REKLAMA

Zakonnica miała romans z Matejką? I co to ma wspólnego z historią polskiej psychoanalizy?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-12-21 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
39:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Piątkowy wieczór Radia TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska. A naszym gościem jest dzisiaj dr Mira Marcinów psycholożka, filozofka, publicystka w Polskiej Akademii Nauk, autorka m. in. książki "Historia polskiego szaleństwa". Głośnej swego czasu książki, a o niej rozmawialiśmy wtedy. Dzisiaj natomiast przyszła do  magazynu Dobrostan jako współautorka książki "Niezabliźniona rana Narcyza", dobry wieczór, dobry wieczór. No i ta książeczka, blisko 600 stron... Blisko 800 stron! Tak, to tamta miała blisko 600. Blisko 800 stron litego tekstu, piękną akademicką polszczyzną z rozlicznymi kontekstami, konotacjami kulturowo-literackimi.  Rozwiń »
To jest właśnie ta lekka rozrywka, którą chcielibyśmy państwu zaproponować na inne ten nadchodzący zbliżający się weekend mecz z książkami zaginiona rama Narcyza z podtytułem dyptyk o nieświadomości i początkach i początkach polskiej psychoanalizy książka wydana przez wydawnictwo Universitas będzie oczywiście dla państwa nagrodom spotkań z naszej rozmowy, ale najpierw właśnie tej książce my porozmawiamy co to w ogóle z pomysłu, żeby 2 osoby o tak skomplikowanych tematach godne połączyły głosy, ale w gruncie rzeczy nadał swój komunikat czy osobno inaczej w tym przypadku polegało wasze współautorstwo inne jakąś przełożyło na konstrukcji książki to nie jest nic nadzwyczajnego pisanie w normach, by o nich w mediach gazowych w sensie tekstów akademickich, ale bardziej tyczy się do artykułów natomiast tak się już genów mniej jest ono musiało się tak zadziałać, że podzieliśmy między sobą tę robotę i Bartłomiej Dobroczyński jest autorem pierwszej części dyptyku jestem autorką drugiej części i zamysłem napisanie tej książki MRR na rozmawialiśmy o tym, już 10 lat temu tak naprawdę nie tylko, że rozmawialiśmy, że tak w po polsku, że kiedyś zdobyć napiszemy książkę tylko rzeczywiste zaczęliśmy zbierać do nich materiały, bo uznaliśmy, że to jest po prostu praca dla więcej niż 1 osoby, żeby pisać o psychoanalizie opon o początkach Polski psychoanalizy, ale w sposób, który nie byłby tylko zdaniem sprawy z tego co się w tym czasie działo, ale już bez refleksyjnym kronikarzem namysłem dokładnie wychwalając miasto chce wesprzeć ich tak ładnie, a także w tym też nikt chyba mogę dodać, jakie łączyły nas, gdy relacje Bartłomiej Dobroczyński był promotorem mojej pracy doktorskiej też pracy magisterskiej PL i nie wtedy uznaliśmy, że trzeba będzie coś takiego napisać, bo w tamtym czasie bardzo niewiele wiedzieliśmy opcję analizie polskiej co więcej mówiono zamykano temat tekstami nim, ale wskazującymi na to, że w Polsce po prostu psychoanalizy nie było, że w rodzinę 3 lata wcześniej przyjął już, że właściwie stąd też ten brak psychoanalizy przynajmniej w gabinetach psychoterapeutycznych obecnie i i jakiegoś rodzaju brak takiego głębszego namysłu nad psychoanalizą polską, ale w tym czasie od naszego pomysłu dość czasu realizacji minęło trochę czasu może trochę za dużo czasu ukazał się wiele publikacji na ten temat została tak psychoanaliza Polska odkryta odkryta przede wszystkim przez Pawła debla przez Elenę bronione, ale też domy w tym czasie sporo publikowaliśmy artykułów świadczących o tym, że, że Kamysz psychoanalityczne ma się u nas dobrze, a jednak potrzebować jakieś impulsu z zewnątrz, żeby to był projekt dotyczący dziejów Polski z analizy, żeby ta książka w końcu powstała i tak też się podzieliliśmy, że Bartłomiej napisał część, która dokładnie mówi o psychoanalizie, czyli polskiej o jej początkach czyli, a ten pierwszy w 3040 lat dwudziestego wieku, a ja napisałam do tego pliku LG Chem jest typowa kontury jest na 3 kandydatek dziś to co się działo przed krzyżem w tym dwudziestym pijakiem i jak to się stało, że ta psychoanaliza właśnie się przyjęła nie sprzyjała też nie będę zdradzać no właśnie jest to przykład gruzem i o tym, że trwają będziemy dzisiaj rozmawiać to jest przykład, który mówi o tym, jaką mieliśmy w mentalności my Polacy czy też krakowianie, bo to właściwie się zaczyna od takiego środowiska ne krakowskiego opowieści o obniżce, a potem różnego rodzaju wnioski wyciągnięte z historykiem mieszka zaraz mu powiemy, ale na początku mamy dziewiętnastowieczny Kraków instytucje pomocowe dla chorych psychicznie rozumienie chorób psychicznych czy właściwie brak instytucji i rozumienia i dziewiętnastowieczne Kraków, która też określa się jako właściwie osiemnastowieczny jeśli chodzi o standardy opieki nad osobie osobami cierpiącymi na choroby psychiczne i wciąż jeszcze cień albo może nawet funkcjonujące przekonanie czy stereotyp, że choroba psychiczna jest pewnego rodzaju wyborem, że osoba chora psychicznie jest może po prostu zła ani po prostu osoba jest nie po prostu z osobą cierpiącą i z jakimiś zdziwieniem odkrywasz, że przed czytelnikiem, że właściwie to nie jest oczywiste, że tak było wówczas we wszystkich innych ośrodkach akademickich europejskich tylko my z jakiegoś powodu my w Polsce czy też konkretnie, trzymając się my w Krakowie właściwie w jakim sensie my zatrzymaliśmy ten rozwój do psychiatry czy na chwilę się przed internowaniem śmiech zaraz potem oczywiście przez przyszła psychoanaliza i co z nią to właśnie w tej pierwszej części książki Bartłomieja Dobraczyńskiego, ale z jakichś powodów być może religijnych być może z powodów netto do naszego romantyzmu wania polskości nasza psychiatria bardzo długo, by właściwie stała w dołkach startowych, kiedy mogła już dawno się rozwijać inaczej niż KE to porównanie Polska na tle tutaj światowym zawsze jest trudne do podjęcia na jakiś ogólnych wnieść w ogólnej refleksji dlatego zaczynam od konkretnej historii historii, o których wspomniałeś mniszki Barbary Ubryk i pokazuje co się działo w Krakowie dziewiętnastowiecznym jak to możliwe, że w owym miejscu gdzie, które słynęły o dobro czynności ta podaje też liczba z ilu kościołów ilu ich sytuacji, by zajmujących się osobami potrzebujemy, a potrzebującymi pomocy jak to możliwe, że w tym kontekście szpitale psychiatryczne miały się gorzej niż źle i wcale tak nie jest, że Europie w tamtym czasie ten wizerunek szpitala psychiatrycznego był równie ponury, bo wskazuje na to, że do dzisiaj zdarzają się takie wycieczki psychiatryczne do wielu miejsc np. w szoku mówi o Austrii, a tutaj można, by było wspomnieć również o Francji o miejscach, które pomimo jakiegoś stereotypu, którym z jest jedynie generalizacja tego co mówił wpisał się w kółko o o w szpitalach psychiatrycznych pomimo to tam naprawdę nie chce wiedzieć, że pięknie się działo, ale też szpitale rolnictwo psychiatryczne kwitło, a w Polsce mamy przykład krakowskiego szpitala Świętego ducha, który lud nazywał aresztem dla wariatów były takie miejsca nazywane curry Love mleko się również, że bardzo mało z negatywnym wydźwiękiem tego, że właściwie te miejsca nie byli szczerze mieściły się w bardzo niesprzyjających położeniu gdzieś przy pisze o tym, cmentarzu plaży w Złocieńcu w hali przy szpitalu dla osób chorych energicznie dla dużej liczby zajęć będzie łączenie osoby chore na choroby weneryczne no i osoby chorujące psychicznie dokładniej okres wylęgania nielegalnie daleko bardziej też wskazuje na ten moment, kiedy to była jedynie izolacja i szpitale pełniły funkcję tylko on nadzoruje rząd rezygnuje z ankiet zaczęły pełnić funkcję leczniczą, bo mimo nosi nazwę szpital to to co z daleka droga, że wygram była jakaś inna funkcja niż tylko Ernst i by areszt właśnie ten maszt radiowy aliantów, ale pisze też o tym, że taniej było największą tragedię tego dziewiętnastowiecznego mnie też dziewiętnastowieczny psychiatrii tylko o to co się wydarzyło w pewnej konkretnej kobiecie, która w wieku 31 lat, czyli dość późno jak na standardy młota na czary cenny, że została potraktowana niczym czarownica Chin wierzy w Sienie coby to rzeczywiście jest tak jakieś podanie ludowe ze średniowiecza, która działo się przed chwilą 19 wiek dopiero co minęło no to powiedzmy, że chodzi o mniszka dziewiętnastowieczną, która była więziona przez 21 lat w celi na terenie kraju wzorowego klasztoru karmelitanek Bosych w Krakowie na podstawie diagnozy Anny o nieuleczalnej raz pomagali w inny właściwie, by ta historia, aby przez Step niemal 20 lat była w ukryciu gdzieś tam ktoś chce jakiś czas słyszał ktoś się na ręce jakiś czas tę informację wynosił poza mury klasztorne aż w końcu 1 z tych osób po zdecydowała się opublikować anonim czy wysłać anonim do władz no i nastąpiło takie, by komisyjny wkroczenie do tej celi sądu czy też przełożonych klasztornych Anny Dymnej tam się okazało rzeczywiście ta kobieta przez 21 land nago, w jakich warunkach z horroru na słomie bez światła niemal niedożywione ważąca 34 kilo faktycznie zagotowała ta historia natychmiast się rozniosła, mimo że kościół oczywiście próbował jak najszybciej zamieszczono pod dywan doszło do wzburzenia mieszczan krakowian do demonstracji doszło do aresztu przełożonych klasztoru no i tutaj właśnie wydawałoby się, że doszło właśnie z kolei w Doha klient tymczasem bohaterka tej historii Barbara Ubryk spędziła resztę życia kolejne 29 lat w zakładzie zamkniętym i tam do śmierci żyła do śmierci w wieku 81 lat w warunkach prawdopodobnie ledwo tylko lekko lepszych od tych, które spotkały ją w celi i właśnie nie byłoby być może wiele w tej historii szokującego, gdyby nie data, gdyby nie moment cywilizacyjne kulturowe, gdyby to nie był właśnie ten zaawansowany już mocno 191 × 1800 sześćdziesiąty dziewiąty ta kanapka zakończenie tych spra w polowania na czarownice w Polsce takie w MO ukonstytuowanie tego to był rok 1700 siedemdziesiąty szósty to i tak późno zima, ale definitywne zakończenie 0 Woźniak, a tutaj pojawia się postać niczym wyjęta wprost oskarżył mocno ratusz mógłby się pomyśleć od przypadek zamknięta w tej ceny po prostu nikt nie wiedział, że nie ma co z tego robić się na lata we Francji, ale jednak zauważyłaś piszesz w swojej książce, że ten przypadek został również pominięty przez dalsze dzieje dzieje psychiatryka oznaczony nie wszedł do kanonu okazuje się dla polskiej psychiatrii, dlaczego akurat wskazuje wprawdzie na torze w publicystyce takiej codziennej ten przypadek w tangu to nie jest rzecz nieznana natomiast i przez PiS po historyków psychiatrii nie zostało to potraktowane jako o jako interesujące nie wiem nawet jak to nazwać taki atak apteki podanie ludowe dla gawiedzi, które zdarzało się nad Rabą sekta, bo faktycznie tych publikacji zasad na sensacyjny, a nad nimi Stali było bardzo wiele natomiast ja odszukała te, które były napisane przez specjalistów przez psychiatrów i co ciekawe jest tam na przytoczone to w jaki sposób Barbara Ubryk mów i w jaki sposób się broni, a jednocześnie wskazuje się na Andy sama tak można, by było powiedzieć na te 20 lat 21 lat więzienia po przez to, że przyznaje się do winy podobnie jak po polowaniach na czarownice przyznanie się do winy było już ostatecznym stwierdzeniem, że mamy do czynienia z czarownicą łanię ta sama nie przyzna NHL w talii przyznanie polegało co więcej na tym, że powiedziała Erin przyznasz że, choć przyznała się do tego, że miał nieczyste myśli także wskazuje jej głos jest niezwykle interesującej bardzo rzadki chodzi o to, że bardzo rzadki i w polskiej wolności sorry polskiej psychiatrii psychoanalizy, gdzie rzeczywiście mamy słowa samej RN osoby cierpiące psychicznie, więc tutaj mamy jej słowa, gdy ona wyraża się na temat tego też, że inne siostry zakonne wcale nie są bardziej tutaj święta niż ona natomiast jej przepisano bardzo bardzo wiele to znaczy romans z Janem Matejko przemknęły z pewnością tutaj Ernst była niezwykle rozwiązała to co z pewnością możemy powiedzieć to tyle, żeby wewnątrz wyrażała się głośno czytać mówi o swojej seksualności swoich potrzebach swoich potrzebach seksualnych groziła tańczenia nago ta jest raczej, że zrównuje też to po do Warty majstra do naszej wariant drugi raz na strychu, bo w ten sposób, że takich opon takich opowieści oczywiście jest bardzo bardzo wiele natomiast nie ma wcale tak dużo materiałów takiego faktu graficzne nie mamy w archiwach dokładny konkretnych danych na temat rzeczywistych postaci, które rzeczywistych kobiet, które zostały w ten sposób potraktowane jest dla mnie ta historia jest remont jest ze liczby asumptem do tego, żeby opowiedzieć o rzeczy znacznie szerszej to znaczy o tym w jaki sposób takie, gdzie jesteś zamiatane pod dywan różne różne historie w jaki sposób, gdyż Polski szpital psychiatryczny, by stracił pamięć na temat tego jak co siedziało nas bo o ile to, by była tylko historia na temat zakonu była znacznie mniej robi dla badaczy na tego stresu no ale jedno, ale jest bardzo interesujący Barbara fabryka miała kontakt z lekarza dr Wróblewska NKW pierwszego lalkarza History takimi jak dostał później el dr brunetka, o którym tak pisze, więc mamy tutaj konkretnych psychiatrów, którzy kształcili się za granicą często pobierali nauki u najlepszych wracali do Polski chcieli cię czy na ziemie polskie Och, tak i 0 wcześniej po Europie, odwiedzając różnego rodzaju nowoczesne jak na owe czasy instytucja psychiatryczne i praca w kat Wróblewskiej i w ten sposób diagnozuje i określają jako szaloną i 21 lat później, gdy sędzia pyta tutaj psychiatrów biegłych czy czy osoba zdrowa na umyśle więziona przez 21 lat mogła ona w zwariować mówiąc tak bardzo potocznie LO to tutaj wskazują myślę że, że wielu dzisiaj psychiatrów, by stwierdziło, że jak najbardziej kwestie, które to cierpienie psychiczne, którego doświadczała Wenus pozbawioną cennych kontaktów międzyludzkich będą też nad starą akcję, ale nawet, że podstawowa zmysłowe dostarcza również Maroko ma też inne we własnych fekaliach właściwie musiała tam funkcjonować w Szczecinie nie miała żadnego wpływu na to swoje pewnie to też wpływał na to jak funkcjonowała ile, jakie inne i to rzeczywiście było więzienie to niebyła izolacja od tak, ale też inne ciekawe te próby jak opisujesz zakonu poradzenia sobie z tym problemem, bo to żona w ogóle została w zakonie nie została wydalona wynikało z prawa Międzynarodowego tak można dowiedzieć się z konkordatu, który zakładał, że po wstąpieniu do takiego okna wzorowaną klasztoru nie ma drogi wyjścia, więc ten zakon właściwie sam czuł się obciążone i skazany na tę sytuację, ale pojawiały się jakiś próbę prawdopodobnie rozumianej przez siebie dobrej woli czy pomocy jakieś modły jakiś inny zaklęcia w postaci, by jakiś Arte faktów mających mieć pochodzenie od ciał świętych osób jakiś rekin do jakiegoś stopnia były próby pokazujące głębokie niezrozumienie czym jest choroba psychiczna w jeszcze dodam, że wcześniej Barbara Ubryk była innym zakonie w Warszawie życie cierpiała na zadumę melancholię jakiś rodzaj depresji odkryte i stamtąd została odesłana ich w taki sposób czy Warszawie w Żninie wraz z ruchomą część trafiła do wideo zdecydowała się drużyną silniejszą reguł tutaj rzeczywiście nie było odwrotu no ale teraz pytanie pojawia się na serio na ile przypadek Barbary Ubryk jest jak w soczewce, pokazując naszą mentalność czy naszą wiedzę czy nastawienie do osób chorych psychicznie, a my to wynika z bardzo szczególnych warunków właśnie się, że klasztor, że z zamknięciem, że teraz piszący drugi to, przygotowując drugi tom historii polskiego szaleństwa poświęcone handel handel i od razu by wygrać ale kiedy mówię o tym, bo do tej je dotyka spraw właśnie tej kobiecej i specyfiki zaburzeń psychicznych o o tak można, by było to nazwać to znaczy tego w jaki sposób jednak bym powiedziała przypadek Barbary Ubryk jest i jest tym szkłem powiększającym dla ich brak postrzegania kobiecej seksualności w kategoriach patologicznych i i trudno mi nawet zamknąć to w dziewiętnastym wieku wydają się, że to wykracza to, że to jest fenomen filmy dotyczące również naszych czasów nie nierzadko to znaczy trzymanie się twardych i tych podwójnych standardów zdrowia psychicznego mężczyzny i kobiet gotówka jest znacznie bardziej widoczne to znaczy, że rzeczywiście to co co dziewiętnastowieczna psychiatria nas nie macie nic Jan we 3 poziomach macie łączność również czy LVMH przeróżne co nazywano katarem pochwy, że histeria w ten sposób również była nazywana każdy przypadek, jakby mówienia o ME w niestandardowy sposób o swoich potrzebach seksualnych był patologii zwany był skazywany na potraktowanie tego jak chorobę psychiczną, więc dziś mamy tutaj naprawdę bardzo bardzo łatwo było zostać potraktowano ech, jak osoba chorująca psychicznie, ale nie taki sposób, który wymagałby tutaj pomocy tylko kary od 2 potępienia dokładnie te i oczywiście to też bardzo przepada bardzo przypomina inny to wszystko co wiemy o czarownicach, więc mamy taki ciąg dalszy ciąg dalszy, który nie jest prostym tylko jakimś centrum Ebiego, skąd pomysł na to jak teraz zakwalifikować kobiety, bo wydają się, że jeszcze bardziej ten czas był wymagający i braci okrutny dla kobiet to nie tylko mówienie, że jak tutaj lekarze opisują Barbara Ubryk krzyk duszy śpiewa sprośne piosenki, ale również takich jak proponuje on zaś zrealizowana, bo to on mnie ktoś mógłby usłyszeć, a jeszcze zakonnic, a jeszcze większe wymagania, ale też zachowania takie jak plucie przez kobiety było już czymś co po pierwsze, wskazywało na to, że mamy do czynienia z innym kobietom homoseksualnymi mówi jest wówczas żoną lub są w FIM, a co za tym idzie traktowano to w dodatku jako o jako rodzaj zboczenia, a to w teście jeszcze długo się tak niestety działo i w jaki sposób co Time no bo kobieta źle nie mówię, że jest lepiej albo wprost to pozwala myśleć też na pewną refleksję jak cały czas krążymy wokół pewnego Anna potępia wasz gdzieś w górach czarownice poprowadzą zmienia pewną formę i ona również są wójt obyczajowości danych czasów, ale jednak, przybierając różne formy co rusz wraca, ale tu przed nami otwiera się też kolejny plan historyczne to nie jest tylko historia dotycząca polskiej psychiatrii czy wstępu do polskiej psychoanalizy, ale piszesz tak Otóż rozpoczęcie procesu mierzenia się z trudną historią opieki nad naszymi dalekimi obłąkany nietrafnymi jest użytkiem składającym się na świadomą historię Polski na Wybrzeżu bardzo dużo jak bardzo powiązane z tym jak my postrzegamy chorobę psychiczną czy postrzegaliśmy jak postrzegamy historię polskiej psychiatrii bardzo wiele z tym wspólnego ma to jak postrzegamy polskość naszą tożsamość się i jednolitości tej tożsamości nienaruszalność się tej tożsamości, że w gruncie rzeczy w tej historii jest nie tylko coś uniwersalnego, ale jest też coś bardzo polskiego co jest smart TV Stream to znaczy chce on Ernst pokazać im najpier w chciałam wskazać jak mogłaby wyglądać taka praca już do wspomnianego one z taśm sera DG okalającego własne gniazdo co znaczy Annę powtarzanie pewnych historii, że albo mamy mniej interesującą po prostu ułóż historia Polski psychoanalizy psychiatrii nudy WOPR tak też jest zamykany ten temat często nie pozwala na zmierzenie się z poczuciem winy wobec tego jak zachowywaliśmy się tak jak nas ma wobec naszych dalekich obłąkanych krewnych i ta historia ich podejście w ogóle do takiej roboty psychoanalitycznej na materiale historycznym jest tym myśleć tylko drobnym odpryskiem tego jak w ogóle teraz jest swego rodzaju w taki trend na rozliczenia się z z przeszłością być może jest to nasza taka ich, ale trudno też tak nazwano to co w Kanadzie i taka histeria przeznaczenia rzucał czas zaczynamy zaczynamy naszą psychoanalizy inny narodową, ale jej nie kończymy, więc tutaj mam nadzieję, że to nie jest tylko początek mierzenia się z tym w jaki sposób zapomnieliśmy o tym jak u nas traktowano osoby chorujące psychicznie i przez to nie radzimy sobie dzisiaj po prostu z tym tematem z psychiatrią współcześnie z kwestią przemyślenia historii i narodu i rodzinne generalnie historii tego konkretnie wycinka drze w ale jakim jest psychiatria oraz wskazujesz, łącząc tutaj pokazujący konteksty literackie czy kultura leży zupełnie inaczej miałaby się z innym sytuacja i psychiatra być może inaczej by się rozwijała inne, gdyby było więcej odwagi do takiego krytycznego refleksyjnego namysłu piszesz tak nie mamy nigdy nie mieliśmy kogoś takiego jak Gombrowicz czy Prus w odniesieniu do rodzimej psychiatrii kogoś, kto podjąłby się krytyki losów polskiej opieki nad chorymi psychicznie żadnych wyrzutów potępienia, a nawet uwag czy wątpliwości może tak jest bieg dziejów na drugą ciężko mu troszkę lepiej raz przez organy Marek Pietrzela wolna Azja niekiedy nawet lek. Waleria progresywna każe zatrzymać, jeżdżąc po ocenie taki proces ten, dlaczego warto mieć Gombrowicza w każdej dziedzinie żoną wydaje mi się że, gdy może troszkę rozszerza tą samą myśl, że od Gombrowicza tutaj trochę używam do tego, żeby pokazać w jaki sposób Ernst on dawał nam wskazówki co na to w jaki sposób dojść mówiąc słowami czytaj Gombrowicza do do urody i cnoty polskiej, ale nie dojdziemy do tego od odnalezienia no bo tutaj tak krytycznego mamy autora bez Poznania naszych grzechów i brzydoty Elżbietę bardzo prosta wydaje się banalna myśli i towarzysząca wielu krytycznym badaczom że, aby ANR w w jaki sposób zmierzyć się tutaj jest on z rzeczywistą, jakby przynajmniej w opartą na na danych archiwalnych i historią w tym przypadku Polski psychiatrii psychoanalizy, a nie stosować dość naiwne sposoby na zapomnienie, czyli tłumienie wyparcie, żeby jakoś z tym poradzimy, a teraz zajmijmy się mylę, że nie udało się ile rzucę po prostu poczucie godności duma zbiorowa, jakie wyparcie, lecz nie ma co wypierać sukcesy porażki i po prostu pręży małe Orle pióra, a w zdecydowanie tak, gdy tak myślę że, owszem, można było to prowokacyjnie o tym, powiedzieć wobec każdej w ogóle dziedziny nie wiem polskiej nauki kultury wydają także figura ma powstać Antoniego kępińskiego nie jest walką z innym osobom które, która jednak dosyć refleksyjnie krytycznie podchodziła do przeszłości psychiatry do tej de humani trującej psychiatrii wzmożenie sięgnął aż tak Bamber raczej nie jest, bo Kępiński do tego to on po pierwsze, chciał bardzo zachować słownictwo dziewiętnastowiecznej ją posługiwał się takimi terminami jak Nasiennictwo zaduma melancholia maki i miał pewnego rodzaju taką takie nostalgiczne spojrzenie, że to nie jest tak naprawdę takie proste że, a wręcz się, że dlatego tak niezwykłym był i dzisiaj jest tak szeroko omawiana twórczość Antoniego kępińskiego, ponieważ on właśnie był tak jednoznaczne w tym potraktowaniu, że teraz, czyli w czasach, gdy otworzył w krótkim czasie Gocie nocą w latach siedemdziesiątych dwudziestego wieku i że teraz to już wszystko wiemy and, a tamci kupcy z dziewiętnastego wieku to nic nie wiedzieli, bo on z wielkim szacunkiem patrzę na to co się działo i jednocześnie to właśnie on zastosował narzędzia i psychiatryczne z tej z tej optyki cieczy z Stelli terminologii psychiatrycznej to krytyki współczesnego mu społeczeństwa społeczeństwa polskiego i on mówił, że dzielimy się na obcych staników i Gdyni histerię mówi innym mówi o polskim typie histerycznym i usycha scenicznym opolski zasta w się o tym, że się z 1 strony mamy taki słomiany zapał i swego rodzaju i mesjanizm poczuciem właśnie to co wcześniej zostało jej wszyscy tu przytaczane takiego, że wszystko jest jak najlepiej i na pokaz jednocześnie Stelli w tej histerii z drugiej strony są tacy, którzy dużo ci obcych, a sternicy dużo robią na historycy dużo mówiono, a jedni drugim co robią to dla innych i najważniejsze jest to jak inni nas postrzegają rzecz w tym przypadku jak postrzegają dawka historii polskiej psychiatrii już lepiej, żeby nic nie mówi Eleni, żeby mówić ja wiem, że coś my mówiliśmy tutaj nic złego zrobić to zresztą możemy się bardziej identyfikować te z pacjentami psychiatrycznymi WI tak też jest w tej pracy historyka psychoanalizy i psychiatrii, że Czytelnicy również bardziej się identyfikują z z pacjentami niż z psychiatrami jak ci psychiatrzy cecha analitycy też byli Polacy to dziś niektórzy rzeczywiście bardzo bohatersko w tym sensie wręcz histerycznie pomagali osobom chorującym psychicznie, a inni w jak widać nieco mniej albo wręcz szkodzi i 3 ignorowali w ale ci co pomagali na gruncie psychoanalizy owych wykazali się jakimś sensie bohaterstwa ma również na rzecz naszej wspólnej świadomości nie tylko na co też oczywiście bardzo ważne jednostkowej lub praw czegoś dobrostanu, bo piszesz tak, gdyby nie psychoanaliza przerwanie zmowy milczenia na temat pozbawione niewinności historii Polski ani wiele procesów dotyczących wglądu w grzech narodowe nie byłoby możliwe jak to teraz rozumie się już jesteśmy po pliku Lu jesteśmy na etapie psychoanalizy jako nasz przyczyniła się to inne do tego refleksyjnego krytycznego odnoszenia się do własnej przyszłości przeszłości, która dzisiaj jest potrzeba bardzo rozbuchana o tym, piszesz ty mówisz, przywołując takie książki jak przejść na rewolucja Andrzeja Leppera piszesz o tym, że tego typu publikacje mają duże o słynne powodzenia, a my mamy potrzebę my dzisiaj potrzeba takiego krytycznego w wglądu w tę narrację, którą byliśmy karmieni, ale co tutaj, jaką rolę odegrała psychoanaliza to sam tytuł jest już odpowiedzialny za brzuch rana Narcyza to jest cytat, który mało jest z Maurycego von Steina opolskiego psychoanalityka, którym pisał o tym, że projekt zadał mu taki rating ranne narcyzm mowie naszemu, który dotyczył etyki poczucia bycia panem w swoim umyśle przynajmniej, że w grze wszystko podlega mojej samokontroli samoświadomości, że jesteśmy w LM przynajmniej nano to staję w urządzimy afro beat US wraz z odkryciem dla handlu na psychologii psychoterapii i szerzej dla kultury nieświadomości w tym sensie zadał nam się, że pokazał, że nie jesteśmy tacy tutaj wolni i wsiach mogący jak wcześniejsze mogło wydawać i w tym sensie już tutaj psychoanaliza radzi sobie z tym narcyzm mam też pisze o tym, kolektywny narcyzm nie nasze Wybrzeże wskazuje w jaki sposób element Nieee nie pójdziemy dalej też nie nie uda nam się lepiej zrozumieć tego co się obecnie dzieje jeśli Koeln nań jeśli w końcu nie w Koninie spróbujemy spojrzeć w błąd to co nieświadome Gdynię będziemy dodawali wciąż nie potrzebujemy tego psychoanalityka czy te perspektywy takie trzecie osobowej, która jest niezbędna do tego, żeby ktoś nam tutaj też wskazał również w Lecco w ogóle co by się działo Sii wskazuje na taki moment Mn dość charakterystyczne w procesie też psychoanalitycznym takiej latem się utajnienia cóż, że w UE czy też nasilenia obrony różnego rodzaju tuż przed odkryciem tego o samej Warszawie tak cel co się działo i wydaje mi się że, że ta ilość tych publikacji cieszących się dzisiaj niż w większym niż kiedykolwiek indziej powodzeniem np. wspomniana przed kilkoma laty książka Andrzeja Leppera przaśna rewolucja, gdzie użyte zostały na rzecz obcych analitycznego rozumienia też naszej przeszłości jest tego dobrym przykładem, że już zaczynamy zauważać w jaki sposób psychoanaliza im taka zbiorowa psychoanaliza, choć zawsze jestem ostrożny ton zbiorową list zbiorowy podejściem, ale jest jednak tutaj użytecznym narzędziem do zrozumienia tego, że nawet nie tak tak nie tak istotne jest pewnego rodzaju uraz, którego o, którego zastaliśmy uraz bardzo szeroko rozumianej jako różnego rodzaju też trauma, którą my jako Polacy w naszej historii, by się wydarzyła, ale odniesienie się do tej przeszłości i że to jest najtrudniejsza leży właściwie grupa broni zwykle przed poczuciem winy dlatego tak trudne jest grupowe w odniesieniu do rożnych co było, w którym się zatrzymałam się nad tym zjawiskiem cenzury i autocenzury opinii publicznej o bardzo często jest tak, że to władza broni przeciwko BRE temu, żeby ten dostęp do informacji był pełen dostęp do maleńkiego swobodnego decydowania o własnej narracji to też pokazała właściwie w sensie historia Barbary Ubryk społeczeństwo ruszyło rozwścieczone jak tylko dowiedziało się co działo się w sąsiedztwie za murami tu klasztornej mi oczywiście z 1 strony to miało znamiona w jakim sensie rozrywki to nie tylko ten klasztor został zaatakowany, ale jeszcze 2 inne w Krakowie wojsko musiało wyjść na ulice, żeby pilnować porządku, ale jednak no tutaj, by to raczej władza raczej kościół usiłował w tym przypadku metę cenzura opinii publicznej zaprowadzić, a dzisiaj może jest tak, że po prostu system na to nie pozwala z 1 strony system cywilizacyjne, czyli też po prostu mediana elektroniczny przepły w informacji brak fizycznej możliwości zatrzymania różnego rodzaju procesów autor refleksyjnych, a z drugiej strony też po prostu system społeczno-ekonomiczny politycznej taki, że władza się nie wykonuje takich ruchów być może też stąd to powodzenie czy ta potrzeba, która wypływa na wieś i wreszcie może zostać spełniona tego wglądu w stanie nietrzeźwym wydają się, że może w ten sposób to działać czyta cenzura obecna, a ich Felin go teraz rewolwerowców w tych dniach w tym okresie ostatnich latach jest pełnić taką funkcję MIB już już w tej chwili tej kontroli, poprzez którą my możemy się teraz przedzierać właśnie bardziej być może nawet bardziej może dzięki temu paradoksalnie dzięki temu co obecnie się dzieje i że mamy z zewnątrz różnego rodzaju co te kontrole jesteśmy w stanie w taki sposób ich ceny mamy potrzebę ich do tego ponownego przemyślenia też tej w być może wyświechtany tożsamości ale aby jednak na podejrzanego terminu tożsamości narodowej, bo właściwie to pojęcie zostało tożsamość narodowa jakoś się w wciągnięty w język konkretnego tutaj, bo bardziej prawicowego spojrzenia natomiast start-up płynna tożsamość, którą tworzymy, którą wytwarzamy również w poszczególnych dziedzinach tak jak ja na przykładzie psychoanalizy psychiatrii tropie jest dziś jej się bardziej niż kiedykolwiek indziej taka przemyśli banalnych wciąż drążone i dlatego na nie wystarczy 1 publikacja nie wystarczy 10, ale znacznie więcej jest pewnego rodzaju Side Cars po prostu słów duch czasu żeby, które pozwala na to, że takie publikacje zyskują szersze grono odbiorców, bo wcale bym nie powiedział, że wcześniej takich nie było i że właściwie teraz się utknęliśmy zaczęliśmy trzeźwo szczerze myśleć stworzyć stąd MF, że wpadliśmy to obsesja szczerości po nim też jeśli chodzi o mocno Orlen SA Wa lecz by je den Bosch, a niektórzy mają od decyzji o tym, piszą o liczbę, że jest, że są osoby które, które czytają, że zamach w kwestii Czytelnicy na kogo byś działa jako czytelnika tej książki swego współautorstwa tej, której dzisiaj rozmawiamy niezawiniona rano Narcyza dyptyk o nieświadomości początkach polskiej psychoanalizy go zachęcamy zapraszamy doradcę, który razem z Andrzejem Lederem zachęcamy zatem zapraszamy, bo opisy i zachęta do lektury tej książki autorstwa prof. Andrzej Leder znajduje się na okładce Iniestą Blair typu 5 słów tylko naprawdę porządne pół strony tekstu kogo ty byś widziała je od czytelnika w Osieku prowokacji nie mam pojęcia, że czytelnik kryminałów zachęcali także o 12 nie jest wrażliwy broni też na starówce jest naprawdę detektywistyczna robota inspektora HR, w którą wykonać możemy razem Czytelnicy mogą tutaj cieszę się, że za dużo na pewne tematy tutaj nie powiedziałyśmy, bo można rzeczywiście wejść w ten bank bierze za ojczyznę realna tylko jedno Wałaszek Avalon tak bar Jagoda nad historią kryminalnej, więc tutaj MF problem polega na tym czy znajdziemy tutaj winnego i o tym, też do tej rozmawiałyśmy, kto jest indeksem zbrodnią w ale też każdego czytelnika krytycznego, który niekoniecznie interesuje się konkretnie psychoanalizą i psychiatrią, ale chciałby pan na pewnego rodzaju konkretnym materiale źródłowym dziś zobaczyć w jaki sposób możemy możemy spróbować wspólnie myśleć, bo wydaje mi się, że zarówno moja część jak Bartłomiej Dobroczyński jest takim pokazaniem trochę działania naszych umysłów gmina akt tak w jaki sposób rzeczywiście tutaj możemy w rozciągać nasze narzędzia takie psychiatryczne psychoanalityczne psychologiczne do zrozumienia współczesności, bo bardzo wiele wbre w pozorom piszemy tutaj o o problemach współczesnych i inni i oczywiście miłośników historii również historyczne, ale drodzy państwo drugie takie książki na naszym rynku nie mam o takim temacie i taką drobiazgowość czemu ten temat przedstawiającej historię polskości i historia psychoanalizy ewentualnie, by w odwrotnej kolejności po prostu dzieje psychoanalizy w Polsce czy dzieje z analizy polskiej, ale w bardzo wyraźnie osadzonej w kontekście kulturowym literackim cywilizacyjnym obyczajowym polskim mamy dla państwa egzemplarze tej książki od wydawnictwa Universitas prosimy o maile na adres dla was małpa to krok KFM dla was małpa Stokrotka FM, a już bardzo dziękuję za rozmowę dzisiaj naszym gościem była dr Mira Marcinów psycholożka filozofka publicystka naukowcem niż Polskiej Akademii Nauk autorka książki historia polskiego szaleństwa i współautorka książki, o których dzisiaj rozmawiałyśmy niezawiniona rana Narcyza dziękuję bardzo dziękuję bardzo warstwa, a my zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA