REKLAMA

Czy polski system resocjalizacji nieletnich działa efektywnie?

Połączenie
Data emisji:
2018-12-18 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:48 min.
Udostępnij:

Raport Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka "Reintegracja wychowanków placówek resocjalizacyjnych". Rozwiń »

http://www.hfhr.pl/wp-content/uploads/2018/12/raport-reintegracja.pdf Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jakub Janiszewski przy mikrofonie, ze mną w studio goście, Agnieszka Sikora, Fundacja po drugie, dzień dobry, dzień dobry i Marcin Wolny, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, dzień dobry, dzień dobry. Marcin Wolny jest współautorem raportu "Integracja wychowanków placówek resocjalizacyjnych". I już sam tytuł brzmi mocno niepokojąco. Dlaczego trzeba integrować kogoś, kto przeszedł proces resocjalizacji, czyli teoretycznie powinien jako ta jednostka, która się ze społeczeństwa jakoś wykręciła, wypadła w jakimś zakręcie życiowym, powinien być jego częścią, więc o co chodzi z tą reintegracją? Rozwiń »
O tej reintegracji bym trochę szerzej niż resocjalizacji miseczki resocjalizacja wchodzi w obszar tej integracji anons i teścia to wszystko przez cały proces odreagowania na to, że ktoś był pozbawiony wolności uczenia się samodzielności także wiele składowych tego pojęcia, ale myśmy stawiali czy to jest skuteczny system już para Tomek monitorowaliśmy zakład poprawczy młodzieżowe ośrodki wychowawcze to słyszeliśmy głosy o tym, zróbcie coś z tą opieką następczą śledzę działania pani prezes Sikory fundacji po drugie i całej fundacji po drugie, widzę, że oni też mają problemy w tym zakresie mecze były też takie ramy organizacyjne tak, bo Grant który, który chce wymusił niejako na nas, abyśmy podjęli ten temat w końcu i dobrze się stało bo, bo problemy są znaczne z takiej 

Czyli mamy młodzież po poprawkach mamy młodzież po młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, jaka jest różnica między nimi?

Obydwie placówki te są placówki o charakterze resocjalizacyjnym de facto obydwie są placówkami izolacyjnymi o tym, że młody człowiek trafia do takiej placówki decyduje sąd w UE i w tej placówce młodzież przebywała do osiemnastego w przypadku młodzieżowych ośrodków wychowawczych w przypadku zakładów poprawczych nawet do 21. roku życia 

Tych drugich znacznie mniej

Tych drugich jest znacznie mniej, ale w tej chwili w ogóle jesteś bardzo mało młodzieży w tych placówkach, ale tego jest inna kwestia bardziej moim zdaniem ten powinniśmy zastanawiać się nad tym nie jesteś taki też był cel tego raportu w jakim zakresie te placówki wykonają prace skuteczną i pozwalają tym młodym ludziom za funkcjonować w społeczeństwie stać się częścią tego społeczeństwa stąd np. fundacji używamy raczej takiego określenia pozytywna integracja społeczna w odniesieniu do winy naszej młodzieży w mniej druga rzecz w jaki sposób my możemy tym młodym ludziom opuszczającym jednak miejsca izolacji zamknięte, w których są w zamkniętym środowisku w określonych w regułach i zasadach pozwolić funkcjonować w społeczeństwie w sposób taki, że oni będą samodzielni niezależni pod koniec lat osiemdziesiątych na początku dziewięćdziesiątych hasło poprawczak to było właściwie hasłem więzienie dla młodych nie dla młodocianych, a czym jest dzisiaj młodzieżowy ośrodek wychowawczy, kto tam trafia, z czym się styka do młodzieżowych ośrodków wychowawczych trafiają już dzieci w wieku 1011 lat to są dzieci, które przejawiają tzw. demoralizacji przejaw demoralizacji nic nie chodzą do szkoły w używaniu alkoholu środków odurzających to są placówki otwarte, a więc tak to można można dziwić w każdym momencie z czego dzieci korzystają dosyć obszerny od szczytu też zależy od placówki są placówki, które zachęcają do tego, aby tam po prostu zostać są takie, które zniechęcają do tego, aby tam zostali tak, ale młody człowiek, który jest dziecko, które jest w takiej placówce nie można tak po prostu sobie tej placówki opuścić, ponieważ sąd postanowił, że w tej placówce będzie, jeżeli nie opuści młodzieżowy ośrodek wychowawczy po sobie z niego wyjdzie to będzie go poszukiwać policja inna sprawa czy będzie to robić skutecznie zwykle z mojego doświadczenia wynika, że nie dzieje się to skutecznie, choć młodzi ludzie, którzy uciekają sobie zwykle jadą do swojego domu i tam jakoś też nie znajduje nie doprowadzeni potrafią miesiącami być w tych swoich domach czy beneficja tylko fikcja, a trochę trochę fikcja natomiast cały czas jednak ten młodzieżowy ośrodek wychowawczy tak samo jak zakład poprawczy są placówkom izolującą młodego człowieka od środowiska generalnie co do zasady młodzież uczy się w tej placówce tam jest szkoła tam jest edukacja tam jest w stanie tam jest jedzenie tam są warsztaty i wszelkiego rodzaju sensowność koalicji zarówno edukacja sensowne warsztatem westchnieniem w różny bywa różnie bywa myślę, że rząd to wymagane są trochę jednak słabsza to wieś ciągnie za uszyte wtedy dzieci, aby jednak szkołę w swoim życiu kończyłaby papier ukończenia szkoły teraz zadam pytanie inaczej po to jest co to ma robić jak namacalne dowody, że przywrócić społeczeństwu jako te od dymu realizowaną osoba tak czy nie ja powiem tak w PRL my pracujemy z fundacji z młodzieżą, która opuszcza takie placówki czyli jakby do nas przychodzi ten efekt całego tego w etap procesu i może jest także do mojej organizacji trafiają głównie te osoby, które sobie nie radzą, które nie skorzystały na tej ofercie z tej oferty w taki sposób w jaki mogłyby czy, jakim powinny skorzystać, ale zawsze też mnie kiedyś takie pytanie czy w związku z tym ta oferta była właściwa skoro nie skorzystali i może mój ogląd jest taki dosyć surowy i ja będę surowo patrzeć na tę pracę, która odbywa się w placówkach, choć rzeczywiście z nami wspaniałych ludzi, którzy starają się robić tam dobrą robotę i stają na uszach, żeby tych młodych ludzi wyciągnąć mnie natomiast nic my w Polsce i być ciągle myślimy w kategoriach, że jeżeli człowieka zamkniemy zmusimy do respektowania pewnych reguł funkcjonowania wg pewnego harmonogramu dnia pewnego schematu to my go uratujemy, a to niestety tak nie działa w Polsce cały czas za mało pracujemy ze środowiskiem za mało pracujemy z młodzieżą w ich środowisku w ich domu albo co się dzieje, kiedy nie wychodzą z tej placówki resocjalizacyjnej to niezwykle wracają do swojego środowiska do tego miejsca, w którym się w domu realizowali, gdzie czekają koledzy w bramie ach, niż w wszystkie inne atrakcje niekoniecznie pozytywne, ściągając ich na dno nie wiem czy mogę prosić jakiś przykład tak nie naruszając prywatności przykład osób opuszczających tak każdy spróbuje tak ogólnie powiedzieć to jest przede wszystkim jest także osoby, które przebywają w placówce świetnie adaptują się do funkcjonowania w tej placówce one w PRL uczą się tego jak przestrzegać reguł bądź jak udawać, że przestrzegam tych reguł już po to, żeby mieć dobrze i żeby przetrwać i oni fantastycznie tego się uczą ale kiedy trafiają nasza organizacja prowadzi takie mieszkania treningowe dla młodzieży po placówkach resocjalizacyjnych m. in. kiedy trafią do tych mieszkań to okazuje się, że oni nie nabyli podstawowych umiejętności np. sprzątanie jak to jest możliwe jest ciągle się pytam, że oni w placówce mają trenera Arki mają takie sprzątanie wszędzie tam w piątki od tej do tej kary za to są dyżury w dyżury nagrody, a przychodzą, a w mieszkaniu jest bałagan i nikomu to nie przeszkadza placówka odbyć jest taka placówka nie wytworzyła w nich potrzeby życia w czystości tak samo jak nie wytworzyła wielu innych potrzeb, jeżeli do mnie dwudziesto letni facet dzwoni, bo jest w szkole i nie potraf i proszenie o pomoc, bo nie umie trafić do pokoju nauczycielskiego w wydaje się absurdalne, ale on przez 5 lat mieszkał w zamknięciu on się po prostu nie nauczył prostych rzeczy oni wiedzą, że czas skasować bilet oni wiedzą jak zaplanować zakupy, gdy oni nawet poszliby do pracy, ale nie potrafią pracować, by w placówce mają rytm budzą się o szóstej rano kogoś, kto ich, że zmusi do tego, aby byli w tym rytmie i handlowali z tego wychodzą z placówki nie są w stanie stać na to ósmą dziewiątą do pracy lub klientów ma pani fundację trudno powiedzieć, ale tak my sobie szacujemy, że w skali miesiąca jest to około 30 osób, które przewijają się przez naszą organizację czasami są to osoby, które zostają czasami wypadają tu wracają nie ma reguły to są drzwi otwarte ktoś chce przejść chce pracować tymczasem osób, które opuszczają takie ośrodki jest około 1,51000 rocznie tak nie ma dosyć dobrze policzone tych danych to też ciekawe, że nikt nie sprawdza tego nie weryfikuje najwyraźniej to nie jest obszar zainteresowania państwa trochę się na staraliśmy, aby taki szacunek zrobić uzyskaliśmy liczba osób skreślonych z mową w danym roku to sprzeczne z leczenia mogą być rozmaite przesilenia placówki i szacunek NIK -u, który pozwoli oszacować, że już 34 % ogółu tych wszystkich to są te, które kończą dany rok życia i wychodzą z placówki jako pełnoletni tam to jest anonim przeciętnie spędzają lato w takiej placówce, a to zależy wszystko placówki to co to są 23 lata, kiedy 45 to wszystko leżało w zachowania danej danego dziecka w warunkach teoretycznie im ono jest bardziej zaadoptowane do warunków placówki tym większą szansę na opuszczenie, ale nie wiadomo czy ma przy tym szansę na życie na wolność ma być zaadaptowało do placówki ani do życia nową w bardzo często też to osoby, które trafiają do placówek resocjalizacyjnych mają na swoim koncie jeszcze wcześniejsze doświadczenia w innych placówkach tak to będą pogotowia opiekuńcze domy dziecka młodzieżowe ośrodki Socjoterapii, więc bardzo często kariera instytucjonalne tych młodych ludzi jest bardzo długa zaczyna się bardzo wcześnie 1316 za chwilę wrócimy do rozmowy trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie za mną stoi Agnieszka Sikora Fundacja po drugie, oraz Marcin wolny z Helsińskiej fundacji praw człowieka, który przed informacjami powiedział bardzo ciekawą rzecz mianowicie, że w zasadzie nie wiemy ile osób opuszcza młodzieżowe ośrodki wychowawcze chyba bardziej precyzyjnie wiemy ile osób opuszcza poprawczak i 1912017 n p . w ale czasem zadać pytanie czy wiemy ile to kosztuje skoro nawet nie bardzo wiemy ile dzieci przez ten system przechodzi dna, szukając informacji chodzi o koszty motywów nie mam takiej informacji jego treść trochę być już 6000 zł miesięcznie dostaje na 1 wychowanka subwencji tak natomiast jeśli chodzi o zakłady poprawcze to tutaj jest budżet Ministerstwa Sprawiedliwości w tym budżecie zarezerwowana kwota 200  000 000 zł na funkcjonowanie zakładów poprawczych siedemnastym roku jeśli podzielimy to przez liczbę wychowanków, a ministerstwo to robi w budżecie jest taki taki fragment to jest 18  000 zł miesięcznie na 1 wychowanka tez dużo otrzymało się areszt jest duża, aczkolwiek musimy uwzględnić się istotną rzecz, że zakład poprawczy to jest cała infrastruktura młodzież, która tam przebywa inny chodzi tam do szkoły czy nie mamy zatrudnioną kadrę nauczycielską przebywa w internacie czy w tej części mieszkalnej dodatkowo można zjeść na warsztaty zawodowe dodatkowo jest psycholog cały zespół, który zajmuje się diagnozowanie mi taką pracą terapeutyczną często jest lekarz często jest pielęgniarka w związku są strażnicy, więc ta infrastruktura jest rzeczywiście duża natomiast to co w Polsce się zadziało w ciągu ostatnich lat kilku laty w doktorze jak kiedyś zakłady poprawcze były przeznaczone dla 6070 albo nawet w liczniejszej rzeszy młodych ludzi w tej chwili w tych zakładach przybywa garstka osób w związku z tym garstka podopiecznych wychowanków w związku z tym te koszty rosną, bo nadal mamy tą samą infrastrukturę, ale musimy ją skierować do mniejszej liczby nie odbija należy zdawałoby się, że skoro tak jest no to ta oferta powinna być jakaś bariera męska po prostu ci ludzie powinni naprawdę wychodzi zdolni do samodzielnego funkcjonowania ani trafiają do pani, żeby się na prostować, że ja przede wszystkim uważam, że za każdym razem, kiedy umieszczamy dziecko uczy młodego człowieka w placówce to jest to nasza ogromna porażka to znaczy, że zawiodło wszystko inne co mogliśmy zrobić, żeby tego młodego człowieka ratować innych niż chcieliśmy zarobić zamiast tej placówki, a przede wszystkim pracować z rodziną tak w Polsce ciągle rozwijają też te wszystkie narzędzia dotyczące pracy z rodziną, czyli asystenci rodziny, ale ciągle jest za mało i nie będę tutaj tego brakuje brakuje odpowiedniej liczby kuratorów brakuje pracowników socjalnych, czyli tej pracy, którą moglibyśmy wykonać w rodzinie szkoły też są słabo przygotowane do pracy tzw. dziećmi sprawiającymi trudności, ale i tutaj ponosimy ogromną porażkę jednocześnie umieszczamy młodzież w placówkach, które w tej młodzieży nie ratują przecież, jeżeli nawet już popatrzymy na te pieniądze wydaliśmy tak wiele pieniędzy to dlaczego nie mamy samych sukcesów i pojedynczych porażek, bo one zawsze się biografia może pojedyncze sukcesy i masa porażek niewielu znam młodych ludzi po placówkach resocjalizacyjnych, którzy w dziś przenoszą góry mają niesamowicie wspaniałe życie często powielają te schematy rodzinne, z których w dół trafiali do tych placówek w żadnym nasza praca z nimi, kiedy wychodzą z placówki bardzo często jest pracą od samego początku oni się dowiedzieli, że nie wolno kraść, że może narkotyki szkodzą i że nie powinni brać bardzo często nie przelecieli się i kiedy do nas trafiają są uzależnieni jeszcze muszą odbyć dopiero pierwsze terapie bardzo często wychodzą nieprzygotowani do pracy zawodowej większość tych młodych ludzi ma ukończone tylko gimnazja czyli jakby jest to ten poziom edukacji, który nie daje żadnej gwarancji, że można się zatrudnić fajnie zarabiać co więcej mogą często wykonywać tylko te podstawowe tracone są mało opłacalnej nagle okazuje się prosty rachunek i tak pójdę kraść będą miały lepiej czy to chce się powiedzieć, że bardzo kosztowny system, który w zasadzie niczego dobrego nie robi to tak bywa, choć byłoby bardzo surowe wnętrza auta w nowych zdecydowanie w placówkach dla dziewcząt to proces dużo dużo bardziej efektywna no to 30 % powraca do przestępst w są też zależy trochę o tym, młodzieży, która trafia natomiast wydaje się, że w roku takie jednak pomostu między wolnością, a placówkami tak oczywistego tych warunków pełnej izolacji wchodzimy w życie dorosłe nie mamy nikogo kto by nam pomógł, do którego moglibyśmy się zwrócić otrzymane lub na Azarenkę poradził no i wracamy generalnie do tego, o czym mówi Agnieszka ci środowisko, z którego trafią do placówki ponowna demoralizacja nawarstwiają się problemów społecznych, ale zdaje się tym ludziom przysługują programy integracyjne to jest także wszyscy są skazani na 500 zloty miesięcznie jak się uczysz się gdzieś do szkoły to dostaniesz, więc przepraszam, że mam słowo, ale dostajesz 500 zł miesięcznie tak nie wiem, skąd my mamy takie osoby, które chcą kontynuować naukę uczyć się dziennie ani podejmować jeszcze pracy zawodowej wysoka izbo mam 18 lat ma prawo się uczyć tak, że powinien jak przeżyć za 500 zł miesięcznie, które dostaje w ramach tych środków z państwa nie da się zarówno z NFZ dostanie tak, bo jeśli chce się uczyć to pomocna usamodzielnienia się z taką większą transzę około 5000 zł ma szansę dostać dopiero po zakończeniu nauki netto to nie odpowiada jego potrzebom tak no bo potrzebuje w tej chwili mieć chociażby ten pierwszy czynsz zamieszkanie Targ po drugie, notabene adresowanie tej pomocy tylko dla tych osób, które kontynuują naukę jest trochę mija się z celem jeśli był w zakładzie poprawczym to znaczy, że może to szkołę miał tam na warsztaty prawdopodobnie miał szansę na zdobyć zawód po co mamy premiować jego dalszą nauką chcemy z niego zrobić lekarza mnie nie com realizuje się w tym, z czym jest dobre, z czym zdobył zawód wspierajmy tą formą efektów, której będzie się najlepiej, ale ja rozumiem, że mimo tego, że mamy taki system Mielec młodzieżowe ośrodki wychowawcze i poprawczak kij okazuje się, że nie udaje się przerwa 4 wczesnej kariery przestępczej, którą ci ludzie zaczną się, że to się inni, że coś tutaj nie działa nie uda się odwrócić tych reguł, które zaczynają funkcjonować w życiu tych ludzi to jest bardzo trudne po pierwsze to jest coś co oni często mają już gdzieś tam sobie o nim myślała, że były może to będzie banalne co powiem, ale ja mam takie wrażenie, że czasami rozmawiam z tą młodzieżą, że nikt ichnie zainspirował do tego, że nie mogą być kimś lepszym osiągnąć coś więcej czy naprawdę są czegoś warci niż naprawdę są wartościowi, że są tymi, o których my będziemy zabiegać, bo mają 1514 lat naprawdę mogą jeszcze zrobić wszystko w momencie, kiedy zaczynają być na karierę w placówce resocjalizacyjnej oni często słyszą, że złe to i tak nie będziesz nikim wyjątkowym to właściwie to co ty potrafisz to właśnie tych złodziei, a ty jesteś taki, jaki do walki, jeżeli rozwiąże umowę sam nie wierzą w tą moc resocjalizacyjną zrealizowała ten tak dalece było potem żaden młodzieżowy ośrodek wychowawczy nie wpuści nas naszymi warsztatami, które czasem prowadzimy w placówkach staramy się pracować z młodzieżą system z zewnątrz się przenieść się do placówek w nad kwestią jest to, że to wymaga tego, aby ludzie, którzy pracują z tą młodzieżą naprawdę chcieli to młodzież odkrywać poznawać i pokazywać jej żonę może mieć inne życie niż to, które poznała w swoich rodzinach jak się zbadać któregokolwiek z wychowanków co on chciał, kiedy będzie dorosły to oni zwykle odpowiadają ja bym chciał mieć normalną rodzinę taki dom fajny to to jest pierwsza rzecz, której oni mówią, o którym marzą tylko później nie mogą tego osiągnąć w dlaczego, bo ja mam wrażenie, że za mało pomagamy im w tym, żeby oni uwierzyli w to, że mogą dokonać zmiany jak często młodzieży mówi słychać jak dokonać tej zmiany to będziecie mistrzami świata do tych z bardzo trudne, bo nie jest trudno być mną, gdzie się urodziłam pizzę w normalnym domu i to było oczywiste, że ja zrobię maturę w trudno jest być kimś, kto się urodził chodził głodny i widział, że codziennie pijanego ojca, który bije matkę w Ernst i t d . i t d . trudno jest takiej osobie zbudować swoje dorosłe życie w sposób fajny i pozytywny, ale oni potrafią osiągnąć tylko oni bardzo często sami siebie nie wierzą i nie dostali też ich dzięki inspiracji takiego kopa w którymś momencie no dobrze, a co zamiast tego systemu, który mamy teraz co mogłoby być bardziej efektywne, jeżeli jednak już powiedzieliśmy, że to jest nieefektywne to zdrowie i tych opowieści o sukcesach jest mało na pewno moglibyśmy zastanowić nad tym co jest przed tym lepiej adresować pomoc dla rodzin w LO wymusić na szkole, aby ona odgrywała większą rolę chociażby wychwytywał te przypadki na tyle wcześnie aby gdy było jeszcze szansę na pracę z tymi dziećmi ma być ona trafiona do opieki instytucjonalnej wieku 1616 , 5 roku to ta opieka nie jest w stanie nawet zadziałać tak za chwilę to młody człowiek do 13 lat i musiał opuścić MOW i ich wtedy ta cała praca, którą one wykonane nad nim idzie na na marne na pewno możemy adresować lepiej te formy pomocy następczej, czyli jeśli mamy politykę mieszkaniową miasta Warszawę na to chciałbym, aby miasto Warszawa i wszystkie samorządy w Polsce widział jednak ten problem, a wiedzą Warszawa myślę tak, aczkolwiek ciągle nie mamy wystarczającej liczby mieszkań żaden młody człowiek, który opuszcza placówkę, jakby od razu dostał przydział lokalu socjalnego, ale myślę, że Warszawa dostrzegane chociażby, dlatego że osoby po placówkach w wskakują na początek tej historii są traktowane w sposób preferencyjny w nasz test stolica tutaj mamy więcej zasobów, aby do nas trafiają czasami osoby z małych miejscowości, gdzie w ogóle nie ma takich programów właśnie, bo to jest także nie mamy ogólnopolskiego standard mamy sytuację, w której każdy samorząd oddolnie reguluje kwestie dostępu do lokali socjalnych natomiast do grona osób takich spra w Raków bezdomnych et Cetera są czasami w tych uchwałach w dostępie do zasobu mieszkaniowego gminy, a czasami nie ma tak państwo nie wymusza na samorządzie jednolity stan jednolitego standardu względem grup wykluczonych i to jest coś co mam zajęte wyższymi niż w pierwszej kolejności, więc pewien standard minimalny ogólnokrajowe tak, aby każda gmina musiała pewną ofertę kierować do tych osób czekają nas z 1 rzeczą problem nawet jak będziemy mieli te mieszkania co byłoby cudowne to jeszcze kwestia tego, żebyśmy przygotowali tę młodzież do życia w tych mieszkaniach zachwiały nie będą płacić się mniej będą mieli odcięty prąd i t d . tak dalej to jest bardziej złożone rola placówki tak czy placówka skupia się na temat Lechowski izolować wypuścić jak sąd powie, żeby wypuścić czy też nadaje ofertę taką pewność, owszem, ale ja rozumiem, że ludzie pracujący w tych placówkach wiedzą, że ten problem występuje w niej zakres czarna magia to nie jest lektura Rocket science trzeba wiedzieć co się dzieje, kiedy taki człowiek koniec końców no bo opuszczała tą pracą w oczy mogą oni są zainteresowani 300 co się dzieje są zainteresowani tylko o punkty to jest też tak młody człowiek trafia do młodzieżowego ośrodka wychowawczego gdzieś tam w 1 części Polski atak naprawdę pochodzi z miejscowości, które są oddalone o 500 km w związku z tym nawet jakby placówka była bardzo ambitne i chciała pilotować tego młodego człowieka w dalszym jego życiowym jak jest to po prostu nierealne w, więc ci młodzi ludzie przechodzą do systemu pomocy społecznej tam teoretycznie powinni być z Pilzna spotykają opiekuna usamodzielnienia ze środka ten ze społecznej, który nie dostaje żadnych pieniędzy za tą pracę dodatkową, którą muszę wykonać względem tego nieletniego klasyczna gra pozorów oczywiście, ale pytał pan o to co powinno się jeszcze zmienić ja bym wróciła do tej kwestii mentalności, jeżeli mogę jeszcze mogę taką krótką anegdotka pamiętam byłam z kolegą, który na co dzień zresztą pracuje w placówce resocjalizacyjnej z Walii i tam spotykaliśmy się w temacie dziewcząt stosujących przemoc w tym tak troszeczkę inaczej działa system niższe u nas jest tak jedno ciało 1 instytucja, która zajmuje się koordynowaniem wszystkich innych instytucji pracujących z młodym człowiekiem czyni ich szkoła zdrowia pomoc społeczna wszystko wszystko, zbierając informacje i tworzą, jakby plan pracy i koordynują, żeby te służby ze sobą razem działały do 1 bramki my jesteśmy na tym spotkaniu i pytamy się tych państwa listy instytucji jak dużo macie dziewcząt stosujących przemoc u siebie to była miejscowość Słowiński druga co do wielkości Walich tych dziewcząt, w którym jest problem United ani mówią, że to strasznie nas w ogóle fatalnie mają straszne kłopoty z ZUS-u 1 wielka katastrofa i porażka nas to ile macie tych dziewczyn 2 z nich musieliśmy je zamknąć 2 poszły siedzieć i one bali się śmieje, ale w to jest ta mentalność, która mi bardzo zaimponowała, bo one widziały, że to, że nie uratowaliśmy ich wcześniejsze nie było pewnego systemu wsparcia i że one musiały być zamknięte to jest porażka i one umiały o tym, powiedzieć tak to jest moja porażka, kiedy pójdę spytać pracowników różnych pra w do placówek w jak tam u was praca w koło wspaniale w tyle programów żeśmy zrobili, a okazja do wyszła za mąż teraz byliśmy na chrzcinach Łukasik coś tam coś tam nikt nie mówi pani Agnieszko mieliśmy takie 3 porażki chodzi o to, żeby zmienić to w głowie dziękuję bardzo Agnieszka Sikora Fundacja po drugie, Marcin wolny Helsińska Fundacja praw człowieka 133
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA