REKLAMA

Archipelagi empatii: społeczeństwo obywatelskie w Polsce jest niewielkie, tak samo jak nasze współczucie dla uchodźców

OFF Czarek
Data emisji:
2018-12-31 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:40 min.
Udostępnij:

O badaniu „Archipelagi empatii – próba mapowania działań na rzecz uchodźców w Polsce" mówi prof. Waldemar Kuligowski z Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, redaktor kwartalnika „Czas kultury”. Rozwiń »

Posłuchaj także podcastu „Interluda” Cezarego Łasiczki: https://audycje.tokfm.pl/audycja/Interluda/267 Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary Łasiczka, program OFF Czarek, dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie. W studio goście prof. Waldemar Kuligowski z Instytutu etnologii i antropologii kulturowej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu, redaktor dwumiesięcznika "Czas kultury", dzień dobry, dzień dobry. "Czas kultury" jest kwartalnikiem. Ja tak trochę w przyszłości wybiegałem, trzymając kciuki, ale dobrze potraktujmy to jako życzenia noworoczne, dobrą wróżbę.  Rozwiń »
W "Czasie kultury" jak zwykle sporo interesujących szczegółów mówi o wydanie trzecim sporo interesujących tekstów my tekst pana autorstwa mnie szczególnie zainteresował archipelagi empatii próba mapowania działań na rzecz uchodźców w Polsce za nim może do uchodźców przejdziemy to zauważa pan pewną taką specyfikę w ogóle globalną, że w zależności od tego gdzie coś tragicznego się dzieje to i tak jest pewien określony sposób reagujemy czyli, jeżeli mamy do czynienia n p . Szanowni państwo z jakąś katastrofą powodzią trzęsieniem ziemi, która ma miejsce w Kanadzie Stanach Zjednoczonych w krajach Europy zachodniej w Izraelu Japonii Australii automatycznie mówimy o jej co za tragedia straszne czy musiało do tego dojść, jeżeli podobna albo identyczna katastrofa miał miejsce w Chinach w Rosji na bliskim Wschodzie albo Ameryce Środkowej netto mówimy o wpływ takie jest życie ta sama katastrofa n p . w Syrii czy w krajach trzeciego świata właściwie być może nawet nie zwróci się urwać to prawda tak się stać się, że ich chyba, żeby to potwierdzić nie potrzeba specjalnych narzędzi analitycznych takiego wysublimowanego szkiełka i lokale przyglądanie się choćby w ogólnodostępnym serwisom informacyjnym pamiętam, że kilka lat temu w 1 ze stacji telewizyjnych na zapleczu tej stacji mnie usłyszałem takie słowa jak trup kilometr to znaczy rzeczywiście im coś dalej od nas tym tracili na znaczeniu przy czym jest to oczywiście względne i nie toczymy mówi pan przed chwilą tak naprawdę pokrywa się z dawnym wydawałoby się już zmurszały mi chyba po Kolonia, ale ich źródłach podziałem świata ma tzw. 0102. trzeci i to co dzieje się w pierwszym, do którego należymy chcemy należeć jesteśmy z tego dumni porusza nas jesteśmy zbulwersowani będziemy gotowi protestować robić zbiórki i właśnie mówić o jakie to potworne to co się dzieje w drugim świecie przyjmiemy jako na dość fatalne wydarzenie do pól, ale gole, ale tak się dzieje no to jest przypadek i na to co w trzecim świecie temat następ ne ne na najbardziej odległym oczywiście najczęściej widujemy obojętnością można, by powiedzieć, że tak trochę wygląda globalna geografia empatii i apatii jednocześnie my nie ulega wątpliwości, że to się nakłada na bardzo wiele rzeczy toczy się ta teza ta mapa odczuwania ta mapa empatii nie działa się znikąd to mamy bardzo takie jeszcze odległe w historyczne stereotypy sposoby myślenia o tym gdzie jest centrum albo gdzie są te centra świata także są peryferie, na które jeśli przyjeżdżamy to tylko na chwilę i i po to, żeby zrobić parę zdjęcia potem apotem się nimi pochwalić no i jeśli za tą starą mapę powiedzmy takich też orientalnych wyobrażenie o tym, kim jest inny nałożymy to coś się w Polsce 2015 roku, czyli po zmianie rządów zaczęło działać, czyli takie myślenie w kategoriach dumy i megalomanii narodowej no to nie mam najmniejszych wątpliwości, że ten sposób myślenia o świecie u nas się utrwalił co więcej ten sposób myślenia, którego zaczęto nauczać w szkołach, który jest emitowany nie przez media zwane biesiadowanie oznaki publicznymi, czyli czują się utrwala i pogłębi się zawiesza tych, że jeżeli mamy do czynienia z jakąś katastrofą z spowodowaną przez siły natury inne to pewnie inaczej nie podchodzimy i niż w przypadku katastrofy n p . ty drogowej takie gibkość wykolejonego pociągu czy budynku, który w inny, który runął czy też mostu, który się zapadł i myślę, że pewnie, kiedy co się dzieje tutaj no to myśli my no to przypadek wypadek ale kiedy ktoś jedzie tam no to wiadomo jak oni, jaką mają technologie pewnie sobie tak jak rozładowali erozji tak dobrze, że i tak dobrze to tyle wytrwało no, a tymczasem, kiedy ostatnio mieliśmy tragiczne wypadki we włoszech tak i okazało się, że no to wcale nie jest jakaś inna technologia Tomek też mamy najlepszą technologię różnego rodzaju systemy sprawdzające, a tu proszę tak nowy włoski przypadek był bardzo ciekawe, tym bardziej że Włochy są przecież ojczyzną autostrad w ogóle to tam pierwsze autostrady w latach dwudziestych już powstały i i można, by powiedzieć, że to jest taki matecznik myślenia w kategoriach 3 przyp k jego transportu samochodowego i to od Mussoliniego dopiero Hitler przejął ideę budowy autostrad my dzisiaj Niemcy są krajem i autostrad dowiodły chyba najsilniej w Europie, a może nie, a może na świecie tak tak się dzieje znaczy to jest oczywiście stąpanie trochę mówię teraz do nas po po po grząskim gruncie można bez przypominać różne serwisy informacyjne patrzeć na kolejność zdarzeń, czyli co było prędzej czy np. wypadek szkolnego busa pod Nowym Jorkiem, w którym ucierpiało pięcioro dzieci czy np. zatonięcie promu w Indiach, gdzie utonęło 150 osób ja zakładam, że pierwszy był byłby nam pokazany nowy Jork zresztą w ogóle jak Nowym Jorku spadnie śnieg to ma już o tym wiemy jak w Indiach czy liczycie w Chinach zejdzie lawina to może, by się tym nigdy nie dowiedzieć tak dalej dojazd tym tak, ale to też broń chodzi o taką twardą odległość geograficzną, ale też o to w jakim kierunku my patrzymy tak znaczy, którym kręgu, w którym taki, w którym okręgu, w którym kierunku to świadczy oczywiście jeśli znacie z kim chcemy być w ogóle kojarzeni chcemy być kojarzeni z katastrofami w Kanadzie Stanach Zjednoczonych Francji, a nawet i Włoszech natomiast nie bardzo nas obchodzi to co się dzieje za za wschodnią granicą generalnie, a na południe lotem tym ubogim południu, tym bardziej to dość często mówimy o pewnej globalnej mapie empatii Anny, ale my rozmawiamy dzisiaj także o smakowaniu tej empatii naszej krajowej polskiej to tak taki był główne główny przedmiot tekstu, o którym tutaj rozmawiamy to co się kryje pod tym metaforycznie tytułem archipelagiem Patti w czasie geneza tego tekstu była trochę przekorna, odkąd zaczął się tzw. kryzys migracyjny czy uchodźczy i zaczęto o tym, mówić, że w Polsce ma to właściwie na pierwszym planie mieliśmy mieliśmy słowa bardzo grube mieliśmy mowę nienawiści mieliśmy szerzenie pewnej paniki także paniki moralnej pamiętamy myślę te nie mniej niesławnej wypowiedzi i Jarosława Kaczyńskiego Jarosława Gowina byłej pani premier Beaty Beaty Szydło, którzy mówili o zagrożeniu islamskim upadku cywilizacji tych drobno ustrojach, które nas za chwilę mnie w związku z tą falą jeśli się na nią otworzymy zaatakują ostatecznie unicestwiono ten 2016 rok był pod tym względem absolutnie przełomowy jeszcze w 2015 roku przez CBOS od pytanie Polacy mówili, że tak ludziom w potrzebie w tym także uchodźcom uciekającym przed wojną we własnym kraju należy pomoc zaledwie rok później takie deklaracje były w zdecydowanej mniejszości to zaledwie rok czy zmieniło się coś mnie niezwykle wyraźnie niezwykle radykalnie nie pod wpływem ludzi, którzy się koło nas pojawili, bo uchodźców de facto w Polsce nie ma to problem ciągle fantomowe Tosię zmieniło pod wpływem niezwykle agresywnej, ale niemal bez alternatywnej też dodajmy retoryki rządowej stąd owe archipelagiem pat, bo jeśli w ogóle pojawiały się mnie gesty słowa podstawy działania empatyczna wobec uchodźców to one na tym oceanie obojętności czy wręcz wrogości były w zdecydowanej mniejszości, ale toby oznaczało panie profesorze, że bardzo uważnie słuchamy rządu i bardzo bierzemy sobie do serca to co mówią do nas w polityce z 1 strony można, by tak powiedzieć, ale to chyba kilka rzeczy należy wziąć pod uwagę z 1 strony rzeczywiście zmasowanej przemyślany konsekwentny przekaz medialny i mówi o tym z pełną świadomością tego, że on jest zbudowany pomysłowo tak bazuje na takich pewnych odruchach prostych skojarzeniach na takie dobra dobra jak reklama właściwie, ale z drugiej strony stoi zatem też pewien rodzaj postawy oportunistyczne czy takiego zwykłego wygodnictwa no rzeczywiście po co ja mam się angażować w zbiórki po co mam tutaj myśleć coby było, gdyby nagle obok mnie jako sąsiedzi jako koledzy z pracy pojawili się ludzie, których nie znam być może byliby to wyznawcy innej religii być może jedyne co innego wyglądali inaczej, a nie zawraca bez głowy powiedzmy rzeczywiście, że musimy bronić się starej Europy jak to od czasów Sobieskiego czyniliśmy i bronimy jej Czyż to nie jest wspaniała szlachetna postawa i wrócimy do polskiej empatii o tym jak wygląda mapa tejże po informacjach Radia TOK FM informacja o godzinie dziesiąty 20 już za kilka minut państwo ma gościem jest prof. Waldemar Kuligowski z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu redaktor kwartalnika czas kultury informacje po informacjach wraca po studio prof. Waldemar Kuligowski z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu w czasie kultury w kwartalniku wydaniu nr 3, czyli trzeci kwartał w zachwyt archipelagi empatii próba mapowania działań na rzecz uchodźców w Polsce to jest tytuł tekstu prof. Waldemar Kuligowski jego, ale temat uchodźców zajmuje znaczną część tego wydania, a także różne aspekty tak rzeczywiście drukujemy w tym numerze kilka tekstów, które zresztą powstały jako o część grantu finansowanego przez narodowe centrum nauki i po ten Grant, kiedy został złożony początkowo miał być poświęcony w ogóle tworzeniu wizerunku uchodźcy w Polsce, ale kiedyś się zabrali z szefem grantu i jego wykonawcami na to doszliśmy szybko do wniosku, że być może nie warto po raz po raz kolejny zajmować się tym negatywnym wyobrażeniem o czymś, o czym wspominałem przed się przed przerwą, ale trochę odwrócić trochę odwrócić kierunek naszego zainteresowania trochę zmienić środek ciężkości mnie i zobaczyć, a co dobrego w tym zakresie w Polsce się wydarzyło to są działania zwykle nie dostrzegamy rozproszone szybko znikające spróbujmy je złapać nie o to, żeby się wybielić nagle jako jako naród tylko, żeby może po prostu coś zarejestrować taki, żeby stan kultury jednak, żeby mieć też z drugiej strony pewne wyobrażenie o tym, że możliwe są postawy postawę alternatywne tutaj bardzo ciekawe n p . bardzo ciekawym przypadkiem jest stanowisko kościoła katolickiego, o czym traktuje 1 artykuł z tego, że z tego bloku okazuje się bowiem, że te na szczycie hierarchii poczynając od Watykanu, a kończąc na kościele polskim na szczycie hierarchii tzw. kryzys uchodźczy wywołał bardzo głębokiej głębokiej i od zew empatyczny mało tego pojawił się wręcz takie głosy, które dosłownie mówiły, że bez uchodźcy tym biednym pozbawionym rzeczy umorusany im umęczony podróżą morską przez morze Śródziemne zobaczyć Chrystusa to jest bardzo ważne takie wezwanie moralnego wszystkich wierzących, żeby na nowo zaktualizować, jakby dać świadectwo swojej swojej wierze tak stanowią dokumenty i tak by wiele wypowiedzi na wiele wypowiedzi hierarchów z Franciszkiem na czele grzmiało oraz w praktyce niestety bywa inaczej znaczyłoby jest wielu z nich to szeregowych funkcjonariuszy tej instytucji którzy, wykorzystując niedzielna msza święta na kazaniach mówili coś zgoła odmiennego nałóż nie będę wspominał w przypadku księdza Międlara czy w czasie byłego księdza, który mówił, że właściwie Franciszek jest zdrajcą jeśli idzie o o tę sprawę, że kościół powinien jednoznacznie bronić Europy jej mniej i dziedzictwa Świętego Świętego Piotra, bo to jest coś rzeczywiście w Turynie był Europejczykiem, który wyjątkowego tak dziś pochodził może też Syrii kampanie nie nie wiemy do końca są mnóstwo bardzo ważnej biblijnej historii dzieje się właśnie na tych terenach objętych wojną słynna słynna podróż do Damaszku tak 1, ale byli wiele innych historii tam się właśnie dzieje w końcu całe chrześcijaństwo jest orientalne, jakby na to by nie spojrzeć jeśli zatem nie zapominamy na to czasem warto warto przypomnieć no właśnie kłopoty z tymi szeregowymi funkcjonariuszami instytucji i pod nazwą kościół katolicki, którzy z dużą niechęcią powiedziałbym jako sojusznicy aktualnej władzy podchodzili do kryzysu uchodźczego mówiąc o zagrożeniu nie o tym, że to jest wyzwanie etyczne i coś co powinno wyzwolić nas, że odruch działania jakiegokolwiek nawet na odległość, bo jak mówiono nie mamy obozów uchodźców w Polsce ani samych uchodźców którymi moglibyśmy się wprost zająć, ale można przecież działać tak skoro handel ma dzisiaj zakres globalny to czemu inie pomoc charytatywna 3 czy w postawę empatyczny takiego nie o zasięgu miałoby nie mieć, czyli wierchuszka kościoła mówi zobaczmy człowieka zobaczmy Chrystusa my w tych ludziach, którzy przybywają do Europy także opuścili albo zostali wyrzuceni swoje my ze swoich ojczyzn my no ale im dać im niżej w hierarchii tym inne bliższe narracja tej oficjalnej narracji, którą od 2015 roku możemy słyszeć w mediach publicznych no niestety tak choć znów można, by wskazać wiele wiele bardzo pięknych wyjątkowych przykładów par jedno jedno, choć on wydaje się być nieco nieco uboczne, bo nie dotyczy uchodźców, o których tu mówimy, czyli głównie tych z środkowego bliskiego Wschodu czy z Afryki, ale dotyczy, a jakże licznych w Polsce Ukraińców Otóż mieszkam w Poznaniu na terenie parafii Żyda i tamtejszy ksiądz proboszcz ten najważniejszy od pewnego razu uzupełnienie nieuzupełnienie nie, uprzedzając tego faktu, zapraszając dziennikarzy, by oznajmił, że dowiedział się pewnej ukraińskiej rodzinie, która zam. na terenie jego parafii, że ma ogromne kłopoty jedyny sposób w jaki oni może pomóc to oddacie swój samochód nie ma i Bacha, bo to nie jest tego typu tego typu nielojalność i nie ta parafia tak do Torunia chciały jechać autostradą swój zwykły używany samochód i zrobił to właśnie taki odruch empatyczną, którym tutaj tyle rozmawiamy, więc to się zdarza natomiast chyba jednak dominuje rzeczywiście są już na Sojusz Korony i k i kościoła czy władzy świeckiej władzy władzy religijnej i to w tym przypadku jest rzeczywiście bardzo bardzo smutno bo jakby na to nie spoglądać polityka można jakoś wytłumaczyć doraźnym interesem, a może i programem politycznym takim, który gdzieś został sformułowany natomiast umową u źródeł kościoła stoi miłosierdzie stoi Caritas działa nasze podziały w tej sytuacji to to jest rzecz się do jej nie tylko smutna, ale i paradoksalna sytuacja, bo zastanawiam się jak ja sobie to w głowie można można ułożyć, ale prawdę mówiąc nie mam do dobrej odpowiedzi na to pytanie warto teraz porozmawiać o tym jednak coś się dzieje od tych inicjatywach 1 z inicjatyw to są różnego rodzaju zbiórki pieniężne tak jest o tej inicjatywie zresztą jest zresztą bardzo wiele ja dla potrzeb takiej wstępnej analizy wstępnego jakiegoś uporządkowania tego co się dzieje stwierdziłem, że można powiedzieć, że nasz, jakby odbywają w 4 w 4 grupach rzeczy po pierwsze to są właśnie takie rzeczy pomocowe charytatywne doraźne różne różnego rodzaju zbiórki nie tylko finansowe, ale też czasami rzeczowe na zbieramy koce ubrania śpiwory np. po drugie, są działania edukacyjne edukacyjna informacyjna niezwykle ważne na bok można, by potraktować właśnie trochę jako takie kontra media tak się szukanie kontry dyskursu wobec tego dominującego, którym mówiliśmy mówiliśmy dotąd po trzecie to są działania demonstracyjne teraz jest ich może mniej, ale w latach 215 w 2017 całkiem sporo demonstracji i to w zupełnie czasem małych miejscowościach takich demonstracji nie wyrażających Solidarność z uchodźcami miało miejsce, by wreszcie na końcu MEN działania solidarnościowa polityczna, które są pewną z kolei propozycją na polu politycznym w ogóle nie mogą jej nie ma wątpliwości, że najbardziej często te są te pierwsze pomocową charytatywnej tutaj wydają się, że my najwspanialszym przykładem są w garażu ski my tutaj i wiem, że to zabrzmi trochę trochę nieskromnie, ale Poznań jest całą pewnością w czołówce ołów w czołówce kraju takie garażu i są organizowane cyklicznie mniej wyprzedaży garażowej 3 zlote co co pół roku przyłączają się do tego różne różne instytucje, bo to też jest ważne to są instytucje z 1 strony pozarządowe stowarzyszenia np. nie to są instytucje kultury miejskie takie jak teatry centrum kultury zamek my i to się dzieje w różnych miejscach to może być np. pawilon, w którym wystawia się nową sztukę to może być plac w centrum miasta, jakim jest plac wolności podczas festiwalu teatralnego Malta to może być dziedziniec cen wspomnianego przeze mnie centrum kultury zamek ideą jest prosta wszyscy, którzy chcą brać udział przynoszą jakieś rzeczy, które wytwarzają produkują albo po prostu mają sprzedają je w ustalonej cenie całkowity dochód przeznaczany jest na konkretny cel np. tym celem jest pomoc my jakiemuś obozowi obozowi uchodźców n p . w Grecji, bo tak najczęściej siedziało i to co zaczęło się od takiego prostego pomysłu przybrało dzisiaj właściwie taką taczką w taki wymiar i skalę nie ma instytucji ostatnia garażu ska zakończyła się tuż przed świętami Bożego Narodzenia była tłumnie odwiedzana tym razem urządzono ją na terenie Uniwersytetu artystycznego w Poznaniu można, by zatem powiedzieć, że trochę było trudniej, bo to nie jest przestrzeń ogólnodostępna to nie jest plac wolności jak, przez które można przypadkiem przechodzić trzeba o tym, wiedzieć, ale media społecznościowe to doskonale zadziałały poza tym ludzie już wiedzieli, że coś takiego się dzieje i że to jest świetna rzecz redakcja czasu kultury też brała w tym udział zatem mamy informacje z pierwszej ręki udaje się bić kolejne rekordy zbiórek i choć ja nie mam wątpliwości, że pieniądze, które dzięki takim działaniom my udaje się zebrać mają jakiekolwiek porównanie z tymi, które mógłby wyasygnować rząd jako pomoc humanitarną, bo to, by mogło być miliony jeśli nie miliardy tutaj się zbiera tysiące, ale myślę, że z 1 strony nie chodzi wyłącznie o kwotę, ale chodzi oto żona trafia rzeczywiście precyzyjnie do potrzebujących, a po drugie, stoi, zanim za tymi kwotami jakaś potwornie wspaniała energia ludzi, którzy są w to zaangażowani w dodatku to się powtarza tak to to nie jest jednorazowy eventy pomocowy z takimi też mieliśmy dobry do czynienia np. różnego rodzaju koncerty gwiazd i ja nie mam nic przeciwko temu, ale to są jednorazowe race, które wystrzeliwują, a potem robi się ciemno to jest powiedziałbym taki stały ogień w dobrej woli, który dzięki garażu, skąd się pojawił dobrze dobrej woli niedobrej dobrej zmiany w niedobrej dobrej woli, choć myślę, że dobra zmiana tak dobra zmiana na bliskim Wschodzie na pewno była czymś bardzo proszę to jest trochę smutne włos, bo z 1 strony smutne jest to że, że z 1 strony mamy dobrą wolę na cykliczną dobrowolne, a jednakowoż te zbiórki są w finansową małe w porównaniu z tym co rząd w ogóle bez ruszania budżetu w jakikolwiek namnażania cokolwiek by mógł zrobić tak no tak musimy mieć tego świadomość często jako jako antropolog, czyli człowiek, który zawsze próbuje zobaczyć coś więcej niż tylko tą metodą fasada to często rozmawiam z uczestnikami organizatorami tych spotkań i nie mają tego świadomość mało tego mam wrażenie, że po 3 czy już niemal 4 latach od początku tego kryzysu uchodźczego ta świadomość się pogłębia tak działamy w pewnej bańce tak wszystkie te pomocowe niehumanitarne wydarzenia organizują właściwie ci sami ludzie to sprawna siatka nie kilkudziesięciu kilkuset, ale jednak zamknięta siatka ludzi, którzy działają w bańce czy to powinno sprawić, że załamujemy ręce i mówimy nie dość, bo to to nic nie daje chyba nie, choć rzeczywiście ta świadomość ograniczeń bardzo się bardzo się pojawia pamiętam rozmowy z organizatorami takiego cyklu koncertów muzycznych no i czworga Fidżi są one się odbywały w wielu miastach zaczęły się w Warszawie, ale był też w Toruniu Poznaniu nie bardzo różne zespoły właściwie w 2 ligę jeśli dział gatunki to to to grano tam wszystko, ale przychodziło mało ludzi, ale pieniędzy było niewiele w dodatku w Poznaniu ten koncert zorganizowano na skłocie organizatorzy mówili, że bali się zorganizować go gdzie indziej, a nie wiedzieli czy przypadkiem nie pojawią się w ich zwolennicy dobrej zmiany, a może środowiska około kibica ski, które znane są z tego, że my uchodźca dla nich jest persona non grata co najmniej wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie dziesiątej 40 studio prof. Waldemar Kuligowski z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu i redaktor naczelny kwartalnika czas kultury informacje po informacjach wraca on też państwa mają gości jest prof. Waldemar Kuligowski z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu im Wrocław dnia wrocławskim goście Jola imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu i redaktor naczelny kwartalnika czas kultury w wydaniu trzecim tego kwartalnika tegorocznym sporo o uchodźcach m. in . na artykuł mojego gościa, który dzisiaj i teraz rozmawiamy, czyli Ahed archipelagi empatii próba mapowania działań na rzecz uchodźców w Polsce prof. Waldemar Kuligowski mówią o 4 takich przestrzeniach 4 działaniach, czyli pomocową charytatywne edukacyjne informacyjne protestacyjna demonstracyjne i solidarnościową polityczne garażu ski to 1 z przykładów z, zanim je może wyskoczymy winnych do innych przykładów zastanawia się czy wydarzenia te, które się dzieje w tych 4 płaszczyznach to są tylko albo przeważnie rzeczy lub wyłącznie duże średnie miasta czy duże miasta czy 3 czy można to jakoś rozbicia są od sondy wiosek miasteczek miast po po metropolie traci, gdyby NATO spojrzeć z lotu ptaka i np. każdą taką inicjatywę zaznaczać kropką na mapie to powiedziałbym, że na szczęście pokryłaby ona niemal cały całe terytorium Polski, czyli od wielkich metropolii do wsi Niejestem pewny, ale na pewno małych miejscowości tak natomiast biorąc pod uwagę natężenie gdzieś, gdzie się tego, gdzie jest najwięcej czy to są i czy to są wydarzenia powtarzalne no to jednak duże miasta, choć niekoniecznie takie, o których byśmy myśleli pierwszoplanową i takim przykładem może być n p . Zielona Góra, której dzieje się bardzo wiele i to dzieje się cyklicznie znów dzięki niej inicjatywie właśnie bardzo wąskiego grona kilku osób, ale które są energiczne i zdeterminowane do tego, żeby nie, żeby w ten sposób działać mało mówiliśmy sporo garażu skarbową, bo jak się wydaje to taki rzeczywiście nie prosty przykład tego jak można łatwo pomagać, ale oczywiście one nie nie nie wyczerpują całego dnia całego repozytorium to jest różnych działań na rzecz uchodźców, ale może tylko hasłowo no powiedzmy, że było sporo demonstracji zwłaszcza, zwłaszcza na początku kryzysu uchodźczego ludzie pod hasłem uchodźcy mile widziani nie demonstrowali w Warszawie Krakowie Poznaniu Gdańsku Białymstoku Szczecinie Wrocławiu Łodzi, tak więc mamy rzeczywiście jeśli widział mapę wiele tych punktów i innym przykładem akcja solidarnie przeciwko rasizmowi nie damy się podzielić się tak dla pomocy ofiarom w Syrii i kanapka Rzeszów NATO pokazuje, że także, że ta ma pani zna podziałów wschód wschód zachód tani północ południe mnie sporo dobrego w tej materii działały polskie teatry w różnych miastach i myślę tutaj nie tylko na te teatry repertuarowe będą publiczne tak myślę tutaj nie tylko o spektaklach np. korporacji teatralnej porozmawiajmy o uchodźcach czy my Alicji Borkowskiej narysowałam więcej niż 3 i widać, ale także o tym, że teatry organizowały zbiórki pieniędzy ubrani na swoich stronach internetowych zamieszczały też bardzo ważne teksty, które opowiadały o sytuacji, choć uchodźców czy w ogóle o kondycji bycia wygnańcem co w Polsce powinno spotkać się z dużym odbiorę, bo przez ostatnich 200 czy nawet 250 lat naszej historii to historia uchodźstwa od uchodźstwa związanego z zaborami i powstaniami po repatriacji po drugiej wojnie światowej, bo przecież repatrianci toteż, choć ceny wreszcie uchodźstwo nie solidarnościowe tak to gdzie jest poziome to i to Tomaszem w Polskiej historii pojawiali chyba nie ma rodziny, która mnie nie byłaby dotknięta doświadczeniem uchodźczym w Polsce wspominają też o tym, że niezwykle ważną częścią owych działań na rzecz uchodźców są działania informacyjne i tutaj z całą pewnością należy należy wspomnieć o najważniejszym największym wspaniale zarządzanymi bardzo kompetentnym portalu uchodźcy Info jeśli państwo, kto się czy chcesz się chcecie się czegoś dowiedzieć bardzo bieżącego aktualnego i sprawdzonego to naprawdę zaglądajcie na nie portal uchodźcy Info sporo też innych rzeczy na świat serwisy na stronach fundacji wolna Syria i w ogóle na stronach wielu organizacji pozarządowych, które my te, które są w te sprawy zaangażowane w jedno to też wiele debat dyskusji wykładów także wykładów, które można obejrzeć w internecie, więc jednorazowych dla pełnego audytu prawnego audytorium, które zbiera się jakimś określonym miejscu mamy też coraz więcej publikacji myślenie tutaj nie tylko publikacjach naukowych, bo te siłą rzeczy, jakby z definicji mają raczej ograniczony krąg odbiorców, ale myślę też o rzeczach literackich wspaniała rzecz wyszła dla młodego czytelnika Rafał Witek napisał taką książkę zatytułowaną chłopiec z Lampedusy przejmującej czytają dwukrotnie nie rzeczywiście historia, która porusza i łatwo wyzwolić w sobie empatyczna ość łatwo wejść tego bohatera, który się z problemem były uchodźstwa spotyka mamy sporo poetów na czas Jarosław Mikołajewski, którzy albo Joanna Roszak, którzy próbują to uchodźstwa przełożyć na ten specyficzny język, którym mało znaczy dużo zresztą Joanna Roszak napisała napisała tomik pod bardzo i wydała już go pod bardzo znaczącym tytułem przyszli nie dokona ani takie, że co się wydarzyło ktoś się pojawił w Europie, którą możemy tu tak symbolicznie nazwać naszym domem, ale nie pociągnęło to niczego z ważnego przyszli niedokonanie to myślę jest bardzo bardzo ciekawa figura w ogóle, którą można, by się posługiwać próba zrozumienia tego, dlaczego jako społeczność narodowa zachowaliśmy tak daleko idącą zimną obojętność właśnie zimną obojętność albo w niektórych przypadkach wrogość, a tak jest snop High Speed, czyli mowa nienawiści czy nawet, że w sali BHP czy taka mowa nienawiści w internecie, bo to jest główne medium dla dla niej mato coś co od 2015 roku niestety unosiło się doskonale w nas samych nowe w tym środowisku w tym się poruszamy mówiłem wcześniej o tym, że w ciągu 1 roku, czyli na przełomie 2015 szesnastego statystycznie rzecz biorąc bardzo mocno zmienił się nasz stosunek z pozytywnego na negatywne, a propos pomocy uchodźcom w tym samym czasie badacze zauważyli gwałtownie niebywale szybko właśnie bezprecedensowo szybko rosnący wzrost mowę nienawiści skierowanej wobec uchodźców właśnie obserwowany w Polskim internecie, dlaczego to jest takie ważne nie chodzi o to tylko, że coś wypluwa nawet jeślibyśmy potraktowali internet rzeczywiście jako jako taką ogólnie dostępną i bezkarne niemal z pływaczka, a za tym poszły konkretne działania, bo tak działają stereotypy stereotyp tez najpier w mnie pewne odruchowe skojarzenie CK negatywne potem jest pewna myśl, która za tym stoi na tak przecież na pewno oni tacy są potem się pojawia praktyka jest w 2016 rok był tym czarnym rokiem, w którym zanotowano najwięcej aktów przemocy takiej realnej już nie tylko słownej wobec osób obcych bito ich na ulicach polskich miast rano wieczorami to byli mężczyźni to były kobiety to czasem były rodziny rzeczywiście byliśmy wtedy dość bezlitośnie i no, więc ten rok 2016, czyli pojawienie się już na dobre nowej władzy próba oswojenia się z kryzysem uchodźczym pokazała, że jesteśmy absolutnie na to nieprzygotowani to też jest pytanie czy można było w ogóle zrobić coś więcej myślę tutaj n p . w programach nauczania myślę tutaj o wcześniejszym przekaże partii partii rządzącej dał pamiętajmy końcówka Platformy Obywatelskiej to było jakieś niebywałe wicie się i gdy padały pytania czy przyjmiemy czy nie raz było, że przyjmiemy raz, że nie raz, że 10000 × taką kwotę, jaką nam Unia Europejska nie zaordynuje nie było w tym cienia empatii raczej była w tym artykule z Napoli raczej zimna kalkulacja polityczna tak tak tak to tak to chyba należy odbierać to dobrze, ale czy można jakieś wnioski z tego wszystkiego wyciągać na temat kondycji naszego społeczeństwa, bo z 1 strony właśnie piękne bohaterskie niemalże akty, ale jednocześnie takie zrywy w reformie zrywów ana co dzień obojętność albo wrogość powiedziałbym, że najważniejsze jest wykształcenie to to jest myśl aktorami i zaczyna towarzyszyć coraz bardziej się społeczeństwa, które stawiają na wszechstronne dobre wykształcenie nie specjalistyczne ona też jest ważna, ale nie tylko specjalistyczne, ale takie ogólne humanistyczne uczące nas o gatunku ludzkim, do którego przecież należymy uczące nas o prawach człowieka o tolerancji humanizmu ja niestety w Polsce się ten projekt się nie powiódł oczywiście pojawiały się różne różne pomysły, aby właśnie od roku osiemdziesiątego dziewiątego próbuje się to jakoś robić, ale widać, że robimy to za słabo nie mamy odruchów, które nie pozwalałyby nas pochwalić się powiedzieć, że stoimy na straży praw człowieka i a nawet jeśli Miłosierdzia katolicką zakorzenionego to też mnie to też specjalnie, więc nie tylko są instytucje odpowiedzialne za świecka edukacja, ale też za to edukację kościelną to oczywiście można tylko kościół katolicki należałoby przywołać do odpowiedzi ten projekt się nie powiódł na jej oczy siebie nie ma żadnych złudzeń czytamy że, gdyby padło pytanie czy ten projekt jest kontynuowany nie byli jego zalążki jego, jakiej się takie wczesne wczesne formy zostały teraz gwałtownie przerwane my mamy być dumni Janie współczujący czy nie, a Panny na nowy rok dobrych wiadomości dla nas dobra wiadomość będzie taka, że wbre w tej zmasowanej i zmasowane mu przekazowi wbrew temu dominującemu dyskurs owi ciągle są wszędzie w Polsce jak mówiłem i po prawej po lewej stronie Wisły ludzie, którzy mimo wszystko myślał inaczej i bez takiego jakiejkolwiek pomocy finansowej instytucjonalnej płynącej od rządu potrafią działać społeczeństwo obywatelskie w Polsce istnieje jest małe to są archipelagi właśnie takie jak to w tytule tego tekstu nazwałem, ale one istnieją pytanie czy nie zaleje ich wada populizmu, a może pojawi się jakaś korupcyjna zmiana literki palacz utworzą w pewnym momencie jakiś lont no jest jesteśmy na przednówku nowego roku to takie byłoby moje życzenie, żeby te archipelagi rywala źle taniej niż proroctwo albo raczej rzec, że raczej życzenie niestety niestety tak oto w not Dead no dobrze mieć nadzieję na jakiś czas minimalnie dobry wiadomo co powiem jeszcze 1 rzeczy bo dlaczego akurat dla bardzo króciutko to jest brak tych tekstów ukazał się w nr. 3 mąż ukazał na 11 listopada na nasze święto narodowe IEA uznali, że warto przy okazji tej tezy tej wielkiej celebry jak wiadomo dość nieudanej mówić także takich sprawach, bo to są też nasze sprawy, a po drugie, niezwykle ciekawa jest okładka tego numeru to jest Screen gry komputerowej, w której strzela się do białych Orłów krzyżami pokazywałem to okładkę na spotkaniu redaktorów naczelnych pism kulturalnych europejskich wszyscy złapali się za głowę i powiedzieli to was jeszcze nie za aresztowali bonie Więcek szukamy Jaskółki poproś także gotowy na aresztowanie prof. Waldemar Kuligowski, ale ciągle na wolność i państwa i moim gościem no nie chwalmy dnia przed Zachodem słońca Instytut etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu były redaktor naczelny kwartalnika czas kultury, które wkrótce wydanie trzecie tego kwartalnika stanie się dowodem w sprawie informacje już za kilka minut fabrycznie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czaruje dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA