REKLAMA

Jak posłowie dyskutowali o parkowaniu na chodnikach?

Data emisji:
2018-12-06 18:40
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
13:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Audycja Analizy, Agata Kowalska przy mikrofonie. A ze mną studia już po raz kolejny gość pan Marcin Chlewicki prawnik i przedstawiciel stowarzyszenia Miasto jest nasze, dzień dobry, dzień dobry. Wracamy myślami, wracam myślami, wspomnieniami do wczorajszego dnia, kiedy odbyła się komisja ds. petycji, do której trafiła petycja stowarzyszenia Miasto jest nasza, petycja wnosząca o zajęcie się projektem ustawy o zmianie kodeksu ruchu drogowego. Przypomnimy tylko, co postuluje Miasto jest nasze? To są 2 zmiany w przepisach, które mają sprawić, że...  Rozwiń »
Kluczowe zmiany dotyczące parkowania największy problem miast 1 zmiana dotyczy wyłączenia możliwości parkowania całego samochodu na chodniku taka możliwość byłaby dopuszczalna tylko, jeżeli były odpowiednie znaki druga sprawa holowania zawsze, jeżeli samochód jest nielegalnie zaparkowane w, a nie tak jak jest teraz tylko wtedy, gdy utrudnia ruch lub stwarza zagrożenie dla bezpiecznego zaś i te 2 propozycje były szczere omawiane przez posłów i posłanki zresztą w komisji petycji była bardzo ciekawa czy w odróżnieniu od dotychczasowej dyskusji o prawach pieszych kierowców i wszystkich uczestników ruchu w tym razem nie opiera się wyłącznie na dowodach anegdotyczne w związku z tym w widziałam, że dla wszystkich państwa posłów anty komisji nasz gość jako strona sporu musiał uczestniczyć w tych w tej dyskusji posłuchajmy jak zareagował na tę propozycję karania ich zakazania z ich parkowania całego auta na chodniku jeśli niema z ciemnego miejsca poseł Jacek świat z prawa i sprawiedliwość w anegdoty powiem moja znajoma w Wiedniu obozu pracy panie pośle, ale trudno zaś FOT Press Glass House sprzedała samochód no ale to też jest rozwiązanie kilkadziesiąt mandatów sprzedała auto i powołuje się pan poseł na Wiedeń stolica ruchu pieszego w Europie chyba tak miasto, gdzie jest bardzo czyste powietrze wygrywał regularnie wszelkie rankingi jakości życia no dobrze jest anegdotyczna część tej komisji RM ma, więc przyjrzymy się ma w takim razie co wpadło na to na komisji z PZU ze strony przedstawiciela MSW jak podróż Mickiewicza, który jest jednocześnie członkiem krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego można zatem podejrzewać, że eksperta posłuchajmy zatem i wicedyrektorem departamentu porządku publicznego tak jest często umorzyliśmy liczyliśmy na opowieści z zagranicy tylko czy spod własnego domu tylko w UE tylko jego doświadczenia jako eksperta wprowadzenie takich przy rozwiązaniu utrudni dojazd samochodem do miejsc bezpośrednio w pobliżu obiektów użyteczności publicznej instytucji publicznych miejsc kultury problem ten jest bardziej wyraźny, jeżeli weźmie pod uwagę, że ma niestety, ale tak jest w obecnej samochód jestem głównym elementem, który stanowi styl istotny czynnik mobilności seniorów osób starszych, które przekroczyły sześćdziesiąty rok życia, które nie zawsze są w stanie korzystać z alternatywnych środków transportu i MO teścia podkreślić, że komunikacja publiczna nie wszędzie dociera w tych miejscach użyteczności publicznej co stanowiłoby istotny element utrudnienia zachowania mobilności tej grupy akurat tej mieszkańców w MSW ja jest przeci w z troski o seniorów co pan na to po wielu seniorów musi korzystać z komunikacji miejskiej lub senior ma problem żeby, choć po chodnikach tymczasem MSW ja uważam, że należy umożliwić seniorom jeździ samochodami tak jakby to było ich największe marzenie i największa potrzeba nam ciężko się z tym zgodzić marzenie potrzeba być może tak, ale część z nich z powodów zdrowotnych choćby w lub finansowych nie jest w stanie korzystać z auta ta jest coraz bardziej poważny problem mamy mamy coraz większą grupę coraz starszych osób, które nie powinna często jeżdżą samochodami lub nie mogą jeździć samochodami na dodają okazuje się, że chcemy im granice możliwości wstępnie uznana tylko ta grupa pan Dariusz Minkiewicz z krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego wskazuje jako tę, która powinna mieć możliwość parkowania jeżdżenia autami w i dlaczego akurat taką sposobność skupił ma pan jakiś pomysł, więc ciężko ciężko w ogóle zdaje się odejść niestety nie mieliśmy też na komisji możliwości jej miękkiego szelki z jakiejkolwiek polemiki, tym bardziej że my się odwoływaliśmy w naszym wystąpieniu do seniorów jako osób, dla których te chodniki są bardzo ważne tak, które często muszą się przemieszczać pierwsza więc, więc to jest to jest niezrozumiała tym, że pojawi się szereg różnych innych argumentów począwszy od zdefiniowania drogi jako przestrzeni dla wszystkich w tym dla z tym dla w tym dla właśnie samochodów i dla kierowców drogi właśnie tutaj jest tam nawet tutaj cytat to na naszym Facebookowym ja uważam, że jezdnia jest dla samochodów ani droga droga obejmuje też chodnik halach alei bazary słuchało ponad 3 Minkiewicz jemu chodziło o to że, owszem jest z samochodów poruszających się, a te, które chcą stanąć muszą dziś odnaleźć i wtedy szukają tak zadowolona lub też chodnik taki wg pana dyrektora rozsądnym kompromisem i należy go wydaje się, że należy go otrzymać jest parkowanie samochodów na chodniku przypominam jeszcze raz chodnik to część drogi część przeznaczona dla pieszych co mówi prawo ruchu drogowym mówi o tym, ale winnej części mówi o tym, że dopuszczalne jest stawianie na chodnikach właśnie jest oczywiście padło słowo rozsądny kompromis, a miasto znaczeniu każdy rozsądny kompromis znają jest tak znają uważamy, że to jest rozsądny kompromis, ponieważ takie rozwiązane jest rozwiązanie funkcjonuje tylko w Polsce nawet w stanach Zjednoczonych nie ma czegoś takiego jak parkowanie na chodnikach Al Kaida w Rosji też takie panuje Rosja gra bardzo dużo się zmienia szczególnie w Moskwie na dolnym jest nie znamy przykłady, gdzie jest to powszechna tak analizowaliśmy ten temat budzi też państwo mieszka w państwie innym niż Polska jest tam także samochody stoją wszędzie ją i przede wszystkim na chodnikach proszę pisać może jest jakieś państwo jesteśmy ciekawi, z którego już takie są już zawrzeć no dobrze w UE i mnie zdumiało ta grupa seniorów jeśli spojrzeć na wyniki tych wypadków drogowych w z udziałem pieszych seniorzy są najbardziej zagrożeni i jak to się do parkowania parkujące wszędzie auta m. in . na chodnikach zasłaniają przejście dla pieszych w związku z tym seniorzy często wychodzą zza samochodu w i są rozjeżdżane przez jadące samochody w el również dzieci sąd utajnił no ale chor. Dariusz Minkiewicz apelował o to, żeby dzieci mogły jeździć samochodami tylko właśnie seniorzy ciekawi mnie, że właśnie MSW Jan z żoną sposób nie wskazał na to ile zagrożeń wynika z parkowania na chodnikach w miejscach do tego nieprzeznaczonych, tym bardziej że warto też pamiętać o danych z ubiegłym roku z 2017 roku o 22 osoby, które zginęły to piesi i te osoby zginęły na chodnikach pieszych zginęło więcej natomiast 22 pieszych zginęło na chodnikach i to jest coś, o czym mam wrażenie MSW ja zapomniała w ogóle nie było mowy o tym co się dzieje na chodnikach Poznania giną ludzie im żyć, kiedy samochody zamierzają parkują zjeżdżają tego manewru, analizując wypowiedź pana dyrektora możemy uznać, że pod praktycznie całe 99 % dotyczyło kierowców ich praw, a ostatnio kilka zdań pan dyrektor poświęcił pieszym też Tomasz Lis jeszcze była mowa o tym, że są wątpliwości konstytucyjne doholować zostaje relegowany został przygotowany tylko po mieście rzeczywiście wszyscy wypowiadający się w czasie tej komisji wskazywali bez przerwy, że problem istnieje zła, ale chodniki są zastawione autami, że trzeba coś z tym zrobić, po czym następowała replika tej samej osoby, że ma jednak nie poprzez zaostrzenie przepisów oprócz 1 osoby zaraz posłuchamy której, ale na razie Dariusz Minkiewicz MSW ja o tym, że o prawie konstytucyjnym kierowców należy w tym miejscu zadać pytanie bardzo mocno postawić pytanie jacy to pytanie, jeżeli chodzi o cel takiego usunięcia pojazdu na koszt koszt właściciela w sytuacji, gdy tak jak w Państwowej pomysłodawcy projektodawcy petycji wskazywali nie zagraża bezpieczeństwu dalej patrzmy nie utrudnia ruchu, a więc patrzmy przez analogię dokonujemy pewnej pewnej konstatacji nie przeszkadza pieszym, więc czy chcemy wprowadzić przez to te działania dodatkową dolegliwość ta rozumiem tym osobom, które nielegalnie parkują nie znaczy nielegalnie parkują zgodnie z przepisami usunięcie pojazdu tym samym w naszej ocenie w ocenie MSW IBA stanowiłoby w pewnym zakresie naruszenie ich ograniczenie prawa własności to jest gwarantowane art. 64 konstytucji Rzeczypospolitej polskiej taka propozycja prowadzi również do pewnego sformułowania i pewnego podsumowania, że parkowanie pojazdów niezgodnie z przepisami niezależnie od podwładnego skutku na właścicielu użytkowniku posiadaczu powodowałoby dodatkowe dolegliwości ekonomiczne chociażby związane ze elementem kosztu usunięcia przechowania pojazdu patrzmy dalej też elementy pozafinansowe dotyczące wiążące się chociażby w Serie odebraniem pojazdu z miejsca, w którym został on odholowany my co wy na to ma mieć konstytucja zakazuje się płacenie wysokich kar tym, którzy właściwie w przepisy nie naruszają one nie zagrażają ich sznurek nakazujący kierowcom jeździć daleko po odholowane auto ja byłem zdumiony wypowiedziami mają nie ukrywam, że już nieraz bardzo zaskoczyła całego przesunięcie nacisku na kierowców ich prawa i totalnego kominem pominięcie pieszych pamiętajmy o nazwie la to są konkretne argumenty władz konstytucja prawo własności nieszczęsna portfel kierowców i to, że muszą daleko podróżować bez auta po auto jasny tylko tak naprawdę bronimy osób, które łamią prawo pierwsza rzecz estakada zastanówmy się nad do jego dolegliwością tej sankcji widzimy, że obecne przepisy nie działają, ponieważ prawo jest notorycznie łamane i cokole co do tego nikt nie miał wątpliwości na tym posiedzeniu komisji, a dzięki druga rzecz jest taka czy odholowanie niekonstytucyjne tak naprawdę odholowanie z przywróceniem stanu zgodności z prawem, czyli usunięciem przedmiotów z miejsca, w którym nie powinien się znaleźć i moim zdaniem nie jest to nic to żadna wielka dolegliwości to osoba, która zostawi samochody zostawia samochód w miejscu, gdzie go nie powinna być, bo pamiętajmy o tym, mówimy o odholowaniu z pojazdu z miejsca, gdzie nie powinno być powinna liczyć z tym, że wracając nie znajdzie go im szczerze to było bardzo mocne mocne rozwiązanie bardzo prewencyjne, ale są oderwani Minkiewicz mówił to uderzy też służby one będą musiały jeszcze więcej pracować, a inni dodawali już obecne przepisy nie są przestrzegane ani egzekwowane nie ma ma on nie ma mnie do ostatecznej liczby mandatów wystawianych kierowcy czują się bezkarni zgadzam się zaostrzenia przepisów miałby nawet zadziałać na zgadzam się pan dyrektor powołał się też na konkretne dane dotyczące liczby liczby nie to nielegalnie zaparkowanych samochodów to jakieś 40  000 pojazdów CZ kuchnia niewielki niewielką część może zgłosić ani tak jakiś kraj w krajowej mapy zagrożeń bezpieczeństwa natomiast trzeba pamiętać, że w momencie wprowadzenia tych przepisów skala skala zniknie skala problemu się zmniejszył o wiele bardziej warte o wiele bardziej i tych pojazdów oraz zmniejszyć myślę, że to jest ten sam przykład, który powoła się poseł przywołuje poseł Piechota przewodniczący komisji, który wskazywał, że wprowadzenie skuteczniejszych sankcji za parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych zniszczyło zmierzyła mnie z mniejszą skalę problemu jestem przekonany, że świadomość, że samochód nielegalnie zaparkowane zawsze może zostać odholowany zmniejszy skalę problemu wiele osób się zastanowi nad tym czy warto parkować na chodniku przy przejściu dla pieszych Chief na trawniku w nieuchronność kary to jest coś na co wskazywała też pani posłanka Urszula Augustyn bardzo takiej bojowej przemowie do wszystkich uczestniczących w dyskusji, wskazując na to, że zauważają problem może, zwłaszcza zrobić, po czym natychmiast tłumaczą, że absolutnie nie należy zaostrzać przepisów i wzywała do tego, żeby zacząć zmieniać przepisy, żeby zmienić myślenie już posłuchamy tego fragmentu odsyłam państwa ze strony sejmowej tam można całą transmisję z komisji petycji przesłuchać i wyobrazić sobie co będzie dalej co będzie dalej jak jest los naszej petycji wzrost tej petycji jest taki, że będzie jeszcze dalej procedowana będzie w Stal komisja wystąpi w formie dezyderatu do kancelarii premiera, która też ma z tego co wiemy ten Kancelaria premiera powinna zapytać zdania samorządowców jest to nasz sukces, ponieważ mieliśmy też sygnały, że pierwotnie myślano o tym, żeby w ogóle temat zamknąć i odrzucić tę petycję, więc w ciągu z tego co wiem 3 miesięcy komisja ma wrócić do sprawy i liczymy na to, że przed nim będą podjęte konkretne działania zamiast mowy o zwiększeniu skuteczności egzekucji co oczywiście też powinna nastąpić w wraca wrócimy do tej dyskusji o tym w ciągu najbliższych 3 miesięcy nie za 3 miesiące tylko w ciągu 3 miesięcy ja tylko ubolewam, że posłowie zwykle nie przygotowali się do dyskusji i nie spojrzeli szeroko nadane, a jedynie patrzą z punktu widzenia miejsca, w którym siedzą najczęściej jest to niestety miejsce za kierownicą kończymy zachęcam państwa do przesłuchania tej komisji i tam bardzo dużo różnych smaczków, a naszym gościem był pan Marcin Lewicki jest co stowarzyszenia miasto jest nasze, które chciałoby zmienić przepisy dotyczące pakowania dziękuję bardzo dziękuję bardzo ciasna informacje po nich po spotkaniu z państwem Patrycja
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!