REKLAMA

Jak będą wyglądać finanse publiczne w 2019r.?

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2018-12-31 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Ekonomia, kapitał, gospodarka. Jest dziewiąta 4, to jest magazyn EKG, Maciej Głogowski, dzień dobry, a dziś naszym gościem jest pan prof. Stanisław Gomułka, główny ekonomista Business Centre Club oraz Polska Akademia Nauk, dzień dobry panie profesorze, dzień dobry, witam państwa. Wchodzimy w jaki 2019 rok? Rozwiń »
To jest taki właśnie rok, w którym te nadzwyczajne czynniki wzrostu zaczynają wygasać wzrostu gospodarczego wzrostu gospodarczego w fazie w ubiegłym roku to znaczy rok 2018 był wyjątkowy, ponieważ przez ostatnie 22530 lat tempo wzrostu średnia to było około 3 ,5 %, a w, a w roku 2017 około 5 i to jest sytuacja nadzwyczajna jej wtedy wyraźnie wynika z częściowo z powodów wewnętrznych, ale także zewnętrznych, które też były wyjątkowo korzystne interesy Biffy w najbliższym roku i być może przez najbliższe 2 lata w będziemy zbliżać się do trendu długofalowego z 5 i pół procent na 3,5.

A te 3 ,5 % wzrostu co dla nas znaczą tak praktycznie?

Oczywiście to oznacza dużo wolniejsze tempo poprawy sytuacji finansach publicznych i ale generalnie to nie jest sytuacja absolutnie kryzysowa to jest po prostu niższe tempo wzrostu płac realnych np. płace nominalnie mogą rosnąć rok 2019 mniej więcej tak szybko jak pan się co 18 to znaczy jakieś 67 %, ale inflacja wyższa i realny wzrost dochodów wolniejszy 

Pan powiedział o finansach publicznych mają właśnie finanse publiczne chciałem dopytać czy przypadkiem nie wchodzimy w rok nadzwyczajnych możliwości w finansach publicznych oglądaliśmy to pod koniec tego roku, czyli specjalna ustawa długo o nim mówiono w różnych jej odcieniach o ustawie, która ma na nas podziałać tak byśmy nie płacili wyższych rachunków za energię elektryczną, ale przecież ceny będą rosły nadnaturalne pieniądze w budżecie się znalazły może takich możliwości będzie więcej w tym 2019 roku?

Nie, ale akurat ta ustawa oznacza pogorszenie sytuacji w finansach publicznych prawda, ponieważ dowodzi, że są w finansach publicznych pieniądze, by wprowadzać takie rozwiązanie tak oczywiście tempo wzrostu 5 % jest na tyle wysokie, że pozwoliło nas bardzo istotne zmniejszenie deficytu w sektorze finansów publicznych i moja krytyka rządu w tym obszarze była umiarkowana, ale była, ponieważ około połowa krajów Unii Europejskiej w sytuacji właśnie z rynkową dobre i gospodarczo miała nadwyżki w finansach publicznych po to, żeby właśnie miejscach i zaskórniaki na sytuacje ze znacznie wolniejszego tempa wzrostu, a może nawet silnego spowolnienia czy kryzys, a my mamy zaskórniaki na rok 2019, który jest rokiem wyborczym w inaczej ty ty ty ty wiesz o to chodzi tu nie chodzi o o zaskórniaki na sytuację, w której jesteśmy w pobliżu długofalowego trendu, a taką sytuację będzie mieć w roku 2019 i nie będziemy sytuacji kryzysowej syna w finansach publicznych perwersji i kryzysowa sytuacja jest wtedy, kiedy mamy recesję albo silne spowolnienie wzrostu gospodarczego, a jestem wysunie, czyli Puław dawka 1 proc ponownie grozi pontonem jego rozmach to ona mnie drażni w związku z tym w 1, gdyby nie ta decyzja ta ostatnia Sejmu o sfinansowanie go rekompensat i tych tych rekompensat decyzje z długiem publicznym, a to oznacza Ewy zwiększenie deficytu o około 9 miliard około pół punkta procentowego PKB to tak naprawdę jest niewinna to tak naprawdę oczywiście niewiele, ale i to oznacza, że ten zaskórniaki i będzie mniejszy panie profesorze ale jaki on będzie, bo rok 2019 powrócę jeszcze nas do mojego pytania to jest rok wyborczy no a jaka polityka jest to już nauczyliśmy się politycy lubią w okresach wyborczych rozdawać pieniądze czy pan widzi w budżecie finansach publicznych miejsca, jaką kwotę, żeby jeszcze trochę tych pieniędzy na rozdać mówiąc wprost, jakie tytuły jest możliwość rozdawania, dlatego że Aneta prognoza, ale w tej chwili, jaką mamy w oparciu o te wszystkie dane którymi dysponujemy świadczy o tym, że relacja długu publicznego do PKB będzie maleć wtedy w roku 2019 i być może nawet roku zaczęte 20 będzie maleć do poziomu nawet gdzieś w pobliżu 45 % to jest dobra wiadomość, że jest dobra wiadomość, więc że, gdyby MD doszło do silnych silniejszego spowolnienia wzrostu gospodarczego EOG albo większej rozrzutności rządzących na to będzie mieć żyje 45 % PKB długu publicznego tygla przez 478 czy nawet 50 proc wciąż jeszcze bezpieczny poziom to wciąż nie jest kryzysowy poziom, więc to jest pewna rezerwa na najbliższy rok 2 problemy, jakie się mogą pojawić dotyczą późniejszego ich późniejszych lat tych powyborczych krytych powyborczych tak to są lata dwudzieste wtedy oczekujemy jakaś mecze znacznego spowolnienia tempa wzrostu gospodarczego, ponieważ mamy w tej chwili bardzo jednak umiarkowane inwestycje i mamy prawie totalne z wykorzystaniem siły roboczej mamy brak pracowników możliwość tego że, gdy Ukrainie część Ukraińców odejdzie i LO rezultat może być taki, że dojdzie do silnego spowolnienia wzrostu gospodarczego w na początku lat dwudziestych z konsekwencjami nie dobrymi dla finansów publicznych to do tego panie profesorze wrócimy za chwilę, bo to niezwykle ważna prognoza, ale nigdy byśmy jeszcze za in mogli porozmawiać o tym, 2019 roku i tych możliwościach potencjalnych możliwościach umownego rozdawanie pieniędzy, a mógł pan jakoś w kwotach powiedzieć ile pieniędzy rząd mógłby wyborczą nam tutaj wzrost gospodarczy więc, gdyby rząd chciał po prostu nie zmniejszać relację długu publicznego do PKB, a w tej chwili zakładać takie zmniejszanie prok prognozy na rok na rok 2019 po syn po o powiązania m. in . z propozycją budżetu na ten rok z promesy prognozami wzrostu gospodarczego wpływów podatkowych oznacza może, że relacja długu publicznego do PKB w roku 2019 będzie mniejsza niż w roku 20086 prawda więcej oczywiście rząd teoretycznie mógłby zmienić tę całą politykę zwiększyć ani zmniejszyć deficyt sektora finansów publicznych i zwiększyć relację długu publicznego do PKB bez jakichś skutków natychmiastowych niedobrych jest tu jest pewna rezerwa dla polityki rozrzutności, czyli są też potencjalne miliardy tak w dziesiątkę, bo jedni pralnie my musimy pamiętać, że generalnie wydatki publiczne w Polsce tylko 800 miliardów, więc jak mówimy o zwiększeniu wydatków, bo jest na 10 miliardów czy 20 tej stosunkowo mało w stosunku do wszystkich wydatków publicznych prawda 1 % PKB to jest około 20 miliardów prawda, więc realny ekonomiści muszą myśleć kategoriami dziesiątek miliardów ani miliardów no, a politycy mogą myśleć w kategoriach 20 miliardów jak pan wspomniał panie profesorze to jest prawie roczne finansowanie programu 500 plus, a to już jest poważna sprawa oczywiście tutaj są możliwości takiego, gdy raz takiego działania rozrzutnego najem zauważmy, że rząd obecny rząd prawa i sprawiedliwości wycofał się w ciągu ostatnich 3 lat, by 1 z 2 bardzo poważnych obietnic wyborczych 1 to dotyczyło kredytów frankowych tego prze do lutowania które, gdyby nie została Jenny ich wycofania, gdyby został wprowadzony oby oznaczałoby koszt dla gospodarki w jej granicach 60 miliardów złotych pan za to uchwalił prawo i sprawiedliwości, ale oczywiście ja tego żądał MR India o tym, czym w rozmowach zarówno osobistych z panem prezydentem jak w kontaktach z rządzącymi z wysp Morawiecki innymi zwracają uwagę na wielkie ryzyka realizacji tego tej obietnicy wyborczej mówili o tym, zresztą również poprzedni obecny prezes NBP po wylewie sute stanowiska do Anny ekspertów i 1 i idei nawet gdy w ważnych decydentów były jak gdyby wspólne w tej sprawie i Kaczyński zgodził się na wycofanie listy i się z realizacji tej konkretnej obietnicy, ale dochodziło zajmuje 5060 może nawet więcej miliardowa ani o parę miliardów, a druga rzecz to chodziło o wycofanie się z obniżenia spłat przez rząd podwyższenia kwoty wolnej od podatku tutaj też koszt około 20 miliardów więc, gdyby się nie wycofano z tych 2 pozycji to mielibyśmy, ale autentycznie w tej chwili poważne problemy w finansach publicznych i mówilibyśmy o c o całkiem innej perspektywy na rok 2019, ale Isia miała prawo i sprawiedliwość tych propozycji wycofał się, kto wie czy n p . do jakiś rozwiązań podatkowych tutaj szacowanych na 20 miliardów złotych nie można będzie w kampanii wyborczej powrócić oczywiście oni też wprowadzili pewne podwyżki podatków tu już wcześniej jakieś ogromne, ale alei jest sporo mniej wycofali się z obniżenia VAT 2 prawda, których zapowiadano także te te działania w obszarze finansów publicznych 1 zmierzały w kierunku znacznego zmniejszenia ryzyka dużych problemów 1 z diety i ta polityka przyniosła skutek w połączeniu z sytuacją nadzwyczajną polegającą na tym, że mamy mieliśmy bardzo dobrą koniunkturę w Europie, ale także Enei 1 diety z sobą dobrą sytuację w Polsce między nimi, dlatego że owszem, był duży dopły w Ukraińców w związku z tym tempo wzrostu gospodarczego mogło być nadzwyczajnie wysokie, więc ten zbieg okoliczności zarówno wewnętrznych i zewnętrznych w połączeniu z lepszą niż oczekiwaliśmy politykę gospodarczą doprowadził do sytuacji, które jest stosunkowo komfortowa w finansach publicznych, gdzie powstała rezerwa do działań szkodliwych dla gospodarki to już pod koniec naszej rozmowy panie profesorze zupełnie, zmieniając temat cen symboliczna, ale niezwykła ważna data przed nami 1 stycznia 2019 roku to jest dwudziestą rocznicę wprowadzenia euro z Unii Europejskiej czy euro dzisiaj buduje dobrobyt sens wspólnoty Europejskiej czy wprowadzenie euro miało poprawić możliwości współpracy gospodarczej również handlowej, ale ja, ale i chaszcze każdej innej między krajami, które należą do tej strefy jej to było ważne zadanie, ale chyba nie podstawowe podstawowym zadaniem wprowadzenia euro się wspólnej waluty było inne dane, by polegało na tym, żeby po prostu zwiększyć nie jest nazwijmy to taką Europejską polityczną wspólnotę czy wspólna waluta ma miała budować współpracę polityczną miała i informować udało się ludzie i to się udało ten dobrobyt nie jest, dlatego że nie akceptację dla euro wszystkie kraje strefy euro utrzymuje siebie ostatnie 20 na wysokim poziomie około 6070 % ludzi również w tych krajach, które przeżywają trudności jak Grecja prawda nie jest zadowolonych z istnienia euro i chce utrzymania euro Pride, więc także dniem powstały instytucje takie jak Europejski bank centralny i inne tych instytucji teraz jest więcej po kryzysie finansowym ostatnich paru lat ta współpraca znów jest całkiem dobra te, gdy jakiś problem znaki zapytania dotyczące jest strefa euro znikają pojawiają się nowi kandydaci wejścia do strefy euro i wyniósł 1 za kilka lat Polska będzie jej jest jedynym być może nawet krajem Unii Europejskiej poza strefą euro w pan prof. Stanisław Gomułka był gościem na pierwszej części magazynu EKG bardzo dziękuję panie profesorze dziękuję teraz informacje po informacjach kolejni goście kolejne tematy wrócimy nie tylko do prądu, ale i do tych wielkich pieniędzy, które w budżecie 2019 roku są do potencjalnego rozdania
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA