyli tak naprawdę to są 2 rekrutacji nadal w dziale no bo rozumiem, że moje dziecko, które skończyło fuzja mogła zginąć razem ja jako pierwszy rocznik załapało się na tę nieszczęsną reformę no ma mniejsze szanse niż dziecko, które skończyło sześcioletnią podstawówkę i trzyletnie gimnazjum w rolę doznanie staramy się, żeby miało takie same szansę na to, że mamy już zostało umorzone ale, żeby żar działa już nauczyły się rok GUS no tak i nie miały oczy Duda jest pewna kumulacja ma także tynk treści programowych, bo one rzeczywiście nadrabiamy z tymi dziećmi, ale chcemy zrobić tyle ile ma mogliśmy zrobić, by w trzyletnim trzyletnim gimnazjum w LM, bo też podstawy programowe do liceum zostało ogłoszone w połowie tego roku robot dobrze czy jakoś nam na początku, czyli przez siódmą klasę pracowaliśmy z tymi dziećmi nie bardzo wiedząc co będzie w czteroletnim czteroletnim nicią hodowlę to bodaj grono oczywiście, by my staramy się, żeby wszyscy muszą mieć absolwenci szkoły podstawowej czy absolwenci gimnazjum mieli podobną ofertę od tak to wiadomo, że będą szli do różnych szkół jedni do czteroletniego liceum przy czym pięcioletniego technikum drudzy do trzyletniego jeszcze liceum czteroletniego technikum natomiast będą się uczyli ich z różnych podstaw programowych tańczyłem zupełnie różne podstawy programowej związku z tym to też jest wyzwanie dla nauczycieli, którzy będą uczyli i w takiej szkole taki, żeby uważać, jakie w jakiś program w ramach Józef kierowanym przez liceum będą osobne klasy dla dzieci, które będą uczyły się w liceum 3 klasowym i że letnim i źle liceum czteroletnie lato będą, zupełnie jakby 22 oddzielne szkoły 2 oddzielne rekrutacje 22 oddzielne podstawy programowe w i tak to jest 1 rzecz druga rzecz to oczywiście, gdy problem rekrutacji tej gry podwójnej wymagające zaangażowania dużo większej liczby nauczycieli w czasie wakacji wlicza się ich urlopów to oznacza oczywiście, że w stosunku do poprzednich roczników i przyszłych jasne, że będzie trudniej się dostać do wymarzonych szkół to jest to jest oczywiste nieuniknione jest podwójny rocznik rzeczywiście szkoły nie są z gumy i nie ma możliwości, żeby dwukrotnie zwiększyły liczbę miejsc w liceach n p . te licea najbardziej oblegany warszawiacy nie mają dużych możliwości, ponieważ już były szumne były wypełnione całkowicie jeśli chodzi o uszy tak jak powiedziałem zmniejszyły w tym roku liczba oddziałów, żeby móc w roku 201920 zaproponować podobną ofertę no ale to nie będzie taka sama liczba miejsc jak w tym roku dla uczniów gimnazjum ona musi być siłą rzeczy podzielona na 1 absolwentów gimnazjum i absolwentów szkół z całej, więc będzie się trudniej dostać tego optymizmu i strony Zaleski nie podzielają nauczyciele przynajmniej część z nauczycieli zapowiada protest podczas egzaminów i to jeszcze bardziej komplikuje chyba sprawy zobaczymy go już Hirscha ma wielu zapowiadanych protestach potem do tego nie dochodzi natomiast w to jest dla nauczycieli też bardzo trudna sytuacja o protest nauczycieli jest zwykle źle odbierane przez społeczeństwo ma jeszcze mniejsze możliwości mają rodzice zapewniam państwa, a rywal naszej rozmowy z po informacjach Radia TOK FM Agnieszka emigrant z dyrektorka szkoły społecznej w podstawowej nr 30 i społecznego gimnazjum nr 5 w Warszawie i Marcin Jaroszewski dyrektor trzydziestego liceum Ogólnokształcącego imienia Śniadeckiego w Warszawie są do szpitala w NBA teraz na poważnie i wnioskami Brands dyrektorka społecznej szkoły podstawowej nr 30 oraz społecznego gimnazjum nr 5 w Warszawie oraz Marcin Warszewski dyrektor trzydziestego liceum Ogólnokształcącego imienia Śniadeckiego w Warszawie są gośćmi programu proszę państwa rozmawiamy o drugim roku reformy edukacji w tym roku spotykają się 2 roczniki 2 roczniki rocznik ten, który skończył podstawówkę 8 letnią jej rocznik, który skończył gimnazjum w trzyletnie ponad 700  000 uczniów będzie zdawał do szkół ponadpodstawowych jak się państwo zapytać, o co ta reforma dotknie bardzo dobre pytanie nauczą się zastanawiamy jak to pamiętamy powody wprowadzenia reformy to był w zasadzie w to było prawda, że czas zlikwidować gimnazja, bo to jest patologia, że liceum musi być czteroletniej osocza tyle przyczyn nie podano żadnych dowodów na to żadnych badań nie zrobiono na 70 do stanu sprzed tak 18317 lat 90 dziewiąty rok temu wprowadzenie gimnazjów tak tylko by troszeczkę czasy się zmieniają to znaczy oczywiście reforma dziesiątym dziesiąty wprowadzono czy wprowadzenie gimnazjum to też to też było w reformach chaotycznym natomiast do 17 lat pokazały, że gimnazja się dostosowały do do tej sytuacji nowym systemem edukacji ma też swoją bezwładność Anna Czyżby jest bardzo czuły od razu z 1 strony czuły na wszelkie zmiany i reformy z drugiej strony musi upłynąć trochę czasu, zanim się do ZUS dostosuje do tego i te gimnazja wypracowały sobie metody pracy z z młodzieżą zdobył doświadczenie i by ta reforma wrócą do kosza po prostu cały ten dorobek nauczycieli dyrektorów gimnazjów mają rangę mówi ida Haendel, że w od tych planach minister Zalewskiej dowiedział się w połowie szóstej klasy lak, czyli tak naprawdę no my dorośli osiągaliśmy te dzieci tak właśnie takie mam wrażenie żony zostało oszukane szły do pierwszej klasy wiedziały, że szkoła podstawowa jest szkołą sześcioletnią, że w szóstej klasie będą mogły wybrać gimnazjum niektóre mogły go wybrać, by iść do Rejonowego albo do językowego jakoś planował sobie tę swoją ścieżką o tym, że zostaje im to zabronione dowiedział się tak naprawdę w połowie szóstej klasy to jest barbarzyństwo to jest ty i doświadczenie dokonywane no żywych dzieciach jestem tym oburzona jestem tym oburzona, dlatego że nie dość, że psuje się im plony dzieci 1211 letnie też mają swoje plany to jeszcze tak naprawdę burzy się im zaufanie do dorosłych to potem bardzo trudno odbudować Janie wiem jak i jak pani minister ma zamiar to zrobić, ale zostało im zabrane coś zostało im w zamian dano bardzo ciężko pracują bez nadziei na to, że tą pracą osiągnął rzeczywiście to co no wymyśliły sobie w ciągu tych 2 lat, czyli to liceum, która jest ich wymarzonym liceum i doszła ścieżka ja przypomnę, że tuż przed uchwaleniem tej nowelizacji ustawy, która wprowadziła reformę Obywatelskiej społeczny komitet zebrał ponad 700  000 podpisów w sprawie referendum ówczesna pani premier Beata Szydło nie zgodziła się na referendum płacząc, że jest za późno nie wiadomo na co za późno było w każdym razie no, jakby mandat pani minister nie jest zbyt mocny niejadalne to z sobą to są wygramy wybory przez prawo i sprawiedliwość no ale w noc nie mamy chyba takiego poczucia, że ktokolwiek konsultował tę reformę czy tych chętnych, a z nich ogłaszała konsultacje natomiast to raczej Marie była farsę niż konsultacji o tym, o czym zresztą głośno mówili też uczestnicy przybyli nie negując prawdy, że władza ma prawo dokonywać reformy ma prawo spełniać obietnice wyborcze natomiast edukacja jest tą dziedziną funkcjonowania państwa, która skromność postępować bardzo ostrożnie pan czy gdy tak jak tutaj pani widziała jest to to są takie eksperymenty na żywym organizmie na dzieciach odpowiedzialna reforma edukacji powinno się zaczynać od edukacji przedszkolnej wczesnoszkolnej i taka reforma trwa 1015 lat tak, żeby nie nie zmieniać reguł gry dla danego rocznika jak to zrobiono właśnie z 2 lata temu z uczniami szóstej klasy, więc jedno pod tym względem oczywiście oczywiście błąd, bo w Indian nie neguje faktu, że podstawa programowa, którą w tej chwili realizujemy swoje w szkołach ponadgimnazjalnych jest inna jest niedobra i i wymagała zmiany natomiast to mi oznaczało wywracania do góry nogami całego systemu można było zrobić może i odpowiedzialny w nosie to zapewne z betonu wraz z państwowego praktyków nowo pierwsze 3 szkoły podstawowej i gimnazja przygotują rzeczywiście ta ilość uczniów no do rekrutacji to po pierwsze po drugie czy rzeczywiście zgodnie z tym co mówi minister Zalewska znajdzie 10 miejsce dla każdego ucznia znajdzie się musi się znaleźć, ponieważ uczniowie są jeszcze obowiązku nauki i muszą tę naukę kontynuować natomiast pani minister nie dodaje, że nie będą tam miejsca na wymarzone i wybrane przez uczniów np. dziecka w Warszawie może znaleźć miejsce w Otwocku może to być o tym, ostatnio pani minister powiedziała na rondo wciśnięta w tym, że jednak nie będzie nie będzie miejsc w warszawskich liceach dla wszystkich chętnych no to będą dojeżdżać do mniejszych miejscowości wiadomo że, aby dyrektorzy i oka, prowadząc miasto stołeczne Warszawa robią wszystko żeby, żeby te miejsca były dla absolwentów warszawskich szkół podstawowych i gimnazjum wiemy, że to jest 2 ,5 × więcej uczniów niż w tym roku w związku z tym przygotowujemy te miejsca przygotowujemy się do tego natomiast trzeba pamiętać, że w liceach czy w szkołach ponadgimnazjalnych warszawskich od 10 nawet 50 % w niektórych szkołach stanowią uczniowie spoza spoza Warszawy my w tej chwili jesteśmy w stanie oszacować ile jest uczniów absolwentów szkół warszawskich natomiast też nie wiemy ilu iluś spoza Warszawy będzie aplikować do szkół warszawskich oni mogą znaleźć też też miejsca albo uczniowie warszawskich szkół są gimnazja nie znajdą miejsca w szkołach i zjazdy mają państwo jakieś rady dla uczniów czy warto rzeczywiście się spinać pracować ponad siły przez ten rok próbować próbować czy paneli oraz lekarza dr udo do szkoły jako sześciolatka, więc w zasadzie może poczekać w Gnienie lenia, a czy te dzieci uczą one się naprawdę bardzo mają uczniowie bardzo dużo uczą nowych innowacji i poeta tak to jest ponad ponad siły, ale w tym uczą się ja wiem, że małe liceum ważne i t d . my, że to netto to w ta wygrana to wybraną ścieżką, ale to czegoś nauczą naprawdę im naprawdę nie zostaje w liceum ba większym stopniu kierują już swoją pracą swoim swoim rozwojem, więc myślę, że na, bazując na tym co dostaną w szkołach podstawowych 3 gimnazjum będą też bardzo rozsądnie, a pracować w tych latach licealnych i to ważne, żeby też mądrze wybierać uczniowie podczas rekrutacji do szkół mają prawo wyboru kilku szkół w zeszłym roku było to by 8 szkół w tym roku o to nie będzie tak samo w związku z tym trzeba dokonywać mądrych wyborów przede wszystkim odwiedzić szkoły do, do których kandyduje my popytać się pójść na targi, a w dni otwarte wybrać tak, żeby to mieć gwarancję do dostania się zna przypadki, że uczniowie z bardzo dużą liczbą punktów okazywał się z nim ustalić do żadnej szkoły bo, bo wygrali wszystkie mecze ten próg był troszeczkę za za wysoki, więc wybierać mądrze wybierać rozsądnie oczywiście starać się uzyskać jak najlepsze wyniki na egzaminie czy to gimnazjalnym czy egzamin ósmoklasisty również na świadectwie należy liczyć się, że się uda w z danych ostatnie wynika, że niecałe 13  000 sześciolatków poszło w tym roku do pierwszych klas to jest mniej więcej taka ilość jak znacznie mniej niż w poprzednich latach wzrost na dekady tak w oczy to dobre zjawisko złe znaczeń, a w 2 są dzieci, które powinny jeść jako sześcioletnia, bo są rzeczywiście dojrzały dadzą sobie radę są takie, które powinny się go jako dzieci siedmioletnie, więc czułą jest inny styl to akurat nie jest dla mnie jakiś wyznacznik, wprowadzając te też sześciolatki do szkół w o tyle się zawiodła to tą reformą oni się wydawało, że wprowadzone to przesunięcie to, że ta reforma będzie wprowadzała obowiązkowe przedszkole dla dzieci od trzeciego roku życia i wtedy też sześciolatki do szkoły to wszystko byłoby w logicznym takiemu ułożeniu i dobrym rozpracowaniu programowym same sześciolatki do szkół przy aż najróżniejszych wahaniach podstawy programowej nie zawsze to nie zawsze to się dobrze nie zawsze to dobrze działał w audi miało zawsze zwolennikiem wcześniejszego rozpoczynania szkoły i jakby z nadzieją po 1 dołączą do reform, zwłaszcza że w wielu krajach Europy tak właśnie tak oczywiście natomiast to by to oczywiście wymaga przygotowania szkół przygotowaniami programu nauczania dla dla tych młodszych dzieci to coś zrobiono to przy tej reformy zapomniano o sześciolatkach tańca z zapomniano, że w tych właśnie 0708 . czy szóstych klasach są również sześciolatki to przeładowanie przeładowanie programem na nich odbija się najbardziej bardzo dziękuję za to spotkanie z wnioskami Brand dyrektorka społecznej szkoły podstawowej nr 30 społecznego gimnazjum nr 5 z Warszawy i Marcin Warszewski dyrektor czystego liceum Ogólnokształcącego imienia Śniadeckiego w Warszawie byli gośćmi programu zawiera informacje, ale wcześniej stuletnia kartka z kalendarza cofamy się do 1918 roku wszystko w ramach obchodów stulecia niepodległości w radiu TOK FM program przygotował Szczepan Żaryn realizował Kamil Wróblewski Mikołaj Lizut
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA