REKLAMA

Załóżmy, że Polska pod względem bezpieczeństwa na drogach, to kraj rozwijający się. Jakie wskazówki dostaniemy od przedstawicieli bezpieczniejszych państw? (powtórka)

Skołowani
Data emisji:
2018-12-22 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak dziś moim i państwa gościem jest Marcin Flieger Global Road sejf i partnerskiej dzień dobry panie Marcinie dzień dobry, ale niektórym słuchaczom może być pan znany z innego stanowiska, bo przez bardzo długi czas kilka dobrych lat, bo nawet kilkanaście dyrektor centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, czyli instytucji, która zarządza całym systemem tego automatycznego nadzoru to są fotoradary kontrola przejazdów na czerwonym Rozwiń » świetle oraz odcinkowy pomiar prędkości w całej Polsce lata lata pracy w Polskiej administracji, jeżeli chodzi o prędkość zarządzanie prąd ponad 2 dziesiątki lat o byt już być tak i 20 proc ponad 10 lat ponad 20 lat bez pracy w policji jedno jedno lidze, ale właśnie to trzeba było jeszcze teraz powiedzieć no a teraz instytucja Annie bardzo międzynarodowa zajmująca się m. in . tak jak bank światowy, ale też przeróżne inne instytucje dająca dobry pomysł na poprawę bezpieczeństwa na drogach głównie w krajach rozwijających się już jesteśmy takim krajem Polska oczywiście chodzi mi opolska tak tak się składa, że Polska nie jest w tym kręgu zainteresowań Global recepty Partnership, ponieważ nasze działania jako instytucji, która zajmuje się właśnie dostarczaniem dobrych praktyk, która zajmuje się doradztwem, która zajmuje się realizacją także projekty związane z bezpieczeństwem jesteśmy ski ukierunkowanie działamy w krajach o niskim średnim dochodzie to są te kraje kraje, w których na, których się koncentrujemy gdzieś, gdzie realizujemy nasze projekty, ale czy to nie jest zbyt taki bardzo wąski markery, jeżeli mogę tak to nazwać tej właśnie współpracy sprzedawania tych pomysłów pokazywania dobrej drogi tylko i wyłącznie dochody no bo jeżeli spojrzymy na HOKEJ Polska już jest tym wyższym dla walut dochodów jak najbardziej, ale jeżeli patrzymy popatrzymy na bezpieczeństwo na drogach Moto w Europie też na samym końcu jeżeliby spojrzeć na poszczególne inne kraje na świecie to gdzieś tam w połowie stawki moglibyśmy tak powiedzieć oczywiście nie mówiąc o Indiach, gdyż w krajach azjatyckich czy też w ogóle krajach afrykańskich, ale stany Zjednoczone też zależność od stanu w, więc może w ten sposób powinniśmy patrzeć i te instytucje międzynarodowe patrzeć nie przez pryzmat tylko dochodów, ale i stanu bezpieczeństwa tutaj oczywiście ten pryzmat dochodów jest bardzo takiej, a więc generalnie z baśni, który w, które kształtuje to, w jakich obszarach państ w, w jakich braki w rejonach poszczególne działania są realizowane, a teraz rzeczywiście jest tak, że jak popatrzymy na tak, by publikacja banku światowego Global Board, która zresztą najnowszy ukaże się w przyszłym miesiącu to to rzeczywiście tak powiem bardzo górnolotnie patrząc w sposób globalny i definiując te obszary czy te państwa, które wymagają szczególnej aktywności interwencji to rzeczywiście te kraje kraje o niskim dochodzie, gdzie mamy ten wskaźnik śmiertelności on powyżej 20 na nie mieliśmy 100  000800  000 mieszkańców to to rzeczywiście one wymagają tego tego tych interwencji i trochę jesteśmy też ta strategia Global rosyjscy partnerzy wynika z tego jak członkowie nowo jesteśmy organizacją, która zrzesza zarówno podmioty prywatne, które działają na rzecz bezpieczeństwa firmy, która działa na rzecz bezpieczeństwa, ale także instytucje typu światowa organizacja zdrowia czy czerwony krzyż ta strategia wypracowana, w którą w, którym kierunku będziemy będziemy toczyć się nie nie nie powoduje, że my się od zajmujemy od kontaktów z tymi państwami pryzmy, które są w tym wyższym poziomie dochodów natomiast bardziej te kontakty mają charakter konsultacji i takich roboczych spotkań konferencji wymiany wymiany wymiany zdań wymiany poglądów niż takich ukierunkowanych działań jak ma to w przypadku, jakie są w przypadku tych tych krajów o niskim średnim dochodzie w rozkazach szkoda, bo ona, by się przydało dalej tak ta współpraca taka jest konkretnie skierowana do nas ale, ale pamiętajmy, że z Global RC de Partnership parę lat temu działało w Polsce duże projekty ukierunkowane na kwestie jazdy po alkoholu w swoim rejonie olsztyńskim był taki projekt realizowany jest to jest także całkowicie całkowicie jest jesteśmy odcięci od tego, a także powiem troszeczkę tak może nie może nieskromnie ale, ale to, że ja tam jestem to też powoduje, że te doświadczenia, które zdobywam patrząc globalnie to staram się będąc w kontakcie z moimi kolegami są w Polsce też sprzedawać czy transferować dowodowo do tych ludzi których, którzy chcą tutaj działają na rzecz na rzecz bezpieczeństwa na zasadzie wymiany dobrych mamy partnerstwo dla bezpieczeństwa drogowego, który jest, jakby członkiem brana jest robiona jest to jesteś to jest ten element, który chciałem powiedzieć, że ten kontakt jest, bo polskie partactwo jest afiliowany przy grobach koncerty warte 3 i to co robi tutaj w Polsce te wszelkie działania na, toteż jest taki wkład w Jerez PFN ma ona na terenie Polski to życiowy sezon był większy, bo partnerstwo oczywiście zresztą za tydzień rozdaje nagrody są partnera bezpieczeństwa ruchu drogowego, więc presja na działalność oczywiście organizuje szereg różnych różnych konferencji i przyznam się szczerze to moje osobiste zdanie, że na początku, kiedy zajmował zaczyna zajmować się bezpieczeństwem to miałem bardzo duże oczekiwania co do partnerstwa, bo myślałem, że im uda się połączyć te wszystkie takie ważniejsze instytucje działające na rzecz partnerstwa i coraz więcej na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego i coraz więcej jest trochę to ucichło, jakby nie ma pan wrażenia, że bardzo dużo i teraz więcej instytucji pozarządowych zaczyna zajmować się bezpieczeństwem nie zawsze dobry sposób dawno by jak może już teraz są od pewnego czasu obserwuję to z oddali ani głos głos z daleka troszeczkę dobę dla wygody gigahercach no powiem tak z 1 strony z 1 strony nie nie tak to jako jako tego, że to jest wygodne, bo sami chciało chciał się krzyknąć i uderzyć ręką stół natomiast natomiast rzeczywiście auto z NSA to cieszy, że temat bezpieczeństwa ruchu drogowego znajduje odbiór i zainteresowanie nie tylko w tych instytucjach te są z mocy ustawy czy prawa zobowiązane do tego, ale także właśnie u podmiotów osób firm, które też widzą w tym nie tylko nie tylko korzyść taką materialną, jeżeli chodzi o firmy, które oszczędzają na bezpieczeństwem, bo na tym to też polega, ale też nie wszystkie o tym, wiedzą, że mogą oszczędzać na wyspie tak, ale jest coraz więcej coraz więcej osób, które padały za bezpieczeństwo Floty są już tylko nie tylko ci, którzy sprawdzają czy koła są zmienione opony są zmiany zimą na zimowe tylko te zaczynają myśleć o tym jak szkolić jak edukować swoich kierowców czy nawet wymagać od nich bezpiecznego bezpiecznie zachować się zachowań na drodze systemy, które rejestrują monitorują prędkość GPS to są wszystkie rzeczy, które które, które są coraz częściej strat firmy coraz częściej inwestują to też element, który poprawia i wpływa na bezpieczne cóż tak czy ta świadomość, a to biznesowa jest pies jest coraz szersza natomiast tak, żeby te są długo o tym, mówić 1 rzecz bardzo istotna, który pan powiedział, że potrzeba takiego tak skoordynowanego działania tych wszystkich podmiotów, żeby to nie rozpraszać, żeby ten efekt synergii było był jak najbardziej Lion Air Service zawsze jest mocniejszy na rozproszone działania, ale on ten synergii się bierze tej polaryzacji, czyli właśnie ten, który trochę z tego rozproszona tak, ale wezwania, żeby to było nie nie mówi, że to scalać jednak tylko, żeby starać się to skoordynować taki dobrze rozumiane rozumiany sposób pamiętam, gdy spotykaliśmy się przy okazji też raportu Najwyższej Izby Kontroli co w ogóle ogólnego stanu bezpieczeństwa w Polsce to było dobrych 6 lat temu jej i jeżeli mnie pamięć nie myli m. in. też z Iloną Butler z Instytutu transportu samochodowego oraz Radosławem Czapskim z właśnie banku światowego też bank światowy na zlecenie krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego naszej krajowej rady zrobił taki przegląd instytucji wiodących i chciałbym, żebyśmy dzisiaj w następnych wejściach zabawili się z pewną grę, bo skoro Global Road sekty Partnership działa głównie w tych krajach rozwijających się przez strony wskaźnik dochodu to, żebyśmy jednak zrobić Polska tak takim krajom rozwijającym się i przychodzi taki kraj, który chce od was pewnych porad i od czego zacząć wiele na to wskazuje, że dużo będzie rozważał prędkości no co jest w Polsce też główne głównym powodem tego, że wypadki drogowe są, ale to w następnych częściach Marcin Flieger Global Road Safety Partnership, ale też przez wiele lat dyrektor centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym oraz policjant, więc jest to doświadczenie olbrzymia, jeżeli chodzi o inne aspekty bezpieczeństwa na drodze skrót informacji po nim wrócimy do naszej rozmowy o Krzysztof Woźniak druga część audycji skołowani studiu Marcin Flieger Global Road sejf i partner Ship z pierwszej części naszej rozmowy nakreśliliśmy czym cała instytucja jest ich tak jak powiedziałem chciałbym, żebyśmy z pewną gra się zabawili Polska jest krajem docelowym waszych działań jako organizacji tym krajom rozwijającym się wg mnie, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo jak najbardziej co w pierwszej kolejności wysyłać do takiego kraju, którego mu chcecie pomóc, który prosi o pomoc od was jako dokumentacji, jaki plan 0101. pierwszą czynnością przy pierwszym działaniem, który jest, które są podejmowane w kraju jest oczyść Assessment, czyli diagnoza stanu obecnego czyli, bazując na dokumentach, które są powszechnie dostępne jak wspomniałem w pierwszej części o raporcie banku światowego zastawił kluczowy dokument wystaw pokaz jak to wygląda w skali świata, ale następnie następnie prowadzone są analizy taka taka ocena co w rodzaju tego celu bank światowy w Polsce, czyli ta ocena zdolności instytucjonalnej jak ma struktura zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego struktura zarządzania ruchem drogowym w danym kraju to jest 1 z tych elementów drugi element jest zdiagnozowanie obszarów i czynników ryzyka, czyli to co jest kluczowym kluczowymi się ryzyka co powoduje najwięcej wypadków drogowych, jakie są przyczyny tego za dany kraj tak jak Polska w tym momencie miałaby w okolicach 738 osób zabitych, a na 1 000 000 mieszkańców ten wskaźnik, dlaczego tak jest, jakie są przyczyny wypadków drogowych jak wygląda właśnie działalność nie tylko struktury tej Państwowej, ale także jak działa działają poszczególne służby instytucje zaangażowane już samą chociażby działkę w postępowaniu przed tą działkę związaną z nadzorem jak wygląda proces edukacji motoryzacyjnej począwszy od edukacji kandydatów na kierowców jak cały proces tak wygląda jak wygląda kwestia edukacji w tych szkołach kolejne elementy czy tak jak w tym w tym 3 ×, czyli jak wyglądają kwestie inżynieryjne czy infrastruktura drogowa zarządzanie drogami utrzymanie dróg i na samym końcu niestety na samym końcu tego łańcucha, ale to nie jest nim nie oznacza, że co najmniej ważny element, czyli kwestia kwestia ratownictwa i już tej pomocy pomocy lekka znajdą się koncertem na tych elementach jak zapobiegać de facto, a później co robić, żeby ograniczać ofiarą chłonąć to są te elementy to taka typowa analiza analiza sytuacji czysty stanu obecnego w danym w danym kraju, a zapomniano jednak bardzo ważną rzeczą będzie legislacji jak wyglądają kwestie regulacji zarówno w prawie ruchu drogowym w przepisach regulujących sam ruch drogowy jest powiązany z przyczynami ryzyka, jakie są limity prędkości określone jak wygląda kwestia używania pasów z obowiązku używania pasów limity alkoholu w organizmie dopuszczalne są są państwa toczy się Polski nie dotyczy lat są państwa, gdzie nie ma w ogóle tego limitu albo albo kwestia używania pasów jest całkowicie potraktowana po macoszemu to ja jako przedstawiciele takiego kraju, mówi że mamy podstawowe 3 problemy na drogach to jest Annie ustępowanie pierwszeństwa prędkość oraz wypadki z niechronionych mi uczestnikami ruchu drogowego głównie z pieszymi i potrzebujemy pomocy w tym aspekcie 1 rzecz, o które pan poziom prędkości jak z mamy zarządzać prędkość pierwsza rzecz to jest jak wygląda od strony legislacyjnej, jakie są regulacje czy mamy limity prędkości generalne czy są ustanowione właśnie w ramach przepisów ogólną ogólnokrajowych czy nawet lokalne władze mają mają możliwość regulowania tych, czyli zarządcy dróg w zarządzie dróg tak, by w i ich w tym momencie, jeżeli mamy to diagnozowane, gdy chodzi ta część naszej organizacji, która odpowiada za doradztwo w tym momencie trwają jest to wspieranie władz lokalnych w tym, aby albo władz centralnych w zmianach przepisów także na świat ujednolicić ujednolicić te limity prędkości albo tak, żeby doprowadzać go te limity, które mogą być ustanawiane przez przez władze przez zarząd zarząd dróg lokalnych był ustanawiane w oparciu o przy odpowiedniej analizy to są już prace inżynieryjne, a i tak jakby to doradztwo polega na dostarczaniu wiedzy czy odchodzimy już w element szkoleniowy jak ona zarządzać prędkość no bo mamy mamy 3 elementy zarządzania prędkością jazzowo infrastruktura drogowa 2 oznakowanie odpowiednie i na końcu trzeci element jak sprawować nadzór nad przestrzeganiem prędkości czysto Adidas działka policyjna to najbliższa mi tą, którą się też zajmuje w partnerstwie i tutaj wchodzimy też kolejny element, czyli badamy w jaki sposób służby odpowiedzialne za nadzór nad prędkością tuż za egzekwowanie tego w jaki sposób one działają jak mają uprawnienia, jakie mają sprzęt czy dysponującym odpowiednim sprzętem pozwalającym na to jak są szkoleni do tego momencie, jeżeli widzimy pewnego rodzaju luki w działaniach to naszą rolą jest dostarczanie tych najlepszych praktyk w, jeżeli chodzi o nadzór nad prędkością, czyli przystosowanie urządzeń rejestrujących stosowanie najnowszych najnowszych radarów laserowych w jaki sposób tak kreować tworzyć taktyka działania służb policyjnych jednostek policji, jeżeli chodzi o nas o nadzór nad prędkością, czyli i przy tym bazujemy na tych najlepszych praktykach, czyli staramy się zgromadzić tej informacji jak poradziły sobie z tym państwa, gdzie ten wskaźnik jest najniższy jeśli chodzi o wypadkowość, jakiego rodzaju rozwiązania taktyczne organizacyjne były stosowane i to tak sprzedajemy tak brzydko, ale teraz sterujemy ogień, ale najbezpieczniejszym krajem to muszę powiedzieć Norwegia wielka Brytania, iż stacja tu też stałe czołówka w tym momencie w ogóle na świecie dodam jeszcze autostrad i Australia bez przebadali wszystko co do nas możliwa to pewnie wygrali dodać nawet na naszej dyskusji, ale tak bliżej naszego regionu, czyli właśnie Norwegia wielka Brytania i Szwecja czy można te wszystkie elementy, o których pan mówi także legislacyjne sprawy przełożyć na polską rzeczywistość to jest kwestia najistotniejsza zmiany zmiany legislacji to jest Wola polityczna to jest ten element element, który myśli mamy mamy w naszym kraju największy problem, bo nawet patrząc przez przykład przez sztukę fotoradarów kupowaliśmy zbudowaliśmy system opatrzone są te najnowsze technologie najnowsze urządzenia wszystko było spięte w wj Eden system natomiast cały czas bolączką była kwestia legislacyjna kwestia odpowiedzialności dalej jest właściciel nadal jest w sama działalność takich instytucji jak jak partnerstwo, która dostarcza najlepszych praktyk czy mówi jak jak to powinno być skonstruowane od 8 się spotkać z odpowiednim odbiorem w przeciwnym razie tomy to to byłoby zrobienie czegoś taka sztuka dla sztuki, a w momencie, jeżeli jest partner, który odbiera to w sumie tak chora dostarczy liście mam dowody twarde dowody badania tak jak w przypadku Australii, które są są świetne wprost mówią co należałoby zrobić, żeby ten system nadzoru efektywny, jeżeli politycy decydenci podejmą decyzje tak chcemy poprawić bezpieczeństwo chcemy zmienić coś żebyśmy, żeby nasze wskaźniki były znacznie lepsze i WIG mamy na to twarde dowody poniosła odkrywać Ameryki, bo to jest gotowe i mówimy tak przeszczep my to do naszego naszej legislacji krajowej i w tym momencie mamy tak powiem realizację tego tego celu, czyli dzielenia się dobrymi praktykami i wdrażania do wracając do tej naszej gry w Polsce mamy bardzo zróżnicowane limity prędkości i n p . w obszarach zabudowanych, owszem, 50 km / h jest, ale w określonym czasie od dwudziestej trzeciej to 60 km zalecali byście ujednolicić fatalna jakość dlatego to nie tylko to nie tylko zabieranie wolnością nie tylko my byśmy zachęcali go, bo aż będę odwoływał do dowodu tego raportu banku światowego, który nie jest dokumentem tajnym jest powszechnie dostępny co więcej jestem przekonany właśnie, że leży leży jednak na biurkach albo na na ulicy Chałubińskiego znajduje się jest dostępny jest odpowiedzialne, że 50 km / h jest to zalecaną prędkością w obszarze zabudowanym a dlaczego w nocy nie może być więcej, ponieważ 50 km / h to jest ten limit, który jest przyjęty jako limit pozwalający po pierwsze, zapanować nad zarządza z tą prędkością bojową troszeczkę inaczej jakaś podzieliłem swoimi kolegami z innych pani, że w Polsce mamy takie zróżnicowanie to się troszeczkę na mnie patrzyli zadali mi pytanie zupełnie odwrotne, dlaczego jest to 10 więcej in na pytanie zimno, bo ulice są puste taka była decyzja polityka to oni pokiwali głowami na zasadzie ale dlaczego to nie trafiło to to zmienić bo, ale jak tłumaczył to dalej przy mnie jak tatuaż był bardzo prosty sposób tak zadecydował nasz ustawodawca i NATO miast natomiast zdaje sobie z tego sprawę jestem gorącym zwolennikiem tego, żeby było czy była to ujednolicenie tej prędkości w obszarze zabudowanym z prostego powodu wtedy budujemy jasny przekaz do użytkowników dróg, jeżeli mamy legislacji mamy prawodawstwo, gdzie mamy określony generalny limit obszar zabudowany przez 50 km / h to nie robimy tego wyjątku, że zrobimy w nocy to 60 albo może zrobimy tak, że jeżeli będziesz jechał i zobaczy, że nie ma w promieniu od 500 m od siebie samochodu też możesz jechać szybciej obozu jakieś wyjątki nie, bo od wyjątków tylko głowa boli i nie jesteśmy w stanie tego ogarnąć dajemy jasny przekaz naszym kierowcą nam wszystkim 50 km / h skoro tylko się to sprawdza w naszych krajach sąsiednich to dlaczego my budujemy coś coś ogromne no dobrze ale, czyj jest kraj z tych wszystkich najbezpieczniejszych, który również n p . w nocy miał inne limity prędkości i można, by było przez pryzmat ich zmian pokazać na twardych danych, że to zadziała nie jestem w stanie teraz sobie przypomnieć czy był taki czy był taki przypadek, gdzie wprowadzano w nocy w obszarze zabudowanym odrębną może nadać imię Paul le NIO pas i odrębny limit prędkości oczywiście jest polityka czy sposób zarządzania prędkością po polegająca na zmianie tej prędkości w zależności od warunków na drodze oczywiście to się dzieje na autostradach co się dzieje na drogach na drogach poza obszarem zabudowanym co więcej pamiętajmy o tym, że dzisiaj tendencja już jest taka, że nie tylko to 50 takie odliczenie co więcej to zmierzamy w stronę 30 km / h jak cała zabudowa ofiary zadrażnienia tak silnie zurbanizowanych tak, ale de facto de facto to to co tak wygląda miasto, w którym obecnie obecnie zamieszkuje, czyli Genewa tam strefy 30 km / h są bardzo bardzo powszechne w zasadzie to jest także, że umorzenie większość miasta ale, ale na stałe i część jest objęta tą trasą 30 km / h jakoś nie powoduje to demonstracje na ulicach ani ani jakiegoś fermentu ludzie po suto przyjmują, bo wiedzą, że to co wpływa na bezpieczeństwo nas wszystkich tych, którzy mieszkają w tym w tym rejonie i wydaje mi się, że ograniczenie tej prędkości ujednolicanie taką okazję do 50 km / h nie spotkałoby się w Polsce jest po pierwsze z jakimś szalonym szalonym oporem mało tego pytanie, kto sobie zdaje sprawę, że takie ograniczenia właśnie właśnie to jest to jest zainwestował pamiętajmy o tym, że, jeżeli był bardziej się wydaje, że ten opór przed utratą pan mówi to Totem to ten protest przeciwko temu bierze się z takiego to po świadomego myślenia o tym, coś mi zabierają zabierają mi te 10 km więcej, ale z drugiej strony pamiętajmy o tym, że skoro mówimy o ograniczeniu o tym za zalecanym limicie 50 km / h to niema różnicy 39 jest ono w no właśnie można, by było iść tą stroną, że jest różnica na niekorzyść tych 60, bo jeżeli zaczniemy mówić także o bezpieczeństwie niechronionych uczestników ruchu drogowego głównie pieszych, a tu wiemy, że im szybciej tym całkowicie gorzej dla pieszych, a przecież w nocy jest gorsza widoczność jest oczywiście na to są na, toteż jeszcze troszeczkę także polscy politycy, jeżeli mówimy o tym, to zawsze działania związane z poprawą bezpieczeństwa czy w tym te związane z prędkością zawsze to była już jakiś kompromis proszę pamiętać, że oczy to ograniczenie do 50 w obszarze zabudowanym było okupione kompromisem 60 latach nie powiedzieliśmy owczym jeszcze nie tak dawno w obszarze zabudowanym może w ogóle 6060 lat moment jak powstawała ustawa tzw . foto radarowa, która sankcjonowała funkcjonowanie centrum to równocześnie politycy podnieśli prędkość na autostradach drogach ekspresowych czy to, bo tak coś za coś i oczywiście to było dobre Hiszpanką kompromis który, który został 1 Polska jest jedynym krajem, który ma 140 km ma również Niemcy byli na niektórych odcinkach honorarium może jeszcze nawet jest też pamiętajmy, jaka jest regulacja nie dochodzi do zdarzenia drogowego jest prędkość zalecana, czyli ja bym tak ten Niemcem odsunął troszeczkę to siatka na boki popatrzy na te kraje, które tu mają wprowadzone limity Amerykanów z Niemiec jest bardzo często o życiu jest podawany jest podawane tylko, że Niemcy to jest 1 kraj z 28 krajów europejskich mówi o członkach Unii Europejskiej, który ma taki limit pozostałe kraje nie mają takich limitów w Szwajcarii 120 km / h autostrada autostrady natomiast do takiej robienie tych kompromisów to jest brak jest takiego jasnego przekazu ze strony Top wc do tej do tej grupy decydentów jest tego przekazu do nas wszystkiego od użytkowników dróg, że tak my jako decydenci jako ci, którzy tworzą prawo, bazując na najlepszych praktykach doświadczeniach w badaniach wiemy, że 50 jest dobre bez wyjątku wiemy, że 130 jest zalecane na autostradach to wcale nie spowoduje wielkiej różnicy w czasie dojazdu spowoduje oszczędności w paliwie i t d. więc więc to dało to i tak ustanawiamy to też bym powiedział pan o bardzo ciekawej rzeczy oszczędność w paliwie jak najbardziej tak, ale niektórzy przeciwnicy obniżania limitów prędkości twierdzą, że przez to, że 10 km nie będą jechać to więcej spalin będą wydobywać, bo dłużej będą jechać lub ktoś się głównie dzieje właśnie, a propos rozmowy przy strefach tempo 30 to jak bardzo bym z wielką chęcią zapoznamy się takimi badaniami, które by pokazywały czy potwierdzały taką teorię wjazdu na szczegóły par chce, by prawnie należy, jeżeli mielibyśmy z kim dyskutować czy wchodzić w jakiś taki spór o to kto to fajnie byłoby żebyśmy, żebyśmy argumentach ja jestem w stanie dostarczyć argumenty potwierdzające to, że ograniczenie prędkości powoduje, że pierwsze albo wypadku jest, aby skutki są są łagodniejsze i z chęcią zapoznam się argumentami ekologicznymi mówiącymi o tym, że zmniejszenie prędkości spowoduje spowoduje zwiększenie liczby stron więcej zanieczyszczeń powiem szczerze, że rzeźba w drugą stronę jakoś to nie do końca do mnie do mnie to fotografia, ale w pieczy nie nie znam takich opracowań jest nie będę tutaj kategorycznie się broni trzeba by dał starali się znowu odezwać może oni coś takiego przerwa dawno na pewno na pewno na pewno są badania, które o tym, o czym mówią mi ten monarcha możnowładcy Marcin Flieger Global Road Safety Partnership no rozmawiamy bardzo szeroko o tym jak zarządzać prędkością i o poradach, jakie Global Road Safety Partnership miałoby dla Polski, gdybyśmy byli krajem rozwijającym się jak dalej twierdzę, że my jesteśmy w tym aspekcie bezpieczeństwa ruchu drogowego skrót informacji po nim wrócił do rozmowy i trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu Marcin Flieger Global Road Safety Partnership to wracamy do tej naszej gry, którą zaproponowałem mamy prędkość w obszarze zabudowanym i tu zalecenie Global Road sejf i żeby ujednolicić prędkość niezależnie od pory dnia, żeby to było 50 km w na godzinę maksymalnie oczywiście zarządcy dróg, jeżeli to jest on np. obwodnica przebiegająca przez obszar zabudowań, czyli bardzo co parowa na drogach no to mogą podwyższyć obecnie w przepisach maksymalnie 80 km / h może być, jeżeli jest to ta droga ekspresowa przez obszar zabudowany idąc dalej, jeżeli chodzi o tę prędkość właśnie jak dostosować tę prędkość do tych warunków, które są no tutaj oczywiście można dziś badania jest szereg badań i my inżynierowie odpowiedzialni za infrastrukturę drogową za zarządzanie tą prędkością ma mają z czego wybierać, jeżeli chodzi o źródła które, które mogą im pomóc oczywiście to jest kwestia infrastruktury przede wszystkim i to na ile podniesienie tej prędkości będzie korzystać ten bilans zysków i potencjalnych strat się o stratach, czyli o wypadkach drogowych byłby kalkulowane, bo jeżeli mamy mamy do czynienia z drogą która przebiega przez obszar, gdzie są zamieszkują ludzie, którzy będą się podczas przemieszczania, gdzie mamy np. mieszanie się ruchu tego lokalnego i tranzytowego cieczy w miastach często się zdarza to ta prędko wiadomo po nabyciu i niedostosowane, jeżeli mamy do czynienia z takimi sytuacjami jak chociażby w Warszawie SA 8, która jest trasą ekspresową przebiegającą przez obszar zabudowany, gdzie jest wysoki odseparowanie na wydzielone są wszelkie możliwe jest możliwe suchych latach wypadki są, ale to zupełnie inna inna teza inżynier ja nie chcę uciekać od tego tematu jak sterować, bo sterowanie jest jest proste czy mam natężenia ruchu i też moment możemy tutaj dom prędkością, jaką prędkością uregulować te Niemcy, o których wspominaliśmy te słynne słynne no limit to też tak do końca nie jest nie jest no limit, bo jeżeli ktoś jeździł po Niemczech to to widzi tam lat nad tymi autostradami tablice interaktywne gry planszowe, które czasami są całe czarne, ale przeważnie wyświetlają jakąś prędkość, która jest dostosowana do tego do natężenia ruchu, jeżeli natężenie się zwiększa oto mamy ograniczenie prędkości złotego lwa też mówiliśmy o zanieczyszczeniach i bardzo często oni tam właśnie dają te ograniczenia prędkości, bo jest zbyt duże w LM zanieczyszczenie powietrza właśnie na odcinkach autostradowych widzi pan to jest ten argument argument kontra tym w tym, którzy duży twierdzą, że to, że to będzie powodowało zanieczyszczenie środowiska to są te elementy inżynieryjne to też jest także my się trochę zachłysnęliśmy tym mniej drogami ekspresowymi i autostradami panaceum na całe zło nie mieliśmy czegoś nagle dostaliśmy dostaliśmy dostaliśmy droga, która pozwala nam się ich założenia i faktycznie szybciej przemieszczać tylko, że chyba na to są tak jak zjedzeniem tego tego ciastka i ludziom, którzy zamiast powoli łyżeczką pomyśl od razu wielką chochlą i stąd te zdarzenia zdarzenia drogowe na autostradach powiem trochę nieskromnie, że jakiś czas temu taka to przewidziałem, bo jeszcze będąc w komendzie w Komendzie Głównej Policji w momencie, kiedy program budowy autostrad w modzie dostaliśmy euro to starałem się z moimi kolegami zbudować struktury policji autostradowej dostosowane do tej sieci, bo wtedy wiedzieliśmy, że ta sieć sumy, bo środki unijne tata do TTIP sieć miała się rozbudować nie tylko na papierze na mapach już faktycznie spycha widziano jak bardzo szybko się na Zachodzie, żeby rozbudować i też zaszyć się zastanawiać nad tym w jaki sposób zarządzać ruchem na autostradzie bazujące na doświadczeniach naszych kolegów z innych państ w, bo oto co mamy mamy dzisiaj te karambol, czyli tworzone małymi odległościami pomiędzy pomiędzy pojazdami to ja o tym, rozmawiałem już jakiś czas temu, że to będzie też problemy autostradach, żeby budować od razu systemy czy instalować instalować infrastruktury, która pozwoli to kontrolować co, więc rozmawialiśmy też o tym, kontekście rozwoju systemu automatycznego nadzoru nad tą drogą, żeby to był element dochodu, który pozwoliłby nam wpływać na zachowanie się kierowców na naukę dostaną, nawet jeżeli ktoś jedzie szybko to niech ten stan będzie zachowany, a my czy nasi kierowcy czym tak powiem jeździmy nadal, trzymając postęp jak w miastach, czyli że spokojnie możemy przeczytać reklamy firmy, która jest znana ramce tablicy rejestracyjnej jedziemy z prędkością 140 tak mówią, że idziemy zgodnie z przepisami to, że pan wie, że zaniżył tę prędkość realną, która się odbywa na autostradach, ale nadzieja ludzkości, a ja jeżdżę po polskich Otóż ja też tak jest to i taka prędkość obowiązuje w Polsce, która i tak z tych jak mówiliśmy jest wyższa niż zalecana w niektórych krajach jak Szwecja jest to 20 nie tylko w Szwecji, a propos tego wstępu 10 lat później, czyli obecnie nawet 11 już krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego zaczyna się zastanawiać jak wpisać tę odległość nasze przepisy i tutaj to temat to jest konieczne, żeby wpisać tę odległość zalecana moc obowiązującą pomiędzy różne szkoły jest szkoła tak jak we Francji, gdzie ta odległość jest jest wpisana w jego domu dostał się bez 2 z tego, jaką pojazd przejeżdża w ciągu 2 sekund jak na określoną prędkością natomiast ja ja cały czas przekładam regulacje na to co nagrali ją przez cały, ale nie tylko robią przestał być czynna nadzorem, bo od życia realia, bo możemy możemy wpisać wszystko tylko w jaki sposób to wyegzekwować i później dochodzą, jeżeli dojdzie do zdarzenia na to też jest kwestia ustalenia czy to była odległość czy nie w momencie, w którym nie dysponujemy 13 nie nie mamy narzędzi legislacyjnego pozwalającego policji przy czym jakiejkolwiek innej instytucji dokonywać tego pomiarowe trzeba wpisać przepis, że jeżeli odległość jest, toteż trzeba pomierzyć odpowiedni sposób i patroni sposób egzekwować w przeciwnym razie będziemy mieli Super przepis o wymogi machać prawem ruchu drogowym, że mamy uregulowane wszystko łącznie z odległością tylko co z tego, jeżeli nie będziemy mogli tego wyegzekwować pamiętajmy, że ma brak egzekwowania tych przepisów, które są na samym końcu tego łańcucha, o czym wspominałem wcześniej powoduje, że te przepisy stają się martwe kierowcy czy z własnej woli 3 czy nieświadomie przestają te przepisy przystają do przepisów przez wszak dobrze to jak by miał policjant jadąc na autostradzie wyegzekwować zatrzymajmy się na tym, bo to też jest przebadania minimum 23 sekundy od poprzedzającego pojazdu i więcej po tak wygląda to wygląda to w te systemy, które są stosowane w innych krajach wyglądają bardzo prosty sposób to jest troszeczkę tak takiej takich urządzeń stacjonarnych, bo są linie referencyjne na nie należał nagrodzona na narysowany są komary, które rejestrują przejeżdżające pojazdy, jeżeli przestrzeń pomiędzy tymi pojazdami, a liniami jest mniejsza, czyli pojazd znajduje się w państwach strefy mówi to zakazane jest rejestrowane i wyciągane są konsekwencje to proste, bo to jest rejestracja wideo to tak jak przejazd na czerwonym świetle rejestracja przez naszego świata tylko do tego potrzebna jest legislacja, żeby ustalić, kto jest właścicielem tego pojazdu i cała ścieżka podobnie jak w przypadku przekroczenia prędkości zarysowania tego fotoradar no to, jeżeli mówiąc i od nadzorowania, ale i dalej od tej prędkości co chwilę ja czytam, że jakiś pomiar prędkości zostały odrzucone nawet przez instytucje sądowe ze względu NATO, żeby został ten pomiar źle przeprowadzony słyszałem o tym w wyrokach natomiast jak świat światem przepisy przepisy regulujące sposób dokonywania pomiaru prędkości dopuszczają pomiar za pomocą zalegalizowanego prędkościomierza pojazd oczywiście są warunki do eksploatacji tych urządzeń, czyli to, żeby Elżbieta ten dystans był niezmienny pomiędzy pojazdem kontrolowanym, a pojazdem kontrolujący i powiem tak stare urządzenia, czyli te, które nie mają co mają oko kamery i rejestrator no one życie można to podnosić w jaki sposób sposób przedsądem dyskutować natomiast z drugiej strony mamy do czynienia z ewidentnym wykroczeniem to zarejestrowanej tyle można pomyśleć o tym co jest oczywiście kwestia zmiany technologiczne tych urządzeń, żeby zainstalować nic prostszego jak laserowy laserowy miernik odległości pomiędzy pojazdem policyjnym a, a pojazdem kontrolowanym wtedy ta dyskusja jak to się jak ta na tym dystansie zmieniały rejonu wpływał na rzeczywistym życiu pomiar ulega ulega skróceniu czy w ogóle wyeliminowaniu, bo to jest przekalkulować na podstawie tego realnego realnego dystansu, a nie tylko tego, że widzimy, że ten dystans się fizycznie nie zmieniał, bazując na naszym nasza to jest to rozwiązanie, które można, którą można wdrożyć oczywiście zakup długu podczas kolejnych zakupów zakupów urządzeń rejestrujących natomiast, toteż kwestia podejścia sądów do dowodu niektórych spra w, bo bardzo często mamy niestety krytykować sądów sądy są zakładam i chce to powiedzieć są niezależnej wolnej każdy sędzia OC o osądza we własnym interesie własnym sumieniem oceną sytuacji natomiast powiem tak, że miałem do czynienia z takimi sytuacjami, że wyroki sądowe w 1 z tak były kserowane listem krążyły wewnętrznie pomiędzy pomiędzy poszczególnymi sądami były powielane czy ta linia orzecznicza gdzieś tam powstawała taki sposób ich i myślę, że tutaj mamy mamy do 30 natomiast tego rodzaju urządzenia, których pominięcie wideorejestratory są stosowane na całym na całym świecie nie zawsze mają te nadal mieszka pokazujący więc, więc na jak od jakiegoś większego problemu, ale to jest właśnie ten odpowiedni na zwrot, który mówiliśmy i on nie tylko musi być jako taki, ale musi być jasno sprecyzowanej oczywiście, że najnowocześniejszych technologiach, żeby tych wątpliwości, bo jak najmniej wydają się, że z w Polsce te technologie wkraczają, bo kupując coś nowego zarówno inspekcjach i policja nie kupuje produktów, które są technologicznie przestarzały okupuje to też najnowsze na rynku, lecz śmiało śmiało można można natomiast rzeczywiście bazują samoloty z międzynarodowych doświadczeniach NATO to do urządzenia te są w Polsce to są bardzo podobne akty takie same kapelusze i zgraliśmy się o tej prędkości jeszcze na koniec chciałbym 1 ważną rzecz w Genewie pan, mówi że ostatnio często przebywa chodzi pan tam po mieście oczywiście przeważnie odważnie jak on wraca do Warszawy to co to też, jeżeli chodzi o alei jak się pan jako pierwszy powiem tak troszeczkę jestem od dróg chodzi o przekazanie żonie, że badanie przez jezdnię, bo rzeczywiście rzeczywiście na początku było także w Genewie stał mi samochód zatrzymał mnie przepuszcza co było co było takim czymś do czego nie byłem przyzwyczajony, ale szybko to szybko to chwyciłem teraz trochę działa w drugą stronę zapewnia pan tutaj chodzi na to przejście dla pieszych jak on już sobie wytworzyły niestety w polskich realiach niestety to świadomy, że kierowca nie przepuści rzecz, że tam ja zbliżają się do przejścia jestem nie chcę być panem sytuacji, ale mam diewięćdziesięciu 9 , 9 %o wą pewność, że kierujący tym samochodem się zatrzyma mnie przepuści nie stanowi dla niego żadnego żadnego problemu to no to przyzwyczajenie łatwiej parę razy było także córka nie łapała gdzieś tam przytrzymywała, żeby nie przechodził dopóki ta sama to, żeby rodzina z Tarnawy coraz częściej grać żeby, chociaż to też jest w jak mają wracać do niebezpieczeństwa to jest jedno też zalecenie byłoby Global rosyjski partner szyby, żeby jednak zmienić przepisy u nas w Polsce, żeby te pierwsze już dochodzą do przejścia dla pieszych było objęte ochroną tutaj bym nie powiedział, że to jest jakiś zalecenie ze strony Kijowa rozety Partnership natomiast, a teraz rzeczywiście ten priorytet dla niechronionych użytkowników ruchu drogowego jest każdych działaniach bardzo mocno mocno stawiany, żeby czytał znalazło się rzeczywiście jako uregulowanie w przepisach czy jako zalecenie żeby, żeby nie chronieni czy to są rowerzyści to są osoby piesze, żeby tutaj było jasno powiedziane, że ta osoba ma ma pierwszeństwo żona, zbliżając się do do przejścia rzeczywiście może liczyć na to czy powinna mieć na tyle zaufanie, że kierowca się zatrzymał się spokojnie będzie można nie można przejść na, ale to też wynikała z pewnego podejścia, które mieliśmy przez lata w Polsce, że jednak po pierwsze musi bardziej uważać dochodzą do przejścia niż ten fakt no tutaj tutaj rzeczywiście mamy ten takiej umowy mamy w Polsce jest to przekonanie, że to słynne wtargnięcie, dlaczego odwołał się do FR my policję kampania to wczoraj widziałem 1 z filmików 1 z komend wojewódzkich policji w Polsce na temat smartfonów dla mnie dziwne, bo oka ja rozumiem intencje jak najbardziej się z tym zgadza natomiast film został przez teren w ten sposób, że kierowca samochodu, widząc poddali pieszego, który zbliża się do do przejścia i widzi to w odległości kilkudziesięciu metrów przejeżdża tego tego pieszego, który rzekomo chodzi mu tuż przed maskę w, czyli jak ma ten telefon i go używa przed wejściem i na przejściu to można przejechać to wynikałoby z tego taka w normalnych normalnych realiach każdy z nas, widząc kogoś, kto zbliża się do przejścia, by się zatrzymał go Fukushimy to są takie są zależne, jakie realia się to takie zaletą są takie zalecana, ale całość trochę w naszym kraju isc ostatnia kwestia jutro światowy dzień pamięci ofiarach wypadków drogowych ONZ w 2005 roku bodajże zaprosił wszystkie kraje członkowskie, żeby to właśnie ta trzecia niedziela listopada była takim takim dniem ważna inicjatywa czy bardziej symboliczna bardzo ważne, bo to jest mowa o tym, najbardziej wymiernymi tragiczny efekt zdarzeń drogowych i tych wszystkich działań które, które dotyczą bezpieczeństwa czy ofiara ne i to powinno myślę, że ten dzień tak jak mamy dzień pierwszych 1 listopada wszystkich świętych, gdzie wracamy myślami do od osób, które odeszły w naszych najbliższych to myślę, że tutaj jest dobry dzień dla wszystkich zaangażowanych w bezpieczeństwo ruchu drogowego, żeby się jeszcze bardziej zmotywować, a dla tych znów się do polityków którzy, którzy mogą wpłynąć na to jak zmieni się polityka bezpieczeństwa w danym kraju będzie to dla nich też taki mocny element motywujący taki bodziec, który spowoduje, że uświadomią sobie, że ich działaniami mogą ograniczyć finalnie liczby osób, które zdają się ofiarami na drogach, czyli mówimy o ochronie tego co najważniejsze były w ochronie życia życia ludzkiego i tak dobrą sprawę te wszystkie rzeczy, o których dzisiaj mówiliśmy to jest znajdującym się wspólne właśnie w tej trzeciej co trzecią niedzielę będzie listopadowa wszyscy, którzy zajmują się bezpieczeństwem mają nawet, że o tym, wprost mówią mają 1 cel to, żeby nie ginęli ludzie, żebyśmy nie mieli nie mieli milionów ludzi, którzy giną każdego roku na nas na drogę Marcin Flieger Global Road Safety Partnership kończymy bardzo dziękuję zatem rozmowa ja także dziękuję do następnego razu, kiedy pan do Polski przyjedzie proszę dać znać chętnie jeszcze porozmawiamy, ale dla osób spod kas tak to jeszcze chwilę porozmawiamy i specjalnie dla tych państwa w nagrodę, że wykupują państwo ten dostarcza chwilka ważna sprawa, o której nie powiedzieliśmy tutaj na antenie mianowicie instytucja wiodąca, czyli politycy, a więc zapraszam jeszcze do podkładów teraz kłania się Nisko przystawać do usłyszenia zapraszam jeszcze na 1220 na Motor Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA