REKLAMA

Reforma usług transportowych w UE: polscy przewoźnicy stracą?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2018-12-07 12:40
W studio:
Czas trwania:
12:31 min.
Udostępnij:

Jakub Ordon, ekspert i analityk Ogólnopolskiego centrum rozliczania kierowców, komentuje zmiany w przepisach dotyczących rozliczania usług transportowych w Unii Europejskiej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Raport gospodarczy. A w Raporcie gospodarczym wracamy do tematu, który właściwie co jakiś czas na nowo powraca w różnych odsłonach i za każdym razem wypływa, że Polska coś przegrywa, że Polsce nie udaje się czegoś wynegocjować. Mam na myśli nowy pomysł na rozliczanie transportu, rozliczanie pracy kierowców, którzy jeżdżą z transportami do całej Europie. Ze mną w studio Jakub Ordon, ekspert i analityk Ogólnopolskiego centrum rozliczania kierowców, dzień dobry. To właściwie mógłby jeszcze raz wyjaśnijmy, na czym polegać ma reforma przewozów w Europie?

Reforma to także opowiedziana, aczkolwiek faktycznie dokument, który ostatnio ustanowiony został przez radę Unii Europejskiej, czyli w zasadzie spotkanie transportowe w ministrów transportu poszczególnych państw wypracowało takie wspólne stanowisko można powiedzieć prawie wspólna, bo nikt nie zakładające polskich roszczeń polskich pomysłów w te nazwane pakietem mobilności Harris dokument zbiór pomysłów, które mają być wdrożone w najbliższym czasie ten najbliższy ciasto patrzymy tak plus minus od 2, 3, 4 może miesięcy może nawet lat 
Rozwiń »
Z uwagi na to, że dosyć dużo zagadnień w pakiecie mobilności zostało poruszonych, ale wiążą się wszystkie są non, chcąc nie chcą przykręcenie śruby polskim firmom transportowym przynajmniej tak to w obecnie wygląda na tym poziomie i tak też komunikuje to minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który na tym spotkaniu, które odbyło się nie jest w tym tygodniu na samym początku i trwało właściwie bardzo było mówi, że kilkanaście godzin leży niewiele udało się Polsce losy tych naszych postulatów wynegocjować, dlatego że też mieliśmy bardzo twarde stanowisko i Schymalli byliśmy 1 z tych krajów, których kurs nie był gotów ugiąć się niemal żadnym zakresie stąd nota goście porażkę taka dyplomatyczna w tym momencie, ale został w polityczne rozgrywki 

Chciałabym więc, by zastanowić się skupić na tym co faktycznie ma się wydarzyć i dlaczego mówisz o tym, że to może mieć negatywny wpływ na to jak będą się mogły rozwijać polskie firmy transportowe w faktycznie bardziej bym się skupić na elementach tutaj typowo tych, które nas czekają w kwestii pracy pomocy firmom transportowym tutaj nie ukrywam, że jestem bardzo bliski tematu, współpracując z ponad 3000 firm z naszej firmie w zasadzie pomagamy wyjść z opresji, ale widzimy postrzegane są to nam pakiet mobilności jako forma w opresji, która będzie czekała nasze firmy transportowe nie ma co się dziwić ten trend, który się obserwuje na dzień dzisiejszy w Europie, czyli uszkodzenia firmom polskim, ale nie tylko wynika z tego, że ponad 14 rynku dla mamy niestety z Unii Europejskiej jako firmy przewozowe, czyli co czwarte auto z Unii jest blachami polskimi dla polskich numerach w nosie to dość, że on też nie podoba jest dla Francja rozpoczęła panowanie nad Francją, ale również na ostatnie na tym spotkaniu minister niemieckiego transportu Miejskiego wyraził żal widzi przed swoimi oknami na 20 aut 18 polskich także jest tak jakby bezpośredni Emmę wskazówka bezpośrednia czy jestem pakiet mobilności oczywiście, jeżeli mamy chodzić już sam dokument nie jest to tak jakby z biur przyszłych pomysłów wynegocjowanym nad wspólnym posiedzeniu, ale niestety niezawierających polskiego słowa polskiego zdania oczywiście nie tylko Polski tam kilka państw było również przeciwko temu pakietowi natomiast faktem jest, że główne dla nas bolączką będzie 4 takie punkty, które zostały tam zamieszczone pierwsza bolączka to jest w zasadzie to co dotyczy wielu firm transportowych polskich jak większość to zamrożenie kabotażu kabotaż jest to nic innego jak działanie u kogoś na rynku, czyli forum firma Polska będzie realizować transport wewnątrz Niemiec, czyli woziłam towar od Niemca do Niemca biorąc za odpowiednio wynagrodzenia Przewoźny my tutaj mamy na dobrą sprawę ono w ramach wspólnej polityki Unii Europejskiej ograniczenia jedynie co do tygodnia takiej operacji i możliwości realizacji 3 przewozów i pozostały takie elementy tej układanki tej gry no przez kilka lat funkcjonują i to w jaki sposób działa firmy transportowe no można pojeździć też urosły na nasze polskie Marka montażu, ale Unia Europejska dostrzega inny problem przede wszystkim dla przewoźników francuskich niemieckich, gdzie ten kabotaż podkładane przez MON nie podkrada MEN tymczasem nacjonalizm rozległy kryzys w 2 zlote tyle jest tak wygląda ma być zamrożone wg pakietu mobilności ma być wstrzymana taka operacja po 3 razach wykonania, a podażą na 5 dni to dla nas jest to trochę strzał kolana z uwagi na to, że taka firma, która planuje realizację kabotażu nawet w ruchu międzynarodowym są z transportem przekraczającym Niemcy Polska i planuje tydzień 23 dla kierowcy transportu tam na miejscu, więc w przypadku, gdy dokonamy przewóz drogowy z Polski do Niemiec na oczekujemy tam na jakiś rozwiązania czy oferty, które tam będą na terenie Niemiec tylko dla przewodu dla małych odbiorców nadawców niemiecki zostanie wstrzymane, więc też nie będzie mieć źródło dochodu to potwornie podniesie koszty dodał to jest czekały właściwą technikę włodarzom, bo on ewidentnie dotyczy innego samych firmy, a trochę mniej dotyczy tego, skąd ten cały pakiet i pomysł reformy się wziął uczyli mnie jak wynagradzać kierowcę, który jest w pracy no bo jakże drukowania kabotażu to już jest trochę jednak wątek to obok samego wynagrodzenia z drugiej strony mówi się o tym i to było głosy podnoszone, że nie może być także kierowca, który jest z Polski jest wynagradzany zupełnie inny sposób pomimo tego, że pracuje n p . na terenie Niemiec Francji czy Hiszpanii jakiegokolwiek innego kraju w ich tylko w tę stronę szły do pierwotnej zresztą również obecne są różne rozwiązania w tym dokumencie, który został wstępnie przyjęty w sumie trudno się dziwić, że w kwestiach etyki wymagania skoro pan pani pracuje Unia to nie zarabia tak jak na naszym rynku nie leży gdzieś z Polski przyjeżdżali z cegieł może zarabiać mniej tak można, by tak na to patrzeć z tym, że no i filmy polskie w zasadzie konkurują w dużej mierze oprócz jakością mobilnością tak jakby dyspozycyjnością to również tym elementem płacowym faktycznie nam nasze zarobki wg WHO nawet tych podstawowych przepisów są o wiele niższa niż zarobki francuskie czy niemieckie pracowników podstawowych są dopiero kierowców to tutaj mamy dużą barierę, która już od kilku lat jest tam przepis tak jakby został tylko odszedł zostanie w tym pakiecie mobilności doprecyzowane, bo mamy dużo niejasności natomiast tzw. oddelegowanie w ogóle pracownika do pracy za granicą ma trochę się wobec kierowcy zawodowego nie sprawdza można powiedzieć, że kierowcy zawodowi nie są pracownikami oddelegowanym ani zasadzić tam się pojawiają, ale mogą się urnę w czasie w tym samym czasie zmieniać wielu położenia może być we Francji w Niemczech także sama płaca minimalna ona występowała już IKS czasu temu jest zrozumiałe, jeżeli deleguje pracownika np. budowlanego do Niemiec, żeby wybudował dom o Ukrainie zarabia 10 EUR za godzinę, żeby nie konkurować z niemieckimi firmami leżeli mandatem kierowca, który pojawia się 1 dnia w Niemczech później drugiego we Francji Hiszpanii to musimy na dzień dzisiejszy poskładać wszystkie elementy w całości i wypłacić na wynagrodzenia zależnego, w którym państwie wykonywali prace te wykonywanie pracy to jest element tylko łącznie załadunku rozładunku to może trwać od 15 do godziny czasu, a i tak ze sobą wiąże z całą dniówkę wynagrodzenia to potwornie podraża koszty oraz my czujemy, że niezbyt sprawiedliwe dla firm przewozowych, które mają globalny zasięg, które mają wykonywać Przewozy na terenie całego całej Unii Europejskiej kierowcy już na dzień dzisiejszy dostają w zasadzie w podsumowaniu finansowe wynagrodzenie czy wysokość wynagrodzenia bardzo zbliżone do płac niemieckich oczywiście można się kłócić co do struktury płac w podstawowej kwestii diet ryczałtów, ale finalnie wydatek dla firmy jest bardzo wysoki jest, by pakiet mobilności tylko pokazuje, którą stronę będzie zmierzał na dzień dzisiejszy mamy włączone tzw. tranzyt z pakietu mobilności nowego pomysłu ten tranzyt ma być prawnie już włączone, bo na razie złączone w formie domysłów pakiet mobilności jeszcze trochę dalej tam przedstawia tzw. umowy bilateralne wyłączona, czyli Przewozy dwustronne, jeżeli mam to wyjaśnić co kwestia przewozu Polska firma wiezie towar n p . do Niemiec i powraca to taki przewóz to czy na pusto czy z załadunkiem to jest kwestia już interpretacji późniejsze przepisów, ale faktycznie pojawiają się takie pomysły, żeby albo raz załadować albo 2 × załadować w zależności od konfiguracji wyjazdu z towarem powrotu na pusto to tak jakby się zmieniać prawdopodobnie będzie, bo na dzisiejsze czasy 1 z wielu propozycji, ale widz dostrzegam inne problemy loggia prezes firmy, która rozlicza czas pracy kierowców i rozlicza płacę minimalną dla nas mam potworne duży problem nie tylko dla nas również do firm transportowych jest liczenie tego wszystkiego w sposób zgodny z przepisami w każdym państwie oddzielne, a nie jest łatwo jest taki dokument, którego można zajrzeć, który zbiera wszystkie poprzednie na stronę internetową mówi w kopalni stalową kratą wiedzy jesteśmy my my znamy wszystkie przepisy o płacy minimalnej poszczególnych państwach łącznie z praktyką kontrolną muszę to wszystko rozpracować okazuje się, że nie tylko w rozporządzeniu wewnętrzna czy przepisy wewnętrzne dyktują warunki, ale również n p . coś takiego jak praktyka kontrolna, która nigdzie nie zapisana tylko może występować taki sam stronach internetowych rządowy euro, ale w taki ryczałt od drugiej strony zapytać i 3 dni temu tak mobilność, jeżeli wejdzie w życie, bo teraz jest sklep przegłosowany przez radę Unii Europejskiej ds. transportu, czyli ministrów transportu w unii Europejskiej parlament Europejski się tym zająć na początku przyszłego roku mówi się luty marzec prawdopodobnie w najdalej jeszcze drobna postura będzie trwała ten proces legislacyjny jest drogą potem są wybory do parlamentu Europejskiego jest ciekawe jak w oczy to gówno możesz rozmnożyć maszyny wstrzymał prace, bo to w sumie też tego jeszcze nie wiadomo, ale czy finalne, gdyby ten pakiet mobilności wszedł w życie to 3 można mówić to będzie nie wiem jakiś dramat, jaki straszny kryzys dla polskich firm przewozowych to jest jednak za daleko powiedziane i taksówek wszyscy poradzą tylko mało monument wnękach mylą te konwencje rodzice w trudnych sytuacjach jesteśmy najlepszym narodem w unii Europejskiej, która z czegoś takiego potrafił wybrnąć, ale to żadna radość, bo zawsze tam jest jakaś wojna walka zawsze są jakieś ofiary boimy się, że firma słabej kondycji finansowej, który nie potrafią przeczekać dłuższego okresu na adaptację no wypadną z rynku tutaj jedno specjaliści od transportu szacują, że kilka tysięcy firm może po prostu upaść, a więc, jeżeli firmy transportowe to również kierowcy tutaj może się odwrócić trend kierowców, a w zasadzie rynku pracy działań dzisiejszy kierowca dyktuje warunki finansowe, a jedno przy upadku ileś firm transportowych kierowca będzie za dużo na rynku, więc mogą odwrócić trendy te prace mogą również spaść może to jest racjonalne podejście dzisiejsza, ale konsekwencje w tym układzie mogą ponosić nie tylko firma transportowa albo również sami kierowcy na IT 2435 % udziału rynku polskiego transportu ma niestety widzimy, że z tymi z główna walka jeszcze 2 elementy wchodzą w pakiecie mobilności nowe tachografy, które w zasadzie są rewolucją, które mają lokalizować totalnie już kierowcy łącznie z przekroczeniem granic, które mało miał być wprowadzony na długi długi czas do przodu na dzień dzisiejszy się w ogóle pisze generacji tachografów od czerwca przyszłego roku teraz już w pakiecie przyjęli pomysł, że druga generacja, który jeszcze nikt nas czy nie widział ma być za blisko 5 lat wprowadzona we wszystkich pojazdach jest kosztowna pojazd od 4 wzwyż tysięcy złotych to też tak wydaje, że to jest mała, ale mimo wszystko jest to by potworne duże ubytek pieniędzy z budżetu z portfela firmy transportowej no i sam proces siedzenia, które w zasadzie na dzień dzisiejszy nie występuje w przepisach jako obowiązek jest w zasadzie stosowane przez firmy transportowe jako coś dodatkowego Tatara natyka się rozwija, więc jest to zrozumiałe trend, ale najbardziej chodzi nam o inwigilację służb kontrolnych wobec kierowców przewoźników totalną, bo to się pojawią również pomysł kontroli czasu aż ponad 2 miesiące i zwinnym nogom przed właściwie nim wiemy w niewiele mniej właściwie nie widzieliśmy te parę tygodni temu zasięgiem tylko tyle rzeczywiście polskiego głosu, a właściwie prawie nikt nie chce słuchać niech nikt w okolicy trop również zbudować niż zbudować nie udało jak widać w kronikach głosowania i najbardziej czekamy z tym będzie dalej głosowanie w parlamencie europejskim pewnie gdzieś gasną, a jeżeli nie nastąpi to potem są wybory parlament do parlamentu Europejskiego West zobaczymy jak się, jaka będzie przyszłość nie całego tego projektu podziękuj za spotkanie wyjaśnienia czy Europa jest gościem był Jakub Gordon ekspert jednolitego ogólnopolskiego centrum rozliczania
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA