REKLAMA

"Wszystko czym się zajmowałem w życiu zarabiało. Projekt lotniczy musi być rynkowy" - mówi szef CPK

Data emisji:
2018-12-16 09:00
Audycja:
Świat się chwieje
Prowadzący:
Czas trwania:
53:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

na początek cytat Jarosława Kaczyńskiego czy w kraju, który ma co prawda dość znaczącą powierzchnię, ale taki dosyć okrągły kształt jest sens budowania dużej ilości lokalnych lotnisk czy nie lepiej w tej chwili mieć takie potężne lotnisko międzynarodowe światowe gdzieś niedaleko Warszawy ja nie ukrywam, że wypowiadam się za tą drugą ewentualnością, bo Polska nie może być prowincją mówił prezes Jarosław Kaczyński rok temu no imamy wielki projekt budowy Rozwiń » centralnego portu komunikacyjnego w Baranowie lotnisko ma powstać do 2027 roku docelowo ma obsługiwać nawet 100  000 000 pasażerów rocznie koszt budowy jest w tej chwili szacowane na ponad 30 miliardów złotych, a teraz kilka cytatów ze słuchaczy Radia TOK FM gigantomania idiotyzm Kaczyński chce zbudować lotnisko w szczerym polu za publiczne pieniądze debilizm do kwadratu przecież wydaliśmy miliony euro na budowę lotnisk lokalnych czy teraz będziemy zamykać to jest audycja świadczyć jej wita państwa Grzegorz Sroczyński, a naszym gościem jest dr Jacek Bartosiak politolog prawnik ekspert centrum analiz klubu Jagiellońskiego i od kilku miesięcy uwaga prezes spółki celowej ds. budowy centralnego portu komunikacyjnego w Baranowie witam pana w dzień dobry witam państwa ma pan niepowtarzalną okazję, żeby przekonać, że tego projektu wszystkich wątpiących w bo tacy głównie słuchają Radia TOK FM w co im pan powiedział, że chyba długość naszej audycji jest z Ewą do NFZ ma zbyt mała 50 minut to no to jest zbyt mało, żeby powiedzieć, że wszystkich szczegółach tak zarówno tego przedsięwzięcia, jakim modelu, jakim tego, o co dokładnie chodzi to bardzo złożona złożona kwestia, ale na pewno jest tak takich kilka lamp i punktów w 3 czy kilka zdań, które można powiedzieć do osoby, która nie jest entuzjastą tego tego pomysłu ani, jakby ktoś, bo nie chodzi o to nie o to tu też panu uprawiał to teraz propagandy sukcesu tylko, żeby taki życzliwy sposób do tych ludzi, którzy wpisywali torem w te mają z towarem to, że te wpisy, żeby życzliwy sposób im powiedzieć, że to lotnisko ma sens no tak, tym bardziej że znane są od wielu lat z tego, że zawsze mówię, jakie stać mówi treścią jest postępowanie może w sposób następujący, nawiązując do tego co oczywiste ciała ta audycja wszystkie modele którymi dysponujemy Nate prognozy ruchu zakładają, że nawet w przypadku powstania centralnego portu ruch lokalny z lotnisk regionalnych czy ruch z lotnisk regionalnych również poza lokalne czy Legii czy Europejki, z czym dalej nie zmniejszy się także nie będzie to kosztem lotnisk regionalnych, a zwłaszcza wg modelu, który na to chwila obowiązuje jak ma powstać centralny port komunikacyjny po prostu przyrost ruchu, ale i tu przyrost lub ruchu przyrost po wielkości potoków pasażerskich jest tak ogromny w Polsce w Europie środkowo-wschodniej, że jest miejsce dla centralnego portu komunikacyjnego, a co więcej centralny port komunikacyjny w to nie tylko jest lotnisko lotnisko jest jego zwieńczenia bramy na świat, ale też przede wszystkim centralny port kolejowy, który będzie spinał nowym zmodernizowanym stanem dróg kolejowych całe terytorium kraju, które od czasów wodną pośrodku nowoczesności, gdy mieliśmy niepodległości, a wypłaty, gdy powstawał korytarze w nowoczesne ruchu potoków ludzkich i towarowy nie jest jednością przestrzeń państwa polskiego nie jest jednością ani ktokolwiek nie tylko pracował na kolej czy pracował przy drogach jeździł po Polsce albo jeździ kolejami to o tym wie do dnia dzisiejszego inne mamy cały czas borykamy się dziedzictwem zaborów Otóż państwo Pol dawna Rzeczpospolita straciła swoją niepodległość w momencie właśnie, gdy powstawał Telegraf nowoczesność nowoczesne społeczeństwo drogi żelazne mięśnie masa innych wynalazkach w związku z tym przestrzeń tego państwa jest niczym ogród w domu był gospodarowania przez wewnętrzne imperia, które do swojego obszaru ciążenia wyciągały systemy komunikacyjne drogowe dróżnik kolejowy, dlatego że ją obsługiwać centra osobowe na dodatek Rosjanie robili prawie w ogóle nowoczesnej infrastruktury dlatego, że to była strefa przez frontowa w związku z 2 dużo się mobilizowali wojskowo z limitów na wielkich przestrzeniach imperium między bali się, że w pierwszych tygodniach miesiącach wojny Niemcy i Austro-Węgry będą miały znaczną przewagę wojskową jakieś 3 Rosjanie sami wybudują drogi żelaznej i drogi zwykłej podstawią pod nos to tym bardziej że żołnierze niemieccy czescy węgierscy będą maszerowali w głąb imperium wachlarzowe rozchodząc się przestrzenią, jeżeli spojrzymy na apel o pomoc, bo wyskoczę morski czek na nasze miejsce na świecie dziś widać, że on z Europy się wraz z wachlarza rozszerza, tak więc dniem Rosjanie stratę z powodów strategicznych niszczeje rozbudowywać jej do dnia dzisiejszego niestety ta obowiązuje próbujemy od państwa Polski próbuje od środka więc, iż kilku lat przełamać to z rozbudową systemu drogowego on dla jakoś to się zmienia jak widzimy, ale panie redaktorze ile pan jechał kiedyś pod samochodem dziś będzie też nie jest tak tak lepiej do Kołobrzegu tak to był dramat zdarzały się prawie w ogóle nie chciał jeździć właśnie, dlatego że z powodów historycznych państwo polskie niebo wspomoże połączone infrastruktura, a stopień rozwoju infrastruktury wyznaczają określa stopień dojrzałości struktury Państwowej dla państwa dojrzałości społeczeństwa zwiększa prezes trakcji społeczną mobilność społeczną umożliwia złamanie Sudanu uwarunkowań lokalnych np. nad nią dobrze, ale czy to feudalny uwarunkowania lokalne czy ten import w Baranowie rzeczywiście jest taką receptą na to dlaczego dlaczego, bo co tamci mają łączyć po prostu linia kolejowa tak bezbarwnym tak też bardzo dobre miejsce z punktu widzenia właśnie polskiego obszaru ciążenia zaraz obok Warszawy o sile bardzo blisko 1 standardy Unii Europejskiej minęli światowe jednocześnie między Warszawą Łodzią też w trzecim największym miastem w Polsce na skrzyżowaniu od blisko skrzyżowania głównych autostrad w kraju północ południe wschód zachód blisko właśnie równo wielkiego znaleźli nowe drogi dawno handlowej komunikacyjnej historyczna 300 lat dominujący nad losem państwa polskiego, czyli drogą drogi Warszawa, a Warszawa Poznań Frankfurt Berlin bardzo blisko również scenki tak dać im magistrali kolejowej na zbyt mało tego w miejsce, które organicznie dawnej Rzeczpospolitej, bo dosyć dobrze zaludnione i było centrum państwa polskiego Piotrków prawa i t d. z PiS znający historię wiedzą, o czym mówię tylko z tego powodu, że było akurat blisko granicy niemiecko niemiecko rosyjskiej w kordonie Wisłę tzw . SZ dokonał się, gdy populacja tak i teraz to zachodnie Mazowsze po prostu było biednych tak jak pani siedzimy tutaj to kojarzymy rozbierał najstarszymi istotna tak, ale tak nie było histerycznie, bo to jest miejsce, gdzie 1 z była cywilizacja można powiedzieć w związku z tym no to były chodzi o to, że przestrzeń państwa, którą się dysponuje przypomina ogród do mojej właściwie trzeba zaplanować ścieżki którymi się chodzić, gdzie drzewa rosną jest lepsza gleba jest gorsza rosną kwiaty taki jej tak samo jest przestrzenią państwa polskiego dokładnie takie są państwa, które doskonale tym zarządzać czasami bardzo małe to sami położone na wyspie czasami większa, a my po prostu fatalnie mamy zorganizowaną własną przestrzeń fatalną, a lokalizacja Stanisławów Baranów ta, której mówiłem mówię teraz w modelu, bo mu nie chciałbym przychodzić, bo wystarczy nam czasu do bardzo takich menedżerskich operacyjnym rzeczy, dlaczego akurat, jaki pas co i t d . bo potem bardzo złożona kwestia Niemcy w niedzielę rano to wszystkie interesujące, ale z punktu z punktu widzenia tych właściwości, o których powiedziałem nie jest to dobra lokalizacja i jej jest zrozumiała za granicą jest jest to całkowicie zrozumiała z punktu widzenia właśnie potoków komunikacyjnych gdybym, gdy ten był równie negatywnie nastawiony jak i komentatorzy, których z towarem toby mnie pan pewno nie przekonał nas, zwłaszcza długą wypowiedzią historyczną, która jest ważna, ale wydaje mi się, że powinno jednak boczny tor ten wątek poboczny, ale ludzie w tej chwili wolą tak się wydaje latać lotnisk regionalnych i ich tam, gdzie mają blisko po prostu im pytanie czy wyście rozważali w ogóle taki wariant, że zamiast budować ten wielki centralny port lotniczy po prostu zbudować w wesprzeć lokalne lotniska zbudować tak rozproszyć ten kontenerów w Lubinie, ale to się pewnie na panie redaktorze oczywiście, że model ruchu w ogóle niczego się zmieniają się kształtują taki wiem, że ślad trasy może bardziej Ponty Ponta, czyli potencjał jest tego, żeby latać z nawet niedużych lokali do innych nieduży ładnie nawet bardzo oddalonych tak się zmienia technologia samolotowa tak się zmienia infrastruktura jest w porządku stąd powiedziałam, że nie będzie ograniczenia w ruchu na lotniskach regionalnych natomiast brak jest także w z punktu widzenia funkcjonalności powiedziałem przestrzeni to jak potrzebujemy mieć Letnisko schabowy jak rejon region Europy środkowo-wschodniej potrzebuje Abu komunikacyjne realnej Polska jest naturalnym punktem ciężkości, ale właśnie do czego potrzebuje tego dlatego trzeba tak wyjaśnił kończy się na tym nie znam no i oczywiście węszy w tym odsetki kolejne nawet nie poznam tylko kolejny PiS-owski pomysł centralnych wielkiej centralne inwestycje takie słonia, który znaczy powiem tak będzie stał i straż z punktu widzenia przepisów Cheney opozycyjnej partii projekt centralnego portu istnieją od lat 70, a Włosi już przed wojną mówiono o tym, lotnisko na Okęciu ma być przeniesiona do słabo było za mało jest czysto dziewiątym zniwelowano grunt do swojej ktoś się duchowo na prawobrzeżnej Warszawie ten wie, że tam Aeroklub powoli już Okęcie było za mało wtedy dawnych wieków roku 300 szóstym był największy ruch miał 30  000 EUR ponad osób rocznie na porównajmy to stara zmianami, które obsługuje lotnisko Chopina, a prowizorycznie się do buduje tak nie ma się rozbudowywać niema 2 niezależnych pasów, choć internetowych co można, by mnożyć słowo tankowania w budowaniu Ursynowa Ursusa ograniczyła możliwość rozbudowy obwodnica i t d . i t d. w związku z tym przypomina za ciasne ubranie i a my jesteśmy dużo działo już mamy PKB ludzie podróżują na romantyczny przerasta, mimo że nadal może być także 12 minionych jest na Okęciu można wzmocnić w Modlinie tam zrobić 10  000 000 można wzmocnić radomianie należne są ograniczenia rozwojowe radna i Radomia i Modlina Hiob i Okęcia, o których wspomniałem czy i jak się nawet dodatek lotniska to liczba pasażerów, którzy mogliby tam latać i jest niewystarczająca długoterminowo nie będzie zdeterminowani teraz tylko za grzeczność widać, że musimy myśleć o ten długoterminowy jest niewystarczająca oczywiście jest kwestia też przygotowania modelu po modelu latania, bo jak wiemy coś tam od latania są jest Nisko budżetowe utarczki z loco z kariery studia są flagowe i są też czartery to też jest złożona historia wtorek generalnie jest także sól 180  000 000 mieszkańców Europy środkowo-wschodniej nie ma, a obok komunikacyjne dla swojego, który jest im potrzebne do latania do Azji do Ameryki znaleźć mogą latać do Azji Ameryki ze swoich lotnisk, dlaczego nie ma, ale nie, ale nie w takich autokarach, jakie są leki są przewidywane w tych przypadkach zazwyczaj przylatuje zamiast przyleci do Warszawy tylko lata, gdzie indziej do innych pubów naturalne z naturalnego Graff wskazywała, że pomimo tych stanęła w Warszawie, a nie do wersji dlaczego, bo mamy dywidendę geograficzną mamy takie położenie, że korzystniej byłoby latać z punktu widzenia zużycia paliwa, aby zmiany również tych listów załogowy lot realnych zmian związałem równanie Anię z, a nie napisał np. taktyką są od 500 lat istniejące uwarunkowania są historyczne wynikające z podziału to zło Lizbona Madryt, a których PiS, o których pisano rokrocznie nadwyżkę finansową w swojej książce fantomowe ciało króla i to widać właśnie na strzałkach komunikacyjny, bo szlaki komunikacyjne są jak gdyby krwiobiegu światowej teraz może powiem jeszcze jedno zdanie na ten temat Otóż, jeżeli słuchacie w niedzielę rano sobie wyobrażą, że świat to nie jest wcale takie przyjazne miejsce albo miała być z latają ptaszki zwierzyna żyje w lesie i generalnie są wychodzimy funkcjonujemy tylko ten system krwionośny, gdzie są to przede wszystkim kwakrzy sensu osaczyli przepływowej i jej zahamowania tych przepływu i wszystko połączone z siebie tak, gdy połączą naszą współczesność jest tylko internet malować połączenia lotnicze kolejowe autostrady takiej kwestia połączono się z kluczem do zrozumienia wszystkiego i przez to połączono się przez to naczynia krwionośne przepływają potoki ludzkie kapitałowe finansowe, bo ludzie właśnie na mobilne społeczną wydają kupują kawę itd, ale przebywają IDM i wiedza to są z powodów geograficznych miejsca ważniejsze do tworzenia węzłów, które załatwiają to przepływy niższy niż inne nie chodzi o to, że jesteśmy naturalnym węzłem położenie naszego graficzne daje nam możliwość stworzenia węzła infrastrukturalnego tego rodzaju, a trwała jest ogromna rywalizacja zaprzeczać historii, kto kontroluje węzły komunista strukturalnych komunikację tego rodzaju, bo wokół wokół tego powstają łańcuchy dostawca systemu łańcuch dosta w nowoczesne technologie i trwa czy kapitałowa czy ludzka czy kolej na zmianę biznesowa Państwowa między Państwowa i t d . i t d. rywalizacja, dlatego że daje to punkty przewagi n p . jeżeli państwo ma jak Singapur taki węzeł infrastrukturalny, jakim jest lotnisko oczami to lud to społeczeństwo w ogóle się może rozwijać i właściwie dokapitalizowanie wartość firmy z Chin do Polski mogą funkcjonować, dlatego że są połączone z uwielbieniem światowy chodzi o to, że my nie możemy korzystać z krwiobiegu czyjegoś, jeżeli naprawdę chcemy mieć własne i to nie chodzi o megalomanię to są po prostu oczywiste rzeczy m. in. dokładnie z tego powodu budowaliśmy drogi oczywiście dlatego też debata, które drogi budować i ktokolwiek budował drogi mówi nam to główne arterie tylko nowych mniejszych miast powiatowych to walczy o to drogę, bo chce być połączony ze światem nie być zależnym to samo od 3 kolej własnych ograniczeń tych swoich przedstawicieli tych zahamowań stąd jest debiut stąd chcieliśmy globalny rynek prawda, żeby nie było fakt, że Buchholz rozumni tylko tylko dlaczego taki wielki port, który docelowo ma mieć 100  000 000 pasażerów rocznie to nie to zupełnie inaczej nie mam żadnych 100  000 000 rocznie w domach taką ma mieć pojemny, że po lesie to inaczej liczy pani Renato Song to są jakieś niedopowiedzenia w Teheranie liczy się ruch Ryki liczbą operacji lotniczych tak, dlatego że kadłub samolotu może być mały duży i t d . jest z tym liczyć tylko sportowymi wielkością liczbą operacji lotniczych nie generalnie projekt ma być forsowany tak nawet, licząc boksami, czyli pasażerami tylko wspomniał przy obecnym modelu jak przy obecnej koncepcji, która będzie wg obecnych założeń spółki co roku aktualizowana, bo muszę wiedzieć jak wygram prognoza ruch lotniczy jest podatna bardzo na fluktuacje tak głośno technologiczne, czyli pozytywne fluktuacji, czyli postaram się zrobić rulony inFakt protestach czyli, żeby zawsze wiesz wiedzieć więcej, jakie będą do prognoz to będzie ruch między 35465  000 000 bahtów, czyli pasażerów tak w pierwszej fazie, a kiedyś może powstanie druga trzecia faza zderza się guza planujemy też będzie budować ten port także, by można go było, ale później oczywiście w razie potrzeby, bo powiększyć tak oczywiście także buduje nowoczesny poza tym ogranicza się ryzyka tak bym się nowych momentu odpowiada sam pan na ponad 100  000 000 statki Lotos liczy, na którą sami zbudowaliście w pewnym momencie w tym się wiąże z chodzi o to, że też, że przestrzeń, którą jest pod Baranowem pozwala na tak jest unikalna w skali naprawdę nie nawet ma nie tylko Europejskiej ziem bez istotne właśnie uwarunkowania, które ograniczają pisarza właśnie w seksie są tak mówię tak to zahamowanie pozwala docelowo nawet mieć taką taką przestrzeń na czym polega unikalność tej przestrzeni tak w 3 punktach na tym polega, że tak nie ma miejsc nie jest na oceanie to jest np. 5 porad Ukraińcom musiał zbudować miasto sąsiedniej rekultywować nie ma takiego Hongkong PKB tak jak w Singapurze nie musimy zabierać w morzu albo stanowi przestrzeń pod lotnisko to już jest istotna różnica tak zasadniczo nie ma wielkich rzek nie ma wielkiej aglomeracji miejskich nie ma Puszczy Białowieskiej tak właściwie nie ma nic istotnego z punktu widzenia środowiska ani ich tradycję kulturową historyczną tak niewinnie no i jest dobry dla wymazania wysłuchali też dobre dla lotniska oczywiście, że nic nie ma w okolicy nie ma nic takich rzeczy, które ograniczają inwestycje miasto natomiast jak już powiedziałem jest to skrzyżowanie dróg historycznych i obecny również dróg potoków ludzkich i towarowych i to jest najważniejsze kryterium jej historyczny w takich miejscach i prowizorycznie tak powstają właśnie wielki Habitat powstanie miasta jak powstają nowe skupiska ludzkie tak powstała Warszawa na głównym rodzi Wisły w gorsecie Wisły w tym miejscu tak właśnie na tranzytowe osi wschód-zachód dla tak właśnie powstała sala warszawska dokładnie z tego samego powodu kiedyś, gdy jeszcze bolą od strata to należy na razie wyższym brzegu po to, żeby łatwiej forsować Jacques i wiedzieć co się dzieje po prawej stronie jak w gorsecie, bo Wisła zna się w tym miejscu ludzie po prostu kiedyś instynktownie teraz w sposób planowy wybierają miejsca, gdzie mieszkają, skąd podróżują, gdzie tworzą centra gospodarki, a dałoby się w 3 punktach powiedzieć, dlaczego ten pan to lotnisko centralny port komunikacyjny powinno powstać tak już bez historii możemy bazować 8 pomp no właśnie z wpisem do pobrania jest, by grali za mało śmiało społeczeństwa polskiego tak nie ma jest to główne zdania jest jest głównym branie za małe i trudno wyjść z domu nawet za małe tak nie mieścimy się tomograf powoduje to gra ograniczone od ograniczonych potoków ludzkich ograniczoność inwestycji, dlatego że inwestycje te nie będą chciały przychodzi do nas, że nie będziemy w stanie obsługiwać tych potoków ludzkich, czyli zwiększonej kapitalizacji tak żenująco Cargo o towarach i tak nie rozwiąże wymagane są leczone nie da się rozbudować lotniska, a Okęcie w obecnym modelu funkcjonowania tak mnie z Gnojnej dodatkowo bardzo ważne jest ten ruch kolejowy po to, żeby w ciągu 2 pół godziny wzajemne oddzielnej z tego miejsca tak w każdej wsi docelowo nasz z każdym miasteczka ktoś mógł dojechać i był objęty mobilnością społeczną ponad 100 miejscowości, które mają 10  000 mieszkańców więcej w Polsce nie jest włączony do sieci kolejowej to jest naprawdę upadek inflacji, ale wszystko jak ja wiem, iż często na to o tym, mniej, ale na pewno, że pan na Warmii Mazur widzi pan co się dzieje po prostu ludzie uwięzieni w swoich miasteczkach dlatego nie ma też PKS-u i t d. nos staram się co to ma wspólnego z wielką inwestycją centralnego portu komunikacyjnego można powiedzieć można powiedzieć, że przeciwnie, ponieważ na to pójdzie 30 miliardów to też linie kolejowe, które mogłyby dotrzeć i powstać do tych 10 miasteczek czy też PKS -u, które mogłoby tam jeździć, na które też potrzeba pieniędzy państwowych zostaną wysłane przez tę inwestycję, dlatego że pan myśli o tym, że wszystko lotniska Włosi zostaną derby ma pochłonąć więcej pieniędzy niż sam normalnie, ale tam po prostu jest odpowiedź tonie, ale będziecie budować też kolej odnogi do tych mniejszych miast tak dokładnie tak a w jakim celu to po to, właśnie, żeby ludzie mogli się poruszać, żeby mobilność społeczną i mało tego będziemy łączyli te obszary, które nie są TFI połączone, a na kluczowych trasach przyspieszali także do centralnego portu do Krakowa przyjechało godziny 15 dnia 25 do Gdańska godzin 45 w pana przyjaciel Bartłomiej Radziejewski ma wątpliwości innego rodzaju mówi tak Polska polityka jest niewydolna jeśli chodzi o duże ambitne projekty wymagają one ponadpartyjnego konsensusu współpracy nie wiem czy nas na to stać nie wiem czy uda się wybudować cpk mówi Radziejewski co pan NATO powiedział, że spółka istnieje od 2 tygodni, więc nie oddadzą głos do Chin spółka jest od 2 tygodni, ale te wątpliwości to nie jest tak, że to jest pierwszy wielki projekt, który z próbujemy jakoś tam panować takich różnych planów było dużo ja tylko dodam, że pomysł budowy centralnego portu komunikacyjnego to nie jest jakiś pisowski pomysł to jest również pomysł, który w szufladach miała Platforma, a jego wielkim zwolennikiem był minister w rządzie Tuska minister infrastruktury Cezary Grabarczyk w potem się minister zmienił już następny tego tego pomysłu nie miało minister Nowak był przeciwnikiem tego, ale w każdym razie no nie jest oczywiście taki pancerz mówił, że ten pomysł jest dużo dużo w Czechach powstał żaden prezes Kaczyński i wpłat na pomysł, że musimy coś takiego prawa, więc trudno się pani nie było może w morzu ten w ten sposób deski bezpośrednia jednocześnie też szerszy plan pomysł strony do portu lotniczego czy komunikacyjnego w zależności od koncepcji tak to nazwę zmieniała nazwy istnieje od lat 70 nadaje od rządu bez tego pierwszego wieku każdej kadencji był opracowany plan trudno mówić źle, ale rzeczywistość z drzew lub sza panie z rozgrzebane zbyt małe i czas oraz gorsetem spija spina nasze możliwości natomiast Apropos Need nawet najpotężniejsze państwa w oczy nawet mocarstwa nawet supermocarstwa w mają określone zobowiązania i plany tak jej nigdy na wszystko nie starcza pieniędzy, więc musieli być prywatyzacja tak no i w związku z tym, że 2 tygodni istnienia spółka zobaczymy w Łodzi w tym przypadku tak, ale to nigdy nie jest tak, że są nieograniczone źródło osobowe nawet najpotężniejsze państwa i trzeba dokonywać pewnych wyborów, a pieniądze będą z budżetu i jak chcecie to wyraz twarzy prace przygotowawcze będą planowania będzie wydano z budżetu o to, żeby to macie renomę, ale o 30 miliardów to pójdzie z budżetu żegnała węzeł lotniczy przed komponent lotniczy będzie całkowicie rynkowa to realizacja jest to ogromne zainteresowanie finansowaniem tego Tarantino na linii Cargo w czasie interesuje wszyscy fakt wszyscy w efekcie jest za granicą w kraju w obce państwo obce fundusze aż 3 gr z Zachodu ze Wschodu z południa z północy dosłownie wszyscy, ale to znaczy co uważają nas, ale zgłaszają się mówią chcemy grać chcemy te pieniądze wyłożyć tak jest w 30 miliardów w Rzymie, że dla niektórych to są w ogóle kieszonkowe dla dobra, ale rozumiem, że za coś, ale ty w ogóle nie jest na to, że się o tym, rozmawiali nawet nie rozmawiano o finansowanie z ręki, dlatego że my musimy zapanować to nasze potrzeby, bo to co my chcemy, by niemowlę wtedy rozmawiali finansowanie w ogóle to jest świat jeszcze bardzo dużo wody upłynie w pracach w Wiśle, ale pan zwolennikiem tego, żeby to był projektu jest finansowane przez tych wszystkich 3, których sobie wybierze także w Trybunale obrzeża budżetu państwa nie projekt komponent lotniczy musi być rynkowy całkowicie, czego dlatego, że lotniska zarabiają na siebie i objaśnień do morza będzie zarabiał później zwierzęcym w powstałym w swoim życiu czymś rymowanki zarabiał to i tak powinien w związku z tym uważam, że wartościowe jest zasadniczo z punktu widzenia komercyjnego, jeżeli z produktem komercyjnym to co zarabia lotnisko są produktem komercyjnym w najlepszym rozumieniu tego słowa i wtedy jest nowoczesność to jest kompetencja i to wszystko co ma co powinno być z kolejami jest inaczej, bo kolejni mają roli zarabiania zasadniczo w Europie taki manewr to też rozmowa z córką mają dużą rolę jak właśnie obłudę krew do poważnej mamy oznaki, że za kolej zapłaci państwo czytałem PKP nocnych dostawali fundusze unijne są z kolej sobie także funduszami i Mazurach, a zatem komponenty jak pan mówi, komponując lotniczych lotnisko zapłaci inwestor, który będzie właściciele dyrektorzy Bogna Narożna tak ułożona tak tak oczywiście, a jak jest między podział tych 30 miliardach to jest ponad pół czy to jest także los komponentu lotniczego i korzenie zwolnić z se odpowiedź panie redaktorze od 2 tygodni istnieje spółka, a to jest nie no ale aż do roku od roku liczyli NATO to aż można, by chyba wie, ale to dzisiaj Arena to jest 10 lat jest mamy inflację będzie w międzyczasie C3 koniunktury międzynarodowej się zmieniają na rynkach finansowych takich rynkach budowlanych na to są po prostu tez Jergović grozę, że fachowo rozmawiamy tak zgodzimy się z tym, że to jest nieodpowiedzialne mówię tak, że ono bieg to ma za to jak mieliby teraz wątpliwych z punktu widzenia logiki telefon, który powiedział to lotnisko zlokalizowane praktycznie na trasie nowego Jedwabnego szlaku, czyli wielkiego strategicznego projektu Shane czy pan uważa, że powinniśmy polsko włączyć w ten nowy jedwabny szlak to jest tak nie natowskiego uważam, że nie powinniśmy fale jeszcze 2 lata temu uważa pan, że tak nie w 2 lata temu i wcześniej opowiadała mi 1 z pierwszych w Polsce co Chińczycy chcą zrobić tak na czym polega pasji szlaki nowy jedwabny szlak i na czym polega jak będzie wyglądała nowa Eurazja, gdy Chińczycy wygrają czy gdyby wygrali i pisał pan, że być może możemy na tym, że może, jeżeli wygrali to przecież my musimy istnieć funkcjonować tak chodzi o to, że od roku sytuacja międzynarodowa zdradę dramatycznie się zmieniła diametralnie inna, a my funkcje mylnie spot funkcjonuje my nie w próżni tak i jest mamy do czynienia ze złamaniem ładu Międzynarodowego, który obowiązywał nasze dorosłe życie panie redaktorze to może pan widzi co się stało tak naprawdę w to wciągnąć drobno mieloną w styczniu 2018 roku podjęły bardzo aktywną politykę łamania ładu światowego kina czy sformalizowanego ładu światowego konstrukcję listy staną właśnie w odpowiedzi na wzrost Chin chodzi o to, że Amerykanie się połapali, o czym mówię też od kilku lat duszność zajmowałem z Amerykanami planowaniem strategicznym wszelkich bardzo wielu lat, ale no i teraz ośrodki decyzyjne rada podjęła taką decyzję, że obecny model globalizacji doprowadzi do dominacji chińskiej w świecie bardzo szybkim tempie pan uważa, że to prawda bezwzględny i jest pytanie czy Amerykanie za późno wcześniej zabrali sad czy ta diagnoza jest prawo prawem w Europie po panie redaktorze to zastanawiam, dlaczego w Polsce nie o to w ogóle pytają ludzie to jest oczywiste i naprawdę jest widać to bardzo widać jak właśnie mamy za mało Connect wytnij połączono ości z prawdziwym obiad o obiegu globalnym bo, ale i tak młodej, ale przede wszystkim towarowy, bo Polacy rzeczywiście nie istnieją na rynku globalnym właściwie nie produkujemy nic istotnego poza żywnością poza wyjątkami bohaterski mit poszczególnych podmiotów bo, gdybyśmy robili byli narodem kupieckim w tobyśmy w ogóle nie musieli w tym brać tego udowadniać do Chin, która jest z nią największego producenta dóbr na świecie tak potęgę, która chce w ciągu 2 lat w tej dekadzie zużywa więcej cementu niż Amerykanie wciąż są do dwudziestego wieku w naprawdę możemy to po prostu na rzecz chodzi o to, żeby do Chin byłoby łotewską rozwój dominacji Chin i na stworzenie nowego systemu światowej Amerykanie w Polsce przy podjęli decyzję łamania tego trajektorii rozumiem, że pan uważa, że słuszną zależy czy perspektywy mówimy o z jakiej perspektywie, bo wie pan brat z racji jest jak pan się Piłsudski mówił o tym, tak no powiedzmy z perspektywy demokratycznego świata Zachodniego z perspektywy siły Zachodu tak to służę jesteśmy, który jesteśmy, od którego jesteśmy częścią od 20 lat dopiero w dno, a wcześniej byliśmy w strefie niczyjej na złamanie dualizm na Łabie niedorozwojem z braku udziału w odkryciach geograficznych okupowanie przez imperium sowieckiego zewnętrznej strefie nie mogąc się wydostać właśnie z określoną ości aktywizacyjne wynikającej właśnie z tego, że nie byliśmy po 5 połączeń znało połączono się to samo co mówiono sam początku centralnym porcie ze światem obiegu idei handlową prawdziwego rynku tak i kwestia jest taka, że jesteśmy Izydor i niestety znowu histerycznie skończyłam znowu jesteśmy pomiędzy to znaczy, dlatego że w jesteśmy w połowie drogi między Pekinem, a Waszyngtonem z punktu widzenia geografii z 200 km bliżej do Pekinu, ale może to właśnie, że ona Chiny, bo może też można dobrze Chiny od 5 sytuacja wygląda tak z punktu widzenia strategii, że strop potem, gdy Kolumb Vasco da nam odkryć nowe linie komunikacyjne znało połączono się uzyskali do Portugalii Hiszpanii z Europy zachodniej, czyli czerwonego wina do Europy do zasobów bogact w Indii Azji później list i Ameryki oczywiście później Afryki i t d. rozpoczął się okres dominacji Zachodu wynikający właśnie z kontroli linii komunikacyjnej możliwość mnożenia kapitałowego i później stąd mieliśmy kolejne rewolucje społeczne prawda wszczęcie Dylan Anglia itd, gdy wielka Brytania stała się hegemonem tej sytuacji pokonawszy wcześniej do Irlandii wyeliminował 3 Francja wojny napoleońskiej opanowała świat w wyniku wojen światowych, które były miało na celu właśnie złamanie potęgi brytyjskiej przez Niemcy Kontynentalnym stany Zjednoczone stało się tak ma na 400 piątego roku Jona ustanawiają reguły gry, które jeszcze jakoś tam były z dnia dzisiejszego w tej chwili Chiny chcą złamać ten świat bez nie chcą złamać ten świat tak jak Niemcy próbowali w 2 wojną rządzą próbowała tak próbują w wyżej skacze organicznej naturalną potęgę zewnętrzną gniazda 4 z Unią wolności bardzo pracowity i zmienić reguły gry oraz zbudować w związku z tym, że wiedzą, że nie stworzyć linię komunikacyjną, bo grozi to wojna na zachodnim Pacyfiku za spot z marynarką wojenną USA, a Japończycy zaliczyli to skutecznie znacznie skuteczniej 4474510 wieku to zaczęli budować całą sieć infrastrukturalną przez masy lądowe racji wmyśl myśli dr hab forda matki z ranami w kierunku Europy zachodniej po to, żeby stworzyć nowy niekontrolowane przez to oznaczonych system gospodarczy połączony gospodarczych wpływów właśnie tych węzłów komunikacyjnych nowych łańcuchu dostaw, które są z tym związane z gospodarczych w połączonym świecie jest to pierwsza wieś, gdzie są łańcuchy dostaw co płacić stawek złożone ponadnarodowe, ale ceny dosta w, czyli 1 robi silnik druga z Legią wystarczy, by skład, ale one z Łomży technologa palone są naturalną geografii, dlatego że nawet, jeżeli teraz łańcuch dosta w jest oparty głównie ocean światowy dzień płyną przez Tułecki darta DART w kierunku Chin albo odwrotnie nawet są niemieckie maszyny to uwaga Tetra przypomniał Angeli Merkel, ale to marynarka wojenna USA i pilnuje tego węzła tt infrastruktury Andrzej jest darmowa infrastruktura wodna to również otrzymywać tanie autostrada Alona pozornie jest wolna, bo należę do marynarki wojennej USA, jeżeli my wam nie skosztujemy Noto panowie wiecie nie wiem co się z tym stanie i dlatego tran, mówi że macie więcej płacić, bo zwanym bezpieczeństwo dziś możecie rozwijać, albowiem to oczywiście dla nas się wydaje dziwne, bo 30 lat, więc w przekonaniu iluzji, że istnieje wolny handel wolny świat, a jeżeli chodzi o idee nie jest na wolność, choć raz aby, ale tylko dlatego był wolny, bo stany Zjednoczone chciały, żeby była globalizacja ich marynarka zapewniała ta pływająca stacja bojowa wokół urlop na sądowych Eurazji i to jest symbol ostatnich 30 lat lub grupa bojowa lotniskowca budująca w na patrolach bojowych w toku oraz ten świat właśnie pęka Amerykanie wstrzymają 2 lata myślę, że Amerykanin Bobby ego poddadzą, a co to znaczy poddadzą, dlaczego tak pan się z naczelną Amerykanie trzymali wszystkie kłótnie tylko kluczowe punkty, które powiedziałem, ale strukturalnymi przewaga Stali betonu start w decydowali, kto jest szefem banku światowego testować różne byli to połączenie systemami sojuszy w Azji na Pacyfiku oraz w Europie nad i kontrolowali właściwie wszystko co się dzieje w systemie i 1 partia była naprawdę widoczne tak w apatię, gdzie są z Avią strategiczna Ameryka znów wsiadł za Obamy za cel po prostu umrze umrze ugrzęźli w na bliskim zwrot z łoża być 2001 roku ugrzęźli last not w peryferyjnej wojnie to wstyd sterole istotne z punktu widzenia żywotnych interesów imperium ugrzęźli na bliskim Wschodzie niepotrzebne w ogóle historia z lat wojny lądowe jako potęga morska w wojnie lądowej bardzo zła decyzja nie rozwiąże w tym czasie zajmować dziś na bali się takimi Chinami przegapili nie zajmowali się własną infrastrukturą rozbudowa dbaniem o własną klasę średnią, ale przede wszystkim pozwoli Chinom na wysłanie zasobów gospodarczych w ogólnie rzecz pojęty, które utrzymywały potencjał polityczną społeczno-gospodarczy klasy średniej są naznaczone, czyli to, że te miejsca pracy na czym jechał trasą przez całą kampanię z pasa rdzy mówiąc, że to Chińczycy nam zabrali tak dalej, że te miejsca pracy rzeczywiście zniknęły ze Stanów i ci ludzie rzeczywiście byli wściekli zagłosowali na końcu lat trampa jak głosowali wcześnie na Demokratów na Republikanów na zmianę to się nic nie zmieniało się, że akurat pas rdzy głosował raczej na Republikanów Senat Demokratów w to rozumiem, że to jest też efekt jakbyśmy, a czy można powiedzieć, że tak jak mówimy, że Putin robi wojnę hybrydową tak na centra rozumiem, że Chińczycy wysłali stabilne miejsca pracy i że 1 z efektów jest nie tylko efekt ekonomiczny tylko też efekt społeczny stan oczywiście ogromny i ogromne zróżnicowanie społeczne i brak perspekty w wrak, ale pewności, że Chiny wiedziały o tym, że taka miała też OFE nie na fakt Chińczycy mają oczywiście tak skoro o tym, proszę panie redaktorze należy założyć w interesach matematycy wzięli pan zadaje mi to pytanie to znaczy, że nic o tym, pomyśle 10 lat temu HOKEJ to mniej więcej taki jest myślenie długoterminowe w Pekinie tak po prostu jest nawet do odległych obszarach takie mają myślenie ci ludzie w związku z tym to oni są zwycięzcami globalizacji tej drugiej ery globalizacji po pierwsze, jak pamiętamy była przed pierwszą wojnę światową jest zresztą była złamana później ten sam sposób przez wielką Brytanię wielka Brytania zrobiła identycznie przed mszą świętą jak ryba są znaczne teraz, łamiąc ład globalny, który przez mózg im służyć, bo Niemcy się rozwinęły tak bardzo Tramp łamie po ład globalny od stycznia 2013 roku przez rok stracił myśląc, że uda się dogadać ze Stalą taki stan są potężne, że zmuszą Chiny przekonał się, że nie i od stycznia w dni od stycznia od stycznia łamie łamie ten ten świat na wielu płaszczyznach, żeby to złamać to musi złamać coś jest co się nazywa go w Construction, czyli takie utrwalone w model funkcjonowania, czyli musi najlepiej spowodować, żeby sojusznicy w regionie byli ze Stanami w co jest proste, bo cała Azja Pacyfik jest uzależniona od Chin w tym główni sojusznicy Korea Południowa Tajwan 3 to są właściwie gospodarczo, by przy Mariackiej niż od stanu oczywiście zdecydowanie nawet Japonia bym dyskutował czy jest cała Australia jest żyje z Chin w związku z tym Amerykanie za późno być może się obudzili zobaczymy i teraz nie wiadomo czy za późno czy nie nie Europa zachodnia również przez Niemcy związki panie redaktorki my nie, ale jakimś sensie, że wiosna żyją ze sobą największy rynek świata największy rynek samochodowy od kilku lat największy rynek na maszyny niemieckie żyją z Chin po prostu mają taki wzrost gospodarczy i takie fabryki Bożej łaski i ITI to jest coś co teraz na mecz próbował łamać dlatego jest taki opór w euro w unii Europejskiej dlatego Angela Merkel mówiła jak w MSZ w Trumpie mówi w waszym przywódcom Unii Europejskiej musi być to zmienić co to to oni mówią nie zmienimy, a w korytarzu mówią musimy mieć własne siły zbrojne, bo Tramp przypomina nam zależy od nich na to nie możemy zależy, bo musimy suwerennie podejmować decyzje wracamy do starej polityki, która jest znana od początku ludzkości tak, czyli 3 i polityki siły na cześć to też zła jest koncert koncert mocarstw oczywiście, bo jeżeli nie ma, jeżeli nie ma konstruktywnie strasznego ładu, który z bardzo wyjątkowy w dziejach, czyli EOG ustalamy, że taka reguła najlepiej jak 1 hegemon jest taki silny, że spanie tak było za imperium rzymskiego no to w ramach zimy z imperium jest spokój i tak było w ramach tak dlatego dążyliśmy do Unii Europejskiej do NATO, żebyśmy właśnie byli w ramach IMS tak było przez ostatnie 30 parę lat, kiedy Ameryka była jedynym po upadku związku Radzieckiego jedynym tak jest supermocarstwo wyjątkowa w ogóle się, że historia świata, dlatego że była tak potężna wojskowa ekonomicznie politycznie ideałami TF, że nikt nie budował koalicję balansujący do forsowania swoich rozwiązań nie było w ogóle budowania koalicji balansującej Niemcy się pogodzili przegrali wojnę światową i że dzięki temu, że Amerykanie zapewniają dostęp do rynku nawet po zjednoczeniu akceptujemy to pomimo tego co Margaret Thatcher mówią, żeby nie dawać Niemcom 1 trzeba zacząć swoją grę na kontynencie tak go polityczna Japonia również pogodziła z tym, że dobrze im się, że jest rynki amerykański nawet zgodziła się na gardle to pod podważanie podstawą gospodarki prawda w inny po Płaza nagli, więc tak w latach osiemdziesiątych stan stagnacji, że mogą funkcjonować realizować swój interes nawet średnie mocarstwo w ramach akceptowania co znaczą mało tego twista oznaczone i cały zachód, który zaakceptował te normy w wydawały się wszystkim w tym znanego takie fajne chłopaki nie KON kupiec jak też mogli tak w geopolityce kopiec, bo fajne chłopaki fajnym klubie fajna kasa fani się żyje ITS nowoczesny świat wszyscy chcieli dołączyć do tego co jest co było też dla nas sposób naturalne, bo wizja świata zawsze, które są koalicję balansujące natomiast ta przewaga się skończyła wraz z kryzysem ekonomicznym w 100891 i okazało się, że Rosja, która słabo usiadł kwestionuje te porządek na pomoście w soboty skoczą Dmowski napisał kradzież na tradycyjny osie ekspansji swojej na naszym kierunku widzimy co się dzieje Krym Ukraina Białoruś państwa bałtyckie będą raz, ale to wiemy te same Chiny i problem polega na tym, że chodzi o rywalizację węzły infrastrukturalne, ale tak rozumiem, że Rosja Chiny w tym wypadku mają wspólny interes, żeby mają tymczasowy wspólny interes polegający na tym, żeby złamać hegemonię Stanów zjednoczonych dominację dolara w systemie swift i dominację na liniach komunikacyjnych świata, które decydują o tym, że nie muszą cię wysłucha ni stąd morze Południowochińskie i stąd od dostępu oś rosyjskiej w Europie tak w terminologii wojskowej natomiast nie mają długoterminowego celu łączonego mają tymczasowy jedynym celem i kryteria, zastępując ich celem jest spowodowanie, że stany Zjednoczone nie dominują w Eurazji natomiast w długoterminowym celem nie jest wspólne budowanie potęgi rosyjsko fińskiej tylko budowanie chińskiej antyrosyjski, a są sąsiadami trzymają ogromną granicę lądową i konkurują ze sobą poza tym Rosja jest ośmiokrotnie słabsze gospodarczo i geometryczne przerasta dysproporcja jest Populacyjny słabsza jeszcze bardziej jest słabeuszem jest miastem do przekroczenia uprawnień do Chin jest dostęp do Polic jest niemożliwe dogadanie się im, bo będzie opery trwa rywalizacja o grach było rozgrywane były mniej więcej równe Rosja była silna też mogą dogadać natomiast jak jest partner bardzo silny bardzo słabej konkurują to się dość niedogodne TSUE nie ma badań tak nie ma żadnego z niemałym w świecie takich cudów po prostu spartaczyli, ale można się w takim razie spodziewać, że skoczą sobie do gardeł jak już łamią, gdzie można się spodziewać, że Rosjanie modlą się o wielki deal z Europą albo ze Stanami i jeżeli świat konstrukcję fizyczną opadnie, czyli Amerykanie w pełni będzie nie wiem tak będzie, ale dojdą do pomyślą sobie no dobrze nie dajemy rady w ramach betonu w ramach tego przypominania sojusznikom dodać więcej kasy i zaakceptuje naszą dominację to co ostatnio mówił badacz Bolton i w dziób, bo albo pompę pompa w Brukseli kilka dosłownie z tydzień temu zaakceptuje nasze przywództwo kamery, bo inaczej to my swoją siłę sami zaczniemy używać będziecie musieli stosować w grze już post konstruktywizmu rzecznej, a wtedy życie i Rosjanami rzecz pogadać z innymi zawodami zżera nas z córką z Turcją IZ każdy zacznie balansować przeciwko sobie jesteście jesteście niczym Europejczycy, bo nie macie wojska i nie kontruje się linii komunikacyjnych odbywa się w razie powinniśmy się sobie z nimi dogadać w 3 z Chin Europa no tak czy jak odpowiedzieć na taką ofertę Baltona no i trampa pyta przepraszam, bo pytanie czy my jako Polacy, w czym jak w Europie znamy jako Polacy, którzy są w Europie, ale czy teraz pytam raczej Europ zauważono ostatnio nasza wymiana zdań wskazuje jak bardzo złożone to kwestia, bo nawet nie wiemy kim jesteśmy w jakie mamy interes najwyraźniej tak i zacznie mówimy tylko jak w tej rozmowie także musimy sobie zdefiniować co jest naszym interesem mówiąc wprost tak złożone to historia dobrze to wróćmy do Polski jak Polska w tym świecie, który się tak zmienia powinno się ustawiać pana zdaniem najpierw musi być teraz ostrożna jest częścią Zachodu na pewno w zakresie z, ale zachodnioeuropejskiego czy Zachodniego w RFN i Stanów, które mówią o bezpieczeństwo jesteśmy sojusznikiem są znaczone wynik innego bezpieczeństwo na nie da w tej chwili Niemiec nie mają żadnych złudzeń Europa zachodnia nie da żadnego bezpieczeństwa wojskowego poddanie się stan na miasto, bo są daleko jesteśmy daleko od Atlantyku i właśnie połączono się z odległa jesteśmy od mamy dystans i po drodze są zachodni Europejczycy na kontynencie, którzy mogą zacząć prowadzić politykę antyamerykańską kajak się do Chin ustawiać w ucho i to jest bardzo złożona kwestia w tej chwili nie możemy się ustawia się na pewno otwarcie, dlatego że wygląda na to, że po Bożym Narodzeniu tego roku albo najpóźniej po marcu sąd dojdzie do Kampinosu płaci nic jak mawiają Amerykanie, czyli w rozrodu systemów łańcucha dostaw co to znaczy rozwód wzięli w tej chwili mamy sprzątnięcie globalizm grał w globalnej gospodarki z 2 największymi graczami z tańszymi Chinami jak moje palce w pięknym tak wzajemnych przepływach w to będzie znalazło się zdanie pana zdaniem to znaczy tam ogłosili to czy dojdzie potem zawieszeniu teraz między Trumpem niższej tym 90 dni kończy 60 dniowym dojdzie do eskalacji tak no ja szczerze mówiąc nie widzę po by poza poddali poza kompletnym przegraniem oczywiście jest zakamuflowanym ładnymi słowami albo Chin albo są wyznaczone ja nie widzę niestety jesteśmy tak trudnym momencie, że nie widzę tutaj strukturalnych podsta w do tego, żeby się dogadać tak się nie dogadają to po nowym roku co to no niby po marcu teraz start innym, ale to się zaczyna, dlatego że przedsiębiorcy, jeżeli pan był przedsiębiorcą to reguły toby pan zaczął już szukać innych dostawców niż niż Chińczycy, jeżeli jest podwieszony pod swój świat zachodni tobym szukał, a jeżeli jest pan bardziej do Chin to co robi to odwrotnie to odwrotnie no właśnie to jest właśnie dzika nasz układ szans, jakie będzie miał konsekwencje dla Romana stanie globalizacja i będzie podział świata w dal 2 systemy handlowego systemy normatywne regulacyjne wszelakie walutowe pewnie da, a to źle, zważywszy na to, że nasze położenie między Pekinem Mach, a Waszyngtonem pod nosem Rosji to bardzo wbrew ona dla nas dla Polski upadek globalizacji, a już w szczególności złamanie Unii Europejskiej w tym zakresie oderwanie się państw kontynentalnej Unii od frontu atlantyckiego jest fatalnym totalne z punktu widzenia możliwości realizacji własnej polityki i w ogóle możliwości być może rozwojowych, ale to już naprawdę takie spekulacje na przyszłość jest bardzo zła no generalnie bardzo było to bardzo dobra koniunktura dla nas planu dla społeczeństwa polskiego dla państwa polskiego Aleksandra mówił, że globalizacja służyła głównie Chinom, że Chiny potrafiły globalizacji wygrać na to być może zerwanie globalizacji z punktu widzenia Zachodu jest z jakimś rozwiązaniem wam powiem panu jeszcze 1 rzecz, jaką pytanie czy uda się zerwać z tą globalizacją bo są to by wszyscy przypomnieć jak się skończyła blokadę kontynentalną tron głosił Napoleon, bo to może przypominać w ogóle bardzo to historia tak nigdy nie była stuprocentową biznes zawsze biznes zawsze znajdywał ujście no i była też presja polityczna też ogromną niszczącą racje gospodarcze tak na partnerów mniejsze, zwłaszcza na, o ile takich jak my taki problem polega na tym, że Chiny to nie związek sowiecki Chiny to potężna gospodarka Chin Czech Budzisz i marzy o pieniądzach Sowieci tak Niemiec w Sowieci nie mieli o czym marzyć co jest praca zyska praca była oparta była praca przyniosła kopalnia to państwo notorycznie biedne centra kapitałowe daleko co należy zgodzić się dalej Chiny są wręcz przeciwne Chiny historycznie były centrum gospodarczym świata w związku z tym po pierwsze, uważam, że nie będą chcieli oddać swego modelu gospodarczego, a w szczególności rozwojowe pamiętają Stolat upokorzenia przez mocarstwa zachodnie z połowy dziewiętnastego wieku do epoki mało no ale to czym się skończy, że pan, że nie, że ta dotyczy to już wg parytetu się nam się najpotężniejszą gospodarkę świata Ania, którą chce się ukarać wyłączyć Sowietów można było krążyć włączają, bo byli Parias sami ekonomicznymi, a nie podłączeni do oceanu światowego nie mieli portów ciepły, żeby móc transportować bez zgody USA niczego szczerze mówiąc uważam, że Chiny są dużo większym przeciwnikiem potężniejsze niż sowiecka nie jest dla samych wyznaczonych i ja po prostu nie miał coś co byłoby tak jak mówię od kilku lat obiekt się sprawdziło czy nadchodzi wojna handlowa, że będzie łamanie ładu globalnego i brzmiało nie da się tego mówi brzmiało abstrakcyjnie talię brodę czytałem pańskie teksty są z wypiekami na twarzy, ale z pewnym niedowierzaniem mali czytanie wszystko leży wina wszystko się wydarzyło napisał prawdę teraz odpowiedzialni nie jestem w stanie powiedzieć jak się potoczy, dlatego że skala 1000 pęknięć, których mogą pojawić jest tak jest tak chciałbym bardzo, żeby się jakoś dogadali, ale nie wiem jak oni mogą się w obecnej strukturze ładu światowego dogadać właściwie pogrzebano, więc Australijczycy się modlą, żeby się dogadali śledzę codziennie coś jedzie na zachodnim Pacyfiku codziennie Australia się mogli po prostu, żeby się dogadali Japonia się możemy nie musieć wybierać tak Korea Południowa się mogli wtedy byłem 3 tygodnie temu, żeby się dogadali Tajwan się również mogli, żebyśmy oglądali Azja południowo-wschodnia cała się mogli to Polska wojna się modlić też się dogadali no tak mówił pan wcześniej, że raczej tak a tak aczkolwiek dobrze może być tak dogadali, żeby zachód, którego jesteśmy częścią Areny przed laty, ale nie jestem pewien czy to jest do utrzymania, jeżeli to nie do utrzymania i euro razem będzie stawała się 1 z Super kontynentem już nie oddzielnie Azją Europą połączone połączonym z nowym systemem transportu ruchu to my nie możemy nie wziąć udział w nowych odkryciach geograficznych, które się dokonają na tych pustych przestrzeniach od 500 lat od kiedy Kolumb Vasco da gama paneli te przestrzenie kiedyś największe miasto świata ducha winne akcja szamba Bogdańska tak, czyli MERS w jeszcze z 7 zlotemu największe miasto świata 3800, a teraz pustynia tak właściwie damski Hammam bloczkami, jeżeli to się stanie znowu pulsującym miejscem i tym razem tajemną morskie wielkie rządowe odkrycia to my mamy wtedy takie położenie portu gremia w piętnastym wieku dla Odkrywców Afryki i chodzi o to, że nie możemy za przeproszeniem zignorować tak panie redaktorze, dlatego że zamknąć oczu na 30 codziennie toczy dalej taką prośbę rzecz na koniec czy pan uważa, że z tego zamieszania będzie już nie wolno handlować tylko prawdziwa wojna ta wiedza o tym, książkę lata temu w jak nowe wykonała ta wojna powiem tak, że na razie się sprawdzało co pan pisał, więc w Tatrach strach myśleć no jesteśmy na myśl, że nie dopuszczała dominację na zachodnim Pacyfiku bardzo dziękuję, jeżeli pan kiedyś pozwoli też teraz się spotkamy może wtedy porozmawiamy na dorównanie przerażających wizjach np. po wojnie naszym gościem był dzisiaj dr Jacek Bartosiak politolog prawnik centrum ekspert centrum analiz klubu Jagiellońskiego i od kilku miesięcy prezes spółki celowej ds. budowy centralnego portu komunikacyjnego w Baranowie bardzo panu dziękuję ci kur robisz państwo też dziękujemy program przygotowali Anna Piekutowska i Grzegorz Sroczyński za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich Dominika Wielowieyska i wybory w toku w osi Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIAT SIĘ CHWIEJE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!