REKLAMA

Tramwaje, bardzo ceniony transport w powojennej Polsce

Zmotoryzowani
Data emisji:
2018-12-15 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dzień dobry, Krzysztof Woźniak przed mikrofonem, audycja Zmotoryzowani. W studiu Jerzy Lemański, narodowe muzeum techniki, dzień dobry panie Jerzy, dzień dobry panu, dzień dobry państwu. Dalej jeździmy komunikacją zbiorową, tak do pięćdziesiątego szóstego roku od zakończenia drugiej wojny światowej, oczywiście w Polsce. Wstępniak był 2 tygodnie temu, tydzień temu mówiliśmy o  trolejbusach. Obiecaliśmy, że powiemy na początek tego odcinka o metrze, w końcu tak się chwalimy, że mamy w Warszawie 2 linie metra, niepełne 2, rozbudowują się.  Rozwiń »
Teraz nowy prezydent pan Trzaskowski zapowiedział, że będzie rozbudowa 33 linii metra, a to się okazuje, że przecież połowę 1 nitki metra to już mieliśmy dawno dawno temu przecież nie realnie nie było w innym miejscu przede wszystkim tak właściwie zaczęliśmy kopać od 8 zloty zaś rok zaczęło się kopanie metra w czwartym i pamiętam dokładnie to kopaliśmy od zera, bo wtedy postanowiono, że metro będzie biegło Odry od rabatów natomiast wcześniej był trochę inne plany pamiętajmy o tym, że plany zbudowania metra istniały już przed wojną pierwsze wiercenia na placu Wilsona atak zdjęć jest zachowany jest pierwsze wiercenia natomiast w latach pięćdziesiątych uznano, że u nas też będzie wzorem metra Radzieckiego prawda też będzie budowane metro i z tym, że postawiony 1 warunek, że ma to być metry głębokie chodziło oczywiście o zbudowanie metra jednocześnie schronu przeciw bombowego takiego schronu, który wytrzymałby najcięższe naloty zatem musiało to być metry głęboki z tym trendem bokiem Warszawy okazało się trochę trudno bowiem z dna są warunki geologiczne niech nie do końca sprzyjają teraz mamy metro dość płytkie osada pod nowym światem jeździ tam talonów musi gdzieś głęboko, bo musi podejść pod Wisłę nadano tamta rzeczywiście stacja nowy świat bardzo głęboko stacją natomiast jest natomiast tak ogólnie nasze metro jest stosunkowo płytkie w 2, a to co planowano w latach pięćdziesiątych miał być bardzo głęboko podzielona i te wszystkie kura i które tzw. może kurzawka wedle, by tak dalej i że nie wie boja przestajemy kończymy rezygnujemy z letargu powiedziano wstrzymujemy budowę metra metro nigdy nie zostało także w 8 lat trzeci roku my nie zaczęliśmy budować tylko o to czy znowu wrócili kurort na konta do koncepcji do pracy kolejna trasa miała być w rzeczywistości chodziło co innego, że państwo zwyczaje i jej nie byliśmy w stanie finansowo tego pokonać okazało się, że budowa nowych linii tramwajowych przedłużanie linii autobusowych jest tańsze znacznie tańsze i koszt jaki, bo naprawdę zrozumieć koszty budowania metra bardzo wysoki jest wysokie, iż AZ szczególnie tej chwili na takim poziomie, jaki budujemy nie stawili porównywano, że Bułgar zbudowano sieci w PRL państwo jesteście zainteresowani obejrzyjcie sobie nawet w internecie wygląda metro bułgarskich Romów na nich, a wygląda metro polskie do sądu to jest zupełnie takie metro to my byśmy, gdybyśmy takie metro budować też mielibyśmy nie 2 tylko 6 linii albo 7 to jest próba po prostu dziura, która większość biegnie na ziemi zasłonięta do takiego metra ja nie chcę proszę państwa natomiast nasze metro jak różnymi lekami jeździłem dość długo po świecie od 2 i z dumą mogę powiedzieć, bo może to metro którymi dziś mamy z fletem bardzo ładnym sprawnym na najwyższym światowym poziomie i takie miasta jak Paryż nowy Jork Berlin mogą nas zwyczajnie zazdrość Londyn mogą niech inni, bo mamy mały finał, ale samego wyglądu tego metra i sposobu funkcjonowania, ale trzeba powiedzieć, że tam były lata temu robione od linii metra więcej niż 9 zaplanowanych na rok RO mera Londynu miał zdaje się w 1800 sześćdziesiąty czwartym jest ono tego wcale wtedy materiale neguje tego nie neguję to prawda, ale Londyn w Londynie jako pierwsza linearnie, a euro, gdzie pierwszy raz dokładnych testach w Budapeszcie w Budapeszcie jeździłem tirem pod pierwszą linią dość ciekawe teraz też mają nowe nie ma, ale wracam do kosztów ekonomii ekonomicznych zaprzestaliśmy to tramwaj za linię tramwajową żyliśmy jak nasz kolega dla tego wydarzenia byli przyzwyczajeni do prawa do linii tramwajowych przecież tak jak powiedział przed wojną tramwaje główny ciężar wożenia ludzi na Chiny przejęły w czasie wojny tramwaje też jeździł autobus Niemcy likwidowali nie na samym początku wojny ale, ale dość szybko, bo bez tego tramwaje były jedynym środkiem transportu oprócz riksz prawda natomiast po wojnie pamiętajmy o tym, że w sierpniu czterdziestego czwartego roku, by glebę i Warszawie toczyły się walki powstania Warszawskiego, ale prawa i była wolna i to się natychmiast, a to przecież natychmiast odejść, by doprowadzono do jako takiego ładu w disco jej tezę tę stację tramwajową, która istnieje do dziś i te tramwaje ruszyły na Pradze stąd nr 1 z VAT po SLD wrócił właśnie Wright rodzi się do najstarsze numery wszystkie najstarsze numery jeżdżą przez pasażera trójka tak jest piątka jest, kiedy była raziła, a potem następne siódemka ósemka dziewiątka, które jeździły na ochotę, bo to była pierwsza linia otwarta, gdy po nalewa sobie zatem to jest ta tradycja jest do dzisiaj w Berlinie oboje tuż powojennych w sierpniu czterdziestego czwartego roku od zoo odgryzał odbudowywano jak mury Warszawy tam, gdzie pracowali za Bochenek chleba to było takie tempo jak Niemcy budowali autostradę w 30 latach tak tutaj ludzie by ten entuzjazm zapal dlatego właśnie to co jest podkreśla władze Łodzi górą jeśli jest dzieliło to tak wyglądało ono rzeczywiście w pewnym sensie tak było, że mało niech da tylko o własnej kieszeni, ale dba o tego starego człowieka, któremu chce pomóc dostać się do pracy bądź nadać jak na imieniny dbano, żeby ten transport publiczny się rozwijał i rzeczywiście w te tramwaje odbudowywane przez pierwszy tramwaj został złożony z kilkunastu innych domów te barykady w domu po sierpniowej Warszawy do toalety Asada, ale po prawej stronie testy tramwaje były zniszczone, tak więc robiono w ten sposób, że te tramwaje składano w kilku innych, aby blokowany służył jako doczepiane wagony, czyli te drugie wagony tak to wyglądało poza tym jeszcze 1 sprawa zdecydowaliśmy się wtedy na zmiany torów kolejowych tramwajowych z normy radzieckich, gdy rosyjski premier ligi rosyjskiej dietetyk z 19 wieku 1435 mm na 1502 lista 25 mm doszło do tego że, gdy linie tramwajowe będą modzie były i tak i tak, czyli nie pasowały do siebie pasowały, gdzie tramwaje jeździły wahadłowo były punkty przesiadkowe dopiero w 1950 roku uporano się z tym do pięćdziesiątego roku były obowiązywały w Warszawie 2 normy szyn tramwajowych i zdobył właśnie ten problem, ale tak inaczej pierwszy tramwaj już ruszył w czerwcu czterdziestego piątego roku 1 -li Nika Łęczyńska Wiatraczna, czyli jeszcze jesteśmy tej prawdy, ale zaraz potem we wrześniu czterdziestego piątego roku ruszyła lewa strona i pierwsze jej odbudowano udało się odbudować pierwsza linia tramwajowa była w od Grójeckiej przy opat deski, ale nie w kierunku centrum tylko w kierunku Okęcia, bo nam łatwiej podróżować po prostu tam było mniej tego wszystkiego i trzydziestym posła, ale za miesiąc już pochwalić nie do placu Starynkiewicza do placu Starynkiewicza i do placu Zbawiciela do placu Starynkiewicza oby tylko dlatego, bo tam dalej było to potwornie zabudowane, a przez most przez Wisłę to nie dał szybciej, bo to był rok czterdziesty piąty jest nie mieliśmy mostu, które mogłyby jeździć tramwaj był prowizoryczny drewniany most natomiast pierwszy most taki solidny zostało oddanych 22 lipca 1946 roku był pomost tanio Poniatowskiego stojący do dziś i wtedy właściwie połączyła trochę inaczej też wyglądał wtedy jak dzisiaj noc aż żal i noc muzeów będą oczywiście pamiętać o tym jak najbardziej i 4 połączyły się tramwaj lewobrzeżnej do tramwaju prawobrzeżną mieliśmy wtedy dużo wagonów przedwojennych jest część niewiele Polski, ale dużą obawą przed wojną z Berlina dostaliśmy w ramach jakich nie wiem rekompensaty i dużo zamawialiśmy nowych wagonów z Berlina tak inaczej w i pokończyli z tego szóstego roku nie było już odbudowane 155 km linii torów tak to jest sporo z tym trzeba podzielić należy przez 2, dlatego że w tor był 1 i wnosili o różnego rodzaju był tak, gdy jest dziewiątym roku było 13 linii tramwajowych 170 km w lipcu dwudziestego luty zawsze cuda z tamtych czasach ten 22 lipca, gdy w 1950 roku za sterami tramwaju usiadła pierwsza kobieta to była sensacja ości 2 kobiety mówiono o nich media ani gdzie to była sensacja, że państwa kobiety za sterami tramwaju przed wojną tego niespotykaną to była większa sensacja niż dzisiaj tam 1012 lat to jakieś kobiety pojawił się za kierownicą autobusu wtedy naprawdę okazało się, że emancypacja idzie pełną parą i ten ustrój socjalistyczny, a jest dla każdego ma tak myślano o tym, pani że, gdy zostało nam jeszcze kilka minut co prawda chciałbym, żebyśmy trochę powiedzieli nie tylko w Warszawie, ale też o innych miastach czy to tam też prężnie słono, bo w Warszawie to wiadomo stolica jak jechać chodziło o tramwaje bardzo prężnie chłop był powszechny bardzo mnie tutaj bardzo boli odbierze strome jak one w ogóle wygląda, bo jeździł nie tylko Warszawy jeździły różnych innych miastach były produkowane w i w Gliwicach jej były produkowane w Sanoku pierwsze tramwaje przyjdzie produkowano w Sanoku sanockiej fabryce toyoty będzie okazja opowiedzieć jak będziemy mówili autobusach natomiast, ponieważ to była fabryka wagonów jest powojnie oni produkowali na początku finału kontynuowali budowę trasy wagonów i produkowali inny też pierwszy tramwaj en, który też był produkowany w Gliwicach niemal równolegle z serii en i te tramwaje z Sanoka przecież psy brały udział w otwarciu trasy WZ 1949 roku w tramwaj ten był wytwarzany od 3008 . roku do pięćdziesiątego 6 maja i właściwie nie wbili zagrałby w Chorzowie oczywiście Konstal w Chorzowie robiono go w większej części Konstal w Chorzowie, ale właśnie robiono też w Sanoku ją wzorowany na 2 tramwaje na niemieckim tramwaju, który zaprojektowano w czasie wojny zatem był to tramwaj od dość prostej konstrukcji i taki, że mogą robić robotnicy przymusowi, czyli niewykształceni pracownicy i gazu luźnymi szerokimi drzwiami chodziło o to, że w razie nalotu bardzo szybko można było z tego tramwaju wyskoczyć, ale wzorowano się na tramwaj przedwojennym polskim Sanok WN SN 1, który w tramwaj wyprodukowany, a od 1912 roku, czyli do sędziwy, aczkolwiek jej później był jego unowocześnione wersje i to właśnie taki standardowy tam tramwaj tamtym czasie miał 2 pokłady na początku tramwaje były dzielone one miały przed wojną one miały klasę pierwszą klasę drugą potem to zlikwidowano miały tylko 1 Boga pokład i klasę pierwszą klasę druga tramwaje jeździły jak jest we wszystkich miastach, ale w wielu miastach tramwaje jeździły zda sobie dość ogólnie Galicji, w jakich mniejszego stopnia dyrektor mógł się tamtędy jeździć lat bilety były zdrowe oczywiście były miękkie siedzenia i twarde jedzenia im to jednak jest to, że to to tak wyglądało w 1 tramwaj na początku były dwukierunkowe co to znaczy, że one miały i po 1 i po drugiej stronie, bo mogły nie potrzebował pętli do zawrócenia go z motorniczymi ja się w ich, czyli Przyjdź na drugą drugą stronę w miedzi tak jak powiedziałam były przesuwane ręcznie co ułatwiało właśnie powstawanie winogron potem zamontowano wizji z tymi silnikami i jako ciekawostkę mogę państwu, bo jest to w Świdniku od wiertarek, które działały we wszystkich lasach i tramwajach to tak na korbkę to było 3 guzikiem się wpisało pod Chojnic już innomoto idee te miały wciska motorniczym w tym, że bardzo długo tramwaj nie posiadały 2 elementów, które idzie nam się wydają no niezbędne mianowicie nie posiadały kierunkowskazów tramwaje z tamtych czasach w latach czterdziestych i nie posiadały świateł stop dlatego też do dziś nie udało się, że sędzia nakazy skrzyżowania tramwaj ma pierwszeństwo, bo nie wiadomo dział pojedzie lepiej go zawsze zawsze przepuścić w Mogielnicy nie musiałem go w 1 z działaniem Działdowa, gdzie sięgnął po pas silnik nie jest to były 2 silniki o mocy 60 koni mechanicznych elektrycznych, które jej każdy napędzał inną Łoś, gdy jednak był na 2 osie tramwaj, który cały silnik, bo wolno obrotowe one rozwijały Noblem dostał mogły nawet, więc rozwijać, ale jeździł do 45 km / h ale, ponieważ wyniki były wolno obrotowe to uda taki charakterystyczny dźwięk nie jak państwo oglądać filmy z czasów wojny czy bezpośrednio powojenny tramwaje były strasznie głośno i brat miał tak bardzo niski budzący dźwięk pracy niż mamy taki, by sobie to są po prostu po prostu inne silniki na każdy mój kraj ten tramwaj był bardzo popularnego bazie budowano potem następne tramwaje i dopiero 62 na drugim roku weszły do parówki, które niedawno, w którym niedawno Warszawa pożegnała natomiast ABN niektórych miastach i jest całe lata 70 iskrzyło premiery iskrzyło teraz jak w jakimś mniej Skrze prawda indeks jest rzeczywiście ma moc wrażeń warto w zimie to można z realiami wybić monetę, a kiedyś ja jeszcze pamięta, kto inny sposób jest przyjęte przez zwrotnice imienia włada tym specjalnie zajmuje jest tutaj fachowcem, ale wiem, że moja to sam przypatruje się motorniczy inaczej się zmienia to prawda jednak nie dawniej było to dodawanie gazu prawda przyspieszanie przed, a jeżeli chciał skręcić wprawo należało trzymać się pedał gazu gazu wypowiedziana, ale pedał przyspieszenia wciśniętym, nawet jeżeli stało się, że zwrotnica na lewą stronę się przewróciła się tramwaj musiał dojeżdżać do zwrotnicy w tym zawsze tak liter gazet była na to rada nadal teraz też są te pedał napięcia dodawania mocy tramwaje mają przecież swoją historię m. in. też przy okazji strajków, ale to już historia na zachowanie radnych osiedlowych bloków, by właśnie to się zapytać, gdy już salonie toczy się często nie gwarantuje tak cenione w Warszawie była taka katastrofa i tam zginęło 78 osób złapana na na wolskiej psy psy lista w okolicach Mularski, ale tak w ogóle tam jest środkiem bezpiecznym nie poczujemy się jednak jeśli mają państwo ochotę zobaczyć jak to wyglądało to niema problemów dzisiejszych czasach w internecie wszystko jest w archiwalnych nagraniach można zobaczyć jak ludzie wskakują do tramwaju jadą uśmiechnięci, bo nie dość, że tramwaj to jeszcze widzą, że nagrywają ich filmy dokumentalne można zobaczyć bardzo bardzo to jest ciekawe w i bardzo dobrze, że tramwaje w ogóle w Polsce zostały, bo w wielu miejscach jest albo wynikiem tramwajowego ruch jak prawda, że wywiezie wróciło odbudowywanie nowych linii Tarchomin taras jest drogi budują bo gdy chodziła w gmachu dla mieliśmy bardzo długi przestój tramwaj linii tramwajowej były likwidowane numery były likwidowane cieszy się, że to obraz może tutaj państwo podpadnie, mimo że jestem sam użytkownik samochodu osobowego, mimo że jestem to jednak jestem też zwolennikiem, żeby samochody miały Sol coraz trudniej w Śródmieściu, gdzie w niedzielę na Emilii Plater za pojawiły się pasy do przejścia dla pieszych, bo tak naprawdę Śródmieście ma być dla ludzi ani dla samochodu także tutaj jestem zwolennikiem, żeby utrudnia samochodom, a ułatwiać pieszym ta tendencja się pojawia w latach siedemdziesiątych likwidowania przejść dla pieszych budowania przejść podziemnych quada i kładek tego wszystkiego tylko, żeby utrudnić kobietom zwózkami na szczęście od tego odchodzi tak pani, że w przyszłym tygodniu mamy odcinek przedświąteczny, bo to już taki czas to może byśmy coś powiedzieli ratować rząd, ale to pomyślimy na dziś kończymy Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki Krzysztof Woźniak, a więc ja bardzo
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA