REKLAMA

70 lat Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Co znaczy dzisiaj?

Światopodgląd
Data emisji:
2018-12-12 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:39 min.
Udostępnij:

Konstanty Gebert z Gazety Wyborczej rozmawia z Agnieszką Lichnerowicz o 70. rocznicy uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agnieszka Lichnerowicz, bardzo serdecznie zapraszam państwa na Światopodgląd. Wydaje mi się, że dosyć niezauważenie, jeżeli w ogóle można powiedzieć, chyba w ogóle niezauważenie w Polsce, ale i w dużej mierze na świecie przeszła jednak dosyć ważna rocznica, czyli rocznica 10 grudnia czterdziestego ósmego roku, kiedy to została uchwalona Powszechna Deklaracja Praw Człowieka. I chciałabym o dziedzictwie i stanie tej deklaracji praw człowieka w ogóle porozmawiać, o tym czy prawa człowieka są ideologią, jak słychać szczególnie po prawej stronie i czy ich czas się kończy. Dlatego państwa gościem jest Konstanty Gebert z Gazety Wyborczej, dzień dobry. Rozwiń »
Zacznę jednak gdyby tak się zdarzyło, że rozmawiamy dziś, a dziś parlament Europejski przekazał symbolicznie Neo Lachowicz z końcową mówi mi nagrodę imienia Sacharowa sensorów reżyser ukraiński odsiaduje wyrok 20 lat więzienia w rosyjskiej kolonii karnej oskarżony o akty terrorystyczne na Krymie do toalety, choć ten zarzut jest podważany uważany jest za więźnia politycznego wcale jej kolegi seniorek seniorów.

Szanowni państwo, a te, których system jest niezwykle smutny dzień dla nas wszystkich składali hołd Olehowi Sencowowi, reżyserowi pisarzowi ukraińskiemu, który przetrzymywany jest zwolniona od wody w polityczny oni z tego roku laureat z nagrody Sacharowa niech on był komunizm i protestował nielegalnej aneksji Krymu przez Rosję, a w dobrej historii ojczyzny, choć są także nagrody zostaną na jego determinację zaangażowanie w ich obrony praw godności ludzkiej demokracji oraz państwa prawa szczupły z ewaluacji prasę i wartości, które są fundamentem projektu Europejskiego to szef parlamentu Europejskiego Antonio Tajani, dodając że też dziś w Rosji odbywały się pod pikietę takie jednoosobowe, bo te są legalne w tym systemie prawnym 

Rosjanie przekazywali sobie demonstrujący taki plakat, na którym przypominali właśnie w Sycowie o tym, że jest on laureatem nagrody Sacharowa oni skandują żadnych haseł czy są pilnowani przez policjantów, ale przypominają głosem co woził go też warto przypomnieć, że Sencow, gdy głodował i w ogóle wypowiada się wypowiada się w gronie kilkudziesięciu około 70 innych więźniów politycznych z Ukrainy szczególnie z Krymu również Tatarów krymskich, którzy są w rosyjskich więzieniach przypomnę państwu Konstanty Gebert z gazety wyborczej z państwa gościem, zanim przejdziemy do rozmowy właśnie powszechnej deklaracji praw człowieka to takie pytanie, które nie wiem czy jest odpowiedź, ale taki sposób wydaje się to ważne g RO żar był co ludzie, którzy ryzykują życie w i czy, dokonując aktu symbolicznych czy realne stają w obronie praw człowieka nazwijmy to jak co rozumie, dlaczego ludzie to robię czasami zupełnie nic nie taktycznie nieracjonalnie po prostu w no właśnie, dlaczego nie rozumiem ludzi czy tego nie robi to wymaga odwagi to jest bardzo ryzykowne często, a życie w niewoli upadla jej wtedy, gdy jest dla mnie wybór takiego dość oczywisty czy dobra być może przesadziłem z tym, że nie rozumiem, bo dużo łatwiej się decyduje, kiedy się o ponosi odpowiedzialność wyłącznie dla samego siebie rozumiem, że ludzie są odpowiedzialni też innych nie chcę ryzykować w rozmaitych reżimach mogą skończyć tak jak sensorów natomiast czy Niezgoda na zniewolenie i takie poczucie, że w bez obrony praw z Karolem jednych zginiemy jest chyba jedyną stałą rzeczą, jaką obok miłości inni spotkałem we wszystkich innych krańcach świata i i to czasem kiełkuje w sposób zupełnie niesamowite pamiętam w Tajlandii rozmawiałem z rynku taką grupą w birmańskich robotników sezonowych, którzy jeszcze było zapełnienie dyktatury jeszcze kiedy pani Iza w Soczi była dobrych szanowana przez wszystkich inwestycjach w deptak i Termaliki jeździłby do Tajlandii za pracą były wykorzystywane w sposób okropny raczej były okradane z pensji traktowany jak śmiecie wykorzystywane seksualnie w Tajlandii podobnie jak już po swojej stronie granicy i kolesie wszystkie rozpaczliwie uczyła angielskiego z takim poczuciem, że to jest powstały narzędzia, by się wyrwać z tej nędzy, które się znajdowały się w 1 z tych dni trwali niż to w warunkach zupełnie dziewiętnastowieczny przerażających jakaś lokalna organizacja praw człowieka urządziła szkolenia na temat praw człowieka i nasze zapytałem tych dziewczyn w system się czegoś przydaje się w jakiś sens no tak w oczy patrzyły w Bochni przyjechał jakiś taki biały facet zawraca głowę trzeźwego klas miały lepsze rzeczy do OFE do zrobienia zgoda jest pewną liczbę osób wierzy jednak na nr 3 lata Bukowi wytłumaczyć i powiedziała mi łamaną angielszczyzną tak to przyszła 1 pani im mówili o prawach człowieka prawa człowieka prawa człowieka, a ja idę do domu i myślę i pomyślałam i Alma Ambra w kasie Buricia Lech, dlatego że nie jest czymś niesamowitym od kiedy kiedy jesteś obecny przy tym jak to sobie uświadamia jak mam prawa nie po remisie 2 daje prawa jak i nie to jest moja własność i tylko w żaden generał nie jest w stanie złamać i zaraz wrócimy, gdy go słowa słowa słowa duże słowa im to jest 1 rzecz, którą ktoś mógłby teraz pomyśleć, a druga to oczywiście jak to często słyszę, że po to jest piękne cóż to co trzeci taki bardzo naiwne utopijna, a nawet, bywa że szkodliwe bo, bo świat jest, jaki jest ale zanim wrócimy do tych pytań emitują przypomnę państwu mógł jeszcze z preambuły fragment powszechnej deklaracji praw człowieka, zważywszy że uznanie przyrodzonej godności oraz równych i niezbywalnych praw wszystkich członków wspólnoty ludzkie z podstawą wolności sprawiedliwości pokoju świata, zważywszy że nieposzanowanie nieprzestrzeganie praw człowieka doprowadziło do aktów barbarzyństwa, które wstrząsnęło sumieniem ludzkości, że ogłoszono uroczyście jako najdonioślejsze cele ludzkości dążenie do zbudowania takiego świata, w którym ludzie korzystali Rooney z wolności słowa i przekonań oraz wolności od strachu inne ręce dziś testem kontekst czterdziesty ósmy rok kontekst drugiej wojny światowej w dobrym miejscem, gdzie szczególnie bolesnej w Europie, ale no chyba szczególnie hal w tragicznej w Europie i zastanawiam się jak bardzo ten dokument właśnie jeszcze dzisiaj coś znaczy też biorąc pod uwagę, że w jego obronie powinna stawać organizacja narodów Zjednoczonych z radą bezpieczeństwa na cele, których członkami są mocarstwo Chiny Rosja, ale też co z Europejskiej, którą widzimy, że bardzo często bardziej kieruje interes niż na poszanowanie podstawowych praw człowieka na dobrze, ale czy ta ONZ czy hipokryty trzynastką rum pozwana nieskuteczna, kiedy się z zdobyła na tyle, żeby powiedzieć my żadnych praw człowieka nie uznajemy nigdy ta deklaracja wytycza pewną normę, do której wszyscy muszą się stosować nawet jeśli ją łamią jakoś wokół bardzo trafnie kiedyś powiedział, że hipokryzja to jest hołd, który występek składa cnocie gang innymi słowy, jeżeli się nie narusza prawa człowieka to się w 26 i robić dla nikt nie występuje z otwartą przyłbicą i mówi, a teraz dostajecie wszyscy, bo tych prawach człowieka jak zły jak my bronimy praw z nich może broniły na nasz typ osób, które jest azjatycka koncepcja praw człowieka jest inna od zachodniej jako żywo nigdzie w Azji nie spotkałem ludzi uważają niż ja bym wolał nie mieć swobodę wypowiedzi powiedz tak to jest bzdura, ale w po, że taki po krytycznej norma jest normą jest dowodem ogromnego zwycięstwa praw człowieka, ponieważ przy dość sporo było reżimów, które jawnie deklarował, że żadnych praw czekanie uznają dziś to już nie jest możliwe czy ciągle tak jest ja się zastanawiam, bo właśnie to coś coraz częściej złożył też prowadzi wykazu ideologie o to, o czym będziemy rozważać w drugiej części rozmowy po informacjach Konstanty Gebert każdy roboczy z państwa gościom, aby to podgląd itp wszyscy ludzie rodzą się wolniej głównie pod względem swej godności i swych praw są oni obdarzeni rozumem i sumieniem i powinni postępować wobec innych w duchu braterstwa art. 1 powszechnej deklaracji praw człowieka, która została uchwalona przez zgromadzenie ogólne narodów Zjednoczonych 10 grudnia czterdziestego ósmego roku właśnie słowa słowa słowa ogólne, a wcześniej nie było praw człowieka na czym polegała rewolucyjna dość, że powziął myśl deklaracji polegała na przejściu od, o których mowa nie do uznania do tej pory uznawano za rzecz oczywistą, że rozmaite państwa nie nadają swoim obywatelom czy też poddanym różne prawa jednak dają więcej inne, by nie, że to jest suwerennej gestii państw deklaracja powiedziała, że tej suwerenny w gestii ludzi innymi słowy rzeczy nie są prawa, które dostajemy w nagrodę za dobre sprawowanie czy za podlizywanie się władzy czy to jest coś co się wszystkim należy z racji tego, że się urodziłem się w, a więc nie można nadać nie można zabrać to jest fundamentalne rewolucję wmyśl tej właśnie od tak mówił słowa słowa ironicznie MF, bo chciałem o to by był odczyt zużycia tych przekonują się też z takich bardziej cyników Joannę oznaczeniu takich deklaracji i pewnych ogólnych zapisów szczególnie dziś, gdy się wystarczy poczytać im raporty Simon Wright słoiczki będą o tym, że przestrzeganie praw czy mamy regres, jeżeli chodzi o przestrzeganie praw człowieka w takie wpisy śledzi dyskusję dyskusję międzynarodową wokół Arabii Saudyjskiej w państwach, które bombarduje Jemen, gdzie jest największa katastrofa Humanitarna prawdopodobnie w tej chwili na ziemi w państwa, którego przywódcą, a jak wynika m. in . z danych służb amerykańskich nos zlecił zamordowanie w nie niebywałe morderstwo w ogóle dziennikarza w placówce, a nie tylko, że prezydent Stanów zjednoczonych zupełnie to bagatelizuje, ale też wiele krajów z naszego kontynentu sprzedaje broń do Arabii Saudyjskiej MO siny kiedyś jednak jeszcze przywódcy, którzy tam jeździli europejscy to tak to czasem Bruckner i co się tych prawach człowieka, chociaż na konferencji prasowej, a teraz wszyscy mówią, tak więc aż tak potężni, że to niema sensu, czyli co dziś znaczą te słowa słowa z powszechnej deklaracji uważa, że jednak ona ma sens dziś znaczą dokładnie to samo, tyle że nic nie zmieniło pamiętaj zresztą, że świat, w którym powszechna deklaracja została uchwalona był jednak światem paskudnie niższym od dzisiejszego 1 z sygnatariuszy, by związek socjalistycznych republik sowieckich i to jeszcze za życia Józef Wissarionowicz tak dobra co w porównaniu z porównać do dzisiaj może być kolejny kim rządzącej Koreą północną, ale na szczęście nie są to zbrodnie w tej skali w dzielnicy to, że pod deklaracją się podpisują reżimy, które nie mają żadnego zamiaru jej respektować nie jest czymś nowym nowe jest to, że po pierwsze, pojawiło się zagrożenia dla naszej wolności godności, której autorzy deklaracji nie przewidzieli kryzys miał związane z rozwojem technik elektronicznych internetu i technikum elektronicznego nadzoru nie ma już w Chinach mówimy o Chinach, ale jutro będzie mówić o Europie tylko to jak oni już rozwinęli technologię inwigilowania obywateli i wymuszania posłuszeństwa jest nie młodzi przeraża, a wiesz w jakim mieście na świecie i poza Chinami jest najwięcej kamer nadzoru i można je tak w ojczyźnie Magna Carta młodzi artyści z nieporównywalnym dobrze go kamera tam jest już co rusz zrywali się integrują, ponieważ oczywiście, że się integrują problem nie polega na tym, że mamy tak czy takie technologie tylko na tym, że nie mamy wystarczających norm moralnych i prawnych, żeby regulować korzystanie z ich i to jest rzeczywisty kłopot, bo powszechną deklarację uchwalono nową obliczył jeszcze ciepły piec w tak, gdzie wszyscy mieli świadomość, jaka jest alternatywa i sprzeciw wobec deklaracji było opowiedzenie się za plecami dzisiaj już coś sobie za nie pamiętam minę tak jak ty w bardzo wyraźnie wynika z raportu głównego agencji praw podstawowych na temat antysemityzmu w Europie no to świadomość możliwości zagłady przestała działać jako barierę z antysemityzmu to już nie jest świadczeniem, którego się odwołuje się tu w Europie tu w Europie natomiast Europa jednak była trochę też strażnikiem tej idei, która była strażnikiem, nawet jeżeli często strażnikiem niegodnym zaufania i noc, używając innych aukcjach w latach dziewięćdziesiątych 2000 rok, ale także podejmujących te działania, które tylko rzeczywistym szacunkiem naprawczych oddają się uzasadnić jak interwencja Boża interwencja w Kosowie w Timorze to wszystko Drozapol pokryte katastrofą libijską nadkom Elwira też przecież Ameryka prezydent stanowi, że ktoś używał tom argumentów dotyczących obrony ludzi przed dyktatorem ich pra w na zupełnie został skompromitowany w Iraku wydaje mi idzie tam został skompletowany amerykańskim kłamstwom na temat broni masowego rażenia ja nie uważam, że były to gorzej jakiś reżimie dyktatorskim było wystarczającym powodem do wojny, ponieważ bilans takich wojen jest w sumie negatywny natomiast w Iraku to akurat to już nie jest wina praw człowieka, żeby już postanowił w Planicy Adamowi bombę w brzuch oszczędzimy też używał tego argumentu zasłaniają się nim w 2 i religii ze względami nowym, ale nie jest odzyskowi w 2, ponieważ było jasne poza argumentem za agenta atomowych z nieba i szybko się okazało jest nieprawdziwy natomiast mamy takie państwa jak Etiopia, która eksperymentowała przez chyba wszystkie możliwe formy koszmarnej dyktatury i masowego mordu na własnych mitów o obywatelach i w Etiopii w tym roku rozpoczęła się dość niezwykła reforma demokratyczna, która wynikała z tego, że ekipę rządzącą uświadomiła sobie w korze żadna forma dyktatury już nie nie działa, więc z rozpaczy trzeba sięgnąć po demokrację i poprawa człowieka chwilowo to zadziałało, czyli do tak rozumiem, że zwraca uwagę na to, że z 1 strony tutaj w Europie Stanach Zjednoczonych no pojawiło się wiele też zagrożeń współcześnie tych dla praw człowieka, ale w innych miejscach świata one by na nowo inspirują ludzi też one stale inspirują ludzi one stale inspirują ludzi też w Europie masz tych francuskich wieśniaków, którzy przemycają przez izraelską granicę i migrantów w Rzymie braterstwo tak takie, gdzie mówią co do projektu moje państwo oparty jest na tych wartościach jak tutaj GATT górskim szlaku bronimy jego państwo tak mają oczywiście rację, ale ty rozumiesz jak bardzo się zgadzasz albo nie zgadza się z takim jak to tylko mniej lub bardziej wprost wyrażone w LM w dół przez autorów pomysłu bardziej konserwatywnych przywiązanych do idei narodowej czy do rodzinnej czy do koncepcji chrześcijańskie albo w ogóle religijnych bardziej niż nowe czasami niż właśnie do tej koncepcji indywidualistyczny praw człowieka i odbywa się protest i geologia też drugą odrzuca badanie, które znalazłam i sosu w przeprowadzonym w 28 badanych krajach w 73 % 34 respondentów uważa, że istnieje coś takiego jak prawa człowieka 14 % nie wierzy uważa, że nie ma czegoś takiego w Polsce tak wynika z tego badania 30 % respondentów uważa, że coś takiego prawa człowieka nie istnieją tylko pomarzyć o ważnych biologia radni z wielu różnych kwestii w tym 30 %, który uważa, że w jak jak podaje do badań opłatka ani istnieją granice ten typ co to znaczy czy to znaczy, że nie ma żadnego powodu, żeby szanować cudzą godność czy uważa, że ich doświadczeniu ich w prawach człowieka nie zostały bez nie były respektowane, a więc nie wierzą w to, że czyjekolwiek i inne prawa są respektowane są 2 bardzo różne stanowiska w 28 % tego badania wynika z Polaków z pól nie zgadza się ze zdaniem, że prawo człowieka są ważne budowanie sprawiedliwego społeczeństwa w moim kraju mogły może to znaczyć, że uważają, że w Colliers w Polsce buduje się pani jest społeczeństwo, bo to dziś jest kosztem ich praw człowieka jest ewidentnie nie są jasne, więc to nigdy nie wiemy czy jakiś stwierdzenie jest normatywne czy też opisowe to nie wiem, o czym mówimy, a ideologa ten drugi mój wątek, że w bok co jest w nim, ale lubię, ale jeżeli prawa człowieka z ideologią to jest nim także chrześcijaństwo judaizm islam czy po czy Czech czy tożsamość narodową tożsamość narodowa czy przekonanie to, że zdrowa rodzina to jest taty z mamusią lub wszystkie wizje le właściwego ze złóż tego ładu społecznego można nazwać ideologami teraz, jeżeli ktoś uważa, że to co ja uważałem, gdy bez ładu społecznego to jest po prostu prawo natury, a to co ty uważasz tę ideologię pod prąd czy jest porozumienie niewątpliwie natomiast czy prawa człowieka mogły powstać tylko w takich społeczeństwach, które cenią sobie swobodę jednostki i doświadczyły korzyści ze swobody jednostki, a więc społeczeństwa, które się wykluje liberalizm ekonomiczny, który jest dużo starszej niż liberalizm społeczny czy polityczny i mamy teraz z tą interesującą sytuację, w której wyrosła z liderem jest liberalizmu koncepcja praw człowieka znajduje się w ostrym konflikcie z fundamentalnych ekonomicznym pod glebie my liberalizmu z systemu, gdy kapitalistycznego liberalizmu wyrósł jest zagrożeniem dla praw człowieka, ale takie wewnętrzne konflikty są charakterystyczne dla wszystkich systemów wartości społecznych, a patriotyzmy prowadzi bardzo często do tego, że odmawia się prawa dobycia członkiem mojego narodu tym, którym się nie zgadza tak mnie nachodzi wypaczenia tak ale kto tutaj jest normą jak to jest wypaczeniem go nie ma możliwości obiektywnego zewnętrznego osądu, tak więc musimy mówić o prawa czeka tej ideologii tylko, że to nie wnosi nic do debat, a na koniec czy problemem w niczym takim zagrożeniem też dla powszechnej deklaracji praw człowieka w ogóle idei praw człowieka czy jednak też solidarnego w pewnym sensie działania nie jest to może być w erze tej globalizacji takiej, którą była ich niekontrolowane i wiary w torze tak globalizacja sama się po ustawia właściwie sprawiedliwie dla ludzi no mamy regres, czyli po mszy powrót do takiego do siebie Dunina realizmu do tego, że państwo na własną rękę, a tych nie można mówić o powszechnej to od deklaracji branżowe, ale jest mamy zagrożenie tyle tylko, że jak bardzo widzę alternatywy dla społeczeńst w opartych o prawa człowieka, bo właściwie, jeżeli nie prawa człowieka to albo rodzina Bóg naród, o czym nikt ich zwolnieniem, ale chodzi o to, że mój ogród z powodu wprowadzimy te gwarantują do tych tożsamości prababek, ale można zbudować system aksjologiczny, który mówi np. że mężczyźni są po prostu lepsi od kobiet w związku z tym przysługuje im Bartóka to nie przysługują albo, że w białym przysługują prawa te przysługują czarnym to jest jedyna możliwa alternatywa druga jest taka, że nie ma żadnych praw i decyduje o tym, większa Maczuga jest dla nich bardzo sobie wyobrażam sobie z równie myślącego człowieka, który wolałby w ZUS albo w prawym ustanowioną nierówność praw albo w prawo silniejszego zawodzi drugi na ład moralny, który wynika z praw człowieka w tym jest drugi dokument mogą państwo wyższy niż były po niego i to zaledwie kilka stron w LM 30 artykułów, które przypominają jak to prawo człowieka definiujemy, jaką są szeroko rozumianym, bo to nie jest tylko wolność, jaką NIK mogą niektórzy pomyśleć bardzo dziękuję Konstanty Gebert z gazet w potrzeby państwa gościom dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA