REKLAMA

„Geniusz kłamstwa”, czyli jak Sartre, Foucault czy de Beauvoir nie trzymali się własnej filozofii (powtórka)

Weekendowy Poranek Radia TOK FM: Idealna Niedziela
Data emisji:
2018-12-30 08:40
Prowadzący:
Czas trwania:
17:05 min.
Udostępnij:

Simone de Beauvoir, filozofka feminizmu, wchodzi w poddańczą relację z amerykańskim kochankiem, Foucault wychwalając odwagę głoszenia prawdy ukrywa fakt, że umiera na AIDS. Rousseau pisze traktat o wychowaniu, a porzuca własne dzieci. Deleuze, filozof nomadyzmu, nie znosi podróżować i odmawia podróży nawet do Stanów Zjednoczonych. O książce „Geniusz kłamstwa” Francois Noudelmanna opowiadają jej tłumacz Magdalena Łachacz i dr Michał Krzykawski.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
"Geniusz kłamstwa" Francois Noudelmanna to książka, której autor przygląda się sylwetkom słynnych francuskich filozofów i pokazuje jak to jak żyli albo jakie decyzje życiowe podejmowali rozmija się z tym co ogłosił jako filozofowi. Ja nazywam się Zuzanna Piechowicz, to jest idealna niedziela, a moimi dzisiejszymi gośćmi jest Magdalena Łachacz i dr Michał Krzykawski z Instytutu języków romańskich i translatoryki Uniwersytetu Śląskiego, a także tłumacze tej książki. Simone de Beauvoir, Foucault czy Rousseau oskarżyć takie nazwiska o kłamstwo? To nie są przelewki.   Rozwiń »
No nie są, ale jest to jaka jest też, że próba przyjrzenia się od innej strony na coś co nam się wydaje mi taką podstawę podstawowym zarzutem potem przy nazwiska nie są w przypadkowe one się pojawiają, bo one są bardzo często kojarzone ze taką sprzeczność z Ewą, która gdzieś tam się wpisuje w życia to inną teorię, jaką ci filozofowie stworzyli test często podstawowy zarzut, jaki się im stawia właśnie tym konkretnym postaciom no Dylana po prostu pokazuje, że ci wielcy filozofowie nie żyli zgodnie z tym co ogłosili pytają czy to ma w ogóle znaczenie myślę, że MON było przede wszystkim o nogę mam starano się zachęcić nas do tego, że byłyśmy na kłamstwo mnie spoglądali z perspektywy moralnej jak się stało w to robimy tylko raczej spojrzeli na mnie z pod kątem psychicznym filozoficzną, a jej dochodzi dzięki takiej perspektywy do do wniosku, że on kłamstwo, jeżeli zdejmiemy z niego odium muralem okazuje się czymś bardzo produktywne i pełnym wynalazczości Maciek kłamca, który zaczynam uprawiać teoria angażować się idea czy koncept pojęcia, o które tworzę po pewnym czasie właśnie staje się takim wynalazkom, które jest o wiele bardziej ciekawszy niż ten, kto mówi prawda mu prawko tutaj można zaliczam powiedzieć jest banalna norma jest prosta podczas gdy w momencie, kiedy kłamstwa już pierwsze oraz pomoc przy jest też wspierali klubu musi na oliwę cały czas Muszyna, która powstała i wymyślać normalnej i to w pewnym momencie staje się właśnie taki toster etycznego filozoficznego punktu widzenia nocą solą tego co nazwano filozofią, ale czy to umniejsza te teorie czy to sprawia, że n p . w kółko, które mówił pod koniec życia szczególnie tutaj pisze Norman o tej odwadze w ogłoszeniu pełnej prawdy i odwadze w stan występowania, a i staje się wprawdzie jej, którym ukrywał fakt za wszelką cenę zachoruje na AIDS czy czy to ma znaczenie NATO jak my patrzymy na jego filozofię dzisiaj MON to zależy jest w jakiego punktu widzenia chcemy na to patrzeć jak we Don trzeba być może wydaje mi się, że w książce Andermana pojawia się bardzo i wybrzmiewa ten ton, że ma aż co pozwala w jakimś sensie inaczej zrozumieć te nie nie zaangażowanie nawet ale jakby sam wydźwięk tej koncepcji być może poprzez te wytwórcą wynalazcą formy nowej teorii jak jej pewne pewnego rodzaju filozof czy filozofka mogą dojść do innych w ogóle pokładów tego co chcą powiedzieć nie chodzi Osamą wynalazł w odnajdywaniu siebie, ale też o pewnego rodzaju inne spojrzenie na nas rzeczywistość gdzieś tam się kryje i to nie do końca także w oko specjalisty nie ma w jaja, bo chyba nie powiedział, że Vuk specjalnie ukrywał to jakby działo się troszkę poza jego w ogóle świadomą decyzją taktyczną German troszkę chyba chce pragnie tak to też zawrzeć w swoim fragmencie poświęconym kotom wieża, ale co się działo poza jego świadomą kontrolą i sam fakt, że on tak chciał pewne rzeczy postrzegać jest pewnego rodzaju praktyką gestem niczym co już szuka też bardzo ważna data performatywne stopniu wątpliwe wielokrotnie tekściarz Sopot po podkreśla, że nie chodzi tutaj o zademonstrowanie wielkich filozofów i do spowodowania żółć czytelnika Ol pojawił się, jakby taka reakcja hipokryci francuscy prośba do uzupełnienia dnia nie o to chodzi chodzi raczej o o to, żeby zastanowić się na nad pytaniem kim jest jak, która myśli albo kim jesteśmy kiedy, kiedy myślimy o planowanej, jeżeli już rozmowy z poziomem, a ono na kłamstwo poza tym kontekstem moralnym to ta granica między prawda i kłamstwem zapisz zacznie przebiegać uzupełniają inaczej no i w oko jest tutaj takim sztandarowym przykładem promować kimś kto, kto swoje ostatnie seminarium w 1984 roku poświęcono mu o odwadze prawdy wierzą za kilka miesięcy umarza, a na, bo jest już chory na chore no ale nic i z i jakby angażuje się różne zabiegi, które mają, jakby co prawda przed słuchaczami seminariów jego seminariów zataić analizowana powiedzieć, że kłamie swoją publiczność biegłość jej na pochwałę odwagi prawdy, a sam Andrzeja w sekrecie ma natomiast, jeżeli spojrzymy na to pod takim kątem psychicznym otomoto właśnie zobaczymy na nim całą tą stąd tamtą stronę afektywną emocjonalną pewną bobra wyobrażeniu o wolność którą, która kryje się zatem co nazywamy myślą i jakby tutaj w zasługą tej książki wydaje mi się jest przede wszystkim pokazanie tego wszystkiego w kontekście filozofii, a nie orzekł filozofia jako jako pewien dyskurs związany z taką mam inną dyscypliną naukową na niby to sam fakt że, że jest autor jest sam fakt, że jest jakiś podmiot, który Pisza, a one najczęściej nie bierze pod uwagę albo zupełnie ignorują w planach podczas gdy mogła choćby literaturoznawstwo jest to właściwie mu to chleb powszedni nie tutaj mundur Janowi bardzo fajnie udaje się połączyć, jakby ta to 2 dyscypliny i jakby z tego połączenia powstaje w sumie taka moc niecodzienna, ale bardzo ciekawą analizę tego ostróg jest rzeczywiście bardzo interesujące nudy mam też rolę we wstępie nas informują o tym, że wybiera tych filozofów, których cenię lubię co też sprawia, że nie próbuje obnażyć, więc sposób Orbis zamiast zdemaskować jednocześnie przyznam, że szczególnie trzeci poświęcony Rousseau i temu jak bardzo odległy, bo to co mogło się z tego jak zachowuje postępuje sprawiło, że w mojej głowie jednak pojawiło się wielkie hasła hipokryta i mniej zajmował się konceptem kłamstwa i dlaczego kłamała bardziej na takim, że jednak jest jakaś granica to z tego, bo w kole zrozumiałe czy ponad 30 lat temu przyznanie, że jeśli chorujesz na AIDS, że umierasz na AIDS wymagało czegoś więcej niezwykłej odwagi to musiał być bardzo heroiczna odwaga łączące się prawdopodobnie z tym że, gdy jego końcówka życia wygląda zupełnie inaczej, ale duże spółki no ale budować tezy o wychowaniu w ulicę własne dzieci, ale nie wiem jak u ich słowo użyć tak, żeby o przed dziewiątą rano w niedzielę nie obudzi słuchaczy, ale wydaje mi się, że kwestie są tam się nic w tym tekście ten wątek nie wybrzmiewa ale jakby w zeznaniach, za które często się pojawiają tutaj są źródłem barwnych bardzo cytatów pojawia się fragment pewnego pewnego stadium z filmu Rousseau, jakby tego, że on czerpie pewną przyjemność taką niekontrolowaną przyjemność z fabule akcja jest wymyślania i on przeczy sam sobie on kluczy on ma on i też wiele wie wielu badaczy jest przekonanych, że miał pewnego rodzaju paranoiczne zapędy i to wydaje mi się, że to też właśnie rozbrzmiewała, jeżeli mówimy, że jakiś taki efektywności tak w tym kłamanie to tylko rozbrzmiewał bardzo i to sprawia, że ten Rousseau jest takim bardzo mocnym otwarciem i starzy i bardzo dyskusyjną postacią tak w tym momencie, ale ty niby jest istotne to jego teorii wychowania rząd tak bardzo się nią angażuje z drugiej strony on uważa, że książka owych to jego książka o wychowaniu Emil nie uważa za dzieło swojego życia i prawdopodobnie właśnie, tym bardziej zatem bardzo istotną uważa im bardziej poczuwa się do winy za to, że te dzieci w i porzucił po prostu porzucił tak, a z drugiej strony na jego przykładzie, który otwiera tę książkę najlepiej widać cały ten mechanizm kłamstwo, ponieważ norma stawia taką tezę, że Truso, a na 1 to nie jest także Rousseau napisał traktat o wychowaniu, pomimo że porzucił swoje dzieci, ale dlatego, że je porzucił kolegę do porzucenia z spowodowało, że mógł się z różnego rodzić traktora, ponieważ żyje, jakby w takim zaprzeczają, a tak wypiera to prawda, że wreszcie ona staje się produktywność ich o VAT rodzi ona rodzi dział Roman Mrozek tutaj w German nie uzupełnienie tłumaczy Rousseau nie broni go ani nie nie oczernia pod względem moralnym boczne mógłby powiedzieć, że w osiemnastym wieku oddanie dzieci do rachunku we do takiego jak i francuskiego przytułku dotąd nie było jak burza 3, że tak powiem może nie parzy, bo całkowicie normalna zdarzało się nader często, więc Węgrów są tutaj nie był jedynym ojcem francuskim, który w osiemnastym wieku zostawił swoje swoje dzieci w przytułku, a jej tylko, że tutaj właśnie chodzi o pokazanie w jaki sposób, jakby to kłamstwo staje się jakimś sensie prawdą w tym sensie, że mam stała już właściwie nie wiadomo czy okłamuje samego siebie czy też okłamuje inne zieją stąd zaprzeczeniu, jakby tworząc, jakby całą górną do walki ze stron lub oficjele i jak tutaj też nie chodzi o to, że Rousseau pisze jak Emila, a na bok sobie skompensować robotę wina pomoże w momencie, kiedy ono na nudę MON jak dokładnie analizuje jego jego jak jego jego dzieła to widać, że ma on jakby to poczucie winy Gottwalda zżera wręcz pożądana i żyją umowę taką paranoi daną obsesją, o których wspominała w biegu związaną z mostem wszystkim, ale nie zmienia faktu, że tylko dzięki temu mógł napisać traktat o wychowaniu, które właściwemu wybaczy cały czas jest przytaczana jako taki przykład gniewem nowoczesnej pedagogiki w taki punkt wyjścia w ogóle dlatego kluczem czy my rozumiemy wychowywanie dzieci zresztą nawet krzyczy Kamila dzisiaj to są tam fragmenty które, które się sprawdzają nawet w dzisiejszym zachowaniu nastawienie na naturalność i zdrowo dożywiania w zwykłym sam fakt, że on poświęcał temu taką uwagę tak bardzo się przygotowywał do tej książki pokazuje jak bardzo ta kwota ta data to kłamstwo oderwało go od pewnej rzeczywistości wpędziło form i domu możliwość pomyśle na siebie Nanovo w ogóle możemy to osądzać ale kiedy spojrzymy na to w sposób moralny to zobaczymy coś bardzo bardzo ciekawego tak i tutaj też, czego jest ten wątek tworzenia własnej osobowości przez teorię domom, mówi że filozofowania filozofowania teoretyzowanie, a jest pewnym sposobem przeżywania i konstruowania sobie siebie swojej osobowości tutaj one całe mnóstwo przykładów własną spółką to przez Rosję MON do władzy to jest Góra genialnym przykładem tej książce czy doradztwo przyznajemy się do Sejmu, ale jeszcze zostać przywództwo i Rosja też wydają się jak bardzo zbudował całą narrację wokół tego łącznie z tym, że te dzieci były z nieprawego łoża, że na pewno jego żona go zdradzała w związku z tym te dzieci właściwie nie było jego przytułki, o którym czemu ktoś ty mówiłeś to były też przytułki, w których dzieci często umierał Czyżby nie było tak tylko tylko w cudzysłowie oczywiście, że został oddany lekkie domu dziecka, ale istniała w dość duża szansa, że te dzieci już nie przeżyją bycia w przytułku, a później stworzyliśmy coś co zwykle grona takich obrońców są w kwestii tej decyzji tak padały argumenty że, żeby chory że, gdy te matka jego dzieci, która być może nie była jednak z matką jej gra byłego matką jego dzieci, ale może nie jego dzieci żona była Ania nie była w stanie zapewnić maluchom w dobrego wychowania, ale nie byłaby dobrym przykładem SA MO no ale to właśnie wszystko jest wydają się te wszystkie wytłumaczenia one właśnie pojawia się wtedy, kiedy my czujemy potrzebę wytłumaczenia kogoś na, że czujemy, że ta post, że ta osoba jest osoba właśnie jest Jean Jacques Rousseau ona jest postawiona przed jakim sądem zbiera się jakiś Trybunał wyciąga argumenty i będzie go w sądzie tak samo Rousseau też na to patrzył chyba w pewnym momencie Antonio to w ogóle chodzi o to kto to jest wynik nietrudno trudno to do tego sprowadzić Rousseau też w pewnym momencie też uważa, że fakt, że te dzieci tam porzucała porzucił w tym przytułku, jakby też jest faktem, a jego troski o wychowanie dzieci na dobrych obywateli już ten moty w po tych wycen tego wychowywania do obywatelstwa jest też ważny i w ogóle rzutuje też troszkę na inny aspekt twórczości Rousseau w Działoszynie zajmował tak naprawdę w pedagogika o tylko też nad teorią polityczną no to tutaj swoje 3 gr dorzuca dorzuciły kolejne pokolenia interpretatorów krzyczy badaczy twórczości Rousseau, a którzy na różne sposoby rzeczywiście inni z starali się usprawiedliwić się o mnie to jego postępowania, ale dajmy się to wszystko też, jakby potwierdza konto rządu mama zgodnie, z którą my jako jako jako jako badacza badaczki zajmujący się czy to autorami piszącym powieści 3 czy filozofami go tak intuicyjnie przyjmujemy, że to są osoby, które trzeba postawić w dobrym świetle to mała i zasadniczo istnieje jakaś spójność pomiędzy życiem myślą i przez to jakby moment problem z taką zdrową krytyką, ale w dobrym tego słowa znaczeniu tejże twórczości modna co prowadzi niektórych muszla badacze choćby posiłek, który po, którzy poświęcają swojej pracy Rousseau do czynienia właściwie jak zabiegów takich samym charakterze jak on, które gdzieniegdzie próbuje wytłumaczyć tę konstrukcję ekwilibrystykę Artego realną i to jest zupełnie coś absolutnie fascynującego jakiś nonsens to może, że rząd cały czas jakby bała to wspiera ona sama się nakręcam to też potwierdza, że jak wygląda handel młodą wydaje mi się ono jakiś tam czuły punkt ruszył w online wideo i jakby oczyścił troszeczkę to sfera i pozwolił spojrzeć na to na konto na idącą dziwną instytucję zwaną literaturą filozofią z takiego, bo może bym odpowiedział bardziej przyjemnego ową punktu widzenia raz von Neumann geniusz kłamstwa tych książkach częściej rozmawialiśmy ta jest książka wydana przez wydawnictwo PWN, a przetłumaczyli książkę my dzisiejsi goście Magdalena łacha 3 i dr Michał Krzymowski z Instytutu języków romańskich trasa do ręki Uniwersytetu Śląskiego mamy dla państwa kilka egzemplarzy tej książki proszę nas pisać dla was małpa to krok KFM dla Cosmo potok krokach, a w radiu TOK FM jest patronem medialnym tej książki nazywa się Zuzanna Piechowicz do usłyszenia za tydzień po ósmy 40 idealnej niedzieli w ręku dziękujemy
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: IDEALNA NIEDZIELA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA