REKLAMA

Praca w polu to rewolucja

OFF Czarek
Data emisji:
2018-12-12 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary Łasiczka, program OFF Czarek, dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie. W studio gość, dr Agata Hummel, antropolożka latynoamerykańska z Instytutu etnologii i antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego, dzień dobry, dzień dobry, witam pana, witam państwo. Myślę sobie, że antropolodzy mają bardzo fajne życie, bo jak już się znudzi siedzenie w katedrze ze studentami, no to mówią: o, mam świetny pomysł na badania antropologiczne, najlepiej jak za oknem plucha, śnieg deszcz, a badania będą przeprowadzone w jakimś takim miejscu, gdzie śniegu mniej, a słońca więcej, egzotyczne owoce. Rozwiń »
No to trochę pan trafił, a trochę nie, znaczy, że dziś jest także ciężko nam się na miejscu przynajmniej tym terenowym antropologią, ale nie wszyscy wierzą w miejscach, gdzie jest więcej słońca i marzymy o tym, że jest to tam jest, więc i mają, gdzie są premie, żyjąc ciężkich warunkach także ciekawe z wizyty badania antropologiczne i jaki jest cel czyli, dokąd jest rozwój tej jakich okresach co z tego wyszło.

Ale to oczywiście nie jest temat naszego dzisiejszego spotkania pani ogórków zajęła się interesującymi badaniami takimi badaniami w duchu, który się nazywają aktywisty liczne badania nowo wiejskich inicjaty w w Katalonii Johan myślę, że dla słuchaczy, którzy nie są zaznajomieni z pani badaniami, a ja jestem posłem przeczytałem też szkic warto wyjaśnić, o czym mówimy no bo pewnie, gdzie Katalonia jest to większość osób wie albo wszyscy nawet ale o co chodzi z aktywistek szczelnymi nowo wiejskim inicjatywami

Może najpierw zacznę od tych aktywisty licznych, a może od inicjatywy Nowowiejskiej, a potem się tego co to są te badania aktywisty istny wysyp łatwiej będzie zrozumieć tę metodę inne podejście do tematu w Reims jeszcze zajmuje takimi inicjatywami grupami czy też inną projektami Eryk ludzi, którzy zdecydowali się wyprowadzić z miasta i rozpocząć życie chłopskie znaczy nie tylko wyprowadzić się do miasteczka pracować jako partia była psy z domu na komputerze czy też dojeżdżać do miasta, ale ludzie, którzy podejmują się próby w życia z rolnictwa i to co zwykle w przynajmniej w Katalonii są zwykle ludzie, którzy się wywodzą z jakichś ruchów aktywisty licznych miejskich i próbują zmieniać świat poprzez właśnie życie na wsi Kilimandżaro nie tylko uniknąć sztampy się zbroi się, że biorą tego nie wiadomo, ale oni mają taką nadzieję, a przynajmniej na żyją tak jak zgodni w zgodzie z własnym sumieniem pewnie trzeba doprecyzować, kiedy słyszymy to czy pani mówi Kosim aha no dobrze otoczyli korpus, który w, które sprzedały swoją posiadłość w centrum miasta spieniężył akcje i kupił sobie piękną posiadłość na wsi, po czym mając 20 ha fasolki buraków ziemniaków Winogrady no i oczywiście Super fajnie nie Wulff tenisem korpus, który to są zwykli ludzie, którzy właśnie wywodzą się z ruchów ekstremistycznych w mieście są z ZS im klasy średniej zwykle, ale zwykle nigdy nie pracowali w korporacjach tylko zawsze problem promowali prowadzić życie alternatywne z tym, że 1 z konta po wprowadzeniu tych zmian społecznych w mieście, ale wydaje się niemożliwe albo niewystarczające dlatego wyprowadzają się na wieść i tutaj trochę pan trafiło, tyle że mają oni posiadają zachowują także kapitał społeczny i kulturowym miejski to znaczy mają rodziny w mieście mają znajomych, którzy w każdym momencie jakiś trudnych sytuacjach życiowych np. mogą pomóc właśnie z tego miasta i reżyserem kończy jesień, ale było skontaktować się z lekarzem i nie wiem do ZUS ZLA informację tę albo wy, albowiem jak miłość jest osoba albo pomoc np. w kwestiach prawnych tłumaczka grupy mają znajomych prawników tak dalej Grześ nie odcinają się powoli się odbywa czy samoistnie się odcinają po jakimś czasie, ale dzięki tym temu kapitałowi społecznemu właściwie oni mogą funkcjonować na tej wsi często to ta rozwijała to miejsce, w którym się osiedlają to nie jest kupiono za miliony euro posiadłość tylko to jest np. jakaś opuszczona posiadłość, którą zajmuje się w ramach tej sumy na parkingu tak Katalonii w składzie jest dość popularną formą protestu społecznego i razem z Realu 2 takie formy skórki było tych właśnie inicjaty w wiejskich po pierwsze, są to miejsca takie opuszczone właściwie enklawy już 3 w Gnieźnie mieście też na obrzeżach miasta, gdzie się panoszą takie przemysłowe obszary zwykle będzie też, że po prostu fabryki pomiędzy tymi fabrykami, gdzie znajduje się czekasz opuszczone posiadłości trochę ziemi, więc nikt nigdzie nie chce, bo tam zwykle na żaden rolnik tak naprawdę umysłu wielkiego nie wyprodukuje, a oni zajmują takie ziemie jest jeszcze ta znieść taki tacy ludzie, którzy wyjeżdżają daleko w góry i zajmują miejsca czy też opuszczone właśnie ruiny, gdy w, które zostały opuszczone przez przez ludzi przez właściwych chłopów wiele lat temu zwykle między lat między latami siedzi się tymi 80 tymi w Hiszpanii Kuras i teraz nikt ichnie chce, bo ciężko jest życie produkować znaczka na takich wysokościach daleko, czyli rzeczywistość, którą pani badała w tej też pani uczestniczyła jest znacznie różna przy różni się znacznie od tego co sobie wyobrażamy o tym, właśnie z wyspy hipsterzy, który rzuca to wszystko jedzie w Bieszczady przysłowiowe albo o takim, jaki romantycznej wizji, że tutaj cytryna dojrzewa zwykle pomarańcza spada podnóżki tutaj jakiś ciasne czek, a człowiek siedzi patrzy mówi o jakie ma piękne widoki rzeczywistość zupełnie inna nie tylko on inne strony sobie wyobrażamy to rzeczywistość, ale oni na początku często też nie znaczy wjeżdżają na tę wieś też posiadające jakiś jakieś romantyczne wizje jakiś fanatyczny cele, które często są weryfikowane i część z nich jest to znosi przeżywa idzie dalej, a część z nich wraca do miasta do życia na wsi jest jest po prostu trudne i wierzę, że chce żyć z rolnictwa to przecież wielu rzeczy nauczyć się na to stać mieszczuchy taki mieszczuch ciężko ciężko, żeby tak po prostu z dnia na dzień przestawił na rolnictwo w nas bardzo ciężki proces tak naprawdę i życie tak to w tzw. prekariat jak oni nazywają mnie czy bardzo ascetyczny film jest czas zrezygnować ze wszystkich właściwie takich miejskich zachcianek każda technologia wody podnosi z ziemi przez uszanowanie dokładnie w manierze czy Hiszpanii problemy z wodą są bardzo powszechne w, czyli ludzie wyjeżdżają z miast ciasto są to działacze ruchów miejskich, aby zaprotestować, ale jak przełożyć teraz taką formę zmiany trybu stylu życia na protest np. byłyby po prostu ta forma życia jest protestem zaczyna się to co mówię ty ta forma ascetyczna forma życia to jest protest przeciwko Rosji konsumpcji i przeciwko, którzy też takie miejskiemu rozbuchanej niskiej konsumpcji w stylu stylowi życia Miejskiego to jest 1 forma protestu, a druga forma protestu, którą właśnie badałam to jest czy MO to jest właśnie życie LM przeciwko normom prawnym, które uniemożliwiają tak tak naprawdę życie chłopskie bo, że żyję w nowoczesny świat tak naprawdę dąży do około zlikwidować chłopstwa moi chłopcy są też utożsamiane z zacofaniem i w związku z tym czy blokowaniem autostrad i tak n p . dzisiaj wszelkie wszelkie waśnie takie formy tradycyjnego chłopca zarówno życia społecznego, jaki w rolę tradycyjnych upraw są uważane za coś co mnie wyżywi ludzkości, ale do tego wątku jest bardzo stresujący telekomy środek powróciły po informacjach Radia TOK FM studio dr Agata Hummel antropolożka latynoamerykańska z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego informacje o dziesiątej 20 po informacjach wracamy do naszej rozmowy dr Agata Hummel antropolożka latynoamerykańska Instytut etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego studio rozmawiamy o nowo wiejskich inicjatywa w Katalonii, które pani badała przed informacjami o tym wie pani jej o tym, o ludziach, którzy zostawiają życie miejskie i jako w pełni formy protestu wyprowadza się na wieść, aby prowadzić życie chłopskie, czyli to życie nowo wiejskie i oczywiście należałoby się czegoś utrzymywać, czyli z pracy własnych rąk czy można go produkować żywność się na własne potrzeby no, a le pewnie to jest trudne, żeby wszystkie zaspokoić można, więc się wymieniać z innymi to ułatwia wiele rzeczy, ale jeszcze nie rozwiązuje wszystkich kwestii ekonomicznych, które można w końcu produkować jakoś tak czy może sprzedawać nadwyżki żywności i tu również zaczną się kolejne schody ten konflikt pomiędzy państwem i prawem, a pewną filozofią bo, żeby produkować żywność na sprzedaż to po pierwsze trzeba mieć maszynę po drugie trzeba mieć certyfikaty po trzecie płuco maszynach n p . my maszyny do dezynfekcji i 3 par wytwarzania słoiczków oznakowania i t d . i t d. no i okazuje się że, żeby wyprodukować słoik pierwszego i pomidorów pomidorów o słoik pomidorów zgodnie ze wszystkimi certyfikatami i przepisami wymaganymi przez przez obowiązujące przepisy to co to taka rzeźba na stronie kosztowała, żeby na tym cokolwiek zarobić to musielibyśmy to wystawić na sprzedaż za 5 EUR teraz swoich pomidorów za 5 EUR brzmi atrakcyjnie, jeżeli ktoś jest w tej górnej warstwie społeczeństwa a, a tracimy całą masę klientów no a teraz żeby ten w swoich pomidorów kosztował miał cenę atrakcyjną n p . z euro 50 lat to niestety nie da się tego zrobić, spełniając warunki, które są wymagane przepisami dokładnie tak jak mówiłem przed przerwą to właśnie ich sposób życia sposób produkcji jest też formą oporu przeciwko tak urządzonym światu ekonomicznemu, że gospodarczemu, a i tak jak mam urządzone ani w związku z tym śląscy ekonomicznie urządzony tak, żeby żywność mogą być produkowane dystrybuowana przez wielkie korporacje i przez tych korporacji kontrolować w związku z tym jest prawdopodobnie dobrze znana też znany dyskurs suwerenności Żywnościowej jak mają coraz bardziej się oddalamy tej suwerenności Żywnościowej żywnościowe i to o co walczą ci i Nowowiejskiej inicjatywy to właśnie suwerenność żywnościowa i rzeczywiście tak jak pan powiedział to nie jest takie proste, że wjeżdżamy na wyjście teraz żyjemy z tego co produkujemy często przedstawiciele takich inicjatyw przez wiele lat jeszcze żyją psy pracy poza własnym gospodarstwem stoi właśnie z tych sieci społecznych, które jak jeszcze mają z miasta i powoli przestawiają się na rolnictwo w 1 czasie udaje innym się nie udaje często są różne profile takich inicjatyw niektórzy dążą do tego, żeby sami się żywić PMI ewentualnie wymienić sprzedać jakieś nadwyżki są też tacy, którzy mają bardziej biznesowe profil, chociaż starają się pozostać alternatywni inie przekroczyć tej granicy kiedyś już, by się starali się takimi kapitalistycznym mi, więc starali tysięcy euro nie wiem czy to chodzi o kilka słów my i tak w 22, jaką zarabiają, ale raczej właśnie o to gdzie jest etyka produkcji i sprzedaży własnych bardzo skomplikowane za ile można sprzedać produkty do kogo trafi do ciebie życie tak jak pan poda ten przykład z słoika pomidorów nie chodzi o to, żeby on trafił do wyższych sfer właśnie w mieście grzyby dostępne wszystkim i to jest test 1 i 1 z elementów tej etyki, żeby nie Eleni rozdmuchać tak tej ceny produktu, żeby zimą mógł być on dostępny w równym ich im osobom to znaczy np. właśnie sąsiadom, a jednocześnie, żeby to był produkt dobrej jakości dokładnie i nie da się tego zrobić, że w UE wg prawa to znaczy prawo jest tak zaplanowany przynajmniej w Hiszpanii i ja jeszcze nie prowadziłem badań w Polsce także trudno mi o tym, mówić, ale w Hiszpanii ta sprawa wygląda, że właśnie biurokracja jest tak szeroko rozbudowane, że mała produkcja jest w ogóle nieopłacalna w związku z tym, żeby móc żyjemy w zarabiać na tym co co produkują takie inicjatywy toczyć się robią wszystko albo większą część nielegalnie, ale oni nie mówią że, żeby mówić o tym czy nazywać ich produkcji nielegalne mówią o legalności to znaczy od nie zgadzają się z tym jak są tworzone prawo jak są tworzone normy w związku z tym nie chcą ich przestrzegać mówił też o tym, że to nie oni tak naprawdę się ze SO nielegalnie źle, że to ich RO stwarzają ich nielegalność właśnie te normy i logika prawa to znaczy oni uważają, że nie działają logicznie czy tak jak kiedyś próbuje naśladować logikę Reszka chłopską to znaczy takim typowym przykładem jest świniobicie z w gospodarstwie w Hiszpanii uwielbiam to jest nielegalny handel tak w Polsce rocznie ekstra przez lata był nielegalny, bo wciąż jest zebranie walne zebranie legalnych nie można po prostu sobie miny z domu przy stodole ubicie świni i patelnie ją przerobić je przerobić na oględziny np. w najlepsze, chociaż dokładnie zmierzona wrażenie, że zaszczytną uważają gafy no ale inni, by normy sanitarne tutaj nie bardzo są przestrzegane w związku z tym prawo ściga takich takich, jakie wykroczenia no el, a ich celem jest właśnie publiczna manifestacja tego, że że, żeby to, żeby taka suwerenności wymogła mogą mieć miejsce i nie my suwerenność ludzie niekoniecznie świń niekoniecznie z Chin nie są ofiarami, choć z równości między większymi ofiarami są w masowych produkcjach mięsa czy w gospodarce się, że świnie wszystko jedno czy zabijają aktywista z 2 Szczepan ze szlachetnymi pobudkami czy zabierają maszyna, ale chyba nic wszystko jedno jak żyje, a jeżeli żyje w hangarze zmianami świń nie ma do życia przestrzeni sentyment 1 roku i centrach miast nie znam tak, ale życie realne inaczej, tym bardziej że przystała na cały protest w PSL totalitarnych polegają na nie na tym, że nie da się żyć, bo wielu środa tak tylko, że jest jak na wolność przestrzeń to sama demokracja niewiele daje demokracja plus możliwość realizowania swoich, więc myślę sobie myślę, że świnie pewnie nie to, że wszystko jednoczyć się, że zawsze lepiej żyć, ale jeżeli wiemy, że życie o to, żeby nie, kto zabił na końcu i to jeszcze jak tylko się uczucie, gdy pozostali w momencie, gdy warunki życia myślę sobie nie są aż tak ważne z kim znowu np. świnia jako zwierzę domowe hodowlane takie tak jak pies kot w Mroczy zachęca aktywistów do tego kierunku oni się bardzo nie zmienili z panem, bo go też trochę nie po drodze w RFN z wieży, choć aktywistów na wzgórzach lista z bramy my myślę sobie też, że nie jest takie łatwe pojawić się gdzieś pojedzie dzień dobry prowadzą badania przyjechał z Polski prowadzą badania z i w ogóle są Super fajna, ale dużo o zapraszamy właśnie zabiliśmy świnię, więc proszę bardzo to jest w świeżą Ka prawda cisza Child graty i czy możemy pani pomóc myślę, że Lasek z dubeltówki na podium niech pani tak to wygląda, jakbym ja jestem związana z świadoma stylistycznego raz mniej aktywni niż niż kiedyś, więc jakoś sympatyzuje też czuje wspólne wspólne cele i wspólną etykę też z tymi osobami tymi prowadzę badania, ale nie wystarczy fakt, że przychodzę Uniwersytetu jest wielkim wielkim problemem dla nich, ponieważ większość z nich nie wszyscy, ale niektórzy z nich wywodzą się właśnie ZAK SA anarchistycznych ruchów ekstremistycznych w szczególnie Katalonii jest ciągle w Hiszpanii jak anarchizm na długą tradycję i wszelkie instytucje nie są mile widziane, więc jest to długa praca na przede wszystkim zdefiniowanie wspólnego czy miasta instytucje, dlaczego takie badania mają służyć i dochodzenia do jakiejś negocjacji dochodzenie jakichś wspólnych wniosków jak takie badania mogą, aby mogły wyglądać, żeby one miały sens dla 1 strony dla drugiej strony no i teraz są to w jaki sposób to wpływa na metodę, bo co trochę, jakby przyszedł ktoś powie państwo prowadzi spis statystyczny przychodził dzień dobry mamy kwestionariusz 500 pytań, a już wie co po negocjujemy właściwie, o co możecie zapytać i jakiej formie do trochę myślę, że to w może wpłynąć wpływać na metody badań jak najbardziej wpływa to taki sposób, że ta metoda staje się bardziej demokratyczna, ale metody naukowe nie są także być demokratycznie, czego nie, jeżeli tak naprawdę źle, że tutaj padło ich tak, dlatego że mówimy antropologia zbrojenie subiektywna nigdy nie była i przynajmniej ja i wielu moich kolegów w ogóle nie prezentujemy do tego żeby, żeby opisywać świat w sposób obiektywny to co najwyżej intersubiektywne, czyli poszukiwali poszukujemy jakiejś formy właśnie dialog i pokazanie świata z różnych stron jest z z różnych perspekty w i właśnie o to chodzi w tej w tej metodzie żeby, żeby nie tylko, żeby badać utracił trochę autorytetu i oddadzą autorytetu temu badanemu, żeby ten badany też, tym bardziej, że to są ludzie właśnie pochodzący z klasy licealne dla niej każdy z antropologiem trochę tak więcej, ale też zawartość takich badań, że każdy z antropologiem, ale dlaczego, dlaczego pan pyta właśnie wartość takiej metody ani metody tej komisji nadzoru ciekawa jestem innym pytam dlatego, bo wydaje się, że metoda antropologii czy, na którą stwarza naukowiec stwarza na podstawie już doświadczenia wiedzy poprzednich pokoleń antropologów Arki mówi dobrze to się sprawdza to, że nie sprawdza tymczasem oddajemy się bowiem pole do tworzenia nawet metodologii badań każdemu się także osobom, które antropologii niewiele wiedzą ewentualnie osiedlić się do rozmów z panią, ale toby oznaczało, że właściwie nie warto kończyć studiów wystarczy poznać antropolożka są przez parę tygodni po to, żeby antropologiem winnic no dobrze to jak nie między nami antropologią sami będziemy sobie rozmawiać o nagrodę wiąże też antropologia bo, żeby w prawie 20 minut rozmowy upoważniony do tego, żeby też być już antropologiem i powrócimy to nasze rozmowy, bo to bardzo się wątek wiem to jej od od demokratycznych metodach naukowych powróciły po informacjach Radia TOK FM informacji już za 3 minuty o dziesiątej 40 dr Agata Hummel antropolożka latynoamerykańska Instytut etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego studio wracam po informacjach dla z dr Agata Hummel antropolożka latynoamerykańska Instytut etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego demokratyczny wybór metody w 2 + 2, ale zderzenie we wszystkich naukach tylko antropologii nie nie każdy antropologii też ma to jest pani nie mnie mojej i paru innych osób jest też decyduje, o czym odizolowana zdemokratyzować, na które nie dość chcieli się troszkę rodzi się w terenie po danych czy okazuje słodyczy w danym terenie taka metoda rzeczywiście może być zastosowane czy nie my tu rozmawiamy zaczęliśmy rozmawiać o autorytecie i nauki tak naprawdę to chyba chyba w trochę z tego wynika nasz niewielki spór przed chwilą w taka metoda właśnie pokazuje, że może niekoniecznie nauka ma mieć taki nie kwestia one niekwestionowany autorytet szczególnie antropologia od lat osiemdziesiątych przyznaje się do tego że, dlaczego akurat my antropolog miałby być tym którzy, który ma wszelkie racje znaczy jedzie do jakiegoś plemienia gdzieś daleko bym od niego wraca i mówi wszelką prawdę o tych ludziach potem jedzie następny i mówi nic innego od tych samych ludziach oraz pytanie czy macie to jest właśnie obiektywna nauka Aon linie ogarnąć rozumem żywność tylko pytanie brzmi, że lekarz dobiera swoje historie Noto mamy sumę historii, z których każdy jest inna, dlaczego nie włączyć do tych, którzy którzy, który badamy niektórzy też mogą opowiedzieć swoją historię to zagrozi to co antropolodzy poznać historię opowiadać jak to tłumaczył stoczą antropolog też jest jest czymś w rodzaju tłumaczę ze zdolnością jego styl nas interesuje no bo skoro włączamy w pani to trochę typu poco nam pośrednik to podraża koszty ponosi koszty ich już właśnie o tym, dyskutujemy też, ale z listy z reprezentantami tej inicjatywy nie nie wszyscy są zgodni zgadzają się z tym, że takie antropolog jest im potrzebny do czegokolwiek, że oni sami tworzą jakąś wiedzę i dzielą się tą wiedzą z różnymi innymi inicjatywami czy też i tworzą pewnego rodzaju sieć LTE to teraz modnie naukę, choć nazywa i dramatyczna struktura rada ruchów społecznych, czyli czy takie tak jak grzybnia, która gdzieś pod ziemią się rozprzestrzenia i m. in. chodzi właśnie ono umów o spotkanie pewnych pewny nie jest systemu wiedzy czy też opinii i etyki tak dalej cayenne niż wydaje się to co może antropolog w takiej w takim momencie zaoferować to pewnego rodzaju synteza taki i te z wiedzy, którą produkują ruchy społeczne i część osób, z którymi prowadzę badania zgadzają się z tym mała np. to co udało nam się zorganizować tej jesieni to tzw. dni Knowledge transfer to się pani jest nazwa, czyli od oddala dodaje, że tak oddania wiedzy, którą antropolodzy Jaime koleżanka, która stale współpracuje z Hiszpanii wyprodukowaliśmy czy też wytworzyliśmy i właśnie przekazanie jej osobom, z którymi prowadziliśmy badania i no ale żeby zgromadzić wiedzę to należy mieć metoda gromadzenia wiedzy o tych co ta metoda właśnie staramy się negocjować z osobami, z którymi prowadzimy badania oczywiście narzucamy pewne to nie jest tak, że wszystko jest oddolnie ustalanymi przychodzimy z jakąś propozycję, ale to co z wysp staramy się, by nie nie narzucać wszystkich naszych metod to też też mogłoby nam to zamknąć po prostu możliwość imprezowania z tymi ludźmi, więc to nie jest nic tylko taka, jaka piękna idea żartuje demokraty z innej wiedzy po prostu w tych warunkach badania w Chinach dały, gdybyśmy nie spróbowały tej negocjacji należy uznać, że to nie znaczy, że przy negocjacji, ale też udałem się, bo w tym będzie trochę tak ma pani do wyboru 2 zegarki 1 się później 10 minut, a drugi nie ogólnie chodzi, o którym pani wybrała sugeruje pan, że metoda optymistyczne nie chodzi i nie drażnić mięsem rynkowym, ale pytam no ale jeżeli my nie możemy do tego, by tego wolne od rzeczywistości teraz odbędzie się już na szczęście wybrałem ten, który również, że miałem wybrać któryś z nich nie wygramy żadnego impulsem zegarek, który zafundowały zaniechanie lub nowo w właśnie logicznie powinna pani bardzo Grek, który w ogóle nie chodzi, bo 2 × dziennie wskazuje precyzyjny ciastka, a ten nikt nie wskazuje, więc trochę zaspani propozycja, że może powiedzieć nasze metody zawodzą te, które przygotowaliśmy, więc nie może zbadać jego środowiska po prostu może być taki moment będziemy mogli, a może po prostu nie będziemy to jest uczciwa diagnoza, a może, by powiedzieć nasze metody właściwie zostały rozmyte wynegocjowane zmienionej właśnie coś pokazują, ale nie wiemy co nie wiemy, kto jest ich autorami bym sobie pokazywać taka wiedza zwiedza wynegocjowana demokratycznych sposobach, więc ona coś pokazują nie wiem właściwie co więc, że bardzo, dlaczego autorytarne wiedza, którą produkuje człowiek wg jakich ustalonych metod ma być lepsza niż wiedza, której stworzona właśnie jakiś smak dania jazzowym a dlaczego metodę naukową ma od rozbić autorka ma buty PiS nakłonić do lekarza i nie mierzy temperaturę ciśnienie pyta czy jest pani nie dolega to wciąż opędzić wypraszam sobie wynegocjuje, o co pan doktor nie będzie pytał, dlaczego o temperaturę ciała nie, bo moim zdaniem może sprawdzić jak zawartości dwutlenku węgla, bo ich głosy, że trudno porównać się nauki ścisłe do nauk społecznych mamy do czynienia z wolna Amerykanka w naukach społecznych z końcem mamy do czynienia z żywą materią społeczną tutaj i to to nie jest TENIS fizyka czy chemia drży ciągle zmieniać warunki tam Flis z Czechami cieszyć się zmieniają, ale im i powiem panu skont u mnie mąż może pan z ziemi, skąd u mnie decyzja właśnie tej próby buntu to jest eksperyment ja nie wiem czy przy nim zostanę ja jestem rozczarowany nie wiem jestem rozczarowana metodą właśnie klasyczna metoda antropologiczną ze względu na to właśnie, że jest przymocowana to znaczy jest to wyciąganie wiedzy o nic od innych potem nie zwracanie tej wiedzy, bo ona nie może wrócić do tych ludzi Bolesta przerobiona dzieci dziś nie zgodzą to steki hamburgery przez mielone przez tak to działa każdy żaden Polak nie zgodzi się badaniem socjalista z socjologicznymi, które mówią, że taki procent popiera taką ataki trwały, ale po Europie jest, więc i, dlaczego ludzie, dlaczego w takim razie naukę mamy mieć autorytet, a wiedza potoczna mogą Niemiec, ale czy wiedza naukowa ma być głównym zadaniem tej wiedzy, kto zdobywa antropolog jest to, żeby nasze podobała podmiot nie, który został zbadany nie jest, ale jest i jest to, żeby nie nie była przymocowana jak im w rozmiarach no właśnie w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych antropolodzy zaczęli zastanawiać się nad tym co się dzieje w terenie tak naprawdę jak to, więc powstaje, bo wcześniej nie była dla niego pytaniem, a ona po prostu ktoś jechał z Interem tak jak Malinowski potem wyszło dopiero w dziennikach Majewskiego co tak naprawdę się dzieje z CIT w tych badaniach terenowych i okazuje się, że często antropolodzy uciekają się do takich metod, które są po prostu nieetyczne czy n p . z tak manipulują rozmówcami, żeby od wyciągnąć z nich taką wiedzę jaką, jaki oni oczekują, że nie tylko antropologii co się może zadziałać w kwestionariuszu ZOZ-u w licznych czy się w takim razie różni antropolog w tym pani pojęciu od turysty co bezpośrednio pan nie walą, w czym się różni jak sobie do Japonii na 2 tygodnie nie wiem wynajmuje mieszkanko jakieś rodzinne strony rozmawiam wraca z jakim zasobem wiedzy, która jest nie przemoc owe została zdobyta w miłych konwersacja w i co jest wciąż turystom, którym nie jest pominięcie jest antropologiem, który się dzielić swoją wiedzą nie chodzi o to, żeby kompletnie zrezygnować ze wszystkich metod mądry Polak chodzi o to, żeby w każdym momencie, kiedy stosujemy weryfikować de konstruować być świadomym tego co robimy przede wszystkim wiedząc, że mamy do czynienia z żywym człowiekiem, który ma uczucia maki swoje aspiracje jest takich sytuacji społecznej którą, którą musimy dbać, by oczyścić zmieniły, że wszyscy antropolodzy są nieetyczne i i ludzi nie dbają, a ilu ich TF, jaki odsetek trudno uwierzyć, że nie jest ze wszystkimi kolegami na badania i ufam, że większość z nich w sposób etyczny próbuje prowadzić badania, ale metoda aktywisty to jest właśnie takim otwartą drogę otwartą próbą pokazania, że nie jest z ich dążeniem antropologii do tego żeby, żeby tworzyć czy czy też analizować równocześnie metody nie tylko tworzyć w ich wyprodukować więcej aż to nie jest po prostu takie przyznaje się do porażki stworzenie modnego terminu na to obniżenie poprzeczki powiedzenie pojadę sobie jakiś czas pobierz tam pogada z ludźmi wrócę nie wiem szczytem, ale nazwy to ładnie p t. metoda anarchistyczna czy analityczne oczy nigdy nie jest czym wrócić z badania, gdy maluch strasznie go na lody no dlatego tak bardzo nie pasujemy do właśnie współczesnych metod czy współczesny w ramy nauk naukowych, dlatego że antropologię na drugim mało co się wie przed badaniami można pewne rzeczy założyciel, ale jak ktoś nie był w miejscu, w którym będzie prowadził badania to ciężką lub jakiekolwiek hipotezy wysnuć przed badaniem dojedziecie koncernu, żeby przede wszystkim o PIT najpier w, żeby się zorientować co ma może padać, a potem dopiero stworzyć hipotezy pytania badawcze i wrócić w ten sam na szeroką sieć braki w miejsca w tym skoro nic o nich wiadomo było rozejrzy pani jakieś powody się w tej Katalonii znalazła ją w kanonie ze wskazaniem relację od czasów od 15 lat był jeszcze tam naukowo od czasów studiów w tym, że prowadziłem różne badania i po prostu znam Gminny teren i król, który na podstawie tamtej mojej wiedzy dotychczasowej stworzyłam pewne właśnie pytania badawcze zainteresowały mnie zawsze interesowały ruchy społeczne i ruch oporu, by ich akurat z ten, gdy bramka Wagner czy może też jest taki Uniwersytet ruch oporu, żeby sprzeciwiać się w tylnym wózku istnieniu instytucji p t . Malty to jedź my i młodzi badacze ich dzieci my mieszkamy sobie tam coś tam przybyliśmy nazwijmy to metodą naukową ruchom kolumn Nino, którzy też z panem się nie zgodziła, ale wydaje mi się, że w morze to wygląda tak z zewnątrz dla kogoś, kto wierzy w naukę gry antropologii ten to właśnie ta dekonstrukcja same metody i próba przyjrzenia się temu co tak naprawdę się tam dzieje w badaniach terenowych w też złe skutki poskutkowała tym że, że podważono w ogóle sens antropologii także się cały czas zmierzymy jestem czy Energa ma sens i jest nauką, bo z tego co pani mówi trochę wynika, że takie rezultaty takich badań jakikolwiek ale by nie były one są interesujące albo ważne, aby właściwie tylko wtedy, jeżeli zaspokajają Groupe, która była badana nie to inaczej zaniżony in, że są poszatkowane nie nie o to chodzi, żeby zadowolić tych tych to też jest bardzo częsty argument jak ja opowiadam w swoich badaniach, że no, gdybym ja nie próbować zadowolić moich rozmówców to na pewno miałem inne wyniki badań niż bronienie dochodzi jest sam się być krytyczna moich badaniach i w momencie, kiedy konsultuje z produktu moje moich badań z osobami z tym prowadzimy badania oni wręcz często mówią podają mi pomysły, które są krytyczne mówią mi może mnie nic niekoniecznie z nie wiem może to tak przedstawiać możesz powiedzieć, że mamy też problem taki taki, że często mam problem z Bogiem, żeby stworzyć jakąkolwiek wspólnotę, żeby móc mu żyć tak jak chcemy żyć to jest wszystko bardzo trudne i wcale chcemy pokazać tych badaniach, że jesteśmy Super aktywistami teren, który wszystko wychodzi, że tak naprawdę jest nam mega trudno, że mam, że jesteśmy nim Spójni oni wcale nie chcą wypaść dobrze w tych moich badań rysunek antropolodzy niespełnienie chcą wypaść dobrze bardzo co ciekawe pani doktor chciałbym jeszcze o tym, rozmawiać o, ale już kończą się czas, ale mam nadzieję, że powróci pani jeszcze, jakie pan zaprosi tak już teraz zapraszam ich np. dziękuje w bardzo pani dziękuję dr Agata Hummel antropolożka latynoamerykańska z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego oba państwa moim gościem pani doktor badała pracę w polu jako formę rewolucji, a tak żartuje ksiądz i manager ido tego tematu powrócimy jeszcze w przyszłości może tak informację o godzinie jedenasty po informacjach wracamy
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA