REKLAMA

Co mówią raporty o zdrowiu psychicznym Polaków?

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2018-12-06 06:00
Czas trwania:
12:18 min.
Udostępnij:

Izabela Jezierska-Świergiel i Adam Wolniak opowiadają, w jakiej kondycji psychicznej są Polacy i czy zbliżające się święta nie pogarszają naszego stanu psychicznego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Pierwsze śniadanie w toku. Jest 6 6, pierwsze śniadanie w toku, Aleksandra Dziadykiewicz, są ze mną w studio pierwsi dzisiaj goście, Izabela Jezierska-Świergiel z fundacji Itaka, dzień dobry i Adam Wolniak z Centrum wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego przy fundacji Itaka, dzień dobry, dzień dobry. No i właściwie mamy dość trudny temat tak naprawdę do poruszenia, ale zbliżają się święta, dzisiaj są Mikołajki, więc myślę, że na pewne problemy warto jednak zwrócić uwagę i chciałam państwu na dzień dobry zapytać, w jaki kondycji są Polacy, psychicznej kondycji? Rozwiń »
Jest to bardzo dobre pytanie w kontekście świąt, bo to jest taki czas, w którym możemy na chwilę zwolnić biegu przystanąć, a i skonfrontować się z tym, gdzie jesteśmy jak jesteśmy jak funkcjonujemy, a i w związku z tym bardzo często dochodzimy do różnych trudnych wniosków 

No właśnie pod świętowała jedno wiele osób spędza w biegu wysadzić w przygotowania są dość absorbujące, a to niemym nad maszyną prezentach myślimy o zakupach wiadomo wszystko trzeba zorganizować też sama nie zrobi, zanim sprawa, ale często jest także niektórzy uciekają to przed konfrontacją z samym sobą co prawda to prawda tutaj pojawiają się 2 wątki 1 z wątków dotyczy dość takiego kawałka komercyjnego świąt i wykluczenia społecznego w związku z, a kryzysem finansowym w związku z jakimiś niewystarczającymi środkami to jest 1 aspekt, a drugi aspekt to konfrontowanie się niestety ze swoją samotnością

No jak to jest ona sobie z tym radzić w nie do końca nie do końca dlatego również dlatego też funkcjonuje centrum wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego może to jest centrum, które istnieje jak rozumiem od roku właśnie pierwszą rocznicę działalności w tym momencie właściwie przypada NATO skoro rok to już jest jednak sporo czasu, żeby można było powiedzieć, jakie osoby chcą zwolnić jej na takie konsultacje telefoniczne z jakimi kłopotami dzwonią, kto to jest podstawowe zasoby osoby dzwoniące do centrum wsparcia to są osoby, która szukają pomocy różnych porach dnia inne cele centrum jest całodobowa rannej bezpłatne w związku z tym dla osób dzwoniących w związku z tym ta pomoc jest właściwie na wyciągnięcie ręki AM to, jakie osoby dzwonią, a on może wejść żadna no co cała gama różnych osobowości kobiety mężczyźni nastolatki osoby starsza, a on szczególnie trudna sytuacja na osób nastoletnich, która nie mogą korzystać z opieki psychologa bez zgody rodziców, a w związku z tym i często jedyną dostępną dla nich formą pomocy jest taki idealny telefon zaufania lub centrum wsparcia, które prowadzimy, ponieważ tak jak już kolega wspomnianą zasila mamy święta, więc osoby starsze szczególnie pod koniec roku, a on, które do nas dzwonią są osoby samotne AM nawet nie można być porzucone przez rodzinę, ale te osoby, która po i mieszkają same funkcjonują same dzieci są daleko często za granicą, ale w dłoniach zdarzyło się wygadać i autor jest także, jeżeli nie mamy przy sobie tych bliskich osób w okresie świątecznym działek wszystko tymi świętami wygląda przede wszystkim już ktoś tak skomercjalizowane może niszczenie mienia nie miałby zamykamy jakiś czas ich symbole świąteczne to nawet zima to rodzinne tak naprawdę sesje mamy i wnuki mamy dzieci, ale one są daleko są ludzie za granicą są w innym mieście to my po rozmowie telefonicznej z taką osobą, która sprawnie często przyjemna mniej lub bardziej na nim jakieś tam ciepło głównie rodziny też czasami z tego potrafi być tak zostajemy sami będą ze sobą na 23 godzin np. wciągu całego dnia i dresy, a często jest też w niej także mysie boimy przyznać tym naszym bliskim, że czujemy się samotni w dokładnie tak niezależnie od tego czy to jest okres świąteczny czy to są dni powszednie, a centrum wsparcia oferuje możliwość wysłuchania uwagi zrozumienia bez oceniania to jest tylko jeszcze na wzór rozmowa no tak normalnie jak on jak rozpoznać czy osoba, która dzwoni rzeczywiście potrzebuje rozmowy tylko rozmowy czy może należy polecić jakąś dalszą pomoc nie wiem z konsultowanie się już z osobą fizyczną wreszcie pójść do lekarza ZUS do psychologa np. nasze lotnisko telefon na naszej linii dyżurują interwencji kryzysowej oraz psychologowie psycholożki w na wszystko wynika z kontekstu rozmowy czasami faktycznie rozmowa kończy się na wysłuchaniu wsparciu doradzaniu czasami doradzamy kierujemy do placówek specjalistycznych była to tak to właśnie do aut czy uda się jakoś ukrócić troszkę dzwonią te same osoby, że wracają na infolinię zdarzają się takie sytuacje w i co wtedy to zależy na długo się rozwinąć to zależy, czyli co on też trzeba posłuchać, z czym osoba dzwoni i ewentualnie zdecydować czy odsuwamy danej Otóż to, jeżeli problem się powtarza i osoba dzwoni ciągle z 1 pytaniem z 1 problemem na Dominikanę staram się domknąć ten kontakt ewentualnie odsyłamy dalej, ponieważ centrum wsparcia nie prowadzi psychoterapię w dramatycznej, a te są rozmowy wsparcia owe jednorazowe, w których na proces terapeutyczny jest wykluczony w NATO za było oczywiste prowokacje w bardzo ważny jest to, że w celu wsparcia mamy dyżury specjalistów, więc jeśli pan dzwoni osoba i trafią do psychologa, a ma problemy wynikające np. TM sytuacji majątkowej lub wręcz sytuacji prawnej to u nas już dyżuruje prawnik dyżuruje również pracownik socjalny terapeuta uzależnień, a więc my również w obrębie centrum możemy pokierować do osób, które są u nas na dyżurach dyżuruje także psychiatra, do którego kierujemy natomiast w momencie, kiedy osoba wymagam już takiej pracy bezpośredniej AmC rozpacza dyżuruje pewnym czasie my z ceną wsparcia dysponuje taką listą placówek w danym regionie jest w stanie pokierować do konkretnej placówki są też bardzo często robimy zdarza się, że na szkodę musimy prowadzić osoba, która dzwoni w tak silnych emocjach tak silnym kryzysie prowadzi na szkodę osoby do rąk konkretnej placówki dosłownie krok po kroku zdarzyło się, że niejedna z osób dyżurujących na linii musiała po prostu odpalić sobie Google Maps i krok po kroku pana kierować łącznie z tym, że panowie co widzi, a nasz konsultant sprawdzał sobie na linii na planach po obniżonych widzi i mówił, a teraz elewator promowany był w takim stanie, że nie był ani nie miał siły sam trafił do szpitala ani się wzywać pogotowia ani żadnych służb, bo wstydził się rodziny to również mobilnym było też warto zaznaczyć, że my wykonaliśmy 149 w ciągu roku interwencji to znaczy w sytuacji, kiedy nas sytuacja była na tyle ciężka, że trzeba było wezwać służby pomocowe dla danej osoby, bo wyobrażam sobie, że osoba, która nas decyduje się zasnąć na infolinię porozmawiać z kimś przez telefon to też nie jest łatwa decyzja, choć trzeba przyznać osobom rzeczywiście potrzebuje z nich porozmawiać jestem już na tyle kiepskim stanie, że to moja z koniem takie działanie codziennej służby nie pomagają potrzebuje czegoś więcej często nie chcą się tym dzielić z rodziną przynajmniej na początku no no właśnie są setki różnych powodów czasami nie ma do gustu zwrócić po takim się rozpaść z drugiej strony 3 my jako zwykli ludzie sąsiedzi jesteśmy w stanie ocenić po tym co się dzieje na naszym osiedlu czy coś takiego ewentualnie wsparcia od NASA Godkowo 1 nie potrzebuje co leży obok co, jeżeli ja widzę, że ktoś mnie w rodzinie być może się borykać się też mogę zadzwonić zapytać jak sobie poradzić takich sytuacji oczywiście, że tak bardzo często dzwonią do nas osoby, które żyją z osobami chorymi na cierpiącym na zaburzenia psychiczne, a tutaj również jesteśmy w stanie odesłać do konkretnej placówki specjalistycznej albo po prostu udzielić wsparcia poradzić w jaki sposób postępować z taką osobą, czyli bądź po prostu czujni my jako zwykli ludzie go sąsiedzi na siebie nawzajem wrażliwi szczególnie teraz jak to się da się zbliżają nowość to warto prosić o kimś, kto być może z naszym sąsiadem po prostu jest samotne zajęcie zapytać porozmawiać z emocji wprost teraz już, że nic nawet łatwiej, a Anna sąsiadom zwrócił uwagę na obcą osobę niż bardzo często członkom tej samej rodziny, dlatego że przebywając w dzień dzień staną osobą w bardzo często tych zmian w jej zachowaniu niezauważane no tak, ale tego czym musi się zacząć od tego, że pogrzeb będziemy wiedzieli, kto go wokół nas mieszka, bo często jest też tak, że żyjemy w NIK na dużych osiedlach dużych blokach, ale tych sąsiadów naszych nieznany może też dobre też pomysł, żeby się spróbować jak i zapoznać się z sąsiadami zachęcamy do tego, żeby Orco zwracać uwagę na siebie nawzajem i nie przechodzić obojętnie, jeżeli widzimy, że ktoś potrzebuje pomocy mogą też zawsze takie osoby z renesansową, a może, a może Janis mogę zrobić remont domu możemy to przeraża może się gdzieś spieszy się często my, nawet jeżeli widzimy, że jest ktoś sytuacji kryzysowej Bennett nie decydujemy się o pomoc ze względu na własny obawy okazują się, czego też można, by państwo zadzwonić zapytać jak Janas jest o sytuacji mogę zmierzyć się w następnym razem już nie przejść obojętnie w Otóż to każda osoba, która się z nami skontaktuje może mieć pewność, że zostanie wysłuchana NATO skoro mówimy o infolinii mówimy o tym, że to jest często telefoniczne konsultacje, chociaż raz podajemy numer telefonu, pod który należy zadzwonić 87022228702222 pierwszy rok działalności trudny rok trudny European wezwania na projekt wystartował w grudniu 2017 roku w dosyć takich takim przyspieszonym tempie nam udało się i od roku funkcjonuje i bliźniacza też wspomnieć może, że mamy także czart, kto z, którego bardzo chętnie korzystają osoby młodsze szczególnie nastolatki, ale i mamy także poradnictwo mejlowe, więc jeśli ktoś nie ma odwagi, żeby zadzwonić po MF może napisać maila czasami siedzimy w pracy i i to przygnębienia i ta depresja nas dopada można po prostu napisać do nas maila, a więc są 3 różne formy kontaktu, a on dyżuruje na dzień inną moc jest właściwie wtedy, kiedy poczujemy potrzeby skorzystania z takiej pomocy można się z nami na korzyść takiej potrzeby nieczuli ale gdyby się okazało, że jednak to dobrze, że są miejsca, do których można zwrócić się pod tą pierwszą pomoc po to, pierwsze zderzenie się z naszymi problemami bardzo dziękuję z lekarzem za rozmowę z moimi gośćmi teraz po szóstej byli pani Izabela Ciesielska Świergiel z fundacji Itaka bardzo dziękuję AG oraz Adam Woźniak z centrum wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego przy fundacji Itaka bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo pierwsze śniadanie w toku
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA