REKLAMA

Co się dzieje w Instytucie Teatralnym?

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-12-10 19:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
23:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat, dobry wieczór, rozpoczynamy kulturę osobistą. W studiu za mną Witold Mrozek, krytyk teatralny, Gazeta Wyborcza, dobry wieczór, dobry wieczór państwu. A my mamy dla państwa całą garść informacji, nazbierało się trochę tego w środowisku teatralnym, bo to i zamieszanie z Instytutem teatralnym w Warszawie i wyborem nowego dyrektora, bądź dyrektorki. To również zamieszanie w Teatrze Polskim, również dyrekcja się o zmienia, właśnie dla nich wielkie wyzwanie to zmiana. Rozwiń »
Ale chcieliśmy zacząć, proszę państwa od Krakowa albo innym Witek wrócił właśnie z z Krakowa teatru starego z latamy nowy spektakl, ale w duetu Strzępka Demirski ważny spektakl, bo to powrót, jakby strzępki Demirskiego do starego teatru po zmianie władzy, więc tancerz nam dużo się działo, ale co zmierza wszystko w dobrym kierunku Winiar rozżalone zmierza natomiast spektakl Moniki Strzępki powodem niskiego 

Na pewno jest dowodem na to, że artyści starego teatru są ciągle świetnej formie, że są może nie wiem, że głodzenie po tym roku stagnacji, który nastał po tym, jak minister Gliński, choć domowego, ale ta Marka Mikosa w tej chwili po roku kryzysu artyści sami zorganizowali się oddolnie włączały z udziałem zespołu aktorskiego starego teatru mówi Gildii reżyserów reżyserek teatralnych sita jego nowo powstałego związku zawodowego artystów teatru próbuje się tam wypracować jakiś kompromis i tak naprawdę przejąć po domowe kierownictwo nad tą sceną

Jest taki eksperyment trochę artystów, którzy jakimś sensie rządzą się sami, a dyrektor spełnia takie funkcje Tandek to z nadania ministra Glińskiego takie funkcje administracyjne kontrolne w pierwszy spektakl tego sezonu późna to miało 3 listopada grudnia to dość późno, ale w doszedł do skutku ta jest miasto takim dość interesującym przykładem dowodem na to, że ten duet cały czas we współpracy z tym zespołem funkcjonuje bardzo dobrze

Z pewnością jest to przedstawienie trochę inna niż dotychczasowe spektakle strzępki Demirskiego w Starym teatrze chociażby dlatego, że to poprzednie 3 głośne przedstawienia było też za Dyrekcji Klaty to lekcja na klatce poprzedniego dyrektora i znanego polskiego reżysera Strzępka Demirski biznesów takim flagowym mini artystami tego teatru to były najgłośniejsze premiery bitwa warszawska 1920 jest przez Krzysztofa Globisza dni przed jego chorobą wygodnie Boska komedia wszystko powiem Bogu czują woli to 2 pierwsze spektakle były skupione na jakimś tam trawieniu historycznych tematów triumf woli z kolei o takim torze eksperymentem powiedzenia kiedyś sen o teatrze próbą opowiedzenia krytycznym trafi czegoś pozytywnego takowych coachingowe opozycją natomiast tutaj mamy bardzo ciekawy temat powodem niskiego z takim długim tytule rok życia codziennego Europy środkowo-wschodniej Trigon TFI w strefach klasyfikację średniej na co mają dziennikarze w Polsce ciągle w zaliczają się do klasy średniej to w jest to spektakl o nas on w to jest taki taka konstrukcja Różewicza skały powiedział tak kocha polonistyczne, ponieważ jest tam główny bohater, który umiera leży włóż ku niebie czyściec umarł nie umarł i przez zoologów tego scenicznego czasu dzieją się z nim różne dziwne rzeczy, które są takimi obrazkami to z życia, a taki bardzo przerysowany groteskowej polskiej klasy średniej, która cały czas czuje się doceniana cały czas czuję się już dorosła mamy takie dość powiedziałbym, że ostrze satyry wróciło do Chin świeciła dość dość ostrego ostatnio w stanu w nieco zbyt dużo zdradzać natomiast w spektaklu co może warto podkreślić pojawia się postać wicepremiera ministra kultury i bardzo konserwatywnej pani wiceminister kultury, która jest występuje w stroju stylizowanym na swoją opowieść podręcznej są to ludzie zainteresowani głównie obie kultury dla zmarłych i kontaktami z kulturą zmarłych jest to do bardzo wiele wątków bardzo wiele wątków, które jednak jakoś się tam tak jak w tych najlepsze spektakle strzępki Demirskiego z Narodowego teatru spotykają w pewnych momentach dość nieoczekiwanych też w zespół jest takie już poziom świetnej formie pojawiają się też nie nowe twarze w Starym teatrze, ale nowe twarze w starciu z Trzcianki do Miejskiego ośrodka jest w tym spektaklu w roli góralki Anna Dymna i przewiezie taką ikona starego teatru kojarzona coś z tym właśnie konserwatywnym etosem starego teatru i bardzo dawno niewidziany Anny Dymnej w tak dobrej woli jak właśnie ta rola w twarz Moniki strzępki i Pawła Demirskiego wspaniale jest zdecydowanie warto się wybrać na ten spektakl oraz w cel to dość mocno prześmiewcze jednocześnie też dość mocno melancholijny z przyjęcia krytyczne nie było moim zdaniem najlepsze tak puścić czytając recenzje zaraz po obejrzeniu miałem takie wrażenie natomiast mam jednocześnie wrażenie, że po pierwsze z Moniką strzęp montowany jest nie wiąże w tej chwili w Polsce da się bardzo duże oczekiwania, do których nie da się w zasadzie doskoczyli pokaże chcą czegoś innego zatem da pierwszymi spektaklami 3, a z drugiej strony jest w tym co się dzieje teraz w Polskim teatrze w tym wszystkim się stało także oczekujemy bardzo wysokiego c, a to jest spektakl o tym, że może niekoniecznie zawsze da się w niej uderzyć może nasze oczekiwania są związane z kulturą są czasem ze względu na jakiś nasz romantyczna przygotowanie kulturowe czy wychowanie niezrealizowane talent czy to jest podobnie jak z królem na przekaz, którego ostatnio też oglądaliśmy, czyli jest to po prostu mu z świetny spektakl oto, żeby wyjść wieczorem do teatru przy tym nie jest głupi naiwny, ale jest widowiskowy jest taki powiedziałbym dla szerszego grona odbiorców na pewno Aqua stop opowieści o tym, że teatr w Polsce taki nowsze lewicowe krytyczne jest eksperyment jest terenem nie jest wymieniany w gronie dostępne są bardzo przesadzone ja akurat Monika Strzępka powodem niskiej nigdy nie jest w ramach specjalnie hermetyczna formy zawsze coś mieli takie dość w pewnym sensie lewicowe konserwatywne podejście to do tego tematu po to, zupełnie inny aspekt takiej szkoły w tym sensie, że król jest bardzo wierną adaptacją prozy Szczepana Twardocha bardzo zrobiono taką sądowym atrakcyjnym stylu to jest jednak trochę inny teatr to jest teatr, w którym jest więcej tego elementu poetyckiego, który cechuje twórczość dramatyczną autorską Nowińskiego natomiast jest to na pewno spektakl o olbrzymich Wala komediowych jest to na pewno bardzo dobre aktorstwo, więc jeżeli pytasz o to czy jest to dobra propozycja, żeby spędzić wieczór nie głupi sposób to tak wtedy tak o pozycję w zalewie wciąż jeszcze zapytać przed informacjami o ten układ, który powiedział na początku układowe takie groźne słowa, ale nie mniej niż nie mam do hali z żadnych negatywnych odniesień związanych z tym słowem o bardziej chodzi o współpracę możemy z układu użyje słowa współpraca współpraca bez tej rady artystycznej, które powiedziały ZGN dyrektorem dzięki temu, że ta radość zawiązała i pojawił się wreszcie do ciekawe nazwiska prawda znów we w Starym teatrze jakieś rozmowy z reżyserami, którzy chcą tam znowu wrócić i je robić coś się z ze swym zespołem do z 1 strony no to spektakl jest dowodem na to, że coś tam dzieje i faktycznie w jakim stopniu to jest wykonalne możliwe z drugiej strony warto zwrócić uwagę na to, że wbrew zapowiedziom nie było tam jeszcze ciągle nie może jest dziesiątego dnia dzisiejsi jednoznacznej deklaracji co do terminów premier co do kształtu tego sezonu to chyba mam wrażenie, że to Faye jakaś improwizacja nie wiem nie jestem tam w środku natomiast dość tego sprzętu masowo AdamMałysz Hana Remigiusza Brzyka, które wchodzą piosenkę bazuje na spektakl o pogromie kieleckim 10061066 w czasie Śląskiego w Kielcach myślę, że to jest taka sytuacja wciąż trzeba śledzić przekonywać się na bieżąco co jest możliwe co się da na pewno widać w ludziach na scenie, czyli w tym co widzimy wszyscy, że tak przyziemne bardzo dużą determinację gotowość do pracy proszę państwa informacji Radia TOK FM, ale po informacjach Radia TOK FM na wrócimy do rozmowy zostawimy stary teatr złożony z Rakowa w wyjeżdżamy z Krakowa w tym będziemy tak, by przejeżdżać nim do Wrocławia przez Warszawę w ten sposób niż chciałabym przede wszystkim, żebyśmy opowiedzieli o sytuacji w Instytucie teatralnym co tam się dzieje jakiś czas temu Dorota Buchwald była u nas w studiu wtedy troszeczkę opowiadaliśmy o tym, że nam pojawił się jedno mam pomysł czy ma po prostu został zorganizowany konkurs na nową dyrektywę na nowego dyrektora w nową dyrektorkę Instytutu teatralnego na fakt, że ten konkurs został rozpisany zgłosili się 1 kandydaci i konkurs nie został rozstrzygnięty i co teraz będzie się działo z Instytutem teatralnym o tym, właśnie bowiem zaraz po informacjach Radia TOK FM przypominam, że nie Witold Mrozek krytyk teatralny gazety wyborczej jest dzisiaj z nami studia Patrycja Wanat kultura osobista dobry wieczór raz jeszcze Witold Mrozek krytyk teatralny gazety wyborczej jest cenną w studiu wciąż dobry wieczór z jeziorem cukrownia i spróbujemy tutaj wspólnymi siłami rozwikłać się sytuacji Instytutu teatralnego w Wilnie Zbigniewa Raszewskiego powiedziałam państwu przed informacjami, że został rozpisany konkurs na nową dyrektorkę bądź nowego dyrektora, ponieważ Dorocie Buchwald kończyła się kadencja tej zgłosili się kandydaci konkurs rozstrzygnięty nie zostało w ogóle pierwszym zaskoczeniem, bo to, że konkurs w ogóle zostaniemy zioła istotnego znaczenia był w odróżnieniu od teatru polskiego we Wrocławiu, gdzie była od 2 lat trwa wielki polityczny spór różni od starego teatru, kto przez ogół pogrążony w politycznym kryzysie w Instytucie teatralnym mienia szewskiego nie jest instytucją nadto nie wiem stałyby na codziennie wielu twarzach celebryckich znanych wszystkim kończy aktorów jak manna Dymna n p . jak w Braniewie Jerzy Trela przez wiele lat nie jest natomiast Instytut teatralny jest taką placówką, która wykonuje bardzo dużo bardzo ważnej Cichej pracy we wzorcowy sposób to jest instytucja, która odpowiada n p . za upowszechnianie polskiego teatru i programy grantowy, które idą na pokazywanie przedstawień teatralnych małych miejscowościach, w których nie ma scen teatralnych nie ma stałych etatów w i co roku kilkadziesiąt spektakli w ramach 2 programów teatr Polska i takiego programu też przeznaczonego dla młodej widowni lato w teatrze jeździła po w sobotę w Polsce Powiatowej po polskiej w Wielkopolsce wiejskiej, czyli teoretycznie jest to dokładnie to o co chodziło w polityce kulturalnej rządu PiS, żeby wyrównywać szanse tej Polski, która jest polską wielkomiejską niektóre napisy przemieni głosowała nad morze złe te złe spektakle jeździmy niewiele się przepływu Bartosiak Instytut teatralny właśnie coś bardzo RI ty jako placówka działająca w Warszawie miejsce spotkań Instytut badawczy jako wydawnictwo jest miejscem bardzo ekumeniczny to jest miejsce stworzone oddolnie w pewnym sensie się narodowa instytucja kultury to powstała oddolnie z list z inicjatywy m. in. związku artystów scen polskich albo Macieja Nowaka też 15 lat temu 5 tys powstało 15 lat temu miejsca, które z jakimś sensie taką opcję domem taką centrum środowiska teatralnego w tym z 1 strony nie wiem mogą się odbywać konferencje oku i że w teatrze, a z drugiej strony spotkania promocyjne i debata o jedno dama Jarosława Marka Rymkiewicza kobieta rodzi odbyły się w ubiegłym roku pensja bez żadnych fochów na przestrzeni ostatniego roku, więc jest to miejsce bardzo ekumeniczne wywyższenie niekontrowersyjny on z innymi celebryckie zaś Dorota Buchwald jest w pewnym sensie wzorem ma dyrektorki takiej instytucji co znaczy ona zajmuje zdecydowane stanowisko w sprawach, które dotyczą środowiska teatralnego i wtedy ZOMO uzupełnia partyjną ona toczyła przez ostatnie 5 lat spore zarówno z PiS-owskim i władzami ministerstwa w środku teatru polskiego we Wrocławiu jak n p . z jak np. w z Platformy jest mi 2 z władzami Warszawy 2 kryzysów teatrze studio w i fakt, że po 5 latach rządów nie mając żadnych konkretnych zarzutów tak naprawdę nie mając przede wszystkim żadnego lepszego kandydata ogłasza się konkurs jest dość szokujący i ja się David większa część środowiska teatralnego widzi winią złą wolę chodzi o to, że konkurs oczywiście brzmi dobrze brzmi jak transparentna demokratyczna procedura tylko, że po pierwsze, ministerstwo kultury wbrew temu co, mówi że w przypadku Instytutu Raszewskiego, że w po konkursie z normalną demokratyczną procedurą ministerstwo kultury nie rozpisuje konkursów na podległe sobie instytucje, gdyż nigdy Instytut ministerstwo kultury zwiąże rozpisuje konkurs wyłącznie w takiej sytuacji, gdy chce uniknąć odpowiedzialności za jakiś niepopularny ruch tak było np. zostałem data i teraz komisja konkursowa, która i tak pod wpływem presji środowiska nie podjęła decyzję o mianowaniu nowego dyrektora została dobrana w taki sposób, że po pierwsze, wbre w dobrym praktykom zresztą sam wkład w samorządowych instytucjach jest obowiązkowe nie będą w ogóle bez mandatu tej instytucji żadnych związków zawodowych oraz pracownicy nie mają żadnego tak źle, ale nikt nie ma żadnych ogłosiła, mimo że Instytut jest też bardzo demokratycznie zarządzaną instytucją za 7 to poszczególne komórki są dość niezależne mają wpły w na autorską politykę tego miejsca w, a więc, ponieważ w związku z tym, że kroki ministerstwa kultury pod kierownictwem Piotra Glińskiego i Andrzej Nawrocki w ostatnich latach względem Pacuła związanych z teatrem niebyły mówiąc ogólnie najszczęśliwsze, czego dowodem są kryzysy w Krakowie Wrocławiu to, gdy zagrożona została taka placówka rano podniósł się alarm i ludzie o bardzo różnych orientacjach ideowych sympatyzujący z bardzo różnymi estetyka mi bardzo różnych poglądach politycznych 1 głosem bronili tego, o co jest dorobkiem Doroty Buchwald broni dotychczasowej wizji Instytutu naprawdę był tak należy pod podpisali Andrzej Seweryn Anna Polony Jerzy Radziwiłowicz Jan Klata marzli taktyczną, ale ze świata Anna Polony, która przestała współpracować ze standardem w proteście przeciwko dyrekcja nakład razem z Janem klatą podpisała ten apel o to na tyle podpisałem ja jako lewicowych do gazety wyborczej podpisała go Kamila Łapicka dziennikarka krytyczka teatralna tygodnika Karnowskich sieci, więc naprawdę są dość szeroka koalicja w związku z tymi apelami o komisja faktycznie nie podjęła żadnej decyzji, czyli de facto umyła ręce, tłumacząc co teraz dzieje w takim razie w tej chwili decyzja co dalej z Instytutem teatralnym należy do 1 osoby de facto jest to wicepremier Piotr Gliński, a na pewno będzie w tej sprawie uznał wiceminister Zwinogrodzka, która na jest prawdopodobnie główną odpowiedzialną za to zamieszanie ten konkurs pod wulkanem miesiącami też nie jest żadną tajemnicą w środowisku, że minister Zwinogrodzka za rozmowę z Dorotą Buchwald szczególnie przepadał sprzecznymi z nieznanych, a więc minister może np. przedłużyć po prostu dekadencja do tych uchwał, zwłaszcza że sensownych kandydatur tam są bardzo nie było tych spośród 4 KOV po pozostałych, a najseksowniejszą kandydatura ta patologia dr Patryka kęckiego na pierwszej stronie zawiera jego aplikacja konkursowa propozycja dalszej współpracy z Dorotą Buchwald wyk rota Asseco wicedyrektorem ds. programowych, więc nawet z jak się wydaje główny kontrkandydat, bo z przecieków wynika, że to on był głównym kontrkandydatem do trybu fakt, że głosy rozłożyły się Synapsy ostatecznie zdecydowano się ten konkurs anulować mówią, że nie pobiera się nikogo nawet główny kontrkandydat Doroty Buchwald popiera program Doroty Buchwald, więc jest to jakaś bardzo dziwna środowiskowa personalna gra, w której w, której tak to wtedy główną stawką jest zrobienie komuś źle no i stworzenie problemu wywołanie burzy nie wiem przeciąganie kogoś przed ministerialną komisją no i też te wszystkie decyzje zapadają bardzo dziwny sposób o tym, że konkurs będzie rozpisany ministerstwo powiadomiło w lipcu, a miał być związane z tamtym kwartale ci, nic więc pozwolić sama wrześniem jest Wola rozpisane nawet rozpisany został na ostatnią chwilę 22 października w potrzask kadencja kończy się czystego 1 grudnia jest duża ważna dla polskiego środowiska teatralnego instytucja, która dotuje mnóstwo rzeczy skupować mnóstwo badań tak dalej tak mamy dziesiąty grób mamy dziesiątego dnia nic nie wiadomo za 3 tygodnie będzie nią rządził, więc przy obecnym zamieszaniu przed tym w jaki sposób to sytuacja ta skomplikowana, zważywszy że Zwinogrodzka Gliński nie ujawni w finale ujawnić nazwisk kandydatów członków komisji nad ewidentnie widać, że ktoś chciał to co zrobić po cichu narażenie na sygnale, ale powiedz mi jeszcze w UE w takim razie, kiedy można się spodziewać jakiś rozstrzygnięć w ogóle są jakieś daty czy ministerstwo jakich dniach względnej moich informacji jutro w ministerstwie kultury odbywa się taki zwołane na szybko o spotkanie kryzysowe, w którym wezmą udział również teatrolodzy orientacji zupełnie nie pisowskiej tacy, którym ministerstwo na scenie nie rozmawia przez co myślę, że można zakładać, że jednak nastąpił jakiś moment opamiętania i jest próbą jakiegoś wyjścia z tej kryzysowej sytuacji natomiast no w jaki sposób zostanie rozwiązany Niewiem no miałem oczywiście ja sobie, że czołgi myślę, że zdecydowana większość ludzi traktuje ten temat jest ważny, żeby po prostu przedłużono po tym, całym cyrku kadencja Doroty Buchwald nie wiem przynajmniej kilka lat przed nimi chociażby o rok do drzwi wcześniej wymyślić czegoś lepszego, więc prawdopodobnie nie wymyślił, więc w miejmy nadzieję, że ten kryzys został jako zażegnany, aczkolwiek patrząc na dotychczasowe kroki ministerstwa kultury no i chciałby mieć nadzieję, ale niekoniecznie ma jednak koniec jeszcze proszę państwa chciałam zapytać Annę Witka o to kto rządzi w teatrze polskim we Wrocławiu pęcherz stan z momentem zerwania z niechęcią Henryk Jerzy nie widzą jakieś nowe odcinki tego serialu dodaje magistrze MTS inne oraz rozwój akcji z miastem wizualnie górale 3583 minuty 56 sekund, więc samo streszczenie całej tej sytuacji zająłem tam więcej 2 × tyle natomiast po odwołaniu dyrektora Cezarego Morawskiego, który tam został dyrektorem wbre w protestom też zespołu znaczeń część środowiska pracujących wcześniej cytatów na temat testów i t d . i który odwołany został przez władze samorządowe i przez ministra dopiero po tym, gdy okazało się, że wyprowadzą z tego teatru gigantyczne pieniądze przez zaprezentują Bauagan agencją artystyczną poza swoją i tak niezłą dyrektorską pensję do po pieniądze okazało się argumentem, który przekonał polityków nie przekonała ich totalna dewastacja teatru polskiego upadek frekwencji upadek poziomu artystycznego na szyję po pierwsze do tomaszowskiego okazało się, że nie można zwolnić, ponieważ jest w okresie ochrony przedemerytalnej no właśnie oto pytanie jak ci zadać czy Cezary Morawski wciąż rządzi czy zrozumieją zza maski nie rządzi natomiast zapewnione jest, ale pobiera pensję nie można go przez najbliższe 2 lata przesunąć się zwolnić ani przesunąć na stanowisko to byłoby niżej na tej podstawowej w płaszczyźnie opłacane niższego dotychczasowe stanowisko natomiast można np. z zrezygnować ze współpracy artystycznej z nimi po prostu zatem 89000 miesięcznie przez 2 lata jeśli spokój artystyczne natomiast nic nie wiadomo ciągle, kto obejmie obowiązki dyrektora artystycznego na taki przejściowy okres po jawiły się w mediach informacja o tym, że to Jan Szurmiej ma przejąć schedę po Cezarym Morawskim w o pół, dlatego że Jan Szurmiej po pierwsze, współpracował z Cezarym Morawskim i jego obsadzał w związku, z czym wśród krytyków Cezarego Morawskiego nie jest najbardziej popularna postać podbija Szurmiej niesie za sobą bardzo konkretną wizję tego muzycznego wody willowego teatru, który z czymś zupełnie innym niż to, czego się od teatru polskiego oczekiwało niż to odcięta od Polski najlepszy i po prostu no i Jan Szurmiej z całą noc z całym szacunkiem tego do tłumu jest halowego nie gwarantuje powód tego, czego środowisko teatralne czy ludzi czy widzowie przede wszystkim, którzy odeszli statut polskiego, oczekując tego miejsca, więc na razie to trzeba powiedzieć jedno, że teatr Polski dowody, że kandydatura Jana Szurmieja jest jakimś wyciekiem z urzędu Marszałkowskiego ona nie jest jeszcze z tego co nie wiadomo, bo aż 6 co zmieniło, ale w, a nie jest jeszcze za kandydaturą pewną, więc mam nadzieję, że taki zdecydowany opór, który się pojawiło sprawi, że marszałek Przybylski, który dalej rządzić Dolnym Śląskiem, choć też już koalicji z PiS -em rozważy to jeszcze i podejmie zarząd nauczył się czegoś tej dwuletniej Rafael i rozważy tę decyzję, a potem i tak prawdopodobnie czeka nas konkurs po tym okresie przejściowym realnej proszę państwa, kto powiedział, że teatr jest nudny chwastami w kuluarach i kulisach czy jest się więcej nawet niż na scenie będziemy na pewno śledzić bardzo uważnie to co dzieje się w we wszystkich tych innym instytucjom, o których dzisiaj opowiadaliśmy w Vittel Witold Mrozek krytyk teatralny gazety wyborczej był z nami dzisiaj o tym, opowiadał dziękuję bardzo gdzie dają bardzo, a jak państwu dziękuję również za dzisiejszą kulturę osobistą jutro Marta Perchuć-Burzyńska o godzinie dziewiętnasty, a nie zapraszam państwa na czwartek Patrycja Wanat usłyszenia
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA