REKLAMA

Konsultacje wytycznych organizacji bezpiecznego ruchu rowerowego

Skołowani
Data emisji:
2018-12-15 09:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
42:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dzień dobry, Krzysztof Woźniak przed mikrofonem, Skołowani. Jak co tydzień o bezpieczeństwie w ruchu drogowym. Dzisiaj porozmawiamy o bezpieczeństwie rowerzystów, a to dlatego, że do konsultacji społecznych trafił długo oczekiwany przyznam dokument sporządzony na zlecenie ministerstwa infrastruktury, jednostki podległej ministerstwu infrastruktury, krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ona już jakiś czas temu zleciła sporządzenie wytycznych organizacji bezpiecznego ruchu rowerowego. Krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego ostatnio dość chętnie zlecali i publikuje takie wytyczne. Problem z tymi wytycznymi jest taki, że tak naprawdę nikt nie musi z nich korzystać i wprowadzać w życie.  Rozwiń »
No ale jako podręcznik jako przykład, pojawiając się były co do organizacji ruchu pieszego takie wytyczne niedawno pojawił się wytyczne oświetlania przejść dla pieszych i okolic przejść dla pieszych także jest, skąd brać tę wiedzę przygotowaną przez krajową radę bezpieczeństwa ruchu drogowego ministerstwo infrastruktury no i teraz pojawiło się do konsultacji wytyczne organizacji ruchu rowerowego, zanim te wytyczne re już oficjalnie jako przygotowany dokument trafią one przyjęte zostaną przez ministra na to jeszcze trochę czasu jest na razie konsultujemy ten dokument ma cały dokument mogą państwo znaleźć oczywiście na stronie krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego w umieściłem również na profilu Skołowanych na Facebooku odnośnika można znaleźć i zapoznać się całe dokument podzielony jest na 2 części jest to podręcznik, w którym opisane są aspekty prac na wytyczania infrastruktury rowerowej opisu ruchu rowerowego druga część to katalog przykładów jak np. infrastrukturę wdrażać jak wygląda ta infrastruktura no i skoro trwają konsultacje społeczne to nie może być inaczej skołowany jak będziemy właśnie teraz konsultować oczywiście nie będę robić tych konsultacji same państwa i moim gościem przez Skypea Marcin Hyła prezes sieci miasto dla rowerów dzień dobry panie prezesie dzwonek będzie tort nam się potem sędzia Virginia tech część oficjalną budzącą mamy za sobą to teraz do Meritum panie prezesie sprawdzałem ostatnio rozmawialiśmy w kwietniu bodajże również na temat tego jak powinna wyglądać dobra infrastruktura dla rowerzystów, jakiemu celowi ma służyć jak ją dobrze wybudować, żeby było bezpiecznie przede wszystkim, ale też komfortowo po niej jeździć rowerzystom no i prosa od kwietnia parę miesięcy minęło i rozmawiamy z bardzo podobnym tonie mianowicie o właśnie tych wytycznych organizacji bezpiecznego ruchu rowerowego w pan jako praktyk w i teoretyk też wieloletni ruchu rowerowego dowiedział się z tych wytycznych czegoś cennego nowego no i FPFF PL tutaj 2 sprawy są po pierwsze, trochę późno w ogóle pojawiają się wytyczne jak spróbowałem podliczyć ile mniej więcej Polska polskie samorządy wydawały pieniędzy na infrastrukturę rowerową i wychodzi na to, że tak z miliarda złotych to pewnie został wydany i niestety bardzo dużej części i źle wydane, gdy rowerzyści się skarżą kierowcy często też się skarżą no i trochę dziwne jest, że już zbudowaliśmy tyle tysięcy kilometrów dróg dla rowerów i dopiero teraz ministerstwo postanawia wydać podręcznik jak projektować jak sensownie wydawać, ale to na razie jest wyjątkowe, jeżeli chodzi o infrastrukturę Bogorię podobnie jak podobnie jak podobnie było w przypadku przejść dla pieszych aż 10 lat temu słyszałem jak należy oświetlać przejścia dla pieszych i teraz jak wszystkie są zbudowane dla trzeba będzie budować jeszcze raz odnowa, czyli mieliśmy trochę ich, jeżeli chodzi o czytanie tego podręcznika czy też wytycznymi no, więc albo moim zdaniem to jest ta jest troszeczkę wszystko postawione na głowie natomiast przynajmniej jeśli chodzi o kolejny gość to jest po prostu spóźniona o 10 lat 15 lat może ona natomiast jeśli chodzi o to co się dowiedziałem z tego podręcznika Ano to ja będę się tutaj chyba przez całą audycję gryzł więzy jak je natomiast na pewno podręcznik jest bardzo bogata bibliografia i widać, że autorzy podjęli próbę zapoznania się z problematyką, którą będą referować no tyle tylko, że inne i to mogę zupełnie bez ironii, bo Bobo, bo tam jest sporo takich ciekawych przykładów zresztą sam jestem kilka razy bibliografii wymienionych natomiast no i próba przełożenia czy skorzystania z tej biografii, a my jest dyskusyjna jest dyskusyjna no ale dobrze wchodzący w ten pierwszą część, czyli poradnik, czyli tak tak naprawdę to po co jest klub tego jak temu infrastruktury dla rowerzystów planować budować w podręcznik goście dość powiedziałbym obszerny, bo prawie 200 stron, chociaż w internecie pojawiały się, że za kwotę ponad 1 000 000 zł na to można zrobić zdecydowanie mniejsza znali jej opisać tą całą sytuację, ale nie nie, jeżeli ilość tylko jakość chodzi na ich nic by nowo, nawiązując do naszej rozmowy kwietniowej, gdzie mówiliśmy o podręczniku krok, który był już lata lata temu pojawił się dokładnie na ten sam temat, czyli jak wytyczać infrastrukturę dla rowerzystów czym ona powinna charakteryzować się na to ten opis w tym podręczniku przedstawionym przez krajową radę bezpieczeństwa ruchu drogowego jak najbardziej jest jest to, że może być jeszcze Velvet tłumaczyli kwota rzeczywiście przekracza 1  200  000 zł, ale tam nie tylko chodzi o podręcznik, ale też o badania terenowe tanie więc, że wiedzy być może, że żal, że tak kwota ma ona ma uzasadnienie został w przetargu ułomnych konkurencja podawała podobną kwotę, więc tutaj akurat może może to nie jest aż taki zarzut o tych zadań na porządku oka to mamy za sobą przynajmniej były były 2 podobne kwoty konkurencja działa chyba więcej złotych mniej, więc ten, kto to Totolo to nie jest zaszczyt natomiast, że jeśli chodzi o zawartość na to tak jak mówiłem jest bardzo bogata bibliografia, ale szczerze mówiąc im bardziej czytałem opracowanie innych, tym bardziej robiły mi się oczka jak talerzyki chyba Bobo Bobo trochę to to jest zdziwiony, że np. synteza dzisiaj śmieję, że w zasadzie streszczeniem tego podręcznika opracowanego przez Instytut transportu samochodowego i mieście jakich firma konsultingowa czytam, że także, że autorzy się powołują na uznane źródła, bo to są dobre źródła piszą, że rowery standardowej tutaj cytuję rowery standardowe mają na wysokości kierownicy szerokość metr 23, a wysokość siodełka na wysokości 09 m jest to również przestrzeń zajmowana przez rowerzystę co wynika z jego budowy fizycznej no, więc w przywołanym w źródłach nic podobnego nie ma ja siedzibie, że autorzy, którzy być może pisali to wielkim pośpiechu i się wydaje, że rower może mieć medal 23 szerokości w świetle ustawy prawo ruchu drogowym rower nie może być szerszy niż 90 cm to jest wymóg formalnoprawny, a i jeśli chodzi o przestrzeń zajmowaną przez rowerzystę jak sugerują autorzy no to jest troszkę na bakier z współczesną medycyną i taką no i ich doświadczenie życiowe otwory drzwiowe w budynkach ma szerokość 80 cm, czyli rowerzysta, aby chętni mogą wejść do żadnego z mieszkania, gdyby miał ten mecz z 23 się o szerokości to zdumiewające i szczerze mówiąc mnie zdumiewa, że krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego, która jest zleceniodawcą i która jest tak naprawdę podpisana na tym dokumencie, który wychodzi do konsultacji nie była mała takich oczywistych pomyłek, ale z sali Ależ panie prezesie przecież po to, są konsultacje, żeby takie pomyłki wyłapywał społeczeństwo m. in. organizacja miasto dla rowerów w winno szczerze mówiąc wydaje mi się to szalenie ryzykowne i tutaj bym jednak wrócił do tej kwoty 1  200  000 zł za takie pieniądze jednak można, by wynająć kogoś do przeczyta przed publikacją i wydaje mi się, że albo pan Michał Szromnik sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego albo wręcz pan minister Adamczyk i powinien jak najszybciej jak ową sprawę proceduralnie wyjaśnić jak to było procedowane i co się dzieje, dlatego że inny 1 okrutnie złośliwy cytat, który w przytoczyła przed chwilą z oczywistą pomyłką to jest wisienka na korcie tam jest cała masa innych rzeczy, które są całkowicie na bakier np. autorom kompletnie mylą się znaki drogowe i Annę Witczak na dobrą sprawę, gdyby traktować poważnie te wytyczne już teraz to zarządzający ruchem, by popełniali błędy w oznakowaniu, korzystając z tego podręcznika z wydaję się dziwne, że krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego innych wypuściła do konsultacji coś co chcesz po prostu niezgodne z obecnym stanem prawnym w Belgii no widzi pan ta Diaz z kolei uważam, że po to, są właśnie konsultacje faktu zatem cenę można, by było dodatkową instytucję wyłonić myślę, że też z przetargu znowu, która miałaby sprawdzić to co inna instytucja czy też 2 instytucje przygotowujące podręcznik tam napisałem, ale tak duże, ale źle, ale ale w jaki sposób diorama i jest zamawiający jest zamawiający, który chyba powinien dochować staranności z prawicą i las golf i pełny etat pełna zgoda tylko tańszy z drugiej strony zamawiający po to, zamawia u jakiejś firmy wybiera, która teoretycznie jest znana z przygotowywania różnego rodzaju podręczników, żeby mieć jednak pewność, że tam będzie fachowe podejście do rozprawy, ale po to, te są konserwacji, więc dzisiaj będziemy się tym zajmować się przed nami skrót informacji, bo sporo tego jest sporo tego jest zresztą pan prezes same i na portalach społecznościowych i ja dostałem od pana wersję roboczą uwag, więc naprawdę jest o czym dyskutować miejmy nadzieję, że te oczywiście wszystkie rzeczy, które wypisywane są jako zła w tym podręczniku i tych przykładach będą wzięte pod uwagę przy okazji sprawdzania tak jak powiedziałem mu czas do opublikowania tego podręcznika to jest trochę jest, bo bodajże 2020 rok jest tą datą końcową, więc jeszcze chwila jest, aby popracować nad tym całym dokumentem Marcin Hyła prezes sieci miasta dla rowerów przed nami skrót informacji Radia TOK FM będzie o dziewiątej 20 po nim wrócimy do naszej rozmowy w druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem przez Skypea prezes Marcin Hyła miasto dla rowerów dzień dobry panie prezesie jeszcze raz rozmawiamy na temat podręcznika czy też całego dokumentu odnośnie wytycznych bezpiecznej infrastruktury dla rowerzystów tak jak mówiłem w pierwszej części cały dokument podzielony jest na 2 części pierwsza to podręcznik, gdzie opis jest jak wytyczać infrastruktura opis aspektów prawnych opis praktyk, a z drugiej właśnie ten katalog przykładów jak to wszystko wszystko wygląda i panie prezesie ius pierwsza uwaga naszego słuchacza jest, bo w pierwszej części powiedział pan, że faktycznie nigdzie na świecie nie ma, żeby rower to 20 cm szerokości miał w polskich przepisach to również pan powiedział, że szerokość roweru to 90 cm, a nie tak jak w tym podręczniku możemy przy znanej, że 120 cm no i pan Marek zauważył że, owszem, tak jest no ale infrastruktura rowerowa powinna być dostosowywana do orderów, które np. mają przyczepkę rowerową, z których można przewozić je dzieci albo powinna być też dostosowana do rowerów trójkolorowych no ale dalej te rowery mają mieć 90 cm, żeby były rowerami nazwane, choć akurat tutaj dyskusji nie ma, bo zarówno rozwój rynku jak i właśnie chociażby te wspomniane przyczepki z reguły są węższe niż 90 cm, jeżeli ktoś, a próbował ciągnąć przyczepkę szerszą niż metr co wie jak bardzo jest to trudne w związku z tym praktycznie nikt nie nie nie korzysta z tak szerokich rowerów i też trzeba pamiętać, że tutaj ważna jest taka kompatybilność Wsteczna powiedzielibyśmy prawda żali się pan wytłumaczy co to znaczy komponuję inaczej, gdybyśmy gdybyśmy, gdybyśmy założyli Zośka wózki rowerowe o szerokości 2 m muszą korzystać z infrastruktury rowerowej to byłby problem, bo one, by się po prostu zwyczajnie na istniejących wybudowanych w ciągu ostatnich 2030 lat droga dla rowerów po prostu zwyczajnie nie mieściły także generalny może zostawmy ten temat oczywistego błędu bałaganiarstwa autorów i nieumiejętności zamawiającego odrzucenia takich oczywistych pomyłek, a niestety w obcym w tym duchu podręczniku jest znacznie więcej znacznie potencjalnie niebezpieczniejsze błędów z drutu to jest jest naprawdę, o czym rozmawiać i no dobrze to idźmy dalej w takim razie ten 1 błąd wychwycony i on jest na na samym początku jako rzecz, która bardzo się rzucał w oczy następna myślę już bardziej co do samej infrastruktury dla rowerzystów to co pan tam złapał takiego złego znaczy ja mam jednak podkreślił, że jest kwestia przepisów na dany Polski rozporządzenia mówią bardzo konkretnie, że pas ruchu dla rowerów się wyznacza przy pomocy linii 11 etap IIB potrzebę i A 4 autorzy stosują nagminnie linia 7, która ma zupełnie inne znaczenie, czyli jest to jest to błąd i to w dodatku stosują ją w sytuacji, kiedy należałoby stosować podwójną ciągłą co zresztą błędem legislacyjnym i Toyota jest wyjaśnić mówimy o liniach poziomych rozgraniczają kilopaskalu oznakowanie poziome dla druga rzecz się, że jest, że bardzo wyraźnie napisane, że znak EW 19 pasy ruchu dla poszczególnych pojazdów stosuje się na o drogach jednokierunkowych do nich dotarło do autorów i na wielu rysunkach mamy te znaki błędnie umieszczone na drogach dwukierunkowych co specjalnie sensu nie ma i to są takie rzeczy absolutnie formalnym po prostu każdy może przeczytać w rozporządzeniu, jaki stan prawny i zobaczyć porównać się, że to nie jest to co co są na rysunkach natomiast dość poważna, że dziś i szczerze mówiąc to byłby tak naprawdę największy problem mianowicie na autorzy i chyba krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego też nie do końca zrozumiała obecny stan prawny związany jest skrzyżowaniami przejazdami dla rowerzystów ich, bo wszystkie były przedstawione projekty rozwiązań tak naprawdę nie ustalają pierwszeństwa na przejazdach dla rowerzystów zlokalizowanych poza skrzyżowaniami to jest może nie oczywiste, ale w chwili obecnej sytuacji prawnej od 7 lat po nowelizacji ustawy prawo ruchu drogowym w roku 2011 pierwszeństwo na przejeździe dla rowerzystów ustalają znaki ustąp pierwszeństwa stop znaczy ba HR przed wjazdem na przejazd dla rowerzystów, bo jeżeli już rowerzysta jest na przejeździe rowerowym to ma pierwszeństwo tak czy SA Lu 13 oczywiście pierwszeństwo ustala się przed wjazdem Nowaczyka adwokata jest ta jest jazda jest on co daje stale rosną drzewa jest, że te szczegóły są ważne w inne szczegóły są ważne natomiast w praktyce jest tak co bardzo często nie dociera ani do projektantów ani nawet zdarzało się zaskakiwać policjantów, którzy w zasadzie opiniując często takie rozwiązania, że 909598 % przejazdów dla rowerzystów ma ten sposób ustalone pierwszeństwo po prostu oznaka 7 ustąp pierwszeństwa dla samochodu, który przejeżdża przez przejazd rowerzystów z banalnego powodu droga dla rowerów jest zlokalizowana wzdłuż drogi głównej wzdłuż drogi z pierwszeństwem natomiast pojawiają się problemy i to jest mój podstawowy zarzut do do tego dokumentu, jeżeli mamy przejazdu rowerzystów w ogóle bez skrzyżowania albo mamy przejazdy dla rowerzystów miejscach bardzo mocno nieoczywistych na łącznicy ach, które nie są skrzyżowaniami na dużych rondach na rondach turbinowych bibliografii tego opracowania są przywołane opracowania, które to bardzo konkretnie proponują są wręcz w Polsce wdrożenie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad n p . na węźle Rybitwy w Krakowie na takim dużym rondzie turbinowym bardzo poprawnie oznakował zgodnie z obecnym stanem prawnym przejazdy dla rowerzystów Noa tego, bo w ogóle z podręczniku nie ma ja bardzo często rozmawiam z drogowcami zarządzającymi drogami z różnych miastach Polski i tam i świadomość obowiązujących przepisów jest tak o sobie Magda już pomijam, że w ogóle się zasady ruchu na rondach turbinowych i w ogóle na rondach często są przedmiotem sporu natomiast to jest dla mnie absolutnie czerwone światełko czerwona flaga i to jest rzecz, którą absolutnie należy skorygować i tam wręcz w ogóle należałoby całe rozdziały napisać odnowa, bo dziś był kwestią Ron nic ten podręcznik się zajmuje szalenie zdawkowo atak obuwie duże ronda 3 ronda turbinowe domagają ogromnie dużo uwagi i i to jest to jest to jesteś bardzo grząski temat i nie wygląda żabę żabę, żeby autorzy sobie zdawali w ogóle sprawę z wagi problemu no ale tak jak pan powiedział bibliografię są dokumenty, na podstawie których można te wnioski wyciągnąć jak w infrastrukturę rowerową wokół tych właśnie dużych rond organizować je zabudowywać działa to tak, ale tu zdaje się je jednak musimy wrócić do tego groteskowego przykładu ludzi, a autorzy, powołując się na świetną bibliografię twierdzą, że rower ma metr 23 cm szerokości jedno to co w bibliografii trzeba przeczytać zrozumieć mieć warsztat, żeby jednak film mógł wychwycić własnej omyłki trochę trochę mnie to niepokoi tak jak mówię trochę mnie to niepokoi, bo ten groteskowy błąd z, do którego teraz wracam on się powtarza właśnie przy jej już w sytuacjach formalnoprawnych nerek i ich to są rzeczy dyskwalifikujące Mainz z trasą mamy dość istotne szczegóły i rozmawiając o tym jak wracam do tego całokształtu, jeżeli ktoś się z laików, by spojrzał na ten dokument no to on jest całkowicie obszar no ale właśnie diabeł tkwi szczegółach, więc kolejna rzecz brak już mamy ich źle zdefiniowane rower z Anną, któremu w tym także ręczniku pokazywany jest jako o szerokości 120 cm w rzeczywistości 90 cm to powinno być tak mniej więcej 3 i rentach z gola nie RO normalnie po formalnie oni tam cytują przepisy w związku z tym teraz po prostu wewnętrzna rozbieżność, dlatego że może się okazać, że ktoś nie przeczyta wszystkich 200 stron i skupić się nad kanał na tym 1 z k Toure, który zawiera ten groteskowy było to 2 brak brak opisania jak wytyczać infrastrukturę rowerową z dość skomplikowanych miejscach jak ronda turbinowe daje marzy mu koło tu nawet nie brała tylko o przykłady są błędne dane przykłady plan błędem przykłady dlatego żony w ogóle nie adresują Unia nie odpowiadają obecnemu stanowi prawnemu powtarzają typowe błędy projektowe i skutkują tym, że przyjazna rowerzystom staje się skrzyżowaniem dróg równorzędnych, bo przy przypominam wjazd na przejazdy rowerzystów nie jest włączanie się do druku to jest przepis, który istnieje w ustawie prawo ruchu drogowym zawsze i konsekwencji, jeżeli się przecinają 2 kierunki na po prostu musimy ustępować temu, kto nadjeżdża z prawej i to jest zupełnie nieczytelne tutaj i edukacja i wnioski z obowiązującego stanu prawnego przez wiele lat nie były testowane i podręcznik powinien na to postawić na to położyć zdecydowanie nacisk to toto to jest dla mnie zdumiewające że, że po prostu takiej analizy przepisów nie wykonano idea proponuje się rozwiązanie błędne i niezgodne z obecnym stanem prawnym, a może to jest wynik tego na podstawie czego też trwa bardzo Gdoś ogromna dyskusja w wielu sferach to czy droga dla rowerów, sprzeciwiając się z inną drogą tworzy skrzyżowanie, ale to nie jest dyskusja tylko to jest ewentualnie nie odczytanie przepisu powiedziałem, że przejazdy rowerzystów wjazd na przejazdy rowerzystów nie jest włączanie się do ruchu, a skoro nie jest włączanie się do rumu to jej obowiązują zasady ogólne zasada prawej ręki po prostu i oczywiście zawsze możemy to zmienić znakami drogowymi sygnałami drogowymi niech i co również wskazałem 95 % przejazdów dla rowerzystów ma w ten sposób ustalony pierwszeństwo natomiast problemem jest to co jednak kilku kartach tych tego katalogu i powtarzanych potem podręczniku, czyli przejazdy dla rowerzystów w szczerym polu prawda bez żadnego przecięcia skrzyżowania dróg samochodowych to to jest problem, bo tam właśnie brakuje tego A 7 trzeba 20 ustąpi pierwszeństwa stop dla któregoś z kierunku, bo oczywiście można odbierać pierwszeństwo samochodom nie i rowerom którejś z tych grup lub przecinających się strumieni pojazd na morze też dlatego, żeby wszyscy zwalniali przed tym krzyżowanie się druki te zapewnienia bezpieczeństwa w unii no ale to jest jednak kwestia długu w 2 przykładach, które znajduje się podręcznik koło co właściwie należałoby wykazać, że to ma tak zostać obowiązuje zasada art. 25 ust. 1 ustawy prawo ruchu drogowym ci zasada prawej ręki to jest chore intuicyjne, a jest to jedyna możliwa interpretacja przepisów bo, bo to jest wprost napisane prosto wynika z obowiązującego stanu prawnego no dobrze to kolejna kwestia, na którą również wskazuje nasz słuchaczy pan Mirosław czy w opracowaniu uwzględniono tzw. spowalniacze dla rowerzystów, czyli różnego rodzaju Mann, z jaką jest jak jest geriatria jest dobrze jest wyjazd pani Mirosławy są jedynie zaczepki nie uwzględniono niedobrze niedobrze niedobrze, dlatego że znowu autorzy powołują się na przykłady holenderskie nie do odczytu, mówiąc że w Holandii progi zwalniające na drogach dla rowerów są na motorowery, które są dopuszczone znakami drogowymi na niektóre drogi dla rowerów w Holandii i one dla rowerów są zupełnie nieskuteczne w Polsce są przykłady progów zwalniających wraz z Elany w nie, ale wnioski z ich stosowania są dyskwalifikujące zresztą na samych zdjęciach w tym podręczników widać wyraźnie wyjeżdża na ślady obok progów zwalniających po prostu rowerzyści jadą albo potrawie albo po chodniku czyli, budując te spowalniaczy, że tak naprawdę wywołujemy konflikt z pieszymi wywołujemy konflikt ten sposób, że znane są przykłady, kiedy takie progi są wykorzystywane przez niektórych rowerzystów do akrobacji danych o sprawdzać czy jedzie rowerzysta bardzo szybko jeszcze skacze na tym progu i generalnie to jest coś co co należy wyrzucić kota to po prostu kompletnie nie ma sensu, a tam, gdzie jest stosowane to jest stosowane w zupełnie innym celu niż sugeruje to podręcznik tam zresztą w ogóle jest więcej takich kwiatków, bo n p . z projektanci uporczywie twierdzą, że należy odbijać drogi dla rowerów przed skrzyżowaniami są ma uzasadnienie na drogach pozamiejskich zupełnie innych powodów, by ukazać, ale po to, od tych od gięcia ach, przy skrzyżowaniach to w następnej części dobrze, bo przed nami skrót informacji Radia TOK FM dziewiątej 40 Marcin Hyła prezes sieci miasto dla rowerów rozmawiamy na temat podręcznika wytycznych organizacji bezpiecznego ruchu rowerowego ten dokument trafił do konsultacji dzisiaj te konsultacje się kończą i drodzy państwo, więc w ostatniej chwili Skołowanych udało nam się zorganizować je audycje na ten temat czy ja również mam pewne zastrzeżenia co do jakości przekazywania informacji o rozpoczęciu tych konsultacji społecznych dokument został głównym wrzucony w dość nowe miejsce powiedziałbym, jeżeli chodzi o struktury organizacji rządowych mało, kto o tym, wiedział, że te konsultacje już się rozpoczęły i mało czasu było na to, żeby te obydwa zdobył 2 części tego dokumentu przeczytać no ale staramy się z skrót informacji po nim wrócimy do rozmów trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem, a przez Skypea Marcin Hyła prezes sieci miasta dla rowerów i rozmawiamy konsultujemy z boi czas na konsultacje społeczne dokumentów wytyczne bezpiecznego ruchu rowerowego organizacja bezpiecznego ruchu rowerowego tak jak mówiłem wielokrotnie cały dokument podzielony na 2 części podręcznik oraz przykłady no i sporo o jak pan prezes Chyła wskazuje błędów merytorycznych w tym opracowaniu jest no ale ja dalej twierdzę, że po to, są konsultacje społeczne żeby, żeby takie błędy wyłapywać zgadzam się przy okazji jestem co pan powiedział, że jednak przed wrzuceniem do konsultacji takich rzeczy i jasnych błędów faktycznych jak chociażby szerokość roweru to nie powinno być to niestety stało się inaczej na dobrze w poprzedniej części powiedzieliśmy o 2 istotnych rzeczach pierwsza rzecz to tzw. spowalniacze na drogach dla rowerów są przykład tych rzeczy również jest w podręczniku tak jak pan prezes wskazał one są zaciągnięte z pewnego podejścia na infrastrukturze w Holandii, gdzie na niektórych drogach dla rowerów dopuszczone jest ruch motorowerów potocznie zwanych skuterami mam wrażenie, że oto chodziło panie prezesie paleta dopadną dokładnie tak przycięte progi są skuteczne dla motoroweru jeżdżą z prędkością 4050 km / h od miasta rowery w ogóle nie wpływają i zaczęliśmy mówić o odchyleniach dróg dla rowerów przed przejazdami dla rowerzystów to dość często spotykane jest w Polsce tak może znaczyć jak zwrócił na uwagę na to, że podręcznik argumentuje w sposób kuriozalny i gdyby się wczytać to argumentacja to przykład proponowany zaraz następny jest skrajnie wadliwy w świetle tej argumentacji ci Games wewnętrzna niespójność logiczna, bo jest, bo generalnie sugerują, że im dalej jest droga dla rowerów od odsunięta od od jezdni tym jest bezpieczniej i lepiej od nas następny przykład to dokładnie droga dla rowerów niszczona praktycznie rzecz biorąc na jezdniach z dnia, a wynika to z tego, że autorzy po prostu kompletnie nie rozumieją pozostało do objęcia one służą do eliminacji ryzyka zdarzeń tylnych na drogę jak za miejskich z dużymi wysokimi prędkościami miarodajnymi i to znowu się bardzo słabo trzyma tzw. popularnie mówiąc kupuję nie ma to wielkiego sensu i prowadzi to do zupełnie bezsensownych sytuacji, zwłaszcza że z czegoś, czego autorzy nie wspominają o drogi dla rowerów muszą być zlokalizowane w pewnej odległości od jezdni, zwłaszcza dotyczy to grupa klasy igg PL, czyli pół metra 5 m i w konsekwencji w tych przypadkach w ogóle żadne zdjęcie nie jest potrzebne bo, bo ten postulowaną odległość głębokości 5 metrową i już mamy na na całej długości tak, że to jest to jest ewidentny błąd wynikający z niezrozumienia tematu i powtarza to takie zabobony powiedziałbym, które na, które się wszyscy skarżą, bo oto, kto to tak naprawdę pogarsza bezpieczeństwo często też proszę zwrócić uwagę, że takie konserwatywne podejście do projektowania skrzyżowań wytyczne projektowania skrzyżowań chociażby taki podręcznik mówi wyraźnie, że skrzyżowanie powinny być możliwie zwarte, a odsuwanie drogi dla rowerów od skrzyżowania jest po prostu rozgrywanie tego skrzyżowania i też, o czym sieć często w ogóle nie mówi jest sytuacja, kiedy samochód skręca, a nie sprawdziło, ale w lewo i przecina drogę dla rowerów po przeciwnej stronie jezdni, a i to są bardzo nie fajne sytuacje, bo bo, jeżeli ta droga dla rowerów jest tak odsunięta to samochód opuszczając skrzyżowanie już zaczyna rozpędzać w ogóle nie widzi tych rowerzystów, bo oni są tak daleko to co to to wymaga zdecydowanej dyskusji tutaj bibliografii nie została w wystarczającym stopniu przeanalizowana przez przez auto w PRL, gdy to jest kwestia taka jest Biblia wielokrotnie zauważam, że i tutaj pewnie błędy są też z z respektowaniem przepisów, ale faktycznie, jeżeli te przejazdy dla rowerzystów i drogi dla rowerów nie są oddalone od skrzyżowania to często się zdarza, że kierowcy samochodów z dojeżdżając do tarczy skrzyżowania tak to najwyżej winny tej centralnej części zatrzymują się na przejazdach dla rowerzystów tym samym blokując, więc może ten gest autorzy wyszli też że, żeby to było ułatwienie dla rowerzystów zaboli jednak mogli przejeżdżać nieujawniania niania niania niania tak obuwie problem jest ogólny do przedyskutowania jest z cytowanych biograf tarczy umieszczony biografii opracowaniach i -li to daje głowie podstawowy powód dla odbijania tzw. zginania dróg dla rowerów na skrzyżowaniach to jest minimalizacja ryzyka zdarzeń tylnych na drogach pozamiejskich, gdzie wszyscy jadą 90 km / h jak samochód zatrzymuje, żeby przepuścić rowerzystę to to dochodzi do zdarzenia doszło do wypadku na drogach w terenie zabudowy to niema żadnego uzasadnienia idea raczej się tego tego tygodnia nie nie stosuje i to jest to jest to jest to jest to sformułowania zupełnie inny sposób niż ich podręczników w dni staram się wyszukać pewnych pozytywnych aspektów są w tym podręczniku i tak jak mówię niech się podoba to, że jednak w podręczniku autorzy mówią, że co jest podstawą warto inwestować w infrastrukturę dla rowerzystów, bo dzięki niej sprawiamy, że tych rowerzystów w miastach będzie więcej no i będą bezpieczniejsi oczywiście Neil Lennon w Allegro ma to warto, ale jednak warto przede wszystkim inwestować w infrastrukturę prawną to obraz, by się utrzymać tego podręcznika no to tam wychodzą też takie kwiatki i że będzie dużo drożej niż powinno być, bo autorzy nie zauważyli, że obrzeża nie są zawsze potrzebne i przewija się tam już tak im bardziej szczegółowym technicznym aspekcie kwestia odwodnienia, której w ogóle autorzy nie zauważają, a i proponują rozwiązania, których stawką w gdy je stosować literalnie będą oznaczały, że projektujemy baseny rowerowe, bo obok drogi dla rowerów bez odwodnienia, więc to z takiego czysto technicznego punktu widzenia po prostu wymaga, żeby się jakiś inżynierem przytomny przejrzał i bibliografii, gdzie to jest wyjaśnione i samym zapisom także, gdyby wydawać pieniądze zgodnie z tym podręcznikiem dla toby no to zła pyta w źle wydane z no, dobrze więc ja dalej i starając się wyszukać czegoś pozytywnego to mam wrażenie po przeczytaniu w obydwu części zarówno podręcznika, jaki przykładów, że dość pozytywnie autorzy odnoszą się co do kontra ruchu rowerowego, czyli dopuszczenia możliwości jazdy tzw. pod prąd na drogach jednokierunkowych i teraz oczywiście w zależności od miejsca umiejscowienia tej infrastruktury wyznaczania kontra pasów bądź po prostu możliwości jazdy pod prąd dla rowerzystów mówi nasza załoga żaglowca szczerze szczerze mówiąc nie do końca rozumiemy te przepisy, bo tam n p . jest cytowany holenderski podręcznik, który w ogóle się nie odnosi do Montrealu łukach tylko do właściwie kontra pasów, bo Bobo Bobo, bo tam podane są pewne parametry szerokość ich podręczników, które odnoszą się do kontra pasów, a nie da kontra ruchu, a raczej należałoby kontra ruch taki, jaki znamy w Polsce jest z Krakowa jest 240 ulic jednokierunkowych z kierunkowym ruchem rowerowym czy w Gdańsku akurat z tym co ciekawe badanie nie było poligonu w miastach, gdzie kontra ruch jest powszechny, więc tutaj mam wrażenie, że żal, że coś nie zostało rozpoznane przez autorów gdańskich Kraków to są 2 miasta, gdzie właściwie od prawie wszystkie ulice jednokierunkowe w tym liczba 200250 są są otwarte dla dla dla rowerów 2 strony my i też ten podręcznik nie do końca identyfikuje problemy związane z kontra ruchem, czyli przede wszystkim kwestia organizacji ruchu na wlotach tam znowu pojawia się ta nieszczęsna linia 7 we, której nie wolno stosować ulg na pasach ruchu dla rowerów i nie ma rozwiązania, które jest znane w tym momencie, czyli powierzchnia wyłączona z ruchu i jej i słupki przeszkodą owe słupki 6 × Lena Anna na nas na wylotach, czyli było rozwiązanie, które jest w Polsce stosowane w związku z ze znanym problemem o nieznanym autorom do tego tego podręczniku nie ma wypadałoby, żeby było bardzo dużo głosów są tu pojawia się znowu wrócą do szerokości roweru drodzy państwo to czym jest rower określają przepisy, które prawo ruchu drogowych i odpowiednich rozporządzeń już jakiś czas temu panie prezesie potwierdzi pan 2011 rok duża nowelizacja przepisów o zakazie ruchu rowerowego oraz ich w tych przepisach wprowadzono, że jeżeli coś jest rowerem po nie może przekraczać 90 cm szerokości tak mamy w przepisach cała reszta jest może być kwalifikowane jako wózek rowerowy, czyli tak, żeby przełożyć to na jakiś obraz to riksze n p . są wózkami rowerowymi nie są rowerem zgodnie z przepisami, a to oznacza, że nie mogą jeździć po infrastrukturze dla rowerowy rowerowe np. po drogach dla rowerów, jeżeli taka jest trzeba jeździć po jezdniach po to, po miejscu dla ruchu oburzonych aż o 6, chociaż tutaj też, że podręcznik właściwie powinien takie problemy wskazać, że brakuje znaków drogowych, które by ewentualnie dopuszczały na wybrane drogi dla rowerów, ale Reksia na dach Holandii na drogi dla rowerów są dopuszczane znakami drogowymi motorowery to jest właśnie ten argument za progiem zwalniającym mnie, a w Polsce nie ma takiego znaku takiej tabliczki, która by wyjątkowo określonych warunkach dopuszczała rowery wózki rowerowe na drogi dla rowerów tego tego instrumentu brakuje, a przydałby się aż do ta akurat jest kwestia legislacji ani adwokatem no tak, ale ten jest w ramach tego podręcznika również na początku, gdy pojawiły się głosy, że coś takiego powstanie były informacje, że faktycznie po opublikowaniu tego podręcznika czy też w czasie procedowania w przygotowywaniu tego podręcznika możliwe, że jakieś elementy legislacyjne zmian legislacyjnych będą wymuszone więc, więc mola akcyzy ale, ale Orest, ale źle, ale ale, ale mam wrażenie, że autorzy zupełnie to przegapił ja rzeczywiście kwestie do wyjaśnienia to jest linia, którą się wyznacza pas ruchu dla roweru Bobo w tej chwili jest błąd legislacyjny, że trzeba robić linią IIB ta jest on właściwie rozwiązanie to jest linia 7, a która jest identyczna z nią Jedwabne identyczne, a są te same linie tylko zaczęli jest tak, jeżeli jest to 7 można przekraczać rowerem, a klinika IIB nie ich też jest błąd związany z kontra pasami, które w tej chwili trzeba wyznaczać linię podwójną ciągłą Anima to żadnego uzasadnienia, a linia po 4 podwójną ciągłą należy stosować wtedy, kiedy rowerom należy zakazać się przed przed przekraczaniem opuszczania wjeżdżania na kontrakt z co takie sytuacje inżynierskie ruchowej do budowy wypadało zmienić czy wreszcie sygnalizatory dla rowerzystów wprowadzone nowelizacją 2015 roku, które są kompletnie nieczytelne, bo świecą w 3 kolorach, a symbole roweru na nich jest praktycznie rzecz biorąc w ogóle niezauważalny, kto to jest błąd wzór powinien być zmieniony i ich wtedy dopiero to te sygnalizatory będą miały sens no, więc może to jest ten pozyty w pojawienia się wrzucenia do konsultacji, że możemy też rozpocząć się rozmowę czy też w pewien sposób zacząć wymuszać od telewizora dla legislatora tych zmian, o których właśnie powiedzieliśmy jeszcze 1 bardzo ważną kwestię chciałbym zdążyć omówić mianowicie możliwość łączenia ruchu rowerowego z ruchem pieszym tzw. ciągi pieszo-rowerowe jak ten podręcznik ustosunkowuje się do tej kwestii, bo też widziałem pewne wątpliwości sąd nie będzie naszych po pierwsze, że droga dla rowerów i pieszych to jest standard, który należy stosować możliwie rzadko o podręcznik w ogóle bardzo ogólnikowo o proponuje stosowali nosi poszczególnych rozwiązań jest też ogromna wada jest drogi dla rowerów i pieszych mogą być stosowane moim zdaniem to się też pojawiać w literaturze wyłącznie przy oświetleniu ulicznym, bo pieszy ma pierwszeństwo w związku z tym wszystkie drogi za miejskie, gdzie nie ma latarni muszą być wrogami dla rowerów, których uwaga piesi mają prawo korzystać, jeżeli nie ma chodnika tylko muszą iść lewą stroną poboczem ustępować pierwszeństwa rowerzystom po zmierzchu potrafi być poważnym problemem i to widać w tych miastach, gdzie np. są rekreacyjne drogi dla rowerów chociażby na wałach przeciwpowodziowych i tam jest problem z biegaczami z rolkarzami to wszystko uda się zorganizować tylko właściwie trzeba okazać podręczniku warunki brzegowe i też podane tam są bezkrytycznie parametry z rozporządzenia konkretnych wielkości, o których nigdy nie było wiadomo czy odnoszą się do przekroju 1 m czy do 10 m nadal mamy w rozporządzeniu podane natężenia ruchu pieszego albo rowerowego, ale nie wiadomo czy chętnych dodaje do jakiej szerokości do natężenia są z są podane, zwłaszcza że żadne rozporządzenie mówi o szerokości drogi dla rowerów i pieszych są tanie jest oczywistym błędem na koniec, bo też pytanie od pani Żanety rozumiem, że te wszystkie uwagi, o których pan mówił, że są zgłoszone ministerstwu no i teraz czas najwyższy, aby samo ministerstwo się ustosunkował do tych uwag tak mamy nadzieję, iż może być może, że też ta ilość błędów, która została ujawniona, a rozpocznie dyskusję o krajowej radzie bezpieczeństwa ruchu brodata dyskusja to trwa i trwałe panie prezesie Jarosławie od lat właściwie nie zdążył już zdążyli też nie Estera, a to jest ta jest, że rok trwała w niektórych, że są i gdzieniegdzie trwa trwa od prezes Chyła prezes sieci miasto dla rowerów Marcin Hyła bardzo serdecznie dziękuje czekamy w NATO co odpowie ministerstwo w sprawie tych właśnie wszystkich aspektów, które pojawiają się przy okazji wytycznych projektowania bezpiecznej infrastruktury rowerowej bardzo serdecznie dziękuję za kilka minut informacje Radia TOK FM po nich dr Dorota Sumińska wie, że zwierzak koniem Nisko Krzysztof Woźniak
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA