REKLAMA

450 lat od śmierci Petera Breugela starszego zebrano jego dzieła na jednej wystawie

Data emisji:
2018-12-28 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
37:44 min.
Udostępnij:

W studio Piotr Janowczyk - historyk sztuki z Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Z Cezarym Łasiczką rozmawia o twórczości Petera Breugela starszego, w 450. rocznicę jego śmierci. Rozwiń »

Posłuchaj także podcastu „Interluda” Cezarego Łasiczki: https://audycje.tokfm.pl/audycja/Interluda/267 Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Państwa i moim gościem jest pan Piotr Janowczyk, historyk sztuki, Instytut dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, dzień dobry, dzień dobry, witam pana serdecznie i nie wiem czy miał pan okazję - ja miałem i przyznam się naszym słuchaczom i panu być niedawno w Wiedniu. Tam w przepięknym muzeum historii sztuki trwa właśnie do 13 stycznia, mam nadzieję, że przedłużą, mam nadzieję, że przedłużą, ale na razie do 13 stycznia trwa wyjątkowa wystawa Petera Breugla starszego albo pewnie, gdybyśmy chcieli być hiperpoprawni, to powiedzielibyśmy Breugela. Rozwiń »
Gdybyśmy chcieli mówić rzeczywiście w jego ojczystym języku pewnie byśmy powiedzieli broszura, ale fakt jest faktem, że jest to wielkie wydarzenia jest to wielkie wydarzenie niebywałą okazję jeszcze ty nie uczestniczy w tej wystawie mam nadzieję, że się uda ponad pół Tysiąclecia minęło, odkąd Peter Breugel starszy tworzył swoje dzieła.

450 lat od jego śmierć to jest to okoliczność, która sprawia, że wiedeńskie muzeum postanowiło zebrać niemalże kompletnym zestaw jego prac nie jest to pod względem ilości jakiś 1 to działo absolutny bogactwo mówi teraz twórczości brokera pod względem ilości reklam, bo tej ich obraz, w którym po nim pozostały w gruncie rzeczy nie ma tak wiele jest bodajże około 40 prac malarskich kilkadziesiąt grafik troszkę pracy rysunkowych.

Natomiast akurat na tej wystawie udało się zebrać większą część tego do czego w inny organizatorzy wystawy dali rady dotrzeć, a więc jest prawie 30 obrazów, czyli 34 tej puli, którą do, której można, by było dotrzeć poza tym kilkadziesiąt grafiki rysunki dodaje nam możliwości pochylenia się i zaobserwowania drogi twórczej tego artysty pewne jego progresu, który wykonywał w czasie w czasie swojego życia zakładamy, że tych prac mogło być dużo więcej natomiast takie notatki, które pochodzą z ostatnich lat życia Breugla mówiło o tym, że artysta ten będący dla siebie dość srogim sędzią nakazał swojej żonie po śmierci na zniszczenia części swojego dzieła, więc zakładamy, że to jest tylko część z tego co wykonał.

Jakie były powody tej jego decyzji i dlaczego tak się stało o tym, możemy za chwilkę powiedzieć, ale wracając do sedna wielkie wydarzenie w Wiedniu po 450 latach odbywa się wyjątkowa wystawa podkreślam to, bo proszę państwa to troszkę tak jakby w roku 2500 innym ktoś zorganizował wielką wystawę prac artysty nam współczesnego w prawie pół tysiąclecia to jest kawał czasu pochylamy się nad wyjątkową osobą i wyjątkowym czasie w związku z tym, a to dzieło składa się z szeregu anegdot malarskich 

Jeszcze dodam tylko, że oczywiście 1 rzecz to jest to, że oprócz 40 obrazów, które nas możemy oglądać na wystawie grafiki rysunki szkice, ale także kuchnia, ale nie kuchnia, w której gotował Grochal tylko artysta od kuchni, czyli wyjaśniona pokazana technologia w jaki sposób tworzył przyrządy w jaki sposób malował technika malowania technika przygotowania pod maluszki no właśnie wszystko ja rozpocznę skoro wspomniał pan już anegdoty ja od razu rozpocznę od połączenia broszura z polską to to jest coś zawsze są uwielbiamy czy artysta miał jakieś polskie korzenie, a trudno się do tajnego tato tego korzeni etnicznych wypowiadać natomiast jedno z jego najlepiej znanych dzieł wieża Babel przypomnę, że są 2 znajduje się czy jest namalowana na panelach dębowe i oto przy okazji właśnie organizowania tej wystawy badaczom udało się zbadać, skąd pochodzą dęby, na których została namalowana wieża Babel i cóż się okazało Otóż dęby, na których została namalowana wieża Babel pochodzą z Gdańska i okolic nie jest to zaś, że nie jest jedyne połączenie, bo 1 z prac jest zaś, gdy upewni się, która rzeczywiście jedno z pracy Petera Bruegla starszego, bo to też chyba będziemy mieli okazję powiedzieć o tym, że rodzina już mocne, że była znacznie szersza bogatsza, ale 1 z jego prac nie w wersji oryginalnej, ale w wersji kopii namalowany przez jego syna trafiła do polskiej znajdowała się do czasów drugiej wojny światowej 1 z polskich muzeów nawałnica wojenna sprawiła, że dzisiaj w notatkach funkcję jako dzieło skradzione wydaje się, że to była wieża Babel również co chwilkę ds. zupełnie się, ale byłoby to ciekawa jak to średnie i koincydencja dobrze w takim razie wskakuje, by do technik technologii i ta spróbujmy spróbuj Imaginarium porywacz sadzy zostało powiedziane, że Sejm mamy do czynienia z 1 z ogromną bólu prac spośród nich znajdowało się 2 dni za 228 oryginalnych obrazów 26 członków 33 odbitki w to jest okazja, żeby pochylić nad kilkoma laty technologiami, które były stosowane przez artystów tego czasu artystów północnej Europy po pierwsze nie technika malarska tutaj mówimy o technologię, w której stosuje się jeszcze pod obrażenia drewniane właśnie to były deski odpowiednio słyszano odpowiednio włączony klinami potem ugruntowane takimi gruntami naturalnymi i ale też te panele do desek, ale nie były wypiło wywołane tylko drzewo było rozszczep pianek z Chinami legitymować się mniej wykrzywia Łodzi i lepiej znosiło cała sztuka polegała na tym, żeby tak połączyć te deski do formatu zadanego na morze warto też to w formacie powiedzieć, że prace broń dla po nie są działa wielkości bitwy pod Grunwaldem pod Grunwaldem etosu pracy, których wielkość oscyluje maksymalnie do około 160170 cm po dłuższym boku w zamknięte w prostokąt, tak więc to jest ten format najbardziej znanych albumowe takich podręcznikowych pasterz kóz ponad 160 cm i tutaj trudno znaleźć drzewo, które w przekroju dawałoby taki tak i panel, ale też nie byłoby to zbyt bezpieczne, bo takie zastosowanie pojedynczego płatów dolnych drewna na pewno dawałoby jakiś tam stopień wypaczenia z czasem, więc robiono z desek, które wyłączone w odpowiedni sposób przyklejony ugruntowany ostatecznie na te grunty nakładany był szkic, a na tym szkic nakładana dopiero była matura wg techniki olejnych, które też była też szczególną nowością jeśli chodzi o o Europę, bo nie Drancy malarzy od pewnego czasu mówi tutaj o czasach oczywiście Breugla jego współczesnych stosowali WOW technika olejną, która różniła się dość mocno techniki temperą owej tym, że pigment wmieszany był w OFE tłuszczu, czyli jak byśmy chcieli sprowadzić techniką olejną do takiej powiedział z zabawnej podstawy to powiedzielibyśmy, że artyści tego okresu wpadli na pomysł, żeby tworzyć taki kolorowy masła i tymi kolorowymi maszynami w pracować w skupieniu w cierpliwość do otrzymali w ten sposób technikę, która na swoim znacznie więcej czasu na wykonanie samej pracy w samym ratuszem, a technika w imprezie mamy skute znika wymagająca skupienia cierpliwości była konieczna, jeżeli przyjdziemy przyjrzymy się obrazom Breughla to zauważymy, że one są niezwykle detaliczne i pewnie już mieć olbrzymie szkło powiększające zeszło na wystawie mamy okazję podziwiać na powiększenia śmiech brzmi szkło powiększające nie jest dziś, więc je na różnego rodzaju detale prac to nawet sporym pomińmy powiększeniu te detale są bardzo pięknie namalowane inne to jest 1 z Dundee na pewno wyjątkowych cech Kohla, a pewnie, jeżeli spojrzymy dla porównania szybkiego Knight mąż jednak dzieła impresjonistów no to oczywiście to jest różnica gigantyczna jak tutaj może powiedzieć ile osób z samej koncepcji tej wystawy, bo tak oprócz ekspozycji, które są monumentalną to jak wtrąca się i przez aleję dlatego, żebym oponował tylko, dlatego że zbliża się informacje Radia TOK FM myślę, że nie chcemy większej części rozpoczynać przed informacjami, gdyż rodzi się bardzo irytują informację o godzinie jedenastej 20 już za kilka minut państwa mają gości jest Piotr Janosz czy historyk sztuki Instytut dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o wystawie, która do 13 stycznia odbywa się w muzeum muzeum historii sztuki w Wiedniu informacje o 1120 po informacjach wracamy do programu off czarek państwa i moim gościem jest Piotr Janowski czy historyk sztuki Instytut dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego w Wiedniu w muzeum historii sztuki wystawa Petera Breughla starszego wystawa potrwa do 13 stycznia fascynująca niesamowita zdecydowanie Warta obejrzenia przez informacjami zaczął pan mówić o koncepcji wystawy tak tak tutaj jednak muszę powiedzieć, że ja jestem przede wszystkim pod wrażeniem tego z jakim pietyzmem ochrona się od strony wystawowej nad tym przedsięwzięciem i powiedział, że to jest logistycznie jedno z ciekawie z zorganizowanych wystaw z jakimi teraz może mieć do czynienia i nie chodzi tutaj tylko włącznie o tytuł gigantyczną pracę, którą wykonali muzealnicy pod, żeby te wszystkie działy, o których mówiliśmy jeszcze przed kilku zebrać w 1 miejscu i dać nam się współcześnie możliwości prześledzenia drogi twórczej mam tutaj też na myśli to gigantyczną pracę, która związana bas przygotowanie samej koncepcji wystawy zbudowanie materiał, który z tą wystawą są powiązane no i przede wszystkim tym pięknym nowym medium, jakim jest internet, który pozwala nam właściwie z całego świata obserwować detale szczegóły tej ekspozycji i zniknąć świat w pewnym sensie też muzealników do ludzi, którzy próbują dotknąć tego sedna sztuki z sprzed stuleci Brągiel Insights Lisandro bytowscy strona, na której można zanurzyć się w tym świecie malarstwa niderlandzkiego tam z zobaczymy jak wyglądały przygotowania do tej wystawy zobaczymy bardzo atrakcyjną formę, która towarzyszy samej ekspozycji my będziemy mogli zobaczyć to co jest dla nas najbardziej istotne to nawet na ekspozycji może być nie łatwe to znaczy możemy przyjrzeć się obrazom w gigantycznych powiększenia współczesna technologia reprodukowania dzieł sztuki sprawia, że dzieło sfotografowany przez wyspecjalizowane urządzenia pozwala nam na dno dosłownie bardziej nawet niższy niż wiem może też niż przez lupę obserwować szczegóły malarskie tutaj ma, ale to nie wszystko, bo oczyszcza go z tego, że może się tym działa przyjrzeć się sporym powiększeniu pomoże też zobaczyć jak one wyglądają n p . w świetle podczerwonym tak no właśnie tutaj organizatorzy wystawy, ale też deponenci tych działów, czyli muzeum wiedeńskie wykonali ogromną pracę taką przygotowawczy uczyli to działa zostały prześwietlone na kilka różnych sposobów i poprzez podczerwień i poprzez makro fotografii i promieniami rentgena i do tego wszystkiego mamy dostęp to zupełnie niezwykła przygoda, kiedy po pierwsze, widzimy to działa w powiększeniu w prześwietleniu, kiedy czytamy nie to co napiszą organizatorzy wystawy oni podali dla zaciekawionych technologią dokładną specyfikację sprzętu, którym się posługiwali oto np. możemy się przekonać, że działa broni dla po tych 500 latach zostały prześwietlone i obejrzany z reprodukowany za pomocą soczewek Schneidera kroić znachora dokładnie pod różnymi ogniskowymi dokładnie pod innymi odległościami, czyli wszyscy pasjonaci technologii współczesnych takich detektywistycznych niemalże też znajdą tu dla siebie ciekawe Kosek rys ci, którzy w, których interesuje sama struktura malarska symulatorem ci z kolei będą mogli prześledzić proces powstawania tych obok po cóż robić wszystkie prześwietlenia oczywiście po to, żeby dojść do tego co niewidoczne na pierwszy rzut oka oglądamy przecież skończoną wersję dzieła sztuki niekiedy wręcz skorygowano czy przemalowano przez jakiś uczniów ani kiedy przez kolejnych właścicieli i dzięki prześwietleniu promieniami rentgena możemy zobaczyć jak wyglądała od maluszka jak wyglądał szkic, a czasem jak wyglądały elementy, których już na ten moment nie widzimy 23 listopada, czyli nie tak dawno temu duży artykuł w New York Timesie Niny Seagal zatytułowany peeling bandy pękł turystka w progresji przez omawiał owe sekrety malarstwa Breugla, których jest masa tutaj naukowcy z przyjemnością Chopin wzięli do ręki te badania mamy kilka z nich możemy tutaj też wymienić co to udało im się odkryć, ale jednocześnie te wystawy od początku do końca pokazane wszystkie kroki my na przykładzie obrazu 2 małpy, które także został śnie prześwietlony zbadany okazało się, że być może powstał sam same małpy, z jaką być może są tam namalowane w ciągu 1 dnia oczywiście są przygotowanie obrazu mogą zająć chwileczkę dłużej, ale same małpki może nie to jest obraz niewielki bardzo interesująco to jest pokarm na wystawie, bo każda każdy stopień każdy każdy krok jest bardzo precyzyjnie opisany, a jednocześnie mamy współcześnie wykonane kroki tak, czyli właśnie przygotowanie materiału namalowanie 1 warstwy drugiej tak i t d. i na końcu mamy oryginał, a także możemy współcześnie zrobione kopie każdego kroku oglądać po to, żeby na końcu przyjrzeć się oryginałów, które to po pierwsze po drugie możemy się przekonać, że ciekawe rzeczy dzieją się w samych w samym temacie to znaczy mamy w po prześwietleniu ujawniony warstwy malarskiej związku, z czym okazuje się, że w niektórych pracach takich np. jak 1 z takich podręcznikowych las Vegas, czyli bitwa postu z karnawałem artysta dokonuje pewnych przemalować pewnych zmian tam mamy te kluczowe 2 postaci, czyli pełnej identyfikacji postu po 1 stronie karnawał po drugiej stronie ten taki wychudzona postać, która uosabia posty takiego trochę mnicha prochy kapłana trzyma taką długą palety taką Piekarską, na której znajdują się 2 ryby w wersji ostatecznej promieni rentgena ujawniły, że w tym miejscu pierwotnie znajdował się krzyż i od razu pojawia się pytanie, dlaczego nastąpiła ta zmiana, dlaczego krzyż na końcu tej łopaty takiego piekarza został zastąpiony rybami tutejsza, gdzie zagrają z okoliczności jakich Bregović przyszło przyszło żyć czasy, kiedy niedawno landy są zdominowane przez dynastię hiszpańskie, kiedy szaleje inkwizycja, kiedy mamy nie tyle walka postu z karnawałem co katolicyzmu z protestantyzmem i wszelkie wycieczki w stronę kościoła mogły być odbierany właśnie jako pewnego rodzaju ryzykowne to być może dlatego pojawia się ta informacja o o przykazaniu, który brak gry pozostawiał pozostawił żonie będzie swojej śmierci, aby spaliła jego rysunki niektórzy twierdzą tak jak jego biograf Karwan mandat, że wolał nie narażać swojej rodziny na kłopoty dotyczące właśnie władz, z którymi w, jaki sposób polemizował w jaki sposób krytykował dzisiaj mówi się o nim jako wielki malarz, ale tak naprawdę był to pewnego rodzaju nie tylko Kronika życia codziennego, ale komentatorzy życia codziennego przez jego malarstwo poprzestał anegdotę poprzez to wykorzystywanie przysłów nie wprost podawanie informacji to jest jego komentarz do sytuacji, z którą przyszło mu życie może być, że pewna cezura, z którą się zetknął wymusiła na nim takiej daniny sposób opowieści my się fascynujemy się tymi drobiazgami takich właśnie przysłów jakich przypowieści anegdot metafor, których używa Breugla w swoim malarstwie, ale muszę pamiętać, że to nie wynikało tylko właśnie jego wyobraźnia była odpowiedzią na czasy, w których żył solo to jest fascynujące, o czym pan mówił w sensie tych dodatkowych wymiarów zwykle jesteśmy przyzwyczajeni, że kiedy pojawiam się na wystawie to obcujemy z dziełem sztuki z obrazem z grafiką rzeźbą, która ma nam powiedzieć wszystko co ma powiedzieć co znaczy, jeżeli nie wyczytamy z tego to o co chodzi o to na to kto zdaje się, że już nie wyczytamy tutaj na tej wystawie i na innych także wystawach dodajemy, że pojawiają się dodatkowe wymiary, czyli życie kontekst historyczny kontekst społeczny kontekst osobiste rodzinne no właśnie technologia, czyli patrząc na obraz wyobrażamy sobie nie ścinał drzewa albo drzewa, które przypływają z Gdańska do oba w mówi Boris Hanzeatyckiej decyzji potem widzimy tego biednego albo nie może dniem 1 brodzik, dla której tam z przygotowuje sobie i z list druga jakich rzeczy i coś tam czyści coś się miesza z czymś innym, a potem pieczołowicie w skupieniu nanosi warstwy po warstwie detal po detalu na mało tego przyglądamy się inny jak wyglądały przedmioty którymi celnych którymi pracował, ale też jak wyglądały przedmioty, które nosiły postaci na jego obrazach jakieś takie szpik kostny trzewiki i szaty, które odnajdziemy kapelusze jak widzimy na obrazach, ale także są też muzeum historii sztuki w Wiedniu i można zobaczyć coś bardzo to jest tu to zostało namalowane tym może nie precyzyjnie dokładnie tym narzędziem, ale takim właśnie to jest to jest możliwość w fascynujące są perspektywy tego punktu i pół Tysiąclecia, że możemy nie tylko popatrzeć na pozostałości malarskiej, ale rzeczywiście możemy się zasnąć ze światem rzeczywistym na to pytanie, które zadają komentatorzy dziennikarze krytycy co się stanie jeśli zdejmiemy tą wierzchnią warstwę z obrazu Breugla co nam się ukaże się karze naszym oczom oczywiście ta Kotara odsłania nam świat nie do landów tego okresu, ale są nam coś jeszcze ktoś nazwał, że coś tak dosłownie co zobaczymy, odsłaniając wierzchnią warstwę to pierzyny z malarstwa Breugla Otóż zobaczymy martwe ciała herbu pamiętajmy o tym, że to jest też końcówkę średniowiecza to jest początek renesansu to jest przełom 2 wielkich epok to jest to jest czas, kiedy Europa wstrząsana pewnymi ZPAV mami zmiany my żyjemy w Europie, którą od cukru też zaczynamy postrzegać przez pryzmat pewnej pewnej zmiany w pewnej kata to oni by przemiany, którą ekrany naszych oczach, jakby zaczyna obejmować cały kontynent stąd też to by hurtowo przyjrzenie się dokładne Europie czasów Breugla może mieć podwójne znaczenie imię wygody już od ciała trupach malowanych przez niego tylko od tych elementach tronu ukrywał wspólnie wszyscy wkoło tych symbolach ryby krzyża, który dla niego były dość istotne, ale z ten malarz zafascynowany był gościem był przecież wizjonerem on dzisiaj próbował w tym w swoim świecie na malarskim zawrzeć informację dotyczącą pewnych uniwersalnych sytuacji i często, korzystając z Vanity aktywnych odniesień te wózki, które jeżdżą przez jego sceny, gdzie właśnie prawienie promienie rentgena ujawniły nam jakiś ciała pochowane pod tymi z oknami, których byśmy nie widzieli te mniej jakieś zawiniątka, które leżą na tych rynkach, gdzie też okazało się, że pod nimi znajdują się namalowane przez niego szkielety bydgoskiego do tej pory nie widzieliśmy to jest taki ukryty świat Breugla, który temu tym razem oglądamy zaś o jego znaczeniu o jego roli mówi nam to w mówi nam nie to jak wielkie te prace są pod względem fizycznym, o czym już mówiliśmy o tym, jaki był jak było pokłosie jego malarstwa jak często dzisiaj odnajdujemy pewien rodzaj nawiązania do tej twórczości i to w różnych przypadkach jest kilka tak jego prac, które uważam za absolutnie kanoniczne można, by tu przywołać na pewno kilka z nich i myślę, że przywołane, ale po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 studio Piotr Janowski czy historyk sztuki Instytut dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego w Wiedniu do 13 stycznia można oglądać wystawę Petera Breugla sam o to by już nie żyje od strefy 50 rys 5 lat, ale jego, ale jego obrazy w Wiedniu na przepiękne wspaniale wystawia w mieście do 13 stycznia mam nadzieję, że przedłużą będzie można oglądać informacje o 1140 po informacjach wracamy do programu off czarek w studio Piotr Lemańczyk historyk sztuki Instytut dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o wiedeńskiej wystawie, choć oczywiście, że ktoś się do Wiednia na tę wystawę nie użył tego terminu fachowego nie załapie na, toteż w wiedeńskiej Albert nie można oglądać wiele z tych prac należą koszty wystawy oprócz tych aspektów, o których mówimy dzisiaj się polega na zgromadzeniu mamy 30 wielkich obrazów wielkich stanie się kanonicznych powiedziałbym, bo nie wszystkie są wielkie, jeżeli chodzi o o wymiary jedno oczywiście także innych technik, których czy prac które, którą udało się w 1 miejscu zgromadzić się to już jest tak wielkie zainteresowanie tą wystawą, że oprócz tego, że kupujemy bilet 6 myśmy się zapisać na odpowiednio godziny zwiedzania miasta, że kupujemy chodzimy oczywiście być pewnie w ciągu tygodnia łatwiej, ale pojawiamy się dostajemy wyznaczono godziny i czekamy także, by w nie tłoczyć się nam spokoju oglądać cóż to zostaniemy jeśli chodzi o to ma za sobą to jest dobry moment, żeby pomówić o konkretnych pracach, które tam zostały zdeponowane przede wszystkim część prac, która w ogóle należy do Austriaków, czyli muzą wiedeńskich zgromadziło w konsekwencji pasji kolekcjonerskiej dynastii Habsburgów w znaczącej części meczu trojga znajdziemy też prace, które w specjalnie na tę wystawę przyjechały daje nam to możliwość zetknięcia z pewnych cyklów malarskich, ale też do obejrzenia samych oryginałów to zawsze jest cenny nie o tym warto umówić się np. podręcznikowa sytuacja obraz myśliwi nośnego mógł ktoś nie widział myśli myśliwych na śniegu, bo Breugla to jest praca, która akurat przy tej grudniowej aurze końcowo rocznej przypomina nam, że nie ma śniegu w dni mamy śnieg, więc jutro może być jego portal Gazeta mówią, że będzie deszcz temperatura idzie do góry, ale póki co śnieg leży, więc jak wyjdziemy za okno jest szansa na to, żeby z podobnym widokiem się zetknąć podobno nie wcześniej już zupełnie innym, bo przecież Europa się zmieniła przez 3 lata, a mimo to z pocztówka z przeszłości cały czas gdzieś w jakimś echem powracać powracający z polowania myśliwi sylwetki kilku mężczyzn, którzy wychodzą na zaśnieżone wzgórze razem z taką sforę psów, a przed ich oczami roztacza się widok na taką równiny lodowiska małe postaci mieszkańców jakiegoś odległego miasta, którzy na tych środowiskach 6 i Kanadyjczyków wydaje się, bo HOKEJ lidze jest na łyżwach rozgrywany trochę HOKEJ jak wykorzystamy to narzędzie, które nam przy okazji wystaw udostępniono i dokonamy zbliżenia takiego zbliżenia na odległość dosłownie 23 cm to okaże się, że część z nich bawi się coś co dziś nazwalibyśmy bulimia, czyli te dyscypliny sportowe w tym takim usuwaniem tzw. puszczanie Bąka na lodzie dokonanie jej dokładnie to to tam się to właśnie odbywa towarzyska design oraz w las, a zryw gdzieś tam w tyle właśnie pytanie czy lody z kanadyjskim związku z tym gdzieś w tle, jaki piękny zaśnieżony pejzaż Górski tych, którzy nie widzieli, choć myślę, że taki jest niewielki proponuje, żeby sobie ten obraz w tym momencie przypomnieli, a przy okazji proponuje, żeby wpisać sobie nazwisko współczesnego fotografa Żak Sobol widok ułan Bator rzecz zupełnie świeża to jest w fotograf kiedyś związany z grupą magnum, który w takim cyklu Alvarez and patrzysz wykonywał z serii zdjęć właśnie ze Wschodu Europy i w zaskakujący sposób krytycy współczesnej fotografii tydzień po 500 latach łączą takie odległe wydawałoby się sobie medium jak fotografia malarstwo właśnie na podstawie tych 2 kadrów, kto inny powie obejrzymy film Andrzeja Tarkowskiego Solaris, gdzie też będzie ujęcie, które przez krytyków kina z kolei jest traktowany jako dalekie Echo Waglewskiego powrotu z polowania, a więc to nie chodzi o wielkość tych prac nie chodzi o ich ilość co tu często się podkreśla w przypadku tych największych Mistrzów takich właśnie bloga czy Werner chodzi o o kas no i jakością skupienie o uwagę, że kim oni potrafili rzeczywistość pokazywać poświęcają zbyt długie godziny dni 3 miesiące na to, żeby w przedstawić sceny, która staje się w jaki sposób kanoniczna po powrót z polowania to doskonały przykład na tej wystawie też zastawione są 2 sceny można pić byłem pewny przypowieści biblijnej wieży Babel kolejny lejtmoty w twórczości Pietera Breugla starszego wieża Babel, która jest w 1 wersji wersją przechowywaną w Wiedniu, a druga jest z Rotterdamu i tu ciekawostka taka zestawienie tych 2 tematów sprawił, że naukowcy mogli zacząć zastanawiać nad szczegółami, które dla zwyczajnego odbiorcy byłyby zupełnie pośrednie, która z tych wieś jest większa, która z nich skalą swoją dominuje, kiedy one powstały, które jest wcześniejsza, która późniejsza wieża Babel, które są przecież wielkim mitem nie starzejącym się nigdy mitem o wspólnej idei, która miała łączyć, a ostatecznie podzieliła przypomnimy sobie przy przypowieść o wieży Babel doskonale jak odnajdziemy się w świecie, w którym żył bronili, w którym współcześnie żyjemy w ciekawe, jeżeli chodzi o wieża Babel jest także torze, o czym pan wspominał tutaj morze statek niezamierzony, bo wspominał pan w odkrywaniu pielgrzymki 3 do aż spoglądanie na to co tam się ukrywa akurat w przypadku właśnie wieży Babel w taki czas troszeczkę odsłania pewne elementy, bo on Otóż farba, bo 450 latach zmienia swoją konsystencję i zaczyna być trochę bardziej przezroczysta i rent, a tak transparentny i przy okazji wychodzą właśnie wychodzą szkice co jest zupełnie zmienia nadaje poziom pełnej trójwymiarowości winny temu obrazowi można powiedzieć, że ujawnia takie wtórne oraz równego Brześć technika laserowa, którą się używa właśnie w malarstwie olejnym po wprowadza się do tego, że nakładane po kolejnych warst w farby odpowiednio jak mieszanym pigmentem jego jego transparentność dawały możliwość przechodzenia światła przez teatr Mala, której dawał ten specyficzny połysk opowieść o wieży Babel, czyli brak troski można traktować naprawdę na różnych poziomach to czy możemy się przyjrzeć na detal na szczegół możemy zerknąć sobie w opisy wystaw owe tych 2 tras, gdzie okazuje się dla osiedla ludzie zajmujący się z punktu widzenia współczesnego tym tematem np. istotny jest jak by się, która z nich jest większe od tych przytoczyć jakiś taki dla mnie trochę za zabawny fragment opisu udziela się, bo należy zadać pytanie co to znaczy większa, bo jeżeli wejdziemy na wystawę to od razu widzimy, że ta wieża wiedeńska jest większa, bo obraz zwiększa ona spod 4 × większa, a po wejściu, ale efekt jest na to, że mi się postaciom ludzkim to co się okazuje okazuje się także przez skanowanie prowadzi nas do tego, że to jednak wierzę w Rotterdamie jest i tu znowu skupiam się tym co zostało napisane 250 % oraz większa niż 2 wieża z Wiednia, więc proszę państwa mówimy o wystawie mówimy o technologii, ale mówimy też o niekończącej się jakiś rywalizacji między miastami między właścicielami między kolejnymi wersjami, bo to w konkury stanęły 2 wieże Babel z dawnego biblijnego mitu, który zaczynają konkurować o to, które z nich jest bardziej monumentalna sporo takich konkrecji rozdane innym obrazie wspomniane już 2 oprychów Olkusz one nie wzrosły o taki jest, ale z napaści walce postu z karnawałem z kolei mamy rywalizację tych 2 epizodów postój karnawał w prawa są te też historię bomb, które tak sobie żartujemy z uczniami, ale one są absolutnie uniwersalny to znaczy sięgnijmy jeszcze raz na chwilkę po to chyba dość istotne dość ważne do samej istoty wieży Babel do tego, że przecież mit o wieży Babel też namówiło pewnej konkurencji w pewnej rywalizacji o tym, że wieża Babel miała dotknąć chmur miała dać nam jakiś rodzaj władzy wszechmocy przed tymi setkami tysiącami lat i w micie, który w księdze Genesis opisany to nasze pomieszane języki doprowadził do tego, że wieża Babel ostatecznie nie powstała my dzisiaj jako dojrzali odbiorcy nie tylko twórczości Breugla, ale też chyba tych starożytnych mitów wiemy, że nie chodzi o to bajka o stworzeniu różnych języków świata czy chodzi o wielki projekt, który może ludzi połączyć, ale może też podzielić się śnieżna nie znajdą wspólnego mianownika Boyle uwielbia taką żonglerkę motywem, który jest archaiczny motywem, który jest przenośny po to, żeby nam dzisiaj uświadamiać pewną wiedzę uniwersalną do czego też zachęcamy, bo odwiedziny wystawy w Wiedniu to niema być tylko włącznie kolejny otoczony miejsce na mapie Europy, gdzie zamknęliśmy na wybitne malarstwo, ale jeśli ktoś z państwa tam jeszcze dotrze do owego 13 stycznia to zostało powiedziane zapraszamy do tego, żeby dać sobie czas popatrzeć na to malarstwo porozumie się bać o tych wnioskach, które w głowach Europejczyków od kilkuset lat czekała czujny są aktualne pomieszane języki niż my możemy oglądać nawet dzisiaj można to także rozumieć jako po prostu różne dni sposoby postrzegania rzeczywistości różne projekty dotyczące Niewiem przyszłości państwa miejsca na miasta czy państwa w Europie na świecie, kiedy dzisiaj rozglądamy się dookoła, kiedy słuchamy tego co się dzieje w radiu w telewizji jakiegoś politycznego w politycznych debat dyskusji NATO widać to języki są pomieszane podwozie teoretycznie podobny albo ten sam język netto te same rzeczy znaczą zupełnie coś innego problem z komunikacji UAM problem z komunikacją, którym miała Europa w czasach Breugla w wtedy gdzieś tam na poziomie religijności i różnicy między katolicyzmem prosto z protestantyzmem różnej wizji tego kontynentu jest problemem, który się nigdy nie kończy oczywiście zmienia się jego położenie, ale konflikt różnica zdań różne wizje tego co może wydarzyć w przyszłości to jest bym powiedział niekończąca się anegdota, która wymaga w każdym czasie swojej dobrej lektury będzie w stanie to nazwać przedstawić i pokazać, że komuś nie uda przed 13 stycznia no to wspomniane przez pana obrazy no właśnie wieża Babel ta właśnie większa czy mniejsza większy obraz, ale mniej w Rzeszowie z mniejszą wierzą wspomniana przez pana walka karnawału z postem myśliwi na śniegu, ale też rzeź niewiniątek znajdują się w stałej kolekcji miejmy muzeum historii sztuki w Wiedniu, więc to na pewno zobaczymy oczywiście oprócz tego także znakomite nazwiska Rubensa Caravaggia od dilera Tintoretta to, o czym także Boscha także żywi się nie uda przed 13 stycznia albo w oczekiwaniu na wyznaczoną godzinę na zwiedzanie można przechadzać się i zobaczyć wiele innych wspaniałych prac w Wiedniu i oczywiście to jest miasto, które nam zapewnić całą masę atrakcji, ale pod względem artystycznym malarskim do tego zachęcamy, bo to czy będzie też miasto, gdzie znajdziemy w piękną secesję Egona Schiele, czyli panie redaktorze zesta w tematów na kolejne spotkanie naszych zasobach nie wspominając o Operze wiedeńskiej, w którym w, której z pewnością można usłyszeć Tomasza koniecznego światowej sławy bas-baryton śpiewa tam cały, czas więc myślę, że w kup jest pilotaż z opery wiedeńskiej mamy szansę na to polskie akcenty, czyli polskie derby twórczości Grochola i polscy śpiewacy w Operze wiedeńskiej my także polscy muzycy grają tam w orkiestrze, więc takie to polskie miasta może to my jesteśmy Japończykami byle zdążyć do 13 stycznia w takim czasie w PUP przy krótko się jedzie samochodem pociągiem teściowej drożeją położną w 50 minut dolecieć samolotem z Ewą oczywiście będziemy zachęcać nie tylko do wszystkich atrakcji wiedeńskich mogą wynikać ze stolicy będą takie atrakcje zapewni Europejska, ale dziś skupiamy się na samym zbroje lub na tej wystawie, które jest cały czas otwarta jeszcze się państwo uda to z przyjemnością dowiemy się też, jakie refleksje pojawiło się państwa wtedy ktoś się dzielić się tymi refleksjami pisać na adres czarek małpa tak Cropp KSM czarek małpa TOK TOK FM bardzo pan dziękuje Piotr Janas czeka mnie historyk sztuki Instytut dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego był państwa i moim gościem informacje już za kilka minut o godzinie dwunastej dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością czuwał Krzysztof Woś
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!