REKLAMA

O co tak naprawdę chodzi w negocjacjach klimatycznych?

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2018-12-22 19:00
Prowadzący:
Czas trwania:
42:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dzień dobry państwu, Ewa Podolska. W tę sobotę, przedświąteczną sobotę, gdy jesteśmy zajęci różnymi sprawami i przy okazji słuchamy Radia TOK FM. Chciałabym byśmy po prostu bardzo prostym językiem wyjaśnili to, o czym jest mowa o tyluż dni w naszym radiu. Te podsumowanie już były, ale mam takie poczucie, że często nie do końca one są zrozumiałe dla osoby, która nie zajmuje się tymi sprawami na co dzień, która po prostu łowi, a czasem czyta tylko nagłówki, które są w gazetach lub słyszy taki główny, te pierwsze zdania płynące z mediów.  Rozwiń »
Mam namyśli oczywiście konferencję klimatyczną, która w Ciech zakończył niedawno w Katowicach chciałabym byśmy porozmawiali po SA po SLD konferencje co z tego wynika co udaje się coś nie udaje coś udało co się nie udało w czasie, gdy ostatni konferencji, ponieważ też otrzymujemy dosyć też takie sprzeczne przekazy jeśli idzie sukces porażka, ale przecież sukces porażka, choć tak naprawdę o to czemu rzecz cała ma służyć zaprosiłam do studia pana prof. Macieja Nowickiego dzień dobry dzień dobry co jest dobre myślę, że bardzo wielu naszych słuchaczy mieścinie wszystkim raper 0 przedstawiać nie trzeba, ale ja powiem dwukrotny minister środowiska i ten pierwszy raz teść był ochrony środowiska HR w Dajtkach i był pan mnie prezydentem okopu 14 na Poznaniu, gdzie się latem 10 lat temu tak rzeczywiście dokładnie 10 lat temu w Urszula Stefanowicz polskich, bo ekologiczny okręg Mazowiecki i dobry dzień dobry i pan prof. Zbigniew Karaczun SGGW ekspert koalicji klimatycznej dzienny Bretanii dziennie, by państwo myślę, że będę też wyrazicielem wielu naszych słuchaczy, którzy rozumują w ten sposób, który ma się zmienia jest to bardzo groźne może doprowadzić do tragicznych następst w Train nasza cywilizacja taka jego niuanse postrzegam jako ona jest może zniknąć trzeba emitować mniej gazów cieplarnianych i konferencje sam po to, by przyjeżdżali przedstawiciele państ w, którzy do tej poza dostrzegać to cały czas mówię tak jak i tak jak człowiek odebrał ten przekaz idący przez ostatnie lata i teraz zbierają się po to, wysokie gremia politycy, by decydować o tym jak mocno trzeba zredukować emisję gazów cieplarnianych, by osiągnąć to by temperatura jest świata globalne nie podnosiła się, więc 2 stopnie niedawno się podobno okazało, że to też za dużo nie powinna się podnieść o 1,5 stopnia i zbierają się te gremia myślą nad tym debatują i mówionym to trzeba wobec tego tyle i o tyle zredukować emisję gazów cieplarnianych w wersji troszkę innej to państwa na takich konferencji deklaruje on my my zrobimy to w ten sposób osiągniemy właśnie taki cel zredukujemy tyle ich tyle czy czytać co się dzieje na konferencjach czy po to, one są aż jakiś czas konferencji się odbywają dosyć regularnie, żeby sprawdzić jak i 1 proc redukcji dziedzica obiecali 30, a ci, którym zostało narzucone rzeczywiście doradcy tak jest w myśl obraz dla przeciętnej osoby już raz Stefanowicz częściowo tak, ale ich faktycznie te konferencje są takim punktem całego procesu negocjacji, gdzie powinny być jakieś, a ogłaszane postępy, jakie decyzje o tym, że my zrobimy więcej natomiast te duża część tej prasy to jest też ustalanie w jaki sposób mają kraje ze sobą współpracować w tym zakresie, czyli nie tylko, o ile to co mają osiągnąć ale w jaki sposób tak samo jak w kraju, kiedy chcemy coś realizować jakiś cel powiedzmy budowę dróg albo termomodernizacji albo rozwoju energetyki to wprowadzamy przepisy regulacji, które mówią nam jak to robić tak samo na poziomie międzynarodowym tylko to jest niestety jeszcze bardziej skomplikowany, żeby wszyscy mogli się dogadać w jaki sposób będą razem pracować, o czym się wzajemnie informować, żeby było wiadomo, kto co robi, żeby można było te wysiłki porównać, żeby można było, żeby każdy obywatel taki jak my nawet miał dostęp do informacji mógł zobaczyć, jakie są wyniki np. przeglądu działań krajów i nie powiedzieć czy to w ogóle nic nie robią albo osoby nie radzą, a ci to radzą sobie całkiem nieźle w, dlatego że kraje niestety nie mają w tej chwili o obowiązku narzuconego z zredukowania emisji od emisji o tyle ich tyle określone w jakiej ilości po one deklarują co zrobią to znaczy, że po, żeby to wykonałem to potrzebne jest Wola polityczna Wola polityczna wynika może wynikać tylko z tego, że jest nacisk na polityków ze strony społeczeństwa albo ze strony innych, ale jakich instytucji czy grup, ale czuje pani bardzo by być jak kraje nie mają obowiązku tajnego słyszymy od czasu do czasu z co prawda wstępny w takie zdanie zobowiązaliśmy przystąpiliśmy do jakiegoś porozumienia jak to w tej chwili wygląda w tym momencie kraj rzeczywiście w tej chwili nie ma jakiegoś konkretnego zapisu, gdzie są liczby, o ile do, kiedy trzeba zredukować niestety nie ma to jest w tej chwili dobrowolne i jedyny raz, kiedy w ramach tej konwencji klimatycznej były zapisane konkretne liczby, o ile państwa rozwijają tzw. rozwijające się czy te bogate zredukują w perspektywie 10 lat emisje dwutlenku węgla to było tzw. protokół z Kioto z 1996 roku i kraje starały się wypełnić ten te swoje zobowiązania, które podpisały, na których zgodziły natomiast teraz obowiązuje tzw. porozumienie paryskie sprzed 3 lat, w którym mówi ten sposób, że już nie tylko kraje bogate, ale wszystkie kraje świata powinny wspólnie redukować tę emisję dwutlenku węgla na tezy, że dobrowolność w niej właśnie w Katowicach zależało nam wszystkim na tym, żebym uszczegółowić te dobrowolne, jakbym deklaracje, że dany kraj o tyle ich tyle ma ochotę zmniejszy swoją emisję co już się głowią no to w nie wierzy to jest proces, ale niestety żadne liczby konkretny takie, które wydały w sumie w skali całego świata to redukcję emisji co najmniej od 22 % dla 2 stopnie powyżej temperatury synku da ery przed przemysłowej takie takich decyzji nie ma nic nie zostało przesunięte na następny wrzesień do ONZ-etu, że może tam da tzw. ambicja i krajów tych wszystkich może będzie większa i może zadeklarują bardziej ambitne środki z redukcją siebie dwutlenku węgla ale gdy my słyszymy takie zdanie o autyzmie tutaj tak jak do co człowiekowi dzwoni z pozycji takiego kogoś, a nie nie do końca widać jak słyszymy takie zdanie Polska zadeklarowała się do tego do tego to mamy namyśli tutaj działania na poziomie tylko Europy 1 to nie jest do końca tak to znaczy rzeczywiście inaczej może zacznę od początku na czym zatrzyma tego, że ta zgoda wszystkich krajów jest potrzebna do tego, że atmosfera jest pewnym wspólną wartością pewnym wspólnym dobrem ludzkości od lutego dyżur czy i jak wszystkie kraje będą postępowały zależy czy klimatu uda się uratować czy też nie, bo niezależnie czy emituje Gazy cieplarniane Polska stany Zjednoczone Chiny czy Niewiem Niger to z one dokładają się do tej ilości gazów cieplarnianych, które są w atmosferze i powodują uczy przyczynią się do zmian klimatu w związku z tym musimy zredukować emisję wszyscy to co pan profesor wspomniał, gdyby protokół z Kioto on zobowiązywał do redukcji tylko kraje wysoko rozwinięte tylko tzw. kraje aneksu pierwszego, czyli najbardziej rozwinięte kraje świata, które są historycznie odpowiedzialne za to co dzisiaj obserwujemy zatem zmiany, które dzisiaj obserwujemy na tym, żeby uratować klimat musimy działać wspólnie także muszą redukować emisje albo ograniczać swoją misję kraje rozwijające się i w Paryżu postanowiono, że zamiast wprowadzać odgórny 3 i ustalać wspólnie zgodę na pewien wspólny cel, że każdy kraj zredukuje swoją misję taką samą ilość emisji powiedziano Okaj my czekamy na deklaracje wszystkich krajów, w których każdy zadeklaruje swój wkład w wspólne dzieło, które jest ochrona klimatu i to jest w postanowieniu, które przyjęliśmy w ramach porozumienia paryskiego i one są o tyle zobowiązujące, bo tak jak każde porozumienie międzynarodowe nie ma jakby na mnie nie wywołamy wojnę kraju krajom, które nie jest, bo nie zrealizuje swoich celów, które tak naprawdę prestiż danego kraju my zobowiązujemy się, stawiając na szali nasz prestiż do realizacji pewnego celu na arenie międzynarodowej i staramy się robić i to co jest ważne 2 rzeczy są tu ważne po pierwsze, to, że dotychczasowe ten cel cele redukcyjne, które kraje poszczególne złożyły nie są wystarczające, żeby osiągnąć cel porozumienia paryskiego więc, o co pani redaktor mówiła na początku zredukować wzrost średniej temperatury poniżej 2 stopni, a najlepiej poniżej 1 , 5 stopniowo i on nie są, jakby nie ma mechanizmu w jaki sposób one będą ich wdrażanie będzie sprawdzany raportowane i wyrwy weryfikowane i to miał być postanowienia, które miały zapaść w Katowicach niestety nie oznacza oczekiwanie było takie, że kraje, jakby skorygują swoje cele da nam bardziej ambitne tak realnie było to teoretycznie można je było to możliwe i tego oczekiwano, że to może się stać w Katowicach i państwo mówią to koszt to się nie stało, jeżeli mogę tutaj dodać tylko i cele, które zostały przyjęte w Paryżu to po one są na przyjęte na działania od 2 tysięcznego dwudziestego w przyszłość i to nie wszystkie nawet przez ten sam okres, bo niektóre do 20002005 . inne do 2000 trzydziestego a jaka Unia Europejska i te cele zgłoszone w Paryżu, a one nie są ze sobą spójne nie są porównywalne, bo każdy był inaczej określany inaczej kalkulowane nie wiadomo na czym podane te wartości się opiera oznaczają dla krajów i tak zredukuje emisję co 2 o te 10 % drugi mówi o 10 % to nie to samo niebo np. mają inne lata bazowe 1 bazie Giodo zgoda jak w nowej synagodze Elemental Holding w związku, z czym one muszą być po pierwsze, porównywalne i tak teraz przyjęto w Katowicach, że kraje mogą zweryfikować jej bardzo zgłosiły już na tym etapie dostosować do przyjętych w Katowicach z zasad, ale nie muszą mogą też zastosować te przyjęte zasady, które czynią te cele porównywalnymi dopiero od następnego terminu, kiedy będą zgłaszać kolejne cenne, więc to już jest pewna miękkość dzieje mogłoby być lepiej mogli zdecydować, żeby teraz przed 2 dwudziestym te cele wszystkie obowiązkowo poprawić tak, żeby były porównywalne, ale zdecydowano się, że można, ale nie trzeba Resovii wkradają się w te zasady też jakieś elementy dobrowolność, czyli pani mówię po prostu o tym, że stworzono zasady, które mówią jak porównywać właściwie ich stworzono zasady, które czy mają uczynić te cele porównywalnymi w oczach też grała Legia Lech się do porównywać mają odbyć się po pierwsze, informacje dostępne od tych celach mają być informacje dostępne o tym jakie działania są realizowane i jak one się mają do tego co było zadeklarowane proszę państwa za chwilkę wracamy do naszej rozmowy wracam do naszej rozmowy Lu usiłujemy wytłumaczyć państwo zwykły zjadacz zwykle chleba z po co oni są konferencje klimatyczne coś tam dzieje w zaraz dokładnie też podroży w kwestii ostatniej konferencji klimatycznej w studio pan prof. Marcina Anna Nowicki Urszula Stefanowicz i prof. Zbigniew Karaczun, a panowie tu się zgłaszali po tym, jak pani już pan panie profesorze twarz, jakbym wrócił do tego antena, które co do pani Renato przed przerwą czy oczekiwaliśmy, że dane będą zaostrzone te cele redukcyjne zgłaszanym przez nie lada zaszczyt, że kraje same zrozumiem powiedzą, ale my tu o deklarowali w tyle, ale teraz widzimy kiepsko jest ostatni raport był odze w jest kiepsko domy więcej cennych sekund, ale naszym myślę, że takie oczekiwania były do, bo tak naprawdę ten raport IPC ci, którym też w radiu mówiono wiele wiele 2 miesiące temu, kiedy raport został opublikowany, mówi że tak naprawdę mamy dziś do 12 lat, żeby radykalnie zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych, żeby uratować kina i po myśmy się, że myśmy oczekiwali mówi też jako koalicja klimatyczna uciekał i oczekiwaliśmy, że właśnie ten stanie się tak pani redaktor powiedziała, że przywódcy politycy zrozumieją, że nie ma już czasu na gadanie, że jest czas na to, żeby podjąć działania my musimy mieć w tej chwili program radykalnej redukcji emisji gazów cieplarnianych radykalnego przestawienia gospodarki światowej no i niskoemisyjną nabyć węglową po to, żeby uratować klimat czy te cele, które z elektrykami zadeklarowały módlmy się kilka lat wstecz, a one mnie co dadzą to, że w 2 i nie więcej niż 2 stopnie nie pojadą oni mówią, że to naprawdę, jeżeli nasze badania naukowe pokazują one, że jeżeli te cele zostaną dotrzymane to średnia temperatura wzrośnie, o której są różne szacunki mówi się od 3 do 4 nowych ceł na tamte cele Benz po drugie, myśleliśmy, że mógł ambitniej podejść do nawet tam jedzenia powodują, że 2 stopnie dokładnie dlatego m. in . jako komisja Europejska i Unia Europejska myśli w tej chwili o zaostrzeniu swoich celów na 2030 roku i tutaj jest bardzo ważny jest co powiedział na zakończenie konferencji sekretarz generalny ONZ zaprosił wszystkich do nowego Jorku do ONZ na wrzesień i powiedział oczekuję, żeby we wrześniu już kraje zgłosiły znacznie ambitniejsze programy redukcji emisji dwutlenku węgla to bardzo ważne i czekamy teraz mam wrażenie, że tam pojawią się konkrety już znacznie bardziej dotyczące rent i większego ZAK większego stopnia redukcji tej emisji w dziejach rozwiąże gra się zgodziły się do tych zasad, o których pani mówiła z UE jak porównywać natomiast dobrze tutaj nie ma z ambitniejszym celem ale jaka była atmosfera, jaka atmosfera wśród krajów chcą nie chcą oglądają się na te największe jak wygląda idealny to nie jest Wola zwykle mniej więcej wygląda tak samo i niestety kraje zawsze wskazują palcami na na innych to znaczy w tych dyskusjach zawsze wychodzi, że w razie my to moglibyśmy zredukować, jeżeli oni, by zredukowali domenę w tej chwili najwięcej to są trochę Dragana Galicia oderwać się za pokój, ale zmienia z Rąbina jak długo jak ja tam zredukuje Adam mówi to samo co teraz obiecaj, że razem zredukujemy tylko że, gdy ten moment porozumienia prawda tylko, że to jest kwestia zaufania, a zaufanie w rozmowach budują też inne rzeczy budują np. realizacja dotychczasowych zobowiązań z czego kraje rozwinięte się nie wywiązały, a i należy to podkreślić, że kraje rozwinięte miały swoje zobowiązania, które miały realizować wcześniej i teraz do 2000 dwudziestego to kraje rozwinięte nadal mają te zobowiązania, że była dyskusja o tym w jaki sposób powinny działać, żeby wzmocnić to co robią teraz no bo porozumienie paryskie zaczyna działać w 2000 dwudziestego tych 2 dla najbliższych też nie możemy zmarnować drugi obszar, który buduje zaufanie jest kwestia finansowania jest bardzo ważna rzecz w porozumieniu paryskim te cele szczególnie krajów najsłabiej rozwiniętych rozwijających się, które nie mają wystarczających własnych środków do tego, żeby je realizować cele są uwarunkowane tym, że będzie finansowanie, ale koleje przez sąd gnębi pytanie w Gorzycach słabiutko rozwijają dodał też małe emitują mniej chętnych tak wiemy, że to bowiem, że cała Afryka no emituje 4 % światowej emisji co 2 Toyota bank zobowiązuje się na zasadzie dlatego tam chodzi o coś innego i słusznie pani powiedziała że, gdy drugą drugim elementem niesłychanie ważnym w tej całej konwencji klimatycznej to jest to, żeby pomóc krajom najbiedniejszym zaadoptować się do nieuniknionych zmian klimatycznych, ale i na to są potrzebne winna to są bardzo źle, więc bardzo potrzebne te pieniądze i fundusz klimatyczny to nie jest wykonamy innym likwidację, czyli na redukcję emisji, dlatego że tutaj 10 krajów świata emitujemy 70 % emisji co 2 ze świata, prowadząc od kogo uderzą nowe, jeżeli jest kraj nasz region afrykańskich teren Niemiec nie emituje dużo, ale z krajem rozwijającym się mało no to my mu my myślimy o tym z punktu widzenia krajów bogatych, ale my mu damy jakieś na niej właśnie pieniądze, żeby on jest ścieżką rozwoju nie powtarzał tego co już inni przed nim zrobili to, że będzie z niego rozmyte emisje to trzeba go no właśnie może Boże mój dziadek te pieniądze, a 2, a cóż nie teraz wymiana będzie najbardziej cierpią z powodu zmian klimatu jak to myśmy spowodowali to teraz musimy dać może drugi pieniądze dla tych bądź zaadaptowano dobrze dokładnie tak te pieniądze żonaty 2 rzeczy na NATO, żeby te kraje, które są na początku swojej ścieżki rozwoju, czyli mają jeszcze dużo, że w obszarze rozwoju do zrobienia, żeby przeskoczyły pewne detale dzięki tej pomocy, żeby na razie nie szły wykorzystanie paliw kopalnych takich ilości, żeby nie zwiększały tych emisji, dlatego że te kraje takie jak kraje afrykańskie czy Indie mają tu o bardzo duży potencjał rozwojowy, jeżeli one, by się rozwijały w taki sposób w jaki my to robiliśmy to emisje skończyłyby niewiarygodnie dlatego musimy im pomóc i musimy oprócz wsparcia finansowego jeszcze zaoferować wsparcie technologiczne, a wsparcie w zakresie, a kształcenie ludzi, że w zakresie rozwoju potencjału wiedzy umiejętności w tych krajach, żeby one mogły rozwijać się niskoemisyjnej już nie popełniać naszych błędów nadużywali mówi musimy musimy się naprawdę chcemy dać te pieniądze za jakiś fundusz powstał, bo kiedyś dom pamiętam powstawały takie fundusze dla tych krajów wyższy niż fundusze powstały fundusze są i na system zwany zielony fundusz klimatyczny, który ma właśnie na ten cel przeznaczać swoje środki na problemy rzeczywiście w tej z tym, że nie możemy się dogadać nie może się dogadać się kraje rozwinięte były co do, kto dał te pieniądze i jak ta pomoc ma wyglądać to jest trudny rajd trudny problem jawnej może wrócimy też na chwilę do samego początku konwencji klimatycznej dlatego żona wyrosła z takim duchu solidaryzmu takim duchu optymizmu początku lat dziewięćdziesiątych, kiedy zapaliły się system komunistyczny, kiedy obalono sięgnęły żelazną kurtynę, kiedy w KIO napisał, że Allah koniec historii będziemy się teraz liberalnie rozwijać pokojowo koniec wojny już nie będzie bowiem będzie wspaniale tak i rzeczywiście na fali tego optymizmu wydawało się, że kraje rozwinięte w wesprą rozwój gospodarczy społeczny cywilizacyjny w krajach rozwijających się nastąpi taki skok z tej gospodarki zacofane i Węglowej do nowoczesnego zrównoważonego rozwoju dzisiaj widzimy rosnące nacjonalizm Rosja rosnący populizm i coraz trudniej znaleźć ten duch Solidarności duch Solidarności, którego Polska na początku lat Dziwisza to ogromny spółka korzystała, bo bez pomocy innych krajów my byśmy nie teraz formowali naszej gospodarki i z tego punktu widzenia np. patrzy z przykrością na kolejny rząd Polski, które nie są gotowe wspierać właśnie te fundusze w wystarczający sposób, jaki powinny wspierać kraj tak jak Polska Polska, mówi że jesteśmy czy Polski rząd, mówi że jesteśmy regionalnym mocarstwem jesteśmy dwudziestą drugą gospodarką na świecie, a przeznaczamy na pomoc klimatyczną śladowe ilości dostałby kilka milionów dolarów rocznie to są po prostu żenujące środki w porównaniu np. z pomocą udzielaną przez naszych sąsiadów czy przez inne kraje Unii Europejskiej w tej chwili Niemcy zadeklarowali, że trzeba przeznaczać będą dwukrotnie więcej niż do tej pory przeznaczali 1 , 5 miliarda euro co roku, ale pod tym względem tango w Katowicach był udany jakoś to mechanizmy tych pieniędzy przepływu tego transferu do tych krajów rozwijających się został nie z działa dobrze niż faktury konkrety Silence, dlatego że w zasadach, które zostały przyjęte w Katowicach LSM te elementy zasad dotyczących finansowania i wpisano tam np. przyjęto, że kraje rozwinięte będą musiały z wyprzedzeniem informować o tym jakie środki będą przekazywać natomiast już, jeżeli chodzi o raportowanie tego finansowania zasady te są trochę luźniejsze nie ma sprecyzowane w jaki sposób mają to robić tylko, że mają raportować, ale mogą być to częściowo np. te raporty raczej jakościowe niż ilość danych o realne niewiele wiadomo ile, w jakich wymagać, a nie był genialnym ale gdy nasz znak przepraszamy powrócił w Rio + 1 tak naprawdę konferencji szczytu ziemi w Rio de Janeiro 19001002 . roku, kiedy kraje rozwinięte zadeklarowały, że NATO pomoc rozwojową przeznacza je będą pół procenta swojego męża 07 proc poczynając od 807 proc jak on był dniem ich nie może być udzielona wtedy bardzo słusznie pan prezes, mówi że powstała taka agenda 21 jedno 30 chyba 2 problemy, które trapią ludzkość i rynny z oszacowano w tej w tym dokumencie wielkim rent tyle, by kosztowało, żeby zlikwidować te problemy i policzono to zbilansowaną zły jak z możliwościami krajów rozwiniętych tych najbogatszych okazało się, że jeżeli co roku każdy z nich będzie przeznaczał 0 , 7 % swojego dochodu Narodowego no w końcu to są bogate kraje nylon pisały to wtedy pozorne scalenie kandydat nie dały dały to tylko kraje skandynawskie OHP donosi on Health, ale przykład stany Zjednoczone 01 % Japonia 015 % Niemcy 015 to cios dają procenta swojego dochodu Narodowego notą pomocy on -li ODS jest od nas LSD, ale teraz wejdą, ale oba działają w ramach w ramach tej tego porozumienia na szczycie w Rio de Janeiro to natomiast to nie jest fundusz klimatyczny tak, jeżeli mogę coś jest mądra pomoc czasem to jest tylko pomoc dla krajów, gdy w najbiedniejszych, którym po to, żeby zwalczać tam biedę wiąże zarówno w obronie gontem bardzo wiele było zapisów takich społecznych też dochodziło tam w Rio de Janeiro o zrównoważony rozwój oraz całego świata dodał gazu do konkretnych pytań, bo jak dotąd władza jest zobowiązany dają czy nie PAAN w tej chwili, jeżeli chodzi o fundusz klimatyczny niema wystarczających ilości środków w nim, a kolejnym problemem jedzenie dały nie nie dają po prostu tam powinien być ten fundusz uzupełniane co roku w UE i wielkość tych uzupełnień miała się stopniowo zwiększać, żeby w 2000 dwudziestym roku osiągnąć te 100 miliardów dolarów rocznie o tyle dla 10 lat nad jeziorem no chyba w tej chwili trochę więcej no ale daleko brakuje jeszcze idea seminaria duchowne, a poza tym jest kolejny problem to właśnie rozróżnienie tej pomocy, bo kraje są tak chcą sobie tak źle nie liczyć, że jak pomoc rozwojowa ta liga była mowa wcześniej może służyć też częściowo celom klimatycznym to może policzą ją 2 ×, ale to tak nie powinno działać pomoc w zakresie klimatycznym powinna być odrębna od tej rozwojowej, dlatego że wiadomo, że czym innym jest pomoc na rozwój np. opieki medycznej czy szkoła czym innym jest pomoc na rozwój infrastruktury przeciwpowodziowej tak wynika, że nie ma woli dawania no powiedzmy szczerze nie ma tu tego ducha Solidarności to o tym, powiedzieliśmy, że państwa za chwilę wracamy do naszego programu zesta w rozmawiamy o ostatniej konferencji klimatycznej ty w Katowicach, ale w ogóle rozmawiamy nie sama w sobie i pewnie słuchaczem chciałam wyjaśnić jak to jest tymi zobowiązaniami krajów jak to jest Solidarnością w inne, a przecież kolejne konferencje to tylko mają pewne i podsumowywali dzień na nowo pewne zasady pogawędzić tak i t d. pisze pozwany w tym procesie, ale generalnie bez tego co ze zmian do tej pory to po pierwsze nie zostały podjęte przez poszczególne kraje zobowiązania w bardziej ambitne niż te, które były przy porozumieniu paryskim, chociaż pan profesor powiedział, że we wrześniu podobno ma inny kraj to podać ja tak samo kiepsko wygląda ta Solidarność czy coś jeszcze zanim już rzeczywiście przyjdzie Polska ma zapasy porozmawiajmy w tej chwili pozostał na jaw straszliwa nuda mistycznego powiało po bokach, a że wejście na antenę z rozmawialiśmy o optymizm budowali wprost z LO tylko mówimy cały czas o prezesie oenzetowski ta jest strasznie trudny i długotrwały proces, ale raz się udało z całej społeczności światowej i 1 sukces właśnie ONZ ma na swoim koncie mianowicie konwencja o ochronie warstwy ozonowej wrzosy i najłatwiejszych w miejscach naraz, ale szaletu Infra one, które jest w stanie dała na całym świecie w ich to jest najlepszy gaz, który z wioski urządzeń chłodniczych jest instalowany na całym świecie był instalowany 1 z mogą się porozumieć nie mogli się muszą rozumieć i przestali używać ich tak, bo inaczej wylano już była taka wielka dziura ozonowa, żeby nam za rzeczywiście zagrażała nasz czytelnik naszej cywilizacji nawet, dlatego że ultrafiolet był, bo w takich ilościach, że choroby były bardzo duże, więc i idźcie byłaby też przyroda, a więc tutaj jednak można było coś uzyskać oczywiście to było prostsze co mamy tak dużo bardziej skomplikowany system inna w ich dużo większą skalę, ale teraz pytanie jest tylko zdążymy nie złożymy się na razie jego los rozkładzie jazdy w lombardzie powiedział, że było dużo prostsze natomiast rzeczywiście Andrzej Woźniak, czyli np. konwencji wiedeńskiej o ochronie baz Ozon pokazuje, że tak naprawdę ten sukces był możliwy, dlatego że biznes miał rozwiązanie ja myślę, że płk Jerzy będzie gwiazdą Widzewa na dokładne miała 1 z największych firm chemicznych sił koncern światowy miał rozwiązanie miało zamienił freonów i mógł zastosować się on jakby wygrał to walkę konkurencyjną ja myślę, że ten pozew po to, pozytywna strona, o których pan profesor za to mówić można ją pociągnąć rzeczywiście biznes staje się zainteresowane ochroną klimatu, jeżeli popatrzymy na to co stało się po wypowiedzi trampkarze stany Zjednoczone odejdą czy wyjdą z porozumienia paryskiego nagle bardzo wiele Stanów jak nagle bardzo dużo koncernów i przedsiębiorca amerykański powiedział nie Wistil in my ciągle chcemy, by w porozumieniu paryskim bony o zaczynamy opierać swoich model biznesowy na modelu redukcji emisji gazów cieplarnianych agencja myślę, że także gospodarka się zaczyna dostosowywać do klubu tylko tych potrzeb ochrony klimatu pytanie rzeczywiście zasadne czy zdążymy też w innych jak też chciałabym dodać coś pozytywnego, bo dobrze, że mamy porozumienie paryskie domy, bo ono wyznacza cele długoterminowe one są ważne dla, gdyż dla biznesu m. in. że dał się, że mamy przyjęty do zasady, bo one dają nam narzędzia do oceny tego co kraje będą robiły dają wszystkim te narzędzia i to tylko teraz zależy de facto od nas jak bardzo będziemy patrzyli tym krajom, ale na ręce jak bardzo będziemy naciskali na władze również w Polsce, żebyśmy robili postępy, żebyśmy redukowali emisje i żeby faktycznie osiągnąć te cele, bo rozwijają bardzo obchodzi zwykłego człowieka kwestia klimatu do tego, że to sprowadza non -li LO Visa wzrosła też go organizacji ja myślę, że to już był też bardzo ważny to co powiedziała maja przed przerwą w cień jest bardzo ważne że, że my jako obywatele musimy na to zwracać uwagę miałem przyjemność uczestniczyć w trakcie szczytu w takim takich konferencji, która dotyczyła wpływu zmian klimatu na zdrowiu ludzi i nam się wydaje, że zmiany klimatu to coś bardzo odległego o coś co nas nie dotyka bezpośrednio natomiast z wypowiedzi lekarzy wskazuje te wypowiedzi wskazywały, że już tak naprawdę zmiany klimatu zaczynają mieć skutki dla zdrowia także Polaków, czyli co to są m. in. zwiększone umieralności przy falach upałów w Warszawie dochodząca nawet w niektórych momentach do 66 % 60 % 66 % jest więcej, a więc więcej niż średnio z glonów umierają ludzie przede wszystkim znosi umierają dzieci mamy zwiększoną ilość chorób przenoszonych przez wektory w Polsce najbardziej widać, że dokładnie borelioza, ale mamy np. w Europie w tej chwili mieliśmy w tym roku epidemia wręgi, czyli gorączki krwotocznej w Polsce zaczęły pojawiać się komary tygrysie, które dziś są przez nosiciela mi tych chorób jak przypomnę, bo o tym, się nie wie Polska jest kraj może mieć do lat pięćdziesiątych w Polsce występowała malaria jest obawa, że to malaria do Polski może wrócić i komunikatów lekarzy wynika, że Polski system ochrony zdrowia jest taki, że osoba zarażona chorobą tropikalną ma 16 krotnie większą szansę przepraszam, że tak powiem umrzeć w krajach sąsiednich 2 poziomach traktować trzeba robić w programie cały tydzień co tydzień robić państwo jest może do końca nie czują, ale już taki przekaz słuchaczy, ale już mamy przykłady i tak drążyć drążyć drążyć drążyć kropla drąży skałę, ale też powolutku no niestety z każdym rokiem coraz bardziej będziemy będzie leczyć, ale w mam jeszcze 10 minut czas porozmawiajmy o Polsce jak w tym wszystkim na tle tych mechanizmów i tych wzajemnych relacji woli braku woli i t d. sytuuje się Polska na 3 czas zacząć od tego, że Polska była w tym roku w specyficznej roli, a prezydencji, czyli odpowiedzieliśmy odpowiadaliśmy za przebieg tych dla rozmów naszczycie w Katowicach, a z tego zadania pobiec, by Enea 3 z plusem się w wywiązali się, bo Ula Ala jest nowy to czy Wałęsa, gdy udało się przy mnie przyjąć po co było naprawdę trudnym zadaniem, bo one nad nimi pracowano od po od czasu porozumienia paryskiego PE i wiadomo było na ostatnim posiedzeniu, że jeszcze są niedopracowane to było ponad 300 stron tekstu z bardzo dużą ilością opcji, których kraje nie zgadzały się między sobą jest to, że udało się, ale większość tych zasad przyjęć jest postępem natomiast w trzeba odróżnić zachowanie czy czy działania prezydencji Polski w tej roli od działań polskiego rządu, bo on był raczej naganny powiedziałabym to w jaki sposób, a nacisk komunikacji był na węgiel na to, że będziemy mieli węgiel jeszcze przez 200 lat, że będziemy koniecznie korzystali z tego węgla aktorzy przedstawiliśmy bezpośrednio przed szczytem klimatycznym projekt polityki energetycznej gniewnie w nim też jest węgiel dużo dłużej niż tak naprawdę jest to konieczne to niebyły dobre rzeczy dobre rozwiązanie pan profesor ja uważam, że katolicy polscy najwyższej rangi rzucali kłody pod nogi polskiej prezydencji i jak tym, dlaczego to były demonstracyjne wystąpienia, że węgiel na myśli doktrynę spełnia, a więc od prezydenta premiera ministra inny niż, że węgiel jest przyszłością Polski nie jest przyszłością Polski i to trzeba jasno mówić, bo to są twarde fakty, a mówienie, że Polska jest teraz są już słyszałem takie wywiady z liderem w ochronie klimatu w skali światowej nawet z aż tak zapędzają jest po prostu kłamstwem a czego byśmy rozmawiali o tym, że dla środowiska w dziale z gmin liderem rzecz o redukcji to właśnie dlatego, dlaczego jest cała redukcja 30 %owa, której się mówi ze stosunku do 1988 roku rynny i w pierwszych 3 latach transformacji Polski po osiemdziesiątym dziewiątym roku wtedy niewielki spadek gospodarczy Polski przemysł ciężki stoczniowy inne upadł i prezydenta redukcje LG nastąpiła redukcja albo dochodzi poszła w górę nie proszę zwrócić uwagę, że w agresję osób przez ostatnie 20 lat tak zredukowaliśmy w Polsce emisję c 2 uwaga o 1 %, czyli przez 20 lat była stabilna nie ma, a i teraz w tym właśnie wspomniała pani o tym projekcie polityki energetycznej, gdzie nie ma w ogóle żadnego planu na przyszłość jak ich ma wyglądać produkcja w Polsce emisji dwutlenku węgla w policji, że energetycznej do powinno to być, bo to jest w tej chwili bardzo ważne przecież ma miejsce 4 minuty, ale zdecydowana, bo albo Skawy wystąpiła z ma pomysły elektromobilność lasy, które pochłaniają dwutlenek węgla i ja myślę, że te pomysły żyłem jak wcześniej one miały zamaskować tak naprawdę Elbląg był wg niego utrudniał tak naprawdę prace prezydencji prace nad tymi najważniejszymi wnioskami, które on Katowice miały przyjąć, o których mówiliśmy wcześniej to znaczy oto syn jest zinstytucjonalizowane czy z operacją realizowanie porozumienia paryskiego jak powiedział także dla mnie tak naprawdę Katowice był klęską polskiej dyplomacji nie wiem czy państwo pamiętacie, ale były szumne zapowiedzi, że to będzie kontynuacja tak naprawdę 3 stulecia obchodów niepodległości, że przyjadą prezydenci to było bardzo ważne dlatego, że jeżeli przyjeżdżają premierzy prezydenci oni dają takiej ducha tak naprawdę negocjacyjnego wspierają te negocjacje to co państwo mówiliście wcześniej te wg mnie nawet prowokacyjne wystąpienia, które utrudniały prace prace prezydencji były kompletną porażką polskiej dyplomacji, a to jest niezwykle ważne także w kontekście tego, że przez sport przez rok najbliższy Polska będzie sprawowała prezydencję, jakby całym będzie przewodziła dalszym negocjacjom klimatycznym będzie prezydent Kurtyka do przyszłego kopuł będzie prezydentem tych negocjacji będzie prowadził tak naprawdę potrzeba wsparcia wszystkich polityków, żeby budować to zgodę konsens, żebyśmy mieli ten wzmocniona ambicje ambicje dotyczące redukcji emisji wzmocnienia ambicji dotyczących finansowania i żebyśmy znaleźli porozumienie jak skutecznie zapewnić ochronę klimatu w ciągu tych 1012 lat, które nam jeszcze zostały tak ja tylko ja sobie właśnie nie wyobrażam w jaki sposób można przekonywać inne kraje, żeby redukowały NSA nie przekona, że oni żyli jak czytamy w tej nowej polityce, że nadal węgiel będzie naszym głównym paliwem i rent rok 2040 energetyka ma spalać tyle samo węgla co ty co teraz nie jesteśmy wiarygodni, a jeśli i 1 moment tylko jeśli chodzi o lasy i pochłaniają przez las oczywiście jest to pochłaniania, ale nie można zastępować MME neurozy mydlić oczy, że to jest panaceum możemy sobie emitować ile chcemy mamy lasy i one wszystko pochłoną to jest mniej więcej najwyżej 10 % z tego co emitujemy to wszystkie polskie lasy pochłaniają minutach w Hiszpanii PLO my musimy popatrzeć na ambicję na własnym podwórku, ale i, żebyśmy przynajmniej przez najbliższe lokale zmieni na tyle nasze podejście do polityki klimatycznej także w wewnętrzne w ramach Unii Europejskiej Arabów ujrzała, że krajowa branża o nim nie ma żadnych przesłanek, ale powinnyśmy, a dwojako prezydencja mamy od dawna własną działalność zamówił pan profesor, a my tutaj ambitny jest teologiem i wzniośle, że to ten bałagan, który mami się z cenami energii pokazuje co się dzieje, że nie ma spójnej polityki także polityki klimatycznej dziękuję bardzo państwu dziękujemy i mam nadzieję, że nasi słuchacze, a nie lepiej w pewnych zrozumieli to co się działo i co co się dzieje w miejscu, gdzie o kwestię ciemny klimat zobowiązań i od konferencji studia obecni byli tam prezes Zbigniew Karaczun SGGW ekspert koalicji klimatycznej po prof. Maciej Nowicki były minister środowiska prezent kopuł 14 w Poznaniu i pani Urszula Stefanowicz Polski klub ekologiczny okręg Mazowiecki dziękuję bardzo dziękujemy
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA