REKLAMA

Filozofia religii. Kontrowersje: Zbawienie [cz. 6]

OFF Czarek
Data emisji:
2018-12-18 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:37 min.
Udostępnij:

W książce "Filozofia religii. Kontrowersje" 25 wybitnych polskich filozofów dyskutuje o 13 kluczowych zagadnieniach filozofii religii. W audycji OFF Czarek radiowe wersje książkowych sporów. Rozwiń »

Cezary Łasiczka rozmawia o zbawieniu z prof. Romanem Kubickim i o. prof. Tomaszem Homą.

Posłuchaj także podcastu "Interluda" Cezarego Łasiczki: https://audycje.tokfm.pl/audycja/Interluda/267 Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Wracamy szanowni państwo do filozofii religii. "Filozofia religii. Kontrowersje" - to tytuł książki, zbioru, który ukaże się na początku przyszłego roku. W niej, jak tytuł wskazuje, wiele kontrowersji, które od pewnego czasu także na antenie Radia TOK FM. W programie OFF Czarek. Mierzymy się z nimi. Dzisiaj kolejne kontrowersje, kolejne zagadnienia. I tym razem goście w różnych miejscach naszego pięknego kraju, także łączymy trzy studia. W studiu Radia TOK FM w Poznaniu prof. Roman Kubicki z Instytutu filozofii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza, dzień dobry, witam serdecznie panie profesorze, a w studio Radia TOK FM w Krakowie jest ojciec prof. Tomasz Homa, filozof, jezuita Akademia Ignatianum w Krakowie, witam serdecznie, dzień dobry, witam serdecznie. Rozwiń »
Dzisiaj zbawienie - taki temat to jest także inny tytuł rozdziału, który się pojawia, ale nie wszystkie istoty zostaną pozbawione mówi prof. Tomasz Choma, a o wiecznym kryzysie wietrzności pisze się z profesorze albo odwrotnie ojciec prof. Tomasz kość piszczelowa oprotestowała Erykowi w Chinach jest pierwszym kryzysie wieczności 

Zacznę może od cytatu właśnie z tekstu prof. Romana Kubickiego jak to się stało, że prawo do nadziei na własne życie wieczne dość szybko przed po twarzy łosie w nakaz starania się o nie nieco egoizmu nie zaszkodzi nazwijmy rzecz po imieniu innym mniej zbawionych tym większa radość ze zbawienia nie chodzi o to, aby innym ludziom, którzy chcą kroczyć drogą prowadzącą ich nie mają dożycia wiecznego rzucać doczesne kłody pod nogi chcą iść niechaj zatem idą chodzi o to by na smakowanie tej drogi nie wskazywać winnych, którzy mają zdecydowanie inne poczucie metafizycznego smaku.

Tym fragmentem rozpoczynam to jest fragment z tego rozdziału prof. Romana Kubickiego, ale z pytaniem za co się do ojca prof. Tomasza Chomy podzielamy w pewnym zakresie to stanowisko, chociaż jak było jest w konwencji książki jestem oponentem pana prof. Romana, ale tylko do pewnego stopnia, bo ich kwestia dotyczy coś takiego, że inny i intuicja czy też nadzieja na wieczne zbawienie tak jak ja ją rozumie jest dzisiaj nakazem tym znaczeniu, że musi, kto i każdy musi to wybrać, a w odniesieniu do źródeł do chrześcijańskich mamy z innym stanowiskiem mamy wszędzie do czynienia, jeżeli mówimy o pewnym sposobie podejścia do tego aspekt jest ze stanowiskiem trybowi jeśli chcesz 

Przeczy temu indoktrynacja już od VAT od od małego

Czy przeczy temu indoktrynację pytanie jest czy przekazanie i stąd też kolejna rzecz do wg mnie do do rozważenia na 3 edukacja, aby inaczej jest podzielenie się własnym doświadczeniem przekazanie własnego dość przekazywanie własnego doświadczenia drugiej osoby jest indoktrynacja oczywiście może być, jeżeli jest zamknięta naprawdę, jeżeli nie pozwala weryfikować, jeżeli nie pozostawia marginesu wolności i żeby własnych wyborów i własnego przemyślenia od ich, ale wszędzie mówi jeśli jeśli tak nie jest to mamy do czynienia z takim zamkniętym nauczania, który może się nie stać jej indoktrynację natomiast w przynajmniej w perspektywie, w której ja staram się widzieć to zagadnienie, widząc takie niebezpieczeństwo, bo takie niebezpieczeństwo oczywiście istnieje istnieje również niebezpieczeństwo i różnego rodzaju interpretowaniu tej nadziei roszczenia się prawa do ich realizacji nowo chociażby wiek dwudziesty i totalitaryzmy, gdyby tak nie sięgać głębiej historię mnie przez to były nadzieje, które zostały zaproponowane 1 w 1 wydaniu druga w drugim wydaniu i ich wymuszone siłą właśnie na po tych, którym zostały zaproponowane jest oczywiście takie ryzyko takie nadużycia były i z tym się musimy mierzyć i tutaj jest wezwanie do czujności, ale do czynności, która pełna marzeń kosza rewolucyjnej czujności Emile co pan rozumie pani redaktor przez rewolucyjną czujność jest tutaj jak raczej bym mam namyśli mu za czynności test czujności naprawdę czy nasz rząd i która chroni też wolność i chroni je moja moją wolne decydowanie o tym czy to co ktoś przekazuje w momencie, w którym jestem w stanie rozpoznać to na usiłuje czy też linie to jest to co z nową wracający na moment dał pewne doświadczenie, które jest pomysł z kręgu biblijnego trybu jakoś tak bliższy w tych rozważaniach jedynie w wyraża się z takim jest w tej postawie oto stawiam się przed tobą życie śmierć w wybierali wybierali nie ma musisz wybrać wybrać życie wybierali czy w środą z nowego testamentu znajdujemy tego rodzaju postawy znowu w tym jeśli chcesz jest zaproponowana pewien zaproponowany przez Pęczaka oczywiście dla pewności wrzucimy to do n p . prawa karnego, ale oczywiście wybieraj nie jak nie mówi o prawie karnym, bo mówiąc o wieczności czy mówiąc doświadczeniu religijnym nie widzę racji, dlaczego ma być wolność sumienia oburzona prawem karnym z wydm jest to sprzeczne z wolnością sumienia każdego i 2 i wolnością wyrażania własnych poglądów tego prawo karne, a przynajmniej współczesnej w kręgu, w którym żyjemy nie kontempluje i dzięki Bogu i oby nigdy coś tak jak i nie miało być nawet jeśli kiedyś w historii był ten związek czy było to ramię w ramię świeckiego i duchowego ramienia ja raz i realizowany nadąża podejściem do płodu więzień reszta jest zapisanie tego wprawie karnym jest zwycięstwem pewnej myśli religijnej to nie jest kwestia wyboru to jest narzucona przez określoną religię sposób postępowania nowe co z tym wyborem Ojcze profesorze jak i zapytał czy tez kwestia religijna piękno jest chętnie wzmocnią wiedział tak, a ja bym odpowiedział nie i właśnie dzięki dzięki temu mam już kontrowersje tutaj pani dyrektor, dlaczego nie nie jest mojego punktu widzenia, dlatego że ona dotyczy rozumienia człowieka, który potwierdzają również nauki szczegółowe czy choćby biologia, że to istnienie, który jest w kształcie dojrzałym Pagani inaczej się zjawi ona ma swój początek o i nic nie wskazuje na to, żeby w tym i w tym procesie istnienia zachodziło coś co by radykalnie zmieniało jego jakość i też jego status i w tym znaczeniu jest to podejście, które bym nazwał podejściem czy filozoficznym zła jest go nawet nie filozofią Bates podejście rozumie robiono licznych wielbicieli nauk szczegółowych empiryczne jak z punktu widzenia filozoficznego powiem co miałem zasada Chanel i szanuję to ten pierwiastek, który pozwala temu zaistnieć już życie, a apel biskupów o rozpoczęcie procedowania w sejmie projektu ustawy zakazującej aborcji ze względu na ciężkie i nieusuwalne wady płodu powtórzę biskupów pomnik to ojciec profesor uważa to za niereligijnych 3 uważam za nie stanie religijnym uważam to za uważam to za postępowanie, które wchodzi w obszarze innych, ale mianowicie obszary moralny, ale jestem w Eurolandzie ten wybór w i na czym polega wybór w sytuacji, w której biskupi apelują o wprowadzenie zapisów religijnych do ustawy o, gdzie jest ten wybór, o którym ojciec profesor mówi, ale Jasnej i nie rozumie, bo paneli cały czas sugeruje, że jest to zapis religijny jest jeszcze jest zapis o uszanowaniu życia od poczęcia, a od zaistnienia to nie jest definicja religijna, więc nie widzę tej podstawy, jeżeli życie jest dobrem, które deklarujemy się również w prawach człowieka, że chronimy życie tylko dyskutujemy od tego momentu i chronimy, więc mamy do czynienia z tym co się nazywa moralnej podejście moralnym ani religijnych albo pojęć moralnych azylem ożyciu o ochronie życia można mówić jeśli niema na sumieniu tysięcy lat wojen religijnych takich ofiar z tego powodu Le Monde po co chronić ofiarę po co chroni dzieci skoro może być ich zabić jako dorosłych, jeżeli są entuzjastami albo nie wierzą tak jak nam zależy wierzę, ale sobie z tego miał wynika, że mamy takie doświadczenie czy, jeżeli mamy doświadczenie zdradzimy, że tracimy pewno pewno legitymację do tego, żeby przesądzać o tym co jest moralne, a co niech tak i że w takiej sytuacji powinniśmy siedzieć cicho w Gliwicach takiej Gliwice taki, by takiego powodu do tego, żeby siedzieć cicho, jeżeli tutaj wracam teraz do marzeń na moment odwołał się do tego otrzymują lasem początku, jeżeli szukam co jest prawdą Pachura, jeżeli szukam co jest prawdą mogą zawsze było nosić mogą dokonywać również wyborów i innych niż te, które bym uznał że, gdybyśmy uznali w pewnym kręgu wartości za właściwe dbanie o tak to już jest przerwa do oczu profesorowi, ale nie, dlatego że wraz z bólem, dlatego że zbliża się informacje i bal po informacjach wrócimy do naszej rozmowy i obiecuje, że prof. Roman Kubicki też będzie mógł coś powiedzieć, bo tak troszeczkę zmonopolizowały razem z ojcem prof. Moshe prof. Tomasz Homel studia w Krakowie prof. Roman Kubicki studia w Poznaniu ja studio w Warszawie o zbawieniu dzisiaj rozmawiamy, chociaż może nie wydaje się być pozbawieni rozmawiali, ale powrócił do zbawienia informację jedenastej 20 pełnych złotych, ale chcę iść taka filozofia religii kontrowersje książka wydana nakładem wydawnictwa naukowego PWN ukażą się 7 stycznia, a my niektórych z tych kontrowersji rozmawiamy na antenie Radia TOK FM studio w Krakowie oczy z prof. Tomasz Choma filozof jezuita i prof. Roman Kubicki studio Radia TOK FM w Poznaniu z Instytutu filozofii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza panie prof. Hahn tym razem do pana 2 pytania co 2 wątki pierwszy test ten wątek właśnie jak to się stało, że sprawa do nadziei na własne życie wieczne przeszliśmy do nakazu starania się o nie my i druga myśl, którą pan w swoim komentarzu zawiera ta radość innych, że w swoim tekście ojciec prof. Tomasz Choma przewiduje i dopuszcza pozbawienie także dla zwierząt tak, gdy chodzi o pierwszy wątek wnętrze jak to się dzieje, że prawo do nadziei do zbawienia wiecznego staje się, jakby nagle na każdym, kto wie, że tak powiem identyfikowania się z tego rodzaju nadzieją Otóż ten mechanizm jest bardzo prosta, dlatego że musimy pamiętać, że ruch zawsze dochodzi do 10 później zawsze do dochodziło w każdym razie do takiego Sojuszu ołtarza i Koroną i mówiąc inaczej mamy religię, ale i ta religia zostaje instrumentalnie traktowana przez polityczną władzę mianowicie polityczna władza wykorzystuje tę moc religijnego zaangażowania i stara się w ten sposób podporządkować tylko od danych, czyli obywateli ten proces zresztą bardzo czytelny jest chociażby dzisiejszej Polsce plandeki właściwie żyjemy w takiej atmosferze właśnie dzielenia ludzi na lepszych to są ci, którzy tych, którzy identyfikują się z religią katolicką niedawno przecież pan premier Morawiecki podzielił właśnie na tych, którzy są prawdziwymi patriotami prawdziwymi Polakami to są ci, którzy właśnie są w kościele i no i gości, którzy znajdują się na jakiś gorszej drodze prawdę błądzą, ale jest nadzieja, że kiedyś na tę słuszną drogę trafią także tej w na przykładzie Polski widzimy jak ten mechanizm bardzo dobrze funkcjonuje, gdy chodzi natomiast od dna wątek drugi to jest taki bardziej bym powiedział subiektywne to znaczy faktem jest, że historia człowieka chyba zaczyna się od tego momentu kiedy rozpoznał on sobie jakieś powołanie do wieczności i w tym sensie historia wieczności jest jakimś stopniu tożsama z historią człowieczeństwa być człowiekiem tak było dotąd być człowiekiem znaczyło umieć otaczać się jakimiś bytami od siebie większymi niż wydaje, że właśnie takim, a taką cechą charakterystyczną kultury współczesnej jest to, że próbujemy odejść od tego mechanizmu, że próbujemy budować człowieczeństwo na miarę człowieka, że próbujemy budować człowieczeństwo rzeczy wydobywany z tego świata w Cannes fragmenty gry i ojciec prof. Tomasz Choma, z czym najbardziej widzi ojciec to on tę niezgodność z prof. Romanem Kubickim wciąż się najbardziej różnić, jeżeli chodzi o o kwestię zbawienia inaczej ich maszyn na razie o kwestię kwestię zbawienia będę jeszcze na moment WTO, że raczył strzelił Jerzemu byśmy chcieli mówić o różnicach, bo myślę, że mówiąc o zbawieniu my tak naprawdę zakładamy 1 rodzaj jego rozumienia, a tego jest tym rodzajem jest ciut więcej na nie zanosi o tym, jakiej perspektywie też to jej o tym, chcemy rozmawiać mianowicie, jeżeli jedno to jest rozumienie religii w rejonach gdzieś w tej w tyle w prawdopodobnie pobrzmiewa w naszych wypowiedziach jest też w tym pytaniu pana redaktora jak to się stało, że nadzieja w ciemności staje się w pewnym w pewnym momencie przekształca się czy zostaje obdarowana nie wręcz przymus wybrania tego UE w tym pytaniu drugie natomiast to są te nadzieje, które byśmy nazwali nadziejami w wymiarze czysto Veno światowym i tutaj mamy nadzieje, jakie nam chociażby niosą różne rodzaje rodzajów i światopoglądy i systemy oferujące cóż lepszy świat życie i w jakim sensie właśnie w tym również zbawieni zbawieni od niesprawiedliwości społecznej zbawienia czegoś innego jej mamy inną całkiem perspektywę natomiast ja tutaj mnóstwo i do spodni pewnej pewnej intuicji czy pewnego też pragnienia cenić sobie na siły, które oczywiście zawsze Julka rośnie jest interpretowany i bardzo chętnie się wsłuchuje w te różne interpretacje tego tego czym tylko Bóg tak poczucia 3 głodu czyjeś nijakie czy przeczucia wieczności czy nadziei na wieczność u różnie przeżywanego na nie, więc mając konto na uwadze ja myślę, że nic w odniesieniu do tego procesu, który mógłby pan profesor przechodzenia od nadziei do do nakazu w taki proc takim procesem morzem czy mamy nieraz do czynienia, ale wg mnie to my jest chyba uproszczeń uproszczone spojrzenie na to zagadnienie, ponieważ zwłaszcza, jeżeli chodzi o jeżeli, jeżeli pytamy o ten nakaz to jak rozumieć ten nakaz jest czynna i należy rozumieć prawnie prawo nakazuje, żeby w ten sposób prawo stanowione danej wspólnoty czy danej grupy czy kogokolwiek kogokolwiek czy też rozumiesz to jako innego rodzaju taśmy to powinność, którą w sobie odkrywam, że jeżeli moją realizacją czy moim spełnieniem się my jako człowieka jest pewien stan pewna forma egzystencji mojego bycia mojego życia to, jeżeli życzy sobie dobrze, czyli życzę sobie film życie sobie spełnienia właśnie tej czy osiągnięcie tej pełni to powinienem w tym kierunku taką decyzję podjął się nie znaczy, że ją musiał podjąć też powinno się, ale to nie jest przymus i Tommym rozróżnił też właśnie między tymi 2 krytymi 100 proc to pytanie w tym pytaniu, które o tym, rozmawialiśmy wcześniej mianowicie, że tam, gdzie to co wchodzi w zakres wyboru są ich sumienia i też opowiedzenie się, bo co za tym idzie też pewien światopogląd tanieje i albo przyjmuje, że istnieje coś takiego jak wieczność to nie przyjmuje tego nie mogę traktować prawem żadne stanowione i nie mam idzie i oczywiście, że de facto ktoś może zadekretować de facto też może wymagać, ale to jest rzecz, która jest jej nie do przyjęcia w moim rozumieniu natomiast to prawo, bo wobec, którego leczy ten jest ten autorytet, wobec którego stajecie wobec siebie samego i mojej mamy tego co nazywamy sumieniem własnym i tutaj wobec tej powinności ci powiem tak i Sevilli Stal chce iść w tym kierunku czy przyjmuje taką koncepcją lub nie to jest zasadnicza inaczej wtedy pozostaje, chociaż jest powinność, a to powinno, że przymus one w pewnym sensie jednak druga ma swój ciężar oddziaływania prof. Roman Kubicki ja tego tak tak kom Eko skromną uwagę poważnych ról w Polskim Realu, zwłaszcza w Polskim Realu edukacyjnym to przecież ta kwestia znajduje swoje, jakby takie praktyczne rozwiązanie w postaci funkcjonowania lekcje religii w systemie polskiej edukacji to system lekcje religii sprawia, że ci uczniowie, którzy na tę lekcję nie uczęszcza niosą jakiś sposób dyskryminowani ja przypomnę, że kiedy ta lekcja religii prowadzono dotąd miały być albo Lech i pierwsze albo Lech ostatni w tej chwili są to najczęściej leki środkowej wtedy ci uczniowie którzy, którzy nie chodzą z uznaniem właściwie odczuwają, jakby swoją zbędność nie bardzo wiadomo co mają robić nie bardzo wiadomo co z nimi zrobić Adam jest tutaj widzimy właśnie jak pewne konkretne rozstrzygnięcia i ustrojowe one jakby sprzyjają LM mają sprzyjać określonym wyborom światopoglądowym, jeżeli chcesz być zawsze uczniem potrzebnym szkolny to wybierz lekcje religii, bo wtedy będzie dla siebie zawsze czas i wtedy będzie dla ciebie zawsze miejsce na nogę lodem i z tego co nie jest wiadome była, ale czy jest alternatywa między Teresą religii, a lekcją etyki w teorii z roli tak w praktyce nie TFT o elitach i fakt, że to nie jest tak, że jak ktoś idzie na lekcje religii idzie na lekcje etyki, jeżeli występuje na lekcje etyki to musi dajmy na to poczekać jeszcze po ostatniej lekcji 2 lekcje i wtedy ewentualnie mógł w tych lekcjach etyki uczęszczać dlatego o planach jest też, kiedy wprowadzano lekcje religii tak to miało dobić Lechię albo pierwsze albo ostatni wtedy, że dziś 1 system, by nie działało wynik wykluczając w tej chwili braki edukacyjne jest inaczej dodaje od razu dodam ja tutaj nie mnie nie nie przywołuje żadnej spiskowej wizji dziejów to znaczy, że dyrektorzy byli celowo świadomie próbują upokorzyć te dzieci, które nie chodzą, ale broń Boże jedyny powód jest bardzo prosty, żeby ułożyć siatkę zajęć to z czasem właściciele zrobić tak nie inaczej, ale ja tutaj upadku czujnik mogę powiedzieć jasno ja się w pełni zgadzam tutejszych ze stanowiskiem pana profesora, jeżeli dochodzi do faktycznie będziemy teraz o los o teoretyczne ujęcie KOV faktycznym, jeżeli dochodzi do pewnego rodzaju wynaturzeń czy ty takiej dyskryminacji czy rodzenie się takiego poczucia to jest to jest to rzeczy, które jest naganna dlatego się nie da absolutnie i a przemija tego absolutnie nie przyjmuje na mnie czy nie powinni nie akceptuje coś takiego, ale czy za tym nie akceptowanym zaakceptowaniem budynek i działania i czy profesorze, ale czy zatem zaakceptowanie planu działania z pytań jak rodzaj działań ja mogę podjąć dla łodzian jest poważnym funkcjonariuszem instytucji, która doprowadziła do takiej sytuacji to jest bardzo duży skrót myślowy panie redaktorze wg mnie, bo chyba to nie jest tak i k jak taniej, czyli jak ten jest także kiedy, żeby powiedzieć co pan zrobi albo właśnie, jaka jest właściwa forma reakcji w sytuacji, kiedy pan jako obywatel znajdujemy się wobec w obliczu takiej ani innych rozwiązań propozycji zachowań i czy działań władz uznania ich stało nikt inny jak i niech pan nie jesteśmy tą władzą zarazem drugiej strony i pan ja myśmy w jaki sposób zadecydowali, ale to, mimo iż pochodzą ze wsi z zapałem, zachowując proporcje jest jakimiś skromnym tutaj wiedziałem kim piachu, a ojciec jest, a nie zrobi to wątpliwości po papieżu do to największa władza w kościele BU profesorem c w Krakowie no przepraszam wyżej tyle godzin lista miast dziękuję za porcję humoru bardzo dobrą mapą poczuciu humoru świetnie, bo w dzisiejszym dniu, w którym lekko przymglone również to w Krakowie tego humoru, o czym my tego spojrzenia słonecznego takiego pociechy w tak, by skomentował trener każemy uczniom, którzy mają wolną godzinę to jest w ramach ta linia to znaczy w Nova jest tutaj jest jednak kwestia wprawdzie na zbawienie się nam jakoś nijak albo nie za bardzo łączy natomiast, jeżeli został wywołany problem z lekcji religii mianowicie co ma być czy ma być ta lekcja religii, a czy to ma być lekcją katechezy jak i zrozumiana i Czech była rozumiana ci pewną lekcją formacji, a wtedy to jest jedno zagadnienie i z całym szeregiem konsekwencji, które chciałoby z tego wyciągnąć to ma być lekcja, która jest lekcją pewnego powiedzmy religioznawca, czyli wiedzy o religiach, więc opadną też pewnej rzeczywistości współtworzący naszą kulturę ludzką na nie idzie jej nie ma preferowania jednych jest po prostu mówienie i przedstawianie różnych jak to rozwiązać w mojej ocenie i w mojej ocenie talentu tej z niemal na dzisiaj nie ma na dzisiaj Jasnej odpowiedzi problem i być może jest coś pośredniego czy próby się coś pośredniego co nie służy ani 1 ani drugiemu wrócimy do naszej rozmowy po informacjach informacje jedenastej 40 prof. Roman Kubicki studia w Poznaniu ojciec prof. Tomasz Komor studia w Krakowie informacje na nogi, bo mamy dziś w studiu Radia TOK FM w Poznaniu jest prof. Roman Kubicki z Instytutu filozofii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza na studia w Krakowie film, choć z prof. Tomasz Choma filozof jezuita z Akademii Ignatianum w Krakowie rozmawiamy o zbawieniu to kolejna z kontrowersji na zbiorze filozofia religii kontrowersje wydana przez wydawnictwo naukowe PWN ukażą się 7 stycznia przyszłego roku prof. Roman Kubicki w swoim komentarzu do tekstu ojca prof. Tomasza Chomy cieszy się raduje, gdyż w swoje wątpliwości, że są i że prof. Roman nie ma wątpliwości, że nie wszystkie istoty zostaną pozbawione przy czym co ważne nie zawęża rozumienie terminu istota jedynie do istot ludzkich, ponieważ nie wszystkie istoty ludzkiej nie wszystkie istoty nieludzkie zostaną pozbawione zatem dopuszcza się w nim możliwość zbawienia nie tylko niektórych istot ludzkich jest także niektórych istot w nieludzkich czynów jak rozumiem zwierząt np. na pytanie ojca prof. Tomasza hobby czy trafnie prof. Roman Kubicki odczytał ojca intencje, że niektóre nasze psy koty chomiki pójdą do nieba, więc tak, żeby ten sposób jej, kiedy i pisałem czy to moje stanowisko czy wyrażającym stanowisko USA istotach jest nie tylko ludzkich myślałem o tym co szybsi od tego rodzaju istotach, które nazwami istotami duchowymi sieje ani cielesna duchowymi, gdyby użytej terminologii, bo tam się poruszaj poruszamy jest w tym kręgu też uduchowione psy co to znaczy natomiast nie jest i z istoty duchowe, jeżeli chodzi, czyli przynajmniej w tradycji judeochrześcijańskiej jest byliby to chociażby aniołowi natomiast rzecz jest interesująca panie redaktorze, bo jest taki wątek i na tym się też nad tym zastanowić nad Niemką, jakkolwiek nie wiem jak jeszcze jak i ogniem, jakby to sobie na razie wytłumaczyć natomiast mogli się o tym, że całe stworzenie cierpi i jedź oczekuje na sobie winni się synów Bożych cytuję tutaj akurat w tym momencie 1 z przekazu nowego testamentu i w tym znaczeniu można powiedzieć, że całe stworzenie czy cały kosmos w jaki sposób uczestniczy również w tej w rozumieniu autorów nowego testamentu w tej tajemnicy zbawiania i zbawienia wszystkiego, a jeżeli cały to również i może nasz sympatyczny kundelek królewskiej podwórkowej i myszki terenem gracją pod podłogą i że inne rzeczy też stany te są stworzeniami, więc tego wcale nie wyklucza ma również z tak jak Bytom na czym to miało polegać, by auto polegać na tym, żeby coś co jest dzisiaj wymiarem takim przez nas doświadczalnie czy nasza kruchość naszej zniszczonych nasza śmiertelność miałaby być przebić się żona i przez dyszę Jeana de wszystkim co jest tworzone i na tym, by miało polegać również i być może nie ma a kto chciałby zadać jak i raczej to pytanie temu, który jest mocno księcia, niemniej rzadko próbuje zrozumieć to prof. Roman Kubicki PiS w swoim tekście o śmierci średniowiecznej, która oczywiście tak jak śmierć dzisiejsza była realna rzeczywista natomiast strach przed nią był trochę operowy my i późniejsza np. czarna śmierć plagi sprawiły, że ta czy PiS ta retoryka kościelnych kaznodziejów ktoś się zachwiała obozy śmierci jest wokoło to trudno tłumaczyć pewne rzeczy to słabość tej religijnej retoryki i zastanawia się czy profesor widzi także dzisiaj znowu właśnie siłę kościelnej retoryki, dlatego że śmierć nas już mnie otacza mnie, że śmierć jest właściwie raczej wypadkiem niszczy coś się zdarza wokół tak tak w kulturze współczesnej śmierdzi, jakby wycofywane z naszej wyobraźni da kiedyś cmentarze znajdowały się w środku miejscowości teraz raczej znajdują się na poboczach oddolnie ze szpitalami w supermarketach i wiele sklepów, ale też dotąd nie widziałem w supermarkecie e-sklepu rzeczami związanymi z żałobą np. prawda, a więc rzeczywiście te z ludzi możemy ją zniszczy się pojawiają to, bo to prawda to byłby taki jakich chyba wyjątek, tak więc raczej zmierzamy do takiej kultury tak powiem permanentnie kwerendy akt trwającego i rozwijającego się karnawału stąd także kult młodości wiecznej młodości nie ma miejsca na dla ludzi chorych dla liga dla ludzi, którzy mu życie nie smakuje no to byłoby to tzw. społeczeństwo konsumpcyjne ona jest jak pisze moim artykule takim społeczeństwem, w którym obowiązuje taka metafizyka bardzo płytka, by tam nie ma takiej wielkiej wartości w szczególności nie nadają one wartości, za który kiedyś trzeba było umierać, a to były honor godność i ojczyzna Bóg, ale teraz wydaje się, że w tym społeczeństwie konsumpcyjnym realizowane są wartości mniejszego formatu pojawia się pytanie na ile można tam z takim społeczeństwie zachować poczucie wspólnotowości mandaty to pytanie czy ci, którzy spotykają się w centrum handlowym czy tworzą jakąś wspólnotę czy też jest to tylko taka wspólnota przebywania w tej samej przestrzeni fizycznej, ale w gruncie rzeczy nie ma tej więzi duchowej notes pytanie otwarte w komisie wydaje, że współczesne społeczeństwa okulary wzorowane na od tej namiastki społeczeństwa Europy zachodniej chyba bardzo dobrze zdają ten test konsumpcjonizmu, gdy chodzi np. o stosunek do uchodźców to przecież obywatele tych państw, którzy bardzo rzadko chodzą do kościoła się już chyba wcale nie chodzą do kościoła w stosunku do uchodźców mają o wiele bardziej pozytywny stosunek aniżeli n p . Polacy, którzy są ludźmi niezwykle religijnymi, a więc wiele wskazuje na to, że społeczeństwa, które w sposób pozytywny przepracowały swoją chrześcijańską tradycję zachowują zdrowszy kręgosłup etyczny aniżeli społeczeństwa, które wciąż artykułują taką żywą religijność tak jest moje stanowisko każdy z parze z prof. Tomasz Sioma, jeżeli chodzi się o ustosunkowanie moje do w tej wypowiedzi pana profesora uważam, że jeżeli byśmy mieli doświadczenie religijne zredukować do tradycji jakakolwiek by to była religia, ale mówimy tu o chrześcijaństwie NATO jest to wypaczenie po prostu chrześcijaństwa chrześcijaństwo nie jest tradycją, chociaż tradycji się też zapisuje ją kształtuje się wypaść z pewnym stylem życia monaster bardzo dużo jest dużym skrócie na nie i teraz w związku z tym w kontekście też tych różnych sytuacji dla chrześcijaństwa i śmierci czy zmarli chrześcijaństwo przezwycięża śmierć i lęk przed śmiercią i dbanie o sens życia lęk przed śmiercią i które tak pięknie dochodzi do głosu m. in . w tym tekście Pawła Stal subtelnej czytamy, gdzie jest krzyż śmierci papieża jest gdzieś jest twój oszczędni zdanie ma też cierpliwość wszystko przyjmie wtedy można powiedzieć pakiet szczepień wszystko przyjmie, ale pozwólmy też wypowiedzieć się temu doświadczeniu, które w ten sposób jest sformułowany, by nie było ich zobaczyć zastanowić się na tym 3 i czy jest sens w spółkę wizja doświadczenia religijnego jest głęboki sens, bo to jest racja też tego co nazywamy zbawieni tester przezwyciężenie lęku przed śmiercią przez to zbawienie, który nie jest moim wymysłem, ale jest darem, który jest mi danych, które mogą uczestniczyć w jakiego chce podjąć nie Musze i dlatego też to moje stwierdzenie w moim artykule nie wszystkie statysta rozbawiony jeśli nie chce, a jeżeli rzeczywiście nie chce prawdziwie zgłębić Serie z głębokości swojej nie chce to nie będę miał tego, bo inaczej byśmy do prób 2 dni mieli sytuacje trenuje pan możemy deklarować sobie chcemy nie chce, a na koniec i tak w dziejach Łubianki jak ja postanowień to by była akurat pod kątem pana Boga no wygląda na to przemyscy wygodny przekazu sieje biblijnych żona akurat takiej taką drogą nie podążanie drepcze tylko całkiem inną my byśmy może chcieć, bo byłoby ukraść i nie czy wygodnie, ale prości nieraz pewnym rozwiązaniem natomiast jest jego styl taki przed tak przynajmniej świadczą o tym, iż przekaz biblijny arze teraz mamy je w różnych wypaczenie różnych nadużyć różnych odwoływał się odsetki 3000 na przestrzeni wina mamy i będziemy mieć prawdopodobnie rolach, ale za życia polną polegam chrześcijańskim na czym ten styl życia chrześcijański polega, więc polega na tym, że jak mówi właśnie Paweł zostaliśmy wyzwoleni z lęku przed śmiercią oczy ze śmierci do bycia wolnymi dobycia, jakby do ich urzeczywistnienia w sobie tego są należne za ale, a w praktyce jak to wygląda w praktyce jak powinno wyglądać nie jak powinno to wszyscy wiemy, ale jak ogląda chata jest jak jak wygląda w praktyce staraj się kochać drugiego dna jak to 1, z jaką jednak 1 z tych jest w tej chwili powiedz jej aspektów czy wynikający z tego doświadczenia na nie mówiąc AlKaidy nie mówiąc też już o tym co zakłada jako oczywiste, że nie jestem samotnymi bezdomnym, bo mam ojca mam swój dom i nie jest to, więc to jest to napawa radością, że mamy swój dom to znaczy, że nabierze się po drodze dzieje się w głowie czy wędruje to jednak z to nie jest ostateczny i ich natomiast, jeżeli obecnie myto wszystko zostawimy tylko o czarną otchłań grobów, którą trzeba złożyć ciało no to wtedy się co rodzi BSS tragizm to jest wtedy bez szans tragizm, dlaczego w prasie, dlaczego bez szans tragizm PL tak tak już nie tak już nikt z nas wydaje mi się, że właśnie wraz z robotami niesie różne, o czym się charakteryzuje kultura współczesna kultura konsumpcjonizmu to właśnie jest to, że śmierć przestaje być takim kimś takim kołem zamachowym naszego myślenia ożyciu i o ożyciu i jakby śmierć straciła swoją witalność oczywiście my wiemy, że jesteśmy ludźmi śmiertelnymi każdy z nas wie, że umrze, ale wydaje mi się, że przyjmujemy to większym zrozumieniem ani kiedy aniżeli kiedyś natomiast gdy chodzi o, a może, by dobrze, bo od tych jak tak z A 230, choć obym się dzieje w moim rozumieniu nie do końca tak jest albo inaczej w moim rozumieniu VAT może rzeczą jest jeszcze toczy przyjmujemy lub też nie w pełni obiektywny porządek rzeczywistości, bo ja mogę sobie twarzy rzeczywisty jeśli mogę zaklinać mogę ich rzeczywiste zaklinać i mogę świetnie słyszeć, choć w tym, ale cóż z tego jeżeli, jeżeli nie ma innego porządku jak tylko ten, który ja tworzę, czyli tak czy inny sposób to tak, jeżeli jest coś więcej i tutaj zabija przyjmuję, że jest coś więcej i to nie jest to takie i ja mogę zaklinać, ale i tak na koniec pozostaje tragizm może to jest ten tragizm, który obrazowo mówi się o Łazarzu i bogatszą flagi z tego bogacza, który widzi, a jednak nie może w tym uczestniczyć co widzimy moje motto bogacza Episkopatu 3 zlotych od umowy mówimy o tym, że w strojach graczami i darmowych stoi PiS Kopacz, bo nie, żebym ja nie chcę pisać w ten sposób nasze złe, bo rzeczywiście dotykamy bardzo ważnych spraw mowa o bogactwie kościoła jest Puls, choć zdaniem nie zamożności, ale odwracaniem kota ogonem, kiedy MOW i kiedy się odwołuje się też do bogacza mówi o czymś innym mianowicie o wykreowanie są pewne rzeczywistość jako mojej, jakoby nabyła i wszystkim i nieszczelnego celnicy zrobili istniało natomiast rzeczywisty jest szersza jednak dziś okazuje się moja mocna, że mógł rozstrzygnąć wykreowania danej rzeczywistości to jest moje bogactwo i okazuje się niczym się słabością bardzo pan dziękuje oczy z prof. Tomasz Choma filozof jezuita z Akademii Ignatianum w Krakowie prof. Roman Kubicki z Instytutu filozofii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu byli państwem moimi gośćmi informację o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy przygotował Paweł Zientara nad jakością szczególnie tych połączeń między studyjnych kawałkami Wróble
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA