REKLAMA

Monografia filmowa Romana Polańskiego

Data emisji:
2018-12-21 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Prowadzący:
Czas trwania:
25:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Kultura Osobista, Patrycja Wanat, dobry wieczór. W studiu za mną krytyczka filmowa Anna Serdiukow, dobry wieczór, dobry wieczór, i będziemy państwu dzisiaj opowiadać o Romanie Polańskim. Okazja do tej rozmowy jest taka oto, że ukazuje się właśnie na rynku taka bardzo, takie wspaniałe wydawnictwo, które zawiera no zasadzie wszystkie filmy Romana Polańskiego, a do tego jeszcze filmy dokumentalne o nim, a do tego jeszcze rozmowy, opracowanie różne zawierające wywiady i fotografie. Podobne wydawnictwa ukazały się ze do tej pory z twórczością Andrzeja Wajdy oraz twórczością Krzysztofa Kieślowskiego, zresztą o obu tych wydawnictwach w radiu TOK FM rozmawialiśmy i oba te wydawnictwa państwo polecałam.  Rozwiń »
Teraz polecam to trzecie to wyjątkowe Elenę wyjątkowy zbiór na nas na płytach właśnie wszystkich filmów Romana z innym Polańskiego co tam znajdziemy w w tym wydawnictwie, zanim zaczniemy rozmawiać o samym Romanie Polańskim jego twórczości to jeszcze kilka słów o tej samej NRA o tym samym zbiorze filmów Romana Polańskiego i rzeczywiście w tej kolekcji znajdziemy wszystkie filmy Romana Polańskiego od etiud szkolnych od krótkich metraży strzemion zaczynają w zasadzie swą przygodę z filmem przygotowane zrealizowane w szkole filmowej w Łodzi z Lizbony taki zapis świadectwo początków jego rozmów z widzem, a później przechodzimy przez jego twórczość się Europejską amerykańską i wreszcie tutaj z powrotem, kiedy on wraca do Europy i zaczyna realizować się tutaj filmy znowu mamy rozdziału koprodukcji w zasadzie tak jak powiedziałaś tej z pełną filmografię Romana Polańskiego wzbogacona o Annę bonu sowy o np. weekend z mistrzem czy filmem dokumentalny Niemcy słynne rozmowy z Romanem Polańskim, w których on opowiadał w swoim życiorysie o różnego rodzaju wypadkach czemu towarzyszyły tak w życiu zawodowym, jakie osobistym, a na plus inne, bo filmy w inny i to tak wydane jako DVD, ale też w rajach dodatkowo do mety kolekcji filmowej Anny wydawca dołożył LM wspaniałą myślałem publikacje, bo to jest książka, która w swym w pewnym stopniu składa się ze, a on opisów czy przypisów czy ME w komentarzu, że Tarzan i jego osobistego tak samego Romana Polańskiego przygotowanego z inspiracji jego książką jego autobiografią Roman, by Polański tylko na wiadomo, że Anny ta publikacja zawierała w ich zapis jego twórczości zapis jego życia do pewnego momentu mimo tego, że całkiem niedawno ukazała się wznowienia, a on tego wydawnictwa notowała no to pewnego momentu tylko jest świadectwo jego działalności i żeby wszystkie filmy, które znalazły się w tej kolekcji miałem swoje opisy i swój komentarz, że tak jak autorski komentarz Romana Polańskiego trzeba było go przepytać ich zapytać o tych wszystkich imprez są w tej kolekcji, które nie znalazł się w tej jego słynnej autobiografii, więc my w inny jak sprawdziłam w komputerze pierwszy dokument miałam zapisany z datą 12 marca i Anny i siadaliśmy na Skypie siadaliśmy przy telefonie rozmawialiśmy o filmach, które zrealizował DM po Ts do teraz no i właśnie wolną od tej kolekcji filmowej towarzyszy taka publikacja, w której Pm zawarte zostały opisy wszystkich filmów tworzących współtworzący te kolektywem was no bo te tezy te rozmowy te komentarze zbierała śmiesznie ty osobiście lot są godziny przeprowadzone w przeprowadzonych rozmów z Romanem Polańskim i oczywiście, zanim prześledzimy trochę twórczość Romana Polańskiego do chciałam zapytać o o no ten swój osobisty komentarzy do rozmów Flynna z Romanem Polańskim, bo to jest trochę taki firmowy rachunek sumienia który, który razem LM przeprowadzali jeszcze te, które filmy swoje Roman Polański lubi najbardziej, których nie lubi, o których mówił chętnie, do których chętnie wracała, które jednak, żeby gdzieś się jedno były piaskiem w oku może on to chyba też takiego klucza nie stosowaliśmy prawdę powiedziawszy, dlatego że ta pierwsza faza naszych prac skądinąd każda faza była wspaniała i naprawdę możliwości rozmowy i po prostu obcowania i słuchania tego co ma do powiedzenia licznych komentarzy wspomnień anegdot, ale też bardzo takich osobistych refleksji to budzi ogromny przywilej za co dziękujemy za to dziękujemy tnie Groblewski tra zaprosiła mnie do tej współpracy i na zasadzie hobby jest pomysłodawczynią całego wydawnictwa całej kolekcji to ona tak naprawdę walczyła też licencje filmowe, bo filmy to jedno książka to druga rzecz ale, żeby to wszystko wydać w formie właśnie takiej kolekcji całościowo przebyło naprawdę zebrać miliony podpisów koproducentów producentów ludzi, którzy do dziś się z myślą, że mają prawo do różnego rodzaju właśnie filmu w inne czy leczyć czy komentarzy zdjęć przecież nasz album wzbogacony jest o piękne zdjęcia i to wszystko trzeba było zdobyć się pewnym oficjalnie zgodnie z prawem Martyna oto walczyła przez naprawdę wiele miesięcy czasem wydawało nam się, że już coś mamy jakiś wkład jedno zdjęcie, po czym po 2 miesiącach nazywało się, że wręcz przeciwnie sam Roman Polański chętnie brał udział w tych w tych pracach chciał tej antologii tej tej firmy monografii bardzo się wzruszył nas samym początku, kiedy tylko słyszało o samym pomyśle potem, kiedy przedstawiły mu plan działań to zmierzył się z tym ile to jest czasu, jaki to jest materiały i buty przerażony co znaczy od razu powiedział, że że, że nie wie na ile będzie mógł się włączyć te prace i niewiele jak intensywnie mnie to się po prostu w praktyce przełoży jakoś zabierze zagarniają przestrzeń, tym bardziej że oni już wtedy wiedział, że będzie rozpoczną zdjęcia nie wiedział, kiedy do najnowszego filmu z najnowszego filmu nie wiedział kiedy, ale postawił na taką granicę powiedział, że w miarę możliwości i w miarę dostępności czasu on się w to zaangażuje się z takim zastrzeżeniem, że jednak w pewnym momencie trzeba będzie te jego obecność ograniczyć, bo pochłonął go inne rzeczy tutaj od razu trzeba powiedzieć, że ona nie dość, że chętnie przystąpił chętnie, choć z pewną obawą, bo zapytaliśmy co trzyma filmem, które bardziej ceni i fakturę, do której dzisiaj niechętnie wraca i tak jak powiedziałam takie okucie nie było, ale pewną barierę stanowił czas i Need to co było z przeszkodą czy czasami zabierała nam więcej czasu to taka, a na inną możliwością czy danie sobie pozwolenia na to, żeby Roman Polański dłużej zastanowił się nad wydarzeniami, które go pytam, a które dotyczą nie wiem do lat 8070 tych często nie pytam co się wydarzyło 2 tygodnie zapytałam go rzeczy, które on naprawdę wydarzyło się bardzo dawno temu i gdzie się zlewają się dzisiaj w jakim jakiś 1 Strumień, ale ja pytam o szczegóły o nazwiska miejsca współpracowników im, więc o jakieś drobiazgi NBA i w VAT i w zasadzie jeśli widziałam czy czułam jakikolwiek on wolny w taki opór ze strony mojego rozmówcy to właśnie w takich momentach, kiedy po innym coś ciężko było mu przypomnieć albo Pm starał się właśnie szukać odszukać coś w pamięci i nie był w stanie na szczęście wtedy mógł sięgnąć do swojego archiwum, który jest przebogate i tam znaleźć jakiś scenariusz jakieś notatki, jakie zdjęcia na coś co mu co wymagało mu uruchomić wspomnienia i jakieś konkrety fakty daty dane PMI też tutaj i jak wielkie podziękowania dla jego asystentki szefowej biura paryskiego, która udostępniła nam na wiele materiałów z tego archiwum w zasadzie miałyśmy nieograniczony dostęp za jej przyzwoleniem i tak naprawdę takim, a o uważnym ważną obecnością i oddaniem, a Annę Małgosię Gromowska mi bardzo nam tej pomogła i jej obecność była po prostu niezwykle cennej wzbogaciła ten album myślę o rzeczy właśnie sprzeciwem 3040 lat, które dotykają produkcji mnie sprzed lat i ulotek siadaliśmy na takich sesjach na Skypie z Romanem Polańskim, który raz trwały godzinę, a innym razem 5 godzin zdarzało się, że podczas inną godzinę nie zrobiliśmy ani 1 filmu nie zrobiliśmy mam namyśli nie umówiliśmy ani 1 filmu, a on, a czasami zdarzały się, że przez 5 godzin zrobiliśmy 1 czynnik, czyli udało nam się umówić się i zwykle to wyglądało tak żyje miał przygotowaną jakąś wersję Mann opisów filmu jego komentarza te filmy, które im przygotowywany na podstawie jego autobiografię Panny Roman von, by Polański no to akurat było proste, bo po prostu korzystam z książki, do której mieliśmy prawa i wyjmowała te fragmenty, które dotyczyły konkretnych filmów za chwilę wrócimy do naszej rozmowy nie przypominam, że w studiu ze mną jest Anna Serdiukow krytyczka filmowa rozmawiamy dzisiaj Romanie Polańskim mi takiej ich do niej niezwykłej antologii niezwykłe wydawnictwie ze wszystkimi firmami Romana Polańskiego oraz również filmami dokumentalnymi ranny również książką komentarzem samego reżysera naiwne wspaniałymi fotosami Emmy za chwilę wracamy po informacjach Radia TOK FM kultura osobista to jest wciąż kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór, a w studiu zamknąć się Anna Serdiukow rozmawiamy o Romanie Polańskim, a to przy okazji wydania takiej Anny Nemś i takiego zbioru wszystkich jego filmów w gminnym w 1 wydawnictwie połączony z komentarzem Romana Polańskiego z fotosami Anny przypominam, że podobne właśnie wydawnictwa ukazały się z filmami Andrzeja Wajdy Krzysztofa Kieślowskiego ona teraz właśnie ukazuje się ten boks Bacha książka z wieloma wieloma płytami w środku właśnie ze wszystkimi nie filmami Romana Polańskiego Elenę Anna Serdiukow opowiada nam o tym jak stary jak inne prace przy tyje przy tym wydawnictwie wyglądała, bo to ty właśnie byłaś osobą, która spędziła wiele godzin z Romanem Polańskim, pytając go o ten FOT firma zbierająca komentarze dotyczące tych filmów mają oczywiście ja myśląc o Romanie Polańskim i mojego życia, ale też twórczość się to, gdy faktycznie jest to przede wszystkim dla mnie osoba o tak niezwykłym życiorysie tak pełnym CE również i i pułapek i kontrowersji, ale na pewno też życiorys, który obejmuje w niej niezwykłą epokę wydarzeń historycznych analogii, bo na żywo ich znaczenie między zebranie tego wszystkiego w całość no to jest to jest niezwykłe wyczyn, by wszystko zaczęło się młodzi wbre w szkole filmowej, który pomyślał, że rzecz, że całe życie ta ta kariera potoczy się w w ten sposób czy wy też sięgali jeszcze tak głęboko ze ze wspomnieniami anegdotami tak staraliśmy się pan tak jak mówiłem wcześniej te firmy właśnie tak jak etiudy szkolne krótkie metraże ze szkoły potem późniejsze filmy wstręt matnia Ts one były zawarte w książce Roman Polański i jak ty po prostu wzięłam z tej publikacji pewne fragmenty dotyczące konkretnych filmów te znalazły się w naszym zestawieniu Anny i umieściłam je jako opisy rdzenni do tych filmów Roman Polański wszystko sprawdzał on wszystko przeczytał ranny w pewnym momencie odmówiło czytania, twierdząc że po pierwsze to wszystko napisał sam wcześniej, a po drugie, ufa mi, więc ufa nam idea dno ma poczucie, że po prostu ten materiał jest bezpiecznych rękach i rzeczywiście my bardzo skrupulatnie, a Anny i jak tutaj filmów z pełną taką uwagą i świadomością używaliśmy tych słów tych całych ustępu z tej książki, a psy ze świadomością tego co mamy w rękach, jaki materiał, bo tak jak mówisz to materiał, który dotyka nie tylko materii filmowej, ale bardzo osobistych i ważnych momentów życia bohatera konkretnego człowieka twórcy, który też wyrasta on poza swoje kino poza tę przestrzeń filmową też ciekawe, bo jeśli chodzi o krótkie metraże i ja np. wyjmowała miękkich fragmenty psy tej książki Roman, by Polański i prosiłam ma inną jego rozmów są to, żebyśmy o tej wzbogacili Annie, jaki się jakieś wydarzenie albo, żeby właśnie może tutaj jakaś anegdota, żeby rozwinąć wątek i on czas szkoły pamięta doskonale co znaczy tutaj w ogóle nie było żadnego problemu, że muszę też się przypominać albo nie ze mną od odwoływać do notatek czy cieczy nie wiem dzwonić do kolegi, żeby pytać, a jak to rzeczywiście było naprawdę to się ta pamięć świetna PN i nie zawiodła go, bo błąd po prostu sypał i nazwiskami datami i anegdotami ranni co więcej jak ja gdzieś się w co się przeczytałam, bo miał takie pozwolenie od niego Annie, że do tej książki jeśli znajdę jakiś fragment wywiadu albo nie wiem konferencji albo gdzieś się jakiś fragment innej książki to mogę dołączyć zrobić taką kompilację, a on miał to pozwolenie, ale wiadomo, że w takich przy tego typu łączeniach bardzo zależało mi na tym, żeby on na to spojrzał i zweryfikował innych cieczy czy rzeczywiście tak było uczyć się czy jest było zupełnie inaczej, a może gdzieś jakiś mały po prostu fragment należy jedynie poprawić i on tutaj nikt nie miał żadnych wątpliwości naprawdę imponował mi rentę tym jak czysta była ten czyn ten zapis jego pamięci jak te wydarzenia się zachowały idziemy, z jaką swadą i emocją o tym opowiada o wielu latach potem te filmy, które realizował po wyjściu nóż w wodzie też myślę, że to jest są bardzo żywe wspomnienia do dzisiaj natomiast potem różne filmy, które robił rannym to co rzeczywiście jeśli chodzi jeśli dochodzisz do szczegółów do danego dot nazwisk też wielu producentów 3 na współpracowników to tutaj często zatrzymywaliśmy się na dłużej trzeba było też weryfikować takie inaczej robi się firma w gronie przyjaciół zwłaszcza, gdy jest 1 z pierwszych filmów inaczej jeśli też jest wielka machina produkcyjna, ale jeśli mam myśli, ale jeśli teraz tworzymy na na wielu różnych czynników ilu miejscach na świecie on realizował swoje filmy o nią przecież za okres, kiedy Mińsk mieszkał przez modelki świata we włoszech w Rzymie jest Anglia pary wyższy stany Zjednoczone ME realizował piratów na Seszelach, więc naprawdę kurczę to jest po prostu jakich się zapisy niebywałej drogi po podróży licznych i tak jak powiedziałam no odwołać się do tego z taką poczuciem, że żołnierze właśnie tak było i aż te fakty na dziś się nie zlewają nie mylą i wszystko jest rzetelna i i takie wiarygodne i takie jak naprawdę nie miało miejsce, bo wiadomo, że te wspomnienia po po latach się zacierają przy wydarzeniach, który miał miejsce mogą wydawać się nieco inne Anny k tez kwestia emocji osobistego odbioru natomiast z pewnymi rzeczami nie sposób dyskutować tak jak miejsca nie wiem daty tym współuczestnictwem współtwórcy nazwiska i to wszystko musieliśmy sprawdzić na porę zmieni e -AD najciekawsza anegdota dla ciebie, którą usłyszała Jezus Romana Polańskiego podczas tej pracy to co ty jest takie pytanie, które od zawsze obawiam się, że ona padnie na treść wywołała w co w jakżeby mogło nie po tych anegdot był Włochem i były takie, których nam szukać nie zdecydowaliśmy się zamieścić się w tym albumie Jane pozostaje pozostaną moją słodką tajemnicą, ale ten plan były też na wspaniały opowieść n p . w opowieść o początkach o takim pierwszym zetknięciu Romana Polańskiego z kinem, a tak naprawdę do kina zabierała go siostra i był chłopcem, kiedy zabrała go to był raczej repertuar dla dorosłych, bo się trzeba starsza od niego nie były to filmy przeznaczone dla dzieci, ale on oglądał to z ogromnym zainteresowaniem jakikolwiek by nie było to film i oglądał pierwszy film na dobór języka, ale i w trakcie seansu zechciał muszę wyjść do toalety, ale siostra pochłonięta pokazem powiedział, że nie zaprowadzi on jako właśnie małe dziecko nie za bardzo chciał i sam ranny i wspólnie ustalili, że będzie się KUL w między krzesłami w rzędzie chorągwi i rzeczywiście powiedział, że tak to się odbywało po cichutku przycupnął przy, ale też, mówi że jedno nie schną nic seansu w odnawianym decyzji nie zgodziła, ale widzisz, a jak mam tutaj jeszcze hale do powiedzenia, ale może zostawi państwu coś się nad esencję po prostu do przeczytania i do zobaczenia w naszym albumie, bo właśnie na tych sekret 1 z pierwszych anegdot trochę się w samym wstępie natomiast hotel jest równie ciekawie, ale przede wszystkim o tym, bardzo osobiście i to zamieszanie zaimponowało w tych rozmowach, a on co to, że Roman Polański wiośnie, bo się takiego bardzo osobistego podejścia do innych tych naszych rozmów do filmów, do których zwracaliśmy, ale też do zdarzenia koło filmowych nie bał się osobistego podejścia, ale nie bał się też 3 ironii czy wręcz autoironii, a Anna nie bał się pokazania tego, że jest wrażliwy człowiekiem czy Niewiem podatnym na różnego rodzaju emocje stany bodźce też bardzo często myślę, że sam siebie przedstawiał w takim ujęciu właśnie lekko ironicznym sarkastyczny dowcipkował sam na swojej temat CPI to było naprawdę imponujące rzeźby trafił z takim dystansem Anny podejść do zdarzeń sprzed lat, ale też do zdarzeń całkiem świeżych inni mówią o tych wydarzeniach, kiedy realizował filmy 30 lat temu, ale nie wiem sprzed 105 lat i myślę, że tym rozmawiać z okna też jego no no no właśnie do zastępczej czy też rozmawialiście o wszystkich innych sprawach związanych z oskarżeniami o molestowanie czy tych wszystkich rzeczach, o których wiemy, że Roman Polański i Norah Guy bardzo bardzo ostro, a z drugiej strony trudno od nich od nich uciec rozmawialiśmy i zdecydowaliśmy się, iż kluczem czysto filmowym musisz wiedzieć, że pan w wersji tych opisów powstało kilkanaście w niektórych przypadkach było także mniej robiłam opisy robiłam komentarze i na zasadzie na czysto przychodziły do książki dym potem podawane były oczywiście korekcie i drugiej korekcie tłumaczeniu na język angielski, ale on do nas, więc sensu już radnym, ale tak właśnie, bo Bornholm oczywiście ja wszystko dawałam Romanowi Polańskiemu do przeczytania Anny to w ramach takich chyba autoryzacji bardziej niż cenzury ja to tak rozumiałem i też jego podejście było bardzo otwarte mieści on miał jakieś uwagi to głównie do Mann strony stylistycznej językowej bardzo trudno było mnie też gdzieś postawić ten stempel jakości życia jest ostateczna wersja, bo zawsze było coś do poprawienia i nam Roman presja dokonywał takiej autokorekty już sam siebie poprawia pewne będzie i rośnie też się wyłonił taki obraz twórcy, który w bardzo Mann trudno jest myśl osiągnąć satysfakcję twórczą to znaczy gdzieś uzna, że coś jest skończone tak zawsze coś może jeszcze poprawić Gmyz oto co ty pytasz o Annie to on na bardzo wczesnym etapie doszliśmy do wniosku, że to opisy te komentarze będą dotyczyć się tylko zawodowego życia, a przede wszystkim zawodowego życia i okoliczności powstania tych filmów przygotowań do produkcji to będą kulisy filmowej roboty, ale też później jakiś takie opisy tego jak film został przyjęty na festiwalach czy w kinach wiadomo, że gdzieś wdziera się życie TUiR tam jest mnóstwo dowodów na istnienie poza filmowe Romana Polańskiego na jego życie przyjaźnie miłości dzieci no to wszystko tu jest natomiast MF w pierwszej kolejności czuło się dla nas kino i tym kluczem, posługując się łatwo było dokonać selekcji tego co mogłoby się wydać kontrowersyjnym po prostu trochę to wszystko w automatyczny sposób zostało odsunięte na boki i Anny rozmawialiśmy o kilku ton takich właśnie tych najbardziej kontrowersyjnych momentach jego życia i noty były takie rozmowy, które ja oczywiście wszystko nagrywałam za jego zgodą i niklu i mam to wszystko tam, gdzie się zarchiwizowane natomiast uznaliśmy, że tego nie będziemy wykorzystywać, bo to gdzieś po prostu to chyba nie jest miejsce ani przestrzeń na to, żeby po prostu Anne też komentować się właśnie tego typu sytuacje tego typu wydarzenia, więc przy okazji różnych filmów rozmawialiśmy na na te tematy natomiast ostatecznie to w sposób taki automatycznie weszło w tej publikacji fotografie anegdoty wspomnienia opisy komentarzy samego reżysera to wszystko w tym wydawnictwie się znalazła Anna Serdiukow nam o nim opowiadała krytyczka filmowa bardzo ci dziękuje za wizytę dzisiaj dziękuję bardzo ostre, a my spotykamy się jutro po godzinie osiemnastej w magazynie filmowym do zobaczenia link Kinga Dębska oraz Marysia damska będą ze mną w studiu będziemy rozmawiać o filmie zabawa zabawa, ale pewnie też nie tylko dzisiaj bardzo dziękuję Patrycja Wanat do usłyszenia
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA