REKLAMA

Rekolekcje Łasiczki: o zdradzie judaszowej

OFF Czarek
Data emisji:
2018-12-17 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:48 min.
Udostępnij:

Rozmowa z dr. Sebastianem Dudą o tekście "Wszyscy jesteśmy Judaszami". Rozwiń »

Więcej: https://www.wiez.pl/czasopismo/;s,czasopismo_szczegoly,id,598,art,16701 Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary Łasiczka, program OFF Czarek, dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie. Dzisiaj z jakiegoś powodu, ale zupełnie przypadkowo, wyszedł nam religijny poniedziałek albo OFF Czarek religijny, więc może to parę osób zachęci, ale może kilka zniechęci, ale to czas kolekcji, więc cóż mogę powiedzieć. W studio dr Sebastian Duda, filozof, teolog, redaktor miesięcznika Więź, dzień dobry, dzień dobry. Zbliżają się święta Bożego Narodzenia, dla tych, którzy obchodzą, a to oznacza, że za ktoś nas zdradzi przy stole, podając nam na przykład wegetariańskiego karpia, coś i z tego powodu, jak mniemam, w kwartalniku Więź w wydaniu czwartym, ostatnim w tym roku, czyli zima 2018, zdradą się zajmuje. A może jest jakiś inny powód, którego nie rozumiem? Rozwiń »
Powód był taki przy dyskusjach redakcyjne, ponieważ ukazała się książka Agnieszki haskiej temat zdrady z jakby w Polskim Imaginarium 19 i dwudziestowiecznej, z czym była kolegą kolaborację n p . podczas okupacji hitlerowskiej przyrodniczym była współpraca z zaborcami mniej groźna tam zdecydowanie liderów w kontaktach i regionie co prawda Józef Skrzek zwrócił albo odzież z naszych to to w jaki sposób jest kontynuowane do pana jako kulturoznawczyni.

Autorka tej książki uważa, że rzeczywiście akurat z zdrada w Polskim Imaginarium i w polskiej fantazji prawda społeczną narodowej odgrywają bardzo istotną rolę szczególnie te poranne to zdrada o świcie w autach takich z wiersza Herberta stroną w takiego bardzo wiadomo wszyscy wiemy mamy przesłanie pana Cogito dla wielu jest to wiersz bardzo chrześcijański, ja mam trochę inne zdaniem ale gdy to właśnie na raczej się zastanawiać co można w ogóle powiedział zdradzi czy te są jakieś takie ujęcia w zdradę, które wychodziły poza polską specyfikę prawda i rozważań o zdradzonych o świcie i t d . 

I ja sobie przypomniał wtedy o tekście księdza Tischnera ruch z filozofii dramatu sprzed lat, kiedy w przeczytała mu start i czytam go w, kiedy studiowałam filozofię ponad 20 lat temu, a później przeczytam raz jeszcze wtedy, kiedy się dowiedziałem tym jak 1 z moich Mistrzów naukowych teolog został oskarżony o współpracę wieloletniemu służbą bezpieczeństwa to się potwierdziło i jako szukam dla siebie po prostu może nie próby wytłumaczenia nalej jakiegoś takiego jakiegoś klucza, którym mógłbym tam świat, który był bardzo chaotyczny dla mnie bardzo taki okropny po prostu w swoim wyrazie jakoś zdefiniować na nowo sobie poukładać pewne rzeczy trwogę fascynujące było 

Dowiaduje się pan o tym, że pana mistrz miał taki epizod odważnie epizod z dniem fuchę w wieloletnią i to wpływa także na pana tak, bo teraz to co usłyszał pan jak rozumiem ten ten porządek świata, który gdzieś tam pan wybudował przy pomocy tego 

Tak jestem pod znakiem zapytania Airbus, a nowości można zapytać a dlaczego no i usta pytanie, dlaczego było takie bardzo kluczowe oczywiście w co ciekawego ponieważ ów człowiek jak próbował wyjaśnić teraz już tak nie da wiary próbował wyjaśnić różne rzeczy to ludzie, którzy go słuchali ze mną włącznie się spotykaliśmy prawda o to, że było pragnienie, by wyznania winy i jednocześnie zakłamywanie rzeczywistości od samego początku nie można było 8 to co wydawało się takim kluczem w nas uczyli na psychologia różnych prawda czy nawet na teologii wyznanie jest kluczem do tego, żeby nastąpiło uwolnienie prawda przebaczenie i t d. okazało się, że jest chęć wyznania jest niemożliwość wyznania wszystko jest tak zakłamane wyznaczono początkowo i tak jest i to było coś strasznego a zanim nigdy się należy przyznawać off do sezonu pytanie da się, że niczego nie da także zobaczyć kiedyś rozmawialiśmy tutaj spowiedzi o tym, że żona zanikają prawda i nic cała, jakby niż w proces taki sakramentalne w chrześcijaństwie w historii chrześcijaństwa przebaczenie grzechów zaczyna się jednak od wyznania tak od starożytności mówimy, że wyznanie jest kluczowa, ale co robić wtedy, kiedy jest chęć wyznaczania, a cała sytuacja i wewnętrzną i te zewnętrzne także tego człowieka do pewnego stopnia na nowo uniemożliwia to, o czym wyznanie jest kłamstwem od samego początku jest jakość za pośredniczący w kłamstwie w takiej rzeczywistości po prostu im i nie ma jak by możliwości odsłonięcia drugą stronę nic się nie dzieje pragniemy coraz dalej w coś co jest w taki zamulone ślepe prawda wchodzimy w to bagno coraz bardziej i nie znajdujemy tutaj uiszczą dla mnie wtedy te słowa Tischnera z filozofii dramatu jest kilkanaście stron właściwie były bardzo takie, wyzwalając co jest całości zauważy ten tekst przywołuje wzorów, a tych źródeł do Szczecina jest jednak wyjaśnić, o co chodzi dowodzi, że dziś norma takową miał zresztą bardzo dobrą metodę pisarską w tym, że w tym względzie to znaczy rzeczywiście nie jest taki był jakiś taki gruby traktat filozoficzny dzieci w układach snobizm, ale operuje pewnymi pojęciami symbolami nam znani znanymi, ale co ciekawe ta w tym akurat w tekście, który dla mnie jest takim zakładem filozofii zdrady ja nie znam lepszego przyznam się w nic nie ma już da się przynajmniej z imienia nic nie ma on da się taka Judasz chrześcijaństwo jest taką postacią oczywiście kluczową wydanie tych Pomorzan wydawałoby się samorządów pod pseudonimem aktywowana mistrz pracował dlatego z działaniem to już się pojawia w tej książce zupełnie innym kontekście jest wymieniony z imienia, ale tam, gdzie dziś ta analizuje zdrady ratowali się chować za Szekspira w stół ciekawą rzecz rozmowę głos teraz Anną Ryszarda trzeciego, ale nie dało się zamazać do końca, jakby tego, że to jest jednak refleksja nad zdradą i to dla sesja zdradą po chrześcijańsku robiono i są pewne tam tropy, które sugerują, że to jest to Judasz Luiza to jest właściwie na zastanowienie się nad tym, dlaczego Judasz zdradził też takie pytanie nurtowało różnych autorów chrześcijańskich od wieków mamy kilka takich w typowych odpowiedzi od Tischnera daje inną, ale myślę, że Kiszczak dał im nową to się trochę przestraszył konsekwencji tego co powiedzieli tak Judasz został usunięty w Algierze zobaczy, że właściwie jak z Jerzym stawiam pytanie w ten sposób to ciągle jesteśmy tkwimy w tym paradygmacie wytłumaczenia niewytłumaczalnego niemal, gdybyśmy zadali pytanie, a właściwie, dlaczego nie w oczy, dlaczego miałby nie zdradzić, bo ów strach może przypomnimy te takie typowe prawda chrześcijańskie tłumaczenia, dlaczego zdradził w chwilach bólu w chciwości tak zareagował wczoraj o zależnościach reliktów totalitarnego właśnie bibliści udowodnili, że żadna taka jakaś porażająca kwota tak w związku z trojga 30 prawników dał szans na niezbyt umówmy się PKH zdobyła codzienna zdradzał no to mogą być oklejone tak jednorazowo to, nawet jeżeli są jakieś tam pole kupił za to przedawnił można było kupić pole uczelniom kupił jak wiemy tylko haska paniki smycz, ale nie była jakaś wielka suma Sergiusz Bułhakow i tacy autorzy podobnie dwudziestym wieku się pojawi jakaś rola resekcja mesjanizm ami politycznymi w ogóle refleksja historyczna posunięta na ksero interpretacji Biblii robi może w plecy Judasz chciał widzieć się w Jezusie takiego wyzwoliciela politycznego tak spadł o pożar wezwali Izraela spod okupacji rzymskiej na inny baśnie głęboko uwierzył w to lato ta jest prawda taki wyciął nr 8 nie chciałby żaden wyzwoliciel tego typu Judasze głęboko rozczarował z tego resentymentu stwierdził, że lepiej prawda w taki, jakim są bezsensowne, bo życie dla stałych struktur religijnych lepiej, żeby został po raz poskromione przez kapłanów w alarm i w jaki sposób no to z trasą tłumaczenia kogoś tam przekonują w Krośnie Zając jest niewystarczająca, dlatego że oczywiście z, bo jest to postać, która w noc także od początku sobie chrześcijanie zadawali pytanie właśnie, dlaczego w i czy Bóg założył przede wszystkim była taka tendencja przecież to nie da się z koniecznych historii zbawienia tak konieczne w historii zbawienia, ale jako, kto i jak ktoś taki, kto musi doprowadzić do zdrady i który przynajmniej w cudzysłowie w jakimś takim przeświadczeniu zostanie potępiony już jako człowiek, który się narodził co zostanie przeznaczony do zdrady i tym tym samym do pracy potępienia niektórzy tak myślą do tej pory, aczkolwiek większość teologów nie wypowiada się na temat losów Judasza w pośmiertnych teraz ale o co chodzi tak z tym Tischnerem dostawców z Hitlerem tak, ale nie to wciąż zastanawia właściwie, dlaczego miałby nie zdradzić czy, dlaczego to jest bez nas jest z szaf i szukać też tak zastanawia w ogóle, o czym tutaj jest ranna i wprowadzają w taki dramat kuszenia i odkrywania takiej sytuacji, że zdrajca dlatego zdradzają, ponieważ odkrywają, że sam został już zdradzony aż i ich odkrywam taką sytuację, że właściwie wszelka lojalność wszelkie zaufanie na tym świecie wszelkie właściwie czynienie dobra nie ma większego sensu skoro jestem zdradzony jestem zdradzana i to odkrycie takiej świadomości no i prowokuje szyderstwo orze Tischner Gorzowa tutaj metafory w nocy z ławą teraz to powiemy sobie, dlaczego akurat takimi winnymi tej nocy zła unosi się krzyk szyderstwo szyderstwo, które mówi Róża nie ma dobra na tym świecie to jest takie paradoksalne, bo w tym sensie paradoksalnym książki Tischner teraz są już wiele lat jego śmierci, ale wciąż kojarzeni z historią filozofii po góralsku Iza rożnymi bon motami z takim łączonym bohaterem dni Tischnerowskich ach, jak wypisano różnego typu, a i, że właśnie tak stawiał na ludzką dobroć mówił dużo do gry jako sanktuarium z sacrum to niedobra i tego typu transakcjom w gdy tymczasem to jest bardzo taka dramatyczna ekspozycja tego jak myślał Tischner o świecie człowiek o wrócimy do zdrady po informacjach Radia TOK FM dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor miesięcznika więź z państwem gościem, a w najnowszym wydaniu kwartalnika m. in. o zdradzać informacje o dziesiąty 20 informacje wracamy z w studiu dr Sebastian Duda filozof teolog teolog redaktor miesięcznika więź ne, a w najnowszym wydaniu m. in. tekst dr Dudy o zdradzie, ale w tym dniu do szewskiej w wydaniu, a wszystko co często zastanawiam no bo oczywiście miło się rozmawia o zdradzie, ale Judasza, ale w taki 1 kroczek do tyłu i powiedzieć to dobrze się na czym polegała zdrada Judasza i tutaj sugestia, iż zmiana jest on nie wymienię odpowiedzieliśmy sobie nie wymienia Judasza zmieniono w swojej analizie zdrady, a żeby przyłożyć postawiłby Judasza do tego co tam jest napisane od dziś rano to zyskujemy coś straszliwie niepokojącego w pomnik to po moich plecach ciarki przeszły wtedy, kiedy sobie to uświadomiłam duchowi metafora nocy zdrady ucisza po właśnie, że zdradza im, bo zostaliśmy zdradzeni zdradzeni zdradza inny unosi się szyderstwo prawda niemal niemożliwe jest dobra na tym świecie co ciekawe zwykle dobra w chrześcijaństwie filozofii chrześcijańskiej tego chrześcijańskiej jest traktowane jako znaczy zło jest traktowany jako brak dobrych mówisz, ale z dawnym blaskiem w to zostało wystawione na próbę przez filozofię dwudziestowieczną, a Tischner, któremu nie chce się zajmować się takim Antolović tym aspektem jest zła jako braku miejsc w mówi MO WICZ no tego co jest jakby moją propozycją filozoficznego propozycja filozoficzną było myślenie doświadczające tak Patyna fenomenologia takie Patyna doświadczenie, a w doświadczaniu historii mówi jest dokładnie odwrotnie bardziej intensywnie doświadczamy zła niż do krwi w Vojens w tym sensie zdefiniujemy sobie dobro jako brak zła w tym naszym doświadczeniu codziennie, a skoro dobra jest czymś takim tylko cieniem złamano, o co tutaj, choć w tej nocy zła i najogólniej mówiąc tak cofamy się do sytuacji ewangelicznej są też tę skomplikowaną i ciasta to nie zwracamy uwagę i teologowie znaczy podpowiadają nam narzucana nie wiem czy to jest, aby takie wyraziste Otóż musimy sobie uświadomić to Judasz uczestniczył w ostatniej wieczerzy jest bardzo ważnym momentem oczywiście dla uczniów co więcej wg Ewangelisty Łukasza najpewniej spożył Eucharystii i dopiero sobie poszedł prawda rano w noże do przedsięwzięć są to akcja zdradza Ania Mortka aktywność w Kazaniu w Ewangelii Jana jest jeszcze dziwniej, a Lechia jest, bo jest zbyt późno, żeby w ogóle znieść nosze historycznych Otóż taka refleksja pierwotnego kościoła w tam nie ma opisu ustanowienia Eucharystii w tej Ewangelii w ale jest opis mycia nóg przez Jezusa uczniów tam i ten nagi Jezus obmywa, a także Judasza i tłumaczą uczniom, dlaczego to zrobił jak zdradza w Polsce czystymi nogami, że tymi drogami dodawane, dlaczego tak zrobić ujawniła to takie bardzo ciekawe u Jana jak mówił o tej refleksji Teologicznej to jest późny Jezus w kilku miejscach tej Ewangelii mówi o sobie, że ja jestem tego Amy prawda po grecku i to ja jestem to jest literalne tłumaczenie imienia Bożego znali hebrajskiego tak jestem tu jestem ja jestem to jest właśnie z i on właśnie po tym meczu mógł się objawia jako ten, który jest ubogim mówi uczniom ja jestem, po czym od razu mówi, ale 1 z was nie zdradzić czy taka konsekwencja prawda logiczną rzeczywiście jest taka słynna scena z tym chlebem umoczony, który jest podany Judasza mówi mąż na pewno swoją symbolikę najpełniej halę i Judasz w Jezusie przedstawił jako Bóg i ich Judasz, jeżeli przyjmiemy logikę dziś tarnowską prawda wychodzi stamtąd jest to słynne zdanie ujawniona, a była noc była tam noc zła tak wg Tischnera, który się ujawnia zdrada ujawnia się zdrada, dlaczego dlatego, że pojawia się świadomość bycia zdradzonym za wszystko piękne literackim i gdybyśmy tutaj kręcili francuskie skandynawski film notowany w ogóle świetny scenariusz, ale ja się, że też warto pomyśleć o kontekście, bo jesteśmy na bliskim Wschodzie, a rozpatrujemy zdradę trochę z takiego tutaj Europejskiego punktu jakiegoś kodeksu wartości obietnic, których należy dotrzymać im hołdu lojalności lojalności nam się, że to niekoniecznie należałoby to zastosować do od czasu tam jesteśmy w trudnych momentach i właściwie różnego rodzaju alianse zawierane ad hoc często z nikogo nie robiły zdrajcy, któremu nie można już nigdy zaufać 1 raz na zawsze pogrzebane mu trochę ja bym skoczył w innym kierunku jem, kiedy przeglądaliśmy książkę konfliktowi w wojnie w Afganistanie w Soczi watażkowie co raz przychodzi na stronę tam, a to armii amerykańskiej, a to talibów, a to armii takie jak ktoś taki w żaden sposób nie podważało to ich wiarygodności w oczach swoich kolegów wydaje się, że po, z czym jest zdrada no właśnie poza tym, jeżeli się zastanowimy to co dla mnie to strasznie nie rodzi się sytuacja no bo tak mamy kogoś, kto wg relacji jest kimś znanym i rozpoznawalnym tak, gdyż głosy o jego działalności cudach po prostu są teraz mamy jakąś organizację, która pewnie masz pie głów z informatorów płatnych bezpłatnych i mówią cholera wszyscy wiedzą kim, kto jest cudotwórcą oprócz nas musimy się dogadać z kimś, kto nam go wskaże, bo nie wiemy jak wygląda w dal padały to wszyscy wiedzą, ale my nie wiemy potrzebujemy 1 chłopaka, który dałby wskazał, że pojawiła, ale właśnie dla nich brakuje tych trochę tego ci, którzy w, którym zależy na napoje ma już to co weekend 11 jednostki, które polscy nie mają zielonego pojęcia jak wygląda osobach, które to co, bo pojmać uczy się, że mają i to tak to oczywiście jakiś sama sytuacja się wydaje przedziwna, a nawet, jeżeli da, nawet jeżeli przyjmiemy tę trudną do pojęcia sytuację czujemy no dobrze ale dlaczego to ta zdrada jest czymś co dyskwalifikuje jest to pewien wpływ na okazje, które się osłabiła mówi tak sami dość mówiła gali, dlatego że są dziś to świetnie pokazuje kuszenie do zdrady przez zdradzonych w związku z tym prawda do jej Judasza skusili arcykapłan i pełnienie tymi strażnikami, ale może dostać za każdy z nas skuszony nie wiem panie zmuszony, ale nie miała marynarze i za inne sternik jest skuszony do rozmowy tutaj w radio Zet jedno srebrniki no tak można też to tak ująć, ale tam w tej rozmowie, kiedy już Jezus jest wydanej wiadomo, że umorzenia z Judas przychodzi prawda do nich mówi wydałem kre w niewinnych o no ale żeby wydać krew niewinną to najpier w, żeby tak stwierdzić to musiał jest takie założenie uznać, że Jezus jest jednak winien czegoś tak dlatego go wydaje tam im w nabiera coś takiego dziwnego w nim dzieje w i co się dzieje, jeżeli jest się objawił podczas ostatniej wieczerzy to jest transakcja pierwotnego kościoła jako Bóg nad i ta jest może najbardziej niepokojące w tych analizach Tischnera, dlatego że Józefa Judasz poczuł się zdradzony przez samego Boga a z czym się poczuć zdradzony taki i Krzysztof bas za taką przeprowadza niepokojąco refleksje, że każdy zdradzony czuję, że przebywa na ziemi wygnanie, że w pewien sposób nie został już obdarzony zaufaniem, że dostał do czegoś skuszony już jest prawda dalej Kusion, jeżeli te wszystkie prawda aspekty przymierzyć do bogato uzyskujemy bardzo niepokojące teologicznie obraz i za 1 zdradzony przez Boga poczuł się zdradzony przez Boga jest na ziemi wygnania ale dlaczego się poczuć zdradzony przez Boga roszczenia chodziło o aktywności Jezusa ziemskiej prawą i jej temu konsekwencja bycia ekologiczną tego rozumowania jest to, że już w chwili stworzenia my jako ludziach plakat ten tekst ma taki tytuł wszyscy jesteśmy Judasza i stworzenie przez Boga na ziemi wygnania, gdzie cierpimy, gdzie umieramy prawda, gdzie ciągle spotykamy jako doświadczenie podstawowe złą zostali przeznaczeni przez Boga stworzeniu przez Boga do bycia tutaj i to już było wyrazem pierwotne grafik i braku zaufania Judasz odkrywa pierwotne brak zaufania Boga do siebie samego siebie iluminacja tak, bo ów tu różne rzeczy wchodzą w grę, dlaczego jej zostać mówi, dlaczego jest akurat podczas ostatniej wieczerzy uważa, że nie powinien umarzać już o tym, mówi otwarcie uczniem tak dalej historycznie jest psychologicznie bardzo trudno to miasto tak dobrze wie, że mamy takie teksty, jakie mamy tak wyrażę z mocno za poświęcony ewangelie kanoniczne, jaki tam jest obraz historyczny tego w tym często możemy teraz od wszystkich badaniach dwudziestowiecznej dwudziesto pierwszo wieczną sobie zawiesić ten jest po prostu nie wiemy do końca, ale możemy sobie tworzyć jakieś rekonstrukcje ale jaki sens tego wszystkiego, jaki sens tej zdrady żona wynika z poczucia, że się został zdradzony przez Boga jest coś bardzo istotnego tutaj te słowa Jezusa, które mówią o Judasza u 1 z Ewangelii lepiej byłoby temu człowiekowi, żeby się nie narodził co niektórzy uważają, że to jest po prostu wyrok potępienia Judasza chodzi o to, że jeżeli zyskujemy taką świadomość to rzeczywiście, jakby cała struktura Teologicznego sensu, jeżeli ktoś takową ma posiadanie takiej pragnienie jest mocno nie ma ona po prostu się muszą do końca zdaje się, że w amerykańskim kinie to lepiej, choć jemu człowiekowi żyło się nigdy nie rodzi to zdaje się jest używane jako to jest niewdzięczna praca, ale ktoś, kto się musi wykonać tak też myślimy o tak myśmy tak jak niektórzy ziarno Judasz był potrzebny w tym planie zbawienia, ale dla gmin dzisiaj jadąc tutaj jestem z panem taksówkarzem rozmawia data techno wolał pan taksówkarz mówi nalot na konieczność no, dlaczego to było konieczne, dlaczego Lech zdrada prawda była konieczna mogli go sobie wziąć tak jak mniej więcej tak mówi cała ta kasta kapłańska czy Rzymianie zależy jak mogą mieć nie jest trudne no to co po co brać jeszcze Judasza do tego tak jak złośliwość, bo może, a widzi pan na to się może objawiać jakich mówiłem o tym, że struktura Teologicznego sensu pada zasad jest to logiczne tak gorzej nie mamy zaufania do Boga o to zdradzamy zdradzamy zdradza i my baby tę świetną noc z 2 święto w cudzysłowie oczywiście, ale euro, ale nic nie działa na zawsze za dobra jest niemożliwe, ale odwrotność też to potwierdzono, bo nawet, jeżeli mamy zaufanie do Boga to musimy zdradzić, bo ktoś to musi zrobić, żeby się wykonała plan i tak źle i tak niedobrze i tak jest niemniej mając na zmierzenie, a my zdradzamy uchwałę musimy zdradzać, bo ktoś musi zrobić bowiem znaleźć wszyscy jesteśmy Juda sobie ludzi się w Żorach z niej, że chciało się także kilkoro moich znajomych ostatnio mają zajęta jest sens tego piłkarzami tak Judasza no cóż za Belga mając w ruch nie dla niektórych obelga w branży mówiło Pawłem Lisickim i jego ostatniej powieści innych europejskich fabrykach to problem, ale bez charakterystyczne dlatego rząd przeprowadza swoją refleksją na temat Jurasza określały sposób dla wielu jak bardzo odpowiednika w powrócimy, bo już się zbierzemy w złym kierunku w tym po informacjach dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor miesięcznika fatalny kwartalnika 10 proc tegorocznych dostali jest studio informacje o dziesiąty 40 lat dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor kwartalnika więź z państwa mają goście mieszają zdradzie Judasza, który właśnie, czyli tych trochę taka pułapka z tego co pan przed informacjami mówił wynika po i tak zdradzamy i tak zdradza aby, czyli nie da się tej zdrady uciec i tylko najgorzej ma ten dla kogo bęc, którego rata jest takie postawa doświadczenia, że jesteśmy zdaniem Tischnera i tak doświadczamy naszego bycia tutaj kuszeni do zdrady nieustannie ciągle zdradzamy w związku z tym, dlatego że naszym doświadczeniem to jest niepokojące, że dobra jest tylko cieniem zła, a nawet nicienie w tym brakiem dobra jako brak zła i prąd w tym czasie wszyscy na to zgadzam mogliby jednak nie wadzi takie optymistyczne wizje jestem Tischnera kojarzymy zwykle nie sądzę, że wielu ludzi odczytało, by takie Tischnerowskie przesłanie z tego jak znają księdza Tischnera świadczą o tym, mowa tu filozofia dramatu strach zapoznany będziemy już w tym momencie podobnie jak Szczot myślę, że się mówi ale w jakich innych kontekstem, a to przedstawiono tak mocno niepokojąca egzystencjalnej sytuacji oczywiście daje pewne nakładki nadziei powiedzmy, że rząd nie jest aż tak beznadziei, choć mówi np. używać takiej metafory płaczu anioła czy wtedy, kiedy już ta zdrada dokonuje zła to świat się rozpada dobra to wtedy jednak mamy do czynienia z płaczem anioła, który w, którym dodali jakąś taką wiązkę światła w tym momencie ja nie wiem czy to nie jest znowu takie pobożne życzenie ja myślę, że naprawdę Kiszczak mógł się przerazić, jakby konsekwencji takiego swojego myślenia o złu na świecie co świetnie zresztą pokazał przed laty także inny filozof Polski Cezary Wodziński napisał taką książkę światłocieniem złamał i analizowało w takie podstawowe filozoficzne teologiczne pytanie, skąd zło, a czym zło prawda i odnosił się i ich do Platona i do Kanta i Dachau Integera i do Lewina Saturna, a także do Tischnera Tischnera, który ciągle powtarzał w ciążę dobra ma ten prymat tak, że trzeba po prostu resekcję zaczynać mimo wszystko od dobra i mówił o epifanii dobra tak jako o czymś takim konstytuujących dobrą wrażliwość moralną dobrą dla dobra dobra nasze bycie w świecie tak będziemy mówić o tym, że trzeba dążyć do świętości, a do odkrywania sanktuaria nie sacrum sacrum, czyli to co jest objawienie religijne w rzeczywistości poza niekoniecznie bywa dobre tak bywa sacrum, która odsłania jak najbardziej złą postacią raczej tutaj właściwie ta refleksja na temat zdrady jest tego dowodem jest sankcją, ale walijskich dróg po kroku w taki w swoim wywodzie na temat tej ciszy Turowski koncepcji pokazuje, kto jest naiwna, jeżeli się przyjmuje traw zdaniem tego typu założenia kopalni na taki obraz świata, jaki zaproponował Kiszczak choćby handel w tym przedłożeniu filozofii zdrady swojemu na to trzeba iść konsekwentnie i Wodziński mówi nie ma żadnych ekip fani dobra to co mamy czas są nieustanne pisanie zła i być może naj intensywniej przeżywamy i swoje bycie i swój sens swoje znaczenie naciąga się na znaczeniu naszego człowieczeństwa wtedy, kiedy tekst i pisani doświadczamy cisza ma też na to obruszył, ale poniekąd przyznawał rację uważa, że świat, choć nie jest zła to jest 1 z 3 najważniejszych książek, które uważa wydano w Polsce po wojnie to jest bardzo trudna z takim hermetycznym językiem filozoficznym wpisana, ale przekaz jest niesłychanie niepokojące niesłychanie tak i dojmujący, więc epifania zła o tym, myślałam np. przy takich w rzeczach nie jak Smarzowski zrobił film Wołyń i jego obejrzałem ta prawda w tym kontekście mamy miasto same akty przemocy przedstawione przez 2 godziny, a taka epifania zła i po prostu pokazanie tak właśnie wygląda dla świata, jeżeli coś jest obok to i tak jest nieskuteczne te wszystkie Niewiem w jakiś próby czynienia dobra w tym winno się zdarzają tak i tak to jest wszystko przeminie tym jakąś taką machinę która, która wsysa to jest właśnie noc była noc zła wg ich czternastym szyderstwa żadne dobro nie jest możliwa żadna świętość nie jest możliwa, a zatem zdradzeni zostaliśmy, więc wdrażanej jeszcze raz powtórzę Chechelska z UE o cenne bardzo stanie się takim, że to, bo w myśl, że w tym czynie Judasza Wojtek to należało nazwać to można na to spojrzysz po prostu jako na pewien, kto wie czym tak, który ma pełne konsekwencje dla różnych osób wielu, a teraz, nadając mu jakąś wartość dobra zła odcinamy się też są od przyjrzenia się temu wnuków Ewangelii Judasza, który było słynne było dużo słychać paręnaście lat temu kredyt, kiedy wydano ten tekst jest lód z sieci czat z trzeciego wieku najpewniej tak zrodzony w jakiej wspólnocie ligi rozszerzył poczekał 200 lat ich w Libiążu po studiach no wiadomo, jeżeli przyjmiemy listy kontekst historyczny dało się sobie uświadomi żadna z tych cech kolei diagnostyka to była taka wielka konkurentka chrześcijaństwa w tym czasie tak w tamtym świecie i wcale nie było wiadomo, kto wygra tak, dlatego że oraz miała bardzo wielu zwolenników takiej zdaniem wiele osób przystępowało Allenort nieustannie się to przełom w ich to ogłoszenie tego gimnastycy z łotewskim gnostyckich treści w polemice z chrześcijaństwem taki ta Ewangelia pewien sposób jest polemiką z chrześcijaństwa z tym obrazem Judasza, który mamy w ewangeliach kanonicznych, ale tam jest właśnie tortur i Judasz jest najważniejszy Apostoł w głosie przyczynia do tego co prawda bez niego nie byłoby zbawienie ja im sobie po powiedzmy sobie Pascala niemal bez niego zbawienia no no to auto salonie znajdzie się ich strasznie mało w pomysłowy Bóg się o jawi prawda skoro w sieci i 2 i trzyma kciuki kucia, żeby Judasze nie rozmyślił żeby, żeby w złotych arcykapłan również stąd też do gospodarzy, bo cały los bowiem nic w tym sensie wielbi od lat zmarnowałem 30 parę lat, a tu więc, dlaczego chrześcijanie tak jednoznacznie Marty Postek traktowali jak ta historia zbawczej, jaki sens lepiej byłoby można, by rzec, by się nie narodził rozmowa z 2 każdy dowolny film wojenny tak dobra jak to jest działałaby dla NBA w razie czego tutaj oskrzeli my albo coś każdy szpiegowski film 34 rozwiązania, bo on cały czas jest prawda nadludzkim wysiłkiem woli pokonuje od 2 mówi kurczę, gdy wyszedł tylko zamierzano News, bo po prostu wszystko wali, ale dlatego w chrześcijaństwie sens zbawczej śmierci Jezusa na skrzyżowaniu zdrada Julia zdradzie Judasza trudno byłoby przypisywanie z tych powodów w sklepach proponują bardzo nas konkretne powody przyp opis przypisywać cech teologicznych, jeżeli przypisujemy sens teologiczny to postać tego Boga już nie jest dla nas tak jednoznaczni i ten Bóg, który właśnie skazuje nas na ziemię wygnania World stwarza nas nie, ufając nam się sobie poradzi, by stąd są różne w morzu doświadczenia wojskowego początku z nami czeskimi z nami właśnie po jedenasty będą o tym, rozmawiał z księdzem prof. Adamem Cieślińskim, ale proszę zobaczyć, iż pan spojrzy na sam początek to jest także mój wymyśliłem sobie takie stworzenie i jestem bardzo optymistyczne co do tego co udało się stworzyć dobry tor to był Super pomysł wyszło znakomicie, a potem mówi LUKS chyba jednak nie do końca chyba jednak do końca nie wyszło i chciwości cała historia Biblia hebrajska, a to, zwłaszcza historia, kiedy było mówić w nie widziałem wszystkich aspektów właściwie trochę ogólnie przygotowany NATO stworzenie rządu może taki jest to nic co jakiś wieczne odnowienia przymierza, dlaczego nie, dlatego że tylko jakaś taka krótkowzroczność albo brak ich planowania długoterminowego, ale i historia Judasza i historia narodu wybranego w Biblii Hebrajskiej sprawdzano pokazuje nam, że brak zaufania niestety się kończy jak i kombi tę anegdotę związaną z tym nr. 5 i dlatego że w następnym tekstem po tym, moim Judasz jest tekst na temat pani Bawarii i Anny kare Ninę w i niektórzy się przestraszeni redakcji, ponieważ tam jest taka teza, że Anna Karina zdradza swojego męża, żeby mieć prawdziwe przeżycie mogą mieć takie bardziej autentyczna na mnie na Traugutta ściana głębsza nie taką wodą prawda egzystencję przy boku tego karali da mejla czy w ten sposób mówił, że to jest głębsza lepsze bardziej sensowne nie zachęca się ludzi do zdrady takie pytanie też nie postawiono im powiedziałam być może się zachęca, ale uwierzmy, że na rynkach, że ludzie, którzy czytają właśnie i moje opowieści wyburzanie ogląda show i wdrożenia temat Anny Kalinin wiedzą jak ta historia, by się skończył bieg z państwami wątpliwości czy włączać czynie to dr Duda mówiło łączyć ich łączyć łączy natomiast rzeczywiście tutaj można takim najbardziej dla mnie istotnym i niepokojącym ciągle mnie nie teologicznie aspektem tego wszystkiego jest osoba bogata, który skazuje nas na ziemię wygnania, dlaczego tak się jawi tak samo jak ci jak Judasz Judasza jako Bóg słaby i co to znaczy, że Bóg jest słaby Guzowska nie przewiduje konsekwencji swoich działań Beata takie jak pan takie rozumowanie trochę to tak bić po pobiciach jeśli chodzi o Boga w na czym polega słabość Boga być może jest tak charakterystyczna taki charakterystyczny autorefleksji on funkcjonował w chrześcijaństwie i tak starożytnym mieście niech Ruchowi ojców kościoła coś takiego znajdujemy, ale jednak wiemy, że Bóg jest wszechmocny tak bardzo chciałby, żeby Gusiew mocnej grze w Abu Dhabi różne sprawy pozałatwiać prawda, której bardzo pragniemy jak Bóg jest słaby to pasjonat taki Bóg tak wielu ludzi się tego typu przekonanie prawda pojawiał, ale to co słaba uboga przewyższa mocą Blue Jeans jak mówi Święty Paweł w pierwszym liście do Koryntian ani wytłumaczenie tego papier wszystko przyjmie tę prawdę dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor kwartalnika więź dług państwa moim gościem w najnowszym zimowym wydaniu kwartalnika tekst o zdradzie, ale też cała masa innych interesujących tekstów informacje o godzinie jedenastej po informacjach rekolekcyjnych poniedziałek studio będzie ksiądz prof. Adam Świeżyński
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA