REKLAMA

Równowaga ciała i umysłu - o Tai- chi

Data emisji:
2018-12-09 12:20
Audycja:
Rusz się, na zdrowie
Prowadzący:
Czas trwania:
16:01 min.
Udostępnij:

Marek Baliński prowadzi Akademię Chen Taijiquan, która uczy chętnych tai chi. W rozmowie z Przemysławem Iwańczykiem opowiada, czym jest tai chi, która to powszechnie uznawana jest w Polsce za sztukę medytacji. Rozwiń »

Gość audycji Rusz się, na zdrowie wyjaśnia, że tai chi powstało przede wszystkim jako sztuka walki, w dodatku taka, która uczy walki z przeważającymi ilościowo rywalami i wciąż ten aspekt jest bardzo mocno obecny w tai chi.

Jak tai chi ma się do innych dalekowschodnich sztuk walki? Jak ważny jest aspekt psychologiczny w nauce tai chi? O tym wszystkim mówi gość Przemysława Iwańczyka. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Niedzielny magazyn Radia TOK FM, jest 12 21. Chciałbym przywitać mojego kolejnego gościa. Tym razem w cyklu Rusz się na zdrowie Marek Baliński, Akademia Chen Taijiquan, jest z nami, dzień dobry, dzień dobry państwu. Ponieważ w tym cyklu propagujemy aktywność, bo też usiłujemy namówić naszych słuchaczy do tego, żeby się aktywizowali, to też próbujemy przedstawiać różne możliwości takiej aktywności. Teraz pytanie, co to jest tai chi? Stereotypowo kojarzy mi się z funkcjami edukacyjnymi, takim chińskim odpowiednikiem jogi. To jest dobry trop? Rozwiń »
Między innymi. To jest 1 z aspektów 1 z elementów myślę, że w ogóle jest bardzo duże nieporozumienie, że chodzi o postrzeganie tej czcionki, dlatego że jestem bardzo skomplikowany system czy może nie nie będę chciał straszyć jest bardzo skomplikowana jest dość obszerny system, który powstał w starożytnych Chinach. I na ten system składa się kilka elementów pojawił się w siedemnastym wieku twórcą tego systemu był gen. Chen Hwan ting, który połączył rodzimą sztukę walki i swoje doświadczenia wyniesione z pól bitewnych był on oficerem w armii Ming, a z ćwiczeniami połączył ten system sztuki walki z ćwiczeniami dao in, czyli ćwiczeniami zdrowotnymi starożytnymi chińskimi z filozofią taoistyczną z filozofem przyrody równowagi na swoją koncepcją akupunkturowych medycyny chińskiej.

Wszystko zostało połączone z 1 i kompletna na system, więc ćwiczenie tego systemu rozwijam różne aspekty bojowa, a on równoważenia jednostki, która to praktykuje obecnie chyba jest to najbardziej jak popularne aspekt, ponieważ od wynalezienia broni palnej, gdyby ten aspekt skuteczności bojowej, a troszeczkę podupadł, a ich współcześnie chyba ludzie, którzy są zaganiani mają dużo stresu poszukują różnych metod, które po prostu ich uspokoją zrównoważą wzmocnią, a więc tai chi pod tym względem jest rewelacyjnym staną

Tai chi jest sztuką walki?

Zdecydowanie jest to sztuka walki z o tych aspektach równoważących można podzielić się obecnie co liczyć na takie 2 ran po 2 prądy 1 prąd to jest ćwiczenie tej sztuki tradycyjnie, czyli tak jak ona została stworzona czy z tymi wszystkimi aspektami zdrowotnymi medytacyjnym mi jako sztuki walki na torze to sztuka walki to nie znaczy, że nie można uprawiają tę sztukę medytować jest medytacja z bardzo potrzebną do tego, żeby wyciszyć uspokoić umysł przygotować np. adepta Odrą, a właśnie podejmowania stresu, a więc praktycznie w dalekowschodnich systemach walki nie tych tradycyjnych zawsze była medytacją obecna na system ten się składa z bardzo wielu różnych ćwiczeń rosną też charakterystyczne tylko dlatego stanął na jej można chyba powiedzieć też jest tai-chi występuje w 100 w tej chwili stek w wielu formach niekompletnych czy jest jakiś tylko aspekt co w tego systemu obrony na warsztat i nie albo tylko zdrowotne albo tylko sportowe albo tylko związane właśnie ze sztukami walki, ale i w Total czy w takim wypadku suczka wybrakowane ciężko jest zrozumieć i Adam wykonywać prawidłowo to ćwiczenia nie dotykając wszystkich aspektów, na które się składa to tai-chi tradycyjne dobrze ale, zatrzymując się na tym aspekcie sportowym, traktując te 3 jako sztukę walki, odrzucając pozostałe aspekty to nie jest walka to nie jest rywalizację na 1 tak dobrze rozumiem pierwotnie chciałem sztuki walki niż pierwotnie na polegał na tym, żeby poradzić sobie sytuacje ekstremalne, czyli na polu walki, gdzie mam bardzo wielu przeciwników, więc system ten od strony bojowej było wymyślone do pokonywania z sytuacji walki z wieloma przeciwnikami wręcz, a otrzymamy te wszystkie aspekty walki wręcz typu Box filmów kopnięcie narzuty dźwignia ataki na punkty rock punk wtórowała jej z tego bardzo duże jak również operowanie różnego rodzaju grami tradycyjnymi takimi jak miecz szabla 2 miecze 2 szable włócznie halabardy różne maczugi pierwotnie oczywiście łuki jazda konna i t d. stołów to kompletna całościowy system przygotowania wojownika do prowadzenia walki jak jest teraz, a obecnie tradycyjnie w dni ćwiczy się rozwija to inspektora natomiast w bardzo wielu szkołach jest zarzucana jest praktykowana Monty Konopko forma albo tylko wyłącznie z ZUS zdrowotna w podejściu do tego zdrowotny albo sporcie wyczynowym jest kładziony nacisk np. na estetyka stąd też walki, a które są formą sportową są szczupłej sią, która są od opieki bardzo konkretnych reguł rozgrywana i wtedy stają naprzeciw siebie rywala, używając technik związanych z tai-chi usiłują wyłonić tabu inaczej ich grono sędziów część arbitrów usiłuje wyłonić zwycięzcę tej zgadza się raz jest to walka, w której to przeciwnicy mają kontakt ze sobą jak najbardziej mogą osoby zrobić krzywdy tak no dobrze przed, bo to też dość ciekawe, gdzie praktykuje się to co do formy rywalizacji w rajach czy czy jest to nie w zorganizowanej strukturze, która pozwala wyłonić mistrza globu to szczególnego kontynentu i t d. wymiar sportowymi interesują oczywiście w tym mamy taką audycja miały w we wszystkich szkołach tradycyjnych ten aspekt jest trenowana osoby, które trenują kochające dłonie również tej wersji sportowej mogą przystępować do zawodów są rozgrywane, na jaką zawody krajowe albo o lokalne w UFO w obrębie samej szkoły natomiast co nas w trakcie, a matka w Polsce mamy Polski związek kuszą tai-chi jest 1 ze Stali muszą o chińskich sztuk walki i nasi zawodnicy mogą występować w 2 konkurencjach w konkurencjach form i są oceniane są wykonywanie form czas podobnie tak jak n p . w karate kata na Leszczyn KO no tak to strój zwracano uwagę na motorykę ma na poprawność wykonywania tych form z względem pewnych zasad z można w cudzysłowie powiedzieć to jest walka z cieniem, a i drugi raz druga forma zawodów, które są osią, czyli wolna walka bądź do twojej sią to jest już stricte na konkurencjach tai-chi, gdzie zgodnie, gdyby zasadami tai-chi jest z wprowadzone sparing są sędziowie, którzy oceniają one nadają punkty punkty zbiera się 0 obalenia bądź wypchnięcia z maturą, a w tym podstawowej formie ma sąsiad łatwiejszą niema uderzeń, dlaczego tak jest w 17 wieku, kiedy ten system powstawał na on uczoną dancing stwierdził, że do treningu przygotowującego właśnie do sparingu do walki dobrze byłoby wymyślić taką formułę, która przynosi jak najmniej kontuzji i stworzono właśnie, pchając dłoniach żonę twoje sią na taką formułę, w której można nabywać umiejętności potrzebne doprowadzone do prowadzenia realnej walki czy w są to umiejętności, które są niezbędne do pójścia dalej natomiast na tym podstawowym poziomie nie przynoszą większych szkód i ubytków kontuzji zranień rolę w w momencie, kiedy zawodnicy krzyżują ręce i łączą je w dochodzie dom o zepchnięciu wyczuwania równowagi rzutów w swoich wypchnięcie z pola walki dobrze ten aspekt duchowy i zdrowotnym na niego chciałbym, żebyśmy teraz położyli nacisk na to ze względu na to, że albo inaczej za nic, zanim do tego przejdziemy test sport dla wszystkich niezależnie od wieku zdecydowanie tak w rodzimej wiosce na policji w wiosce rodzinne otrzymane jest trenowany jest sport od w zasadzie na pierwszych kroków osoby, która tam mieszkają identyfikują się z tym przekazem ćwiczą praktycznie od niej wiem 0203. czwartego roku życia i ćwiczą do późnej starości również można zacząć będąc już w podeszłym wieku oczywiście te aspekty bojowa taki bardziej wyczynowe sfery schodzą na plan dalszy natomiast oraz całego tego systemu można wziąć, zwłaszcza podstawowe, które budują człowieka równoważą go przywracają równowagę poczucie równowagi wzmacniają i przede wszystkim to co jest ważne osób starszych fantastyczna pracują z mięśniami, które te osoby jeszcze mają 3 z nich mięśnie głębokie to jest to jest to on no w ogóle coś co specyfika kryterium chciał powiedzieć, bo jest to 1 z niewielu systemów, która bardzo świadomy sposób pracuje w mieście myszkę to on czy coś co jest teraz bardzo modne monarchę pilates na tym oparty w dużej mierze na tai-chi zwrócono uwagę na NATO, żeby w właśnie wzmocnić człowieka i jego bardzo wszechstronnie o troszeczkę ową z dnia i przeciągnąć się, gdyby ktoś ten wiek praktykujących tak, żeby można było przygotować zawodnika dom na wieloletniej, a ich skuteczności, a w troszeczkę ma odchodzą LO, a to naczynie nie pominięto, bo wszystkie mięśnie są bardzo ważne wszystkie mięśnie są trenowane natomiast zwrócono szczególną uwagę na rozwijanie mięśni głębokich szkieletowych mięsnej m. in. anty grawitacyjny ech, tych mięśni, które są, a na jednostkowo we, która chronią sta w, które powodują, że staw lepiej pracuje jest chroniony w czasie wytężonego treningu, a te mięśnie mogą być rozwijane, o czym nie wszyscy wiedzą tylko w wolnym ruchu w zwolnionym tempie albo w bezruchu dlatego okoliczni, a ma tak bardzo dużo ćwiczeń są zwolnione z płynnym ruchu, w którym możemy skoncentrować uwagę na zakresie czynie wychodzić poza pewien zakres zdrowe dla naszych mięśni grano naszej równowagi, a może na ten rok skontrolować i w ten sposób też do dobieramy się do tych mięśni głębokich mamy czas na to, żeby zaobserwować żonę pracującą nie pracują rozluźnić mięśnie globalne, więc to jest to w specyfika tego systemu też mamy bardzo dużo ćwiczeń statycznych takich właśnie wykonujemy ruchu tylko skupiamy uwagę na rozluźnienie mięśni globalnych o rozwijaniu opieranie się technicznych szkieletowych talerz życzenia montażem i Wda wygrywa słup, żeby takie ćwiczenia przeprowadzi na własnym ciele to co mi dużą świadomość własnego ciała zgadza się w ME ta świadomość się rozwija w miarę ćwiczenia no i o tutaj jest bardzo ważna kompetentny nauczyciel ma w tradycyjnym przekazie od rodziny Chang, którą stworzyła ten system ćwiczy się na z nauczycielem w dosyć bezpośredni sposób nośnością podchodzi koryguje pozycję poprawia pozycję poprzez dotyk pomaga zrozumieć swoje ciało i dobrać się do tych właściwych mięśnie rozróżnić te, które przeszkadzają w osiągnięciu jakiegoś celu ćwiczenia statyczne np. bardzo charakterystyczny Ratajczyk tradycyjnego polegają na staniu, w jakich pozycji, w której np. medytuje ma i te okresy stania zacznę się od kilku minut przez kilkanaście szwów po roku 203040 minut dochodzi się do 2 godzin do 3 godzin stania w bezruchu w głos brzmi to bardzo abstrakcyjnie, ale efekt jest piorunująca tak dla ciała jak i umysłu i dobrze to teraz w bo tak daleko sięga nawet w domu jest zaledwie pół minuty to proszę pan spróbował przynajmniej naszym słuchaczom pozwoli nacieszyć się też ci w warunkach domowych jeśli umieją to zrobić w bezruchu mają stanowić, o ile tak tak no to jest ważne, żeby w bezruchu, bo i u nas witrażowe takiego podopiecznego po drugiej stronie głośniej głośnik teraz pan do niego mówi Thomas nieźle poczuć czym jest to czy jednocześnie odnieść jego ciało może odnieść z tego jakąkolwiek korzyść tak no proszę najpierw o stanięciu wygodnej pozycji na ugiętych lekko nogach biodrach tak, jakbyśmy przesiadali z wyprostowanymi plecami ściągniętym kręgosłupem w tej pozycji nie należy się rozluźnić uspokoić wyciszyć swój umysł obserwować swoje ciało i nadal się rozróżniać można podnieść ręce tak, jakbyśmy trzymali przed sobą piłka ma po to, żebyście zaangażować ramiona i w tej pozycji najpier w zwracam uwagę na rozluźnienie mięśni globalnych, a następnie na rozciąganie stawów i ścięgien, ale tak, ale zaraz spróbuję to zrobić, ale sama pozycja takiego próby schodzenia do przysiadu powodu jestem jeszcze są na piętro pan spojrzy nie schodzimy na początku bardzo Nisko opuszczoną trochę niżej ręce na obracamy ku sobie tak, jakbyśmy przetrzymywali piłkę przed sobą i przez przed sobą delikatnie przyciągamy dłonie ku sobie również tą piłkę przez przesuwamy idą w poprzedniej części korpusu i to w takiej jest zrelaksowany pozycji stoimy staramy się zachować proste ciało, ale na ugiętych lekko nogach skupiono uwagę na rozróżnieniu możemy zamknąć odczuła i tylko uważnie obserwujemy swoje ciało podążamy za relaksem podążamy za ciężarem pozwalamy, aby ciężar zgodnie z grawitacją zakorzenia nasze ciało, a następnie rozciągamy wszystkie staną na wszystkie kości od środka na zewnątrz od dołu do góry w Gnienie waha rady ministrów z lasu już nie oponowała ściągał należność otrzymana to dno kości ćwiczysz nie rozciąga, ale tak jak wizualizacja czy od środka mówi pan od centralnego Chin to naszego ciała tak tak, czyli od środka na zewnątrz odą do góry następuje rozciągania ponadto pani dźwięk stawów przez Niemcy, choć właśnie o mnie okraść osnowę z WFOŚ za wdrażamy to sobie na początku rosły posłów obrażamy próbujemy te przestrzenie wystawowe rozciągać rozciągać rozciągać od kostek z Góra w dłoni chyba to pan będzie najłatwiej osiągnąć łącznie wyceniono na szkodę wolnej próbujemy delikatnie do czubków palców w środku rozciągnąć jednocześnie próbujemy rozluźnić mięśnie globalna to rozciągnięcie nie może być usztywnienie przy tak nie może być zbyt intensywna delikatnie równoważone te 2 aspekty rozróżnianie rozciągany dobrze w wały musimy skończyć tę pałeczkę na koniec zapytam jak długo może tkwić takiej porze, a na początku ów to za sobą kilka minut ma też jest ważny stan umysłu, czyli takiego uspokojenia się i po prostu obserwowania ciała, a z czasem to w ten czas się wydłuża, ale w zalecam jednak instruktora, bo wymarli krewni Akademia centrali, czyli czułam telefonach internecie prawda oczywiście bardzo dziękuję państwu do zobaczenia państwo za dużo informacji Radia TOK FM, ale wcześniej stuletnia kartka z kalendarza, na które zaprasza państwa Karolina Głowacka to była audycja z cyklu urośnie o zdrowie
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RUSZ SIĘ, NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA