REKLAMA

Opera polityczna. Po premierze "Wierzb" w Operze Wiedeńskiej

OFF Czarek
Data emisji:
2018-12-11 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:58 min.
Udostępnij:

Tomasz Konieczny, światowej sławy bas baryton, opowiada o premierowym spektaklu "Wierzby", który właśnie miał premierę w Operze Wiedeńskiej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
A teraz szanowni państwo przenosimy się do Wiednia, gdzie państwa i moim gościem jest pan Tomasz Konieczny, światowej sławy bas baryton, Opera Wiedeńska, dzień dobry, dzień dobry, witam państwa serdecznie. Rozmawiamy po premierze w Operze wiedeńskiej, spektaklu, przedstawienia zatytułowanego "Die Weiden", czyli "Wierzby". To wyjątkowa okazja, bo oczywiście wszelkie premiery wzbudzają kontrowersje, czy też zainteresowanie, a ta chyba wyjątkowo. Po pierwsze, dlatego, że jest to dzieło zamówione po raz pierwszy od 8 lat przez Operę Wiedeńską. Po drugie jest to gatunek, który można, by nazwać politycznym. Rozwiń »
Owszem, rzeczywiście można, by tak ten gatunek nazwać można, by też nazwać tę operę, którą stoi w moście wystawiliśmy z niemałym powodzeniem zresztą można, by ją również nazwać teatrem muzycznym show to jest taka moda obowiązująca obecnie w w świecie kompozytorskim, że właśnie tworzy się teatr muzyczny nie tworzy się, jakby opery ceni sobie oraz twórcy tego spektaklu oczywiście związek z bali się na inny na stworzenie opery coś nazwa Opera i jako Opera zostało rzeczywiście w Operze wiedeńskiej właśnie przedstawione 

Opera muszę przyznać ma tak wiele wątków, że nie wiem czy w czasie naszej dzisiejszej rozmowy zdążymy je wszystkie rozszyfrować na pewno bardzo wyjątkowe dzieło były osoby na sobotniej premierze, który wyszły rozczarowane myślę, że obok mnie znaczną mniejszość następstwa większość była zachwycona.

Dzieło wyjątkowe także, dlatego że 4 lata temu Opera wiedeńska zwróciła się do Johannesa Marii kształtowała, aby skomponował tę operę 4 lata temu on wpadł na pomysł, żeby mówić o rzeczach, które pewnie 4 lata temu jeszcze wydawało się marginalne, a jednak już dzisiaj to jest Opera, która teoretycznie traktuje o czymś co się dzieje w Austrii, ale równie dobrze można je przenieść do Polski na Węgry do Włoch do Stanów zjednoczonych i będzie to uniwersalne dzieło generalnie można powiedzieć, że jest to Opera opowiadająca o pewnych prądach w są tak u nas nazywamy rzeka, którą podróżujemy wraz z główną bohaterką leją jestem i w chłopakiem z artystą, który chce właśnie postanawia pokazać swoją ojczyznę tyle ile ja z kolei jest osobą, która mnie, która przyjechała do Europy przyleciała z Ameryki Stanów zjednoczonych, ale rodzice, ale i to są emigranci żydowscy, którzy właśnie w czasie drugiej wojny światowej czy w być może przed drugą wojnę światową albo w czasie drugiej wojny światowej zmuszeni byli do emigracji do Stanów zjednoczonych ma w nietrudno domyśleć że, że prawdopodobnie z w tym chodziło o rodzinę żydowską żydowskiego pochodzenia i też na tym tle, jakby ten główny konflikt tej opery i się układa w oczywiście mogłoby to widać rzeczywiście tak jak pan powiedział w każdym kraju w inny w każdym kraju europejskim w tej chwili mamy jest w każdym z krajów europejskich w tej chwili są na jakiś taki jest mniej właśnie tendencje ekstremistyczne prawicowe z jakiś jakiś 1 z tęsknoty nie wiadomo za czymś to są tęsknoty za wojną przez sąd tęsknoty za jakimś konfliktem za za jakimś zakresie nacjonalizacją jakimś takim właśnie jedno z ustawieniem się jest w pewnym mnie w pewnym kontekście niekoniecznie niekoniecznie z korzystnym dla dla innych narodów innych nacji to jest myślę z bardzo szkodliwe błędne i rzeczywiście mylili Max moja starsza podobnie jak z większością artystów w dzisiejszych czasach nie tylko polskich artystów, ale również artystów z całego świata ustawia się zawsze gdzieś tam po stronie właśnie tej liberalnej z rury po stronie ludzi, którzy są prześladowani krótko mówiąc po stronie uchodźców w ten motyw zresztą ten temat również to jakoś się pojawia w ich tak jak pan mówi rzeczywiście Janez Marie kształt nożyc troszeczkę my wraz z kursem na globalnym, czyli autorem libretta tej opery z mojej gdzieś tam spojrzeli w przyszłość przed 4 laty rynny warto też wspomnieć, że to, że ten pierwotny kształt tej opery tego co do libretta z jedno nieco uległ zmianie na skutek rozmów z reżyserką tego spektaklu panią Andreu mózg mózg jest, która bardzo bardzo wkraczała w ten proces tworzenia tego, czego dzieła także mnie tak, że to była taka praca można powiedzieć zespołowa Johannes Maria kształty jest stosunkowo młodym kompozytorem kompozytorem można powiedzieć, że golenia oraz akcyzy jego trzecia Opera, ale pierwsza Opera, która jest wystawiana not IS no tak zacnej cenie, jaką jest właśnie Opera wiedeńska, a Opera wiedeńska z kolei swego założenia jest operą raczej konserwatywną, więc mamy takie zderzenie światów w też warto wspomnieć o tym, że, jeżeli Opera wierzby w 21 jest dziś to nie jest pierwsza operacja gotyku uczynić z nich jest to 1 z pierwszych oper zamawianych przez operę wiedeńską Opera wiedeńska zamówiła ponad 50 z opery w swojej historii my tutaj oczywiście tacy zacni autorzy jak jak Ryszard Strauss sprawdzała inni mniej mieli mieli swoje prapremiery także z dobrze to wróży kompozytorowi oczywiście, że mnie, że tak zacna teatry poprosił właśnie właśnie tego tego kompozytora skomponowanie opery na nie jest prosta sprawa się zabijaki prapremiery to jest coś co kosztuje cały zespół teatru bardzo dużo i my też o to w nowo operujemy operujemy środkami, które są dla nas nowe z poruszamy się, w jakich rejonach zupełnie dla nas nieznanych, że choćby wspomnę o tym, że mnie, że motyw, które są nam dostarczone do sądu o tym, bez trawy wyciąg fortepianowy tzw. krowi e-usług, czyli pewne odzwierciedlenie we właściwej właściwy do akompaniamentu właściwej muzyki są ludźmi do czynienia na fortepian, więc myjemy bardzo mało wiemy na temat tej opery w momencie, kiedy w, kiedy otrzymujemy noty trudno powiedzieć, czego się możemy spodziewać się w grudniu to jest ogromny aparat orkiestrowych myli no i rzeczywiście to jest takie odkrywanie odkrywanie czegoś nowego nie ma żadnych nagrań przecież nie ma żadnej możliwości, żeby to z czymkolwiek porównać nie ma również możliwość, żeby się porównać samemu jako jako wykonawcy, że porówna się z innym wykonawcą, który to wcześniej robił z wanny i tutaj jest chyba tym razem we wsi główny problem główna główna trudność wykonywania tego typu Prapremier oczywiście stonował Opera nowy tekst, ale on bardzo wyraźnie także, gdy w informacjach dotyczących nawiązuje do kilkudziesięciu 1 z nich jest jądro ciemności Conrada ładnie szkoda, że Korzeniowskiego i jeżeli nasi słuchacze albo znają tę książkę albo być może znają film, który powstał na na podstawie tej książki, czyli czas apokalipsy my na to mogła sobie wyobrazić pewną pewien zamysł ci czy jest to w pewnym sensie film, w którym główni bohaterowie w w wpływają wracają wgryzają się jakiś teren, który na początku wydaje się niewinny i przyjazny a kiedy im dalej w las tym i drzew więcej i wiesz więcej, ale też, gdyby więcej świata trochę realnego nierealnego halucynacji, ale także zmagania się z różnymi rzeczami, które są podskórne tak to jest prawda rzeczywiście Conrad był stoi w dół za ich z takim pierwowzorem dla grup, by na 2 i takim takim, jakim takim punktem wyjścia mniej natomiast co jest ciekawe rzeczy zostało to bardzo przez wyobraźnię obu twórców przetworzone i u nas takim punktem z ciężkości jest jest proces zamieniania się ludzi z karpiem w IT zupełnie jakaś taka nowa historia oczywiście procesy proces jakiś metamorfozy ludzi zwierzęta to nie jest nic nowego mamy do czynienia asy z takimi z takimi mitami czy z takimi opowieściami o odstawie dawna natomiast tutaj w tym wypadku no ten carat ryba słodkowodna z bardzo popularna u nas w Polsce, ale również Austrii na Węgrzech w inny ona jest takim gdzieś nas symbolem takiego zwierzęcia jest jak dającego resztki czymś takim nowym w trudno też mega, że pozytywnym raczej negatywnym i taką, jaką taką właśnie postacią naturalną z 1 strony się zupełnie nie odzywa, niemniej nie ma swojego zdania można powiedzieć jedno dziś ma jakąś strukturą oślizgły jak już takiego właśnie blisko mu pływającego stworzenia z dzielnicy faktycznego i rzeczywiście w tej w tej całej historii miejsca leżą 3 bisy zresztą właśnie w moją dziewczyną, która jest filozof komu jestem artystą podróżujemy z dnia podróżujemy wzdłuż rzeki i teraz i teraz się będzie działo dowiemy się po informacjach Radia TOK FM w informacje o godzinie 1120 już za kilka minut państwa byłem gościem jest pan Tomasz konieczny światowej sławy bas-baryton Opera wiedeńska informacje po informacjach wracamy do państwa moim gościem z opery wiedeńskiej jest pan Tomasz konieczny bas-baryton w sobotę premiera nowej opery zatytułowanej 21, czyli wierzby skomponowany przez Johannesa Mariusz auta z librettem duża liczba 1 Tomasz konieczny gra 1 z głównych ról Petra właśnie artysty, który w, którego rodzina pochodzi z miejsca, w którym akcja się dzieje, czyli jakiegoś miejsca, gdzie wokół nas na Dunaju pewnie Austria to równie dobrze może być pogranicza Węgier, ale tak wizja państwa serdecznie myśmy nie na miejscu był rzeczywiście fikcyjną nazwę rzeki używającej fikcyjna ZUS rzeki u nas rzeka nazywa się do Roma z, ale równie dobrze mogła być Wisła co równie dobrze mogło być słaba może być Dunaj może być teren oczywiście jeśli ta ogromna rzeka która, która płynie przecież przez całe Niemcy, ale również przez po części przez Holandię z Mylnej i spływa do wielkiego oceanu chodzi o pewien rodzaj podróży takiej no z 1 strony jest w pozornie krajoznawczej, bo pyta Piotr, czyli 3 licem mój bohater jest artysta, który studiował w Londynie jest prawdopodobnie albo rzeźbiarzem albo malarzem z Nysy mocno osadzony na ziemię zaprasza swoją dziewczynę leje z filozof kres pochodzącą z nowego Jorku zapraszam zaprasza ją właśnie do Poznania tej swojej ojczyzny jest taki przedziwny sposób, czyli z oboje płyną z UFK jest spływ kajakowy tak mało w 12 skanu w taka, jaką dokładnie w i najdłuższy zaczyna się dziś bardzo jej niewinnie jak pan powiedział natomiast miary z ujęcia tą rzeką ukazuje zarzeka staje się coraz bardziej jakości z mniej przejrzysta i po drodze spotykamy inną parę która, która jest taką, jaką można powiedzieć parą bóstwo w tej Operze z mianowicie mojego kolegę z dzieciństwa, który został biznesmenem z, który w czasie naszej opery żeni się z Wisłą prawdopodobnie Ukrainką inne dziewczyny zagrały we wschodniej, które z 1 strony trochę powiedzieliśmy potocznie, lecz na kasę, ale z drugiej stronie strony pozostaje niepewna duchowość, o czym świadczy krzyży, które się w startach krzyżyk jest takim powiedziałbym bardzo ironicznym symbolem w tej sytuacji, ponieważ ci liczyli właśnie ta nasza nasza dziewczyna pochodząca ze Wschodu no rzeczywiście, gdzie jest oś Nimfomanka w tym wszystkim tam dochodzi do pewnych ekscesów również salon z seksualnym w taki to co też przyjęcie przez kompozytora i dość drastycznie muzycznie opisane w tej Operze w mniej do czego zmierzam zmierzamy do tego, że w również w przepływami koło koło grupy w nacjonalistów, którzy mają swoje usługi właśnie wiec, na którym dema boksy z gminy demagogów przemawia i napojów w Dolomitach odchodzą co wymaga od zdrowia, czyli próbuje próbuje ten tłum przekonać do swoich, więc populistycznych tez my ten tłum oczywiście reaguje jak to tłumaczy z 8 Albert chciał się troszczy się zatrzymać przy przy tym tło miej przy tym demagogów, dlatego że w czasie tego przemówienia w czasie tego wiecu w czasie tego wystąpienia propagandowego pada słowo, które zresztą pada często w tej Operze co ciekawe to słowo, które oczywiście mamy w języku polskim mamy też w języku francuskim, ale mam wrażenie, że to słowo ma zupełnie powiedziałbym inną objętość to słowo Heimat Heima po polsku powiedzielibyśmy ojczyzna po francusku powiedzielibyśmy apatii a, ale z jakiegoś powodu Heima wydaje się ekskluzywny on więcej osób wyklucza niż zamyka podczas wypraw francuska odpadki właściwie sprawia, że możemy objąć tym terminem jak najwięcej, bo on trochę jest ekskluzywny podczas gdy Chaima obroży jest ekskluzywny zastanawia się nad ojczyzną może ojczyzna Polsce może nie, ale na świat patriotyzm ostatnio modne słowo tak patriotyzm jest trudny temat trudny temat jest on zna świat schematycznie panuje Pazdan High man on Machaj ma oznacza to, że coś innego niż ojczyzna to po niemiecku Heima Heima to jest dom czy to nie oznacza to jest w po niemiecku ojczyzny tylko tego domowi na zasadzie, czyli miejsce, do którego z chwili człowiek z człowiek wraca, ale niekoniecznie do ojczyzny czym niekoniecznie do kraju prawda tylko do miejsca zamieszkania to oczywiście ma swoje w myśl historyczne uwarunkowania, ponieważ Niemcy były z form historycznie bardzo członkom Money, czyli tam każdy, gdzie indziej wracał ze swojej ojczyzny prawda ta mała ojczyzna małe ojczyzny tak to test domowi znad domów biznes, jakim takim właściwym określeniem w natomiast temat rzeczywiście zachęca do tego dojdą do ZUS, dlaczego wszyscy populiści, zachęcając czyli, gdy jakiś taki Nieposkromione i z niczym fascynacji właśnie tym swoją domowi znam ojczyzną jakiś taki takiego po prostu wyznawania tego miejsca to są wszystko takie taki mecz metody rodem z sekcjami stwarzały powodujące, że ludzie bardzo się polaryzują no i to jest generalnie w problem chyba naszych czasów to jest cel to jest niestety niestety gdzieś jest w ludziach jakaś tęsknota wydaje mi się za konfliktem za za kimś takim agresywną reakcją na na pewne zjawiska za kimś takim jednoczenie się chorym właśnie pod sztandarami w jakiś jakiś taki się tym z 1 narodu przy 1 nacji wobec drugiej nacji to jest wszystko wydawałoby się coś co myśmy przerobili po drugiej wojny światowej kaz Rzym nie numeracja jest do tego Heimatu to on ona rzeczywiście dla Niemców ma o tyle szczególne szczególne znaczenie, bo to był to był wyraz jak zresztą wiele wyrazów po drugiej wojnie światowej dla Niemców w jaki sposób wstydliwy znaczy oni odrobili pewne lekcje w po drugiej wojny światowej oni rzeczywiście starali się zmienić swoją mentalność i tam czy to rzeczywiście w Niemczech funkcjonuje Nowa Sól jest troszeczkę inaczej australijscy mniejszym krajem Rosja też nie była osadzeni były Niemcy rzeczywiście Schindler pochodził z Austrii, ale z alem, ale jednak Rosja nie była jak być tym krajem, który na, który tutaj rzucił się na całą resztę świata prawda tylko co Niemcy były, więc więcej w Austin ta lekcja nie została odrobiona ona również u nas gdzieś została właśnie nie nieodpowiednio odrobiona 33 niedokładnie odrobiona widzieliście gdzieś tam no ziemię w ludziach te są wystosowane mówi Iwan zwanych, ale one, czyli szaleństwo szaleństwo wyliczono Lech dziś to szaleństwo wraca właśnie szaleństwo wojny to mam namyśli to właśnie i znowu wracamy do tej rzeki rzeka, która sama w sobie nie ma pamięci nie ma emocji ona po prostu przepływa natomiast to co wokół rzeki jest coraz gorzej od miasta powstaną nad rzekami kolizje i ziemia, która kryje tajemnice i ziemia, która na pewno pamięć, bo tam przecież są i kości i krew i zbroje padł żołnierzy i resztki domów i to są po prostu naleciałości setek, a czasem tysięcy lat historii często historie bardzo burzliwy bardzo krwawej i to, o czym pan powiedział wcześniej, czyli z jakiegoś powodu co jakiś czas zapominamy zapominamy o tym co było przecież tak niedawno zapominamy o tym, przed czym ostrzegali nas nasi ojcowie dziadowie przed czymś co mówić nigdy więcej wojny albo nigdy więcej nienawiści mało tego dzisiaj mamy akt sprawy klimatyczne na pierwszych stronach gazet te tematy ekologiczne także pojawia się w pewnym sensie w tej Operze na szalona nieokiełznana natura, która to rzeczkę własnym trybem się rządzi nie zważając na człowieka w inny i znów, kiedy mamy do czynienia z jakąś katastrofą z jakimś kataklizmem to mówimy no dobrze to musimy się zabezpieczyć oszczędzać oszczędzać ograniczać minie parę lat w innych celach zapomina my niestety taki już też skonstruowali to jest strasznie przykre i tak uważam, że mamy ogromne szczęście nasze pokolenie 13 kilka pokoleń, ponieważ udało nam się żyć bez wojny i cały czas funkcjonujemy jednak zwolniono te nastroje rzeczywiście one się polaryzują mamy coraz częściej do czynienia, czyli w 1 kraju w drugim kraju w trzecim kraju właśnie jest próbą wykorzystania tych uchodźców jakiś szczyt tematów trudnych do tego, żeby społeczeństwo spopularyzować do dzielenia na lepszy gorszy SOR czy ludzi i t d . i t d. to jest tak mówię to jest szaleństwo szaleństwo to nie prowadzi donikąd jest dziedziną potem te narody się oczywiście odradzają natomiast treść struktura, która zostanie przelana z ust, które zostaną przelane potencjał ludzki, który zostanie zmarnowany, że wspomnę chociażby Krzysztofa Kamila Baczyńskiego przecież ten człowiek mógł, by mógł dalej żyć on mógł utworzyć lub z tworzyć wspaniałe rzeczy nie ma, bo nie ma go, bo właśnie wojna wygasiła też żywot prawda z także o z Chinami w słowach powiedzieć ja boleję bardzo nad tym co się z m. in. u nas w kraju w tej chwili, jeżeli ta polaryzacja niestety ona się gdzieś tam też z mniej nas dotyczy nas artystów oczywiście my zaś za mówimy zawsze, że próbujemy łączyć prawda z, żebyś próbujemy z tym naszą twórczością maleje tym co robimy, że próbujemy ludzi łączyć ani dzielić, ale czasami naprawdę nic muszę powiedzieć otwarcie czasami czasami ręce opadają czasami jest całkowita przykro, jakiego serwuje się właśnie z jedno na próbę ograniczenia praworządności z kraju demokratycznym, dlaczego pretenduje my w Polsce jak obserwuję te wszystkie właśnie próby model tak już będzie próbą polaryzacji społeczeństwa niepotrzebne nie nie prowadzące donikąd czy je tworzące tylko i wyłącznie konflikty ani budujące niczego to jedno jest mi przykro mieszczą się wyznać panu żyje nie jestem zwolennikiem propagowania polityki w sztuce ja uważam, że sztuka powinna rzeczywiście powinna rzeczywiście być jak by neutralna wobec tego wszystkiego albo, jeżeli jakiś rodzaj polityki w tej sztuce gdzieś tam jest zawarty i to jest to tylko część przekazu TIL tej właśnie twórczości tej sztuki niejedno tutaj mamy do czynienia z Wierzba rzeczywiście jest takim jest takim alarmującym dzwonkiem z takim z takim czym się co nas powinno obudzić i dać sygnał ludzie opamiętajcie się mniej z tego powodu były też któregoś dnia zrobić to jest kolegami z z rektorem Jeremy i z dyrygentem i domysłach RMS reżyserką innymi kolegami z pozwoliłem sobie pierwszy raz pierwszy raz z 2, o co od paru lat właśnie zrobić taką mini manifestację polityczną jest ona natura tej manifestacji z dna jest związana wprost z SLD tematem tej opery z mianowicie sfotografowali się z w koszulce konstytucja jestem jestem za tym żeby, żeby właśnie w Polsce konstytucji przestrzegano ich koledzy rzeczywiście różni się to włączyli uważam, że jest to, że ten temat z praworządności w Polsce i je no i do tego, żebyśmy szanowali właśnie się nawzajem, że on jest że, że jest, że jest równoległe do tego co o tym w tej Operze opowiadamy i stąd właśnie takie zdjęcia na moim domu i profesjonalnej stronie mnie się pojawiły wrócił do naszej rozmowy pan wspomina swoje, jakby w odniesienia, jeżeli chodzi o Polskę, ale tak jak mówisz na początku ta Opera pokazuje, że ten temat, który trwa zaczął się może to temat przeczucie, iż jest bardzo uniwersalny im Victor ktoś, kto ma polskie koneksje policja może to być do swojej sytuacji ktoś to niemieckie austriackie słowackie czy włoskie czy amerykańskiej edycji świetnie może to te wszystkie akcenty, które w tym, którzy są odnaleźć w swoim państwie to nasze rozmowy powrócimy po informacjach Radia TOK FM Tomasz konieczny bas-baryton Opera wiedeńska z państwa moim gościem Anny w minioną sobotę premiera opery w 21 autorstwa Johannesa Malisz auta i dłuższa tym, by na bagna przeprasza miał miejsce w Operze wiedeńskiej informacje o jedenastej 40 po informacjach wracamy do programu off czarek z państwa, bo goście z opery wiedeńskiej jest pan Tomasz konieczny światowej sławy bas-baryton teraz można go oglądać słuchać w Operze 21, czyli wierzby Johannes ma reszta aut i dłuższe Green bank to są autorzy muzyka i libretto mnie, że w wiedeńskiej Staatsoper Eko z niej jeszcze 4 spektakle potem powrót tej opery w przyszłym sezonie miejmy nadzieję, ale ta Opera oczywiście to są czas aspekty polityczne pan wspominał ocenia także, że to są aspekty, które można odnaleźć w swoich państwach w wielu państwach w Europie i na świecie, ale oczywiście to są także rozterki obywatela autor muzyki mówił płacę podatki z tego powodu chciały mieć wpły w na moje państwo płacą podatki źle się czuje, jeżeli minister spra w wewnętrznych za moje pieniądze jedyny pomysł, na który wpada to taki, żeby policja posadzić na koniach trochę stać nas na więcej w 2001 . wieku mówi kształt no tak oczywiście z jedno tutaj nie będziemy nigdy się z ze wszystkim zgadzali to co ludzie nami rządzący robią prawda no i ktoś może mieć mieć taki jest takie pretensje do ministra spraw wewnętrznych zamiast parę lat temu w Wiedniu i wydano rzeczywiście miliony na to, żeby zamienić się sygnalizację świetlną Rosja jest normalny sygnalizacji świetlnej, gdzie stoi ludzik prawda i albo stoi na baczność albo ALU maszeruje na sygnalizację świetlną na taką rzeczywiście bardzo można być lewicową czy edytorów w mocne modne słowo w Polsce lewacką z mianowicie na taką, gdzie nie jest to 1 ludzi tylko czasami jest 2 chłopców trzymających się za rączki czasami 2 dziewczynki, trzymając się zarobki, czyli widzisz, jaka jakaś manifestacja właśnie w taśmowy drugie słowo Blenders na tutejszych ulicach myli ja nie mówię, że to, że to jest źle tylko nie rozumiem w Gnieźnie po co prowokować tak jak z tymi końmi właśnie z policją na koniach oczywiście myli można się z tego śmiać są sytuacje, w której policjanci na koniach są bardzo przydatni, dlatego że mnie człowiek na koniu budzi ogromny respekt czasami jestem konia, że wcześniej jeździłem sporo na koniu między, więc rozumiem rozumiem, że za to, że to może być potrzebne czy może nas zaskakują zresztą więcej oczekuję od cieląt, ale zawsze będziemy oczekiwać więcej i zawsze będziemy niezadowoleni z tego co rządzą z nami robią to jest oczywiste tak mówi można się można się spierać czy można dyskutować może i trzeba o tym, dyskutować natomiast niemożna okazywać sobie nienawiści niechęci jest taki sposób, jaki to w tej chwili zaczyna się po prostu w naszych europejskich krajach Unii 12 cieciem tylko w prawie wszystkich objawiać, ale ta Opera diva 1, czyli wierzby to nie tylko polityka, bo wiem, że kompozytor inspirował się tworzy 1 rzecz w tym się inspirował to jest wiele wiele aspektów wiele warst w książkową taki izraelski autorki Ewy i głos zatytułowana jakoś się nimi romantyk i topiono frankowiczom kończy odejście z OFE kapitał z książki, która zajmuje się kwestią miłości kwestią relacji kwestia małżeństwa czy kwestią romansu także do masowania w dobie późnego kapitalizmu w PE to, o czym pan mówił właśnie o tej wyprawie pary, a potem 2 par wzdłuż rzeki wyprawy kajakowej albo wyprawy na łódce to także jest takie studium relacji w późnym kapitalizmie co to znaczy kochać co to znaczy być szczęśliwym to odczarowanie miłości, która na początku czasów była często związana z ubóstwem potem jakby straciła kontekst religijny zaczęła się pojawiać w towarzystwie takich terminów jak przyjemność jak i relaks ja jak różne inne, więc to jest także interesujące studium miłości w czasach późnego kapitalizmu widzimisię wydaje, że kompozytor w ogóle jest bardzo ze sławnym człowiekiem serio z tego co na co ja miał do czynienia z jego muzyką stoi za jaki wysnuwa wniosek natomiast szkoda, że rzecz jest tyle w tej chwili mamy 2 akty miłosne np. wpisane w muzykę nasz kompozytor pisze rzeczy się tam to troszkę inaczej inscenizuje, ale mamy 2 akty miłosne, ale są oba niezwykle gwałtowne i choć to człowiek nie rozumie, dlaczego one są tak gwałtowna oczywiście z inną gramy z rywalem młodych ludzi młodego artysty młodą filozofka z drugiej strony mamy właśnie młodego biznesmena i jedno z dziewczyną ze Wschodu prawda, która którzy, którzy właśnie biorą ślub moi czy lampce hormony rzeczywiście grają dziś mamy taki tekst awansują też prawa to są te są hormony i że hormony powodują, że ludzie są ludzie zaczynają wariować ja bym oczekiwał od od Johannesa w styczniu po imieniu związane z Marią kształtem żeby, żeby to było jeszcze bardziej seksualne w tej muzyce, żeby właśnie, żeby to co do 2 wydają się to co z z kontaktach damsko-męskich czy powiedzmy też kontaktach Philips i erotycznych jest istotne to jest właśnie my to jest właśnie czułości wrażliwości dużo ciepła noc dziś, jakiego się pytam, gdzie się ludzie potrzebują się właśnie zbliżyć do siebie i 1 , 5 i tutaj jest właśnie z zgłaszam zdanie przeciwne UE daje to właśnie ta jak gdyby analiza czy faktycznie w momencie ekonomiczna historyczny, w którym jesteśmy czy ta bliskość i czułością jeszcze ważne czy raczej właśnie ważne jest dobre zamążpójście i co to znaczy dobry tak czy dobry ożenek co to oznacza na ile w tym co się liczy czy Towarzystwo czy dobrze dobry seks czy bezpieczeństwo ekonomiczne czy rodzice mają w tym udział to mamy 2 różne podejścia rodziców jedni mówią no uważaj na siebie, ale idziemy spać, bo to już pora drodzy, którzy mówią chcemy poznać swoją narzeczoną i upewnić się, że ona ma te wszystkie wartości, które są cenne dla naszego rodu i dla dla schematu i dla tej okolicy tak no rzeczywiście takie dzieła postaci 2 podejściami mamy do czynienia z przyczyn jest wszystko kompletnie w mieście herszt rodzina z nowego Jorku to jest właśnie rodzina żydowska, która dziś ci z Mirowa Bobolic i tak jedno 1 zdrowy chłopski rozum można, by rzec właśnie o nim mocznik tylko Servaas konserwatystami, którzy ludźmi, którzy służyli tam ortodoksyjnie próbują podążać za swoimi obyczajami z kolei ta rodzina właśnie niemiecka, która na, która w tym moja rodzina żyje rodzina Piotra w inny jej kapitaliści no bo tak to z tak rzeczywiście to pokazujemy na scenie na dziś powinni mieć troszeczkę mnie troszeczkę pogląd taki bardziej liberalne prawda ja jestem przekonany czy oczy wychodzą takie założenia że, że to, z czym mamy do czynienia z dzisiejszych czasach jej stronach erotycznych to jest kompletny miszmasz to znaczy, by je nie wiem czy my czegoś czegokolwiek szukamy liczymy po prostu ja uważam, że jest, aby ludzie są zagubieni strasznie zagubieni nos nie można powiedzieć, że naszych czasach rodzice gdzieś tam aranżują małżeństwa prawda natowscy to przekonanie, że także, że gdzieś tam z powodów ekonomicznych ludzie się ze sobą wiążą z takich czy inny sposób czy trzeba to, żeby właśnie stworzyć jakiś taki się w jakiś Imperial związane z rodzinami może dziś to funkcjonuje wśród swoich znajomych nie mam takich pytań wystarczy otworzyć dzienniki na pierwszych stronach gazet to ciasto z dopłat od czasów czytamy o małżeństwie dziedziczki rodu z niewielu szlachcicem Moliera działająca waluta jest dla mnie jest dla mnie udział w 2 Irlandia, a kompletna straszył kiedyś było wydają się dużo gorzej w tej kwestii porozmawiajmy o scenografii i o reżyserii inscenizacji, dlatego że no nie będę ukrywał loty z państwa, którzy nie widzieli albo, którzy planują zobaczyć, że często jest to realizowane są pomysły karkołomne tak u nas zresztą Andreja MOZ jest wielbicielką tzw. scen obrotowych, ale też wielbicielką Gombrowicza Gombrowicza taktach to prawda zawsze Iwona księżniczka Burgunda to była jej pierwsza sztuka, którą reżyserowała i zakochana w tej pozycji także innych warto o tym, mówić, że żyją nasi koledzy z Zachodu, lecz z innych krajów bardzo się twórczością polskich autorów interesują ich czy i dlatego Rawiczem i uwielbia sceny obrotowe w aktach zagrał w wianie widziałem nic Andrei wcześniej to jest pierwsza moja pierwsza pracuje z życiorysem kompres bardzo zdolną osobą i naprawdę taką wizjoner com nawet powiedziałbym że, że czasami zbyt dużo z tej filozofii w z autu w Novym chciałoby się, żebyśmy troszkę więcej powtarzali tę scenę, żeby one były ćwiczone więcej przez nas co co w nieznane, a i tak bardzo ważne natomiast to cel co jest ciekawym i u nas są to rządy scena obrotowa, która jest pochylona jednostronne i ta scena obrotowa składa się z 2 tarcz czy mamy tarczy wewnętrzną, która może się kręcić w innym kierunku i tarcze zewnętrzną, czyli mamy cel taki, jaki konstrukcje powstają w jak państwo sobie mogą obrazić podobnego do pierścieni Saturna gdzieś tam taki, jaki można tworzyć wygrali elekcję taktach faktach i z dna niestety jest to bardzo skomplikowane żeby, żeby z tym małym ssakom scenografię pracować ćwiczyć jej wymaga to ustawienia tej sceny obrotowej na sali prób myśmy rzeczywiście przez 7 tygodni się tym zmagali w trakcie tych prób popsuła nam się to zewnętrzna tarcia między w tej chwili na scenie jest ich bodaj 20 techników, którzy po prostu ręcznie te myte tarcze przesuwają czekamy na dostarczenie następnego silnika, ale z nowymi z takimi problemami Opera wiedeńska się już obniżyła ich i funkcjonuje to nadal fantastycznie rzeczywiście zegarek szkód tutaj nasza Kuba dla wszystkich kolegów właśnie pracujących z nami na scenie myślę, że jeżeli chodzi o stronę muzyczną to ja powiem szczerze, że jestem wielkim fanem tej kompozycja sceny muzycznej brawurowo wykonanej przez orkiestrę opery wiedeńskiej, tym bardziej że była to orkiestra składająca się w tym przypadku z wielu nietuzinkowych instrumentów przy takich, których zwykle nie znajdziemy w spektaklu operowym dodatkowo spora zawartość różnego rodzaju elektronicznych efektów są one interesująco wymieszane myślę zresztą było świetnie zaśpiewane także dziękuję bardzo pana kierunków, a także sporo podziękowania natomiast wiedząc też w zamyśle zarówno librecista, jaki reżyserki to muszę powiedzieć, że chyba nie wszystkie aspekty udało się w 100 % zrealizować pewne wątki które, gdyby wiemy z tekstu libretta, że powinny były zabrzmieć chyba nie wszystkie natomiast jest to na pewno interesujące jest Warta zobaczenia oper tak też wydaje, że ci z państwa, którzy mogą liczyć się do Wiednia przyjechać zobaczyć zapraszam serdecznie no cóż tak wracając do muzyki oczywiście wiedeńscy filharmonicy orkiestra 1 z najlepszych na świecie my o nich oni chętnie wykonują tego typu dzieła, dlatego że na co dzień bardzo dużo wygrają w taki klasycznej muzyki bardzo bardzo poziom nawet czasami historyczne jest to zatem to jest pewna doza komercja, więc oni cieszą się na każde tego rodzaju wyzwanie z ja pamiętam przy doskonale zna mój debiut w Salzburgu w żołnierzach Zimermana, gdzie oni grali podobnie w ogromnym w składzie właśnie, gdzie całe ciała cała noc na części 13 orkiestry dobór instrumenty perkusyjne i zawsze sprawiało frajdę oni oni czują w tym momencie jedno, że rzeczy się od nich wymaga się wnuczką na scenie rock na nas to nad czym boleję tutaj z naszym kanale niestety jedno miejsce z ograniczonym polu może ten kanał jest otwarty i wyspa jest miejsca część instrumentów tych najbardziej atrakcyjnych wizualnie takich nietypowych niestety musiała zostać umieszczona w innej sali tzw. sali Organowej, gdzie znajdują się również organy idzie nalotem nie instrumenty są emitowane po prostu poprzez jej poprzez poprzez głośniki do niedzieli do salda do sali głównej i to jest z jakością, bo to jest co jest bardzo dobrze zrobione natomiast natomiast boleję, że to, że nie można tych instrumentów z basztami z innymi ośrodkami styl obrazy są takie tego typu w swojej Johannes Maria Stahl od dużo sobie, by w 21, czyli wierzby w wiedeńskiej Staatsoper jeszcze 4 spektakle w tym sezonie oczy się w przyszłym sezonie w rolach głównych m. in. Tomasz konieczny, bo dzisiejszy gość bardzo panu dziękuję bardzo miła i zapraszam serdecznie do opery wiedeńskiej nie tylko na wierzbie, ale także ma pierścień Nibelunga w styczniu coraz więcej Polaków przyjeżdża co jest tak mnie to cieszy, że chodzi o informację Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie 2
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA