REKLAMA

"Roma" w kinach i w internecie

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-12-13 19:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
22:43 min.
Udostępnij:

Piękna opowieść o Meksyku w obiektywie Alfonso Cuarona - "Roma" w kinach i w internecie. O filmie, który wzbudził kontrowersje na festiwalu w Cannes rozmawiają Patrycja Wanat i krytyk filmowa Ola Salwa.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Kultura osobista, Patrycja Wanat, dobry wieczór, witam państwa bardzo gorąco. W studio ze mną dzisiaj krytyczka filmowa, Ola Salwa, dobry wieczór. Będziemy państwu opowiadać o pięknym filmie, który od jutra można oglądać w kinach w całej Polsce: film "Roma" w reżyserii Alfonso Cuarona. Film, który zwyciężył na ostatnim festiwalu w Wenecji, Alfonso Cuaron otrzymał za ten film Złotego Lwa. Wzbudziło to niejakie kontrowersje, ponieważ film jest faktycznie przepiękny, to piękne zdjęcia i wspaniała historia, o czym za chwilę porozmawiamy. Tutaj krytycy filmowi byli dość zgodni w tej ocenie, ale film został wyprodukowany przez Platformę Netflix, czyli przez znamienitego producenta, na którego np. obraził się festiwal w Cannes. Rozwiń »
I o tych kontrowersjach właśnie o tym w jaki sposób Netflix zmienia może trochę rynek filmowy na świecie może wcale nie zmienia, a tym będziemy dzisiaj również rozmawiać, ale zacznijmy od samej tej opowieści Korona, która jest czarno-białą nostalgiczną opowieścią, gdzie stany inspirowaną biografią reżysera czy dzieciństwem reżysera 

No coś mi to przypomina takiej taki film zimna wojna w Chabówce, a Szozda karp taki silnik aktor, z którym reżyser czy Paweł Pawlikowski notabene bardzo dobry przyjaciel Alfonso Korona reżysera Romy wraca nie do końca może do historii swojego swego dzieciństwa do pejzaży, które pamięta 

Alfonso Cuaron podkreśla, że Roma to jest właśnie taka jego podróż do krainy dzieciństwa, że większość scen czy rzeczy ujęć powstała na podstawie jego wspomnień albo tak bezpośrednio jest, że są one tam zacytowane albo są przepuszczane przez jego artystyczną wrażliwość, bo co tutaj warto też podkreślić Alfonso Aaron jest też autorem zdjęć była to decyzja, która mu nie przyszła z łatwością, bo one od wielu wielu lat współpracuje z wybitnym operatorem i swoim bliskim przyjacielem Emanuelem, czyli w lubelskim, o którym po prostu miało inne już zobowiązania zawodowe 

Alfonso Cuaron sam stanął za kamerą o tyle jest jest to trudne, że po prostu łączenie funkcji reżysera i autora zdjęć nie jest takie proste, a sam peron ma wykształcenie operatorskie, więc pod tym względem nie było to aż tak ryzykowna czy niewyobrażalne posunięcia Nate zdjęcia są zachwycające w ogóle ten cały film jest utkany wypowiedziała się od tych scenach i ujęcia całości jest utkany właśnie takich ujęć czy krótkich scen, które po prostu zapadają w pamięć już sam początek filmu, kiedy po prostu przez dłuższą chwilę obserwujemy w wodę c i czyszczenie wzrostu podłogi wodę, która spływa do odpływu netto w tym romantycznego tak to jest piękna akcja z pięknej przede wszystkim to nie jest taka artysta z Castle Cinema maniera jest rzeczywiście opowieść o takim świecie, który w, których już dawno nie ma też o nowym o stosunkach społecznych może powiedzmy od domu Esterki jeżdżeniem w ogóle gdzieś, gdzie jest tytułowe Roman Roman to miejsce wiesz co powiem ci szczerze, że aż tak dokładnie geograficznie nie gminne nianie nie skojarzyłam Romy z konkretnym miejscem mamy też anagram słowa Amor miłość, czyli tematu przewodniego tego filmu ba obserwujemy tutaj meksykańską rodzina z klasy średniej, który właśnie wychował się reżyser i ich gosposie min, która pochodzi z jak to się mówi recenzent rdzennej ludności Meksyku liter ranni równość społeczna są tutaj 1 z tematów opowieści, bo z 1 strony tak jak powiedziałaś mamy przepiękne sceny in pejzaże różne takie sytuacje za zatrzymane w kadrze w kadrach przepiękne biało czarnych z drugiej strony mamy właśnie tutaj opowieść o rozpadzie rodziny, którą 2 kobiety, starając się z skleić się tym mniej lub bardziej naboru matka też bardzo przeżywa rozstanie rozstanie z mazią, która po prostu porzucił swoją rodzinę, a z kolei ta druga kobieta Cleo też się też, że hasło jest osobisty dramat niem rad jak to źle oglądało aż komisja weźmie to ono bardzo dziś wody z pięknym poetyckim tak jak chociażby z tej maniery taki artysta w swojej Annę do tych bardzo wciągająca historia też o kobietach wobec takich ruchów w stronę oddany tym kobietom z dzieciństwa Arek Aarona miałem wrażenie, bo to one tam właśnie walczą o Teo o to by scalenie rodziny, ale w ogóle dla mnie to jest taki trochę taki właśnie trochę film o rozpadzie, bo tam rozpada się i to miasto i ta rodzina i też stała ten związek służącej Cleo, a w zasadzie wszystko jest na takiej granicy rozpadu gdzieś na nad jakąś taką przepaścią albo przed zakrętem, za który nie wiadomo co o tym co jest już są dla mnie też na kim jest o tym, że wszystkie nasze ludzkie dramaty są absolutnie czymś naturalnym są wpisane w mym prawidła życia w prawidła natury i to, że my mamy teraz taką kulturę przymus szczęścia nie oznacza, że to jest właściwa jedyna narracja coś bardzo rzuciło w oczy, kiedy oglądałam właśnie Romy Totolo jak jak wiele ciężkich i takich dramatycznych wydarzeń się się dzieje, które są właśnie takie spory takie żywią powiedziałam są są częścią życia są wpisane w ten krajobraz krajobraz nie ulega zmianie on też inni też się też jakoś trwa w tle i to też myślę, że bardzo taki istotny filozoficzny element tego filmu natomiast, że ta zmiana w tym rozpad to ja mam takie poczucie, że słowo pisane dla pokrzywdzonej, że to jest właśnie to jest jedyna stała tego świata zmiana i rozpad przy czym ten rozpad nie oznacza końca po raz w tym rozpad właśnie tak, o którym tutaj tutaj tak ważni mówi się dla mnie oznacza po prostu takie cechy procesu ilość zmian, że życie jest zmianą to masz rację tak to krajobrazy trwali tu krajobraz może być utrwalony na taśmie natomiast życie jest czymś co też może być tylko w takich fragmentach uchwycone MO już w momencie, w którym wywołujemy klisze, ale w momencie, w którym zatrzymujemy kamerę cyfrową życiu poszło dalej już ten rozpad inną stronę dna następuje z magistrem roczna zmiana nie zwiodą odnośnie do rzeczy to nazwać rozpadem czy wręcz nazwać to on nie zmienimy w pewnym zajęcia bardzo się podobało w ogóle w Romie to może, żebyś ten film będzie można z 1 strony interpretować taki bardzo osobisty sposobie i tak jak my to trochę zaczęłyśmy od tego, czyli wzięłyśmy pod uwagę te wątki bardzo osobiste też dla bohaterów tej Annę tego filmu, a z drugiej strony też widzimy jakiś taki, że wieś świat, który możemy odczytywać społecznie Lis ucieszy panda z UE, czyli też no właśnie te derby, bo romans tak jak się doczekałam, gdyż taka dzielnica właśnie trochę inteligencka była taka trochę inteligenckiej rodzina Tadeusz Sobolewski w tekście porównał ją do Saskiej Kępy Heleny warszawskiej dalej, ale jest i jest to ta dzielnica, gdzie mieszkają w pięknych willach bogaci ludzie, którzy mają służące czy jakiś opiekunki domów Naidoo to też złe dla mnie bardzo ciekawe, że tamte różne w zależności społeczne w tym filmie są świetnie przekazany, czyli tereny te wspólne zależność pomiędzy uszu służb ową, a w ludźmi, których pracują też też ten świat służący hitem niższej klasy społecznej i ten świat wyższej klasy społecznej te sondaże, które rodzą się bierze głos wyraźnie do czytałam właśnie to jest dzielnica Meksyku to bardzo bardzo fajnie się o tym, dowiedzieć się ME, ale też czujemy się, że te zależności społeczne myślę, że wy wykraczają też, że my poza taki kontekst powiedziałbym, iż historyczne często Gonera i taki czysto społecznym pamiętajmy, że jednak i tutaj mamy dość do czynienia też z i kiedy mówimy o tamtym rejonie świata to zawsze przychodzi jednak namyśle hasło kolonializm i post kolonializmem teraz jest jeszcze zupełnie nowa zależność Meksyk koło i Stanów zjednoczonych ten kontekst emigrację oczywiście to nie jest 1 do 1 w tym filmie nie jest to wspomniane natomiast to jest tak takie oznaczenie, które moim zdaniem w sposób oczywisty się też narzuca, że to jest właśnie to co powiedziałaś te nierówności społeczne i ta dobrze sytuowana klasa, która korzysta z ich pracy mniej uprzywilejowanych, którzy są ma się też w mają odrębną też kulturę żyją obok mają swoje właśnie tam inne zupełnie rozrywki inny tryb życia jednocześnie co bez nich bez ich obecności bez ciężkiej pracy ta Minta z grupa społeczna nie funkcjonowała tak dobrze tak naprawdę to tak Cleo jest taktyka spoiwem, które w, który trzyma to rodzina, który wstaje, która wstaje rano robi śniadanie sprząta po obiedzie w za chwilę Ola wrócimy do naszej na rozmowę Ola salwa krytyczka filmowa ze mną dzisiaj w studiu teraz informacje Radia TOK FM, a przypominam, że my rozmawiamy o filmie romans z nowym filmie Alfonso Korona film, który otrzymał złotego lwa podczas ostatniego festiwalu w Wenecji, a od jutra można go oglądać w polskich kinach kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór to jest wciąż kultura osobista w studiu ze mną Ola salwa krytyczka filmowa dzień dobry stan gorąco raz jeszcze ktoś wcześniej raz i rozmawiamy proszę państwa dzisiaj o filmie Romana najnowszy film Alfonso barona odwiedza ten film możemy oglądać w kinach w całej Polsce, a film kilka miesięcy temu zdobył główną nagrodę złotego lwa na festiwalu inne w Wenecji tam zachwycały śmie się nad zdjęciami na Madonnę historią Romea jacht zaczął on cały oddział naszą audycją od takiego mrugnięcia okiem trochę porównania do filmów Pawła Pawlikowskiego tych ostatnich, czyli czarnobiałych opowieści gdzieś inspirowanych innym przyszłością i taki właśnie nostalgicznych z dystansu, ale jednak bardzo bardzo intymnych realnej historii i faktycznie tak tak to jest oczywiście wszyscy teraz zastanawiają czy w takim razie Alfonso Aaron zgarnie Pawłowi Pawlikowski Emu Oscara sprzed hossy za, bo niestety przy złotych globach jak się okazało, że to właśnie Roma dostała zielone nominacje Annie zimna wojna jak ty na to patrzysz w PiS to jest w ogóle ciekawe kim IR la ciekawe pytanie ciekawe porównanie tak jak te 2 filmy z ze sobą rywalizowały tylko, dlatego że Soły czarno białych myślę, że w tym roku w takiej czołówce filmów nieanglojęzycznych czy filmów zagranicznych, które rywalizują o te najniższe w najbardziej rozpropagowane złote statuetki, czyli Oscary nie mamy bardzo wielu filmów, o których mógł, o których jest mowa, ale nie jest jeszcze brany pod uwagę film japoński, który zdobył złotą palmę cisza Clijsters porady i IS on właśnie też będzie rywalem Romy się przy złotych globach powiem szczerze ja nie za bardzo wiem jak się do tego odnieść, bo on mam wrażenie, że w Polsce jednak odbieramy Oscara czy nominacje do Oscara dla Pawła Pawlikowskiego dla Łukasza żonaci autora zdjęć Joanny Kulig odtwórczyni głównej roli praktycznie za pewnik oczywiście bardzo im tego życzymy im bardzo kibicujemy natomiast rynek amerykański i wziąć się troszeczkę innymi prawami EMG filmy Pawła Pawlikowskiego ma dobrego dystrybutora Amazon Studios natomiast Roman Netfliksa i to właściwie może być bardziej pojedynek tych 2 dystrybutorów, którzy mają też, że tych imprez są też platformami w jej audi, a nie samych filmów pamiętajmy, że Oscary to jest bardzo dużo marketingu takich właśnie przepychanek na reklamy i inna atakiem tutaj zagrywki, a nie zawsze ta ma wartość artystyczna tutaj tutaj wygrywa rzeczywiście w przypadku ramy zimnej wojny na to są bardzo mocni przeciwnicy i w takim pojedynku bezpośrednim w przy przy głosowaniu mogło być prawem praktycznie pół na pół i trochę oczywiście śmieje się z EFS z tych wszystkich komentarze, które się pojawiają nowe interwencje Tychy i tych wszystkich spekulacji nawet tych wszystkich artykułów, które paliły się właśnie po ogłoszeniu nominacji do do złotych Globów i rozrywanie szat zimna wojna to nie dostała numer nominacji no proszę państwa cieszmy się w ogóle z akcyzy i innych nagród wyróżnień dlatego inne filmu i oceniamy faktycznie film względem wartości artystycznej, a mnie ani walecznym wzrostu nie rozgrywamy szat to jednak kolejne słowa czuła się z partnerów są oczywiście miłe, że są mu, żeby było śmieszniej po prawie, że doszło do rywalizacji tych 2 filmów w Cannes, bo Roma początkowo była przyjęta tam do konkursu, ale właśnie z powodu tego co powiedziałaś, czyli obecność Netfliksa na pokładzie filmy nie mógł ostatecznie wziąć udziału w ME w walce z inną, ale mąż Ano właśnie no to słońce skupmy się w takim razie chwilę na tym Netflix się i jeść powiedział na początku naszej audycji, że ekrany syren Netflix ceny mówiąc delikatnie trochę się poróżniła chodziło przede wszystkim o to, że Netflix to oczywiście dystrybuuje swoje filmy i internecie ani w kinach no, a organizatorzy festiwalu w Cannes powiedzieli, że sobie nie wyobrażają tego, żeby np. ewentualny zwycięzca złotej palmy nie był pokazywany w kinach tylko właśnie trafił do dystrybucji Netflix w jaki sposób dogadał się z festiwalem w Wenecji my tutaj specjalnie używam tego słowa dogadał się albo jednak film, który zdobył złotego lwa, czyli Nero ma będzie w ograniczonej dystrybucji w kinach Lem pokazywany, ale to też ostatni festiwal w Wenecji pokazał siłę Netfliksa, ponieważ Anna czy najnowszy film braci Coen czy właśnie zwycięska Romario stłukła Rona to były produkcje tej Platformy internetowej tak przy czym jestem zdania, że raczej z powodu potencjalnej nominacji do Oscara jest Karol szans Roma była w kinach po to jest zapis akademiczek widać na oczach własnych oraz duże zmiany na płatnych normalnych seansach Wenecja też bardzo rywalizuje z Cannes i z Berlinem je kiedyś te festiwale były równorzędnie traktowane mówi się więcej wielkiej Trójcy europejskich festiwali je potem Wenecja trochę straciła stroje ZGM szczytach berlinka analizę wraz z takich Wenecja, a w ostatnich kilku latach m. in . z powodu dopuszczenia do konkursu głównego właśnie takich wielkich amerykańskich produkcji, ale jednak ambitnych wyborczego, by nie mówić o np. grawitacji lala będzie czy filmy, którego jakoś szczególnie w czułością nie da, że gminy mówi o kształcie wody na to to są filmy, które jednak mają ambicje Arka artystyczne w gminnej tonacja tutaj na tym wygrała, dlatego że o tym, festiwalu mówi się, że w tej chwili to tam właśnie tym pokazywane są filmy, które potem zdobywają Oscary w Wenecji Toronto to są właśnie w tej chwili takie bardzo oscarowe festiwale natomiast jeśli chodzi o samego Netflix Santo to ta rola jest taka właściwie niejednoznaczna, bo w nie jest tak to w jaki sposób ta Platforma była zaangażowana w produkcję też nie jest do końca ujawniane wiadomo, że Netflix jest dystrybutorem, ale w 1 tekście np. pojawia się informacja, że tylko dystrybutorem, a sfinansowało Romer i tak w tej partii pan media czy taki bardzo dobry producent właśnie takich ambitnych filmów, a w wyrwę w tym samym materiale, który po podrzucił mi Marcin Kamiński fachowiec jeśli chodzi o rynek w jod jest na staż to Netflix wszystkie te filmy, które były w Wenecji oraz sfinansował, więc to też nie jest do końca jawne zresztą Netflix ma taką politykę, że nie do końca ujawnia wzrost liczby fakty, które są w razie z nimi związane jedno jest pewne, jeżeli Netflix chce inwestować dziewczynom wysoko artystyczne, na które amerykańskie wielkie studia czy europejskie mniejsze firmy musząc liczyć na budżety z kilku państ w chce inwestować to tu bardzo dobrze, żeby tylko dawał możliwość kinomana obejrzenia tych wielkich dział na na dużych ekranach bez, by nie wyobrażam obejrzenia Romy nawet na największym telewizorze nawet najlepszym dźwiękiem z najlepszym najlepiej ustawionym obrazem to jednak nie jest to za mało Loos jednak kino daje nam przeżycie wspólnotowe, którego Netflix nawet oglądany z rodziną nie da tego samego w taki sam sposób, czyli znów jak dotąd jak to w życiu jest czerń Biel i mnóstwo odcieni pomiędzy, ale też i właśnie w sztuce zastanawiam się przez cały czas podczas projekcji Romy jak można oglądać ten film na banana to Piech albo w jakimś mniejszym nośniku nawet na projektorze w domu sam też nas oglądać znów tak zachwycający wizualnie przede wszystkim filmy dla mnie oczywiste, że można wszystko można nawet w telefonie komórkowym można oglądać filmy z tych chleba fakturą tutaj prowadzimy już o to od wielu miesięcy można, ale po co oczywiście można oglądać seriale takie gdzieś nawet na komórce tylko nocą co z tego tak naprawdę dostaniemy dostaniemy jakąś oczywiście fabułę ogólne zorientowanie się czy film jest jest jest blisko naszego serca czy to jest im, że jest dobra artystycznie i jako w programach, a także festiwalową przecież pracuje na festiwalu transatlantyk nieraz muszą oglądać filmy na laptopie, bo po prostu na tym polega nasza praca z żalem, że mamy takie właśnie dostęp do pierwszych wersji, która potem całe szczęście możemy jeszcze raz obejrzeć w kinie noir możesz obejrzeć taki, że poglądową natomiast trudno powiedzieć to jest to samo właśnie co przeżycie kinowe, ale nie boi się tego zwycięży to w sumie bardzo dobrze, że Netflix inwestuje w kino artystyczne, a nie boją się tego, że to będzie jednak logistyki potwór, który naprawdę na rynku producenckim namiesza i monopolizuje dużą część już znani zmonopolizować nie może, bo nie nie ma aż tak wbre w temu co się mówi jej jednak nic się, że nie ma aż tak gigantycznego budżetu jak to się boi się zawsze monolitu w korporacji i takich różnych organizacji, których całun być bez bezkonkurencyjne, ale z powodu finansowych, a nie artystycznych natomiast na wieś to takie właściwie pytanie czy zgadzamy się na to, żeby takich jak GROM w związku z tym nie powstawałaby powstawały w jakiś dziwny sposób przez 15 lat metodami chałupniczymi myślę, że to nie jest aż tak jednoznaczne jeśli cieszy, że takie firmy właśnie jak też nowy film Coenów powstał dzięki refleksowi, ale jestem sceptyczna leżą na nim kolano już nie trafi do kin przestanę trafiam na moje wojenne 1 czy 2 dni rzeczywiście zrobiła naprawdę bardzo bardzo krótki krótki moment być może ten czy wiesz no tak naprawdę jest rynek kinowy rynek wie od tak bardzo się zmienia, że być może to jest kwestia tylko właśnie regulowania pewnych pewnych ustaleń, żeby Netflix tak jak w Polsce dogadał się w przypadku Romy z dystrybutorem Gutek film z jej teren po pozwoli na rozpowszechnianie filmów na kilku wybranych ekranach ktoś mówi się, że Roma nie jest filmem, które jest sekwencyjne to nie jest impreza obliczone na setki tysięcy widzów dlatego też rozpowszechnianie go w sposób taki tradycyjny myślę, że biznesowo miał się z celem artystycznie jak najbardziej ma sens i taka ograniczona dystrybucja jest bardzo dobry dobrym kompromisem i oby Netflix chciał chodzić na takie kompromisy oraz inni inni dystrybutorzy właśnie związana z nią związani z platformami Violi, a ja mam nadzieję, że państwo po naszej rozmowie chcą pójść do kina na aromat, czego bardzo gorąco zapraszamy Roma, czyli najnowszy film Alfonso Korona w tych my w tych kinach od jutra jest takiego Ola salwa powiedziała w ciemno niewielu oczywiście ekranach i niewielu miejscach ale, ale jednak mniej warte naprawdę warto zobaczyć ten film w pięknej dużej sali kinowej aż do rąk lekarz szczególnie jeśli pomyśli sobie jak to, że Alfons układ Around to jest reżyser, który ma na koncie grawitację Harrego Pottera i więźnia Azkabanu oraz kilka innych filmów twoją matkę też np. nurtu ciekawe bardzo reżyser 1 z moich ulubionych więc, tym bardziej zachęcam zapraszamy bardzo gorąco Ola salwa krytyczka filmowa o tym wszystkim nam opowiadała, a ja również zaprasza w sobotę o godzinie osiemnastej magazyn filmowy do zobaczenia w tym tygodniu będziemy rozmawiać nie tyle o filmach co o serialach i będzie potem będziemy podsumowywać na rok serialowy już teraz państwa zapraszam nad siecią kuje Patrycja Wanat usłyszenia
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA