Patrycja Wanat, dobry wieczór, rozpoczynamy Kulturę osobistą. Będziemy dzisiaj w kulturze osobistej rozmawiać o filmie "Kraina wielkiego nieba", debiut reżyserski Paula Dano, który to film od dziś możemy oglądać w kinach w całej Polsce, ale oczywiście też przypominam państwu, że jutro po godzinie osiemnastej mamy magazyn filmowy Do zobaczenia. Tam będziemy również mówić o innych premierach, ważnych premierach filmowych tego weekendu m. in . o "Fudze" Agnieszki Rucińskiej, zarówno Agnieszka Smoczyńska, jaki Gabriela Muskała będą jutro po osiemnastej.
Rozwiń »
Jest ze mną w studiu, więc już teraz państwa bardzo gorąco latem audycja zapraszamy dzisiaj w studiu ze mną jest dr Magdalena Grabowska socjolożka z Instytutu filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk dobry wieczór w wieczór w i będziemy rozmawiać o LO w rolach, jakie przypisuje się kobietą w filmach właśnie będziemy opierać się na tym filmie kraina wielkiego piękna z sądem, że fuga też jest ciekawym tutaj Femando dyskusji na ten temat, ale o tym, będziemy rozmawiać no właśnie jutro o godzinie osiemnastej kraina wielkiego piękna jest taka historia z ze Stanów zjednoczonych mamy te Przedmieścia Stanów zjednoczonych domki z przysłowiowymi białymi płatkami białych płotków tam fizycznie nie ma, ale są te piękne domki na obrzeżach my te marzenia amerykańskich rodzin w tym spokojnym życiu na przedmieściach mamy rodzinę w 0 i rodzinę aktualnemu, którą tworzą aktorsko Carrey Mulligan i dziedziczy Rancho w inny oni są takie w miarę młodym małżeństwem, ale już z czternastoletnim synem no bo wiadomo, że również w tych czasach, o których film opowiada, czyli lata 607 to wtedy oczywiście te rodziny zakładało się dużo wcześniej Nate słuszne mamy właśnie tam piękną el mu rodzinę żyjącą na przedmieściach mnie, żeby państwo za dużo nie odpowiedzieć z tej historii nie zepsuć przyjemności oglądania może tylko powiem, że coś tam się w tej rodzinie załamuje pojawiają się kłopoty finansowe intendenta ta piękna układanka po prostu się rozpada znanej zaprosiłam nea dr Magdaleną Grabowską EPO to, żeby porozmawiać w ogóle o tym jak ta kobieta w tym filmie jest przedstawiana była ona może irytować wkurzać no może budzić naprawdę takie skrajne emocje dlaczego, bo to bardzo próbuje w jaki sposób wydostać się z roli, do której jesteśmy przyzwyczajeni, żeby oglądać właśnie tę amerykańską żonę z przedmieść normalnie, a Polak wydaje się, że to jest film dla mnie przede wszystkim z tej perspektywy genderowej lato to jest film o, a jest zakończenie u schyłku mu krzywdy mistyfikacją pewnego rodzaju modelu czy ideał życia amerykańskiej wjazd w białej klasy średniej, a i tak rzeczywiście przełom lat pięćdziesiątych sześćdziesiątych dokładnie rok 1963 to jest moment, kiedy społeczeństwo amerykańskie stoi na progu drugiej zwanej drugiej fali feminizmu i oczywiście można też odebrać jako taką symboliczną opowieść właśnie o tej przemijania i wcieleniem tej przemiany jest jest główna bohaterka tej tak pokrótce, żeby opowiedzieć się jeśli chodzi o role związane z uczonym to rzeczywiście do tej ten problem wręcz jestem zarysowane, że MF, żeby pokazać, że każdy sztywno zdefiniowane, a sytuacja społeczna, która zakłada bardzo sztywno zdefiniowane role związane z kobiecością męskością ona nie działa po prostu za przejazd jest cel jest trudna do zrealizowania w rzeczywistości my tutaj rzeczywiście mamy zderzenie tego ideału, który znamy z mediów m. in . z innych filmów z rzeczywistością tak bardzo brutalną rzeczywistością i to co wydaje się ważne zamknął to tak po pierwsze to jest to żart, ale ten film pokazuje bardzo ograniczony wybór przy tym staje bohater ona znajduje się w pewnym momencie w sytuacji, w której Ammann musi właściwie zmieni swoje życie dostosować się do zmieniającej się sytuacji nie będziemy tutaj mówić o szczegółach i i mówi zresztą dużo o tym, że pokrzywdzona, że to czuję, że następuje zmiana, ale jednak, że na sam, mówi że nie nie wiem czy się budzę do czegoś czy Beethoven są tutaj jest snem cytuję za rzeczywistością co teraz będzie najem i kibice mówią o tym, że potrzebuje nowego planu na swoje życie okazuje się, że ten należy możliwość skonstruowania tego planu są dość ograniczona tak i ta droga, którą ona wybiera pan nie jest tak oczywista, a tak naprawdę i też nie najbogatsze przybliżać się przybliżyć co daje słuchaczom słuchaczką ma, na jaką ona wybiera strategię natomiast rzeczywiście jest to od miejsca o tym, że rzucą 2 rok 22 mu 2 modele kobiecości tak naprawdę ją na wymierne w tę swoją mękę emancypacji wybiera model związany z seksualnością taką dość się mocno eksponowaną i to rzeczywiście może budzić wyobrażam sobie w pani widzi węża w u niektórych osób oglądających ten ma na ten film sprzeciw co jest ciekawe na takim poziomie właśnie, o których pani powiedziała to znaczy, że mamy też jemu z jakiej schematy związane z tym co może zrobić osoba nawet wychodząc z pewnych sytuacji sztywno związana nie znaczy jakie miałaby wyglądać emancypacja kobiet tak i alei ta bohaterka niekoniecznie tutaj wpasowuje się idealnie w ten mecz ten model rzeczywiście mam, ale śledzimy, jeżeli przyjrzymy się tak bliżej z uwagą obejrzę ten film no to rzeczywiście widzimy inną widzimy tutaj to jej tej zmagania tak między rozmaitymi rolami z rolami właśnie tą idealną rolą matki żony rolną, a obiektu seksualnego, o czym nawet nie objęto też podmiotu seksualnego Enei trzeciej strony wolno mieć też pojawia się kobieta polityczna i jest taka kluczowa scena moim zdaniem w tym filmie Ełk scena przyjęcia u mnie kolacji, w której ona w ciągu dosłownie 5 minut przeskakuje z tych 3 ról jest jest matką potem nagle zaczyna mówić o polityce widzi, że to nie działa i wraca do tej roli uwodzicielski i 3 to właśnie te kobiety takiej seksualnej no i ma on my właśnie my to ile ITI i koniec końców ona wybierałam jeszcze 1 z NWR natomiast na to co rzeczywiście taki film, który nie nie nie przeprowadza nas łagodnie, że tak powiem ma po tej transformacji tylko tylko pokazuje ją w takich tak nie dość niespodziewanych wcieleniach jako kobiety właśnie, a np. złej zdenerwowany w urządzonej nam adres agresywnie reagującej na matrycę spotyka bardzo emocjonalnie reagujące i pomyślałem można dać domyślenia właśnie współcześnie też o tym jak man reagujemy na sytuację, kiedy kobiety nie zachowują się tak jak byśmy się spodziewali wręcz Woody ego, bo to jest bardzo ciekawe, że ceny przestały to czas w tym żyjemy co znaczy to na pewno w tym momencie kobiety mają trochę dużo więcej ról, które mogą wejść i też narzędzie, bo ona też nie ma narzędzi moim zdaniem do tego, żeby sobie te drogę tak od razu nam wygrać może o tym, zlotym za chwilę po informacjach Radia TOK FM AM powiemy, ale należy to ciągle tak jest, że kobiety, które nauczka domagają się swoich praw albo wybierają mnie oczywistą drogę albo po prostu chcą Annę co chcą no i same wybrać i żyć w zgodzie z tym swoim wyborem bardzo często ciągle przed kinem się łatkę histerię czarek no właśnie w dziejach wzmacnianiu powiedziała feministek dodać, że obraz liche przecież ciągle używane z bardzo bardzo ciekawe zdanie zgoda ciągle ciągle jest to nie tylko Niezgoda nie wiem mężczyzn na kobiety, która mnie nie zachowują się nieszablonowo, ale też wielu kobiet na kobiety, które to nie chcą wpasować po prostu w ten w ten utarty schemat ich zdecydowanie z za zdawanie tak jest w tym sensie, a nie budzi agresję nawet na własny adres jest przeci w i dyskomfort przede wszystkim moim zdaniem to znaczy to taka sytuacja, że coś na mnie pasuje po prostu nawet w tym tej alternatywnej roli coś nas uwiera, a my w tym sensie wydaje się, że to jest coś współczesny może to interpretować też współcześnie też, że to jest właśnie od nieoczekiwanych kobiecych emocjach, na które nie ma zgody i też, że to co jest w tym filmie dość wyraźnie podkreślone prezesie ma jakiś taki wymiar symboliczny z tego ogromna samotność się na bohaterki, a w jej wyborze to znaczy tam trasa pan powiedział do mnie na innych kobiet Centrostal, a to jest to jest o 3 mężczyznach i kobieca tak naprawdę wiele firm w tym sensie pewnie też warto powiedzieć tutaj o tym, że o zlecenie tylko firm o kobiecości znaczy, że o tej przemianie kobiecości o tym, że ten model sztywno zdefiniowany on ma on jest niewygodne dla kobiet, a jest też niewygodne dla mężczyzn i też o tym, że na ten film to do tej od tego właśnie zaczniemy kolejną część naszej rozmowy gen dr Magdalena Grabowska socjolożka z Instytutu Ol filozofii i socjologii Polskiej Akademii Nauk jest czas na studia rozmawiamy o filmie kraina wielkiego piękna 1 film od dzisiaj jest już w kinach w całej Polsce i to jest wciąż kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór w studio cena wciąż dr Magdalena Grabowska socjolożka z Instytutu filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk rozmawiamy sobie dzisiaj o rolach kobiecości rolach kobiet w kinie, zwłaszcza właśnie w kinie amerykańskim traktującym w jaki sposób po Przedmieścia amerykańskich, a to w związku z filmem kraina wielkiego piękna debiutu reżyserskiego Paula dano, który od dzisiaj możemy oglądać w kinach w całej Polsce mamy właśnie odejdź na chwilę teraz tych kobiet, a w tournée po my skupmy się na tym co pani powiedziała tuż przed informacjami Radia TOK FM, że ten film jest o tyle ciekawy, że on w inny sposób właśnie opowiada po przedstawia wróble na rolę zachowanie kobiety właśnie w tym środowisku mu to to są amerykańskie Przedmieścia z lat pięćdziesiątych sześćdziesiątych, ale ten przekaz jest dużo bardziej uniwersalny zakres soczewka oczywiście, która pozwala im pozwala nam olbrzymi w stronę emocje litery ITME rolety zachowania, które na, które się odbywają, ale które wciąż funkcjonują, ale nie tylko o kobietach, ale właśnie też o mężczyznach i powiedziała pani coś bardzo ważnego, że w tym układzie takim zastanym matki pozostającej w domu wychowującej dzieci to nie jest niewygodny model nie tylko dla wielu kobiet, ale również dla mężczyzny, którzy mają być tą tarczą wtedy, gdy tak w tym się to właśnie też o tym opowie docent film i je i pewnie zachęcałbym państwa trudno, ale ten film zwróć na to uwagę, że to jest rzeczywiście to jest główną bohaterką być może można powiedzieć, że jest ona, bo ona jest sprawczynią czy taką osią wielkiej przemiany natomiast wokół jest 3 mężczyzn i w jaki sposób, choć mężczyźni są przedstawieni, ale też bardzo ciekawe, bo oni nie są przedstawienie w sposób stereotypowy, czyli wierszy mam męża, który jest liderem, w którym bardzo się bardzo się dusi w tej roli, która jest przeznaczona w pod wieloma syna, który też mniej nie nie jest, oceniając żadnego z rodziców my pożyczamy trzeciego mężczyznę, który być może nie będę tutaj zbyt dużo z mieszkaniami Ania nie opowiadać to jest film natomiast rzeczywiście tak mamy tutaj dom ten wątek tego, że oddamy skośnie tradycyjnie przedstawiamy też pokazu pokazane, że mężczyźni też przeżywają emocje też ani tym ten model nie działały dla mnie to jest też taki film, który opowiada o czymś nazwą Inter sekcję przed przecięciem klasy i płci to znaczy, że to nie jest tak żal ci bohaterowie są na już tą klasą średnią to jest raczej aspirująca klasa średnia w klasa pracująca to są ludzie biedni i gdy mama wydaje się opowieść Szkot kupi tego męskiego bohatera o tym, że on właściwie też się nie chce cię ktoś nie pasuje mu ten model, w którym on ma przejść od pucybuta do milionera z 3 nie widział siebie w tym gronie widział nie chce pracować dla Anny dla bogaczy i ich jeszcze 3 g Thomas takie tradycje męskości klasy, ale wydaje się, że trzecia z faktury z bardzo ważna też chciałbym zwrócić uwagę, iż chodzi o role płciowe po torze ten film nie pokazuje nam nową udają się uniknąć takiej gładkiej pokazywanie mu relację między płciami jako wojny płci to dla mnie bardzo lekkie odświeżające, dlatego że bardzo często w kinie to właśnie na tym polega to znaczy, że mamy kobietę, która pobierze wymaz wymaz płaci mężczyzna, który jest tym wrogiem emancypacja tutaj tak tego nie ma to nie jest film o walce płci to jest raczej film o tym, że ma, że też, że to po prostu nie działa i nikt z nich nie czuje dobrze i że oni wszyscy razem próbuj są nieszczęśliwi ty jesteś w dużej mierze emocjach i że wszyscy oni próbują jakoś znaleźć się w tej sytuacji nie raniąc siebie nawzajem co jest co jest moim zdaniem Mars o ciekawa tak tak, ale SLD właśnie nie mają narzędzi czy też nie mają modelu innego niż sobie sami muszą po prostu ten model wypracować czy da się żyć inaczej, a z tym się wiąże to samotność, do której pani też powiedziała znaczy chcemy żyć inaczej no musimy liczyć z tym, że gdzieś tam zostaniemy sami na tym tak i nowy model z innym śrutu to jest jeszcze on się do wydania samotność i też to pytanie o to co dalej, z czym jest następny krok, gdyż może nie będziemy mówić jak im się kończy, ale on moim zdaniem nie daje Jasnej odpowiedzi i rad na pytanie czy to zmiana się odbyła czy mali i pozostawia bohaterów niezadowolonych niezadowolonych wciąż są szczęśliwi czy nieszczęśliwi to też jest on bardzo ciekawe podejście, bo ona pokazuje, że znowu taką oczywistość czegoś co nazwalibyśmy postępem tak n p . jeśli chodzi o o różne kwestie społeczne, że to nie jest po prostu tak, że coś się kończy coś nowego zaczynaj to co coś nam sprawia, że wszyscy stają się szczęśliwi tylko, że to są procesy bardzo ambiwalentne nijak nie nieoczywiste Asia Asia jest tutaj dużo różnych elementów, które wchodzą w kra, więc myślę że, toteż jest na tym poziomie dość ciekawy film jeśli chodzi o właśnie społeczeństwom w prywatnym też mam powiedziałyśmy na początku, że ten film motyle z ledwością to podejście do ról kobiet i mężczyzn jest jednak dość wyjątkowy, bo zwykle istnieją widzimy te Przedmieścia amerykańskie i jednak to co wodę do czego pop kultura amerykańska nas przyzwyczaiła no to są te szczęśliwe Przedmieścia amerykańskie to jest jednak to, o czym każdy marzy to jest wyznacznik jakiegoś statusu Rzymu Okaj tutaj jak już wreszcie kupimy ten domek Iza trwa wice naszą pracę po 14 godzin dziennie wreszcie kupimy czy wynajmiemy ten domek to wszystko już będzie Super te problemy oczywiście, że gdzieś tam się pojawiają tylu filmach dla Anne popchnięcie w jaki sposób akcji filmowej, ale to on normalnie są tego typu problemach programy filmy o tym zdarzeniu ideału jeszcze coś takiego modelu z rzeczywistością sporo społecznej z praktyką życia codziennego to co jest na pewno wart tyle warte podkreślenia też, że to jest film o specyficznej grupie społecznej tak czuli to też jest także, iż mu on pewnie można byłoby go wpisać w taki nurt krytyki takiego myślenia o tym, że to co było obrażane modelem życia białej heteroseksualnej klasy rodzinę średnia się klasy średniej w stanach Zjednoczonych w latach pięćdziesiątych to po pierwsze, był to model z dla konkretnej grupy społecznej tak, a po drugie, nawet dla tej grupy społeczne do niego model, który odpowiadał wszystkim tak chcieli rzeczywiście to jest taki okres, gdy po może być krytyczne krytyczne podejście też po tego wyobrażenia, które mamy nawet wymyślona daleko stąd funkcjonująca zacznie im zasiłki mamy zdaję sobie sprawę z tego, że Żyto i wiemy to już na takim poziomie kulturowo znawczyni męża czy historycznym, że to po prostu, bo ma konkretny wzór kobiety nie mogą się i mężczyźni też kobiety przede wszystkim nie mogą się realizować ścieżkę zawodową albo w rolach takich poza rodzinnych natomiast mam wrażenie, że często tak tandetną czysto poziomie estetycznym to mamy takie reż k i jakoś Goło i kostki sentyment do tego, a do tego okresu co zresztą moim zdaniem też w tym filmie o to jest też ciekawa, bo on nie daje moim zdaniem takiego jasnego i to jest on jest krytyką, ale mniej jest też nostalgią co też ciekawe, bo pokazuje, że to jest, że my możemy szczególnie w myśl, że on, by kolejne pokolenia Amerykanów, a mogą krytykować ten to w, a tonu, a te modele, ale jakoś tam bardzo emocjonalnie są z nim związani z Kamilem bardzo bardzo ciekawą rzecz jednak wydatek na poziomie emocji, jakie stawiło się wyobrażenia, a to jest też coś co bardzo bardzo mocna jest w kulturze tej amerykańskiej głównego nurtu powiedzmy akcji red 8 lat obecnie, choć przez popkulturę przez ten obraz, który wzorem był zawsze przekazywane w literaturze czy w książka w literaturze czy filmach Anny czy to jest jakaś taka nostalgia związana z dzieciństwa Invest z wychowaniem czy czy też w ogóle coś co tkwi w ogóle w nas nie można powiedzieć, że w Polsce ten mit domkami na przedmieściach to są np. grodzone albo grodzone osiedla z niemal Danone masz 3 ważne są w targach na pokolenia pokolenia moje 3 pokaż radnym, kto dostał jeszcze w okresie tym tzw. PRL-u to jest nostalgia za dzieciństwem za podwórkiem za trzepakiem im i jest zatem ganiania od podwórka na śrutę z podobna podobna nostalgia, a on tutaj i dla tych co do pokolenia duet toporna pokoleń twórców po prostu się wywodzą z tych z tych środowisk, ale z drugiej strony myślę sobie też ma musimy wziąć pod uwagę to Zioło też nie można tej zmiany idealizować znaczy, że to nie jest tak, że ona się dokonała tak w 100 % tak, ale to się na rolach aktorzy nałożono też w stylu życia tych źle nie jest także ten model amerykańskiej klasy średniej z przedmieść dużego miasta chociażby, że on przestał istnieć jak najdalej istnieje w ich i to też model, który związany właśnie z podziałem ról dość ścisłą, gdzie kobieta nie pracuje, bo po prostu warunki ekonomiczne, a spojrzenie pozwalają mu w Atlas to społeczeństwo kobietom na to często, że on funkcjonuje ten model także to to nie jest tak, że się skończył nie mówimy tutaj kimś się o jakimś zjawisku, które jest mechanizmem tylko, o czym chcą nadal funkcjonuje w kulturze amerykańskiej być może to też jest jakiś klucz do czytania tego filmu to znaczy, że nowość, że to zmiana w pytaniu o to na ile, gdzie masz skończył atak znaczy to ona się Tomasz dokonała rzeczywiście w, a takim poziomie aż teść Unii bardziej uniwersalną to bardzo się podoba to pytania o to właśnie z tasakiem tak nas takim sentyment do dzieciństwa, a i ta analogia się n p . z tym, bo z dzieciństwem okresu lat 708060 tych w Polsce tak ma też Mamed ma my mamy takie na kontekst kultury, które o tym, mówią o grze nadal mamy mamy też, że takie przykłady, które w, jaki sposób też, że ty pu podchodzą krytycznie do tego chyba tego modelu i właśnie to do tej nostalgii to był bardzo to jest ciekawe wszystko, by zachęcamy państwa do tego, żeby do kina się wybrać kraina wielkiego piękna debiut fabularny Paula dano te mimo gigancie dzienne Hole, w których Annę głównych rolach zresztą też świetnie ten film jest grane, aczkolwiek absolutnie może jestem przekonana że, że ta postać ściekami Mulligan i czekać nam Ola może mocno irytować, bo i na pewno zirytuje niejedną osobę, ale pewnie reżyserowi dokładnie o tym, myślą dochodziło, choć trochę o utworzenie tego inne rynki ja w w mrowisko i Enei i w ogóle ja mam wrażenie, że on zadaje takie pytanie zastanów się co w tych bohaterach najbardziej irytuje i dlaczego dlaczego tak dawno tak mocno irytuje bardzo pani dziękuję bardzo liczą, że audycja Magdalena Grabowska dr Magdalena Grabowska Anna wydziałowe Instytut filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk była dzisiaj z nami dziękuje obcych i zapraszam państwa na jutro o godzinie osiemnastej magazyn filmowy to osoba
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA
-
11:26 W studio: Grażyna Plebanek
-
13:19 W studio: Renata Derejczyk
-
14:19 W studio: Aniela Gabryel
-
-
12:16 W studio: Łukasz Muszyński
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
01.06.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM09:49 W studio: prof. Nina Witoszek-Fitzpatrick
-
-
01.06.2023 18:59 Sabat symetrystów
-
-
-
-
01.06.2023 17:20 Wywiad Polityczny13:48 W studio: Dominika Długosz
-
01.06.2023 12:20 Popołudnie Radia TOK FM14:48 W studio: Natalia Broniarczyk
-
01.06.2023 17:00 Wywiad Polityczny15:12 W studio: Waldemar Pawlak
-
-
01.06.2023 12:00 Popołudnie Radia TOK FM11:32 W studio: Monika Rosa
-
01.06.2023 10:00 Przedpołudnie Radia TOK FM36:36 W studio: Stefan Szczepłek
-
01.06.2023 13:00 Połączenie08:40 W studio: dr Przemysław Kierończyk
-
01.06.2023 13:40 Połączenie11:57 W studio: prof. Katarzyna Zysk
-
01.06.2023 12:40 Popołudnie Radia TOK FM13:48 W studio: Zuzanna Muczko
-
01.06.2023 16:59 Niebezpieczne związki
-
01.06.2023 15:20 Światopodgląd12:34 W studio: dr Dominik Hejj
-
01.06.2023 15:00 Światopodgląd11:58 W studio: Piotr Oleksy
-
01.06.2023 17:59 Panoptykon 4.044:36 W studio: Marta Witkowska
-
01.06.2023 16:59 Rozmowy sfeminizowane
-
01.06.2023 15:40 Światopodgląd12:10 W studio: dr hab. Elżbieta Korolczuk
-
01.06.2023 14:00 Połączenie22:20 W studio: Iwona Wiśniewska
-
01.06.2023 16:00 Światopodgląd10:47 W studio: Michał Baranowski
-
01.06.2023 16:20 Światopodgląd11:32 W studio: dr Anna Skrzypek
-
01.06.2023 14:40 Raport Gospodarczy13:36 W studio: Piotr Bartkiewicz.
-
01.06.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu15:29 W studio: Przemysław Pozowski
-
-
01.06.2023 18:30 TOK36008:03 W studio: Piotr Andrusieczko
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL