REKLAMA

Rozmowa z prof. Jerzym Miziołkiem, nowym dyrektorem Muzeum Narodowego w Warszawie

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-12-26 16:00
Audycja:
Czas trwania:
34:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dobry wieczór, przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska. Prof. Jerzy Miziołek dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie jest gościem kultury osobistej, witam serdecznie, witam, dzień dobry państwu, dobry wieczór. Na początek pytanie, panie dyrektorze, który jak myślę pan się raczej spodziewam, dlaczego w Muzeum Narodowym w Warszawie nie pracuje już związany z muzeum od kilkunastu lat wicedyrektor Piotr Rypson. Dlatego że tworzę nową wizję muzeum, dlatego że chciałbym, żeby muzeum było prawdziwie internacjonalne. Muzeum, które robi wystawy poświęcone, no, Leonardowi da Vinci, Michałowi aniołowi Rafaelowi czy Dantemu, bo takie rocznice idą.  Rozwiń »
Dlatego że my wizję poprzedniej Dyrekcji różnią się od moich po prostu to są on przychodzi nowy człowiek przychodzi nowa wizja w tej wizji o rozmaitych rozmowach nie mieści się skądinąd cóż mój kolega przecież dobrze mi znany Piotr Rypson i tyle mogę powiedzieć w tej materii, a rząd twierdzi, że został zwolniony bez podania przyczyny, że innym podobno wg kodeksu pracy nie może takich przyczyn podawać rondo przy czym znał, bo usłyszał ode mnie te przecież nieraz rozmawialiśmy to nie jest tak, że nasze relacje są relacjami taki miałby to być dyrektorski w rozmowach, które się odbyły wcześniej spotkania na schodach przecież jesteśmy na tej nie zamierzam tego zmieniać ja po prostu sygnalizowałem pewne rzeczy więcej próbowałem przekonać się do cara Piotra Jacksona co do tego, by po prostu to rozważą taką sytuację, w której jedno ja mam po prostu prawo do myślenia inaczej robienia innych wysta w realizowanie innych planów poza tym no cóż dyrektor Piotr Rypson jeszcze były dyrektor Piotr Rypson dyrektor po wprowadził taką dziwną atmosferę w Muza pomiędzy mi taką, że jego pełnomocnicy byli nazywani dyrektorami oraz ci ludzie chodzą po prostu lekko wystraszeni wizją muszą naprawić sytuację w muzeum, w którym dla przykładu ma być wystawa za 1,51 000 000 zł, która nie ma w ogóle wymiaru naukowego ma nie powstać żadna naukowa książka, a przecież dyrektor Piotr Rypson był przecież dyrektorem tej instytucji potem był dyrektorem ds. naukowych dodam więcej jest np. 1 z działów, który jest przygotowany do otwarcia i powie może dyrektor Piotr Rypson były dyrektor Piotr Rypson jest z wykształcenia archeologiem śródziemnomorskim dopuścił do tego, że niestety bardzo źle poszło pewne sprawy z urządzaniem galerii sztuki starożytnej wiedzy jest wiele powodów, o których rozmawialiśmy o, więc mogę chodzić także odbywały się rozmowy my trwały od samego od momentu objęcia przez ten przeze mnie funkcji dyrektora 0 wyobrażałem sobie, że fontanna człowiek z dużym dorobkiem, który należy jednak do gmachu, który ma inną wizję świata, że to zrozumie i po prostu powierzy masz prawo po prostu pójść własną ścieżką realizować własne projekty tak jest moja odpowiedź zderzyły się 2 wizje zderzyły się 2 wizje zdarzyło się także to, że po prostu właściwie to rodzaj, jakby to powiedzieć pewnego braku porozumienia w sprawach, które są IT przeszłe i te, na które się miało zanosić ja po prostu przy całym moim szacunku dla osoby, którą zapraszany jako wykładowca z GPS -U także z wykładami przecież to to nie jest tak, że to jest jakaś próba ignorowania człowieka więcej nawet tej rozmowie 1 czy drugiej czy trzeciej przywoływane jako cenne książki dostarczona choćby tą 1 się też są zdania jest w okresie międzywojennym Stone jest tak, że nie ma do tego szacunku do tego czeka dużego szacunku do mojego kolegi de facto szacunku, tyle że jak powiadam jeszcze raz przechodzę do muzeum po latach powiedziałbym prawie zapaści inwestycyjnej nie znaczy, że tam siedział ciekawe rzeczy od kiedy ta zapaść trwa dla nas hańba dniową Raya ostatnio architektoniczną, jakby działalnością muzeum wykazał się w roku 1972 wtedy to z wielkich planów po postu powstał tylko ryzalit, który jest w części nie użyteczne mógłby zarzucić poprzedniej Dyrekcji, że tych 400 m nie wykorzystała mógłbym zarzucić poprzedniej Dyrekcji, że nie próbowała, bo próbował, ale nie próbowała konsekwentnie zabudować np. nowoczesnymi technologiami, używając nowych technologii dziedzińca na wejście można zobaczyć na świat i w muzeum Narodowym tam po prostu to zostało skrojone na lata trzydzieste te panie tam się duszą po prostu z tymi walizkami płaszczami po prostu nie mamy miejsca ani na wystawy Anina zabieranie czy przechowywania płaszczy nie mówiąc o tym, że sklep n p . z książkami znajduje się na pierwszym piętrze, czyli nie może pani wejść do muzeum bez biletu musi pani kupić bilet, żeby pójść do sklepików, które tam jest niech pani popatrzy na galerię narodową w Londynie czy Waszyngtonie to wprawdzie jest inna specyfika tych instytucjach mówiąc krótko paszy z perspektywy międzynarodowej o stypendia w Los Angeles we Florencji Rzymie Berlinie Londynie powiem krótko minęły czasy, kiedy po prostu zapytano w miejscu w muzeum Narodowym chciałbym, żeby to muzeum stało się muzeum prawdziwie międzynarodowej klasy o tym w jaki sposób pan chce też zdobywać przestrzeń dla muzeum Narodowego jeszcze porozmawiamy, ale proszę jeszcze pozwolić mi zadać jedno pytanie, bo zrozumiałe jest z tego co pan mówi no tak się życie układa, że jako dyrektor nie chce pan współpracować z Piotrem Jacksonem na stanowisku wicedyrektora, ale czemu nie chce pan również mieć muzeum Piotr Rypson kurator, który m. in. przygotował bardzo dobrze oceniane wystawy związane z rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości czyli, krzycząc Polska niepodległa 1908 na szczęście Paderewski Józef Brandt te wszystkie wystawy były bardzo dobrze oceniam, że wojna Paderewskiego przyszło 30  000 ludzi może nieco więcej to jest klęska dla muzeum klęska wystawa, krzycząc Polska niepodległa to jest wystawa ciekawa, ale nie powalająca oczekiwałbym wystawy tak dobry jak Krakowska przeprasza, że to mówię, ale mam prawo tak powiedzieć oczekiwałbym z kolei, że ma rozmaite inne działania przyniosą mogę pokazać wykaz niektórych wysta w, które Piotr Rypson organizował z zakresu sztuki nowoczesnej, które przyniosły przeszło 30 deficyty, a więc powiem tak ja mam szacunek do człowieka ja mam szacunek do jego dokonań, ale nie sprawdziły się niektóre jego działania wystawa w ostatnia ona z natury rzeczy napędza zwiedzających Pomorze z wystawą na ten czas zrobioną jak mnie krytykuje też wystawia tylko mówię, że tam wystawy ja bym zrobił inaczej bym zrobił wystawą bardziej z emocjami, której dla tej wystawy nie, widząc swoje prywatne zdanie mam jako nowy dyrektor w prawo oceniać rzeczy mam też jako nowy dyrektor powiedzieć tak nigdy więcej wysta w, które przyciągają kilka tysięcy czy kilkanaście tysięcy ludzi, owszem, wystawa poświęcona bramkarzowi to była bardzo dobra wystawa, ale grzebanie czy to jest wystawa, która ma angielską wersję niech pani pomyśli o mnie, który przed chwilą przyjmowałem wielką grupę Chińczyków dyrektora muzeum Narodowego w Pekinie granica ja tym ludziom daje Włoch własne moje książki wydane za granicą choćby książka o kolekcji Lanckorońskich wielką książkę wydaną w tej chwili za granicą, która dotyczy malarstwa włoskiego renesansu muzeum narodowe ma, owszem, szereg cennych publikacji, ale choćby polityka prowadzona w ostatnich latach kiedy, owszem, zrobiono billing liczne wydawanie rocznika muzeum Narodowego i za to chwała Dyrekcji minionej, ale generalnie biorąc rozszerzenie naukowe w tym muzeum jest tak ogromne rozszerzenie mówiłem już są próby zrobienia wystawy, która mama miała się odbyć w maju tego roku nie zdają kolor wystawa hol ty wystawa nieprzygotowana naukowo proszę pamiętać, że poza tym, że został napisany przewodnik rodzaj przewodnika, gdzie jest napisane co to jest kolor jak to z tą czerwienią czy z bielą wystawy i siłą i naukowi my jeśli wprowadzimy do tej wystawy m. in . to co w kolorze jest najważniejsze wiek dwudziesty i pani pomyśli o wszystkich Express ministerstwo Wista kup listach futurysta czy będą choćby Omon Dianie i neoklasycyzm jak o Kobro Strzemiński o tej w muzeum Narodowym są fascynujące rzeczy z tego okresu, a na dodatek dodajmy wystarczy z Kielc psy przywieźć parę rzeczy z Wrocławia z Krakowa, żeby ta wystawa wybrzmiewa wszystkimi kolorami mam prawo jako nowy dyrektor muzeum Narodowego powiedzieć tak jeśli robimy wystawę za pieniądze podatnika i za pieniądze tych, którzy są naszymi sponsorami czy mecenasami to ta ma być wystawa, która przyniesie znakomitą książkę w języku angielskim również znakomitą po polsku i ewentualnie popularnonaukową żart na razie jest tylko popularnonaukowa rzeczy i nic więc panie dyrektorze nie rozumiem, że te projekty przygotowywane m. in . przez dr Piotra Ordona one idą w zapomnienie nie będzie wystawy kolory nieprawda będzie wystawa kolor jeśli zostanie u naukowiec ma jeśli ta wystawa, a ja to powiedziałem wyraźnie do spotkania z kuratorami więcej powiem tak na pierwszym spotkaniu z wszystkimi kuratorami powiedziałem winie, by Stanisława Lorentza w imię Jana białostockiego z Kazimierza Michałowskiego i wielu innych wybitnych badaczy tego muzeum muzeum jest też robienie wysta w, które nie mają rezonansu Międzynarodowego, które się nie wpisują w politykę publikacji takich, które się znajdą wycofali ten zajmował w nowym Jorku w galerii Naval narodowej w Londynie nie możemy zrobić lokalny wysta w, bo jesteśmy częścią Unii Europejskiej i cały świat nas patrzy jest miejsce i czas na robienie wystawy o poziomie prawdziwie naukowym, ale z szerokim oddechem dla szerokiego odbiorcy również inna tym ma polegać wyobraźnia kustoszy komisarzy ludzi, którzy robią stała wystawa, która trwa obecnie także nie ma mutacji angielskiej, a nasi nie przełożyła na książkę w języku angielskim i to jest 1 z moich zarzutów, które mogę postawić kolegom proszę mnie rozliczać za niedługi czas, że tak nie będzie za moich rządów Hanny jeśli rzeczywiście będą porządzi, bo na razie jestem skrępowany dosyć rozmawialiśmy przed chwilą o przygotowywanych również przez Piotra ryby są na wystawach o wystawie Colour, która być może się odbędzie być może źle się odbędzie zamiast myślę, że się odbędzie, ale na pewno nie w maju tego roku wystawa koreańska miała się też otworzyć na jesieni duże, gdyby proszę popatrzeć wystawa ku ja nie neguje tej wystawy jak ta wystawa ma wielką szansę się odbyć jeśli sprawdzimy, że nie płacił za tą wystawę wszystkich pieniędzy, bo Koreańczycy są, zwłaszcza bogaci niż my ta wystawa ma się odbyć staż w październiku listopadzie grudniu, a więc cała moja przestrzeń wystawienniczą najlepsza, jaka może być zostanie tą wystawą zajęta jeśli się okaże powieść nosi tytuł wystawy przestudiowałem jeśli się okaże, że ta wystawa ma potencjał, żeby przyciągnąć przynajmniej 50  000 ludzi wystawa się na pewno będzie powiem tak, gdyby to miał być wystawa japońska, a proszę zwrócić uwagę, że wystawa odbywa się na trzydziestolecie relacji dyplomatycznych polsko koreański podczas gdy Japończycy mi przypominają rozmaitymi kanałami, że oni mają stulecie relacji dyplomatycznych polsko polsko japońskich jej nogę, by podawać inne przykłady jeśli weźmiemy pod uwagę, że choćby Karol Lanckoroński pisał o sztuce japońskiej, że pisali rozmaici nasi badacze o sztuce chińskiej sztuka koreańska być może przyciągnie bardzo wielu zwiedzających, ale ja z tą wystawą wobec natłoku działań zostały jedynym dyrektorem, podpisując ten dokument, bo 1 dyrektor, którego upoważnił do podpisywania wszystkich u g Chang wszelkie pełnomocnictwa, a dyrektor Gryboś jest po prostu osobą na badaniach w szpitalu w związku z tym ja mam po prostu tak ogromną ilość pracy, że właściwie do 4 stycznia ma komplet spętane ręce powoli to czytam nie wykluczam obecności w muzeum Narodowym w Warszawie wystawy koreańskiej, ale jeszcze trochę muszę się po prostu jej przeliczać co zamiast zamiast może być wystawa poświęcona np. działom Picassa muzeum narodowe w Warszawie posiada prawie 50 obiektów które, owszem, kiedyś pokazywaną, ale są tak naprawdę schowane czy tylko czasami pokazywane Picasso był w Warszawie z UE ładem to jest bardzo ciekawy temat sam o nim pisałem, że zależy to moje książki o teatrze wielkim w Warszawie wydanej w 2015 roku szeroko opisuje wystarczy pożyczyć kilka dobrych obrazów z nich, że Picasso z Paryża albo z Malagi albo któregoś z muzeów n p . w Barcelonie, żeby zrobić piękną wystawę no no poświęconą twórczości człowieka, którego wszyscy uwielbiają go zobaczyć na kolejki gdziekolwiek są wystawy Picassa jest coś niezwykłego w tym artyście było w Warszawie odwiedził muzeum narodowe mamy świetne zdjęcia mamy jego dzieła rzadkie niektóre nawet jego elementach ceramika malowana to są arcydzieła mówiąc krótko, gdy ja rozmawiam choćby w drugim programie z 8 albo w obłęd godzinnej audycji ludzie mówią panie dyrektorze my czekamy na sytuację, w której ponownie staniemy w kolejkach, kiedy pani widziała ostatnie kolejki przed muzeum Narodowym w Warszawie na targach nakazywać ale kiedy to było proszę mi powie jeszcze stała w drugiej kolejce z dziećmi ale kiedy była jazda na poznańskiej poznańskie dobrze tak to była bardzo ciekawa wystawa tylko proszę popatrzyć Boznańska potwierdza to świetny temat już dość ciekawa wystawa, ale mniej International na nich wystawa Gierymski my musimy robić wystawy poświęcone wielkim polskim artystom i wcale się nie dziwi, że ta wystawa była Nowak jesteśmy w muzeum Narodowym tak jest natomiast proszę pamiętać, że jesteśmy zobowiązani w tym roku, który nadchodzi mamy 500 lecie śmierci Leonarda mamy 500 lecie śmierci Rembrandta 400350 lecie śmierci Rembrandta 450 lecie śmierci Breugla coś się przebąkuje, że coś będzie, ale mówmy o wielkiej sztuce muzeum narodowe w Warszawie mam mówić o wielkiej Polski artysta, ale dużo wielkich artystach włoski francuski niemiecki holenderski amerykańskich i wszystkich panie dyrektorze, lecz można tak zmieniać plany, kiedy jest się rusza tam tak wielkiej i poważana instytucja muzeum narodowe w Warszawie przygotowywaniem wystaw w takim stanie za 2 i zajmuje mnóstwo czasu ja nie zmieniam planów proszę oto przykład wczoraj rozmawiano o wystawie poświęconej Łapińskim mówimy o wielkich krążownikach Atu chodzi raczej o ich najrozmaitsze działania w tym jako użytkowników viatoll wystawę, widząc jak świetnie przygotowana, że jest gotowy katalog pan Piotr Czyż to przedstawił nową wystawę w pełni akceptuje akceptuje również w nie mówię, że nie zaakceptuje wystawy koreańskie, bo ona jest pewnikiem w tym sensie, że istnieje katalog jest może za dużo Bonna zajmie całą przestrzeń wystawienniczą nie oddalam wystaw i innych, które się pojawiają w perspektywie choćby jest planowanych kilka innych wysta w, o których wiemy, że n p . gdy wokół starożytności będziemy otwierali galeria sztuki starożytnej jest tam pomysł na pewno wystawę, która się komponuje z liceum, które mamy obok jest prawda jest taka nie będę wymieniał wszystkich wystaw zaplanowanych, ale to jest nieprawda, że ignoruje przygotowane wystawy wszystko co jest dobrze przygotowane co ma już finansowanie, bo proszę zwrócić uwagę choćby wystawa kolor ona nie ma pełnego finansowania moi poprzednicy nie zadbali o to, żeby za w pełni sfinansować to wydarzenie ja z tej wystawy powtarzam nie rezygnuje, ale ona musi uzyskać status wystawy o charakterze prawdziwie międzynarodową wystawę naukowej i jednocześnie drugim wymiarze popularnonaukowe powiedział pan o finansach Agnieszka Morawińska odeszła, wskazując jako główny argument zbyt małe dofinansowanie muzeum Narodowego w Warszawie co z tym dofinansowanie w przyszłość powiem tak, że choćby teraz przyjechałem do państwa po rozmowach w ministerstwie kultury dziedzictwa Narodowego de facto przyjąłem to funkcje, które jest dla mnie wielkim wyzwaniem wątek całkowitą świadomość, ale prawda jest taka, że mam bardzo serio wyartykułowaną obietnicę uzyskania mówiłem to już środkach masowego przekazu jakiegoś dwudziesto procentowego podniesienia tzw. podstawy basowej czy też finansowania bazowego czy podstawowego no bo od lat rzeczywiście to prawda jest tak, że dzisiaj, pokazując bardzo ważnym osobom najważniejszą osobą w ministerstwie papiery wynika z nich, że rzeczywiście w ostatnich latach była zapaść finansowa co miesiąc na to minister NATO w wyraził daleko idące zobowiązanie nie zostało ono precyzyjnie określony, ale te precyzyjne określenia będą nie później niż do połowy stycznia zaraz po na początku stycznia Jeślinie jeszcze pod koniec tego roku skieruje pismo do pana premiera ministra kultury pana Piotra Glińskiego, odwołując się do rozmowy, która odbyła się w jego gabinecie w obecności dyrektor Floty Janowicz wiceministra Sellina, a poza tym nie ukrywam, że ogromnie liczę na mecenasów na sponsorów byłem już z wiekiem u kilku z nich nie będą wyjawia tajemnicę, bo to jest tajemnica, którą dyrektor może posiadać na razie zajmuje się drobnymi rozmaitymi rzeczami walczy trochę z wiatrakami z baterią, która jest ulotna, ale ważna natomiast 1 z najważniejszych moich celów będzie znalezienie środków myślę, że muzeum Narodowym w Warszawie jeśli ma rzeczywiście zagospodarować przestrzeń muzeum wojska polskiego, który przecież myślą o wyprowadzeniu się jeśli ma, a byłem na rozmowie także z panem prezydentem Trzaskowskim, który miałem bardzo dobrą rozmową oczyści ogólną, bo to była rozmowa na razie kurtuazyjna, ale widzę, że to jest człowiek, który do Warszawy ma bardzo dobry stosunek i myślę, że zarówno prawo jak lewa strona dla mnie jako człowieka, który nie należy do żadnej partii politycznych też ma konkretne swoje własne przekonania polityczne, których nie musiał publicznie objawiać się z jak z wiarą jest moja prywatna wiedza ja po prostu widzę, że z obydwu stron naszego świata politycznego tych, którzy kochają Warszawę widzę daleko idące poparcie naprawdę się będzie działo się będzie mi dane te 4 lata prowadzić do muzeum będą wielkie wystawy, ale też zagospodarujemy tą zaniedbaną przestrzeń parkową, gdzie jest Elizeum, o których o, których na pewno niektórzy słyszeli wiedzą, że stanie zapomnienia, że za budujemy dziedziniec w Chorzowie ten tom centralną przestrzeń, że zrobimy dla przykładu dziś odbyła się rozmowa z dyrektorem muzeum wojska polskiego buławą panem dyrektorem buławą, której klarowniejsze narysowali mapę drogową dla wystawy na rok 2020, która będzie przedłużenie wystawy tej na rok 10002018, bo przecież stulecie bitwy pod Warszawą to stulecie czegoś niesłychanego im jest pomysł klarowny pomysł mówienia o matematykę, którzy łamali szyfry, ale też wielkich dziełach sztuki, a więc obchodzenie muzeum narodowe muzeum wojska polskiego z naszego de facto ma u ona będzie się odbywało w pełnym porozumieniu w dialogu i zapewne ta wystawa ma szansę, bo jesteśmy nie podpisali porozumienia odbić się on odbyć się w nich przestrzeni to znaczy w naszej przestrzeni, bo to jest de facto nasza przestrzeń, ale w pełnej harmonii współpracy tak, by wystawa na 1000 m opowiedział o wielkim triumfie, jaki odnieśliśmy militarnym w 2 tyś w 1918 roku, w wyniku którego wielkie dzieła sztuki jak przypomnę Arrasy wawelskie nie przypomnę wszystkie Arrasy wawelskie prawie został wtedy uzyskane w wyniku traktatu ryskiego, ale również tuż obok siedzi w gabinecie rycin Uniwersytetu Warszawskiego 100  000 dzieci bez mała o numizmaty pachołki obrazach o Rydzyk realiach na zamku Królewskim w Warszawie efektem tej bitwy była o odzyskanie dóbr kultury o tym samym mówić już się porozumiał z panem dyrektorem Betlejem z Krakowa dyrektor muzeum Narodowego co do współpracy z topowymi hybrydową ości zabytków, które będą krążyły z dyrektorem muzeum Narodowego w Ernst we Wrocławiu jest Polonia i działa po Marianie Borowskim, który działa odzyskiwał odzyskiwał mówiąc krótko mamy klarowną wizję co do wielkich wysta w o charakterze międzynarodowym i wysta w o charakterze narodowcy wspomniał pan dyrektor obecne jak krakowskie muzeum Narodowym bije kolejne rekordy ostatnio 200  000 widzów wystawy Wyspiański o warszawskich rekordach raczej nie słyszymy wzrosła aż po to, przyszedłem, żeby bić rekordy nie wiem jak mi się szybko uda dogonić Andrzeja Betleja, którego cenię to właśnie jest nowy dyrektor, który w ciągu 3 lat podwoił liczbę zwiedzających ja obiecałem panu premierowi Glińskiemu już panu ministrowi Stalinowi również pani dyrektor flory Janowicz, który czuwa nad jak dobry Anioł, że podwoimy ilość zwiedzających, że nie może być tak, żeby na wystawę tak dobrze de facto przygotowany jak Paderewski przyszło 30  000 ludzi człowiek tak zasłużony właściwie zignorowany dziś Dumont nie wiem zatem włącz się pojawił tak zapowiadam zwiększenie frekwencji uczynienie miejsce mniej nasze muzeum Narodowego, który z wielkim pomnikiem drugiej Rzeczpospolitej tak naprawdę, bo to wielki wielki piękny budynek zamierzam pójść dalej krakowskich kolegów fakt, że jestem z racji krakowskiej ja jestem absolwentem Uniwersytetu Jagiellońskiego ja pochodzę stamtąd, choć jestem zawsze winny, bo pochodzę z Łowicza mówiąc krótko mam nadzieję, że muzeum narodowe tak jak bywało przed laty przyciągnie tłumy, że będą kolejki, że będzie się do nas mówił nie tylko w Warszawie w Krakowie, ale także na całym świecie czy ma pan też nadzieję, że muzeum narodowe w Warszawie, który prezentuje obecnie tylko pół procent swoich zbiorów pochwali się tymi grami lubowali się pierwszy projekt pytam nie pali co w zamian zabija prawdopodobnie będzie to że, ponieważ ludzie w Poznaniu we Wrocławiu w Krakowie i u nas również oczekują na pokazywanie zasobów mamy wspaniałe obrazy dla przykładu podejmiemy decyzję za chwilę z kuratorami, bo ja muszę z nimi rozmawiać rozmawiam z nimi przecież ci pokażemy dawka mitologię grecką wg nie wiem co analitycznego podejścia czy pokażemy n p . nie wiem idee np. była kiedyś taka piękna wystawa Andy Rottenberg p t. słońce Księżyc i inne gwiazdy może tym duchem idąc morze wokół Kopernika czy wokół innych idei, które są po prostu, że zaczniemy mówić o związkach nauki chce sztuką, a więc powiem tak tak byłem kilka razy już w czasie mojej krótkiej kadencji w magazynie muzeum Narodowego, który zresztą odwiedzałem także przed laty i choćby z panią Tamarą Rychter tak się nazywa to wspaniała dama, która jest szefową Gary w wielkich naszych magazynów my mamy tysiące dzieł sztuki, które oczekują na to, że je zobaczą liczni zwiedzający zamierzam stworzyć galerię studyjne być może tą galerią studyjną stanie się domku stara pamiętajmy, że tuż na wysokości Pałacu kultury mamy po prostu budynek zaniedbany budynek źle wykorzystywany jest kolejna niedopatrzenie poprzedniej Dyrekcji, że wprawdzie uczczono Tristana piętą wystawał mi za to chwała, ale tak naprawdę byłem tam oglądałem to miejsce po prostu tam być może będziemy rzeczywiście pokazywali jakiś sekwencjach najrozmaitsze tematy nowoczesne dawne życie niepokazywane rzadko pokazywane numizmaty dla przykładu muzeum narodowe w Warszawie posiada 1 z najlepszych kolekcji grafiki rysunku w Polsce, kto o tym, tak naprawdę słyszał albo słyszeli nieliczni my mamy 1 z najlepszych kolekcji numizmatów, jaka istnieje w Polsce lepszą jak mówią kuratorzy już wystawa ku temu Czapskiego w Krakowie jest się czym chwalić to, o czym mówić mamy ambitne projekty będziemy realizowali także właśnie próbę pokazywania tego co jest mało znane rzadko pokazywane po to, żeby ludzie zobaczyli, że jeśli nawet nie wszystko to są arcydzieła, ale to bardzo często są świetne narracji choćby mitologiczne czy dotyczące historii starożytnej starożytnego Rzymu czy starożytnej Grecji, bo przecież wyrastamy z kultury grecko-rzymskiej, a na dodatek poza wystawą tą, która ma dotyczyć stulecia bitwy warszawskiej planujemy ideały Rzeczypospolitej o właśnie o oddziaływaniu kultury grecko-rzymskiej na naszą kulturę artystyczną przez tysiąclecie no to jest ambitny projekt, który kiedyś Andrzejowi Elektrobudowy złożyłem jakieś 15 lat temu wystawia się nie stało teraz jako dyrektor muzeum Narodowego we współpracy z Krakowem Wrocławiem czy Kielcami, bo współpracuje także z dyrektorem Robertem Kotowskim, ale także ze Szczecinem i z Poznaniem zamierzamy zrobić piękną opowieść o tym, że nasze źródła są śródziemnomorskie, że wyrastamy z kultury, która nas ukształtował jesteśmy potomkami Greków dziś mało tylko tak trochę współczesności w tych planach w tych pana planach czy to jest także miłość antyków wypiera trochę pana terminie działania dość powiedziały no i powiedziałem kilka się, by uważam, że niestety ciasna przestrzeń na, która dotyczy sztuki dwudziestego wieku zapewne tam się pojawia wystawa wystawa Picasso skała, a niedługo potem wystawa poświęcona impresjonista i punktem wyjścia tak jak w przypadku planowanej wystawy poświęcali potencjalnemu będą zabytki przez nas posiadane dla przykładu mówiłem, że mamy prawie 50 dzieł sztuki dzieł samego Picassa związanego związanych z jego wizytą w Warszawie, ale mamy też wspaniałe dzieła impresjonistów i postimpresjonizm głównie pos imprez pianistów chce zrobić wokół tych dzieł posłem pesymistyczny wystawę niech przyjedzie one Włoch nie przyjedzie Bogdan niech się pojawi matiz, którego uwielbiam pisałem matki się jakieś artykuły w przeszłości ja tak naprawdę przez całe lata przez lata 15 ostatnich proszę sprawdzić cykle wykładów w szkole wyższej psychologii społecznej byłem wykładowcą tej szkoły ba do dziś nie pozostaje, choć powoli niestety z powodu obowiązków muszą dom współpracy jako zamyka w tym wymiarze, który był, choć zamierzam psychologów zatrudniać do współpracy tam prowadziłem wykłady o potędze koloru i dlatego się wymądrza w sprawie koloru tam prowadzi wykłady o mistycyzmie w sztuce dwudziestego wieku prowadził wykłady na temat sztuka i psyche o psychoanalizie 100 listów sztuka czy analiza mówiąc krótko jestem tu kształcą innym znawcom dwudziestego wieku jestem amatorem, ale myślę, który przez lata, wykładając po prostu ma swoje preferencje, a Banks w znakomitych kuratorów jeśli chodzi o tą epokę, że i 19 i dwudziesty wiek nie tu wymienia np. pani Agnieszka Rosa, ale z moją uczennice z Uniwersytetu Warszawskiego, ale mogę też wymienić Anne Sikorski on dla przykładu Joanny Kilian to robią to wspaniałe wystawy jest wielu Antoni Ziemba, który jest 1 z najznakomitszych postaci jeśli chodzi o wymiar naukowy dla tych ludzi łatwo rozpoznaje ich działa znam mówię o działach naukowych ja znam ich wizje i proszę mi wierzyć żadna ważna wystawa już przygotowana nie zostanie zignorowana, tyle że musi być dialog ze światem musi być dialog niestety po prostu jeszcze ktoś boi języka angielskiego to musi się przełamać musi sobie uświadomić, że dialogować i muzeum Narodowego w Warszawie z wielkimi galeriami na świecie jest warunkiem sine qua non nie może być inaczej zapisze się pan historię muzeum Narodowego w Warszawie jako dyrektora zachowawczy jako dyrektor awangardowy i przede wszystkim jako dyrektor zależny czy nie zależna od zewnętrznych wpływów mam nadzieję, że będę dyrektorem naprawdę niezależnym choćby rozmowy, które odbywam w tych dniach, kiedy jestem atakowany tak rozmaitych stron ja bym powiedział tak cenią człowieka, bo po to tak naprawdę jest jak powiedziałem przywołałem jadą książek 1 z książek byłego wicedyrektora muzeum Narodowego w Warszawie nie tylko gęsi i Piotra Rybskiego, lecz są na tak, ale także innych rzeczy inne jego dokonania mogę powiedzieć tak pozwólcie mi po prostu popatrzeć na to muzeum okiem człowieka, który mieszkał lata obok tego muzeum, a mieszkają naprawdę na Kruczkowskiego na rozbrat pisałem o zabytkach tego muzeum wielokrotnie nigdy nie miałem szans robić wielkich wysta w na miarę, jaką daje muzeum narodowe w Warszawie, ale oczekuje, że dostanę kredyt zaufania, że dostanę możliwość bycia niezależnym nie będę zachowawczy będą wystawy odważne śmiałe będą wystawy ambitne będą wystawy, które będą łączyły nas tak piękne botki, czyli irańskie z pięknem kobiet dziewiętnastego dwudziestego wieku zamierzam robić happeningi wprowadzić muzykę muzyka musi zwiększyć jeszcze stopniu wypełnić to muzeum synteza sztuk to jest moje marzenie romantyczne, do którego zamierzonego słuchają pana teraz ludzie kultury z pewnością gminni, którzy są wśród słuchaczy Radia TOK FM to ostatnia decyzja o dotycząca Piotr Rypson ma no raczej nie biłem echem odbiła się w środowisku właśnie ludzi kultury czy w czynie robi sobie paru mówiąc tak kolokwialnie pod górkę w tym środowisku właśnie taką decyzję czy może aż tak nie zależy panu na tej opinii zależy długość każdej opinii de facto, zanim zostałem mianowany został okrzyknięty jako człowiek, który niczego nie zrobił jest nieznany przepraszam bardzo występuje w dziesiątkę audycji telewizyjnych, owszem, niekiedy niszowych jak kościół z bliska, ale ja jestem po prostu ikonografię bywam w dziennikach telewizyjnych choćby w Dzienniku w Polsacie on także w innych dziennikach występowałem u was wielokrotnie mówiąc Raffaello dla przykładu ukradzionym, więc mówiąc krótko prawda jest taka, że napisałem 14 książek z tego połowa w języku angielskim włoskim obydwoma językami posługuje się bardzo dobrze, choć zawsze ktoś do kolegów koryguje wydaje swoje liczne teksty zagranicznych pismach książka obok czcicieli, która wychodzi w tej chwili w stanach Zjednoczonych, a jest efektem wystawy i konferencji naukowej Victoria and Albert Museum w Londynie jestem 1 z 14 autorów tej nowej książki robot Challenge jeśli chodzi zaś o sprawy dotyczące m. in. choćby pisania po angielsku czy wydawania po angielsku proszę popatrzeć na czym moje ostatnie książki spośród tych 14 to są książki o Quo vadis Sienkiewicza, a także Siemiradzki Siemiradzki będzie wystawa nie mieliśmy czasu o tym, mówić jest książka o Wilkowie ostatnie bardzo dobrze byłem napisałem książkę o willi Pliniusza, czyli o Stanisławie w Polsce Potockim jego wizja antyku, bo mamy to w bibliotece narodowej w Warszawie wydałem wielką książką kolekcji Lanckorońskich 500 stronicową w języku angielskim, która kosztowała je 20 lat pracy, żeby wyrazić wdzięczność dla prof. Karoliny Lanckorońskiej, której uważamy się ne za kogoś za ucznia poddano 1 prowadziła w Rzymie wykłady, a więc, a poza tym wydałem 9 prac zbiorowych praca zbiorowa to jest dawanie siebie innym również to jest najtrudniejsza i naj szlachetniej sza praca może być i tak ma być muzeum narodowe ma być współpraca z kolan przy kolorze mają się pojawić najlepsi specjaliści jeśli chodzi o właśnie patrzenie na kolor w obrazach dawnych współczesnych, ale także psychologowie mam nadzieję, że się co uda zaprosić wybitnych profesorów od neuro chodnik i styki byśmy powiedzieli, że współczesna historia sztuki to nie tylko znakomity świat konserwacji dzieł sztuki, ale też doskonałe opracowania, które posługują się kwestią, a trekkingu jest po prostu naszą percepcję, która jest części związana z tą świadomością sztuka jest własnością nas wszystkich wszystkich nas uszlachetnia muzeum narodowe wchodzi na drogę takiego szerokiego traktowania dział sztuki jako drogi do dyskursu na temat piękna dobra i wielkości polskiej sztuki narodowej i jednocześnie obecności wielkich dzieł sztuki obcej czy sztuki zachodniej dla wszystkich, a trochę uciekł pan od odpowiedzi na pytanie czy zależy panu na opinie ludzi kultury zależy mi bardzo na opinię ludzi kultury bardzo się z tym litra niektóre opinie tych ludzi bardzo mnie dotykają mieszkałem kiedyś w 1 to Anda Rottenberg się wyprowadziła dzikie jedno 11 miejsca, ale powiem uczciwie, że wszystkie uwagi już teraz zjawiamy dotykają mnie głęboko jestem tak naprawdę zawiedziony tym, że nie dano mi nawet 100 dni, żebym pokazał co potrafi zrobić zwracam się do wszystkich zatem ludzi kultury, którzy cokolwiek czytali i poczekają chwilę zobaczymy co z tego wyjdzie dajcie mi możliwość zrealizowania mojej własnej wizji prowadzenia muzeum Narodowego w Warszawie prof. Jerzy Miziołek dyrektor muzeum Narodowego w Warszawie był gościem kultury osobistej Marta Perchuć-Burzyńska bardzo dziękuję bardzo zgrani i kultura osobista
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA