REKLAMA

Rekolekcje Łasiczki: "Samotność Adama"

OFF Czarek
Data emisji:
2018-12-17 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:20 min.
Udostępnij:

Rozmowa z ks. prof. Adamem Świeżyńskim, autorem tekstów "Genezyjski owoc. Próba interpretacyjnego odsłonięcia". oraz "Samotność Adama. Próba interpretacji symbolicznej".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
W studio gość, ksiądz prof. Adam Świeżyński, Instytut filozofii Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, dzień dobry, dzień dobry. Wśród twórczości w księdza profesora ostatnio pojawiły się dwa interesujące teksty. Jeden z nich dotyczący owocu zakazanego: "Genezyjski owoc. Próba interpretacyjnego odsłonięcia". Drugi tekst, też w tym kontekście tkwi, czyli "Samotność Adam. Próba interpretacji symbolicznej". Dlaczegóż akurat do początków sięga ksiądz profesor? Rozwiń »
Ten tekst w początku księgi rodzaju to pierwsze 3 rozdziały tak kiedyś nawet sobie pomyślałem, że to jest tekst 1 pewnie najlepiej znanych mu tekstów biblijnych bądź w kulturze w różnych odmianach występuje w, a jednocześnie chyba najgorzej interpretowany w to znaczy w którymś momencie zdałem sobie sprawę, że ta dosłowność interpretacji rozumienia tego tekstu jest tak uderzające, że nie sposób się z nią zgodzić myślę, że ona w świadomości współczesnych ludzi jest trudna do lodu do przyjęcia zastanawia się z tym można zrobić.

I stwierdziłem, że trzeba troszeczkę sięgnąć w głąb tego tekstu zastanowi się czy nie można go zinterpretować właśnie na sposób symbolicznym, szukając inna od pewnego unowocześnienia współcześnie uwspółcześniania rozumienia tego tekstu co z tego wyszło no wydaje się, że taka próba interpretacji, która rzeczywiście odsłania nowe oblicze tej historii powstania świata człowieka upadku pierwszych ludzi czułości pierwszego człowieka i jego konsekwencji.

Nie zadowalało księdza profesora?

Tak to było coś co są przez długi czas jakoś mnie nurtowało, że ten tekst, który właściwie otwiera tekst biblijny jako całość jest taką taką bramą do do reszty historii biblijnej, jeżeli potraktuje się do takiej zasługa przede wszystkim wynik na początku coś się tak powiem mózg nosi się na później cała reszta będzie źle szła w, więc jeśli tutaj ten tekst się źle zinterpretuje myślę rozumiem zbyt powierzchownie zbyt dosłownie z w sposób uproszczony to później to będzie rzutowało na rozumienie całego tekstu biblijnego w konsekwencji na modłę rozumienie tego kim jest Bóg, obrazu Boga, roli człowieka naszego z życia i t d.

To jest taka próba zmierzenia się z tekstem nowy sposób mu pewnie 1 z wielu możliwości, ale chyba tak nieskromnie powiem, że mam wrażenie, że udało się ten tekst interpretacji odświeżyć to znaczy pokazać, że można odczytać go na nowo i że to nowe odczytanie pozwala znacznie lepiej zrozumieć wiele z tego co później w Biblii jest opisane, ale również z naszego ludzkiego doświadczenia

A co księdzu profesorowi nie odpowiadało w tym przede wszystkim, którzy chcą się zdają sobie sprawę, że odczytywanie tego tekstu w taki sposób tradycyjny ktoś robi Adam to Adam niewiasta to Ewa, czyli mężczyzna kobieta w drzewo to drzewo podstawową mocno to wszystko jakby z, których sączy razem przestaje pasować, ale w Wielkopolsce mówimy tu w ogóle, jakby od całości no ale ponieważ to w dachu Sarna w czy jechać z Kielc Kaufman 3 lata temu jak gdyby poszli chcą symboliki symboliki oraz zmienili, więc to nikt zgadzam się nie twierdzę, że jest wyłącznie ludzie są zmieniane od możliwości już wielokrotnie, ale na gruncie polskim są już też nowe interpretacje mogą sięgnąć do do tekstów Mariusza mu od 3 prof. Mariana Grzybowskiego z Torunia, którzy też tym tekstem się gruntownie zajęli właściwie w stopniu też byli dla mnie inspiracją, żeby w tym kierunku iść także te nie są oczywiście rzeczy, które do tej pory nie istniały natomiast na album to firma z prób teraz to odejście od dosłowności poszukanie znaczenia symboli i potraktowanie tego tekstu rzeczywiście serii jako tekstu głęboko symbolicznego tekstu nie przypadkowego seksu, który przez autora czy autorów redaktorów został naprawdę głęboko przemyślane i skonstruowany w sposób bardzo pieczołowicie śledztwo na pierwszy rzut oka wydaje się niedostrzegalne to jest jakby punkt wyjścia tłumaczy wychodzeniem z założenia, że chłopak wychodząc z założenia, że ten tekst to jest tekst naprawdę ludzi, którzy głęboko sięgnęli inni w swoje doświadczenie osobiste takie powiedziałbym natury duchowej, ale jednocześnie bardzo ludzkie i spróbowali zinterpretować to kluczowe elementy tego doświadczenia mu oczywiście w ich przypadku one były silnie związane z odniesieniem religijnym i w jaki sposób, by ksiądz profesor odczytywał to symbol jest przede wszystkim 3 takie elementy, które wyznaczają mi cały się zmienia tego tekstu mianowicie Adam niewiasta niejako mężczyzna kobieta tylko jako symbol 2 warstw 2 poziomów sprzed 2 elementów ludzkiej natury tego elementu materialnego biologicznego fizycznego, ale jednocześnie powiązanego też z psychiką i elementu duchowego szczyt niewiasta właśnie symbolem tego elementu duchowego tu się to symbol niewiast został też bardzo świadomie przez autora biblijnego dobrany niewiasta kota w takim potocznym rozumieniu bardziej delikatna łagodna trudniejsza w przewidywaniu mniej konkretna mniej uchwytna w i mężczyzna jako ten, który jest tak mną mocno stąpający po ziemia trzęsie mówi to pewnych pewnych obiegowych opiniach, ale to, jakby jest tylko punkt wyjścia jest Adam niewiasta to tak naprawdę symbole 2 elementów ludzkiej natury w związku z tym ten tekst nie mówi o mężczyźnie kobiecie mówi o człowieku, a więc i Olsztynie i o kobiecie w równym stopniu drugi element czy drugi symbol, który tam występuje on dla mnie istotne to jest to jest symbol nagości nagość, o których mowa przed upadkiem w kontekście takim, że ludzie byli nadzy nie odczuwali wobec siebie w stylu nagość, która później staje się problemem po upadku wywołuje próba przesunięcia jej ukrycia i t d. półnagą symbolizuje w odniesieniu właśnie do ludzkiej natury jako element szeroko rozumianej słabości człowieka słabości, która nie jest zawiniona struktura jest wynikiem tego, że człowiek jest taki, jaki jest ma taką daniną naturę słabości, które występuje zarówno na poziomie naszej fizyczności na poziomie naszej naszej psychiki, ale również na poziomie naszego naszego ducha i trzeci bardzo ważny symbol to są drzewa i owoce na tych drzewach, czyli ten biblijny ogród, w którym człowiek się znajduje, które interpretuje jako świata aksjologicznej, czyli świat wartości owoce to wartości, a drzewa to dostęp do tych wartości wartości w wśród, których to się porusza to nie za wcześnie, który zgodnie z jeszcze dokończyć, z których zgodnie z zamysłem Boga spożywa się trzyma spożywać będziemy wchodzić w kątach zwartościami, dzięki którym właściwie żyję, bo to sobie wcisnąć uświadomią, że my jako ludzie jesteśmy bardziej się ponadto zwierzętami aksjologicznych niż zwierzętami rozumianymi to znaczy my w w gruncie rzeczy przede wszystkim kierujemy się wartościami operujemy wartościami w naszym codziennym życiu począwszy od bardzo takich podstawowych wartości związanych z naszą biologią, a skończywszy na wartościach najwyższych wasze bez tego świata wartości byśmy nie potrafili funkcjonować w, a to nie jest ona za wcześnie na autorów, żeby tu tłumaczyli właśnie świat wartości, która także dlatego należy spojrzymy na początek, czyli te opowieści o stworzeniu zarówno pierwszą, jaki drugą to są to opowieści, które nie są oryginalne tak umawiali się 1 z nich tajgi Game reż mamy jakby historyka jest powtarzana w regionie przez jakiś czas i aby to raczej mówić jako pewna opowieść aksjologiczne opowieści, które mówią, dlaczego jest tak jak jest, a niekoniecznie tak głęboko to zaszczyt, że rzeczy, że owoce do wartości tak to można w ten sposób podejść natomiast mój punkt wyjścia z kim jest taki, że to troszeczkę pomijam, chociaż nie zapominamy o tym, wszystkich kontekstach historycznych kulturowych tych wszystkich uwarunkowaniach, które towarzyszyły powstawaniu tego tekstu są bardzo złożone mu procesowi trudnemu do odtworzenia w sposób jednoznaczny i bardziej, jakby próbuje z takiego nie są filozoficznego punktu widzenia ten tekst odczytać w współcześni nie znaczy zobaczyć czy ten tekst niesie w sobie takie treści które, które współczesnemu człowiekowi dałyby jakieś wyjaśnienie jego doświadczenie go miejsca w świecie jego rozmaitych zmagań jego własnej natury też czuli pytanie, dlaczego jestem taki jestem, dlaczego dzieje się ze mną to co się dzieje oczywiście w kontekście no bo mówimy o tekście religijnym w kontekście odniesienia człowieka względem Boga i oni tej relacji, które tutaj jest jakby no pierwszoplanowa w tym tekście zasoby pozwala na pewnym znakiem z pominięciem bardzo świadome w tym momencie tych wszystkich ustaleń ich historii krytyki tekstu to co robią zawodowi bibliści czy to co robią inne osoby, które zajmują się właśnie odtworzeniem trochę to by kontekstu, chociaż całkowicie od tego nie abstrahuje, ponieważ w, ponieważ dla mnie istotne naprzód w tej w tej mojej propozycji jest to, że ten tekst w tej formie nazwijmy to końcowy liczy już takiej pełnej powstaje w bardzo bardzo szczególnych okoliczności właśnie historyczno społecznych historii Izraelitów, czyli niewoli babilońskiej teksty były wtedy zostają formowane są do swoich głównych zrębów ja się to nie jest przypadek to znaczy dla mnie jest to pewne świadectwo jego punktu wyjścia autora autorów biblijnych redaktorów tego tekstu mianowicie sytuacja kryzysu egzystencjalnego kryzysu społecznego, który w, którego wtedy Izraelici doświadczają jak w sytuacji każdego ludzkiego kryzysu powstają pewne fundamentalne pytania o przyczyny o sens OOCL i t d . tak dali to kto już wszystko w tym tekście możemy znaleźć Motor biblijny daje moim zdaniem nietuzinkową i ty i w bardzo oryginalną również współcześnie rzecz biorąc odpowiedź na te takie dno kluczowe pytania, które są uniwersalne dla ludzi wszystkich czasów dla ludzi tamtych dla nas dziś wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM ksiądz prof. Adam Świeżyński Instytutu filozofii Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego jest studio z informacji o 1120 po informacjach wracamy do programu off czarek ksiądz prof. Adam Świeżyński z Instytutu filozofii Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego jest państwa i moim gościem w owoc zakazany i jak inaczej na tę historię spojrzeć, a niejako na historię o Adamie i Ewie, którzy zjedli jabłko jedno z interpretacji proponuje ksiądz prof. Adam Świeżyński rozmawiał o tej interpretacji, że świat zgłasza swoje zdanie odrębne, bo zgadzam się z księdzem profesorem, że jest jakaś historia czyli, jeżeli ta historia ma być historia interesująco i Mads coś tam o czymś ważnym powiedzieć, o co się z taką takim papierkiem lakmusowym jest to, że przetrwała do dziś tak i w pewnym sensie jest jest to jakaś opowieść o o człowieku opowieść o człowieku z, która się nie bez, których dezaktualizuje także czysto powieść to jest wciąż aktualna czy widz czy coś autorce autorzy powiedzieli nam o człowieku co wydaje nam się interesujące do dziś w kondycji zgoda pod warunkiem że, że myślimy o tym w ten sposób, że ta historia cały czas wymaga pewnej aktualizacji się, że interpretacje, czyli że nie możemy poprzestać tylko na tym co było do tej pory ponieważ, ponieważ wtedy ponad wasze przestanie być w tym momencie aktualna stanie się równie archaiczna i dlatego swoją zbywać aktualizować no moja propozycja idzie w kierunku takiej interpretacji głęboko symbolicznej skoro już wspomniane zostało jest ten teren owoc zakazany, który był przyczyną całego nieszczęścia właśnie potraktowanie go w sposób symboliczny, a więc analogicznie tak jak proponuje potraktować wszystkie inne owoce to w ogrodzie, czyli jako wartości przy czym ten owoc byłoby o tyle inny, że znajduje się na pewnym czy innym w stosunku do pozostałych drzewie proszę zwrócić uwagę tylko 2 drzewa w centrum ogrodzie są nazwane własnym imieniem drzewo życia i drzewo Poznania dobra zła wszystkie inne drzewa są w pewnym stopniu anonimowe skoro tak to znaczy, że to wyróżnienie nazwą ma swoje jakieś głębokie znaczenie i wówczas ten owoc w mojej interpretacji przez swoje myśli jakąś wartością zakazaną, po którą człowiek nie powinien był sięgnąć aż zrobił to i stąd całe nieszczęście, które później nastąpiło tylko w gruncie rzeczy ten owoc drzewa Poznania dobra i zła oznaczała pewnych ustosunkowanie się człowieka w dół potencjalnie każdej wartości, którą może na swojej drodze spotkać właśnie takie ustosunkowanie się, którego Bóg dla człowieka nie chce, a który jest w zasięgu człowieka, bo inaczej mówiąc, którego nie chce na tym etapie rozwoju duchowego człowieka myślę o takim ustosunkowanie się, które nazywam ustosunkowaniem absolutnym, czyli absolutyzowanie pewnej wartości uznaniem jej zapewne centrum, wokół którego zostaje w tym momencie zbudowane całe moje życie i która tu wartość tak nie angażuje w tym w odniesieniu absolutnym, że całkowicie, jakby dookreślono moją naturę w wymiarze duchowym i tu wartością może być wtedy wszystko od wartości bardzo podstawowych powiedzielibyśmy tych takich prymitywnych codziennych aż do wartości bardzo szlachetnych n p . takich jak jak i moralne życie tak, ale ja w tym tekście też widzę taki wątek no właśnie wyboru tak podjęcia innych wyborów podjęcia pewnych decyzji Otóż ogród Rajski jak sama nazwa wskazuje wakacji idealne można po prostu robić co tylko dusza zapragnie jest świetnie i tak ma być z 1 wyjątkiem jest jedno zastrzeżenie do tego zastrzeżenia sądu łączone konsekwencje tak nierób 1 rzeczy, bo spotkają się takie konsekwencje co ciekawe od autorów od autora dowiadujemy się tylko, że 1 z tych 2 osób oczyszczono ksiądz profesor patrzy NATO jako 2 strony ludzkiej natury, ale jeżeli spojrzymy na Sejm jakiś 2 proc osoby tylko 1 z tych osób i sponsorowana konsekwencjach druga nie z gry i jakie z powodu potem ten męski pierwiastek gdzieś uciekł tak jakby w inny zresztą w wymiarze kary też wydaje się, że inne na jej korzyść został ukarany wąż zaraz potem kobieta, a mężczyzna, który właściwie był adresatem tego zakazu upiekło mu się przecież prezenterki marksistowskiej ma czysto Oskar wizja na tej historii to teraz mamy sytuację, że człowiek podejmuje decyzje znając konsekwencje tej decyzji czy i już nie jest już właśnie bez wolną zabawką albo z istotą stworzoną z jakiegoś powodu, ale właśnie taką jakby, którą twórca sobie zaplanował, że będzie tak wszystko będzie wieczko nagle człowiek podejmuje autonomiczną decyzję znając konsekwencje i tym samym trochę mówi twórcy twórcą oczy twórcom, bo po secie z powodu Bug występuje w liczbie mnogiej w tych w tekście twór co przepraszam bardzo, ale ja mam swoje pomysły na moje własne życie w UE no i teraz pytanie brzmi czy to, że podejmiemy własne decyzje znając konsekwencje mając świadomość tego co może być nie jest tym co w tekście napisanym sta staniemy się równym Bogu tak czy jakby stanie się odpowiedzialnym za in za swoje działania no właśnie to co znaczy będziecie tak jak Bóg znali dobro i zło, bo to jest ta kusząca zapowiedź węża w rozmowie z niewiastą, która rano w jaki sposób ją inspiruje i można powiedzieć, że ona prowadzona na tonę później decyzję o zerwaniu spożyciu owoców co to znaczy, że będziecie tacy jak Bóg przecież, jeżeli traktujemy ten tekst konsekwentnie czyni Bóg jest Bogiem człowiek jest człowiekiem mi między moje liczba mnoga oto można interpretować troszkę inaczej mianowicie być może Bóg mówi o sobie i wszystkich istotach natury czysto duchowej takich tras takich n p . na aniołowie mówiąc będzie, że z twarzy stwarza człowieka podobnego nam, czyli podobnego sobie podobnego również Aniołom, dlatego że wyposażonego właśnie ten wymiar duchowy, ale wracając do tego głównego wątku co znaczy to podobno co oznacza to podobieństwo, które skusiło człowieka no przecież, jeżeli traktujemy tekst konsekwentnie no to Bóg jest bowiem człek jest człowiekiem między Bogiem człowiekiem jest przepaść, jakby powiedzieli filozofowie ontologiczna Bytowa z racji odmienności w zależności też pochodzenia w związku z tym człowiek tak naprawdę nigdy nie może być taki jak Bóg w związku z tym to zapowiedź węża to jest coś takiego, jakby ktoś mnie i innych zasugerował pewną z mojej perspektywy bardzo, a właśnie atrakcyjną możliwość, że zupełnie nierealną i teraz, jeżeli to jest rzecz zupełnie nierealna i o tym, wiem z polską można zapytać, bo znam swoją naturę mam mnóstwo znam swoją naturę w sensie swoich ograniczeń tak i teraz wiem, że mam, że jakby z mówimy o tej relacji między Bogiem człowiekiem to najkrótsza i przeżywa w świadomości tej zależności odmienność od Boga i teraz ktoś sugeruje, że mogę być, gdzie mogą osiągnąć taki poziom jak na jakim znajduje się Bóg ja wiem, że to jest nierealne dla danej chwili, ale źle wróżą są tak opowie o poziomie, bo o poziomie taki, że duże znika to co w Biblii zostało nazwane nagością, czyli to co ja interpretuję jako słabość takich przestaje być słaby tak Bóg Bóg jawi się jako ten, który właśnie nie jest słaby który, który tych wszystkich słabości, które w sobie odnajduje nie posiada w związku z tym jak tu, dla którego słabość jest pewnym problemem to słabość ta fizyczna czy słabość natury psychicznej duchowej trują się zmagamy, której bolesnych konsekwencji na co dzień przeżył Money, która sama w sobie nie jest zawiniona Bona wynika z mojej natury chciałbym się od niej od tej słabości uwolnić tak, bo w konsekwencji uwolnienie się tej słabości powoduje, że ja się uwalnia od wszystkich konsekwencji ich radość, ale Czyż to staniemy się równym Bogu nie jest np. staniemy się równym Bogu w podjęciu błędnej decyzji o proszę zobaczyć, że stworzenie to pierwotny pomysł tego stworzenia nie było nie było stworzeniem z Seppem nie było w Dreźnie był zamysł stworzenia wadliwego produktu, bo stworzenie p t. a stwórzmy sobie człowieka będzie Super tymczasem człowiek mówi zaraz zaraz ja sobie sam rozdaje karty, więc i ich i patrząc własna historia Biblii Hebrajskiej mamy do czynienia z ciągłym ciągłą zmianą planów Boga, który mówi będzie taka za chwilę człowiek znowu ktoś wykręcił, więc to jest pierwsza z pomyłek Boga pomyłek rozumianych jako źle podjętą decyzję albo nieprzemyślane do końca i podobno wie tutaj postępuje człowiek, który mówi znał konsekwencje jednakowoż wydaje mi się, że zaryzykuje to i tak wychodzi zatem ryzyko mógł wyjść inaczej, czyli w pewnym podejściu rozumianym jako podejmowanie decyzji, które potem okazują się nie aż tak jak byśmy oczekiwali tutaj człowiek staje się równy Bogu w ale patrzymy moim zdaniem błędnie na dno człowieka znajdującego się w ogrodzie jednak po stworzeniu, jaką na taki właśnie jak to pan poziom produkt finalny skończony, który się, w których sędzia popsuł tak mieliśmy dobrze działające urządzenie, które wręczono zawiodło w tym wypadku miał możliwość, żeby samo powiedzmy wykonać taki ruch, który spowodował uszkodzenia oczu na to troszkę inaczej po pierwsze w mojej propozycji człowiek, który został stworzony przez Boga nie jest jeszcze człowiekiem stworzonym jeszcze można być do końca jeszcze nie jest wersja końcowa zgodnie z zamysłem Boga to jest jakby ta, która wersja zlokalizowana wersja końcowa to jest ta w no z wbita w zamyśle Boga tak bardzo popatrzą zna historię do dzisiaj 2018, która wersja z tak, ale na życie radna uważa, że nasze obawy, że nie ma jest nam się z lat to czy coś, o czym mówić jako tak, ale mówimy mówimy o tym nie w nie w znaczeniu historycznym rozwoju ludzkości tylko mówimy o tym w przypadku pojedynczego człowieka każdy człowiek ma pewną drogę w ramach, której przechodzi pewien proces nazwijmy to, doskonaląc dlatego w kontekście nie ma jest test oczywiście nie wprost powiedziane co tu całość w całości do interpretacji pozwala to odkrycia w każdym razie człek dla mnie nie jest tu jest stworzony człowiek w tym wymiarze duchowym nie jest człowiekiem skończonym to znaczy nie jest jeszcze tym człowiekiem i w pełni jak i jakiego Bóg zamierzył i teraz i teraz ważna rzecz Otóż, żeby dojść do tego stanu finalnego w zamyśle Boga i stos pomyślany w ten sposób życie ma w tym współuczestniczyć i to się pojawia to, o czym wspomniał, czyli te wybory te decyzje, że człek nie jest kimś komu mniej nakręcony mechanizmem, który teraz ma chodzić się nie zepsuć zgłasza zdanie odrębne i powie, dlaczego dlatego, że jeżeli jest tak jak ksiądz profesor mówi na to ten problem produktu 1 wersja beta tak jest łatwy do rozwiązania w jednakowoż zobaczmy, że zaraz po tym wydarzeniu z wężem Bóg jest przerażony, ale przerażone, gdzie to przerażenie widać dno w tekście, który mówi ojej zaraz ten człowiek sięgnie po owoc z drzewa życia, ale to znów wracamy do dosłownej interpretacji nie do końca dosłownego rozumienia tekstu można zrozumieć winny sposób Pogan Bóg nie jest przerażony na ogół traktują pana Boga poważnie to nie jest ktoś, kto nagle stało się coś, o czym czego on nie wiedział czy nie mógł wiedzieć, bo to wtedy troszkę wygląda na dno na inną na taką otoczkę karykatury wręcz darem Boga to co to co mówi tekst biblijny, kto to w stopę dosłownie wyrzucanie człowieka z ogrodu Eden w bronieniu dostępu do drzewa życia i cała cały ten fragment taki negatywny wszystkich negatywnych konsekwencjach, które teraz następują ja proponuję interpretować w sposób właśnie bardzo pozytywne wstrzymanie człowiekowi dostępu do drzewa życia, a różne interpretacje oznacza to, że człowiek po upadku krzywizn w sytuacji, w której się z nas jest w sytuacji odpadnięcia od Boga dodaje, że był konsekwencją upadku, gdyby sięgnął po drzewo życia połowa z drzewa życia to w tym stanie, ale w tym stanie od odcięcia od Boga w wymiarze duchowym pozostałby już na zawsze taka co znaczą cięcie Boga to znaczy w stanie bycia zdolnym do podejmowania własnych decyzji autonomicznych, a nie decyzji, które zostaną mu narzucone im można zobaczyć to nie śmiech przerażenie albo bezpośrednie albo przenośnie oto człowiek stało się tak jak my znowelizował rdzeń znał dobro zło niechaj teraz nie wyciągnie przypadkiem ręka, by zerwać owoce także z drzewa życia z jego życia wielki to stwierdzenie przez przemnożenie tego przerażenia, ale czym przerażenie przerażenie, że istota, którą stworzyłem, którą kocham listu pragnę być może się teraz tak głęboko ode mnie oddalić, by pozostać w swojej swojej sytuacji w samotności, która nie jest zamierzona pustego gniazda oto dzieci do rozmowy z motorami wzrostu jest list to jest zła to jest już nie osadzeni z mówić to jest głos przerażonego przerażonego rodzica, który widzi, jakiego dziecko stacza się na dno jak jedno błagam to, że wybraliśmy coś innego co nam mama albo tatuś powiedział to jest dno każdy rodzic tak, by tak to to jest właśnie to to jest moment, w którym rodzice chodzą do terapeuty, który tłumaczy syndrom opuszczonego gniazda dzieci teraz już dorosły podejmuje własne decyzje już my nie jesteśmy za nią odpowiedzialni wrócimy do tego wątku acodin Mazovia w jeszcze się z prof. Adam Świeżyński studio informacje o jedenastej 40 lat ksiądz prof. Adam Świeżyński z Instytutu filozofii Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego studio 2 interesujące teksty ojca w dni księdza profesora od ojca, dlatego że w o ojcu przy informacjach mówię, że ten zirytowany Bóg, który mówi ojej ojej ojej to teraz trzeba zrobić wszystko, żeby człowiek nie stał się nieśmiertelny z tą swoją wolną wolą i możliwością decydowania o rzeczach i ponoszeniu konsekwencji no bo to jest niebezpieczne człowiek, który nie jest we wszystkim ode mnie zależne jest człowiekiem godnym znowu ojcu ojciec matka to wie także dopóki dziecko mówi mamusiu tatusiu chciała nie możesz zwrócić o tej ma zrobić to jest to masz ćwiczyć grę na skrzypcach wiolonczeli jest Super, bo ojciec matka mają pewną wizję, że jeżeli dziecko zostanie wyposażone w taki, iż takie narzędzie to będzie mu lepiej to jest wyraz troski, ale potem dziecko dorasta i mówi jak chce decydować sam o sobie chce swoje własne błędy popełniać to jest moment, kiedy rodzice mówią o nie nie nie chyba nie moje dziecko jeszcze nie zna to gotowe najpóźniej są konsekwencje różnych hipotez są konsekwencje, ale nikt nikogo nie uchronił przed konsekwencjami to jest także właśnie na tym polega dorosłość, czyli odpowiedzialność za siebie, że wypijamy piwo, którego sami sobie nałożyliśmy albo zwijamy się w łóżku, które sami sobie posiedzieć w pościeli niż my mu w tylko, że wstydem wtedy konsekwentnie idą złotą myślą musimy stwierdzić, że w takim razie upadek musiał się zdarzyć przyczółek musiał złamać zakaz musiało nastąpić skoro jest także, że ludzie nie muszą ludzie postronni nie mają, gdyby nie było, gdyby nie było zakazu nie byłoby, czego łamać Bóg przez Wojnowo in zakaz nie jest czymś co do umów lub umówmy się jak jest w ogóle sens tego zakazu macie wszystko po 31 no nie z zakazu jest taki, że mu mogę z wartościami zawierać różne mniejsze lub Dallas relacji mógł bardziej się angażować w daną wartość lub mniej wśród tych wszystkich moich możliwych odniesień wszystkich odcieni o ich podniesieniu całkowitej obojętności właśnie aż do takiego zaangażowania, które będzie inny stragan z zaangażowaniem o charakterze Absolut całkowitym bez reszty zatracenie się jak to mówimy o czymś tak w ich teraz każdy z takich odniesień można swoje konsekwencje w w tym elemencie duchowym to całkowite zatracenie się to jest to nie jest coś zewnętrznego to jest coś co zwrotnie wpływa na mój dna na moją mamą i wymiar duchowy mojego ducha i w pewien sposób go tak powiem to właściwy dla siebie odkształca się czy kształtuje i ukierunkowuje w związku z tym całą moją dalszą egzystencję i teraz zakaz dotyczy tylko tego absolutnego odniesienia i to tylko w tym znaczeniu w jakim chodzi o to, żeby dana wartość nie stała się tym co ja Uznam za absolutne czy się w domyśle mamy jak konstrukcja taką mógł w perspektywie losu człowieka ma być tym, który stanie się dla człowieka tą wartością absolutną co więcej w kontakcie z wartościami one są mało jak w transparentny to znaczy w kontakcie z nimi to świadomie bądź nie o to kto nie ma znaczenia ale jakby styka się z Bogiem wartości są pewnego rodzaju medium między Bogiem człowiekiem wchodząc z relacji z wartościami człowiek jak Ursus naturalne chodzi o relacje z Bogiem nie o to chodzi, ale do momentu, kiedy one rzeczywiście są transparentne, czyli do momentu, kiedy one nie staną się dla człowieka w którymś momencie któraś z nich nie stanie się dla człowieka bowiem w tym momencie następuje, jakby odkształceniem prawidłowości relacji, która tańczy na swój egoistyczny i był zazdrosny, czyli tai-chi różne wartości, ale nie wybierzesz mnie to piłkarze nie może wybierać wszystkie wartości, ale żadnej nie może wybierać jak komunie nowości, dlaczego dlatego, że ona nie jest mną w LOK jedno i co ona nie jest on doskonale też z niedzieli, czyli zdało ten rodzic, który nie mówi chciałam przeżyć swoje życie, a ja chcę przeżyć tak jak ja chcę przeżyć ze wszystkimi konsekwencjami w porządku tylko jeżeli, jeżeli działa mówi o system pomoże w dziejach nikt nie mógł się może ze wszystkim w jakim stopniu w jakim sensie może zepsuć wszystkim pogodzić, ale z tym ma spore, ale może po nawet wychodzić z tym drugim wysyła do pilnowania tego drzewa no to znów jest pewien symbol nowość jak ojciec odczytał Cherubin dzieli teren ten ton zakaz nie tych nieudanie uznanych za chlebem wolę ją dosyć dobra, że pana Boga, którzy blokują drogę oraz do drzewa życia tak jak on jako symbol właśnie dno symbol nic w zbrojenia człowiekowi dostępu do drzewa życia czy do symbolu, który oznacza nieśmiertelność nieśmiertelność, która w sytuacji po upadku po upadku powoduje, że człek już na zawsze pozostanie w tym stanie oddzielenia od Boga, ale jeżeli nazwiemy wydarzeniu upadkiem od razu przypisujemy do tego negatywną wartość, bo każda oddolna wyrok został wydany, jeżeli wydarzenia napiszemy o nazwiemy upadkiem w dolarach, a jeżeli tak dobrze, bo to dobrze się może warto zostać popatrzmy jak się zmienia zachowanie człowieka Wisłę po upadku w stosunku do zachowania przy jak one potem po w podjęciu decyzji spożyciu owoców w ściśle akt, dlaczego Adam w, dlaczego Adam i czy mogę człowiek, dlaczego po spożyciu owoców chowa się za drzewami przed Bogiem chowa się za ideami nie chowa się, czyli czuję, że zaraz rozbili rozwijamy to fakt chowa się raczej chowa się zawartością zawartością, czyli Soczi wartość koncentruje jego uwagę z sama w sobie i nigdzie więcej, bo nie odsyła wartość staje się po spożyciu owoców drzewa Poznania dobra i 2 staje się, jakby takim parawanem, za którym człowiek się chowa coś dokładnie to co ksiądz profesor tarasów loggii do do chować ich z profesor za parawanem idei właśnie tego wszechmocnego Boga za i t d. tak dalej ja się chował za inną ideą chowam każdy z nas się chowa za inną ideą i sobie, że handel rzucamy się o to, że mimo, że nie można powiedzieć, że spożycie jest owoców drzewa Poznania dobrze zaproszeni do domu co to było to był upadek to nie upadek samolotu buntu było coś pozytywnego, dlatego że po reakcji człowieka, ale w ogóle nie musimy oceniać tego, bo nie do nas, że cena to dobrze, ale chcemy zintegrować to było to nowość, bo co to może interpretować co to było bez narzucania temu jakich wartości i chwale Bożej, ale i on widzi, jakie były konsekwencje dla kogo dla człowieka w UE dla człowieka mówił o możliwość podejmowania własnych decyzji bez zmian na konsekwencje w JATO postrzegam jako coś pozytywnego no nie bycie marionetką pana Boga ja to postrzegam jako coś pozytywnego moim zdaniem ten tekst nie zrozumiemy, że w momencie złożenia jest marionetką pana Boga no i w jaki sposób, jeżeli był Marriott kompana bogato nie mógł zrobić tego co zrobił właśnie wasze atuty statek z, że cały pomysł stworzenia był pomysłem zrobię sobie taką zabawkę, kto będzie tak tańczyła ci zagram i my nie robić tego na co nie pozwalam i w momencie, kiedy ta zabawka mówi, a są one jednak ma inny pomysł na moje życie to twórca mówi o tu trzeba się w ogóle pozbyć tej zabawki wywalić żyją grzebała broń Boże tutaj na doznało wpadamy dosłowność no ale jakaś forma szacują, że mówi, że mówią o wolności mówimy o wolności teraz właśnie koncepcja wolności, która tu jest pokazana w tym tekście biblijnym moim zdaniem jest koncepcją troszkę inną niż ta, do której myśmy się przyzwyczaili, czyli wolność polegająca na tym, że mam ileś tam opcji, z których mogę wybrać 1 tą, która w, którą mam ochotę to jest taka uproszczona nasza koncepcja współczesna wolność nie wolność odpowiedzialny w wolność to ponoszenie konsekwencji wyboru nie są wybór miały za niezależność stwierdzono, że wolność cześć jest również zdolność do rezygnacji, czyli do takiego u nas im do wyboru negatywnego mogę coś wziąć, ale tego nie biorę, bo mam pewne racje ku temu dała także rezygnacji z ciepłego gniazdka, ale na warunkach taki, że będę tak żył jak mi ktoś nakazuje rezygnujemy po prostu zbycia w jakiś relaks sponsoring owej relacja w ogrodzie Eden nie była sytuacją ciepłego gniazdka skończmy z tym, że rajskiej 1 to była idylla to były wczasy all inclusive gdzieś nad pięknym morzem to była sytuacja dokładnie taka jak nasza jest w perspektywie naszych naszego codziennego testowania zgoda, ale jak tu nie chodzi o służbie sportu już człowiek musiał zmierzyć się sytuacją wyboru do tego wyboru, ale w handlu oraz przed wyborem to jest poza nim czegoś co jest szczególnie o regularnym patrzymy na to wpły w w perspektywie czasowej niesłusznie je w momencie, gdy pojawia się człowiek, gdy pojawia się w ogrodzie od razu musi dokonać wyboru to niema przedziału czasowego pierwsza wartość, którą się spotka od razu wymaga od niego wyboru takiego, jakiego doświadczył, stojąc pod drzewem Poznania dobra i zła, ponieważ drzewo Poznania dobra zła to w gruncie rzeczy jest jest w życiu wyrastają mu już tak obrazowo przy każdym drzewie przy każdym owocu z tym, że się spotka wpływy w tym ogrodzie przy każdej wartości każda wartość, która na mnie rzeczywiście działa wymaga ode mnie ustosunkowania się do niej, ale co to za wybór to trochę wybór tak jak dzisiaj, że oczywiście obawy wybór tak tylko, jeżeli krytykujemy pewną partię no to za chwileczkę zajmą się nami różne służby, a a, jeżeli będziemy chwalić tę partię no to czekają nas awans to jest wybór, kto to jest wyboru nam na poziomie głębszym plaża jest system, który odpowiada ojcu profesorowi, że resort zrobił co wybór stosunku do pewnych wartości, jakie wartości są dla mnie ważne czy 2 ważne dla mnie przeskakiwanie grzyby, żeby właśnie, żeby mieć spokój czy wręcz, żeby mieć jakieś profity z nadzieją nie zrywać je wyrwać z tego w tej idei zakazanego drzewa tak to co no popatrz, jaka jest struktura wartości wyboru wartości wartość słowa w rzeczy konkretne teraz codzienne, z którymi się stykamy, ale w gruncie rzeczy one dotyczą głębszych pokładów, którzy ja się opowiem za kimś albo przeciwko komuś to nie jest tylko kwestia mojego bezpośredniego odniesienia do tej osoby, ale za tym stoi coś więcej n p . nie chce komuś potakiwanie albo nie mogę się zgodzić na nieprawdę, którą ktoś zgłosił się rzeczy mój wybór, a konkretnie one w tej sytuacji dotyczy wyboru zawsze między prawdą nieprawdą w między uczciwością ma ona jakimś kłamstwem i t d . tak dalej jest, więc pod tymi wartościami takimi bezpośrednio doświadczonymi od kryją się od razu te z ciepłym znacznie głębszy wyższego urzędu to jest jakby ten wymiar duchowy król, który pokazuje perspektywach początku księgi rodzaju właśnie o ten poziom wyboru w tym momencie chodziło o wybór między prawdą nieprawdą między uczciwością w odniesieniu do do rozpoznania pewnych rzeczy jako wartości na zafałszowanie nic tak dalej w świat patrzy jak na pierwszy bunt ludzkiej natury rozumiany jako właśnie to dążenie do wolności za wszelką cenę, nawet jeżeli przyjdzie zapłacić no i męża i to się upiekło, bo tylko musi to zaś w ich zięć prochu biedna kobieta się nie bardzo ruchliwa zmusił ich wieku, bo jako istota duchową oznacza to, że rzecz całkowicie w jako istota duchowa funkcjonuje jako całkowicie pozbawiony tych wszystkich w doposażenie 3 czy możliwości, które de facto miał jako istota duchowa myśli sobie kurde, koniec z lataniem w bardzo dziękuję ksiądz prof. Adam Świeżyński z Instytutu filozofii Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego, bo państwo moim gościem czy to księdza profesora teksty są dostępne dla można się już na list od Gatesa Bona Akademia, czyli tt Platforma zrozumie to jest naukowe i tamte teksty w języku polskim można znaleźć one ostatecznie wyszło w języku obcym w informacje już za kilka minut o godzinie dwunasty po informacjach Mikołaj Lizut jego programy dzisiejszy przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością czuwał Kamil róg
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA