REKLAMA

Jak Zielonoświątkowcy zmieniają Etiopię?

OFF Czarek
Data emisji:
2018-12-13 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary Łasiczka, program Off Czarek, dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie. Zapraszam na dzisiejsze spotkanie, w studiu gość dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł etiopistka z katedry języków i kultura Afryki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego, dzień dobry, dzień dobry. Te widziały to jeszcze są na uniwersytecie? Są i mają pozostać, tylko nie wiadomo po co. Ale nie pozostawmy te rozważania strasznie skomplikowane i tak nikt nie wie, o co chodzi, więc nie. Zostawmy. Dobrze, możemy możemy zostawić, tym bardziej że interesujące teksty ukazały się ostatnio tygodniku "The Economist".  Rozwiń »
W najnowszym wydaniu jeszcze w poprzednim wydaniu dotyczące Etiopii właśnie tak to w Etiopii to piękny interesujący kraj w 1 z nich traktuje o w religii w Etiopii, a właściwie o sile środkowym odłamy chrześcijaństwa, które szturmem podbija zdobywa Etiopię i w momencie, kiedy my zmieniła się sytuacja polityczna prosi o to już grubo ponad 20 lat powoli powoli powoli, ale teraz wypaliło wyskoczyło nagle tak tak wyczytałem i teraz może to zweryfikować bank i zgadza się z moimi obserwacjami tak nas zielonoświątkowców jest coraz więcej w Afryce w ogóle o tym, się coraz więcej, mówi że właściwie w każdej części bazyliki subsaharyjskiej, a tam pojawiają się coraz więcej odłamów, bo to nie jest tak, że to jest 1 kościół zielonoświątkowy, który zdobywa wiele innych to jest, a wiele kościołów tzw. charyzmatycznych, czyli często polega to na tym, że pojawia się ktoś, kto głosi na ich trop po Acta rok i przyłączają się do niego wierni wyznawcy i to rzeczywiście w taki podział w całej Afryce można zaobserwować, że jest to on talent którym, której narasta, od której jest zauważalny wszędzie i tak też jest w Etiopii natomiast w Etiopii jest to o tyle interesujące nas pod wieloma względami właściwie interesujące powiedzmy może od 2 to znaczy przede wszystkim, dlatego że na wielu osobom Etiopia kojarzy się jako państwo chrześcijańskie moi w pewnym sensie kojarzy się słusznie, dlatego że Etiopia była tym krajem, który tym państwem, który w, które przyjęło chrześcijaństwo, ale w czwartym wieku także bardzo wcześnie nawet trochę wcześniej niż chrześcijaństwo oficjalnie został przyjęty, owszem nie przeżyłem horror nie nie nie mnie nie byłeś nie słyszy innym niż inne niż los takie awangardzie nie to on jednak im palec lata czekali od lat jej KRI, a także to zwycięstwo stare i jest to chrześcijaństwo on też wschodnie kościół chrześcijański, ale i po prawie 50 % o w dzisiejszych mieszkańców Etiopii jest wyznawcami właśnie w etiopskim kościele ortodoksyjnym natomiast to już nikt na tym terenie Afryki islam pojawił się bardzo wcześnie z tą jest to związane też z legendami z podaniami o tym jak Czesi muzułmanie szukali schronienia to schronienie zostało im zaoferowane przez chrześcijańskiego władcę Aksum i my już w siódmym wieku na samym początku istnienia islamu, w których ci którzy, którzy musieli uciekać z po okiem udali się właśnie część jego uczniów udała się właśnie do Aksum, czyli do dzisiejszej Etiopii także bank celem muzułmanów także w Etiopii jest dużo do 30 % tak ty jesteś dosyć zabawna historia dlatego zarzut, że to ujmuje się do tych 30 % to najlepiej chyba oddaje datą rzeczywistą sytuację natomiast Lu tym tematem inni to w tej wysokości podawane w procentach wahają się w zależności od tego kto podaje niektóre niektórzy autorzy twierdzą, że muzułmanów jest znacznie mniej same sami muzułmanie różne organizacje muzułmańskie twierdzą, że nawet doliczyli się, że 70 % mieszkańców Etiopii to są wyznawcy islamu, ale myślę, że można to włożyć gdzieś między bajki okazuje się, że liczba, jeżeli wierzyć mi etat liczba muzułmanów nie zmienia hałas mniej więcej stała w ślad z połowy lat 80 było to full tutaj też są różne teorie m. in . mówi się dużo o tym, że szybszy jest przyrost naturalny wśród muzułmanów mówi się o tym, dużo, że muzułmanie też wydają, a wnuk dosyć duże kwoty na to, żeby zainwestować w nowe ceni się chrześcijan to znaczy konkretnie płacą chrześcijanom za to fundują stypendia fundują różnego rodzaju wsparcie finansowe, które uwarunkowane jest tym, że przyjmie się islam i to kłopot, zwłaszcza w Addis Abebie to podobno działa także moda są różne aspekty tej sytuacji MMA sytuacji religijnej, ale właśnie między ponoć powiedzieć przyjmuje się, że mniej więcej tak połowa mieszkańców Etiopii są chrześcijanie połowa mieszkańców Etiopii to są muzułmanie, by w tym wszystkim pojawiają się ci chrześcijanie, którzy nie są wyznawcami tego etiopskiego kościoła ortodoksyjnego są protestantami nauk tacy też są mu się, że to jest około w nowym zoo w celu w 2007 roku podaje, że to jest 18 % mieszkańców Etiopii przy czym nikt nie podaje tak naprawdę ile wśród tych wśród tych wiernych określanych jako protestanci to są zielonoświątkowcy czytali nas tak pętli z tak tak ładnie się ich określa w rząd tak samo określa się nie tylko zielonoświątkowców, ale wszystkich protestantów określa się tym wspólnym mianem jest to po mineralną, która raczej nie kojarzy się z oznaką szacunku w fatalnym pejoratywny oglądałem sobie występ 1 z proroków surowca dla dymisje bardzo wciągające no tak ma być na tym polega młody w pięknym lśniącym marynarce wciągający ludność tylko łapki w górę łapki w dół klaszcze my jak ktoś tam pełza po scenie ktoś wpada temu ucha w nocy ten daje świadectwo cały piękny głos Bobo, bo śpiewał też dopięcie śpiewano aż się w złych reform u nas się chce przyłączyć no tak w pięknej lśniącej zbroi, bo to to rzeczywiście tak działa na wszystkie zmysły natomiast działa też inaczej tutaj są zaangażowane znowu stosunkowo duże środki finansowe, które mają przekonać ludzi do tego, żeby się do tych kościołów przyłączać, a polega to na tym, że on no i działalności gospodarczej otwierane są firmy, a otwierane są firmy osobom, które się do zielonoświątkowców przyłączają także jest oferowana po prostu możliwość prowadzenia własnego interesu zarobienia stosunkowo dużych pieniędzy, by to duże jak na warunki etiopskie usamodzielnienia się ekonomicznego i finał Gallupa grupa wiernych wspieram tego nawet samego właśnie w ten sposób, że że jest jakby podarowanej takiej taki interes, który ten ma prowadzić natomiast ceną są oczywiście zobowiązania w stosunku do wspólnoty zobowiązań jak najbardziej finansowe po prostu trzeba na to wspólnota ułożyć ich o wiele jedno czy nie nie mam pojęcia, jaki to jest procent myślę, że tego poza samymi zainteresowanymi nikt nie wie, ale na pewno takie zobowiązania są i też element należy się zobowiązać do tego, że nie będzie się tych cech tej działalności gospodarczej prowadzić w sposób taki jak komu w duszy zagra tylko będzie się dostosowywał do zaleceń z północy wspólnoty także jest także po prostu te tezy te działania są całkowicie kontrolowane przez te grupy wspólnotowe, jeżeli ktoś chciałby działać inaczej na własną rękę no po prostu nie ma takiej możliwości mówi się może ono żeśmy zainwestowali w ciebie teraz cenami jest też winien, więc w twarz postępować tak nie inaczej niektórzy uważają, że popularność zielonoświątkowców wynika także z tego że te obrzędy te spotkania nie są prowadzone między oficjalnym tak jak powiedzmy, że obrządku wschodniego tylko lokalnym czy do oficjalnego oficjalnym to jest zależne religijnym w wolnym i Łodzi w etiopskiej Łodzi tak tak, gdy jest wiele jest język nie jest to jest językiem my tworzymy natomiast w dalszym ciągu używany jako język liturgii w kościele etiopskim i oczywiście bardzo często jest podnoszona kwestia, że on Nelson niezrozumiały dla wiernych i zresztą coraz częściej coraz bardziej popularne w tym kościele etiopskim coraz bardziej popularne są takie spotkania z rana wieczorem, gdzie po naukę języka lokalnych po angielsku często jest to 1 z głównych języków itp diakoni, ale czytają ziarnem to można powiedzieć, że stojącej kazania czy nauk może gałęzi mnie tu czytanie w pewnych pewnych ustępów są dni Biblii czy z żywotów świętych, ale też nauczanie i to już jest to się odbywa właśnie w językach innych niż ten język jest rzeczywiście nie jest rozumiany natomiast tak oczywiście zielonoświątkowcy czy w ogóle te kościoły charyzmatyczne działają w językach lokalnych no właśnie nie tylko pomachali skutek ganianie w tych Leon takich samych KUL językach dużych uznanych ale, ale w różnych małych języka hity już całą pewnością to jest państwo duży jest ważny element tego, że te kościoły stają się coraz bardziej popularne wrócił do popularności, a jeżeli ktoś z państwa chciałby zobaczyć jak ci prorocy etiopscy funkcjonują to wystarczy lekki serwisach typu YouTube wbić sobie imię nazwisko 1 z nich n p . tego surowca dla dymisje pisanego przez Th, czyli sura Hel dymisje przez PiS inny ich zobaczyć jak n p . z przemawiał występuje ewentualnie zobaczyć jego fanów chociażby w stanach Zjednoczonych po to nie jest tak, że ma swoich wyznawców czy fanów czy to nie przerwano w dobre słowo zwolenników dyskowe Czepiel, ale także właśnie w stanach Zjednoczonych ta kwestia Stanów zjednoczonych to jest kolejny element delektują się po informacjach tak jak konwencji dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł etiopistka katedry języków kultur Afryki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego studia informację już za kilka minut o godzinie 2 dwudziesty chciał powiedzieć, ale chyba nie po dziesiąty 20 w tym sensie o tych studio dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł etiopistka katedra języków kultur Afryki wydział orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego poza tym o Etiopii chodzi o środkowym kościele czadu powiedzmy orientacji się powiedzieć się pojęciem nowych chrześcijańskich, które zmienia Etiopii, który podbił Etiopię i ich w Polsce w dół w niektórzy mówią w trzecim co do wielkości kościołem myślę, że dużo już może tak być tak tak jak mówię nie ma nie ma oficjalnych danych ile osób przystąpiło do tych kościołów charyzmatycznych, ale rzeczywiście tą osobą widoczne ruchy, ale co z tymi Stanami Zjednoczonymi w no to innym stany Zjednoczone są oskarżonemu, że tak to ujmę w Etiopii oto, że to wszystko jest działalność amerykańska wylotowa dodam i że te kościoły charyzmatyczne są właśnie na ogólnym sponsorowane i wysyłane do Etiopii właśnie przez swoich rąk przez swoje przez swoje centra w stanach Zjednoczonych także są na zielone Świątki owcy czy właśnie ci, którzy przyłączają się do kościołów charyzmatyczny, jakby tego nie nazwać są właśnie postrzegani często przez Etiopczyków jako zdrajcy i to ono zdrajcy tacy podwójną, bo po pierwsze, zdradzili swoją religię tutaj przede wszystkim zmyślą o chrześcijaństwie na pod Ełkiem, a po drugie, właśnie to jakby przystają do tych innych sił, które nie są etiopski tyle właśnie troszczących artykułów pojawił się ostatnio i torze z tak bliskim odstępie czasu w The Economist pojawił się 2 dotyczące Etiopii, a pewnie już z korzyścią miesiąc 32 do tyłu to Total Etiopia niemalże jest już tak stary stałym elementem inne, że co był chyba podkreśla, że co się dzieje wyjątkowego w najnowszym wydaniu Anne o wyzwaniach stojących przed premierem, który reformuje państwo natomiast to 1 z cytowanych Etiopczyków mówi my na reformach się nie znamy my się bardziej znamy na rewolucji w no tak to znaczy, gdy to, że się tam dużo dzieje już o tym, mówiliśmy Baran i partnerzy są na ruchy reformatorskie w Etiopii, ale nie rozumiem, że pan tutaj o tym, wspomina też kontekście wierzono świąt palców mogą właśnie premia abi Ahmed jak się okazuje również jest, a przynależy do takiego kościoła to zresztą jest sporo ministrów rządowych i poprzedni premier i żalu żonę Świątkowo cer to właśnie i jest to jeszcze o tyle ciekawe, że na te kwestie religijne w Etiopii zawsze były istotne Etiopczycy bardzo lubią podkreślać to, że oni są, że oni akceptują tą różnorodnością religijną, że chrześcijanie muzułmanie przeważnie żyli w spokoju i rzeczywiście dużo można przytoczyć przykładów tego, że no takim bardzo częstym obrazkiem w Etiopii jest to, że kościół chrześcijański stoi po 1 stronie BU Ga meczet po drugiej stronie na jej tutaj zresztą artyście dużo jest takich atrakcyjnych niuansów np. właśnie rodzinę mieszane pod względem religijnym i takie rodziny pochodzi z Avią Ahmed to znaczy w jedno z rodziców idea jest muzułmaninem drogie z rodziców jest chrześcijaninem i ten fakt jest wszędzie podnoszony i opisywane to jest 1 z takich sztandarowych Get Stuck i na takich sztandarowych informacji o tym na ciągle jeszcze nowym premierze, która ma dowodzić, że ona jest właśnie tym symbolem pojednania i także ten aspekt religijny jest podnoszony, a tymczasem islamem tradycyjna czy ortodoksyjne chrześcijaństwo ortodoksyjnym chrześcijaństwem, a on przystąpił do 1 z tych kościołów charyzmatycznych na jej ruch to rzeczywiście rzuca pewne światło na na całą tą w znaczącą postać premiera, który jedno z 1 strony właśnie może być siły postrzegane jako ten ten symbol pojednania w inny człowiek ponad podziałami, a z drugiej strony właśnie jako ktoś, kto reprezentuje zupełnie nowe czasy dla Etiopii BMW w no i takie całkowicie rewolucyjne podejście do tego co jest akceptowane w poważne, że nie są rewolucyjne, ale z drugiej strony ewolucyjny, bo zależy mi pomysły obecnego premiera jest taki, że jeżeli jednak stworzyć jakąś formę demokracji obiecuje demokratyczne wybory 2020 roku otwiera więzienia uwolnienia Damian przeciwników politycznych trochę nie miał wyjścia to znaczy rzeczywiście w Etiopii w pewnym momencie zrobiło się tak niebezpiecznie pod względem Police i politycznym, że trzeba było mieć jakiś pomysł na to, żeby tą sytuację w państwie unormować natomiast o tak premier odcina się od tych działań rewolucyjnych natomiast one pod względem pomysłu na to co z Etiopią zrobić ewolucyjne są m. in. z 2009 roku przez poprzedniego o jeszcze poprzedniego premiera Miles znał jego została wprowadzona, aby ustawa antyterrorystyczna to była bardzo ważna ustawa w Etiopii, ponieważ ona nawet nie tyle zdelegalizowano była wiele organizacji opozycyjnych co dała narzędzie do walki z jakąkolwiek opozycją wiele osób trafiło do więzień właśnie oskarżonych o działalność terrorystyczną nosili teoretycznie, jeżeli po to jest cała masa mniejszość Etiopia 80 start, w czym ponad 2 trudno powiedzieć co jest mniejszością co z większością aut były za mniejszość prześladowanych uważa się najbardziej liczny, a lud etiopski, czyli oromo, więc tak co to są jeszcze inne kwestie rozwoju grupy no tak jest jest to 80 grup etnicznych mniej więcej tak można przyjąć ich wyrzec teoretycznie każda z nich mogła i dość w kierunku kiły samostanowienia, ale praktycznie co do tej pory wyglądało także takie ruchy się rozpoczynał to po prostu wreszcie policja wojsko połowa i rozwiązywała problem w ocenie to nie jest takie proste dlatego, że kiedy po dziewięćdziesiątym pierwszym roku władze przejęła partia, która zresztą w rządzie do dzisiaj, bo nowy premier też pochodzi z tej samej partii pomysł był taki, że w odróżnieniu do tego jak polityka była kształtowana przez tak nawet 1000 lat w Etiopii to znaczy rządziły Coke PL albo Anhalt albo Nigeryjczycy mówiąc najprościej ERM, a to w to teraz w latach dziewięćdziesiątych powstał taki pomysł federacji etiopskiej, która jest określana właśnie po podział poprzez podział etniczny i że te wszystkie grupy etniczne mają właśnie prawo do samostanowienia i rzeczywiście wydawało się, że o różnym grupom etnicznym i tak w pewnym sensie było zostały nadane prawa, o których wcześniej nie mieli i tak chociażby z tą ogromną grupą etniczną oromo, którzy tak naprawdę mi może to oni właśnie się najbardziej od teraz buntują dali oni najwięcej zyskali na tej zmianie natomiast jest wał cała masa małych grup etnicznych takich genów, ale Małysz nigdy od Nowogrodu nazwać grupą etniczną jakiś pot go biegli w jakiej się prawda wełny w tym aktorem, któremu tak społeczeństw można powiedzieć, które zostały zupełnie gdzieś tam świadomość, że one funkcjonują została zamieciona pod dywan jest oczywiście wtedy, kiedy siły, a oni domagali się jakiś swoich praw notował to o to by nie mieli szans na to, żeby zostać wysłuchani także tutaj już stworzyła się taka sytuacja, gdzie byli ci lepsi i gorsi, a tak naprawdę ci, którzy nawet, jeżeli coś zyskali, bo byli większymi grupami etnicznymi to i tak w konsekwencji byli podporządkowani tak przynajmniej się przeciwko temu się buntują tak to się o tym, mówiło byli podporządkowani tym grajcie kom, którzy mną sprawowali władzę w państwie my teraz wielka zmiana, bo abi Ahmed jest o ZOMO i nie może stoi na ciele tej partii, która jest partią tajską, bo to on jako reprezentant Homo reprezentuje interesy OIOM, ale wielu, ale może z tym nie zgadza, ponieważ Roma jako właśnie 1 z największych grup etnicznych we w Afryce w ogóle jesteś bardzo zróżnicowana jest nowym tożsamość ORMO rzadko kiedy sprowadza się do poczucia, że są o ZOMO to, że sprowadza do poczucia, że reprezentują jeszcze mniejsze grupy na jej są tacy przedstawiciele ORMO, którzy w obiektywie identyfikują się z tą polityką, którą prowadzi abi Ahmed, a są tacy przedstawiciele ORMO, którzy jedno mają uważają, że w dalszym ciągu to nie jest ich głos oprócz tego jest jeszcze wiele innych grup etnicznych, które znają uważają, że znowu są pomijane w całej tej układance oprócz tego cała masa młodych ludzi, którzy pewnie wciąż trudno znaleźć pracę, a skoro trudno znaleźć pracę no to teraz ci wypuszczanie zwierzeń dania, ale także ci, którzy protestowali w różny sposób przeciwko rządowi mówią na wszelki wypadek lepiej tych młodych chłopaków zagospodarować tak, żeby wyszkolić w obsłudze broni amunicji nie wiadomo co będzie będą wybory to będą wybory, ale sprawiedliwość musi być po naszej strony ich najlepiej mieć tutaj to da się pojawia jeszcze ten czynnik ekonomiczny po prostu Etiopia rzeczywiście jest biedna mówisz o tym, ogromnym rozwoju ekonomicznym o tym, że już, że państwo się rozwijał w tym kierunku ale, ale zbyt dużo ogromna część społeczeństwa etiopskiego to są biedni ludzie, więc CIA, a i tak naprawdę się wydaje że, że to jest ten czynnik, który jest często decydujący właśnie nie rozbiły mnie nie ta różnorodność etniczna w Kotorze Tosię wszystko bierze z tego jedno z biedy z biedy i z tego, że rzecz ludzie nie mają żadnych szans na polepszanie swoich warunków życia wtedy pojawiają się różne argumenty także także właśnie takie etniczne natomiast jeśli chodzi o o zbawienie o Lwów swojemu uformowanie różnych organizacji takich paramilitarnych nałogu w Etiopii złości zawsze tak było przed każdym mężczyzna musi mieć karabin, odkąd kraj ugina się pojawiły te są oczywiste, więc z karabinów polisą OC powódź się dobrze dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł etiopistka z katedry języków kultur Afryki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego studia informacje o dziesiąty 43 dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł etiopistka katedra języków kultur Afryki wydział orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego studio co z tymi karabinami karabiny podobno są bardzo interesujące w Etiopii, ponieważ można tam spotkać takie zabytki, których już nigdzie indziej się nie znajdziecie wiem to od kolegi, który się na tym zna, bo dla mnie karabin to karabin, ale rzeczywiście rzeczywiście mało mężczyzna bez broni NATO to nie jest prawdziwy mężczyzna z oszczędności, czyli można, by rzec, że uczeń bez długi jak Grecja czy bez karabinów w złotych na plecach ruchu, ale fakt faktem różnych RM duże, że no, jakby właśnie te to broń ten karabin czyni mężczyznę i on nie służy do tego, żeby z niego strzelać możemy się nim podeprzeć, żeby dobrze wyglądać, żeby n p . osła pogonić, uderzając z kolbą karabinu do takich ludzi już narosło na nich jedno osób mają ciężkie życie w Etiopii Otóż jest zupełnie inna historia, ale do broni jest dużo to by oni rzadko strzela, ale wygląda teraz nie do nas ja nie przypuszczam, żeby w ogóle naboje do wielu z tych karabinów jeszcze były możliwe w ogóle, że pewne, że wyjazd także coś uniwersalnego większość tych wzorów, ale na czym im przez mężczyzn w zupełnie nie znam natomiast gdy dawny wygląd to ładnie estetyki wsiada do autobusu dalekobieżnego takie wykonanie takiego eleganckiego tylko takiego tańszego lub n p . pan jak widzi białą osobę to mówi na to podtrzymali sobie, bo mam taki fajny karabin to teraz, gdy patrzymy i fragment także on karabin jest istotny przy nawiązywaniu kontaktów międzyludzkich m. in. również dostali karabin, który służy do wielu rzeczy ale, żeby tego osoba posiada 3 posiadaczem karabinu miał większą przydatność bojową to należy go wyszkolić w 8 z całą pewnością nie o to kto jest tak uzupełniają zupełnie inna sprawa natomiast rzeczywiście jedno jest ta akceptacja też w obronie Piasta to jest istotne i euro i przyzwyczajenie do tego że, że ludzie chodzą z bronią po ulicy natomiast natomiast wydaje mi się, że też jak im mocno wierzę w to, że Etiopczycy są mu takim narodem naród oni sami o sobie mówią, że nie są PiS Gowin 5 pułk i rzeczywiście rzeczywiście w Etiopii on dosyć łatwo zażegnać niesnaski i natomiast dosyć trudno sprowokować jakieś większe wybuchy niezadowolenia i to się przekłada na tę sytuację polityczną dlatego myślę, że wielu innych miejscach na świecie przy takiej czy w takiej sytuacji, jaka jest, jaka była w Etiopii to już dawno doszłoby do rozlewu krwi natomiast tutaj ta wiara w to że, że ten, kto sprawuje władzę jednak doprowadzić do jakichś pozytywnych zmian jest ogromna i właśnie wspierana takim atakom wiarą w to, że lepiej żyć w pokoju niższy niż walczyć dalej i że on i to zresztą widać też, by co na pokładzie widać dla tego nowego premiera widać to chociażby poprzez oklejanie samochodów czy czy sklepów podobiznami tego premiera inny i o w slogany, które się pojawiają w różnych miejscach, które właśnie mówią o miłości, który mówią o, a o równym o pojednaniu także nim także był obok czytamy dużo o tym, że, że gdzieś są jakieś zamieszki właśnie, że gdzieś się szkoli hotel tt grupy takie paramilitarne i to wszystko jest prawda, bo to jedno drugiego nie wyklucza natomiast RM natomiast na dół w dużej części Etiopii widzi się właśnie te pozytywne emocje powiedzmy IAI jest zaufanie do rządzących co też powiedziałabym Jean, że jest w pewnym sensie taką takim elementem kultury etiopskiej się jednak, jeżeli ktoś rządzi, jeżeli ktoś ma władze na to dotąd władze należy uszanować to głównie w tej części o chrześcijańskiej, ale to jest na przestrzeni wieków mocno wkomponowane w swoją kulturę etiopską polityczną kulturę etiopską to zależność od silniejszego i akceptacja tej zależności donosi, że rząd zapewne obwód Otóż, dlatego że w wciąż mamy do czynienia z z premierem, który służy młodym miasta żonie o wieku, chociaż jest kuchnia też jeszcze 2 lata, a także stały nie jest tak na czym to od początku, kiedy on objął władzę na pojawiały się ptakiem, a dla młodych niepokoją mnie nie zmienia to nie mówię o wieku nie mówię o tym, że pojawią się informacje o próbie zamachu w on zresztą występowały przemawiał w pewnym momencie w takiej żołnierze takiej takich szklanej klatce też były strzeżone tak tak były różne role w życiu stało się teraz się żołnierza z rzeką mieli go zastrzelić albo nie wyszedł przekonał ich nie dali kurze to zrobi fajny facet no, więc właśnie to jest taka dosyć zaskakująca mały sytuacja czy to rzeczywiście można tłumaczyć tym, że właśnie Etiopczycy tak tak chcą działać i żyć w pokoju czy też jest to jednak nazbyt echem zaskakujące, bo rzeczywiście to był na to co zyskało taki wymiar propagandowy i bardzo dobrze zarobiło trudna dla wizerunku pana premiera, kiedy okazało się, że on wychodzi do tych swoich dot do tych obywateli i mówi im Ależ nie nie strzelajcie przecież wszystko jest fantastycznie ją no tak prawda awansować Kruk niż my gdzieś, gdzie jest budzą się pewne wątpliwości nikt, kto jest reżyserem całej tej sytuacji ale, ale wydaje mi się, że rzeczywiście można mówić, bo takich 2 trendach w Etiopii 1 to jest właśnie ta nadzieja i to z całą pewnością oddolne toto widać, że to ludzie jak wieszają TP-Link, ale te portrety tego nowego premiera to widać to wynika z ich potrzeby natomiast z drugiej strony rzeczywiście jest tak, że tylko to jest przeważnie domów dalej od centrum to jest gdzieś tam po tych w takich miejscach, gdzie mieszkają te grupy etniczne, które nigdy nie miały żadnego wpływu na sprawowanie władzy, gdzie w kilometrach to jest to są odległe tereny LM i tam tak jest to już nie natomiast to często jest też tak, że to nie jest element to nie są też wystąpienia bezpośrednio w stosunku do tych, którzy przyjechali z Addis Abeby i pełnią administracyjną rolę, bo tak też jest, ale to są też często no nieporozumienia powiedzmy czy zamieszki pomiędzy 1 z różnymi niewielkimi grupami etnicznymi, które żyją koło siebie od zawsze i które często też od zawsze rozwiązują swoje problemy właśnie nam w ten sposób, że liceum oddzielają no el LM dużo lepiej rzucają kamieniami to jesteś taki typowy sposób rozwiązywania problemów w Etiopii, że rzuca się do siebie kamieniami co często potrafi być tragiczne, bo wiadomo, że Kamil potrafi być bronią śmiertelną i tak też się zdarza, ale rzeczywiście to jest zresztą on nas to osoby te rzucają kamieniami także fani Zastalu sławił swoją charyzmę mają trudne życie na zwierzęta w ogóle w Etiopii mają trudne życie jak on, jeżeli jest się wrażliwym na los zwierząt to rzeczywiście doświadczenia z Etiopii mogą być ciężkie, zwłaszcza gdzieś tam w okolicach targów, gdzie widzi się używać kuzyn powieszone główkami do dołu numery list oczywiście są mają z UE, ale ale, zanim do tego są teraz się na to tak wiszą po parę godzin albo spętane owce, które też są przeznaczone do sprzedania na ubój, ale no właśnie są ich dom, gdzie jest spętany mi nogami, a jeżeli chce się, żeby na, jakiej zwieziono czy to pracujący osioł niosący ładunek ponad 3 posła siły czy jakiekolwiek inne zwierzę, żeby ustąpiło strat to właśnie się rzuca w pozwie, że kamieniami bez ciasto widzisz jak ludzie też po to, żeby zwierzę przeszło dalej okładając kijem także w także tak zwierzęta mają ci, że jeżeli takie pewnie ruchy, które na Zachodzie już dawno zagościły w Etiopii na razie nie ma nawet nie słyszałam o tym nie mógł nie mówię, że nie ma, bo to może po prostu nie wiem, ale prawdę powiedziawszy wielokrotnie słyszałam od ludzi, którzy w Etiopii byli, że to było jedno z najcięższych doświadczeń właśnie patrzenie na to jak są traktowane zwierzęta, a z drugiej strony nie wiem nic o tym, żeby, żeby akurat w tym kierunku były podejmowane jakieś działania 1 taki pozytywny aspekt swojej jeśli chodzi o zwierzęta to taki, że kiedy on już prawie 20 lat temu, kiedy w Etiopii rzeczywiście sytuacja ekonomiczna powiedz smyczy czy poziom życia ludzi był znacznie gorszy niż w tej chwili to w ogóle nie było psów, a jeżeli się to psy spotykały sylwetkę opisał gości wyłącznie dzikie tam tam nie ma psów nie unormuje nic nie hoduje, jeżeli to koty i inne natomiast itp psy, jeżeli już gdzieś pies był to był w strasznym stanie Chudy i taki zabieg co on ma teraz widać, że sytuacja wyczerpie się po poprawie znów ktoś z hordy dzikich psów, które wyglądają zabawnie, bo często są mieszańce wszelaki od najmniejszych do największych wiele rzeczy się świetnie bardzo bardzo pani dziękuję dr Hanna doktor habilitowana oczywiście Hanna Rubinkowska-Anioł etiopistka z gazet języków i kultur Afryki z wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego, bo państwo moim gościem jest w tygodniku The Economist w najnowszym wydaniu z 8 grudnia także w poprzedniej sprzed 2 tygodni bodaj bardzo interesujące teksty dotyczące właśnie zielonoświątkowców w Etiopii, ale także do dynamicznej dynamicznie zmieniający się sytuacji w Etiopii dziękuję serdecznie dziękuję informacje już za kilka minut po godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA