REKLAMA

Ratujmy Dwutygodnik! „Mamy wielkie wsparcie od czytelników, ale potrzebna jest pomoc instytucji publicznych”

Data emisji:
2018-12-28 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Prowadzący:
Czas trwania:
27:13 min.
Udostępnij:

Zofia Król, red. nacz. magazynu dwutygodnik.com oraz Paweł Soszyński, zastępca red. nacz. wyjaśniają, czy jest szansa na zachowanie magazynu. Rozwiń »

Razem z Patrycją Wanat podsumowują też rok w kulturze.

To ostatnie wydanie Kultury Osobistej prowadzone przez Patrycję Wanat. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Patrycja Wanat, kultura osobista, raz jeszcze dobry wieczór. W studiu ze mną zapowiadani goście Zofia Król redaktor naczelny magazynu dwutygodnik.com, dobry wieczór, oraz zastępca redaktora naczelnego Paweł Soszyński, dobry wieczór. Dowiedzieliśmy się przed świętami, że dwutygodnik.com nie otrzyma dofinansowania w przyszłym roku. To jest magazyn, który powstał 10 lat temu, tak w skrócie tylko powiem, a za chwilę oddamy wam ten głos, niezwykle ważny również dla mnie internetowy magazyn kulturalny, dzięki któremu poznałam wielu wspaniałych autorów.  Rozwiń »
Teksty tych autorów wspaniałe recenzje w zasadzie byliście taką latarnią dla mnie przez przez wiele wiele lat i w ogóle sobie nie wyobrażam tego, że dwutygodnika po prostu nie będzie w każdym razie teraz nie Narodowy Instytut RM Narodowy Instytut audiowizualny, ale połączona Filmoteka narodowa z Narodowym Instytutem audiowizualnym, do którego właśnie do tej instytucji dwutygodnik com należał nam dodaje ogłosiła, że więcej finansować NNW tygodnika nie będzie, dlaczego co się stało, o czym bardzo pokłóciliśmy się w tym budynku przy wałbrzyskiej hitem jest efekt tych kłótni znacznie różni jesteśmy bardzo kłócili, a my oficjalna przyczyna zamknięcia finansowania dla dwutygodnika to zmiana linii programowej instytucji, a ta instytucja po połączeniu z filmoteką narodową idzie bardziej w kierunku filmowymi i AM troszkę zmienia punkt nacisku różnych dziedzin kultury natomiast nie trzeba być 3 rokiem Holmesem, żeby się domyślić, że prawdziwą przyczyną, że nie co, gdzie indziej, mówi że być może jako czasopismo bardzo otwarte nie niekoniecznie prawicowe delikatnie mówiąc sumą nie jesteśmy zupełnie w zgodzie z linią w obecnej władzy w kulturę i o to jaki jest dwutygodnik com czym jest dla was dwutygodnik com Anny i czym był dla Czytelników czym jest dla Czytelników nie chcę tutaj uparcie używać się z gimnazjum ciasta zioła używane czasu teraźniejszego, bo bardzo walczymy w tej chwili o to bardzo konkretne sposoby, żeby w, jakiej w, jaki sposób się odrodzić się z morza za miesiąc marzec 2, ale to liczymy na to, że to nastąpić dla nas dwutygodnik nie jest tworem politycznym tygodniki dla nas tworem innych wolnej rozmowy spotkania rozmaitych punktów widzenia, ale i spotkania możliwie subtelnej rozmowy o tym w kulturze się dzieje, a więc to 10 lat będzie w kwietniu i od samego początku założenie było raczej takie, żeby możliwie szeroko komentować kultura, ale też hermetycznie, o czym opowiadać o tym, także włączać możliwie dużą ilością osób do tej rozmowy żaby mówić o tym w sposób atrakcyjny wesoły często ironiczne zdystansowane bardzo się staramy taką postawę, a z dystansu ironii też w naszym życiu redakcyjnym tym Paweł no no właśnie nawiązał ostatnio bardzo się na koniec powiedziała to jesteśmy trochę właśnie taką wypadkową osobowości, które elektorat który, tworząc ten pech to miejsce z całym dobrodziejstwem inwentarza to znaczy łącznie ze swoimi Niewiem nad wadami uzna pan wie, że z, które często się wcale ze sobą nie pokrywają czasem mieliśmy taki problem właśnie, że kurczy czy 3 osoby czasami tak różne mogą stworzyć spójny dla czytelnika rozpoznawalne miejsce i okazało się, chyba że tak to znaczy że, że dla mnie to pewna wolność, bo jednak my tworzyliśmy Top Team to to pismo w oparciu o przyjaźń też po prostu w tej redakcji, a my i to ciężko mówić o tym, że to była praca uczysz to była praca bardzo ciężka, ale to była pracą właśnie tym nawzajem się bezustannie wspieraliśmy oraz traktowaliśmy jakieś swoje rodziny dziś w nos i euro z PiS również autorów to znaczy nigdy nie byliśmy jakimiś nie wiem policjantami ścigającymi swoich autorów 3 czy narzucającym im jak komuś jakąś rośnie, więc forma wypowiedzi oceny, nawet jeżeli kategorycznie n p . nie zgadzali się nie zgadzaliśmy zdanymi w danym rozdane zdaniem autorów czy to był taki twór po prostu oparty na na przeróżnych osobowościach i chyba z tych osobowości stworzyło się 1 z Łodzią tygodnika lub podkreślić, chyba że z naszego doświadczenia już rzeczywiście wieloletniego dziennikarza robienie pisma to jest coś z kategorii raczej ona zarządzania energią ludzką niż zarządzania konkretnymi bardzo treściami to jest sprawa właśnie przyjaźni intuicji, a powiązań pomiędzy autorami redaktorami czytelnikami godnego zaufania do siebie nawzajem bardzo lubię taką taką myślą o tym, że redaktor to jest ktoś, kto próbuje poruszać energią właśnie, kto wbrew ogólnej inercji wierzy, że świat może się toczyć do przodu, że warto myśleć czytać rozmawiać ta energia jakoś się dla nas chyba była w tym wszystkim najważniejsze czasopisma bez sieci międzyludzka niczym innym są te konkrety, na których trzeba to przecież to teraz walczymy, ale ta międzyludzka sieć, którą udało nam się stworzyć przetrwa tak czy owak w tę metodę co co powiedzieliście o tym, zarządzaniu energią to jest moim zdaniem bardzo ważne, zwłaszcza przy tworzeniu czasopisma kulturalnego i to w czasach, kiedy w redakcje ścinają redakcji kulturalnej kiedy, kiedy gazety ścinają redakcji kulturalnej, gdy tekstów jest inny coraz mniej by udało nam się stworzyć magazyn, który nie tylko był zamknięty tylko w tym kręgu bardzo mocnych stałych odbiorców kultury, ale wychodzili z częstymi swoimi tekstami gdzieś do nie chce w jaki sposób kategoryzacji też odbiorców czy 3 Czytelników czy również słuchacze Radia TOK FM, ale jednak uważam, że gdzieś się udało wam się szerzej ranny w z tymi tekstami wychodzić też staraliście się zauważać różne trendy również w społeczeństwie w popkulturze to mylne będę z tego chyba w tym momencie czasopisma kulturalnego tworzyć się nie da co teraz uważać, że miejsce na 2 tygodni w Polsce jest ciągle jest na pewno to znaczy mamy Orlika ilość wsparcia, które otrzymujemy od czasu ogłoszenia daje naszej trudnej sytuacji z gigantyczną Czytelnicy piszą, że będą płacić za treści autorzy piszą, że będą dawać nam za darmo teksty notarialnie o to chodzi prawda, a zaludnienia dochodzi mamy wielkie wsparcie, ale prawdziwe sensowne wsparcie może być najprawdopodobniej tylko w instytucjach publicznych walczymy w tej chwili o to, żeby znaleźć nowego wydawcę znaleźć kogoś, kto przejmie dwutygodnik razem z zespołem razem z czytelnikami razem z całą tradycją, która wokół niego się zbudowała też z szerokim środowiskiem ludzi czytających o kulturze, które udało nam się stworzyć, bo rzeczywiście tak jak mówisz zawsze nam zależało na tym chodzeniu na dojazd do ludzi z z rozmową o kulturze na tym, żeby nie było elitarnego, żeby to było możliwe otwarto też na zasadzie komentowania zjawisk niszowych szerokich zjawisk, do których gdzie indziej nie znajdziemy tekstów pisaliśmy zawsze debiutantach jako pierwsi pisaliśmy o później dopiero znanego reżysera ach te węże blokach n p . u nas pierwszy raz wywiady ze strzępków zdań niskim pojawiało sama takiego początku byliśmy na premierze Garbaczewskiego pojawił się pierwszy wywiad Garbaczewski im później śledziliśmy cały ten przewrót taneczną w jak był pierwszy spektakl Marty Ziółek, który pojawił się w Polsce było od razu nas recenzowane natomiast tutaj chodzić skoro chodzi jeszcze oto stoi w tej otwartości, że nie wolno potrafimy pisać o grach komputerowych o Memo o ich o normy w komorze, ale zawsze staramy się, żeby to było na jak najwyższym poziomie to znaczy, że w razie potrzeby, żeby to nie, bo tak jak w powierzchownym jak Stalowa teksty, których jest wiele czegoś rzeczywiście było w tym zawarta jakaś analiza w 2013 roku stworzyliśmy dział obyczajem i w tym dziale próbujemy opowiada wciąż oczywistości takie bardzo bliskie codzienne życie wokół nas używając, jakby możliwie subtelnego języka jeśli dobrych narzędzi, których używają autorzy będącymi w te będące krytykami sztuki czyli jakby przekładamy ten cały warsztat pisania ten taki dobry namysłu nad wszystkim co widzisz i interpretuje aż na codzienność to bardzo dobrze wyszło z tego wyszła taka książka w naszej sali dwutygodnik owej w czarnym Delfin w malinach snobizm i obyczaje ostatniej dekady, które są rodzajem naszej wizytówki ostatnich lat taki nachalny próbą tego co udało nam się może w myśleniu o ostatnim czasie współczesność zrobić mamy nadzieję, że nie pamiątką w nie nie nawet nie mnie przyjmuje tego do wiadomości miny COS za chwilę po informacjach Radia TOK FM w le też wspólnie zastanowimy się ich też nad całym tym rokiem 2018 w kulturze, ale chciałam jeszcze zapytać was teraz oto na chwilę wrócić do tego finansowania z po pieniądzach czasami dobrze jest porozmawiać jeszcze pod koniec roku, gdy układa się ich budżety firm, ale nowością opowiada, że Zofia coś takiego, że to jednak musi być instytucja i to zawsze mi daje domyślenia właśnie jeśli chodzi o finansowanie kultury czy to zawsze musi być się na finansowanie instytucjonalne właśnie w przypadku chociażby tworzenia takich takiego czasopisma takiego magazynu internetowego, ale jednak kulturalnego na wysokim poziomie pewnie wiele rzeczy jest możliwe winny sposób to znaczy pewnie jest możliwe powołanie nowej strony do życia z crowdfundingu pewnie jest możliwe prywatny sponsor, który da pieniądze na konkretny lokal na konkretne numery tematyczne, ale z mojego doświadczenia wynika jednak, że bez takiego stałego instytucjonalnego zaplecza bardzo trudno jest to robić, bo robienie pisma to jest codzienność to nie polega to nie są projekty te nie są wydarzenia, które trzeba finansować jakiś czas jest codzienna robota zespołu ludzi, która musi mieć pewną stałość za sobą nawet jednoślad słup się nie zgadzają tak albo nawet, ale do jego koleżanki wdrażaniu wrażliwość moralna to z długami z należnościami Tarzana brać pod uwagę klikalność, żeby robić pismo dla kogo się nie dla siebie, ale nie można jej legalności brać za bardzo pod uwagę, bo wtedy z pisania kultu zaczyna zmierzać nie można jakości np. tekstów wychodzi nam po kraju coś co widzimy w przypadku wie wielu czasopism, którym się to nie udało także do nich także nie wiesz w ogóle w możliwość finansowania żyć w kulturze inaczej, ale w tym przypadku na pewno najbardziej komfortowo najseksowniejszą sytuacja jest sytuacja finansowania publicznego mówiąc o tym, że to po prostu jest obowiązek państwa utrzymywanie inicjaty w, które dotyczą kultury niszowej waha się udają w jak atmosfera w redakcji w dobrze zawsze mamy dobrą atmosferę w redakcji pilnujemy się nawzajem, żeby nie popadać w jakiej się tragedii, gdy dorsz dowcipkuje MKS, że byliśmy jesteśmy na skraju rozpaczy w wieży Eiffla za chwilę wrócimy do naszej Anne rozmawia Zofia król redaktor naczelny magazynu dwutygodnik com Paweł Soszyński zastępca redaktor Naczelnej Anny za chwilę wracamy do kultury osobistej teraz informacje Radia TOK FM kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór raz jeszcze ze mną w studiu dzisiaj Zofia król redaktor naczelny czasopisma dwutygodnik com oraz Paweł Soszyński zastępca redaktor Naczelnej i zastanawiamy się co stanie się z dwutygodnikiem po 1 stycznia 2019 roku przed świętami dowiedzieliśmy się, że dwutygodnik nie otrzyma finansowania państwowego na dalszą działalność Nate poza tym, że rząd rozgrywaliśmy szaty przed informacjami Radia TOK FM to również zastanawialiśmy się co dalej rozgrywamy szaty, ale staramy się być w tym konstruktywnie i znajdować też te punkty, które mogą umożliwić dalsze działanie za wielu autorów za wiele autorek stoi za nami zaraz zaraz za wiele Czytelniczek, żeby móc to tak porzucić, więc zależy nam na tym, żeby znaleźć jakieś konkretne bardzo mu wsparcie mamy propozycję kilku instytucji, które chcą mułem z nami dalej pracować toczymy litewskim zaawansowane rozmowy z 1 z nich to są instytucje publiczne no ale do tego jest jeszcze potrzebne procesu jeszcze potrzebne prawa do strony do tekstów do tytułu dyrektor Dariusz Wójcik zadeklarował dobrą wolę w tej kwestii mamy nadzieję, że to się wydarzy i dobrą wolę, czyli przekazanie sprawozdania z nadania pra w do całości dwutygodnika rozumianego jako strona internetowa domena domena oraz artykuły natomiast sprawa nie jest jeszcze niestety pewna także my trzymamy kciuki bardzo prosimy o myśli dobrana nasz temat w razie państwa prof. Domański wysyłać je w kierunku wszystkich autorów redaktorów dwutygodnika com tam również i teraz Maćka będziecie państwo na stronę dwutygodnik com tam jest taki dłuży artykuł do zobaczenia Trzebinię żegnajcie, ale jednak do do zobaczenia w Brennej tam również komentarze tych, które niektórzy do baz pisali, by waszych autorów naszych przyjaciół z Kamilem Bartek Chaciński i Marian poprzez ska i Marcin Wicha i Dorota Namysło z rada notarialna za ile jest zniewolenie miks ani pokolenie Igreka ni pokoleniem BEPS Jani pokoleniem czai Matei tylko pokoleniem dwutygodnik monarchy za chwilę poszerzamy państwa również na cenę tę stronę, a ja chciałabym nazwami jeszcze porozmawiać o tym, roku w całym w kulturze 2018 w pilnym, bo mam trochę się wydarzyło się wydarzyło się rzeczy smutnych i to właśnie niestety te też smutne rzeczy wydarzają się pod koniec Anna w roku 2018 i to z 1 strony właśnie ta strata finansowania dla dwutygodnika com, ale to również całe zamieszanie w Instytucie teatralnym, w którym kilka lat na również 3 tygodnie temu rozmawialiśmy z Witkiem Rosję z krytykiem teatralnym dzisiaj np. otrzymaliśmy taką informację, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego postanowiło połączyć wszystkie studia filmowe i stworzyć jedno studio filmowe normalna sytuacja tyleż zaskakujące cała niepokojąca, bo to inna od tego momentu wszystkie inne studia filmowej wytwórnia filmów dokumentalnych fabularnych studia filmowe kadry i tory i zebra i studia miniatur filmowych i studio filmowe Kronika mają mieć 1 szefa i składać się na jedno wielkie wiekopomne dzieło zabrzmi to co najmniej niepokojąco inny dla mnie czy coś nie chętnych do do tych smutnych rzeczy chcecie dodać może powiedzieć jednak, o czym się krzepiące my bazaru z widzem w mojej gminie, że chce zmylić jest całością zdziwiony tym podzi w pomysłowością teatru polskiego wykorzystywaniu przeróżnych we Wrocławiu Time ze mnie nie np. chodzi mi o mnie na złożenie gratulacji dla przykładu odzyskania niepodległości, a Osiekiem oczekiwalibyśmy, że będziemy zalani np. prawda jakąś produkcję patriotyczną tymczasem to teatr potrafią tak świetnie manewrować i przekazywać pieniądze na tak właściwie w pewnym sensie niepowiązane z z solą w stulecie odzyskania niepodległości produkcję, a że na ławce Polak potrafi po prostu natomiast na ogólnie rzecz biorąc w teatrze jest dobrze coraz więcej mam wrażenie, że klątwa Kubot przełamał atakom Oliveira wylicza atakom takim, jakim była precedensem, po którym niektórzy aktorzy teatralni zmniejszy też ośrodkach poczuli się takie przyzwolenie do ingerowania w tekst nieprawomyślne do nawracania angliści wraz z Grudziądza i do odwoływania zawieszania tych, które mnie no mam wrażenie, że ta sytuacja oczywiście to jest też powód powiązana z jakimś porcie Korean Air interesami politycznymi natomiast natomiast nowa sytuacja jest taka, a on na jaw to się zagęszcza wszystko po prostu teatr Polski nie wiadomo co z nim dalej będzie we Wrocławiu Cezary Morawski odejdzie, ale ma być co jest dość absurdalne wciąż zatrudniony w tej instytucji, więc na emeryturę część z nich nie wyobrażam sobie też w rachunku sumienia ja i jak na ten temat może przeznaczyć w momencie, w którym Cezary Morawski tam dalej będzie funkcjonował nadzieją pewno nie jest rzeczywiście stary teatr w Krakowie powstało rada artystyczna złożona z aktorów tego teatru rzeczywiście wróciła teraz Strzępka Demirski z bankiem będą kolejne premiery będzie Borczuch ukończył Glińska będzie Wyrypaje w jest planowane są nowe też nowa nowa premiera, których jeszcze nie będę mówił natomiast docenta ten został podzielony i jego zespół też został sobą skłócone teatr po prostu stoi zespołem na szczególną to takie takie teatry jak teatr Polski we Wrocławiu czy teatr Polski czy ten stary teatr w Krakowie nie wystarczy po prostu opowiedzieć o sorry pomyliliśmy się wracamy do poprzedniego modelu, bo przede wszystkim, a zespół się rozpada, w czym mieliśmy jakąś jakąś większe są Tusk aktorów zarówno z Wrocławia, jaki z Krakowa do Warszawy i to jest pytanie czy ci aktorzy będą chcieli powrócić do teatrów, które ma na razie próbują odrabiać właściwie straty za tak to a to też jest większa zmiana moim zdaniem wręcz społeczna, bo w momencie, kiedy tak duże grono artystów twórców wynosi się po prostu z 1 miasta do rana do drugiego, toteż jest przecież rodzinę, że teraz coraz lepsza, choć prawda nas, że mamy taką ma teraz absurdalną sytuację w Warszawie żona bo gdy dzieci cement wozi się reżyserzy mają tworzyć z jakich Pink pong 4 reżyserami w ramach polskiej pół po polskich po prostu kilku scen, a są też psuje po prostu rynek, bo dyrektorzy dostają mniej znana przed finansową różna w argumenty, które mogą się zastosować wdrażano zobaczymy chciałabym zatem zapytać literatura, ale cóż może też dodać czarne dzieciątko dodać, że jutro opublikujemy podsumowanie roku też dwutygodniku, bo do 3001 . jeszcze pełną parą działamy, więc będzie podsumowanie wszystkich we wszystkich dziedzinach jutro u nas na stronie z literatury no to pewnie takie wydarzenie żal z klucza politycznego wymieniłbym likwidację zeszytów literackich, która bardzo duże wrażenie zrobiła na szeroki środowiskach i na tych osobach, które czytały kwartalnik zeszyty literackie na tych, które już go nie czytały lektury bardzo doceniają jego najważniejszy symbol prawda łaźni w toto było bardzo duże wydarzenie ważne, a literatura wolniej reaguje na nas zmiany w polityce siłą rzeczy wydawnictwa nie są tak związane z władzą mającą miejsce będziemy grali w, więc ja może powiem tylko takich 2 rzeczach książkowych, którym się wydają bardzo ważny w tym roku 1 to opowieść Zyty Rudzkiej fenomenalna, która łączy taką świetne świetne wejście w tematy, których brakuje w literaturze to zapowiedź starej kobiecie, która ma bardzo duże potrzeby erotycznej o tym opowiada ostrym ciętym językiem, a z drugiej strony jest jest świetna artystycznie to znaczy te zrobione takim precyzyjnym właśnie lakonicznym językiem, a drugą rzecz, którą bym zmieniła to taka para powieściowa może trochę nietypowa mianowicie linką Bardo Sandersa i Doroty Masłowskiej inni ludzie obie książki, które bardzo intensywnie właśnie pracują z językami i ze nową formułę powieści tyle w literaturze będziemy jutro w opowiadać na na łamach też też w innych dziedzinach może mieć pozytywny w teatrze jeśli jest czas jazdy, żeby nie słychać, że jakaś tragedia jest ogólny no no dla mnie to przede wszystkim był rok komuny Warszawy w zjeździe nie skończyło trzydziestego pierwsza koledzy nietrzeźwego 33 są określone w sylwestrowym tu być taka klamra, bo właściwie można powiedzieć, że takich taki strzał mocny to było Cezary idzie na wojnę Czarka Tomaszewskiego świetny spektakl jednocześnie z paczek totalnie minimalistyczne na 5 o napięciu artystów ławka gimnastyczną, który zjeździł pół świata oni są chyba w tej chwili w 32 i zdrowo zdobywał mnóstwo nagród aż ten rok 2018, bo szczeka po prostu triumfalna podróż tego spektaklu przez wielu festiwali od nowego Jorku właśnie przez Brukselę Bałkany najpóźniej jak było tak aż zaczęły właściwie pewna pewne przeformułowanie sama komuna Warszawa, która przestaje być o formę mniej jeśli chodzi o finansowanie, ale jeśli chodzi o różnych o ich odbiorców pomógł program artystyczny wystarczy powiedzieć, że Agnieszka Smoczyńska tam postanowiła zadebiutować w teatrze, a ono w po swoich ostatnich sukcesach filmowych mogłaby właściwie w każdym teatrze funkcjonować, więc się kosztami zupełnie niesamowita atmosfera no było kilka premier nie będę wszystkich wymieniał w tej chwili, która 1, ale naprawdę na najwyższym poziomie, a druga sprawa, która jest też ważna, chociaż taka też bardziej subtelną to pewna postępująca w teatrze demokratyzację to znaczy, że to właśnie obrazem oraz wraz z reżyser Kamil w Soczi w Polsce zbuntował nic, a właściwie teraz w tej chwili w teatrze polskim najważniejsze są reżyserki wystarczy powiedzieć, że do tegorocznych paszportów polityki po raz pierwszy w dziale teatr nominowane są 3 kobiety 3 reżyserki i ona się po prostu zbuntował przeciwko hierarchiczna Motor syn modelowi teatru dyrektorskiego przeciwko temu, że na afiszach jest zazwyczaj autor tekstu i tylko reżyser to one odkryły właściwie pracownie teatralne jak też pewne źródło inspiracji i efekty już widać, bo oto nagle na coraz więcej jest plakatów, na których realizatorzy są wymienieni alfabetycznie to jest aktorzy pomieszany z reżyserami światła reżyserka czasem na koniu na końcu i t d . i t d. no to jesteś po prostu metoda pracy podejścia David robi się z tego bardzo cieszymy, bo my też w tygodniku jeszcze wracając na chwilę do pisma staraliśmy się zawsze docenić ten drugi rząd twórców mieliśmy takiej 1 marsz rzemieślnicy kultury właśnie o osobach, które tworzą rzeczy w kulturze od zaplecza, których nie ma opóźnień na plakatach były też cykle projekt wciąż kaczkę projekt spektakl, który właśnie ułatwiały rzeczy scenograficzne do rzeczy korektor Skidmore dzieją się w książkach projektantów okładek tak dalej całe zaplecze kultury rusza też pamiętać, że państwa te, gdy właśnie zawsze pocieszające, bo będą też podsumowanie roku w kulturze do zeszłego roku nam się wtedy też narzekaliśmy na sytuację polityczną, ale jak wiele mieliśmy tytułów, które nie mogliśmy się po prostu cieszyć ci, którym mogliśmy nam polecać, więc w tym roku mam wrażenie bardzo podobnie jutro o godzinie osiemnastej magazyn filmowy do zobaczenia i tam będziemy podsumowywać rok koronny filmowy krytycy filmowi Adamem pro Deus Piotr Ruszkowski Sebastian Smoliński będą z nami i będziemy właśnie o tej roku w kulturze jeszcze rozmawiać na stronie dwutygodnik com ukaże się również podsumowanie roku z stworzone przez redakcję dwutygodnika bardzo wam dziękuję w NSA dziś Zofia król redaktor naczelna czasopisma dwutygodnik com Paweł Soszyński zahaczyłem rywala, który publikujemy ich od realnej, a wjazdem na proszę państwa zapraszam z 1 strony na ten magazyn filmowy jutrzejszy po godzinie osiemnastej, ale tak się składa, że dziś to moja ostatnia kultura osobista i przyszedł czas na bardzo wzruszające pożegnanie, który będzie go krótkie odważyłem się stała przed mikrofonem nie rozkleiła i życzę państwu, ale też sobie życzę wspaniałych emocji i najciekawszych książek i wciągających filmów, a przede wszystkim niezwykłych opowieści dziękuję państwu bardzo zatem 15 lat w radiu TOK FM tak tak to już Kasztelan Gryf IC naszą gminę teraz w ich nie chce ze zwierzyna już niemal 3 lat do usłyszenia do zobaczenia w przyszłości bardzo dziękuję Patrycja Wanat to ó
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!