REKLAMA

Rynek chwilówek jest regulowany? I tak nie brakuje na nim nieuczciwych praktyk

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2018-12-10 12:40
Czas trwania:
11:58 min.
Udostępnij:

Izabela Dąbrowska-Antoniak, dyrektor w Biurze Rzecznika Finansowego, przedstawia raport swojego biura dotyczący rynku pożyczek-chwilówek. okazuje się, że na pożyczkobiorcę wciąż czeka mnóstwo zagrożeń ze strony nieuczciwych firm.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Raport gospodarczy. A w raporcie gospodarczym zastanowimy się nad tym, jak wygląda teoretycznie regulowany rynek, a dziś państwu zdradzam, o co chodzi. Będziemy rozmawiać o rynku pożyczek konsumenckich. Ze mną w studio Izabela Dąbrowska-Antoniak, dyrektor w Biurze Rzecznika Finansowego, dzień dobry, dzień dobry. Pamiętam takie ustawy, które kilkanaście miesięcy temu miały spowodować, że osoba, zwykły obywatel, który potrzebuje wziąć pieniądze czy to z banku czy tym bardziej w firmie pożyczkowej, ma być lepiej chroniony i państwo, Biuro Rzecznika Finansowego przygotowaliście raport, z którego wynika, że jest chroniony, ale to i tak nie oznacza końca sytuacji, że ktoś może spróbować zrobić go w balona. Rozwiń »
Tak jest no tak tak zawsze jest pojawia się jakaś regulacja pojawią się praktyki, które próbują ominąć i tak dostrzegliśmy w naszym raporcie moralną uznaliśmy za nieetyczne pewne działania są sposoby na omijanie przepisów jak to widać warto by było się przyjrzeć się nimi się zająć poważnie w ich rodak przychodach 

W takim razie z siebie jako zwykły klient mógł się z rzadką na rynku kredytów konsumenckich

No więc wydawało nam się, że wyeliminujemy rolowanie pożyczek ukazuje ona życzliwi rolowanie, czyli przedłużanie terminu spłaty 1 pożyczki bądź też spłacanie pożyczki inną pożyczką przez danego pożyczkodawcy nim jeszcze spłaciło stamtąd pierwszą i taki proceder mieliśmy wyeliminować m. in . w marcu 2016 roku, wprowadzając pewne limity pozaodsetkowych kosztów jej te limity miały się sumować w czasie określonym, żeby właśnie zlikwidować ten proceder no znalazły firmy sposób na obejście tego przepisu powstała sieć sprzedaży mamy kilka kredytodawców i przerzucają sobie tego przysłowiowego konsumentem kartofla z 1 do drugiej czy jest pośrednik zagramy pożyczka jest w x firmową przychodzi termin spłaty nie mamy na spłatę firma i Greg udzielał nam pożyczki na złote runo z branży jest pierwszą nakazuje przerzucamy kilkukrotnie cały czas, naliczając niestety opłaty za udzielenie pożyczki, bo ta firma, która udziela pożyczki na spłatę poprzedniej pożyczki nalicza nam za to opłaty, w czym tak naprawdę to co było wskazywane jako 1 z najgorsza jest 1 z najgorszych sytuacji turystyka klient

I teoretycznie miało być rozwiązane właśnie wejście w życie ustawy no nie zostało rozwiązane to też jest przykre, że firmy pożyczkowe po prostu szukają sposobów na to, żeby obchodzić ustalone przepisy rolowanie pożyczek, czyli właśnie jej nie ma na spłatę pożyczam kolejne pieniądze, żeby spłacić się wkoło Macieju cały czas odbywam tego długu talent wcale o zadaszeniu wyłonieni zostaną grzmiał pozostaje do spłaty mówi o swych tak jakby mało w ramach naszych kompetencji spróbowaliśmy też przyjrzeć się tym spółkom, które się na tworzyły w ramach tego procesu okazuje się żona zawsze są w jaki sposób powiązane kapitałowo czy osobowości gdzieś tam siedzieć prezes, który jest członkiem zarządu winnej spółce gdzieś te powiązania widać tak my zgłosiliśmy do urzędu ochrony konkurencji konsumentów urząd też przyglądał wciąż wiąże strzępy jedno postępowanie i mam nadzieję, że w ramach takich kompetencji właśnie nadzorczych uda się wyeliminować ten ten proces może się nie uda to najprawdopodobniej będzie potrzebna znowu jakiś uszczelnianie przepisów jak wiadomo znało może spowodować jakiś wpły w negatywnych zjawisk w innym sektorze budowlanym rolowanie to jako, że to jest 1 z problemowe rozumem to nie jest jedyna sytuacja stron się zderzamy go 5 tras nieuczciwa równanie druga rzecz, na którą też warto zwrócić uwagę, zawierając umowę już na tym etapie możemy to wychwycił takiego kwestii przerzucania nas to co będzie działo później nie jesteśmy w stanie przewidzieć natomiast z faktycznie to możemy w wychwycić już na etapie zawarcia umowy to jest nim takie sztuczne wydłużanie okresu długości trwania umowy mamy zgrany pożyczkę w Lnianie niech to będzie 1000 zloty z re i właściwie przez pierwsze 3 miesiące w terminach tygodniowych spłacamy większość kapitału naprawdę dużo 9598 % kapitału oddajemy już w ratach tygodniowych tak zgodnie z harmonogramem, a potem w harmonogramie następuje takie wydłużanie, czyli płacimy już raty kwartalne 3 po 70 gr n p . po co to robi pożyczkodawca, bo to jest najważniejsze pytanie ustawa o kredycie konsumenckim wprowadziła ten limit pozaodsetkowych kosztów kredytu, których jest uzależnione jest to wzór matematyczny, którego 1 ze zmiennych jest okres na jaki została zawarta pożyczka im dłuższy tym więcej tego tych kosztów może pożyczkodawca naliczy nam się wydaje go klientowi, że sobie 2 miesiące spłacimy cały kapitał potem 70 gr czy złotówkę na topie są zawsze się spłaci okazuje się, że spłacamy nie został kolejne kilka miesięcy, ale całość pożyczki w całym tym okresie była dużo droższa, niż by mogła być dresiarzy wyrażoną wolą więcej o mocnym naprawdę w tej chwili przy takim poziomie odsetek, jaki mamy te to odsetki są marginalne, więc tym to wydłużenie okresu dla nas może się wydawać nieistotne, ale okazuje się, że ten limit jest większe to jest mi to jest czasem naprawdę spora różnica w notatce rzeczywiście dość ciekawy sposób, ale czy z tymi samymi wiąże się np. to, że kiedy ja o tej mam jakiś przypły w gotówki chciałabym tę samą pożyczkę spłacić Grozera od razu ideowcy w tej sprawie porozmawiać czy kluby też może też mieli jakieś problemy mamy tutaj problem na linii Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i my po 1 stronie Czyż rzecznik finansowy wydaliśmy stanowisko w sprawie art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim to właśnie dotyczy wcześniejszej całkowitej spłaty kredytu w MMA kontra cała reszta świata w, a my Sweet man w Teheranie wszystkie podmioty rynku finansowego jakoś nie za bardzo przystały na to nasze stanowisko, bo jest faktycznie pro klienckie uznajemy, że w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu peleryną kredytodawca powinien się rozliczyć proporcjonalnie ze wszystkich kosztów nieważne czczone były poniesione przed w trakcie po, czyli i odsetki i wszystkie opłaty powinny podlegać redukcji problemem proporcjonalnemu zwrotowi bez podmioty zajmujące stanowisko takie, że wykładnia tego przepisu sugeruje, że to mają być takie koszty, które są powiązane z okresem kredytowania, o który skracamy ich zazwyczaj mówią, że opłata typu prowizja czy opłata wstępna nie są powiązane z tym dalszym okresem kredytowania w związku z tym nie podlegają rozliczeniu to mamy taką rozbieżność faktycznie podsumowaliśmy troszeczkę wypunktowaliśmy w jaki sposób próbują się tłumaczyć nam kredytodawcy wyszły nam różne fajne ciekawe historie jak np. materializować niesie ryzyka tylko włącznie w w chwili zawarcia umowy potem już to ryzyko w ogóle nie istnieje w ogóle nie wiąże się już dalej z pożyczką markami to fascynuje z na nim jednak różne takie argumentację też przy przedstawi dziś w raporcie, że my zobaczymy jak znajduje jest także klienci mają jednak większą świadomość dzisiaj i tabor może być, chociaż to coś z tą świadomością przy zawieraniu umowy o pożyczkę bywa różnie, bo najczęściej do firm pożyczkowych zgłaszają się jednak ludzie, którzy mają jakieś inne problemy innych, skąd bank już nieco obsłużyć w związku z tym też ludzie nie mają zostanie ochoty ani siły czytać umowę i abonament eks przeczytają umowy i wiedzą, że brał na siebie wyższe koszty to w tym momencie to akceptują, ale potem się okazuje, że jednak coś coś im nie pasuje czy jest więcej osób, które przychodzą na skargę z takimi sprawami tak zdecydowanie wpływ wniosków się zwiększa to się zwiększa falował pod wpływem różnych rzeczy, które się dzieją się tak powiem w życiu gospodarczym tak coś jest szeroko komentowane omawiane no to wtedy wiadomo też zauważamy wpływ wniosków natomiast wydają się, że wiemy, że nie żyjemy w tej chwili w takim świecie, gdzie internet stał się już tak popularny w zawiązują się różne grupy wsparcia mówią o różnych możliwościach, jakie konsument klient ma i to jest rozpowszechniane i w ten sposób wiele ludzi dowiaduje się o możliwych działaniach jak skonstruować nie reklamacje zarządcą może być niedobrego w umowie po prostu świat mamy teraz z informacją, która przepływa w sposób dynamiczny, więc jak opublikowaliśmy mu różne nasze stanowisko dotyczące wcześniejszej spłaty kredytu to on się bardzo szybko rozpropagował i w tej chwili klienci zarzucają przy wcześniejszej spłacie brak rozliczenia kosztów w sposób prawidłowy i to jest szczytowa drastyczna odwaga internetu, że informacje, które do, których być może ktoś nawet nie miałby pomysł orzekł, że ludzie sprawdzić, jaki sprowadzenie gdzieś jakieś kanały mogą w końcu z takiej osoby trafić przygotowali państwo raport w nim można znaleźć właśnie wszystkie te przypadki wyłamania przepisów obchodzenia przepisów, żebym go słyszano z klientek najwięcej pieniędzy i wzrostu jest dokumentem co ich wieku państwo macie teraz moc, żeby coś z tym zrobić na rynku moc mamy w taką, jaką mamy wyznaczoną przez ustawę zawiadamiamy kogo trzeba te zawiadomienia już poszło mi się najbardziej chcieli pokazać, żeby w, a klienci mieli szansę zapoznać się wiedzieć co robić jak złożyć reklamację jest tam też taki pakiet trochę porad złóż reklamację zrób to czy tamto są też opisany proceder trochę o charakterze przestępczym tak, które wychwycili szmat natomiast mamy też nadzieję, że spojrzą na to podmioty rynku finansowego jako takie instytucje pożyczkowe banki spróbują się zastanowić czy faktycznie działanie w taki sposób nie doprowadzi ich z kolei do kolejnej regulacji do kolejnych, jakiej się ograniczeń i czy nie warto samemu spróbować trochę złagodzić może te nieetyczne praktyki wyeliminować się tak branżową w ramach rynku i spróbować nad tym popracować, żeby nie dawać nie kusić ustawodawcy do kolejnych regulacji tylko takie inwestowanie na sali właściwie jeszcze przez parę lat pewnie takiej regulacji i potencjalnie może nie być nie może przez to para się warto się mówi zachować tak będzie tyle zarobić jeszcze tylko da miejmy nadzieję, że niekoniecznie tak jest, chociaż niestety zawsze gdy sytuacja dotyczy złego klienta, który najczęściej ma jednak mniejszą niż większą wiedzę oraz instytucji pożyczkowych, które jest po drugiej stronie, która ma odbyć się tym zajmuje codziennie kilkadziesiąt razy pewnie dziennie bardzo często poza tym ma swoich ludzi swoich prawników i t d . od firmy zawsze silniejsza niestety Czesi kończy się na tym, że ten klient świadomie lub nieświadomie go liczne warunki, które wcale nie muszą się z wolnej pamiętajmy o tym, że Unia Europejska wycofuje się już powoli z rozsądnego konsumenta, czyli w tych konsumenckich sprawach idą jednak my już w kierunku konsumenta nieświadomego, więc będą coraz bardziej rygorystycznie patrzeć na to, żeby jednak przestrzegać praw konsumenckich no to my dodajmy jako konsumenci, że mamy swoje prawa i kiedy czujemy się, że coś jest nie tak z tymi naszymi mamy umowami, które zostały podpisane w atmosferę śrubą sprawdzić w internecie na czym stoimy, jeżeli nie to np. zgłosić się do groźnych finansowego tam też gdzieś porady można uzyskać zawsze jest jakiś wyścig czasami trzeba poświęcić trochę czasu na to, żeby zdobyć się znaleźć im chcieć poddać ewentualnie w procedurze tak jest Izabela Dąbrowska-Antoniak dyrektor w biurze rzecznika finansowo i finansowego była moim państwa gościem bardzo dziękuję za zmowę
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA