REKLAMA

Transport kolejowy w powojennej Polsce

Zmotoryzowani
Data emisji:
2018-12-29 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:22 min.
Udostępnij:

Czy przed 1956 rokiem faktycznie polska kolej była lepsza niż teraz? Okazuje się, że w międzywojniu faktycznie mieliśmy się czym chwalić! Jednak truizmem jest stwierdzić, że II Wojna Światowa ten dorobek Polsce zabrała. Czy coś po nim pozostało? Rozwiń »

Jak wyglądały losy polskiej kolei przed 1956 rokiem? Czy dwa światowe konflikty wystarczyły, żeby zatrzymać rozwój nadwiślańskiego transportu? O tym opowie szczegółowo gość Krzysztofa Woźniaka, którym jest niezmiennie Jerzy Lemański z Narodowego Muzeum Techniki. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dzień dobry, Krzysztof Woźniak przed mikrofonem, Zmotoryzowani. W studio Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki, dzień dobry panu, dzień dobry, dzień dobry państwu. Tak, jak obiecaliśmy w zeszłym tygodniu, powracamy do rozmowy na temat komunikacji zbiorowej, najedzeni, najedzeni, ja bardzo, nie będę się chwalić ile pierogów zjadłem, bo może to nie jest zbyt...Tym bardziej dla pierogów, one się mogą chwalić. Co prawda, to prawda, to prawda, choć już nic nie powiedzą, więc powracamy do rozmowy o transporcie zbiorowym przed 1956 rokiem w Polsce.  Rozwiń »
Mówiliśmy o tramwajach, o metrze w Warszawie Opole i busach mówiliśmy czas powiedzieć o kolei, bo jak niekiedy głosy chodzą niektórzy uważają, że ta kolej kiedyś kiedyś onegdaj właśnie w tamtych czasach to lepsze niż teraz jest to nieprawda panie w tym inaczej na Ukrainie też możemy powiedzieć czy Białorusi Werner von Trier bardzo punktualny tak boleśnie spółka, tyle że one mają tak różny rozkład jazdy jak dziś jest Union natychmiast nadrobi, bo te pociągi powoli, ale mają niską prędkość także nadrobienie nie stanowi problemu natomiast na stare składy są bardzo napiętej nadrobienie jakiegokolwiek spóźnienia się trudniejsze, ale rzeczywiście o kolejach możemy same dobre rzeczy powiedz okresu międzywojennego jak tak łatwe mieliśmy jakiś dorobek, bo truizmem byłoby powiedzenie, że po drugiej wojnie światowej prawda było to z drugiej strony było to wszyscy wiedzą nie ma co tutaj dyskutować było tak samo niszczone, jaki po pierwszej wojnie światowej, tyle że po pierwszej wojnie światowej nie było nam tak żal, bo po prostu nic nie mieliśmy nada jej i dalej nic nie mieliśmy natomiast po drugiej wojnie światowej mieliśmy pewien dorobek i tego do roku było szkoda, bo przecież ta Polska kolej naprawdę w latach trzydziestych się rozwijała, by były fabryki w Chrzanowie Fablok była na fabryka Cegielskiego w Poznaniu w Sanoku wagony robione były ich po Warszawie przejdzie zrobił też, tak więc tych fabryk było były wspaniałe pociągi była lokomotywa zwana piękną Heleną Pm 36, która zyskała tezy o złoty medal na targach w Paryżu jest tam Polacy mieli złoty medal zdaje się i za lokomotywę dostali Załuski z Pruszkowa w Ankarze Michałówki się tak ażeby pan wiedziały one miały bardzo dobrą jakość miały ładny wygląd były estetyczne miały 8 rodzajów diet twardości grafitu, a i to były produkowane na ulicy Łukowej w Pruszkowie ta fabryka do dziś istnieje we Francji zawsze, że naukowe jest taka, by padlinę zna konstytucji 3 maja 2 i Piłsudskiego AZ taka ulica Łukowa oni się przenieśli tam kilkaset metrów dalej jest naukowej bigosu natryskowej teraz w miejsca lokomotywa piękna parowóz opływowe kształty Pm 36 dalej Luxtorpeda prawda pociąg, który lada tak też tak bardzo popularna nazwa i z nas bardzo ładna nazwa, ale rzeczywiście było bardzo szybki pociąg nie we wszystkich bankach chodzi o to, że Luxtorpeda była właściwa bonem, który miał 2 strony i udało się szybko przesiadek szybko zmieniać kierunek jazdy zatem do Zakopanego, gdzie jest zmiana kierunku jazdy w Chabówce suchej Beskidzkiej i w Płaszowie tutaj po następował dusić i trzeba było lokomotywy od depresji dlatego ona naprawdę jeździła szybko, bo do Zakopanego z Krakowa dojeżdżała w jego, jaką odbył 2 godziny 18 minut konia z danymi się Kolejarzowi, który zdąży w takim razie przekaz Krakowa Zakopanego, bo nie zdąży dalej lokomotywa APT 31, który jeździł na naszych drogach do 8 dziesiątego roku zdaje się droga do Gdyni my sami sobie budowaliśmy tory kolejowe, żeby nie przejeżdżać przez jej korytarz tam przy wzgórzu Świętego Maksymiliana w Gdyni dochodzi linia kolejowa po Stalinie zbudowana w okresie międzywojennym do portu w Gdyni tunel średnicowy prawda do tej tezy duma w i cała dekadę elektryczna kolejka zjazdowa z Pruszkowa do Otwocka jeździło to było elektryczne to były te powody do dóbr i nagle przychodzi rok czterdziesty piąty bieg, gdzie to wszystko jest zniszczony co prawda długość torów kolejowych powiększyła się w Polsce, dlaczego proste, bo przecież na ziemiach odzyskanych ta kolej była dużo bardziej rozwinięta mieliśmy przed wojną 20  000 po wojnie nagle mieliśmy 28  000 km, mimo że Polska zmniejszyła swoją powieść, ale to tak się mówi 28   000 do koryta 13 tego była zdewastowana połowa mostów wiaduktów nie istniało też nie było także w zależności od tego by trochę trzeba się cofnąć historię w zależności od 1, jaki był zabór to też taka była traktory z tak to też był już dość duży problem jednak Angie wrogości tak wysoko już nie tak do końca, dlatego że w okresie międzywojennym za rok wymieniana parodysta owej 35 jest 1524 dokarmiać rajdowe są także to wymieniono na czas nie po wojnie mieliśmy jeszcze sporo szerokich torów chodziło o to, żeby było bezpośrednie połączenie z szerokim torem ze Śląska do związku reńskiego po prostu tam mowa jest były wyłożone w nie tylko będzie w je, tak więc poza tym jest jednak wszystkie tory i po wojnie, które mieliśmy jeśli chodzi o krok, bo pan to powiedział wszystkie te równoleżnikowo położone tory, czyli te ze Wschodu na zachód miał szeroki tor runęły stropy, bo Rosjanie i domów do na Berlin zatrudniali miejscową ludność po to, żeby im przedstawiała corridę tor był oskarżany o to, żeby był łatwiejszy zaopatrzenia aprowizacji kondukt w kierunku Berlina, więc wszystkie tory równoleżnikowo miały go poza takimi, jakimi tam lokalnymi miały większą szerokość połowy trzeba było je po wojnie wymieniać dalej faktycznie te 1 infrastruktura kolejowa na ziemiach poniemieckich była doskonałym doskonale rozwinięta, choć zniszczona, a do dobili ją Rosjanie po prostu mur Rosjanie uznali, że to trafienie w petycji w obronie wszystko wynosili pani zdrowie przecież była piękna niemiecka linia tzw. linia 311 z Jeleniej góry do Jakuszyc jak użyte to jest dystans dzieli zakładki Poręby i tam w 1920 trzeci roku Niemcy wprowadzili kolej elektryczna tam jeździł wagon elektryczny jest pięknie się sprawowało Rosjanie potraktowali jako zdobycz wojenną nie tylko wagony wieźli wieźli do Story, ale wywieźli też całą trakcję elektryczną i dzisiaj jak z Moskwy w kierunku Kijowa po drodze mija się nie po niemiecku trakcję elektryczną, bo to jest atrakcja, którą Rosjanie wywieźli właśnie z linii Jaku Szyc, czyli zastawili 1 miejsca walk w wyjeździe z tego gola my przecież dopiero na tej linii elektryfikację zakończyliśmy w 1987 roku także ile lat się z tym wszystkim musieliśmy bujać, a Rosjanie mieli oni reaktywowali na odcinku mimo takiej oczywiście nie sama, ale część tego odcinka no ale nam się powoli to udawało odbudowywać przecież w 1946 roku już zostały odbudowane winni do Otwocka i do Pruszkowa z tym, że tak do Pruszkowa startowała na dworcu zachodnim, bo przez miasto nie było zrobione Stambuł tunel średnicowy kompletnie zniszczony, a z kolei do Otwocka startowała do Zachodniego prawda i to były takie 2 nitki takie wyłażą ca z wybiegającym w Warszawie, ale tam kursy były za 70 minut w godzinach szczytu chyba 135 minut te kursy wg oficera co widzi obecnie do dzisiaj zdaje się też ci, ale i już 1949 roku otwarto linię średnicową do dumy przedwojennej Polski prawda, że cały pociąg jej przez miasto centrum jedzie podziemną co jest do dziś ewenementem nawet w skali Europejskiej, bo nie ma tak gromadzi cała kolei halę podzielą ani Berlin tego nie ma prawda ani Paryż, tak więc tutaj to była fajna rzecz i dość szybko dowie się udało mu praw atak mówi maską ruszały pociągi do Gdyni Warszawy, bo pan Bóg mówi o 2 w Warszawie Gdański tak boli tak, ale tak, bo strata, bo wygrywa wybory 2 Borys Warszawa bez dosta w nie stracił na renomie, bo przyjdzie kiedyś to taki główny dworzec był już bardziej flakon nazwa Gdańska, dlatego że tam był most przy Cytadeli już w latach siedemdziesiątych dziewiętnastego zbudowany i tym mostem przejeżdża do Legionowa do Gdańska na Mes Warszawy z i z wasabi tej kolei wiedeńskiej czy nie udało się, bo nie było czasu mogę most średnicowy został zbudowany weszli w 19322 trzydziestym pierwszy roku, a wcześniej do gdańskiej to stamtąd zresztą do końca lat siedemdziesiątych i jak to dobrze pamięta nawet po to w pierwszej połowie lat 80 i wszystkie pociągi na zachód jeździł z dworca gdańskiego do Berlina do Paryża to wszystko jeździło z dworca gdańskiego nie jest dworca centralnego przez centralny przyjeżdżały tylko tranzytowe pociągi z Moskwy, a zacznie właśnie był ten główne jedno nie nie do końca, aby razem grali też drewniany centralne mogą grać u siebie i to tak nagle źle także Niemcy przelotowym Warszawa główna MSW drewniany centrale i tamtędy jeździły pociągi flotowe jak pamiętam jak i Diaza Zobacz jak Rosjanie zabijali za sprawy trenerskie były zasłonięte stylowej tego czasem nadwozie taki no kawałek odchylony wileński nosi byli wprawił poparł PAX -u tutaj na lewo na prawo na ten peron i z powrotem firany z zasłonię te nie oni mieli taki Picasso 2 tys, ale wszystkie te pianki w wagonach były zasłonięte także tak to wyglądało powojnie kolei to 103 ma oczywiście ten transport pomiędzy miastami rozbudowywane bardzo się bardzo dobrze, ale nie tylko samą koleją użyliśmy autobusy jak najbardziej czy też autokary jak dziwnie nazwać ten transport pomiędzy miastami również zaczynał się dość dobrze rozbudowywać wielokrotnie mówiliśmy, że na początku ciężarówki tę pełnił rolę tylko dział zaroiło się tam parę sztuk, które przetrwały wojnę, ale potem stopniowo przyjeżdżały do nas w ramach reparacji wojennych jest za kupowane były sami przerabialiśmy to już początkowe te są luki to po prostu ciężarowym samochodzie, a w budzie kładziono ławki oraz Liroya z agentem KGB ławki tak to wyglądało, ale potem pojawiały się rzeczywiście autobusy na bazie tutaj, bo tak najbardziej kojarzące się z tym przewozem autobusowym pomiędzy miastami to są PKS-y, bo to jest taka nazwa, która zachowa nam się do dzisiaj o VAT taka jest jako tak jeszcze istnieje istnieje tak duża padają kolejne linie tak gorzej niż MPK, ale PKS idzie bardziej kojarzy się z przewozami towarowymi chyba na medal widać złość dawniej to tylko po PKS miał monopol mogą w nim złość pojadę autobusem albo awans nie wiadomo jak i turystycznym czy miejskim przy ulicy, a PKS żółty niebieski PKO BP za cały okres powojenny PKS były niebieskie jelcze ogórki wszystkie były niemieckie miasta były czerwone, ale na trasach były niebieskiej mówiło się tylko przystanek PKS nowy dworzec PKS to by bilet GKS-owi jeździło się PKS-em z tym, że oczywiście ogórki to były dużo późniejszy okres najpier w były inne autobusy, które sami próbowaliśmy robić na bazie stara stara mnie 20 w budowano stary SN 50 tak zbudowana wokół gotowego dosyć nieudanych Panczakiewicz go zaprojektował dla 30 osób Stanisław Panczakiewicz powtarzam to na później jeszcze zrobił tyle samo zrobił tak wcześnie przed wojną zrobiły Luksa sporta ze mną zastosowano blachy stalowe środku płyty pilśniowe, gdy i dopiero kolejne modyfikacje powstał samochód w SN stary MKS start en 52 to był pierwszy po wojnie Polski Polski autobus on wszedł do produkcji w latach pięćdziesiątych powstałych zdaje się 2 pół 1000 sztuk niewiedzy 2 pół 1000 sztuk z tym, że go nie do końca, bo to samochód pojazd udany, dlatego że przede wszystkim był dość mało ekonomisty spał 331100 km na dachu miał bagażnik co ciekawe wydań Sobótki drabinie wchodziło ja jestem pamiętam autobusy z krajów azjatyckich to nieprawda zobaczyć jak nie wiem może odwrotnie może Georga w azjatyckie głównie do przyjęła, ale jedno pasjonowało zawsze marzyłem o tym, żeby ataki po takiej drabinie sobie wieczną niestety nie dane mi było ich, ale za to nie niedawno te przeliczymy, jaka była jak był stosunek mocy do masy tego pojazdu i proszę państwa, ponieważ tam były autobus eseje start en 52 był napędzany silnikiem o mocy 85 koni mechanicznych jego masa własna wynosiła 5 , 5 tony plus do tego towary i pasażerowie razem to było około 8 ton o 99 ton i to wychodziło tak jak dziś jak bardzo głupi, żeby samochód segmentu c no one najbardziej danego segmentu kompaktowego i w pańskim samochodzie gubi się jego mocy 12 koniach mechanicznych takich było przewożenie biomasy w tym zawodzie tak, że one nie imponowały przyśpieszenia mit, ale jeździł po mieście szczególnie w celu zakupione, w które miały te swoje wady one miały przy takiej masie hamulce bębnowe na otomoto to przedmioty się sprawdzało drzwi były strasznie ciasny, ale były polskie panie Krzysztofie to było polskie miasto wielokrotnie mówiłem, by coś się tym ludziom dziwić, że tak bardzo popierali władzę skoro oni wszyscy widzieli, że jest wreszcie Polskę Polacy przed wojną próbowali zabrać drogi autobus, ale da taką skalę się nie robił oni widzieli to wszystko zrobiło tak ja no właśnie ta różnica, którą dostawali ludzie, że przed złem uruchomieniem PKS-u auto wprowadzanie kolejnych autobusów nie mieli nic akurat te mogą się przemieszczać, czyli wszystko jest bliżej tak cała Polska się troszeczkę zmniejsza, jeżeli chodzi o odległości możliwościach jest dokładnie Noise były niesamowite opowiada mostom Gach dla was dania chciała mieć, bo tutaj skoro jesteśmy tym temacie Tomka nazywała się nie, dlatego że powtórką jeżdżono, żeby łapać futbol to siedziało wcześnie natomiast Tomka pojawia się wpis od czwarty roku nazwano tak dlatego, że to był samochód, który miał taki nadwozie ze szkieletu metalowego, ale drewniane elementy były widoczne i obite blachą i dlatego to przypominało horror w kolejce była tak umalowana przypominało gąbkę stąd jak w tym autobusem dla 25 osób dowożono ludzi do pracy przewożono ludzi to zła kabina na bazie samochodu Star z ciężarowego, który może może mieć też zapowiedź samochód nie zdążymy zdążymy z tą o tym w ciężarówkach jest to będzie okazja porozmawiać myślę, że wtedy, kiedy wrócimy do Polski motoryzacja, ale już po 1956 roku, bo to temat naszego następnego spotkania za tydzień już w nowym roku, bo ta ostatnia szansa na dyżurach tak 1 audycja w tym roku pani, że bardzo dziękuję za to 2 lata to nasza druga taka rocznica sylwestrowa moja droga wiedzie DAF z przyjemnością do pana przygoda życzymy szczęśliwego nowego roku 2019 tak jak pan Jerzy tydzień temu powiedział o obronie był gorszy niż ten właśnie poprzedni i na koniec muszę to powiedzieć pan Krzysztof do nas wysłał maila, że w tym roku obchodziliśmy 100 pięćdziesięciolecie sygnalizacji świetlnej elektrycznie na pewno nie spełni Eni elekt, ale jest podobno 10 grudnia 1800 sześćdziesiątego ósmego roku uruchomiono pierwszą sygnalizację świetlną w ogóle, więc niekoniecznie litrowy dziękuję za informacje muszą zweryfikować zobaczyli dowiedzieć jak zawsze to jest coś co co napędza wrócę do do pracy i zerknę za zajmie się tym drodzy państwo szczęśliwego nowego roku Krzysztof Woźniak Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki do usłyszenia do życzenia wszystkiego
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA