REKLAMA

Rozmowa z mamą 12-latka, który chodzi do szkoły w Kętrzynie

Data emisji:
2018-12-29 13:20
Audycja:
Twój Problem - Moja Sprawa
Czas trwania:
15:17 min.
Udostępnij:

Rozmowa z mamą 12-latka, który chodzi do szkoły w Kętrzynie. To już kolejna jego szkoła. Mimo, że - jako Aspergerowiec - jest dzieckiem wysoko funkcjonującym, nie może się w szkole odnaleźć. Lgnie do rówieśników, ale szkoła nie jest w stanie dostosować się do jego potrzeb. Co go czeka? Jakie działania podejmuje mama? Z czego wynikają te problemy?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Twój problem, moja sprawa, Anna Gmiterek-Zabłocka, dzień dobry, kłaniam się państwu nisko jeszcze w starym, ale już tak naprawdę, no można powiedzieć, 1 nogą w prawie, prawie nowym roku. Zapraszam państwa na mój profil na Facebooku, tam tak naprawdę jestem przez cały czas do państwa dyspozycji, a profil na Facebooku nazywa się Twój problem, moja sprawa. A już teraz u mnie edukacja dzieci z niepełnosprawnościami. Proszę państwa, moim gościem w studio w Warszawie jest pani Ania Kowalczyk z Kętrzyna, dzień dobry, dzień dobry, pani Ania jestem mamą dwunastoletniego Kuby z zespołem Aspergera.  Rozwiń »
Właśnie będziemy o tej tematyce rozmawiać w kontekście tego co dzieje się w tej chwili z edukacją dzieci niepełnosprawnych no właśnie w jakiej szkole jest Kuba jak to z pani perspektywy, jaką mamy wygląda, w czym tkwi ten najpoważniejszy problem Cobba jest obecnie w szkole specjalnej tym czteroosobowa klasa stworzona dla dzieci z autyzmem problem jest taki, że Kuba jest dzieckiem wysoko funkcjonującym na dobrą sprawę powinien być w szkole powszechnej od samego początku mamy problemy z edukacją, bo byliśmy już w 34 nawet w różnych szkołach zaczęliśmy od szkoły powszechnej, ale niestety Kuba wytrzymał w klasie zdominowana była dwudziesta 5 osobowa klasa było za dużo czynników takich rozpraszają cel, czyli hałas i przesyt kolorów przesyt tych wszystkich ich pomocy lekcyjnej, czyli ściany oblepione różnymi pomocami dla niego to było dosyć męczące także od razu zostaliśmy skierowani na nauczanie indywidualne, czyli równolegle do tej klasy był pokoik, gdzie Kuba miał swoją panią nauczycielkę i tam odbywał zajęcia na, ale to niestety nie spełnią moich oczekiwań obu już na dobrą sprawę od początku wyizolowano tej grupy, więc potem pojawił się coraz większe problemy, dlatego że nauczycielka, z którą dobrze mu się współpracowało nie miał przedłużonej umowy, więc już tej weszła druga osoba, z którą niekoniecznie była dobra współpraca i potęgowały się to problemy i ostatecznie zostaliśmy uważa, by być wykluczeni z edukacji i ja musiałam Kuby wziąć tzw. nauczanie domowe i wtedy o własnych siłach przez pół roku podciąga byliśmy w edukację uspokajali śpiew Kuba my potem próbowaliśmy znowu szkołę specjalną tym razem w Giżycku, czyli mieście sąsiadującym z oczekiwaniami dobrano też oczywiście się nie udało się tam funkcjonować, bo to co prawda była szkoła specjalna, ale też też nie odnalazł się w tej ogromnej masie dzieci i nie udało się nam w twarz my potem był Kętrzyn wrócić do Kętrzyna do szkoły specjalnej, gdzie były klasy łączone, czyli była grupa dzieci z różnymi zaburzeniami Iza spektrum autyzmu inie i to nie był chyba dobry pomysł, czyli łączenie tych nie autystycznych dzieci razem z autu Stali wysoko funkcjonującym dlatego, że to było ogromna ilość spięć na takim właśnie relacyjnym punkcie na koniec końców udało nam się stworzyć klasę czteroosobową, który Kuba jest obecnie jest to, że pan też się też mamy problemy tak Kuba też nie odnajduje w tej swojej grupie myślę, że dla niego akurat problemem są dzieci z trudnościami takimi właśnie specjalnymi na o wiele lepiej funkcjonuje w grupie z dziećmi bez zaburzeń niż się z dziećmi, które mają różne wyzwania Kuba jest wydźwięk dwunastolatki ze swoim zespołem Aspergera pani powiedziała na początku wysoko funkcjonującym tam co to oznacza w praktyce najbardziej nie radzi sobie z relacjami społecznymi u nas te reakcje takie powiedziałbym neurologiczne są wyciszone tak, czyli czy niema już takich przesyconych reakcji na bodźce raczej na kolor czy na dźwięk natomiast trudno jest Kubie odnaleźć się w grupie, czyli mnie szanować powiedzmy zasady którymi kieruje się grupa także nie w tych samych się w kolejkach czy ustępujemy drugiej osobie czy słuchamy jak długo osoba mówić nie narzucamy swojego monologu to takie też typowe zaburzenia ze spektrum, ale jakże ważne do funkcjonowania w grupie idąc tym ma gigantyczny problem nie rozumie zupełnie sarkazmu ironii żartu czyli, jeżeli ktoś coś powie nawet niekoniecznie skierowane są do niego będą się ogromnie oburzać jak np. jest takie powiedzenie, że Korona ci głowy nie spadnie ono dla Kubota jest od razu zagwozdka, dlaczego jakaś Korona przeszła nie nosi na co dzień koronę na głowie tak duża liczba ta rygorystyczna jeśli chodzi o odesłany, ale z drugiej strony jeśli chodzi o naukę i Kuba bardzo sprawnie funkcjonuje znaczy on jest na poziomie między średnią powyżej średniej w zależności od przedmiotów bardzo dobrze, choć angielski dobrze pójdzie mnie do Rzymu do nauki ścisłe granie przedmiot, którego interesują to sąsiednia bystrymi sobie dobrze radzi przedmiotem są to abstrakcyjne Śląska historia czy jakiś taki zupełnie nieprzydatne im do codziennego funkcjonowania są dla nich problemem, bo to jest właśnie pytanie, ale też da się Montagu uczyć tak i takie wytłumaczenie Movie szkoda, bo podstawa programowa czy bon należy jest naprawdę trudne on musi mieć się jasno musi widzieć cel tego co jest przydatne wtedy jeżeli, jeżeli jest zainteresowany danym tematem to chłonie jak gąbka pomaga nam, że inicjatywa chcemy całego życia w MF czym konkretnie to znaczy, o co tak naprawdę pani jako mama w tym momencie walczyłem najistotniejsze jest to, żeby te nasze dzieciaczki, ale nie były izolowane społecznie tak to, że już jesteśmy w szkole specjalnej to jest to jest taki dramat nasz, ponieważ z tego systemu trudno jest wrócić do normalnego funkcjonowania także także ja mam dylemat, bo no mnie w mieście wiem, że nie ma innego wyjścia, że muszą być w tej szkole tak i zastanawiamy się co zrobić dalej, bo jako taką naukę jako takie bycie z dziećmi to jest coś co Kuba bardzo lubi on powiedziałabym, że nawet ma takie parcie na kontaktom szuka relacji z ludźmi w tym, że problemem jest dla niego wpasowanie się w sztywny system, w którym jest teraz, czyli chociażby to, że dzieci siedzą tyłem do siebie tak są rzędy równoległy nie rozmawiamy absolutnie nie komunikujemy się niedawno byłam na Litwie i widziałam, że tam zupełnie inny system tam system kolejkowy, kiedy dzieci siedzą przodem do siebie jest relacja jest komunikacja i mają wsparcie w tym w nauce w rozmowie także tutaj ten nasz Polski system edukacji styki bardzo sztywny to troszeczkę mi przypomina coś takiego jak też bym powiedział to to to załóż nr 36 takie może 38 lotów pasły się w tym 36 nosiły postaraj się i to jest trochę tak właśnie co odczuwa z Kubą postaraj się Kuba postaraj się no ale to jest taka zupełna abstrakcja jeśli chodzi o ten to skostniały jak pani, mówi że nasz system edukacji no właśnie w jakim kierunku te zmiany powinny powinny jeszcze jakiś czas temu rozmawiam z takim ojcem, który w w wielkiej Brytanii w tej chwili mieszka razem z dzieckiem właśnie od stycznia, który jest jeszcze małe, bo tak naprawdę dopiero z po rozpoczęło edukację w szkole, ale no właśnie to trochę jest związany z tym, o czym pani mówi tak, czyli że rzesze idzie za dzieckiem to znaczy, że nie zmusza się jeśli nie chce np. malować albo śpiewać to nikt go do takich działań edukacyjnych nie zmusza tylko idzie, zanim tak, czyli jeśli np. interesuje go bardzo matematyka tutaj matematyki na lekcjach właśnie ma więcej tymczasem u nas sztywno obowiązuje ta podstawa programowa z 1 strony jest jakimś sensie uzasadniona w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami pozostawia z punktu widzenia państwa rodziców wiele do życzenia, a dokładnie bardzo wiele RM Jan od lat jeżdżę też na konferencji na różne sympozja i całe ciasto widzę, że jeżeli przyjeżdżają mówcy własnych koni mówi z Wielkiej Brytanii czy ze Stanów to od samego początku ten system jest elastyczny jest skrojony pod dziecko natomiast u nas bardzo często nauczyciel tłumaczy no wie pani żal podstawa programowa tak jakby właśnie nie można było tej podstawy programowej przejść nie można było skomponować z tej lekcji zupełnie inaczej ja pracując z synem często zastanawiam się jak dotrzeć do niego i w różny sposób docieram albo matematyczne albo plastyczne albo nie wymyślamy szczęki scenki po to, żeby łatwiej mu było zrozumieć dane zagadnienia, o co chodzi, bo każdy, by każdy aspekt, który są przekazać można można przekazać w różny sposób tak Anną i myślę, że tego brakuje w Polskim systemie tego, że nawet, jeżeli mamy te konferencje mamy też szkolenia to mimo wszystko tak bardzo jest w tej naturze nauczyciela to to takie podejście tradycyjne może nie wiem może może brak jest takich praktycznych warsztatów może tutaj chciałaby więcej znasz takich rozwiązań Kieżuna wiem, że pani właśnie jest nie tylko mamą, ale taką osobą, która bardzo zaangażowała się w to swojemu dziecku pomóc tarze jeździ pani tak nie tylko po Polsce na różne warsztaty konferencje, ale też, ale też zagranica tak ja szukam rozwiązań wszędzie, dlatego że najdalej od mój syn jest takim strasznym problemem są dla mnie jest grą w tym ogromną wagę most common dajmy się żony z naprawdę wysoko fajnie funkcjonującej i generalnie wszyscy mówią, że inteligentny dzieciak komunikatywne i kochany nie natomiast stary natomiast w szkole jest naprawdę takim takim dużym problemem zaczną szukać rozwiązań tak no no to co jeszcze można wprowadzić co jeszcze można zmienić i moi przyjaciele mówią, że ta zmiana jest bardzo dużo tak czy domu to moja praca przynosi efekty, czyja jeszcze na szkolenia są tory behawioralnej czysto kich prac manualnych czy integracji sensorycznej szukam rozmaitych rozwiązań, które rzeczywiście przekładają się na codzienność inne lepsze funkcjonowanie tego dziecka i on już jest tak mało nastolatkiem, który zadaje mnóstwo pytań jest naprawdę fajny komunikatywny także wydają się że, gdyby skroić ten program faktycznie od niego, ale nie taki zajmującego, bo myśmy przerabiali w zeszłym roku nawet tą edukację domową, gdzie nauczyciele do nas przychodzili na wyjątkowo tak się udało skroić tak i ich tak, mówi że Kuba fajnie funkcjonuje no ale to to nie jest tylko punktu widzenia i tego, czego potrzebuje to chyba nie do końca się sprawdza nie do końca się sprawdza, bo to, że go w izoluje my w domu jony edukacyjny będzie nam świetnie funkcjonował Antonio pochodzi tak chodzi o to, żeby on się świetnie odnalazł grupie społecznej, żeby czuł się dobrze, żeby co uczą się akceptowany on świadomość tego, że jest inna jest mu trudno czasem mówi wiesz mamo moja ja jestem jakiś taki dziwny, że nie nikt nie może zrozumieć co jest ze mną nie tak także Janusz ubolewam nad tym rząd widzą swoją inność natomiast powinien ją widzieć takich walorach wyjątkowość i tak mu trudno, żebyśmy wszyscy byli tacy sami szablonowe każdy z nas z nas wnosi do życia coś się z oryginalnego Kuba jest taką osobą, która ma inne zdolności manualne Marius mnóstwo pomysłów technicznych i myślę, że jeszcze w tym kierunku, by go rozwinąć nawet gdyby szkoła od tej była wsparciem to on naprawdę odnosiły fenomenalne efekty nawet rozsławił bytomską, podejrzewając go właśnie no mamy ten problem tej sztywności działania, ale to znaczy chcemy całego życia próbuje wam pomóc w rozmowach właśnie ze szkołą tak tak tak my mamy bardzo, że rozmiar niż należna te ławki, żeby ławki nie stała 1 za drugą tylko, że rodzice mogą siedzieć koło siebie myślę, że na tym etapie to jest trudno jest tutaj do dowodzenia jest jeśli w ogóle rozpatrywać w kategorii Kijowa leczenia tak, dlatego że te klasy już powyżej 3, czyli idąc do góry no cóż są takie schematyczne mocno, by tutaj panie nie tak naprawdę dużo zależy od człowieka tak takie też stan takiego zdania czy system jest systemem prawda mój syn chodził na ów fakt, że to było inny sposób nauczania, bo to było nauczanie Montessori żeńskie, ale dzieci siedziały tam sobie przy stolikach po prostu okrągłych tarcz i myślę, że tutaj jest zresztą znam takie szkoły również dla dzieci z niepełnosprawnościami, gdzie też takie takie sytuacje są, więc jest to możliwe tutaj potrzebna jest po prostu dobra Wola zgadza się na rozwiązanie jest mnóstwo np. może można jeździć po zaś na takich piłkach nie wielkich gumowych żona Moses skakać, gdyż będzie to ich uspokajał czy nawet sznurek przewiązać pod ławką, gdzie będą sobie nogami po sznurku my dało i to też ich jest sala do wyciszenia tej szkole wtrysku ba w zasadzie taki styk do sali do wyciszenia nie ma tam sobie taki problem z Tax Group połączono, czyli najbardziej sporne na dzień dzisiejszy jest WEF, gdzie jest klasa właśnie ta czteroosobowa plus inne klasy z dziećmi z innymi trudnościami to jest naprawdę największe spięcie to nawet sam nauczyciel, mówi że że tak nie powinno być i to jest nietrafiony pomysł co rząd tutaj mamy mamy takie informacje, że nowa nie ma innych rozwiązań nie ma budżetu ludzkość zasłania brakiem brakiem funduszy na dodatkowe nad budową w dotychczasową kadrę myślę, że to jest takie trochę zamiatanie problemu pod dywan tak woli pani mówi gdyby, gdyby ktoś chciał tu do rozwiązania, by się znalazł i to często jest tak MEN jako rodzice otrzymujemy taką odpowiedź tak, bo się nie da dokładnie w pełnieniu kończąc naszą rozmowę zapytam panią o coś jeszcze, bo tuż przed świętami pojawiła się taka informacja oczywiście pani Kuba ma 12 lat, ale to każdy rodzic myśli tak pojawiła się taka informacja również na stronie chcemy całego życia, że ministerstwo, które zapowiadało, że przychyli się do pomysłu rodziców, by stworzyć takie specjalistyczne ośrodki dla dorosłych osób z autyzmem tzw. domek typu MDM, że te domy będą powstawać, że będzie ich przybywać znajdą się na to pieniądze teraz się okazało, że jednak nie do końca, że taki, że na to pieniędzy prawdopodobnie nie będzie pozostały te dane wyleciałem jak pani do tego wszystkiego podchodzi właśnie w kontekście tego co się dzieje w tej chwili jeśli chodzi o osoby niepełnosprawnej do tego, że dorośli tak naprawdę muszą siedzieć w domach no to jest kolejna tragedia i Chinom jesteśmy załamani tym ETO o informację ja mam inny obraz taki klub dla mamy dzieci z autyzmem i małe mają dzieci z różnymi zaburzeniami tak mój syn wysoko funkcjonujący, ale są mamy, które mają dzieci tak głęboko zaburzone i dla nich to jest dylemat naprawdę, bo jeśli zabraknie na to kto kto im wspomoże ogromny cios i taka zagadka co będzie dalej, bo jednak na nasz system nie przewiduje wsparcia dla osób, które skończą edukację czy Weston powyżej 2004 . roku życia i ci rodzice no zostają praktycznie niczym ani system ich nie wspiera ani dzieci nie mogą pracować, bo tych zawodów nie ma na rynku pracy dostępne są jakieś 23 zawody także my ogromnie nad tym ubolewamy, bo sytuacja naprawdę krytyczna szczególnie dla tych dzieci już dorastających, która za chwilę no właśnie co z nim będzie proszę państwa pani Hania Kowalczyk mama dwunastoletniego Kubę była moim gościem pięknie dziękuję za rozmowę panie dziękuję również proszę państwa ja zachęcam oczywiście do kontaktu w sprawie edukacji dzieci z niepełnosprawnościami, ale także pozytywnych kwestii, których państwo doświadczać się można do mnie pisać również w każdej innej sprawie, a mój adres mailowy dla państwa to problem małpa TOK kropkę FM, a ja wracam z kolejnym tematem już za kilka
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Uwaga, wiosenna promocja! Im dłuższy okres Dostępu Premium wybierzesz, tym większy rabat dostaniesz! 1 miesiąc 10%, 3 miesiące 20%, a 12 miesięcy aż 40% taniej!

KUP TERAZ - 40%

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!