REKLAMA

Stanisław Moniuszko wychodzi z ukrycia

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2018-12-30 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:04 min.
Udostępnij:

O badaniach nad twórczością autora „Strasznego dworu” mówi dr Grzegorz Zieziula – muzykolog i polonista z Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
W 2019 roku przypada dwusetna rocznica urodzin Stanisława Moniuszki, wybitnego kompozytora, dyrygenta, organisty, pedagoga dyrektora, teatru wielkiego w Warszawie i twórcy polskiej opery narodowej. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przekonany o szczególnym znaczeniu twórczości kompozytora, oddając hołd tej wybitnej postaci, ustanawia rok 2019 rokiem Stanisława Moniuszki. I my w TOK FM tuż przed rozpoczęciem 2019 roku o Stanisławie Moniuszce opowiemy, ale myślę, że też zaprezentujemy również muzykę nieco mniej znaną tego kompozytora, posłuchajmy.  Rozwiń »
Łączymy się z dr. Grzegorzem żyłą muzykologiem i polonistą z Instytutu sztuki Polskiej Akademii Nauk jedynym panda, która specjalizuje się w Operze dziewiętnastowiecznej łączymy się przez Skype, a dzień dobry panie doktorze dzień dobry pani witam wszystkich słuchaczy, czego przed chwilą wysłuchaliśmy Tobołów stan taki fragment z operetki karma ani euro albo Francuzi lubią żartować i trzeba przyznać, że wesoły bardzo fragment chyba Moniuszko nie jest kojarzony ewidentnie z tego typu muzyką no to jest jakby ten rok Moniuszko jest pretekstem do odkrywania innego Moniuszki stało się tak tam właściwie odnaleziony przez wspaniałych ludzi z Wrocławia, którzy trochę też powodowani ciekawością zaczęli wskrzeszać nieznaną twórczość Moniuszki pochodzącą z okresu wileńskiego poprzedzającego ten czas i Maleszka spędził w Warszawie w uchwale sejmowej Anny o Stanisław Moniuszko zapisze się przede wszystkim jako wielkim patriocie pozwolę sobie zacytować Moniuszko był wzorem patrioty jak pisał w 1921 roku badacze jego twórczości Zdzisław jeszcze męski kre w z krwi i kość z kości Polakiem utwory kompozytora jego wielkie opery takie Halka straszny Dwór dotykające sedna idiomu polskości zarówno w warstwie tekstowej, jaki muzycznej do dziś stanowią inspirację dla wielu artystów jak one się odniósł do tych słów istnieją utwory Moniuszki zawierająca przekaz patriotyczny to się, by wszyscy zgodzą i stany znajomości tej twórczości jest taki, że przede wszystkim dla nas obie opery Halka straszny Dwór, ale Moniuszko każdy artysta posiadał wiele twarzy i wszystkie aspekty jego twórczości dla naukowców szczególnie dla osób zainteresowanych przedstawiają wartości i od zainteresowania, więc im bardziej kompletne portret Moniuszki będziemy starali się odtworzyć myślę, że większą satysfakcję z roku Moniuszki skierowanie się to spróbujmy zarysować ten portret, chociaż dopiero za chwilę zacznie się 2019, więc na pewno będziemy wtedy wracać do postaci Moniuszki, ale teraz taki szkic krótko gdzieś się uczyło w jakiej rodzinie się wychował, dlaczego postanowił poświęcić się muzyce jak to było dzieje trudno jest nam zlokalizować to miejsce, gdzie się urodził, dlatego że Polska jako pewien byt tak politycznym zmieniała swoje granice, więc urodził się w ubioru jest powiat i humański ziemia Mińska obecnie tereny Białorusi lata nauki zaczęły się dla Moniuszki w roku 18002006 . kiedy przez rodzinę został wysłany do majątku Misiewicza w powiecie słupskim i tam pod okiem prywatnego korepetytora pobierał pierwsze nauki na lata 18271830 spędził w Warszawie oraz Warszawy przezorny ojciec wraz z rodziną się wycofał około roku KIO 800 trzydziestego, gdyż zanosiło się na powstanie 1 i my pierwsza połowa lat trzydziestych rodzina spędza w Mińsku następnie ech, pojawia się Moniuszko wbiegnięcie poznaje swoją przyszłą żonę w latach 18371840 kształci się w Berlinie są to studia prywatne u kierownika znika Akademii Carla rondem Reagana i wreszcie w roku 1847 Agnieszka ma 20 lat zaczynają się dla niego lata działalności zawodowej początkowo spędza ten okres w Wilnie dawnymi wyjazdami do do Mińska, ale także do Petersburga, gdzie gości, czyli trzykrotnie przebywał wówczas i bez końca, choć Okrasy po dwa -trzy miesiące wreszcie następuje rok 1800 pięćdziesiąty ósmy i to jest rok, od którego zaczynają się chyba wszystkie monografie biografie Moniuszki 1 rokiem następuje w styczniu premiera Halki w Warszawie, ale inni Moniuszko po raz pierwszy w życiu ma dostęp do profesjonalnej sceny profesjonalnej orkiestry i może już tworzyć takie utwory, jakie chciałby otworzyć, więc pełna spektaklowi oper Adamczyk on szukał jako kompozytor część inspirował może chciał przełamać szyki schematy co w nim jest takiego charakterystycznego Czytelnicy czy też co jest w nim do odkrycia sam pan o tym, mówił, że warto, żeby ten obraz był jak najszerszy, więc co takiego Moniuszko jako kompozytor ma nam do zaoferowania z tą postacią ogólnie rzecz biorąc nieznaną da się jakoś stało badania nad Moniuszko były prowadzone już od roku 1800 dziewięćdziesiątego pierwszego, ale nie można było wówczas zrozumiałych względów prowadzić na uniwersytetach, więc powstało też jego absencja imienia Moniuszki przy warszawskim towarzystwie muzycznym numer i niestety badania skupiły się nad biografią same działania były do tej pory wydane, więc właściwie tylko istnieje 1 monografia kompozytora wspomnianego tutaj Zdzisława Jasińskiego skupiała się na twórczości Moniuszki, ale do dziś mamy sytuację, że to twórczość odkrywamy poprzez obcowanie z rękopisami to nie jest normalne raczej badania rozwija się wtedy na twórczość danego twórcy, kiedy mamy już za sobą edycje dzieł Moniuszko jest twórcą, który też wywołuje agresję część badaczy mam kolegów, którzy wręczyli oni nienawidzą Moniuszki uważają, że to twórca prowincjonalny, ale dzieje się tak, dlatego że my próbujemy go ustawiać w 1 rzędzie z Europejską awangardą zamiast w tym czasie w czasach rozbiorów zarówno nasza muzyka dzięki literatura, jakiej inne nowe dramaty sztuki piękne były 1 z twórczością przeznaczoną dla tego społeczeństwa w nowo tworzone znamy takich prywatnych artystów tylko i wyłącznie dla nas i kontakt ze sztuką od tych cech tych postaci pozwala nam odkryć pewne prawdy dotyczące naszego społeczeństwa czegoś co mówi nam o nas samych ta twórczość okresu wileńskiego jest jeszcze białą plamą i satysfakcję sprawia nam odkrywanie nieznanych utworów, ale są to utwory z gatunku wodewilu twórczość operetkowa wodę willowa była niedowartościowana uważano, że nie jest to coś gorszego tam są też pewne treści pewne wartości, które wiążą się z przeżyciami nie tylko Moniuszki również społeczeństwa polskiego w tych czasach no powiedzmy bankami ani on też zabrzmiał to jest nawiązanie do historii rodziny Moniuszki jak też, że do historii rodziny ówczesnej drobnej szlachty, która wzięła udział w epopei napoleońskiej w tym samym czasie ojciec Moniuszki, który był Wiarus napoleoński napisał swoje wspomnienia z 1800 dwunastego roku w tym samym momencie syn napisał operetka p t. karma nieomal do libretta Oscara Korwina Milewskiego, który zresztą było przykładem francuskiej francuskiego wodewilu wiązało się z pewnym faktem, że wówczas nastąpił Otóż w 1800 czterdziestym roku sprowadzono z wyspy świętej Heleny zwłoki Napoleona i uroczyście odprawiono im pogrzeb zlote jak zachowaliby cała Europa żyła tym wydarzeniem i pewne duchy przeszłości również w żywe co miało swoje odzwierciedlenie w twórczości wielu artystów m. in. twórczości Moniuszki mówi pan o tym, że Moniuszko jest w gminie przebadany Penny jako twórca, że trzeba, by zrobić jeszcze wykonać dużą pracę, żeby im cały jego twórczość zebrać opracować przeanalizować interesujące jest to, że panu udało się znaleźć zupełnie nową wojnę dobrze rozumiem operę czy mógłby pan wyjaśnić jak do tego doszła co to za utwór jesteśmy postawieni obecnie ciągle są być może jest to tak zawstydzający na etapie badania rękopisów klasyfikowania ich inna rzecz, że są one przechowywane w takich warunkach, które domagają się szybkiej reakcji, więc i wypracowania tegoż kompromisu między warszawskim towarzystwem muzycznym jest czysto przechowywana biblioteką narodową, która mogłaby dostarczyć odpowiednich środków na konserwację, jeżeli nie zrobimy to zachęta rękopisy przestano istnieć o tym, mówi wielu ludzi nie tylko ja również inni badacze twórczości Moniuszki i teraz każda badania archiwalne mogą doprowadzić do niespodziewanych znalezisk realia nie spodziewałem się tego, że coś takiego udam się znaleźć też Uber rękopis był znany tylko nie wyciągnięto na jego temat odpowiednich wniosków interesowały mnie obcojęzyczne operę Moniuszki, gdyż takie były najpier w zajmowała się operą w języku francuskim jak się okazało było coś wcześniej była Opera do tekstu niemieckiego, którą Moniuszko usiłował napisać w Berlinie być może też nie eksponowano tego faktu, dlatego że on nie pasował do kreowanego wizerunku Moniuszki jako twórcy polskiej opery narodowej na Sobowie, gdzie 1 koni w druku dziewiętnastego nie jest bardzo być może ten fakt, bo wygodne, że oto twórca polskiej opery narodowej zaczyna od dzieła w języku niemieckim, ale takie są tak jak na to wygląda tak jest fakt 2019 skoro został ogłoszony rokiem Stanisława Moniuszki będzie inny z dobrą okazją do zgłębienia badań na jego temat mam nadzieję, że właśnie rękopisy, o których pan mówił, że zostaną zabezpieczone pan dr Grzegorz żyła muzykolog polonista Instytut sztuki Polskiej Akademii Nauk nie dziękuję bardzo zacne poranną opowieść o Stanisławie Moniuszki c i na koniec jeszcze fragmencik inny z nowego Don Kisz
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA