REKLAMA

Człowiek bez przeszłości. Człowiek bez przyszłości. Mindfulness lekarstwem na wszystko?

Data emisji:
2018-12-05 19:00
Audycja:
Nasze wewnętrzne konflikty
Czas trwania:
48:53 min.
Udostępnij:

W najnowszym odcinku Naszych Wewnętrznych Konfliktów Cveta Dimitrova i Tomasz Stawiszyński zastanawiają się nad rosnącą popularnością praktyki mindfulness, czyli odmianie medytacji skupionej na "tu i teraz".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Dzień dobry, Cveta Dimitrova i Tomasz Stawiszyński, dzień dobry albo dobry wieczór. Dobry wieczór wyklucza to tu i teraz, bo właściwie już dałeś jakąś alternatywę. No właśnie, czy państwo są obecni w pełni, w tej chwili, kiedy słuchają państwo tego podcast? Czy państwo są naprawdę tu i teraz, w tej właśnie chwili? A nie gdzieś myślami daleko przy jakichś sprawach, przy jakichś przeszłościach, których nie ma, przyszłościach, których też nie ma. Czy państwo naprawdę starają się uczestniczyć w pełni w rozpoczęciu naszego podcastu?  Rozwiń »
Dziś rozmawiamy o uważności albo inaczej, a my wspólny jest ich też może spojrzeć przez spróbujemy krytycznie na to spojrzeć nie chodzi tylko samo na inne zjawiska nie będziemy się tylko na tym koncentrować, ale też zastanowimy się czemu ta może służyć to tu i teraz jeśli ktoś jeszcze nie poczuł się tak naprawdę w tej bieżącej chwili obecnej no to będzie za moment nasz Dzięgiel bardzo charakterystyczne Dzięgiel, który w każdym naszym programie występuje w jej czas Jingle to czas na to, żeby tak w pełni naprawdę w teraźniejszości się znaleźć dziś no właśnie, ale teraz na dobrą sprawę wszystko to co powiedziała na początku i to wtedy była teraźniejszość jak to mówiłem to teraz już jest przeszłość, a jednocześnie jak mówiłam to była teraźniejszość właściwie nie no nie było teraźniejszość, bo to co ja teraz mówię to już też powiedziała mi Jezus Maria nie ma tej teraźniejszości i w ogóle nie pożyczamy w treningu uważności naszym słuchaczom, a powiedzmy może łyk herbaty dlatego tak zabrzmiała dziwnie ne Otóż powiedzmy możemy, w czym właściwie jest stan nurt w terapeutyczne nie wiem nurt menniczy medytacyjne, które się określa mianem myPhone nas w oczy można zrobić pechowy, bo warto chyba zahaczyć nawet to ten rejestr oczywiście, chociaż oczywiście to funkcjonuje taki szczególny rys 2 tej formie właśnie jest to bywa strach one od swojej genezy może takiej historycznej kulturowej, ale gdzieś to pewnie się ze sobą łączy tak czy inaczej oczywiście źródła sięgają jak w przypadku wielu interesujących zjawisk współczesności do kontr kultury amerykańskiej no bo osoba, która jest swą głaszcze 1 taką czołową postacią tego ruchu myPhone strzeli John Kabat z inną zresztą zięć Howarda Zinna wielkiego Howarda Zinna autora społecznej historii Stanów zjednoczonych jest człowiekiem, który właśnie w latach sześćdziesiątych bardzo aktywnie partycypował w tych wszystkich kulturowych przemianach z dnia w stanach Zjednoczonych moi też jakość jak wiele innych osób z żyjących w tamtym czasie w tamtych kręgach się obracający w kręgach takiej bohemy trochę artystyczną uniwersyteckiej w bardzo się intensywnie w tamtym czasie zajmował medytacją różnymi praktykami wschodnimi im cieplej postanowił jakoś zaadaptować to co w tradycji wschodniej medytacyjnej najbardziej wartościowe do psychoterapii właściwie do psychoterapii to już jest chyba bardziej wąski kawałek jeszcze może będziemy mieli okazję się nauczyć się temu przyjrzeć i on opracował taką metodę, która z taśmy myPhone Izby jest stres tak się mną siedemdziesiątym dziewiątym roku przestała w ogóle taka klinika założona na Uniwersytecie Massachusetts i nad tobą pewien zesta w program dla można powiedzieć jakimś sensie terapeutycznym, który cię jak sama nazwa wskazuje, który czerpał z takiej tradycji i właśnie buddyjskiej tychże dlatego też w tej fascynacji myślą wschodnią, która przepływała wraz z właśnie z ruchem kontr kulturowymi i Stanów zjednoczonych Szpilka miał po 1 z chyba inspiratorów albo zainteresowania tego tu dodajmy tylko, że rozmawialiśmy m. in. właśnie o Filipie Capello z Wojciecha machały Bergerem i to był nasz gość jakiś czas temu człowiek łączący praktyki medytacyjne buddyjski właśnie z psychoterapią no, więc jak coś co trochę więcej posłuchać o tym, podejmie w wymiarze i terapeutycznymi duchowym na to może sobie zajrzeć do rozmowy naszych z hamburgerem no, tak więc wymęczony Space stresu tak się mną służy to jest kombinacja medytacji, jakiej świadomości czekałam pożogi, która ma pomagać ludziom być właśnie bardziej uważanymi co z kolei przyczynia się do tego że mu, że łatwiej jest radzić sobie z jakim stresem generowanym zarówno przez nasze życie psychiczne jak i też różne kondycje takie punkty w jakieś problemy zdrowotne i okazało się, że wpływa korzystnie na umiejętności relaksacji na redukcję stresu na poprawę w ogóle jakości życia generalnie tak maleńkim tak różnego rodzaju w takich najrozmaitszych schorzeniach psychosomatycznych okazuje się też bardzo skuteczne ma pewne wyniki w zmniejszaniu częstotliwości nawrotów epizodów depresyjnych to znaczy osoby, która co w fazie remisji po przejściu jakiegoś epizodu depresyjnego i kół, które właśnie stosują tego rodzaju praktyki mają znacznie też, że z istotność statystyczną zmniejszona prawdopodobieństwo, że kolejny epizod depresyjny u nich wystąpi na słowem okazuje się, że ta technika właśnie oparta na medytacji na medytacji uważności, która ma gdzieś w korzeniu tak koło odmianę medytacji zwaną wita samo to jest właśnie medytacja, która polega na ćwiczenie uważności takiej obecności w chwili, która właśnie się wydarza w teraźniejszości może ma to bardzo wiele korzystnych zastosowań jest to pewna technika, która przynosi obiecujące efekty oczywiście nie jest jakiś cudowne panaceum na wszystko, ale on i to w ogóle dotyczy wielu rozmaitych praktyk medytacyjnych wschodnich adaptowanych nie tylko takich, które się opierają na VIP -a saniach też na różnych innych podejścia, choć ta uważność jest jednak jakimś kluczem do większości tych praktyk no rzeczywiście to bardzo korzystnie działa prowadzone są badania tego rodzaju praktyka długotrwale zmienia zmienia funkcjonowanie całego organizmu na poziomie parametrów uchwytnych przy pomocy różnych przyrządów, czyli np. obniża się ciśnienie krwi spada częstotliwość Tent na głosy, które wcześniej chodziły takie dosyć mocno nakręcony mówiąc kolokwialnie, ale właściwie my nie będziemy do końca o tym, mówić no właśnie nie do końca ale zanim pójdziemy dalej jeszcze tak mi się zastanawiam czy państwo się, jeżeli nie mieli takich nie mają za sobą takich praktyk czy tak czy inaczej się nie zetknęli z jakimiś formami mają wolne z panem przykład TKM takie ćwiczenie skanowania ciała, które wydają się, że teraz jest już bardzo obecny popularne w ni lennem różnych chyba zajęciach treningach też czasem w ramach różnych ćwiczeń nawet fizycznych tak daleko formy relaksacji niem to jest właśnie coś co mam taką, a genealogię co właśnie uczy skupiać się nam w bieżącym doświadczeniu on być obserwatorem tego co się dzieje bardziej niż 3 jakość przywiązywać się szczególnie do różnych innych myśli wartość żyjących, które temu towarzyszą jakoś okazuje się to brzmi bardzo proste okazuje się, że to jest dla człowieka zadłużony jest łatwe na pociąg ze wzmożonego wiem, bo próbowałem się w takim rytm funkcjonowania kultury zachodniej jest to skrajnie trudne, więc w tym sensie też odpiera bardzo wiele nowych perspektyw bardzo ciekawe jest taka to z ciekawości obserwacja diagnoza, którą poczynił niegdyś cytowany już tu przeze mnie sam Harris, który sam praktykuje od lat medytacje też bardzo dobrą książkę napisał o medytacji przebudzenie jest ona po polsku wydano już do tej książki odnosiłem wielokrotnie, ale Harris mówi rzeczywiście to też jest moje doświadczenia przy próbach podejmowania takiej praktyki mają 12 w ogóle praktyki medytacyjnej, że na dobrą sprawę dopiero kiedy zaczynasz no i przyglądać się w takim właśnie sposób nie zaangażowany czy próbować w sposób nie zaangażowane po prostu przyglądać się temu co się dzieje w twoim umyśle nie, zajmując się żadną konkretną rzeczą tylko właśnie, podejmując taki rodzaj Cichej obserwacji medytacyjnej to dopiero wtedy właśnie człowiek sobie uświadamia, że tak głowa wytwarza permanentnie jakiś ciąg myśli obrazów, że nam po prostu buzuje w tych głowach równie działki to się nazwa dominacji w 2 taki, że ciekawe doświadczenie dlatego właśnie w ta technika to podejście ten sposób myślenia, bo to też jest jakaś forma na tak Poznania w ogóle można się zastanawiać się nad jakimś takim zamiarem filozoficznym tej praktyki, ale nie została bardzo skutecznie zaadaptowana do różnych technik i byli i form pracy terapeutycznym np. do terapii elektryczną i behawioralnej, gdzie są stosowane takie takie metody do terapii, która jest oparta właśnie na maj członek PSK zdjęcia w tempie, czyli taką terapię poznawczą opartą też na podejściu myPhone z innej zastępują badania, które pokazują to ta akurat to ostatnie podejście jest bardzo skoncentrowany na pracy z osobami, które mają depresje, czyli poza takim aspektem psychoedukacyjne, który jest właśnie też zawarty możesz nim ran terapii poznawczej to znaczy, że po prostu tłumaczy się też jak różne mechanizmy w naszym umyśle działają jak różne myśli generują pewne stany psychiczne odczuwalna też na poziomie nawet fizycznymi tak dalej i że tutaj na tę formę zatrzymywania się przy bieżącym doświadczeni wychwytywanie tych myśli za pomocą technik Mainz wolność ma wysoką skuteczność tak naprawdę w leczeniu przecież są różne zastrzeżenia, że nie ma wystarczająco dobrze przeprowadzonych miarodajnych badań owych w ogóle w tym całym psychoterapeuty licznym ne w kontekście czy tym obszarze, bo tam też trudno pewne z KON figurować takie takie bardzo restrykcyjna eksperymentem ja w ogóle zawsze jak myślał mają wspólne z efektywnością myPhone nastawił się do Kabat z Chin przypomina, który jest po prostu praktycznie kimś na kształt Chlebowskiego i pamiętają państwo film braci Coen pod tym tytułem główny bohater niejaki Dudy odgrywane fantastycznie przez Jeffa Bridgesa to jest człowiek, który jak powiada wprost momencie narrator jest wyluzowany na nas wszystkich właśnie Donka ubodzy też jest wyluzowany za nas wszystkich mówi niezwykle spokojnie oddychaj miarowo i przez nos piersi mu delikatnie faluje tam nie ma nawet cienia jakiegokolwiek takiego wzmocnionego efektów wszystko jest po prostu niezwykle spokojne poukładane, ale i tak naprawdę rzeczywiście można powiedzieć, że nie emanuje czymś niezwykle spokojnym i wyluzowanym wdzianka Bad in to skojarzenie z Grabowskim nie jest wcale takie i inne absurdalne, bo ukazała się niedawno książka jak widzę jest też po polsku wydana Jeffa Bridgesa i Bernie Glass mama koleś i miejscu w zamian dziur, gdy and ze strefy w mojej rozmawiają prawdopodobnie sobie panowie tej książki nie czytałam, ale myślę, że jakoś tak porównanie pomiędzy życiową filozofią Chlebowskiego jej buddyzmem Zan wypada wypada całkiem zasadnie, więc na razie na razie tutaj rzeczywiście działka wadium nie jest pod tym względem emblematy liczne skoro oni w parze zaś są tak wyluzowani za nas wszystkich ten może jest także właściwie to wszystko jest cały ten mróz jest umieszczone w nich jakoś się nam świat w cudzysłowie rozszczepia, bo my jesteśmy z kolei całkowicie po innej stronie to znaczy właśnie nie przeżywamy tego rodzaju 35 jest tak nie takie skojarzenie jak mówiłeś o tym, że tak działa na ciebie ilustrujące patrzenie na to jak Cionka w akcji jest luz w szachy no ale to tylko na chwilę Woźny w Krotoszynie utrzymuje to dodatkowe pół żartem być może to trwa właśnie w ramach jakiejś takiej bieżącej netto i teraz Inter pasywności, czyli żarem, a tym interpress nie przeżywasz poprzez niego, czyli że to, że on to robi przeżywasz dostęp do tego rodzaju stanu czy uczuć czy za jego pośrednictwem niejako mogę się wyluzować, ale jak już znika ten obiekt, z którym nawiązuje Inter pasywną relacje to wtedy niestety już jest gorzej, które za mnie coś przeżywa na tak czy niema się w Tyczynie dostępu do tego swojego zdolność przeżywania Twitter 100 metafora stosowana przez Sławoja zniżka młynka modlitewnego buddyjskiego jest Apropos może wytłumaczy, o co chodzi no chodzi o to, że w młynek modlitewny nie mogli się za nas to pod tężnie po prostu, że tak naprawdę to jestem to jest przykład interpelacjach młynek polega na tym, że kręci po prostu Murzynkiem amant się w ten sposób odmawiają znana z Samem nożem oburzają się o odmawianie mantr jest ze wszech miar korzystnym termicznie zabiegiem w związku, z czym nam nic tylko taki młynek się wyposażyć no ale takiej murawie nie wystarczy może nawet się po przyglądać pewnym programu on dotyczącym treningu uważności już jakiś sposób jest się bardziej uważać, bo właśnie nie mam przekonania czy za to jednak tak działa podobnie jak nie mam przekonania, że wybijanie temu rynkiem cokolwiek zrobi nam realnie jest to bez przekonania no właśnie, ale norm tak jak powiedzieliśmy to nie jest główny wątek, który chcieliśmy poruszyć, bo w skuteczności terapeutycznej my mamy wspólne z chyba już nie trzeba nikogo tak naprawdę przekonywać, bo boi, bo to jest taki absolutne Mainz Tima i no co on bardzo mocno przekonujące dowody, że MO rzeczywiście w przypadku niektórych niektórych zaburzeń problemów jakiegoś cierpienia psychologicznego i właśnie pewnych wskaźników cielesnych to wywiera określone efekty jej celem natomiast to jest część trochę takiej kultury, w której hasło życia chwilą bycia właśnie tu i teraz z korzystania z brania pełnymi garściami z teraźniejszości i w ogóle nie zastanawiania się nad tym co, które było wcześniej co będzie w przyszłości to jest część tej kultury to jest coś takiego co świetnie się w tej kulturze odnalazła i no i funkcjonuje dziś zdecydowanie szerzej aniżeli tylko w tym wąskim kontekście nie wiem pewnej praktyki o charakterze duchowym czy terapeutycznym istnieje coś takiego jak taka właśnie powiedziałbym teraźniejszości owa filozofia i ona z różnych stron do nas przychodzi i w takim po wydaniu, zwłaszcza jest w tej chwili wszechobecna mam wrażenie w ogóle różne filozofie w tym momencie są one jakoś adaptowane do naszych potrzeb związanych przeważnie z jakimś poczuciem przeciążenia to rzeczywistością zewnętrzną jakiegoś przebyć scedowanie i t d. Mann i mają stanowić remedium jakąś odpowiedź stoicyzm np. na brak też dolar też zmalał też miałam takie skojarzenie, a więc właśnie może coś takiego zjawiska ze sobą łączy być może nawet to co nazywamy szeroko kulturą terapeutyczną twarz jest w tym sensie do tego podobno tak, bo to jeszcze w jej te zjawiska są podzbiorem to już tej kultury tak są i jej egzemplifikacją, ale dodaje też, że warto być ostrożnym, bo też nie chodzi o to, żeby tor w RPA mam wrażenie, że tak można trochę przy ich odznaczyć tę filozofię myPhone właśnie tym, przekładając na język i właśnie nasz, czyli namówienie w kategoriach tu i teraz, bo to się bardzo szybko przekształca w coś takiego co jest wielkim śnie ze mną hołd Chochoł brzmieniem teraźniejszości hołdem dla teraźniejszości chodzi chyba trochę inne rzeczy, ale może to jest właśnie ważne że, że jakoś to bardzo np. drugie druga także drugi tego aspekt, że to jest włączane bardzo do jakiejś narracji dotyczącej samorozwoju i tego, że do straszne słowo no tak, ale to nie znalazły się samorozwój to otwierają się różne od razu sprzęty w kieszeniach nie przypadkiem używam tego słowa atak się już, ciesząc się ran ciętych kieszeniach to jest też trochę kłopotu, bo właściwie nie sposób samorozwój samorealizacja no taka jest gorsza, ale już nie sposób mówić o rozwoju bez takiego poczucia bryzy to jest też trochę przerażające po prostu schować w jeździe jest z takich kwot pracę w 2 zloty co jest alternatywą no i rozwój jak do pewnego momentu postępuje to wszystko w porządku, ale jak od pewnego momentu pewne organizmy nie przestają się rozwijać to proces ten nosi nazwę procesu nowotworowego to jest właśnie nieskończony rozwój takich Expander bijący na trakt jest montaż kolektora rzeczywiście nawet nie większa niż mienie Aon jak my absolutnie nie zamierzam bronić dot tego typu konceptów właśnie wydaje mi się, że w naszą tutaj intencją jest krytykowanie tych mechanizmów, które tak łatwo z zasysa ją różne wynalazki, które mają nam docelowo wynalazki w cudzysłowie służyć być czymś pomocne jak mogą się obrócić w narzędzie, które tak naprawdę reprodukuje pewien stan i które też coraz bardziej indywidualizuje tak było czemu ma służyć znaczy to my u nas przeniesione na grunt zachodni z 1 strony wydaje mi się bardzo rozsądnym pomysłem o tyle Jean, że ten cały wymiar duchowości w buddyzmie być może nie jest do końca doza aplikowania o nasz tutejszy grunt i sposób myślenia Lead Time myślę, że też są ku temu na głębokie filozoficzne epistemologii liczne podstawy, ale z drugiej strony wyzbycie się tej całej duchowości, czyli jakiegoś systemu też etycznego, który łączy się z tym co jest wpisane w wodę też i t d. powoduje, że bierzemy sobie z tego jakiś kawałek albo możemy istnieje takie ryzyko, że bierzemy sobie jakiś kawałek, który jest dla nas korzystny i adaptujemy go do systemu świata, który całkowicie abstrahuje właśnie od pewnego nów zanurzenia w jakiejś społeczności, że ta anegdota, że to ta praktyka skupienia też jakość rozpoznawania swoich Stanów odczucie tak dalej nie jest czymś nie jest czymś skrajnie indywidualistyczny niczym oderwanym od otoczenia, a my zaczynamy w ten sposób albo jest ryzyko, że w ten sposób właśnie tego będziemy w cudzysłowie używać, bo to to jest bardzo ciekawy wątek ile można wziąć tych tradycji duchowych i zaadaptować się swobodnie do kultury zachodniej i na ile w ogóle jeszcze w epoce globalizacji to takie twarde podziały obowiązująca obecnie jeszcze na początku dwudziestego wieku wciąż są żywe no bo się wydaje, że już takie twarde mówienie o zachodnim świecie i wschodnim świecie trochę straciło rację bytu właśnie ze względu na to, że żyjemy w czasach, gdy to wszystko się przeplata już w zasadzie wyrastać w tej chwili ludzie którzy, którzy nie wchodzą teraz w dorosłość już się urodzili w momencie ekspansji internetu to oni byli mają po prostu dookoła tyle różnych tradycji narracji, że mogą sobie jakoś swobodnie pomiędzy nimi wybierać zapewne ale, ale coś pewnie w tym też jest znaczy to sprawny to co mówisz on też jednak ta kultura zachodnia może to jakoś, żeby upłynnić ten podział, ale jest znacznie bardziej skupiona na MMA i tam swoje różne też dobre strony niż przed, czując neon to a takim aspekcie indywidualnym doświadczeniem oraz bardzo indywidualistyczny natomiast kiedy mówi o wschodniej to mówi o jakimś in o jakiej takiej innej bazie innym fundamencie w ogóle przeżywania siebie jako jednostki ten, kto znowu jest problematyczne pojęcie to w językach nawet jest wychwytywane to znaczy języki z kręgu kultur Wschodu rzeczywiście mniej akcentują indywidualną podmiotowość niekiedy ich struktura gramatyczna w ogóle jak w przypadku języka tybetańskiego opiera się tutaj na opinii Ireneusza Kani no bo nie znam języka tybetańskiego on zna ten język perfekcyjnie tłumaczy Stube Pańskiego m. in. to jest język, który prawie w ogóle nie zawiera takiej konstrukcji gramatycznej jak ja, więc odzwierciedla jakiś rodzaj zupełnie odmiennego doświadczania rzeczywistości pamiętam też takie badania, z których wynikało, że przedstawiciele wschodniej zachodniej kultury mają inaczej skonfigurowana percepcję to znaczy w przypadku przedstawiciela w cudzysłowie czy przedstawicielki kultury wschodniej mieliśmy do czynienia z takim postrzeganiem całościowym pewnego układu jako jako całości właśnie nie wyróżniania z niego jakiś elementów, które są nadrzędne i podrzędne, a w przypadku właśnie przedstawiciele kultury Zachodu, który patrzy na ten sam obraz jego rodzaj skupienia to było wykrywane przy pomocy różnych urządzeń na wychwytywaniu natychmiast z tego obrazu jakiś centralny figury, więc to po to, się w jakim sensie co mówić nawet na poziomie działania mózgu oraz odcinka jest właśnie bardzo dobre ilustracje, bo w tym sensie też jak nasz mózg to już jest pytanie raczej, który zawiśnie tutaj między nami niż pewnie na nie odpowiemy ale w jaki sposób nasz mózg czyli jakie skonfigurowane w ogóle nasze ekrany jak skonfigurowane nasza para percepcyjnych w sytuacji, w której np. właśnie uczymy się tej uważności i właśnie tam myślę, że może służyć albo otwierać możliwość jakiejś drakońskiej kuracji, a może też służyć czemuś zupełnie inna to sam Harris wspominane tutaj jednak ekspert od medytacji w w tej książce i w różnych wywiadach też mówi także dla niego, a on praktykuje w szczególności medytacje ZOK Chang, który jest częścią tradycji tybetańskiej właśnie w 1 ze szkół, zwłaszcza buddyzmu tybetańskiego 4 szkoleń Enigma porozbijane innej bardziej intensywnie no to on opowiada, że oczywiście istnieje cały ten sztafaż taki mitologiczny religijne w buddyzmie i on nie jest zainteresowany natomiast ogromna część tego co się składa na buddyzm jest po prostu pewna empiryczna wiedza o umyśle o funkcjonowaniu umysłu teraz mając tę całą tę całe instrumentarium zachodnie kogoś, kto rozumie na czym polega nauka tak to się tą nauką zajmuje i t d . kto potrafi rozróżnić pomiędzy tym co Regina tym co właśnie nazwijmy to jakoś weryfikowane sprawdzalne choćby tylko introspekcji w jakim sensie, ale nie tylko introspekcji, bo to przecież widać na lateks kamera, o czym mówiliśmy, choć skaner skanerami też nie należy tak się zachowuje styl walczy o natomiast na pewno jest to możliwe to znaczy my dzisiaj możemy jakoś, przyglądając się tym tradycją właśnie z nich wydobyć pewien rdzeń, który jest związany z pewną techniką po prostu, która zastosowana przynosi określone efekty i oddzielić tę technikę od właśnie nie wiem całych opowieści, a propos reinkarnacji albo różnych bóstw, które tam się w obfitości pojawiają, choć to są wszystko oczywiście bóstwo innym statusie ontologicznym niż niż zachodnia na taki tutaj znowu mnie ciągnie w stronę pytań fundamentalnych, bo na ile właśnie możemy oddzielić ana ile jesteśmy nie dostali znam to jest raczej kwestia coś co może warto poddać refleksji się nad tym zastanowić niż jakiś jednoznaczne oświadczenie, że się da albo przeciwnie, ale to już się dzieje to znaczy tego rodzaju no właśnie my tworzone jest choćby takim przy przykładem tego, więc po prostu to to co się stało, więc teraz jakoś chcę powiedzieć o rewersie może, chociaż to taki jest nowy podział bardzo czarno-biały czy GOBARTO chce uniknąć, ale do tak zgadzam się i to może mieć bardzo korzystne funkcję jej w chacie choćby cena zmienione jeżeli, choć różne nurty terapeutyczna to się na pewno sprawca jasne, ale jest też coś takiego i tutaj mówimy o innym obszarze naszego doświadczenia kto, którego lubimy się odwoływać się lubimy go krytykować, czyli żalem tak jak z większością zjawisk, które czemuś służą im trudno pojęcie myPhone się też popularyzował oparcie w kulturze Zachodu i w związku, z czym teraz można np. uważnie przechodzić przez depresję można uważnie się uczyć na czym właśnie w tym paradygmacie uważności można mieć uważny mózg można uważniej jeść można uważnie słuchać można uważnie rozmawia zaś nie jest to ja bardzo lubię Góra tak, ale wyłącznie dobre rzeczy w niebo ważniejsze czy niesmaczną potrawa no to jest jakaś tortura no właśnie ten właśnie czai się nie uważał wtedy robisz ze swoją ważność wtedy właśnie staram się zjeść szybko nieuważnie czyta selektywnie taty uważność podchodzi przypadku potra w zdecydowanie i tutaj jak podaje te przykłady leczy się z przymrużeniem oka tym takie poczucie jakiegoś Novum w on od gruntu od takiej idei, że tak można na niej wiem, że właśnie, że możemy tak wszystko przeżywać na bieżąco i tak być zanurzeni stoi po prostu możemy naprawdę oka jeszcze są bardzo dobra, ale momenty, ale z drugiej strony mam takie poczucie, że kultura zaczynała nakazywać tego, żebyśmy w sposób uważny nie ma ona oczywiście na to przystać albo nie, ale w sposób uważny właśnie z siebie nawzajem słuchali w sposób uważny różne rzeczy przeżywali tak dalej zostanę w Siennej też dostępne na ile to jest możliwe najlepiej jest realistyczna i czytelne pogodzenia z jakim systemem etycznym w obrębie, którego funkcjonujemy też ja myślę że, że istnieje taki x po prostu, które w tym przypadku jest pojęciem uważne, a pod tymi samymi wiele różnych innych pojęć jeszcze się mieści pewnym ekwiwalentem tej dojrzale tej uważności wydaje mi się np. pojęcie dojrzałość żona przed dojrzałe prawda relacje dojrzałe związki dojrzały sposób przeżywania jakiś kwestii problemów i t d . to w tych narracjach takich terapeutą idealnych opowiedział mu sporo możemy znaleźć takich różnych pojęcia narobią w określonych momentach jakieś kariery, ale na pewno to co przeczytała istotne jest po pierwsze, ułamek różne rzeczy, które tam można uważnie robić, ale tez wyraz jakiś też komercjalizacji tej idei skrajnej i właśnie zamiany tego na taki towar, który dostępny jest w zapaśniczym rozmaitych warsztatów i innych i innych jakichś imprez no i sprzedaje się to po prostu za duże pieniądze właśnie z obietnicą, że to nareszcie coś się zmieni, że to właśnie tu jest jakiś klucz do tego, żeby żyć pełniej głębiej intensywniej, żeby doświadczać w ogóle żyjemy w kulturze, której doświadczenie stało się niezwykle niezwykle popularną ideą i sprzedaje się różne doświadczenia nie wiem czy pamięta, żeby kiedyś nie wiemy jakiś taki w ulotkach oba dostaliśmy gdzieś BM w nas rozweseli włoży tam właśnie jakiś rodzaj prostej usługi typu masaż albo albo nie wiem co już nie pamiętam dokładnie o CIT zaprezentowane było właśnie przy użyciu tego pojęcia doświadczenie, że zamiast oferowania masażu, bo doświadczaniem masaż zaś jasne czegoś tam jeszcze było doświadczenie tego czegoś stało się to niezwykle popularną ideą dzisiaj i toteż jest w ogóle samo w sobie bardzo ciekawe, że owo doświadczanie, który trwa dużo wspólnego właśnie z takim pytaniem do momentu teraźniejszego, bo jest bardzo obecne w różnych ofertach marketingowych atak na bok kupujesz nie tylko jakąś tam usługę tylko kupujesz Nikoś jakieś doznanie związane z faktoringu jest jakiś rodzaj naddatku w tym, który jest na tak prosty test ciekawa gra nie pamiętam sprzedaży doznań i kolekcjonerstwo doznań to jest w ogóle też potężne temat on się jakoś łączy z tym, o czym rozmawiamy rzecz jasna no właśnie za pośrednictwem takich takich ofert sprzedażowych jak te które, która przetoczyła się, ale zastanawia się na ile to jeszcze jest powiązane z innymi takimi procesami, które ta popularność właśnie idei bycia tu i teraz to na ile to jest powiązane z takimi procesami, które np. pisze Douglas Raszków w książce prezent szok, czyli szok teraźniejszości i Douglasa Raszków też wspominane tutaj niejednokrotnie wydaje mi się medioznawca socjolog amerykański bardzo ciekawa figura na styku trochę kontr kultury świata akademickiego funkcjonująca ale, ale na autor wielu bardzo ciekawych książek w tym właśnie tego tego po tego szoku teraźniejszości 1 z ostatnich jego książek, gdzie się przygląda kapitalizm owi cyfrowemu i w ogóle całej tej kulturze wirtualnej, od której jest specjalistą, by właśnie taką stawia diagnozę, że ten świat, w którym wszystko dzieje się tu i teraz, w którym nieustannie właściwie goście funkcjonujemy wyłącznie w tej przestrzeni teraźniejszości, że wszystko jest transmitowane na żywo przez 24 godzin w Adobe do wszystkiego mamy dostęp w w swoim smartfonie jak bez wreszcie po raz pierwszy jesteśmy w takiej sytuacji, że możemy także do każdego momentu z naszej przeszłości sięgnąć w dowolnej chwili, bo wszystko mamy rejestrowane w smartfonach na zdjęciach i t d. wreszcie mamy taki świat, który kompletnie implant dawał do do tej chwili teraźniejszej no i to coś też specyficznego musi robić z naszym umysłem naszą psychiką no właśnie wtedy myPhone chyba nie jest czymś w dającym ukojenie, że tak powiem znaczy może tak, bo też zależy nam czym być może daje ukojenie w takim sensie, że jest to pewna umiejętność też nie bez oceniania przyglądania się zjawiskom Darek m. in. teraz mówię w uproszczeniu, ale nie jak roztoczył zresztą wizje przede mną te czasy pomyślał, że stare dobre w żydowskiej wyparcie jest czymś bardzo pożądanym tej historii to w ogóle to jest ciekawe jak się przypatrzeć my temu w tej kondycji, o których cały czas tutaj mowa i temu pragnieniu, żeby w tej teraźniejszości wyłącznie się zanurzyć się już kompletnie nie rujnować w stronę przeszłości przyszłości i t d . w kontekście np. z norm tego podmiotu Twardowskiego tak powiedz czy tej wizji człowieka, która była w trojga obecna no to widzimy radykalnych kontrast to znaczy psychoanaliza przynosi właśnie taką wizję, że nie człowieka, który jest nieuchronnie uwikłany w przeszłości, który wciąż o tej przeszłości jest odniesione i musi ją przepracować i to właśnie jest proces, który się nigdy nie kończy, bo ona wciąż nie jest jakoś obecna na niego działa, a tu mamy rodzaj takiej wizji właśnie kogoś bez tego wszystkiego uwolnionych to jest odcięte od tej przeszłości, którą ktoś kto, kto jest wyłącznie, jakby tu i teraz i to on mówiąc szczerze jak ja stykam się z taką wersją, zwłaszcza taką właśnie popową wersją filozofii mają wspólny język jest właśnie te go w bardzo to warto podkreślić w nocy z taktem no no nie da, bo sama praktyka jest po prostu pewnym rodzajem takiego ćwiczenia nazwijmy to mentalnego 3 czy psychologicznego, a ta cała ideologia przechodzi, jakby trochę obok natomiast ja się stykam z kolei z taką z takim przekazem to staje się natychmiast psychoanalitykiem ortodoksyjnym to natychmiast mam poczucie, że właśnie to uwikłanie, o którym któregoś razu w ortodoksyjnej ja żartuję oczywiście trochę prowokuje ale, ale jednak zdecydowanie bliżej mi wtedy od razu do do takiego jednak z zwrócenia też uwagi na to, że może też wizja takiego właśnie jakiegoś uwolnienia całkowitego od tych uwikłań, że to jakoś gdzieś jest nieludzkie po prostu to znaczy, że to, że jakoś jest w ludzką kondycję wpisane to, że jesteśmy nieustannie no właśnie uwikłani w przeszłości i w jakim sensie w różne wyobrażenia przyszłości i wciąż odniesień do tego co było jakość w pamięci swojej pamięci zbiorowej, a uczestniczący i że zrezygnowanie z tego jest już nie tylko takim aktem powiedziałbym ogłupienia tym sensie, że on może ktoś, kto po prostu jest tylko tu i teraz w ogóle go innego nie interesuje no to powiedziałbym, że jakoś ograła ca się sam czy ogołacają się sam ze swoich pewnych intelektualnych dna obszarów, ale też z jakimś rodzajem takiego, jaki amputacji czegoś co co czyni nas ludźmi po prostu nie wiem czy to jest aż tak ostro dychotomia to co mówisz o tym, inni w skupieniu na teraźniejszości wydaje mi się, że było mu odpowiedział na jakieś takie zapotrzebowanie współczesnego człowieka, który jeszcze tak bardzo skupiony na swoim projekcie przyszłościowym, że tak powiem, bo tak zanurzony w swoich drużynach determinację, że ich lękach o przyszłość jest zdolny do tego, żeby się cieszyć właściwie albo doświadczać właśnie tego stanu bieżącego i tego jak jest, ale z drugiej strony ja mam takie ceny czy nie nie wiem czy gniewem czy psy psychoanaliza oferuje dokładnie w jakiś taki Rewers tego co znaczy czy 3 czy jest aż tak ze Strykowa na teraźniejszości ja bym tak nie sądziła co znaczy sądziłam, że pewien rodzaj chemii nawet o, posługując się może z terminem bliższym sobie uwikłania w jest wielkim śnie GM nieodzownym elementem naszego życzę jestem też różne rzeczy można robić i w tym sensie wcale nie jest aż tak odmienna przyszedł są skrajnie różne języki i radcy są różne filozofie, ale w pewnym sensie pewna umiejętność obserwowania własnego doświadczenia tego co się dzieje w naszym umyśle naszych myślach i t d. to nie jest coś co jest w sposób fundamentalny inna wyznaczy to tak, żeby zbudować jakiś pomost w tym powiedział, że takie ego obserwujące powiedzmy mu, więc takim językiem leśnictwa analitycznym jest w pewnym sensie w pewnym oczywiście wszystkich zastrzeżeniach nie chce też nikogo urazić podobną być może umiejętnością albo funkcją jakoś rośniemy ta funkcja, jaką silnik jakoś zdolnością umysł właśnie do operowania nie tylko z takim najbardziej bezpośrednim doświadczeniu związanym z jakąś pamięcią emocjonalną albo przeżyciem efektywnymi tak dalej, ale też z budowaniem jakiegoś kontekstu wokół tego, iż ten kontekst może nie być wartością one w taki sposób w jaki w naszym odruchu automatycznym i jest zazwyczaj o jak już tak wchodzimy głębiej to ja mam takie wrażenie, że są pisała o tym, kiedyś takim tekście do dwutygodnika p t. już tu jesteśmy, że duże, że w tym sensie psychoanaliza byłaby rewersem, bo czy jakimś raczej kontrapunktem dla tego, o czym mówimy, że w przypadku tej wizji uważności owej czy teraźniejszością i właśnie mamy kogoś, kto jest nieustannie zatopione w tym co się dzieje tu i teraz bez odniesień do do do do do tego co kiedyś do tego co co później natomiast w przypadku z kolei tego konglomeratu idei i praktyki jakich się składana psychoanaliza mamy kogoś, kto nieustannie przygotowuje się do tego, żeby właśnie, że i musi nieustannie poddawać, jakby wszystko co się wydarza i zdarzało takiemu procesowi, jakby analizy właśnie przemyśli wahania czy zagrać obejrzy z preliminarza jak żyć z rannych, których gmina jak dobierać ciągle się przygotowuje w psychoanalizie do tego, żeby coś przeżyć jak już tylko coś przeżyje to zaraz musi pójść, żeby to się z właściwie, jakby stało realnie znacząca to musi poddać to temu rytuałowi analitycznym my właśnie myślę, że to jest trochę może jakimś stopniu rzeczywiście, jeżeli się tak bardzo ortodoksyjnie trzymać się różnych elementów pewnie można to tak rozumieć tego tak nie rozumiem może z racji tego, że nic jakoś też myślała tym, że to dramat psychoanalizy dokonał się pewne zmiany, choć myślę, że można nawet zastosowanie do tych taki ortodoksyjny zwany chce swoje analizy ale że, gdyby to przełożyć na prostsze język to właściwie mamy do czynienia z 2 z 2 na razie akcjami 1 to jest, że jeśli Ron proc jeszcze kimś takim hasłem popkulturowym szalenie obecnym, a drugie ścięto zostawiasz to jest żyrant traktujemy nasze życie jako dom w pewien rodzaj próby generalnej, że tak naprawdę nigdy nie nadwoziem z tym, że bez zacięć ziołach i że psychoanaliza jest stalking to ja myślę, że tutaj dotykamy w ogóle takiego bardzo interesującego obszaru myślenia o tym, czasie, ponieważ być może coś co jest właśnie w ramach myślenia nawet argon narzędzi analitycznych czy psychoterapeutycznych cena pozwala odnieść do przeszłości pozwala nam też w jaki sposób rekonstruować albo widzieć siebie w teraźniejszości, czyli właśnie jakoś być może nawet bardziej w tej teraźniejszości nas zakorzenia z racji tego, że jesteśmy, że możemy dokonywać jakiś mniej lub bardziej świadomych wyborów tego czy jesteśmy tak jak czy to opisujesz niewolnikami tej przeszłości czy też Okaj no mamy pewną pewne wyposażenie w, jakkolwiek to brzmi i możemy z nim coś robić i ich wtedy nie wydaje mi się ziarno nawet nie wydaje mi się, żeby chodziło tylko o to, żeby zanurzyć się w tym co było może właśnie chodzi o to co jest teraz i dlatego dom jakoś tak tego nie mniej na nie widziała w takim kontrakcie nie będę się upierał pozostaniemy przy swoich stanowiskach po prostu scenariusze często zdarza co mam się zdarza często w ogóle to prawda mam natomiast natomiast my ja w każdym razie zalecam duży dystans do obu tych haseł różnego rodzaju, które mają pewien wymiar niewątpliwie ważne i pozytywne w cudzysłowie to znaczy, iż taki, który z, którego chyba dobrze jest skorzystanie z jakich haseł no do haseł właśnie takiego życia tu i teraz chwytania chwili carpe diem i t d. i to niewątpliwie jest coś co przydaje się jakimś ludziom, którzy właśnie rzeczywiście bywają tak głęboko zatopieni w jakichś dawnych doświadczeniach, że niezdolni do tego w ogóle, żeby zobaczyć co dookoła, ale też wydają się, że żona właśnie podobnie jak w przypadku naszej rozmowy o żałobie taki tutaj mam wrażenie, że nasza doświadczenie ludzkie tak zróżnicowane i sytuacja czeka w świecie jest tak skomplikowana że, że tworzenie tutaj takiego wartościowania że, że właśnie tylko to co tu i teraz ta partycypacja w teraźniejszości jest to jako śniegiem bardziej wartościowa niż na te złe nominacje, w których się pogrążamy no dla mnie jest wysoce podejrzana, a dla mnie jest podejrzana trochę to już mówisz, że jest wasz wartościowa i są to zły ruch migracji tak znaczy, że czyjeś automatycznie nasz nakładamy na taką siatkę naszych to właśnie no bo to taki jest po prostu te po te podziały ten język, którym się tworzy to podziały i siłą rzeczy, jakby te stany wartością ujemną nie może być inaczej hrabiego Monte Carlo właśnie czy można odseparować, bo to jest oczywiście fantastyczne doświadczenie we, czyli ćwiczenie intelektualne, ale czy da się odseparować w ogóle doświadczenie teraźniejszości od jakiejś formacji jest o własnych związanych z przeszłością i od pewnego wyobrażenia albo projektu w cudzysłowie związanym z przyszłością i jej, ponieważ zahaczyły się ten wątek żałoby ja się zgadzam, że to doświadczenie jest bardzo indywidualny jeszcze zgadzam, że nie ma czegoś takiego, że jedno jest lepsza od drugiego co znaczy być jakoś uda się bowiem użyć tego słowa utkniemy w tym w przemyśle natomiast w nas też może pytanie o to, czego ktoś może chcieć potrzebować i 3 i czy tez wybór jakiejś naturalnej nada się wybierać dla mnie w tej idei oświecenia takiego takiego całkowitego właśnie od wiązania się od aut przy wiązaniu różnego rodzaju i osiągnięcia ich koszt takiej takiego stanu pełnej niepodległości wobec jena wobec tych wszystkich dolegliwych składników ludzkiego życia ma w sobie coś psychopatycznego mówiąc szczerze mitem powieje, jaką się jakoś psychopatę duchową więź Zając nie uważam, że to znaczy po pierwsze, 1 sprawa jest, że to jest niemożliwe, a druga sprawa jest wyższy o radomskim zdecydowanie tego nie postulowało może tak nie no może jest nawet i możliwe w trawie niesie rodzaj jakiegoś tam specyficznego stanu ale jakby dążenie w ogóle do tego i takie jednostronne o jednostronne zafiksowanie się nad na tej idei co zresztą zdarza się często w dni, zwłaszcza zachodnim praktykom tego typu ścieżek duchowych jest nasza wspaniała, iż książka po polsku wydana Scotta karnej o śmierć na Diamentowej Górze, która opowiada historię człowieka owładniętego taką ideą oświecenia właśnie te co ma skutki tragiczna i wydają się to nie jest odosobniony scenariusz tylko, że jest coś takiego w tym samej tej idei po prostu co jest niebezpieczne co jest jakoś destrukcyjne w gruncie rzeczy właśnie jest taki zimna nie nie nieludzkie no ale to na pewno wszyscy zaraz buddyści się burzą, a może w ogóle o tym, sobie kiedyś rozmawiamy z kimś z mistrzem Zana albo może nawet kolarz się, żeby było, gdy przyszedł tutaj donacja bardzo chciał CK czy ktoś jest państwo zgłasza w, żeby wystąpić jako Dundee nie ma mamy na pewno mnóstwo wyluzowanych ludzi wśród naszych słuchaczy słuchaczek nie wątpię z dziękuję państwu bardzo bardzo dziękujemy gminnej zapraszamy na kolejne odcinki naszych wewnętrznych konfliktów Bartosz Dąbrowski tę audycję wydawał do usłyszenia do ćwiczeń
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA