REKLAMA

Już niedługo dwa razy więcej fotoradarów na polskich drogach

Data emisji:
2018-12-10 18:40
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
14:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Maciej Zakrocki, witam ponownie, to są Analizy, po wielkiej polityce brytyjskiej, europejskiej, a także analizie obecnej sytuacji na scenie politycznej w Polsce, porozmawiamy o rzeczy, która zapewne zainteresuje wiele milionów Polaków, biorąc pod uwagę liczbę samochodów, które są w Polsce zarejestrowane. Jak napisano w Dzienniku Gazecie Prawnej, dwa razy więcej fotoradarów będzie, z jednej strony nas uprzedzając, z drugiej strony może uspokajając, że rzeczywiście będzie tych fotoradarów dwa razy więcej. A to jednak zawsze wiąże się z tym, że w tych miejscach, gdzie one stoją, zdejmujemy nogę z gazu. Rozwiń »
Tomasz Żółciak jest dzisiaj naszym gościem, dzień dobry, dzień dobry. Może zaczniemy od o tyle tez dobra wiadomość jeszcze kilka lat temu byłaby to bardzo zła wiadomość pamiętam jak wyglądało to w przed rokiem 2016, kiedy wiele z tych urządzeń było pod nadzorem straży gminnych straży miejskich i wtedy fotoradary 

Istotnie i wydaje mi się w dużej mierze słusznie kojarzyły się z takimi maszynkami do generowania pieniędzy mandatów ratowania budżetów władz samorządu dokładnie tak był bywały takie gminy, zwłaszcza w województwie zachodniopomorskim pomorskim, które zrobiły sobie z tego intratny biznes potrafiły go w okolicach nawet 20 % dochodów budżetowych generować sobie właśnie wskutek mandatów teraz, kiedy te w inne zasady od 2 to w prawie 3 lat mamy ucywilizowany z Pekpolem znaczy jest 1 nadzorca, którym jest Inspekcja transportu drogowego, kiedy te zasady gry też są od cywilizacji ucywilizowany w tym sensie, że nie jesteśmy jakoś specjalnie zaskakiwanie obecność tego urządzenia to znaczy wiemy, że to urządzenie zasila będzie przy drodze za chwilę zmierzona prędkość albo, jeżeli jest odcinkowy pomiar to wiemy na jakiej długości ten pomiar następuje, więc to też spowodowało zmianę nastawienia zespołu z takiego społecznego do kwestii fotoradarów dzisiaj to jest znacznie lepiej oceniany system niż jeszcze kilka lat temu także tak dzisiaj uważam, że to jest dobra wiadomość mimo wszystko co poprawia bezpieczeństwo w ruchu drogowym należy oceniać pozytywnie

W tym pańskim tekście jest taka informacja, że w z danych za 3 kwartały 2018 roku w wynika, że zweryfikowano 863  000 naruszeń przepisów drogowym 34  000 dotyczące niestosowania się do sygnału świetlnego 74  000 ujawnionych przez odcinkowy pomiar prędkości czy to z lin właśnie pokazuje, że przez ustawianie tych nowoczesnych fotoradarów to jest tych gmin naruszeń przepisów mniej 3 i rzeczywiście można, by żona pomagają w 2 w poprawie bezpieczeństwa?

Tak, gdybyśmy przeanalizowali dane za na kilka lat, bo ten system, który obecnie działa przy drogach on został uruchomiony w 2011 roku jeszcze miasto już mamy takie dane pokazujące pewne tendencje no to np. 2016 roku, o ile mnie pamięć nie myli tych naruszeń było zarejestrowanych na sporo ponad 1  100  000 w teraz mamy naruszenie 860 parę tysięcy, jakie on zauważył, więc tendencja jest ewidentnie korzystna tak no bo choć wszyscy wszystkim chodzi teraz o to, żeby tych naruszeń było najmniej, żeby kierowcy po prostu zdjęli nogę z gazu 

Problem jest taki, że kierowcy nową przyzwyczajają się do tych lokalizacji tam, gdzie te urządzenia stoją, zwłaszcza jeżeli to jest to trasa pokonywana przez nich codziennie czy parę razy w tygodniu Broda w co najwyżej kierowca taki nazwijmy go tranzytowym możesz złapać jakiś fotoradar przez moment nieuwagi, więc dostawienie teraz kilkuset nowych urządzeń i co ważne na z możliwością na dostawienie we wszystkich kategoriach dróg nie tylko na drogach tych taki największych krajowych, które tak jak to jest dzisiaj, ale z możliwością UŁ zainstalowania tych urządzeń czy to na drogach lokalnych czy na drogę szybkiego ruchu autostradach no to może spowodować, że ta tendencja spadkowa nam się przynajmniej na chwilę odwróci i tych naruszeń będzie więcej no oczywiście pytanie ile z tego potem generujemy mandatów, ale to już jest ono inna bajka tak no i właśnie chodzi o 162  000 000 zł ma on ten projekt, który miałby mniej więcej podwoić liczbę foto radarów bardzo duży udział funduszy Unii Europejskiej no i nadzieja na to, że to w o dofinansowanie będzie w takiej maksymalnej chyba wysokiej proporcji, czyli 85 % zieloni reszta środki własne o te pieniądze wystąpiła Inspekcja transportu drogowego uczony wiadomo, że już są 3 tory, czyli 3 czy to jest jeszcze niepewne w nie tyle wniosek stąd decyzja, że dużo błędów to znaczy, jeżeli chodzi o samą decyzję centrum unijnych projektów transportowych to ta jednostka, która ocenia wszelkiego rodzaju tego typów wnioski do nas myto drogowe czy transportowe, którym mogą się ubiegać o dofinansowanie unijne to decyzja już jest ona pozytywna i to jest tak naprawdę jest informacja z początku 8 grudnia, więc jest to tak naprawdę wszystko w toku wszystko na świeżo jedyna formalność została do do przypieczętowania tego tematu to jest podpisanie tej umowy ona zostanie podpisana jeszcze w tym miesiącu i to już będzie takie już teraz mamy 99 % pewności jak wtedy będziemy mieli 100 % pewności, że Inspekcja te pieniądze dostanie noir pozostaje ruszyć z tym projektem o w Tesco od MON trzeba jednak uczciwie powiedzieć, że te fotoradary nie pojawił nam się zbyt szybko z tego nowego rozdania, ponieważ są najpier w trzeba wykonać kilka wcześniejszych kroków co znaczy z przeanalizować, gdzie te nowe urządzenia chociażby powinny stanąć to nie są takie proste analizy druga sprawa no to postawienie ich zainstalowanie i uruchomienie takiego fotoradaru, toteż jest dłuższy temat może nawet minąć rok od momentu powiedzenia sobie, że tutaj fotoradar stanie do swojego faktycznego uruchomienia to kwestia pozyskania odpowiedniej zgody na zgodę zgód na budowę podłączenie instalacji doprowadzających energię do takiego urządzenia poprzez to nie będzie nagrać działało, więc do winy potem, że podpisanie umowy na dostawy tej energii w, a więc to potrafiły potrafią być nawet z miesiąca, jeżeli nie rok czasu minąć, zanim to urządzenie zacznie działać, więc należy się spodziewać, że to nowe urządzenia pojawią się w drugiej połowie 2020 roku być może na przełomie 2020 i 2001. w tym pan wspomina w tym artykule, że dotychczas do zdecydowano się to właśnie miejscu postawienia takiego fotoradaru biorąc pod uwagę konieczność ograniczenia prędkości jakich konkretnych miejscach, że wybrano to do tej pory na podstawie takiej metodologii opracowanej przez ekspertów z Politechniki gdańskiej krakowskiej to oni potrafili określić ten poziom zagrożenia to jesteś już nim sprawdzona metodologia i należy sądzić, że to będzie w podobny sposób w tej chwili decydowała wiele na to wskazuje w pamiętajmy, że taki fotoradar, który już raz stanie w danym miejscu niekoniecznie musi tam stać po wsze czasy było w dno pamiętam też na Sławomir Nowak ówczesny minister transportu w też cywili żyjących zasady umieszczania fotoradarów wówczas jego resort przygotował takie rozporządzenie, które w nakazują, że raz jakiś czas weryfikacji czy ten fotoradar okazał się remedium na te problemy, które w danym miejscu występowało i w związku z tym czy nie warto go przy przenieść winne miejsce, w którym być może przyda się troszkę bardziej bardzo aktywne są też samorządy n p . w tym w tej kwestii ona wręcz zasypują ołowiem inspekcję transportu drogowego wnioskami o to, żeby akurat u nich postawić na te TP fotoradary urządzenia monitorujące wykroczenia drogowe, a aktualnie Inspekcja ma ponad 2400 tego typu wniosków od samorządów od mieszkańców takie czy takie oddolne inicjatywy generalna dyrekcja dróg Krajowychi autostrad też domagać się często z o CIT do pewnego działania w tym zakresie, więc te urządzenia nie będą na pewno trafia do przypadkowych lokalizacji, bo to też oczywiście wiąże z tym co mówiłem na samym początku, czyli nastąpiło pewne przeorientować nie w filozofii myślenia o fotoradarach jako takich oba w już dawno odeszliśmy od tego przeświadczenia, że to są maszynki do pieniędzy na ja wiem, że kierowcy nie lubią fotoradarów niekoniecznie muszą w nich pragnienie sokiem z wielkimi fanami tych rozwiązań, ale umówmy się no, jeżeli zasady gry są jasne klarowne dla wszystkich to chyba jest to pewna taka niedogodność, którą możemy się wszyscy zgodzić na fotel burmistrza powoła się tego przyzwyczajenia się 3 czy weryfikacji Nigela miejsce, w którym stoi fotoradar jest dobry ja zauważyłem, że te nowoczesne urządzenia mają taką zdolność jeśli nawet, pozostając w tym samym miejscu mierzenia w różne strony niedaleko akurat w miejscu mojego zamieszkania widziałem kierowcy zwracali uwagę jadąc wiedząc, że one właśnie fotoradar pamięć już od dłuższego czasu przyglądali się, w którą stronę patrzy prawda, bo był również może patrzeć w tę samą stronę, ale wymierzyć prędkość samochodu dojeżdżającego, jaki potem odjeżdżającego taniec rzekoma ustawioną tolerancję, bo ustawowa tolerancja to jest 10 km / h czy na 50 na 50 co może pan jeszcze jechać 60 i teoretycznie fotoradar nie powinien się panu tego zdjęcia pstryknąć w problemy z tego, kiedy idą ujawniła Najwyższa Izba Kontroli, że czasami bywało, że na tych foto radarach ta tolerancja stawia na duże dowód dużo wyżej np. dochodziło do 25 km / h ta różnica między dopuszczalną prędkość autobusu, powyżej której zdjęcie zrobione, a chodziło o to, że po prostu Inspekcja nie wyrabiała się w nie tyle z odnogą odnotowywanych naruszeń pod sieć automatycznie tylko podjęto wówczas weryfikować potem wysłać zawiadomienie takie wezwanie do właściciela pojazdu potem jeszcze na koniec ustalać komu ten mandat wystawić wiem, że to jest bolączka tego systemu i efekt jest taki, że mamy wiele tysięcy naruszeń, a to się nie przekłada na podobną liczbę mandatów do zabaw mówi znowuż inny już tak pan każe wrócić do tego pytania które właściwie wydaje się, że panna nie odpowiedział, mówiąc że właśnie już kilka lat temu no cywilizowane zasady związane m. in. również jest własnością tych żółtych fotoradarów między po to, żeby właśnie niebyły tylko maszynkami do zarabiania pieniędzy przez sąd samorządy ta kwestia w czyjej gestii mają być fotoradary, kto ma nimi zarządzać w i rzeźbił przerzucenia tego można wyjść na policję aut z tego co pan napisał można również użyć słowa zrzucenia tego na policję no właśnie to nie jest tylko dochód w ale też i organizacyjne kłopot jeśli chodzi o on obsługę tego całego systemu od mierzenia prędkości do egzekwowania mandatów w rzeczywiście tak jest jak nasze domy są policja oczywiście nikt głośno nie powie, ale takich nieoficjalnych rozmowach no nie jest specjalnie zachwycona wizją przejęcia tego systemu, który jest nam się znacznie znacznie rozbudować w stosunku do tego co jest na to potrzeba ludzi środków pieniędzy, których wiecznie brak wiedzy, że ludzie agresywni, zwłaszcza w policji brava, gdzie mamy ten kryzys dotyczący wakatów w ich rzeczywiście te urządzenia jest Wolf pewnego rodzaju Wola polityczna, żeby urządzenia trafiły do policji w myśl takiej prostej zasady, że za ten komfort Smętek co się mówi z Force one drogowy powinna odpowiadać 1 instytucja no tylko, że każdy chce to zrobić na swój sposób ministerstwo infrastruktury chciałby przekształcić przemian kiedyś tak było przekształcić inspekcje formacją mundurową jej, żeby oddała fotoradary policji Ministerstwo Spraw Wewnętrznych też chciałby przekazać fotoradary do policji tylko niekoniecznie się pali do tego, żeby robić z Inspekcji formacją mundurową był czas taki, kiedy wręcz z założeniem było takie, że ich fotoradary i cała formacja Inspekcji transportu drogowego zostaje wchłonięta przez policję od tamtej pory mieliśmy konflikt Cichy, ale był i to skutkowało tym, że mieliśmy 2 konkurencyjne projekty ustaw w tym zakresie oba zostały wycofane w toku prac legislacyjnych i dzisiaj tak naprawdę jesteśmy w punkcie wyjścia, gdzie i mamy jedynie deklarację, że chcemy przekazać fotoradar do policji natomiast jak to nastąpi, kiedy teraz tak naprawdę trudno rozsądzić, ale jak się już to stanie na pewno pan o tym w napisie na pewno niezwłocznie jak tylko się do bardzo dziękuje Tomasz Żółciak dziennik Gazeta prawna bardzo dziękuję odbył z nami ja też już państwu dziękuję za uwagę to były analizy, które przygotowali nieco strzeleckim Maciej Jarząb realizowała na wczoraj za chwilę informacje o nich kultury osobistej Patrycja Wanat
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA