REKLAMA

Nowe technologie poprawią bezpieczeństwo na drogach? Europarlamentarzyści pracują nad zmianami w obowiązkowym wyposażeniu aut

Data emisji:
2018-12-08 09:00
Audycja:
Skołowani
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
40:09 min.
Udostępnij:

O pracach w Parlamencie Europejskim i o tym, co może pojawić się w obowiązkowym wyposażeniu samochodów, mówi Róża Thun.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Dzień dobry, Krzysztof Woźniak przed mikrofonem, audycja Skołowani. Dziś proszę państwa prosto z parlamentu Europejskiego, bo tutaj w czwartek odbywała się bardzo ciekawa rozmowa na temat, powiedziałbym nowych technologii, które również atakują samochody, pojazdy i mają w swoim zamierzeniu wielkim zabezpieczyć nie tylko tych, którzy są w autach, ale wszystkich innych uczestników ruchu drogowego, czyli poprawić to, o czym tu często mówimy, bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Moim i państwa gościem jest Róża Thun z grupy Europejskiej Partii Ludowej.  Rozwiń »
A jeżeli chodzi o polskie struktury polityczne to Platforma Obywatelska dzień dobry pani poseł będzie dobry państwu dzień dobry panie dyrektorze, dlaczego pani, ponieważ pani była sprawozdawcą tych wszystkich zmian to pakiet, który w swoim założeniu zmienia kilka rozporządzeń głównie taką takie duże rozporządzeniem ogólnym bezpieczeństwie na drogach w sumie 60 różnych poprawek do zrobienia w ciemnych tak brzmi poprawki, ale to może powinniśmy dom poświęć kilka słów prawo europejskie powstaje w ten sposób, że komisja komisja Europejska składa propozycje zmian są po długich rozmowach z różnymi instytucjami z politykami, że jest problem, że trzeba coś poprawić wprawie europejskim składa propozycje legislacyjną w tym wypadku właśnie jak poprawić bezpieczeństwo na drogach do parlamentu Europejskiego odpowiedniej komisji to przychodzi jej dom wady dorady, czyli do ministrów rządów krajów członkowskich di MD VRS w komisji ochrony konsumenta rynku wewnętrznego i ochrony konsumenta 2 min ta propozycja rady ich legislacyjna, czyli to propozycja rozporządzenia trafiła do naszej komisji i jej się naszym zadaniem wtedy jak zostałam odpowiedzialna za ten dokument to się na 2 poseł sprawozdawca powiedział pan, że z posłem sprawozdawcą to znaczy że, gdybym ja jestem synem z ramienia parlamentu Europejskiego odpowiedzialna za to że, aby wypracować wspólną pozycję parlamentu Europejskiego wszystkich grup politycznych w stosunku do tego dokumentu trzeba przyjmujemy takim, jaki jest trzymamy jakieś uwagi do niego trzeba w nim jeszcze coś pozmieniać i poseł sprawozdawca współpracuje z innymi posłami wypracowuje tą ostateczną formę były one głosowana w komisji czad młotem też na sali plenarnej ma w międzyczasie trzeba ją jeszcze wynegocjować z rodu właśnie to znaczy z przedstawicielami państ w my też nazwa tri LOK są negocjacje parlamentu Europejskiego za radą, czyli z przedstawicielami państwa reprezentowanym przez przez DM tego ministra, który kraj, który ma prezydencję akurat jej zawsze w tym uczestniczyć komisja Europejska i patrzeć wszystko się toczy zgodnym z traktatami najdroższe to dopiero początek wojen z tego pakietu drogi to znaczy jak już negocjujemy z radą on to co przygotowaliśmy w parlamencie europejskim Orawa przygotował u siebie to wtedy komisja Europejska dostaje to z powrotem musi pilnować, żeby kraje członkowskie do drożały informuje kraje członkowskie kraje członkowskie muszą to wdrożyć w każdym takim rozporządzeniu 3 dyrektywy jest napisane, jaki z tym czas na wdrożenie tego prawa i teraz my dostajemy tu propozycja rozporządzenia dostaliśmy od komisji Europejskiej Herman i poseł sprawozdawca w rozwoju nie wypowiedzieć się ludzi zastanawia sią zmylić rozrosła przedstawia posłom komisji swój stosunek do tego prawa czy miałeś od razu sygnalizuje co ja bym w tym co komisja przedstawiła poprawiła to są właśnie do poprawki, a potem jeszcze koledzy zajmą się spotykają i proponują swoje 60 poprawek to brzmi, jakby to było jakieś zasadnicze zmiany, ale ja muszę przyznać, że rzadko się zdarza, gdy taka mocna zgodność od razu przy pierwszym czytaniu przy pierwszym spojrzeniu na ten, który właśnie w czwartek było tak na nas na to rozporządzenie na propozycję rozporządzenia taka zgodność z parlamentu z komisją Europejską zresztą już przygotowują stąd moje sprawozdanie z moją moje pierwsze uwagi do 60 poprawek odbiera od różnych osób instytucji, z którymi się konsultowałem bardzo pozytywne opinie my o tej propozycji rozporządzenia m. in. headhunterzy dlatego rzeczywiście, że to tutaj chodzi o życie śmierć tutaj pracujemy nad takim prawem, które musi ratować życie, a bardzo dużo ludzi szczególnie my to nazywamy walne rodu prości często znaczy to osoby najbardziej zagrożone niechronionych te, które są na piechotę ogólnie mówiąc struktury polityczne Unii Europejskiej nie są zbytnio zadowolony z tego co udało się zrobić w systemie zarządzania bezpieczeństwem na drogach, czyli ograniczania śmiertelności, bo zamiast 50 %, która w poprzednich planach były zakładane, ale szanujemy tako około połowy tego, że to był taki moment rzeczywiście bardzo różnych krajach formalnie był taki moment rzeczywiście była znacznie poprawi wyhamowała w Rio Bravo z bardzo zasolenie wbrew temu na moje teraz właśnie rozmawiamy o tym, jakiej formie ten ostateczny dokument przyjąć nową co jest pewne torze obowiązkowe wyposażenie samochodów musi się zmienić musimy od słów zyskać większą lepsze efekty jej w dziedzinach chronienia życia ludzkiego na początek powiedziałam, że nowe technologie wchodzą również do samochodów, ale wcale jak patrząc na propozycje w tym rozporządzeniu te technologie nie są aż tak nowe, bo w wielu samochodach za chwilę szczegółowo opowiemy to tak możemy już sobie dokupić w różnych opcjach wyposażenia te systemy jak chociażby inteligentny asystent prędkości na jak chociażby systemy, które nadzorują zachowania kierowcy w pojazdach to już jest w pewien sposób dostępne są również systemy dostępne, które w momencie wypadku analizują to co się działo samochodem to chodzi głównie o to, żeby od pewnego czasu w całej Unii Europejskiej ten propozycje były standardowym wyposażeniem pojazdów tak jest dokładnie tak jest czy to co w tej chwili jest w samochodach luksusowych albo za dodatkową ocenę można kupić wyposażyć swoje nowo kupowany samochód teraz wiele z tych elementów wiele z tych rozwiązań będzie obowiązkowym wyposażeniem każdego samochodu to znaczy że, przechodząc przed samochodem tańszym nie ryzykujemy bardziej życzenie, przechodząc przez samorząd drożdże i zależne są również będą czuć, jeżeli w tych samochodach będą jeździły tutaj naprawdę nie chodziło ekskluzywna wersja tylko jedno ruch na drogach coraz większe zresztą widać gołym okiem może na razie jeszcze bardziej w Brukseli niż w Krakowie my, ale gołym okiem widać jak dużo osób jeździ coraz więcej na rowerach na tych hulajnogę elektrycznych masek bojach różnego rodzaju z 1 kołem z 2 kołami tajnej jestem jak Chełm właśnie z o samochody dostawcze, które dużo za dużo w miastach Philips ogromne wyzwanie dla tych, którzy produkują samochody dojazd czy pan dużo zmian proponuje pani pozwoli że, zanim bardziej szczegółowo powiem o niektórych tych systemach, które są uznane za miejmy nadzieję, że w w 2000 tam powiedz 2004 . roku, bo też nie jest dokładnie sprecyzowane na razie jak podejdzie do tego komisja później rada właśnie to, o czym my jeszcze nie pracowaliśmy w parlamencie również ważne w liczbach, ale się z rolą trenera, więc jeszcze chciałbym zapytać, skąd państwo jako komisja wiedzą, że akurat to pomoże komisja Europejska, przygotowując się nazwa procesu prawo ten projekt legislacyjny przez więzienne lat badała w nim baśniowa impakt Assessment skutki wprowadzania tych rozwiązań niektóre z nich właśnie tak jak on być już na rynku są wiele samochodów już jezdnie wyposażonych tylko to nie jest obowiązkowe, bo nie muszą ich używać są badane skutki ile osób może być uratowanych czy działają czy nie działają, jakie rozwiązanie jest najlepszy poza tym konsultacje społeczne się odbywały one muszą być przyjęte przez kierowców te rozwiązania muszą być używane nadal nie mogą być traktowane obciążenie tylko jako pomoc wprowadzeniu pojazdu komisja Europejska z przeprowadzała te konsultacje społeczne to trwało długo to trwało przez dobrych kilka lat w końcu powstał ten dokument nad którymi jeszcze teraz my się pochylamy także to jest niezwykle solidnie przebadany pod kontem bezpieczeństwa poruszania się tych pojazdów na drodze, ale z drugiej strony, obserwując również tę rozmowę podczas posiedzenia rady podczas off z emisji co ważnego dla komisji to jednak pewne wątpliwości były głównie, jeżeli chodzi o dane personalne osób, które będą w pojeździe lub jak niektórzy twierdzą będą pobierane te dane pokazują, że tak to zawsze jest bardzo gorąca dyskusja o ochronę danych osobowych to jest konik tutaj wielu posłów i nie ukrywam, że to jest bardzo ważny temat porwali pamiętam te debaty przy wprowadzaniu igły inne to jest ten system, który już jest obowiązujący w innych samochodach, który w momencie kolizji wybuchu poduszek zawiadamia od razu odpowiednie służby, żeby przyjechali, żeby przyjechały to jest normalne jest obowiązkowe od władzy są zupełnie podniosło ceny samochodów funkcjonuje ratuje ludzkie życia, ale dyskusja była kolosalna 3 to urządzenie nie będzie przekazywało jakichś danych osobowych, których prowadzący pojazd właściciel pojazdu wcale nie będzie chciał przekazać my tutaj mamy to samo im więcej elektroniki tym większe obawy, że jakieś dane będą przechodziły teraz skrót informacji Radia TOK FM moim państwa gościem jest Róża Thun z grupy Europejskiej partii ludowej w inny poseł sprawozdawca propozycji, o których dzisiaj rozmawiamy o druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu Róża Thun grupa Europejskiej partii ludowej i Platforma Obywatelska również sprawozdawca Anna zmian, które Unia Europejska chciałaby przynajmniej komisja na razie bardzo zabiega o to żeby, żeby wprowadzić zmian dotyczących nowych technologii bezpieczeństwa ruchu drogowego bardzo szeroki w pierwszej części powiedzieć, że to 60 różnych poprawek dotyczących innych zabezpieczania w różny sposób czy to zmniejszania przekraczania prędkości czy to właśnie badania tego jak zachowuje się kierowca tej uwagi odwracanie uwagi podczas prowadzenia pojazdu również pewien sposób, że w większej ochrony niechronionych uczestników ruchu drogowego pieszych na rowerzystów i myślę, że dobrze, by było, gdybyśmy w tej części właśnie szerzej omówić te systemy i zacznijmy od w Polsce 1 z podstawowych problemów bezpieczeństwa, czyli przekraczanie prędkości tak inteligentny asystent prędkości dziś jest zaginionych samochodach tak ja jeździłem takim samochodem, który miał, który pokazywał, że znak jak przejeżdżam obok znaku pokazywał, że takiej takie ograniczenie prędkości co prawda on mi pokazywał na desce rozdzielczej na wsi z istoty są jeszcze dodatkowa promocja taka, że powinno się to podszyć pod pedałem gazu i teraz to nie znaczy, że zablokuje gaz właśnie nie znaczy to, że wzrost ten samochód w stanie nagle jak wryty tylko będzie można docisnąć mocniej tym będą jednak jechać dalej, dlatego że informacja morzu mogą czasem być błędne są różne sytuacje mogą być ostatecznie kierowca sam decyduję ja widzę taką adnotację, że jeżeli poczuje ten opór pewien delikatny, ale jednak się przestraszyli narażone na hamulec zamiast dalej Jasnej może to będzie konieczne mojego tatę możliwe, że to będzie konieczne jest tego jest, kto jedzie za nami są też zależy od dziś jest w spalinowym elektrycznym samochodzie jechały tak dalej trwała, ale że bardzo wyraźny będzie to komunikat uwaga jedzie rządowa szybko i to ten system my tego inteligentnego monitorowania szybkości będzie połączony ze znakami drogowymi, ale tak samo z mapami drogowymi, ale to znaczy, że wszystkie samochody od momentu powiedzmy wejścia w życie tych przepisów tego będą wiązały lampy, a to będą musiały te wszystkie samochody mieć Matthew Slaughter realną on ma już są w ogóle wyposażeniu samochodu 10 lat tutaj, że oni mogą one mają czytać mapy danie z propozycji komisji Europejskiej nie cały świat jeszcze pokryty z mapami związek jest rozmawiać nie ma o teren Unii Europejskiej bardzo to tę sprawę, że nie są lekarz może albo sensory albo apel pamiętajmy, że tak 1 rzecz to jest nasz czytnik znaki drogowe druga rzecz to jest to co się dzieje przede mną ronda samochody będą też wyposażone w czujniki, które będą sygnalizowały, że widziano Harris tempomat ich aż takie i tempomat i takie, które rzeczywiście ostrzegł, że stoi też mam jest jakieś ciało stałe album ma jeszcze ktoś pojawi prawda to często dotyczy właśnie pieszych, którzy przychodzą przez ulice tez sensory do dorosłego dostosowaniu szybkości, ale jak już mówimy o tym, sensora czy też czujnikach one tak samo mają dotyczyć ona jeszcze bardziej samochodów ciężarowych man bardzo dużo wypadków jest stąd, że przy skręcie wprawo w martwym punkcie kierowca nie widzi pieszych segwayów rowerów niestety jest tego bardzo dużo śmiertelnych wypadków sensory teraz będą na tych ciężarówkach z boku przy cofaniu się sensory struktury nie są obowiązkowe 10 i niestety są też wypadki, ale wróćmy jednak do tej prędkości, bo wiem, że w Polsce, ale też na terenie całej Unii Europejskiej niedawno Europejska rada ds. bezpieczeństwa transportu przekazał taki raport, z którego wynika, że ponad 30 % wypadków śmiertelnych jest z powodu stała się nierealna prędkość aż zwanego niedostosowania prędkości do warunków na drodze i jest to bardzo mnie ciekawi ta informacja, którą będzie dostać również przez pedał gazu, ale czy to jest może nie być niebezpieczne podczas wyprzedzania tu bardzo wiele głosów, że również od Rosji rozmawiają z ludźmi z różnymi osobami oni właśnie wskazywali na to, że cud konsorcjum, które podczas wyprzedzania nie będę mógł tego zrobić tak płynnie jak do tej pory można zrobić tak samo koniec człowiek zaraz po zna funkcjonowanie własnego samochodu chyba, żeby zielono-czarnych ale dlaczego trudno nie stwierdzono, że przy wyprzedzaniu będzie się dostawało sygnału Rubacha, jeżeli się przed ołtarzem kosze przy rozdaniu chwilowo byłemu ja rzeczywiście skupiła w tej sytuacji na na tym, dlaczego to urządzenie jest on do tego, żeby szybkości nie przekraczać po prostu, więc przy wyprzedzaniu kierowca musi już odpowiedzialnie wiedzieć znając szybkość może przekroczyć zasadniczo nie może w ogóle w związku z tym dostaje sygnał uwaga uwaga jedzie za szybko no i koniec to nie jest powiedziane, że mam przekracza szybkość przy wyprzedzaniu mijały, a poza tym wiadomo, że najwięcej wypadków się dzieje z powodu przekraczania szybkości nawet kilka kilometrów na godzinę to robi ogromną różnicę jeśli chodzi o bezpieczeństwo jak dodają nawet takie dane, że mu, że przy prędkości 25 km / h terenem wraz z 07 z sekundy aut oznacza od 5 metrowy tor tor hamowane droga to są po prostu malusieńki różnice w szybkości czy się popatrzy lusterko zobaczył w lusterku czy zadziałają sensory czy bezpośrednia wizja, który potrafi uratować ludzkie życie, więc to z tym przekroczenie szybkości, chociaż troszeczkę bardzo już uważała myślę, że rozwiązanie, że bardzo wyraźnie sygnalizować kierowcy uwaga przekraczać tempo moje atuty zasadnicza i w jakim bezpieczeństwa na drogach zajmuje się od wielu lat już w ponad dekadę szczerze mówiąc i do tej pory w Polsce trwa debata na temat tego czy faktycznie ta prędkość ma tak olbrzymie znaczenie, jeżeli my przez lata nie jesteśmy w stanie wytłumaczyć, że tak ma znaczenie prędkość w bardzo dużym stopniu to jak byśmy chcieli obywateli przekorny przekonać do słuszności używania właśnie tych asystentów inteligentnego także oni z słuchać ich zadowolenie zahamują za brutalne tam asystent prędkością nie zahamuje za kierowcę, ale dam mu bardzo wyraźny sygnał może w ogóle ich nie pytać o zdanie tylko po prostu wprowadzić, bo to niech będzie wprowadzony to będzie obowiązkowe wyposażenie samochodu BOR man jest jak Irlandia dziś mogę gwarantować, że moi koledzy w parlamencie europejskim się na to zgodzą możesz usłyszeliśmy w tej pierwszej dyskusji, że co do tego nie ma dyskusji te to to inteligentna wspomaganej innym kierowcy w jeśli chodzi o monitorowanie tempa jazdy ma naprawdę jest bardzo szeroka zgoda co do tego, bo wszystkie dane wskazują, że większość wypadków z tego powodu, iż właśnie nawet małe przekroczenie szybkości już się, a Honoré Warszawę wiele debat się o gwałt, bywa że jednak to prędkość nie ma takiego znaczenia, że trzeba infrastruktura zmieniać Wilno to jest pewne zależy tak samo od pana jako ode mnie, żeby wszystkim ciągle tłumaczyć pokazywać na przykładach, że główne źródło wypadków to jest właśnie przekraczanie prędkości komisja Europejska też to bardzo starannie dodała i wszystkie dane na to wskazują, więc naprawdę warto będzie słuchać i tych sensorów i tego pedału gazu, które nam da do zrozumienia, że jedziemy za szybko i tego co nam się świetnie na tablicy no, a w razie wypadku to będzie zapisane czy przekroczyliśmy własne życzenie, czyli będziemy mieć jeszcze więcej danych na ten temat, że inne wypadki są po prostu bardzo często z powodu przekroczenia szybkości, a propos tego systemu jeszcze 1 rzecz pani poseł pozwoli mi bardzo interesuje, bo jak wiemy u nas w Polsce mamy różne przeróżne limity prędkości zapisane w przepisach o ruchu drogowym i tak n p . na obszarach zabudowanych miasta na ogólnie rzec mówiąc mamy przed 50 km / h, ale ten limit obowiązuje powiedzmy, że w dzień od pytam piątej do dwudziestej trzeciej w godzinach nocnych jest podwyższone ten limit Anne do 60 km / h tak zostałem, skąd ten system będzie wiedzieć, że akurat u nas takie prawo jest nim, jeżeli moje przyznanie nagrody złota z redakcji, czyli czy nie warto jednak też krajów członkowskich namawiać, żeby nowe zharmonizowane prawo było jak najbardziej jednak zastanowimy przechodzimy do euro do tego tematu, który mnie jako o mnie posła, który zajmuje się wspólnym rynkiem europejskim ochroną konsumenta bardzo zajmuje, odkąd jestem tu w parlamencie europejskim, a mianowicie we wszystkich dziedzinach musimy harmonizować prawu ba modne nie tylko w złym ujednolicanie i znaków drogowych przepisów drogowych, ale we wszystkim możliwym to może Szczepanek handel elektroniczny cierpi przez to, że mamy różne systemy VAT-owskie i stawki i systemy VAT-owskie to jest ogromne utrudnienia i to dotyczy wszystkich dziedzin, ale tutaj pamiętajmy, że my jednak idziemy w kierunku Ottona Muz 2 i ekonomicznych oraz powolną jazdą autonomicznych sztuczna inteligencja odgrywa w tym wszystkim coraz większą rolę łączenie różnych rozwiązań, które w samochodach są właśnie mapy np. mapy razem ze mną z pedałem gazu i informacjami data sztuczna inteligencja, która zbiera dane biją się używa do tego, żeby kierowca dostawał właściwą informację, że prowadząc, więc te samochody one to już będą takie w rytmie pani przekonuje tylko nie wiem czy niektórzy nie tylko w Polsce, ale w ogóle na terenie Unii Europejskiej nie boją się tych systemów i wolność, a oni uważają, że wprowadzenie coraz nowszych rozwiązań również do samochodów jednak pewien sposób albo ich ogranicza albo w jakiś sposób negatywna, ale wpływowe media ostatnie odczyty w Brukseli było muzeum samochodów jest bardzo pięknym za wszystkim zachęcą w parku 50 lecia park na dostawę kontenerów prześliczną Muza misji Rumun był wielki opór przeciwko wszystkim zmianom samochody krzywo patrzy na samochody z początku dwudziestego wieku, które mają potwornie twarde zderzaki zderzaki, które chronią samochód Anię tego ewentualnego przechodnia czy kogoś innego, kto ma on miał 23 zderzak kandydował na dzisiaj mówimy o tym, że zdarza mu się Hall minister z tego, w których się wnieść ma być elastyczny, że przecież w tych tym rozwiązaniu, o którą w tej chwili mówimy nawet mówimy o elastyczności przednich szyb ma on weźmy tych zmian prowadzą mnóstwo tamte samochody przecież miały ani pasów bezpieczeństwa ani poduszek bezpieczeństwa często nie miały reflektorów bardzo ograniczona wizja jest dla kierowcy on wcale tak dużo nie widzi specjalnych w mniejszych przedmiotów z przodu w ogóle nie widzi opór jest zawsze przed każdą zmianą, ale ten opór powoduje, że przy zwiększającym się ruchu na drogach przed coraz to nowych rozwiązaniach przy ludziach poruszających się właśnie na różnych elektronicznych oczu słodkich lub pojazdach prezydenta nowe rozwiązania dają kierowcy też poczucie bezpieczeństwa i pewności, lecz z ochroną tych innych na drogach musimy wprowadzać przy zmieniającym się świecie i zagęszczając środek nowe rozwiązania i ciągle je wprowadzamy proszę zauważyć, że jest bardzo ciekawe, bo od momentu, kiedy został wprowadzony na podium najpier w silnik parowy do takiego pojazdu ku miotał zrobiłaby gdzieś tam na górę łatwiej było wprowadzać armaty no od tamtej pory wszystkie pojazdy coraz bardziej się autonomii czują czy nie potrzebują żywego organizmu, żeby je napędzić oczywiście w pewien sposób ta tamten spór kierowcy jest jak najbardziej pożądany no ale silnik to jest to nominacja pojazdu przed dzięki niemu te samochody jeżdżą tak jak wierzył, że rola kierowcy jest coraz mniejszą marżę to był Woźnica All to akurat dzisiaj można rozpoznać Jar możliwa po to chyba bardziej stylowo coraz mniejszą rolę im, ale może ja bym powiedziała raczej na ostateczną decyzję w tym wypadku jeżdżą, że ma oczywiście kierowca, ale ma dużą pomoc mam też się o tym, myślę, że poza tym, że jest coraz większy ruch na drogach drogach coraz więcej na różnych innych urządzeniach różnych uczestników tego ruchu drogo kołowego to społeczeństwo się starzeje ludzie coraz dłużej są za kierownicą jak wiemy z wielkim refleks trochę się zmniejszą te wszystkie urządzenia te sensory te czynniki to wspomaganie wspomagania ten czytnik mu znaków to sztuczna inteligencja w samochodach to jest coś niezwykle ważnego do tego, żeby nasze społeczeństwo mogło dalej normalnie funkcjonować, żeby ludzie mogliby w podeszłym wieku też jeździć samochodami i nie powodować wypadków drogowych na dobrze to w tej części zamkniemy rozdaliśmy dziesiątej prędkości, bo takie powinno mieć generalny mówią my nie mamy co bać zmian, bo to jest taka generalna obawa przed zmianami przed tym, że każde z częścią elektroniki w samochodzie czy gdziekolwiek to nas śledzi jest dla nas groźna jest tak dajmy dajmy sobie szansę, żeby to życie było coraz wygodniejsze takie dość po cenach nowych danych do nowych technologii dość popularne powiedzenie, że w Polsce kiedyś to była teraz strup na nie wiadomo co jest często też będzie się zmieniać skrót informacji przed nami państwa i moim gościem Róża Thun Platforma Obywatelska oraz Europejska partia ludowa rozmawiamy o nowych technologiach o tym co się zmienia co komisja Europejska chce wprowadzić czynne w obowiązkowym wyposażeniu pojazdów sporo jest tego i do tego wrócimy po skrócie informacje trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w zemną w studiu Róża Thun grupa Europejskiej partii ludowej Platforma Obywatelska no pani poseł tak jak powiedzieliśmy w 2 poprzednich częściach 60 różnych poprawek mamy za sobą inteligentne systemy prędkości powiedzieliśmy, że to będzie szczytowa zarówno mentalną dozwoloną prędkość ze znaków drogowych, jaki ma jest to dość rozbudowane będziemy informowani przez delikatną blokadę pedału gazu, ale dalej on będzie aktywny w dużym logo będzie grzywna będzie ulokowani zostali wręcz dostawać jak najbardziej kolejna rzecz, która jest bardzo ciekawa mianowicie system monitorowania rozproszenie uwagi kierowcy to jest dość ważne ze względu na to, że tak jest do dziś z nową nowe technologie wchodzą wezwał sprawdzanie komórek chociażby podczas jazdy w parze ze względu NATO, że ludzie piszą SMS-y my jadąc samochodem i z tego powodu jest naprawdę mnóstwo nieszczęścia już wiemy o tym, że wielu innych osób jedzie za długo i przysypia za kierownicą z tego powodu montaż jest dużą wydatków Dudy jest taka propozycja ze strony komisji Europejskiej, żeby monitorować uwagę to znaczy śledzi co się dzieje z oczami kierowcy 3 w jaki sposób kamerom będziemy nagrywać tych kierowców w wannie nagrywać, ale dawać im przy pomocy tak Cameron to znaczy przy pomocy śledzenia gałek ocznych kierowcy dawać mu sygnał, że powinien zatrzymać się na kawę albo, że powinien chwilę odpocząć, że jego uwagę jest rozproszona dom jest w 1000 zabezpieczenie emerytalne urządzenie jest dokładnie opisaną nie ma fotografować człowiek ten ma mieć portretu twarzy ochrona danych osobowych tutaj jestem bardzo wysokim poziomie chodzi tylko koncern o to co się dzieje ze wzrokiem czy kierowca jest rzeczywiście skoncentrowane na jeździe plus oczywiście drugie urządzenie takie, że jeżeli mimowolnie opuszcza się pas ruchu to ten samochód na to reaguje, ale tutaj mówimy i po takim urządzeniu z tymi oczami Chemik i badaniem, skąd koncentracji kierowcy BMW, które przypuszczam, że będzie spotka dosyć duży opór w parlamencie europejskim mamy bardzo wielu posłów, którzy ciągle obawiają się, że ich celem to co powiedziałem, że ten kierowca będzie nagrywany to tam robić na wzrost salda w rachubę wchodzi znowu za było zwrócenie się czy przypomnienia mu ono nie wiesz człowieku SMS-ów jak jedziesz samochodem o dłuższą komórkę rozproszony jest też to grozi za chwileczkę wypadkiem, ale nie jestem kierowcą nagrywamy nie ma jego portretu nie jest nigdzie przekazywane to jest tylko o to, żeby jego ostrzec przed wypadkiem dość długą też debaty i wymianę poglądów są miał znowu ten system również, jeżeli chodzi o dane osobowe tak niektórzy europosłowie myślą zbierania informacji podczas wypadku drogowego i bezpośrednio przed tym przed przed uderzeniem zrezygnowania z ratuszowej 12 sekund przed przed wypadkiem drogowym to też już jest znana technologia w stanach Zjednoczonych jak najbardziej działa i nic tam się za bardzo nie przejmuje tymi danymi osoby nie mają bardzo inny stosunek do ochrony danych osobowych niż my tutaj Europa może zdarzyć oznacza z nich jak to będzie wyglądać, jeżeli wejdą te przepisy w życie będzie informowany o tym co się działo z samochodu one będą zaś zapisane dane będą zapisane i wtedy na inne ci, którzy badają studium powód tego wypadku drogowego będą mieli dostęp dodanych, w których będzie w samych tylko aż 2 oraz kilkanaście ostatnich sekund się mówi o 15 sekundach celem jest zachowany kierowcy i zachowanie tego samochodu i wtedy rum runo niedługo będzie można zbierać dane, które n p . jeszcze raz przypomnę wszystkim, że przekraczanie tempa jest czymś okropnym, ale będzie widać w tym w samochodzie, bo jakaś usterka czy właśnie kierowca był rozproszony ma powód wypadku będzie dużo łatwiej zbadać ile to nie będą udane dla czy też wprowadzony po to, żeby dowiedzieć co się działo z pojazdem, a dzięki tym danym zebranym będzie można analizować ról jest ich co zrobić jeszcze, żeby to małżeństwo było oczywiście pamiętajmy, że proces nie zamyka nad tym rozporządzeniem prawda będziemy mieć na pewno zarobili aż będę starała, żeby było niedługo, że była rewizja, żeby zobaczyć, jakie odniosła skutki co jeszcze trzeba poprawić właśnie takie dane zostały zebrane te dane to jest w tej chwili kopalnia wiedzy i szansa, żeby poprawiać bezpieczeństwo na drogach bardzo się boimy, żeby udostępnić nasze domy te dane są odcięto od 7 od danych osobowych, jeżeli właśnie na szkodę widać, że jeżeli są takie informacje, że wiele osób pisze SMS-y prowadzi widać są na podstawie urządzenia w samochodzie to to są dane, które umożliwiają lepszą edukację w nowym Orleanie kierowców poznanie problemów i zapobiegania i jemu nie dawać coś niezwykle cennego i mogą się z nami współpracować z hal tak, żeby znowu pani trochę to jeszcze zjem tematu, którym rodzenie mówimy to jest to co my tutaj nazywamy Direct zwierząt bezpośrednio od zaraz do tego dojdzie, ale jeszcze 1 rzecz chciałem, żeby pani zdradziła trochę właśnie tej kuchni Europejskiej jak tutaj rozmawia się jak przekonuje niezdecydowanych frakcje do co do tych pomysłów tak jak pani poseł powiedziała to ten to właśnie te zapisywanie tych danych bezpośrednio przed wypadkiem to spotka się z dość dużym niezrozumieniem oporem tak samo jak kontrola tego zaangażowania kierowcy na uwagi kierowcy i tak już czuję, że takie problemy zaczęły oceniać czy z doświadczenia oraz, ale i co mówią inni europosłowie na ten temat, bo to jest bardzo ciekawa jedni są na pewno do tego bardzo entuzjastycznie nastawieni, by chcieli go sami chcieliby dostawać takie ostrzeżenie, że uważa człowieku w starciu czeka albo przysypia aż mu, a inne imię dano jej ci, którzy są w świąteczne mają dość zamieszania z tym Nikolę prawda z zawiadomieniem odpowiednich służb w momencie wypadku, że potrzebna jest pomoc, jakiej tutaj był ogromny opór przeciwko temu, żeby kur, żeby w samochodach znajdowało się takie urządzenie będzie wiadomo po pierwsze, John jest nie wiadomo czy na pewno to będzie uśpione w momencie Jerzy zatem nie jest potrzebne, czyli jak nie ma tego wypadku, że śledzi dodatkowo trasy tego samochodu i t d. tak dalej i teraz na pewno będzie to samo wydaje mi się, że wielu osób nie ma takiego zaufania, że rzeczywiście to urządzenie, które ma pilnować koncentracji, że nie będzie robić niczego innego, że nie będzie ściągać z ogniwem całej twarzy tylko rzeczywiście te gałki oczne wełny jest mnóstwo takich oba w i zastrzeżenie może takiego też poczucie, że nie mamy nad tymi urządzeniami pełnej kontroli in, że ktoś bierze jakieś dodatkowe dane, których nie chce dać i t d. będziemy o tym, tutaj dużo rozmawiać mamy jeszcze trochę czasu może to jest także jednak dla wielu osób to bezpieczeństwo na drogach nie jest aż tak dużym priorytetem czy też w ogóle priorytetem ważniejsze jest to właśnie anonimowości bardziej go jednak 25 przeszło 25  000 ofiar śmiertelnych w Europie w zeszłym roku to jest coś przerażającego rów Polska jest krajem, który w ogóle jest szpicy, jeżeli znalazłeś swastyki przejrzymy to jest albo na Warszawę szarym w ogóle na ostatnim miejscu albo gdzieś na czwartym miejscu zacząć oczywiście, licząc tak ma najgorszy dla gorliczan najgorsze wyniki jesteśmy po prostu najgorsi jej rzeczy najbardziej niebezpiecznie na drogach jak czas mam taką tendencję, żeby mówić, że autokar pełen śmiertelnych ofiar wyjeżdża co weekend zjeżdża z polskich dróg, ale z różnych krajów mogą państwo jest, bo i tak n p . podając przykład Szwecji w ciągu roku diet nikt nie tyle osób na drogach to w Polsce w ciągu miesiąca nie więcej zdjęć właśnie to jest coś przerażającego nasze statystyki są straszne i każde urządzenie, które może go uratować ludzkie życie powinniśmy je przyjmować entuzjastycznie i jej jednak miejmy zaufanie Jachym po prostu apelowała, żeby mieć zaufanie nie każdy z nas szachową ujęli poza tym te praktyki, żeby ściągać więcej danych niż to co pozwala rozporządzenie z kamer kraje członkowskie muszą dopilnować domeną praktyki zakazane i myślę, że nie będzie po prostu rób tutaj musimy neuro na władze polskie też muszą dopilnować, żeby nikt nie wykorzystywało tych danych do innych celów mieszanych są przeznaczone nie chciało więcej inne niż 15 sekund przed wypadkiem np. budów to jest ŻUŻEL, który zapisuje jedno na drugim prawicowy rząd techniczny nie będzie możliwości, żeby ściągnąć więcej danych niż te 15 sekund nadarzy to też detektory, które są niezwykle ważne jak by analizują to co się dzieje wokół pojazdu tak to nazwijmy to niezwykle ważne właśnie dla niechronionych uczestników ruchu drogowego dla pieszych dla rowerzystów dla osób, które poruszają się coraz małych pojazdów z diagnozą oraz im funkcje dla osób, które pojazdy poruszają się przekonać na mocy tych nowych urządzeń hulajnogi elektryczne na wynajem jak cegła je jak WHO chociażby też rolki deskorolki wszystko to groźne pożary wszyscy coraz więcej tych detektorów są będzie nasz naszpikowany będzie tą technologią czy to nie jest także, wprowadzając kolejne zmiany my trochę zdejmujemy odpowiedzialność kierowcy mówi Nemec wspomagamy kierowcy już kierowca musi być odpowiedzialny kierowca musi wiedzieć, że prowadzenie samochodu jest najniebezpieczniejszą zajęciem na świecie i dla niego dla innych po prostu musi w dalszym ciągu być odpowiedzialny, dopóki nie mamy samochodów pojazdów autonomicznych, a to nie są pojazdy autonomiczne, ale wykorzystującej sztuczną inteligencję albo my to naszpikowany elementami sensorami jest niezwykle ważne jednak i komisja Europejska i parlament też uważa, że nic nie zastąpi bezpośredniego właśnie tego Direct wierzymy spojrzenia bezpośredniej na uwadze kierowcy, żeby tata patrzyłbym na to co się dzieje na tymże zawieźli tam kierowca wszyscy poza przestrzenią nad kierownicą, bo pisze SMS-y prawda no no, więc to się wszystko łączy dlatego ja tutaj bardzo podkreślam tej rozmowie w komisji w komisji rynku wewnętrznego, że to jest takie, że my nie możemy sobie z tego wyciągać rodzynek i niektóre rzeczy przyjęcia niektórych nie przyjąć my musimy je obserwować byłem skoncentrowany kierowcy i dać mu możliwość szerokiej widoczności gra to co się dzieje wokół niego i to będzie wymagało bardzo poważnych zmian od samochodów ciężarowych Ano właśnie naprawdę to sensory będą w stanie wychwycić rowerzysta, który dojeżdża do przyjazdu dla rowerów powiedzmy z prędkością 25 no ale na pewno będą bardzo pomocne, ale nic nie zastąpi spojrzy na kierowcę, bo jednak, zanim na sygnał zawsze będzie troszeczkę wolniejsze prawda właśnie mówimy o tych przez sensor o popyt maleje jest tak obliczone, że 07 sekundy wolniej niż spojrzenie bezpośrednie reakcje może być 07 sekund wolniejsza niż spojrzenie bezpośrednie stąd się bierze to, że sensory sensorami one są bardzo pomocne w Mszanie potrzeba reakcji prawda opiszemy do tej sensor trzeba zachować prawo to wszystko jest wolniejsze niż się widzieć tego kierowcy dlatego tego rowerzystę czy tego użytkownika innego drogi na hulajnodze w związku z tym jest to ta propozycja i przypuszczam, że to zostanie przyjęty przez parlament Europejski, żeby inne nowe modele samochodów dostawczych czy ciężarówek tak były skonstruowane, żeby kierowca wiedział o wiele więcej niż dziś jest niezwykle ważne, bo dobrze wiemy, że w tych samochodach ciężarowych dużych samochodach jest dość duże pole martwe tzw. bardzo duże pole martwe i z tego powodu jest bardzo dużo wypadków i niestety coraz więcej z tego powodu, że one jeżdżą po mieście, a w mieście właśnie coraz większy ruch ruch kołowy nie samochodowy prawda tych osób nie niechronionych żaden sposób ten słynny zakręt wprawo albo cofanie się też powoduje wypadki, bo o nim z tyłu nie wiedzą nic, a sensory nie są obowiązkowe tak jak mówiliśmy 60 różnych poprawek oczywiście w czasie audycji godzinne nie jesteśmy w stanie o wszystkim rozejrzą ten do czasu wdrożenia tego prawa, żeby jak należy też ich właśnie inżynierskich spraw czy też budowania od pojazdów jak inne szyby lepiej chroniące pochłaniające energię to też będzie dość istotne mając rząd wziął na faktach, ale i t d. sporo tego na koniec chciałbym, żebyśmy powiedzieli właśnie o przyszłości tego projektu do 12 grudnia jest czas na składanie poprawek składanie poprawek wylano pod tym właśnie zależy jak były też opowiedzieć wszystko musi być, tłumacząc przetłumaczone na wszystkie języki, ale już w styczniu moglibyśmy w komisji naszej rynku wewnętrznego ochrony konsumenta przegłosować żenić dobrze nam płynną pracę z innymi grupami politycznymi krowę ja jestem reprezentantem chadeków, czyli Europejskiej partii ludowej musimy się dogadać z wszystkimi innymi grupami politycznymi zgodzić się na pewne rozwiązania znaleźć się kompromis na pewno z dnia osiągniemy wszystkiego co byśmy chcieli, bo jedni będą właśnie chcieli bardziej zwracać uwagę na ochronę danych osobowych i innych na największe bezpieczeństwo z, ale znajdziemy kompromis może ten krok do przodu nie będzie aż tak duży jak niektórzy mają ambicje, ale na pewno będzie bardzo wyraźny i wtedy musimy zgrać się znowu terminową z Wandą to znaczy zoom z przedstawicielami państw rządów dograć takie terminy, żebyśmy mogli się spotkać nad trylogią wynegocjować wspólną pozycję przyjęć na sali plenarnej może się uda jeszcze przed majem przyjąć do prawa jak dobrze pójdzie to części tych założeń zacznie obowiązywać od 2022 roku część 2024, a jeszcze trochę 2 lata później na -li chodzi o samochody ciężarowe jak znalazłem w tym raporcie to przez 16 kolejnych lat od wprowadzenia tych przepisów komisja Europejska myśli, że uratuje 24  000 ponad 24  000 ludzi Valencia ważne, bo może znajdziemy bardzo lubię też takich statystyk ile tysięcy ludzi u zostanie uratowany, chociaż całe szczęście jak się uda uratować się 2425  000 osób przez miasto zawsze myślą o tych, którzy są silne euro tolerowali w statystykach się nie pojawiają ja myślę, że naszą ambicją musi być naprawdę 00 dywizja 0 i taka musi być Irlandia i to jest kwestia współpracy tych, którzy na te samochody progi do tych, którzy robią prawo, którzy produkują te samochody tych, którzy ich używają tych, którzy używają są uczestnikami ruchu drogowego to też jest wszystko pakiet i edukacja edukacja informacja jest dawanie sprawy, jakie ruch kołowy jest niebezpieczna jest tutaj rzeczywiście program prawda my też tak uważa Róża Thun w górę Europejska partia ludowa Platforma Obywatelska bardzo serdecznie pani poseł dziękuję za
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA