REKLAMA

Millenialsi: kim są? co ich wyróżnia?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-12-14 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
31:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Rozpoczynamy magazyn Horyzonty, przy mikrofonie Hanna Zielińska. A dzisiaj naszymi gośćmi są Anna Gonera politolożka, dobry wieczór, dobry wieczór, i Mikołaj Tyborowski socjolog, dobry wieczór. Będziemy dzisiaj sobie nawzajem i państwu przedstawiać milenialsów, którzy z pewnością nas słuchają teraz albo są synami, córkami naszych słuchaczy albo, jak się domyślam, w zasadzie siedzą w tym studiu, może nawet w 3 egzemplarzach. Będziemy o tym dzisiaj rozmawiać, chcemy o tym porozmawiać, bo to hasło milenialsi, ono się powtarza w mediach bardzo często, a jak się okazuje konotuje bardzo, bardzo wiele konkretnych znaczeń, łącznie z zakresem dat.  Rozwiń »
Łącznie z pewnymi inne granice ami demograficzny nie kulturowymi i różnymi innymi ja mam przed sobą raport Anatomia milenialsów kontekst cywilizacyjny raport, który po powstał na potrzeby badania rynku, a jest w nim nerek bardzo wiele tych kontekstów pokazujących pozwalających zrozumieć w jaki sytuacji są milenialsi, którzy jak rozumiem są pierwszym pokoleniem w ostatnich etapach naszej cywilizacji, która zaliczana pewną cofka, że tak powiem co w Kaliszu, gdzie komfort życia perspektywę komfort tego życia sytuację ekonomiczną poziom samostanowienia poziome samorealizacji to jest cofka, ale z drugiej strony jest bardzo dużo innych pozytywnych jasnych punktów bycia mielenia sam to na początek czy państwo się identyfikują z ME to on całkiem szeroką grupą demograficzną czy jesteście mielenia sami tak jesteśmy oboje migania sami myślę zresztą pani też, ale myślę, że nam 2 bliżej jest do tych starszych milenialsów Taia to tak na granicy UE ich na granicy tak rzeczywiście widać pewien rozdział wśród milenialsów na 2 grupy to jest bardzo mocno związane z takim momentem, w którym ani się w życiu w tej chwili znajdują się w niej to pokolenie starsze, czyli mniej więcej rocznik 198088 to jest taka grupa osób, które zapewne mając się już rodzinę dzieci natomiast ci młodsi są singlami, więc to jest na pewno jakaś taka rzeczywiście duża różnica, która w pewne pęknięcie, które następuje w ramach całej tej generacji milenialsów demograficznie jak najbardziej mam prawo się utożsamiać z umorzeniem na poziomie tego wszystkiego, o czym mówi się co charakteryzuje milenialsów to tutaj możemy dyskutować czy w ogóle istnieje coś takiego, jaką taka pewne uniwersalne Nana, który może mówić, gdyż niemytych milenialsów tak czy jest coś co charakterystycznego dla nich czy jest coś takiego co oni co nie robią co wyróżnić na tle innych pokoleń w szczególności patrzymy na taką specyfikę polską to tu też to co otrzymania wspomniała też fakt tego w jaki fazie życia znajdujemy się, bo dużo większe znaczenie niższy niż sam fakt czy przynależymy jakiegoś pokolenia, które zostało określone stworzone stanąć w ramach rocznego wymienia się dokładnie, ale wzrost w innych Stanach Zjednoczonych i odnosi trochę do tamtejszej specyfiki pamiętajmy o tym, że specyfika amerykańska też jest taka, że Amerykanie zmienia się amerykańscy dużo później zakładają rodziny dużo później zaczynają gnić dzieci, więc tato to specyfika taka takiego życia singla na konsumują tego tak inny sposób jest bardziej charakterystyczne właśnie tamtego rynku, a jeżeli chodzi o nasz rynek i że musimy polskich miastach to też warto wspomnieć o tym, o czym pani mówiła, czyli o tym, takim o tej co chce tak silna cofka wynika po trosze z tego, że milenialsi są pokoleniem, które urodziło się w czasach pewnego prosperity i pewnego wzrostu jest mi się takiej skali globalnej tak, ponieważ były to czasy a gdy związek upadł związek radziecki chylił się ku upadkowi, gdy pewna pewna doktryna neoliberalna, jakby święciła triumfy także po otrzymaniu od roku osiemdziesiątego to widzimy widzimy taki moment, kiedy po pierwsze, dochodzi do władzy Ronald Reagan Margaret Thatcher z Wielkiej Brytanii naznaczonych jest taki moment przełomowy jeśli chodzi o 1 z bramy raju się otwierają kolejarze zdali już bliski dokładnie tak i nagle uprawiać takie są takie przekonanie to są lata osiemdziesiąte początek lat dziewięćdziesiątych rzecz, że te reformy to wszystko co co było robione w duchu, a w duchu właśnie neoliberalnym sprawia, że świat jest coraz coraz coraz łatwiejszy do zrozumienia, ponieważ opiera się na takich prostych wymiernych wskaźnikach także wszystko reguluje wolny rynek należy dać należy dać im dawać działek rolnych w czasie dokładnie związek radziecki upadał Chiny się liberalizują Polska się western z wujem i żyjemy w takim przekonaniu to też taka rzeczywistość, której my zostaliśmy wychowani tańczyli i że na Annę k należy dbać o siebie i należy należy doceniać pewną rzeczywistość, w której żyjemy należy być ambitnym należy walczyć o swoje należy piąć się w po szczeblach kariery kończyć studia jak najlepsze nie walczyć o to, żeby przez moment to odrobina z tymi ściągami rzeczywiście była bardzo krótka w latach dziewięćdziesiątych w Polsce dane szczególnie wystarczyło trzeszczy w Belgii już człowiek zostawał prezesem oczywiście przy jakiejś dozie wysiłku, ale też nieporównywalna do zadań dzisiejszych czasów mojej branży dziennikarskiej jest ogromna różnica sytuacji osobistej ekonomicznej między dziennikarzami, którzy zaczynali pracę w latach dziewięćdziesiątych czy na początku lat dwutysięcznych pełne etaty różnego rodzaju zabezpieczenia socjalne zupełnie inna proporcjonalnie na wynagrodzenia też oczywiście to kolejna sytuacja mediów w szczególności prasy papierowej w stosunku do milenialsów, którzy wkroczyli na rynek ma już jak po 2008 roku to jest w ogóle nieporównywalna sytuacja i teraz widzimy w w latach dziewięćdziesiątych ty trzydziestoletni dziennikarz potrafi być absolutnie samodzielnym redaktorem często nawet kierownikiem działu dzisiaj trzydziestoletnia są bardzo częste od kilku lat stażystom we współ znajdują się pokój z kim się i nadal, licząc na jakiś rozwój w dziennikarstwie to z mojej działki, ale jak przeczytałam w waszym raporcie jest to zjawisko całkiem charakterystycznym jakimś sensie systemowym tak nie jest w ogóle myślimy o pokoleniu milenialsów tak sam fakt, że mówimy o tym, że takie pokolenie istnieje to ma znaczenie, że są pokolenia to też wynika z pewnego momentu historycznego, który kształtuje i właśnie, jeżeli popatrzymy na to, więc świat, w którym zmieniać się urodzili i pewien sposób wychowania i pewne wartości, które zostały im przekazany i potem spojrzymy na ten moment, gdzie duża część z nich nagle zaczęła wchodzić na rynek pracy tak czy czy był to rok 200020102012 nagle okazuje się, że to wszystko co co milenialsi usłyszeli od swoich rodziców przy szkole czy zostały przekazane przez kulturę nagle okazuje się, że rzecz, że łatwy sposób można nie znaczy, że to co ta obietnica się nie sprawdza olej różnica między self Made mana dokładnie tak, że obietnice self Made man na obietnice tego, że osoba, która skończy świetne studia będziemy świetne oceny w szkole będzie miała mnóstwo wyróżnień zdobywane test taki produkt w przyszłej pensji ani dokładnie taki beat i ta ambicja na albo nie została zaspokojona przez brak pracy faktycznie, który miał miejsce w wielu krajach albo to, że ta praca była przez wiele lat to, o czym pani udzielano nagle jest poniżej poniżej pewnych kwalifikacji poniżej umiejętności tych osób, więc jest to taki moment ogromnej ogromnej frustracji takiego zderzenia Sejm tej rzeczywistości z tym mitem, który zostanie mi wychowani dziś byśmy mówili omdlenia sekty co ich charakteryzuje to właśnie to doświadczenie cenne doświadczenie pewnego pewnego tak uderza rozdźwięk temu tego zdarzenia i ich też i też tego, że na, że pewna rzeczywistość, która miała miejsce w latach 20082012 no powinna by wskazywać nawet na takie dążenia do zmiany do chęci zmiany do jakiś chęci przynęty, abyś nabytą oby to rzeczywistość jakąś rewolucję niż dawać nazwijmy to tak że, żeby mieć większy wpływ na tę rzeczywistość to rzeczywiście obserwujemy taki moment, kiedy wielu milenialsów w wielu krajach występuje tak, żeby spojrzeć na arabską wiosnę możemy patrzeć na ruch okupuj Wall Street artu skok wydarzenia, które działy się w latach 2080 właśnie 1214, nawet jeżeli patrzymy na na rewolucję na Ukrainie i nagle po tym, po tych kilku latach tych licznych wystąpień w skali globalnej następuje taka w Lauda w takie poczucie, że właściwie to chyba nic nie zrobiliśmy ten, iż z Motyką na słońce i że zło tylko raz słońce i że jeżeli chcę budować na świat to może buduje poprzez konsumpcję taki, że tak, że to co do tostera konsumpcji to sfera Lifestyle tego wiedzieć co kupujemy w jaki sposób komunikujemy sam siebie w mediach społecznościowych, że to ma dużo większe znaczenie jest dużo większym polem do domowy oraz tworzenia niż przykładowo oficer polityka tak czy jakiś kod do od odgórnych struktury no tak milenialsi w zasadzie są tubylcami w mediach społecznościowych piszą państwo o tym w swoim raporcie, że przez to narażeni są Anna pewną zawierucha we własnym ego narażeni są na różnego rodzaju charakterystyczne swego pokolenia zaburzenia narcystyczne i mam tu bardzo ciekawy fragment, który chciałem państwu zacytować inny pokazujący jak to właściwie z tej sytuacji i startowej, kiedy milenialsów właśnie, by wychodzi z tego no i Barna neoliberalnego paradygmatu i widzi te wszystkie możliwości rewolucja technologiczna otwiera przed nim swoje podwoje globalizacja mówi o tym, że jako tworzy biznes w małej miejscowości to zaraz Chiny i wszystkie kontynenty będą z tego nie korzystały i właściwie bez wydaje się w pełni naprawdę wszechmocny ne no i czytamy o takim etapie rozwoju tożsamości milczenia sam waszym raporcie na poziomie emocjonalnym taki wzór wychowania buduje pewność siebie przypominającą okres narcyzm pierwotnego okres ten pojawia się w rozwoju człowieka pod koniec pierwszego roku życia dziecko uczy się wtedy chodzić zmienia postawy na stojącą przez co jego perspektywa subiektywne doznanie możliwości bardzo się rozszerza dziecko przeżywa uczucie zachwytu własnymi możliwościami w sytuacji, kiedy rzeczywiście bardzo się one poszerzają narcyzm pierwotny jest uczuciem adekwatnym często można zaobserwować udziela się również osobom dorosłym obserwującym pierwsze kroki niemowlaków tak też można pisać przekonanie milenialsów na własny temat mogę wszystko mam bardzo dużo możliwości świat należy do mnie milenialsi chcą realizować te ogromne możliwości rozwijać się najlepiej w środowisku, które zapewni im wszystkie potrzeby i będzie pełne takich ludzi jak oni pewność siebie stanowi podstawę dla uczenia się próbowania różnych rzeczy poznawanie świata w tym aspekcie neoliberalne wyzwolenie jednostki w połączeniu z rewolucją technologiczną i lokalizacyjną dało milenialsi są bardzo silne podstawy do rozwoju, a następnie mnóstwa informacji w raporcie pokazujących, że jednak ten rozwój stale listek od łatwej możliwa dokładnie tak na konto to o to, o czym, o czym mówiliśmy wcześniej czyli, jeżeli popatrzymy takie sprzężenie tych 2 czynników, czyli pewnego sposobu wychowywania i pewnego przekonania o wyjątkowości i takich modeli tak naprawdę motywujących milenialsów tego, aby publikowali aby, aby zdobyć, aby tworzyli własną własną krwią autokreacji i to, aby za pomocą różnego rodzaju mediów społecznościowych tak racja była różna tak dziś obserwujemy ludzi którzy, którzy korzystają przykładowo z Facebooka z Instagrama Snapchata czy rynki lidera i każda i tą samą sobą, korzystając z różnych mediów społecznościowych może tworzyć zupełnie inną autokracji, ale celem tej innej od autokracji to, aby odnaleźć w tym kanale jak otrzymać pewien poklask pewną nagrodę za auto kreacji, która została stworzona, więc też rajd prawą stroną znała ilość wykonali 2 kroki w pozycji pionowej dokładnie tak tego, czego oczekujemy, by bronić, bo szczęśliwy bądź bogaty wąż hodowany AIM więcej jeśli patrzymy to taki sposób to rzeczywiście widać że, że to nagroda jest ona jest wręcz to może nazwać wręcz chemiczna tak, ponieważ mózgu zachodzą tego typu czynności, które trend, doprowadzając do sytuacji, w której ta, w której ludzie z uczuciem już Kac dokładnie taką otrzyma on bardzo podobną nagrodę na poziomie chemicznym w porównaniu z łóżka z alkoholem różnymi używkami bardzo podobny sposób pewne pewne gratyfikacje dla ozdoby na osobowość narcystyczna właśnie działa świecie świecie media społecznościowe mówimy o pewnych podobieństwach możemy też, że zawęzić się ta charakterystyka lub rozszerzyć lub dokładnie porównać podobieństwa różnice naszego lokalnego naszego to milenialsów takiego swojskiego z Radomia np. imię dla miasta gdzieś ktoś mieszka pod Detroit, a można być Detroit i kto będzie Radom amerykański i teraz jak się okazuje ME globalizacja w inny niezupełnie jest wspólnym doświadczeniem milenialsów globalizację jako taka ona dotyczy jakości milenialsów, ale są bardzo duże różnice dla mnie duże 1 z tych różnic, które mnie bardziej zaskoczyła to różnica światopoglądowa wydawałoby się, że sytuacja milenialsów skłaniała, by do, jakiej się refleksji prospołecznej Bekisz refleksji na takiej niezupełnie kierującej nas kierunkach i rządów centrali stycznych populistycznych narodowościowych tak, ale nie w Polsce w takt steki wyjątkowo ciekawy wątek także w kontekście wielu artykułów, które przetoczyły się w Polsce ostatniego lata i ta kwestia polityczna była wielokrotnie podnoszona w przestrzeni publicznej pojawił się takie pytania o stanowisko tej generacji nie w kwestiach zmian ustrojowych w jej kierunku polityczna ekonomicznego wyznaczonego przez rząd PiS rzeczywiście z danych, które żeśmy analizowali wynika, że największa grupa milenialsów rzeczywiście deklaruje poglądy umiarkowane w UE natomiast tą drugą grupą, która jest reprezentowana przez 36 Londyn wśród milenialsów to są osoby, które mają poglądy prawicy Jan c nasz cykl polskich milenialsów z Polski na drugi raz druga grupa 3690 % to są deklaracje umiarkowany natomiast 36 proc szans lewicujące nie zmienia, że te postawy lewicowe są mniejszości, więc tato taka narracja tożsamościowo narodowościowa jest szalenie rzeczywiście, rezygnując on znany wśród polskich milenialsów to rzeczywiście znacząco inna niż to co widzimy w stanach Zjednoczonych, gdyż tam rzeczywiście oni w sposób bezpośredni milenialsi byli dotknięci tym kryzysem finansowym 2008 roku właśnie wtedy wchodzili na rynek pracy i oni rzeczywiście od państwa UE oczekują pewnej roli opiekuńczej w związku z tym, gdyby sami milenialsi wybierali w ostatnich wyborach prezydenckich w prezydenta najpewniej Obsta Melissa Rivers taka wykładnia tak Berniego Sandersa na pewno by nie prowadzeniem nie głosowali na Donalda trampa oni często protestują wobec niego wobec jego polityki to też jest mocno związane z faktem, że większość z nich jest dziećmi imigrantów jeszcze większym stopniu niż w poprzednich pokoleniach w związku z tym ta polityka, którą prowadzi Donald Tramp jest dla nich co najmniej niewygodna i nie na rękę i no ale by co ciekawe mimo wszystko mimo tej świadomości politycznej mimo świadomości różnic społecznych mimo wciąż istniejącego w stanach rasizmu, a nawet mimo przyglądanie się ważnemu klasie polityków, których bardzo szczególną pod klasą Micro klasą z wielkim zrozumieniem czy nawet pobłażliwością z większym niż w Polsce milenialsi patrzą na polityków i toteż jest paradoks pewien, bo u nas partia rządząca narzuca pewną narrację, którą Internal wizją milenialsi, ale polityków jako takich oceniają bardzo krytycznie negatywnie jako klasę ludzi i interesowność ludzi apodyktyczny w ludzi opętanych korupcją rządzą władzy, ale jednak tę narrację tę analizę jako swoją, szczególnie że w naszym przypadku jest to narracja anty systemowa i właściwie udaje się władze gminy utrzymać od kilku lat i władze i jednocześnie, by narracja opozycyjną natomiast w stanach Zjednoczonych też politycy postrzegani są krytycznie nie przyjmuje się ich narracji tak szeroko ceramicznymi mina milenialsi tego nie robią, a jednak jakiś jakieś pokłady wyrozumiałości są większa tak są rzeczywiście 2 wątki pierwszy związany z takim stosunkiem w ogóle do władzy do polityki ja myślę, że tutaj decyduje przede wszystkim historia kształtowania się postaw obywatelskich w ogóle rzeczywiście mamy skróconą historię, jeżeli chodzi o kształtowanie postaw demokratycznych jak otrzymane wyniki badań widzimy, że to polscy milenialsi swoje uczestnictwo w życiu politycznym postrzegają głównie w kontekście uczestnictwa w wyborach i tak deklarują, że wchodzą części na te wybory niż w rzeczywistości chodzi, ale wierzę oczywiście wezmą reprezentacje amerykańscy milenialsi bardziej ufają politykom bardziej w ogóle ufają, że to politologia polityka jest ich służbie i też częściej się nie udzielają n p . przy organizacji w ogóle wyborów angażują się kampanie angaż to jest rzeczywisty element obyczajowości amerykańskie, które u nas nie występują u nas nie występuje natomiast drugi wątek bardzo ciekawy Polski, który pani poruszyła to jest kwestia związana z wyborami nad systemowymi, jeżeli chodzi o polskich milenialsów, ponieważ jak spojrzymy na dane okazuje się, że wszystkie partie establishment owe w naszym kraju w tej grupie wiekowej były nie da reprezentowane w stosunku do populacji i 1 i rzeczywiście wykluczy jednak najważniejszą wygrywającą partię w tej grupie wiekowej jest nadal PiS, ale nawet on był nie do reprezentowania w kontekście populacji natomiast jak popatrzymy na takie partia Korwin albo nowa prawica, czyli te właśnie prawicowe albo Kukiz 15 to oni zdecydowanie wygrywają wśród milenialsów i ta różnica jest na poziomie 22 % wśród milenialsów dla Kukiz 15 przez 9 % populacji, więc rzeczywiście ogromna ogromna zmiana ogromnie dużo duża różnica no to kwestia polityczna ma światopoglądowa pewnie bardzo związane są z lokalnymi drganiami politycznymi społecznymi ma ono w Polsce w jakimś sensie zachodzą podobne procesy jak w stanach Zjednoczonych, ale jednak one mają różne podłoże ciekawa jest też różnica dotycząca mam takiej publiczności w świecie technologii innowacji wydawałoby się już tutaj nie powinno być dużych różnic, a jednak jakiś powodów to w Polsce uniwersytety są na 3 ci, którym się jeszcze miejscu, bo jeśli chodzi o ranking światowych uczelni właściwie nie ma na to wytłumaczenia pozwanie dofinansowaniem i poza tym żaby nasz w naszych uczelniach brakuje badań laboratoriów, ale przecież nie we wszystkich dziedzinach, bo jest jeszcze biznes są jeszcze start-upy są jeszcze inicjatywy niezależna od ośrodków akademickich i nadal jeśli chodzi o to aktywność właśnie dotyczącą działań innowacyjnych opartych o technologie różnica między Milanem omdlenia sami amerykański nie Polski jest bardzo duża gościł tutaj jest wręcz rażąca tak inaczej popatrzymy sobie na wskaźniki innowacyjności obu krajów to my jesteśmy na 3008. miejscu stany Zjednoczone są na czwartym miejscu ja to tak połączy właściwie jest pewną strukturą etnograf etniczną obu krajów, bo tak na to wypadałoby spojrzeć stany Zjednoczone, ponieważ są strasznie wielokulturowe to można powiedzieć, że reprezentują podejście globalne wyznam, że rzeczywiście ta wielokulturowości wiele utrudnia buduje wiele barier histeria segregacji rasowej stan dalej mocno obecna i niosąca negatywy natomiast z drugiej strony torze mają trochę cały świat wewnątrz własnego narodu powodują pewną łatwość w globalnym podejściu z przekazywania swojej wartości i do reszty świata natomiast rzeczywiście Polska przez wiele lat zamknięta, a tutaj w na naszym kawałku Europy środkowo-wschodniej jest monolitem Mono element niczym monolitem językowym kulturą w mundurach w ogóle w związku z tym charakteryzują bardziej podejściu lokalnym w związku z tym ta innowacyjność jest niejako przeszczepiano z Zachodu przeszczepiano ze Stanów zjednoczonych te postawy zachowania milczenia, a przez to, że nie są to organiczne postawy też tak nie przyjmują nie przyjmują, że taka, ale i tutaj też dostaje takie ciekawe pytanie my na nim nie do końca odpowiadamy w raporcie World pytanie brzmi tak czy w ogóle polscy milenialsi zdają sobie sprawę z tego, że to oni są odpowiedzialni za transfer innowacji z zagranicy czy oni sobie zdają sprawę z tego, że są pokoleniem odpowiedzialnym za to by Polski rynek nie był rynkiem zbytu, a rynkiem innowacyjnym aktywności i wydaje się, że wydaje się, że w tej chwili nie wiedzą, że ich rola jest tak doniosła w ogóle, jeżeli chodzi o ekonomii Paul z 2 i pytanie pytanie co się pojawia w ogóle o tożsamość zbiorową czy pokoleniową i o poczucie współodpowiedzialności zbiorowej i o to kto rozdaje te zadania i karteli i jeśli pytamy czy oni wiedzą w gruncie rzeczy tam się też nas tutaj siedzimy w sądzie czy my wiemy liczymy to rozumiem, jaka jest nasza rola i czy się zgadzamy na taką rolę też pytanie na ile ta tożsamość się pokoleniowa w ogóle jest silna na ile jest także toczy się należą do pokolenia milenialsów Czyż nie należy w ogóle cokolwiek znaczy to coś dla poszczególnych jednostek myślę, że rzeczywiście dużo się mówią Janina Sak fakt, iż wiele raportów powstają w miastach to jest ważny temat w mediach różnego rodzaju z 1 strony to jest faktem jest to, że przemieniać się tak naprawdę dziś kształtowany jest samoświadomość, a ta sama świadomość często wynika z tego jak ktoś ich opisał mnie często jest też samoświadomość to jest troszeczkę przez takie krzywe zwierciadło znajdą popatrzymy na mienia są przez pryzmat butów awokado i Rafał ma określone marki Time, a nie do końca to sprawną i często i często właśnie wiek, jeżeli patrzymy na noc tak naprawdę wiąże ze sobą ludzi tego samego pokolenia to mogą być wspólne wspólne przekonania tak to tutaj, gdyż zespół, ale już nie religijne to już złom, jeżeli należność z winy, gdy milenialsów nie łączy religie, ponieważ w 30 % ani się zlaicyzowanym i zdobędzie postępowań co następuje ich w Polsce postępuje to najszybciej wzór w całej Europie, tak więc liczyć tylko pozornym paradoksem tak w dodatku ta religia czy wśród milenialsów jest daleko bardziej selektywna to znaczy oni, wybierając użytkową, a drobne oczka do ojczyzny jak w dokładnie tak wybierają osoby te dokonane latem pojadę tam krew dodatkowo choinka też im się podoba, więc ją postawię na święta, mimo że do kościoła już tak pogańskie praktyki zawsze są w cenie i to z wielu Setla zwracać no dobrze, ale skoro oba skoro nie religia łączy tutaj milenialsów to się okazuje, że ani też, by wprowadzili swoje własne jesienne para społecznościowe rytuały lokalne są nimi te wszystkie aktywności, które uważamy za jakiś hipster czeskie no one w właściwie głównie w wielkich miastach właśnie w miejsce tych pustych kościołów się odbywają jak targi śniadaniowe targi rzeczy ładnych jakiś właśnie te spotkania tutaj piszecie w raporcie z grami planszowymi spotkanie w bibliotekach klub wyjątki, ale co ciekawe o tym, wcześniej nie myślałam to raport zwraca uwagę na to, że w miejsce tych rytualnych świąt religijnych czy narodowych wchodzą osobista jakiś rocznice albo stałe daty takie własne celebry, którzy rzeczywiście to w ramach dni w moim biografia też tablice kiedyś inaczej się świętowało urodziny czy rocznice dzisiaj to są te huczne nasze święta milenialsi są one dokładnie tak to są różnego rodzaju otrzęsiny wieczory kawalerskie to wszystko są właśnie czterdziestki trzydziestki to 70 uczniów nawet laik dokładnie tak ITI to jest bardzo ważna, o czym pani Ingi, ponieważ rzeczywiście wśród milenialsów bardzo widoczna jest taka potrzeba przynależności, ponieważ żyjemy bardzo skomplikowanym świecie w naszym raporcie opisujemy dosyć szczegółowo takiej strony ekonomicznej społecznej politycznej w mieście ekologicznej technologicznej, dlaczego ten świat jest tak trudny tak bardzo zmienne w tej chwili i to są i to co rzeczywiście, jakby odpowiedzią milenialsów na ten zmieniający się świat jest potrzeba przynależności należy potrzeb popatrzmy dom artysty ludzka właściwe jest coraz bardziej nas od rewolucyjnej rycerze i zwierząt stadnych dokładnie tak tylko, że przez setki tysiące lat Nasienna nasze potrzeby wspólnotowe były realizowane przez pewne instytucje i tą instytucją rzeczywiście może być religia rodzina praca pewne obowiązki, do których się zobowiązują pewien model który, który przyjmujemy, który jest jedyną przekazywana z połączenia Przewozy zlecamy weterani, ale jednak zgodę łączenia w liście taki, jakim się na wieki niewoli nawet dokładnie tak, ale jeżeli spojrzymy na tych milenialsów, którzy są tacy bardzo indywidualistyczny nie mówimy też o tym, narcyzm, który jest tym pokoleniu to widać ta potrzeba przynależności jest łączona z taką potrzebą tego, aby ich aż za bardzo pysznie zobowiązać Czyż przynależy do pewnej grupy, ale bez takiego poczucia, że nie ma zbyt wiele obowiązków wobec tej wyborczej wspólnoty Wilcza 8 utożsamić z kimś na poziomie estetycznym przykładowo albo nawet na poziomie pewnego wydarzenia które, które nas łączy, ale nie na co dzień tutaj fajnym przykładem wydaje mi się takich oznak patriotycznych przykładowo wezwania przykład, że myślimy o Polsce cena jest tzw. odzież patriotyczna, czyli różnego rodzaju bluzę z polską martyrologię uznana pościel tak różnego rodzaju coraz szersze segment jest bardzo ciekawy sposób na to, żeby jak, by pokazać wszystkim dookoła, że należysz do tej wielkiej wspólnoty i że jakiś sposób łączy się z czymś bardzo im wyimaginowanym, ale bez zobowiązań, ale nie będę miał z symboli nie będą uczył się tych dat oraz nie będę wiedział, o co chodzi w tej historii co najwyżej założy bluzę założył bluzę być może pójdę na nam na jakiś Marcie lekka jakiż jest awans w miarę dokładnie tak i na tym poziomie będę miał poczucie, że jesteśmy wspólnotą, ale to troszeczkę stoi sprzeczności z takim poczuciem obywatelskości tak ponieważ, jeżeli sprowadzamy z takiego konsumowania tego, czego on konsumowania narodu to może niedobre określenie, ale pewnej konsumpcji tej wspólnoty tak tej tej wartości wartości wspólnotowej to widać, że rzecz to jest dużo łatwiejsze poprzez taką powierzchowną Śnieżka niż więzienie czegoś co od nas zależy, by za powoływanie się do przeszłości, które w ogóle do nas nie zależy przeznaczanie zwiększania skali jakieś karykatury zachowanie polskiej historii zamiast bycie czy gromadzenie czy zbyt kumulowanie poczucia dumy z tego co się samemu włożyło w w w to własne obywatelstwo układa się na co dzień to mogą mieć naprawdę drobne rzeczy, bo to może zacząć od płacenia podatków co nie jest takie oczywiste w dzisiejszych czasach i też naszym raporcie się na 8 zlotego nawiązki Lędzian dziś są wyczuleni na CIT są wypełnione zwracać uwagę na taką modernizację gospodarki tak i wszelkiego rodzaju nieetyczne działania podatkowe jak się okazuje tych perfekcyjnych milenialsów niepokoją drażnią oczy z 1 strony one, iż niepokoją, ale z drugiej strony, podając wątpliwość stabilność systemu tak no bo jeżeli, jeżeli jest i to tutaj jest na rzeczywistość, którą stronę musimy się zmierzyć tak Żydzi byli przy przetacza się przed nim roztacza się przed nami pewną wizję upadku systemu emerytalnego, a do tego widzi się pewne praktyki, które mogą do tego do tego się dokładać przykładowo torze korporacji nie płacą podatków czy tak jak z możliwym w trakcie afery związanej z Manoppello, że wiele osób, które są nawet na szczytach władzy są mocno, że tak ważnej miesięcznej biznesowej kulturalnej z żadnymi autorytetami oni również dokonują też są nieuczciwi wobec nie płacą nam płacą podatki, gdy pojawia się pytanie czy, jeżeli ludzie z góry inni nie jak inni nie chcą brać na siebie odpowiedzialności za tę wspólnotę i realizować go właśnie taki sposób, dlaczego my milenialsi mielibyśmy mielibyśmy też to robić im i czy pytanie czy nasze podatki to co płacimy przykładowo na ZUS w Polsce czy kiedykolwiek zobaczymy te pieniądze tak czy ta jest pewien dobry gest gest dobrej woli wobec naszej bandzior w naszych rodzinach to jest gest bez woli, bo mało, kto ma wybór to prawda, gdyby ktoś z naszych słuchaczy chciał więcej dowiedzieć się omdlenia psach albo przeczytać cały raport ten niedostępny jakoś będzie dostępny można tylko znaleźć zdrad to sfera kropkę com drodzy państwo pogadaliśmy dzisiaj sobie trochę o mielenia mięsa w myśl, że to może być bardzo dobry temat do rozmów świątecznych przy okazji takich pytań starszego pokolenia, ale o to kiedy się statku jesz, kiedy kupisz mieszkanie, kiedy będziesz mieć dzieci ja w twoim wieku to już miałem wszystko no to te informacje myślę, że mogą pomóc zrozumieć, dlaczego to nie jest takie proste, dlaczego nie tyle milenialsi uchylają się od tych odpowiedzialności ile stają przed inną paletą wyborów w bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę w magazynie Horyzonty naszymi gośćmi byli Anna Gonera politolożka dziękuję bardzo dziękuję bardzo i Mikołaj Zborowski socjolog dziękuję bardzo dziękuję zapraszamy na informacje
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA