REKLAMA

Czy istnieje złoty środek do szczęścia? Rozmowa z filozofem, prof. Romanem Kubickim

OFF Czarek
Data emisji:
2018-12-31 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:44 min.
Udostępnij:

Prof. Roman Kubicki z Instytutu filozofii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu rozmawia z Cezarym Łasiczką o szczęściu i o tym, jak można do niego dążyć. Rozwiń »

Posłuchaj także podcastu „Interluda” Cezarego Łasiczki: https://audycje.tokfm.pl/audycja/Interluda/267 Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Państwa i moim gościem jest prof. Roman Kubicki z Instytutu filozofii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu, dzień dobry panie profesorze, dzień dobry. Otóż w Poznaniu jest pan na Uniwersytecie im. Mackiewicza wydaje mi się albo naj albo jednym z najbardziej lubianych profesorów - taką informację uzyskałem od pana byłych studentów. Rozwiń »
To się cieszę, że byli studenci nie dobrze wspominają mam nadzieję że, że aktualnie studenci także faktem jest, że przez wiele lat byłem zastępcą dyrektora Instytutu filozofii ds. dydaktycznych i byłem miałem taką ksywę ojciec dyrektor w każdym razie prawda, więc podnosimy, że konkurencja się pan zrezygnować tak nie to znaczy wolniej to teren ten ten wymarzony ojciec dyrektor to chyba ja już nie pamiętam, kiedy się pojawił w Toruniu 

Przed Chrystusem pewnie

Ja tym zastępcą dyrektora w każdym razie ds. dydaktycznych zostają w roku 1996 uda także teraz rzeczywiście tych kontaktów ze studentami miałem na ląd, niemniej siebie oceniać oczywiście prawda ale, ale wydaje mi się, że chyba te relacje między nami były takie sensownej dobra także tylko mogę podziękować za ten przesympatyczną opinię.

Byłem niedawno w Wiedniu panie profesorze, gdzie oglądałem przepiękną wystawę Petera Breugla czy Brochów lampka na jej zastanawia się pan w swojej działalności filozoficznej także za zatrzymuje się nad estetyką nad sztuką dostanę się czy filozof oglądający sztukę oglądają inaczej myśli inaczej 

To znaczy ja także pracuje na Uniwersytecie na Uniwersytecie artystycznym w Poznaniu jednak także kontakt tutaj na Adama Mickiewicza Uniwersytecie mam kontakt ze studentami filozofii tam z kolei mam kontakt ze studentami, którzy są potencjalnymi artystami to są rzeczywiście 2 różne żywioły 2 różne perspektywy 2 różne, że bojem reformy kształtowania i budowania wyobraźni także tutaj to tak bardzo dobrze współgra natomiast gdy chodzi o to pana pytaniem czy filozof postrzega sztukę inaczej aniżeli ci, którzy kilofami nie są to im to tutaj w tym wydaniu dotyka pan sprawy bardziej fundamentalnej od czego zależy na sposób kontaktowania się dziełem sztuki na sposób przeżywania dzieła sztuki 

Ja bym nie wyróżniał filozofów i filozofów generalnie rzecz biorąc to w jaki sposób dzieła sztuki funkcjonują w naszym życiu funkcjonują z określeniem, kto w, jaki sposób dzieła sztuki żyją w naszym życiu są obecne w naszym życiu zależy od tego co my potrafimy w nich znaleźć prawdę to o tym musimy pamiętać, że dzieła sztuki żyją o tyle, o ile my potrafimy je wskrzesić ile my potrafimy właśnie ujrzeć w nim życie i tutaj to zależy od odczyt od wielu od wielu oczywiście czynników po pierwsze od naszej wiedzy i tych rzeczy narzędzia, które mamy dobrego narzędzia prawdą, a od tej naszej wiedzy o tym jak tu trwać także będzie podejrzewam wiele zależało od naszych pewnych predyspozycji emocjonalnej prawdy, na które nie mamy wpływu także mówiąc inaczej im więcej wiemy i więcej potrafimy dzieł sztuki dać tym dzieło sztuki więcej na oddaje tym dziełom sztuki więcej nam przekazuje to jest ten pewnik, że ich dzieła sztuki powtórzę te mają mniejsze, ale są tylko żywe w świetle naszego zaangażowania w nie nie ma tego zaangażowania dzieła sztuki tej nie ma samych dzieł sztuki w nie pytam o to od lat deficyt filozof inaczej także dlatego, że to co artysta próbuje powiedzieć przez swoją twórczość zapewne można sprowadzić do jakiejś ogólnej myśli, że nie wiem człowiek z natury dobry albo zły albo, że coś na jej czy filozof w tym momencie mówi no dobrze obejrzałem to toi to były tu stoi tu ten mówi o kondycji człowieka ten mówi o miejscu Boga, a ten mówił o niesprawiedliwości właściwie wszyscy czują tym samym no tak to znaczy generalnie rzecz biorąc z 1 strony jak zobaczymy na historię człowieka na historię człowieczeństwa to jest ona niezwykle bardzo bogata szczegóły różne szczegóły zatem odsuwamy taką różnorodność sposobów bycia człowiekiem, ale z drugiej strony jak to się zastanowimy, jakimi pytaniami, jeżeli starożytni Egipcjanie, jakimi pytaniami, jeżeli nie wie mieszkańcy starożytnej Asyrii Grecji tak dalej to też pokazuje, że formułowali oni pewne pytania pan, które po dzień dzisiejszy są źródłem tego światła, którym pytamy o to jak żyć, a przywoływali pewne pojęcia które, które my także dostosujemy do tego, aby umieć jakoś z problematyką Zobacz pozytywnie naszą egzystencję także z 1 strony zmieniamy się, ale z drugiej strony zmieniamy się taka jest wśród nich takie moje przypuszczenie wymieniamy się w ramach pewnego paradygmatu człowieczeństwa, który być może dopiero teraz ulega w inny pewnej takiej jakościowej zmianie mianowicie tutaj nie nawiązał do tej naszej rozmowy wtorkowy o o wieczności, że być może po to tam być może w kręgu naszej cywilizacji zachodniej, a my ludzie uczymy się być ludźmi bez tej nadziei na życie wieczne prawda i to byłoby pewne Novum, dlatego że że generalnie rzecz biorąc ta potrzeba wieczności w taki czy inny sposób zawsze towarzyszyła naszym poszukiwaniom człowieczeństwa potrzebowaliśmy czegoś większego, aby w siebie jakoś umieć zbudować ukonstytuować i teraz właśnie w niektórzy mówią dlatego o kryzysie kultury współczesnej prawda o zaniku tzw. wielkiej wartości teraz właśnie być może uczymy się w Nine żyć bez właśnie tej tej nadziei na wieczność tak powiem jak to zawsze pisał Zygmunt Bauman potrzebę sławy zamieniamy potrzebą rozgłosu prawda o tak brakuje krwi, ale czy w wieczność nie utrudnia albo nie rozmywa sprawy no bo jeżeli mamy w miarę jasno określony termin przydatności do spożycia naszego życia oczywiście zakładamy, że to jest nie pomiędzy 0100 i oczywiście statystycznie co możemy się już wychylić dowolną albo przyjmujemy z taką miarę oto teraz ten film niż ta data, kiedy już jesteśmy przydatni do spożycia nie on nas mobilizuje dopinguje pokazuje, że dobra, jeżeli chcesz coś zmienić, jeżeli jesteś myślisz o wartościach albo szaleć albo się uczyć to to jest koniec, a jeżeli właściwie końca nie ma na to mogę sobie zostawić bycie dobrym dla wmyśl 1 religii na ostatni dzień mojego życia, chociaż ponoć nie wiadomo, gdzie to jest albo na to, żeby może jakoś liczyć na miłosierdzie bogów, którzy mi przebaczył w każdym razie nie może się starać nie muszą myśleć to jest tylko 1 z etapów to znaczy mnie się wydaje, że chyba wiesz chyba nieco inaczej nieco inaczej to znaczy po pierwsze jestem jak pan powiedział, że się nie muszę starać się, że szef nie musi starać i tyle tylko, że pojawia się pytanie 3, kiedy się nie staram czy to moje życie mi smakuje czy kiedyś nie staram to chcemy szerzyć Otóż wydaje mi się, że żył, jakby częścią tej chęci życia jest właśnie staranie się prawda, że to by to jakby ta konieczna część tego naszego zaangażowania zaangażowania w świat, gdy chodzi o w różne perspektywy religijnej no to raczej one także wydaje podkreślają, że czujnym, by trzeba przez cały czas to znaczy nie może liczyć na to, że będę w ostatnim momencie dobrym człowiekiem i ten ostatni ten ostatni moment el zadecyduje o o całej mojej przyszłości po pierwsze na ten ostatni moment jest nieprzewidywalny jak mogę nawet dosłownie przespać, a dla Chin i ich wtedy to nie byłoby takie oczywiste na topie piękny piękny sposób ten problem stawiał Pascale wielki filozof francuski, który właśnie w tym w swoim zakładzie zastanawia się czy lepiej wierzyć w Boga i odrzucić urodę życia doczesnego czy też lepiej nie konsumować tę urodę życia doczesnego i nie przejmować się bowiem może drogo Pascala powrócił po uznała, że panie profesorze w państwa mają gości jest prof. Roman Kubicki z Instytutu filozofii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu informacji już za kilka minut o godzinie jedenasty 20 po informacjach wracamy do programu off czarek był w ich państwa i wolności jest prof. Roman Kubicki z Instytutu filozofii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu przed informacjami rozgrywaliśmy zakładzie Pascala czy lepiej być powiedzielibyśmy, że zgodnie z zaleceniami etycznymi jakiejś religii, bo jeżeli Boga nie ma na to trudno i tak przeżyliśmy życia leży jest na to jesteśmy do przodu mamy bilet wstępu do tego lokalu czy chcą żyć czy w ich po prostu niezgodnie z o tak bez precyzowania, bo jeżeli Boga nie ma no to wprawdzie pięknie przeżyliśmy dbający o to co dla nas wydawało się najważniejsze, ale że Bóg jest na to jesteśmy trochę w nosie i rozumiem, że porównanie te Stolat życia versus wieczność wypada niekorzystnie na na korzyść na niekorzyść Żylina na niekorzyść tych 100 latach dlatego, że kiedy odrzucimy to to jest rozumowanie Pascala, kiedy odrzucimy Boga i wybierzemy doczesności, a po śmierci okaże się, że Bóg istnieje na to nie dość, że my przegramy całą wieczność też będziemy mieli świadomość naszej klęski natomiast kiedy w zeszłym nie wybrali Boga byśmy zrezygnowali ze smakowania urody życia doczesnego, a po śmierci, by się okazało, że Boga nie ma to owszem, myśmy przegrali tę doczesności, ale nawet nie mamy świadomości tej klęski także paska nie ma wątpliwości, że trzeba opowiedzieć się po stronie Boga trzeba się opowiedzieć po stronie wieczności Otóż diet w związku z tym rozum mówi nam trzeba wybrać wieczność no i tutaj Pascal zastanawia się co mają zrobić ci, którzy zgadzają się z nim tak trzeba wygrać Boga, ale niestety w sens to jest zimne w sercu panuje ciemność tam nie ma Boga istotą uczuć istotą miłości jest to, że ona nie jest skierowany jest prawda cóż z tego, że ja wiem, że dla mnie byłoby lepiej Boga kochać jeśli ja tego Boga nie kocha co oni mają robić no dobrze panie profesorze, gdyby spożycia to w ten sposób na życie i na wietrze spożyć kulinarnie, czyli tak w różne smaki każdy z nas próbował słodkie gorzkie kwaśne szkodliwe dla zdrowia zawierające sporo cholesterolu i dietetycznej wegetariańskiej i t d. tak dalej my lubimy też słodycze, chociaż wiemy my teraz nasze życie takie powiedziałbym niekoniecznie zgodne albo mieszany jest kim taką kuchnią, w której próbujemy różnych rzeczy, a po drugiej stronie czekają już tylko słodycze to życie wieczne, które będzie taką przyjemnością przecież nie będzie przyjemnością nie wiem hazardu albo przyjemnością upijanie się z przyjaciółmi do do świtu nie będzie przyjemnością mu generalnie zawsze łatwiej będzie rosła też zrywać piekło ta analogia aniżeli wręcz, że będzie to taki lukier będziemy postu jeść ten tort całe życie już na zawsze mówili po jak jest cudownie jest dowolny no tak no, tak więc powtarzam raz jeszcze jest kłopot z wyobrażeniem szczęścia wieczne gody generalnie jej brat bliźniak będzie czytamy w mityngu świętych ojców kościoła na to generalnie rzecz biorąc to szczęście jest jakby tutaj też pochodną, aby bycia w Bogu po prostu prawda czyli kiedy człowiek, kiedy człowiek jest w Bogu na Boga w sobie to nie ma w nim żadnego braku, a więc nie ma w nim też żadnej potrzeby żadnego niepokoju, ale powtarzam raz jeszcze łatwiej się mówi o mękach piekielnych łatwiej się maluje medialnie, jeżeli mamy tamte wyobrażenia malarski różnych sądów ostatecznych to tam zawsze ciekawszy jest ciekawsza zawsze jest ta część obrazu poświęcona tym, którzy cierpią aniżeli ta część obrazu, która pokazuje tych, którzy przeżywają wieczne szczęście jest tak, że taki Polski film one chyba nosi tytuł piekło niebo czy coś takiego dzieła z lat sześćdziesiątych czas, aby to sprawdzić no i tam też właśnie niby w ten sposób pokazane, że bohaterowie, przechadzając się, jaki pod tym niebie i każdy z nich zapewnia, że jest bardzo szczęśliwy po prostu prawda, tak więc tutaj tutaj rzeczywiście taki duży problem jest w mojej parafii nie Różewicza i ja nie pamiętam już ma reżysera to Town w Total to nie jest jakaś żadna wielka klasyka filmowa wzrostu pamiętamy pamiętam tego, że Bogdan Łazuka w nim gra 1 z głównych ról, ale to to tak jakby tutaj tutaj tego natomiast jest jednak wydzielonego Pascala może już kilopaskala zostałem wyraził Oscarów mężem mamy problemy tych, którzy chcą kochać Boga ale, ale go nie mają serca i co mówi Pascal co oni mają robić oni mają naśladować naśladować tych, którzy Boga w sercu mają i wiedzą jak żyć pamiętamy słynną sentencję Świętego Augustyna kochaj i rób co chcesz jak Comarch to wiesz jak żyć jak nie kochasz to tej wiedzy jak żyć nie masz, a więc ci, którzy nie kochają Boga mają naśladować tych, którzy w Boga już kochają i wiedzą jak żyć i tutaj czegoś paska nie wziął pod uwagę, bo wielu rzeczy my właśnie ale, a nie ma, bo w Boga w sercu, więc naśladuje gesty de, który w Boga sir suma, ale co się okazuje były też nie ma Boga w sercu i co robi naśladuje ze ZDF, a kogo naśladuje naszego pierwszego, a i mamy zatem taką taki totalny społeczeństwo imitacji symulacji prawda totalnej w gronie krajów NATO mam tutaj właśnie zafundowała nowożytność i w tym swoim karty Janickim dualizm ontologicznym zgodnie, z którym Bóg jest, ale jest daleko prawda i tutaj właśnie trzeba się nauczyć żyć w takim świecie, w którym mogli z niej nie interweniuje brawura to jakby tak trudna sztuka sztuka życia potem mamy mdłości Sartre, a w on żyje właśnie w tym świecie kartezjański im tam już każdy, kto czytał mdłości pan czytał gościnnie, a przez osoby zapisujemy myślę, że zapisuje Marek Ast Otóż to bohater miłości już żyje w świecie, w którym Boga nie ma i ten wielki Smuda, dlaczego dlatego, że z 1 strony w jego świecie nie ma Boga, a z drugiej strony ten świat doczesnym, który go otacza mur nie smakuje on nie potrafi się, jakby czerpać energię z tego świata gra i dopiero dzisiaj tzw. społeczeństwo konsumpcyjne które, jakby takie mdłości do kwadratu Boga nie ma z 1 strony, ale z drugiej strony bohaterowie świata konsumpcyjnego potrafią się tym światem radować prawda i to jest moim zdaniem różnica w baśniach jakościowa, o czym mówił na samym początku prawda całkowicie rzesze bym przewidujemy nasz stosunek do tych spra w absolutnych wierz nigdy i t d. powtarzam ta diagnoza nie dotyczy całego świata jako takiego, ale wydaje mi się, że w znacznym stopniu dotyczy ona świata Zachodniego, ale mamy też takie mini wieczności nowy rok już za chwilkę i zwykle przy okazji nowego roku popełniamy postanowienia noworoczne to taka nasza Lenin to taki nasz najbliższy życie wieczne, bo jak już tam się uda albo zakładamy znał się uda to będziemy jedno roku o 1 krokiem w raju jednostopniowe raju w no to znaczy w nieco inaczej niż wydaje że, choć jednak będzie pewna kultura substytutów to znaczy kiedyś człowiek dumny z większym stopniu budował swoje bycie w świecie na na relacji z Bogiem można powiedzieć, że w taką figurą, która opisywała zdjęcie człowieka był był odcinek był odcinek, który w, których 1 kadencję był człowiek, a drugim końcem był Bóg prawda i tutaj tutaj zachodziły też wszelkie możliwe relacje Otóż w nowożytności to się zmienia on odcinek zostaje zastąpiony trójkątem i kiedy używam będzie trójkąt, ale trójkąta to celowo nawiązuje do tych trójkątów GM emocjonalnych małżeński prawda i t d . czyli pojawia się coś trzeciego w każdym razie Braga mianowicie oprócz człowieka i oprócz Boga mamy także wytwory człowieka, który się autonomii dużo prawda i człowiek, który szuka odpowiedzi na pytanie jak żyć nie zawsze szuka tej odpowiedzi w Bogu, ale właśnie szuka tej odpowiedzi w tym trzecim prawda czy to psychologicznie to filozofii czy to w rzeczywistości wirtualnej czy dodam świeci jak i tam awatarów Ciach tam się oni nazywają gadać w każdym razie w każdym razie pojawia się właśnie jakiś taki substytut wieczności i można powiedzieć, że to co my to co właśnie charakteryzuje kulturę kulturę współczesną zachodnią powtarzam raz jeszcze gotowa się, że tych substytutów przybywa prawda natomiast to co ciekawe ci przybywają, by tych małych wieczności, których warto pamiętać, że chyba pojęcia wieś znają pojęcia małej wieczności po raz pierwszy użył duński filozof Hildegard prawda ta mała wieczność to właśnie to był taki substytut tej wielkiej wdzięczności mała wieczność to była miłość zmysłowa w mała wieczność to była taka możliwość zatracenia się w tym co chwila mała śmierć mała śmierć zakładają one Latynosi tak tak tak tak to też też też byłaby taka tutaj analogie, które dzisiaj narzucała no właśnie groszy jest szukanie modeli życia z 1 strony mamy całą masę informacji i coś i ale ciągle pytamy jak żyć w co zrobili tak panie profesorze nachalnych z jej każdy z nas ma jedno życie do przeżycia do skonsumowania, że użyję pana metafory i tutaj próbuje właśnie próbuje różnych sposobów, aby to życie mu też tak bowiem najbardziej smakowało prawda stąd, ponieważ nie ma już tych tych wielkich nauczycieli sztuki życia pojawiają się tacy pomniejsze nauczyciele, którzy zobaczyli, że przybywa różnych takich podręczników prawda, które nas właśnie pouczają nie tylko ogólnie jak żyć, ale jak się zakochać jak szczotkować jak spędzić pierwszą randkę jak podtrzymywać przyjaźń jak ewentualnie zgodzić z tą przyjaźnią prawda, a więc widać, że jest pewien głód właśnie takich strategii życiowych i ja sądzę, że tutaj wiele byłoby chyba z powodów tutaj postawiony do tablicy wydaje mi się, że takim dowodem też będzie przedłużający się czas dojrzewania proszę zobaczyć kiedyś nie ludzie, którzy mieli po 1617 lat, którzy byli właściwie ludźmi w pełni dorosłymi, kiedy to była kobieta to ona była najpewniej matką dwójki dzieci prawda, kiedy to był mężczyzna utonął tam za chwilę miał się ożenić prawda w tej chwili ta dojrzałość ona jakby to do ich dojrzewanie trwa dłużej, a zatem trwa dłużej ten czas, w którym możemy możemy pozwolić sobie na taki swoisty luksus niewiedzy w tym sensie, że jak długo dojrzewałam tak długo mamy nie tylko prawo, ale wręcz obowiązek pytać innych jak żyć tak mi się wydaje, że tutaj to byłby taki 1 z powodów to powódź do tego pytania panie profesorze po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 państwa mają gościem jest prof. Roman Kubicki z Instytutu filozofii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu informacje za chwileczkę po informacjach wracamy do programu off czarek studio prof. Roman Kubicki Instytut filozofii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu Giza z decyzji oraz 200 aktorów jak żyć panie profesorze my jak żyć niż wydaje, że tutaj zbyt zbyt wielu Oli oryginalnych receptur się nie wyższe niż w Enei działamy już zostały dawno tak powiem sformułowane prawda mianowicie żyć tak, żeby innym było z nami dobrze dlatego, że kiedy inny będzie z nami dobrze dodał, że nam będzie dobrze dobrze z nimi po prostu granda więcej niż wydano jedno, dlaczego dlaczego, dlatego że powierzyłem jeśli jeśli tym innym będziesz z nami dobrze notowaliśmy już będziemy mieli pewne poczucie satysfakcji jak mamy poczucie pewnej pozytywnej satysfakcji to pozytywnie patrzymy na świat pozytywnie patrzymy na innych ci inni także z reguły powinniśmy czuć lepiej jak się czują lepiej to emitują lepszą energię taką życiową wiadomo, że często spotykamy ludzi tzw. krwiopijców energetycznie prawda, że po 30 minutowym pobycie takim człowiekiem wychodzimy całkowicie wampir energetyczny, jaki wampiry energetyczne ramię w Otóż mnisi wydaje, że w tym, że te wampiry to to jest właśnie data ta postawa tych wampirów to jest reakcja na te pustki prawda że, że nie spotkali się, jakby z ludźmi którzy, którzy dali im coś dobrego także powtarzam to jest myśl banalna, choć oczywiście możemy się sparzyć dajemy coś dobrego innym ludziom oni wręcz przeciwnie odpłacają nam złe noty stacja na związana z kas w życie no tak, ale do, a z drugiej strony do kosza z bazy, która mówiła takim modelu powiedziałbym patriarchalnej rodziny polskiej tarczy to kobieta ma robić tak, żeby mężczyźni było dobrze, czyli Chin to jest ten modeli jak żyć no to ona żyje tak, ale czy z tego powodu jest jej dobrze bardzo bardzo ciekawa i ciekawa uwaga ja bym się nawet z panem zgodzić skoro 1 korektą ta moja zasada bycia dobrym to już nie ma obowiązywać w patriarchalnym społeczeństwie, bo ono w ona ma jakby obowiązywać i mężczyzn i ikry i kobiety po prostu prawda to znaczy tutaj tutaj jest tutaj mamy do czynienia z całkowicie innym rozłożeniem siły emocji prawda to znaczy w tym takim modelu społeczeństwa, które się chyba jednak wyłania nie ma już tradycyjnych podziałów ról dla kobiet dla mężczyzn prawda przybywa właściwie ubywa funkcji, o których byśmy mogli powiedzieć to jest typowa kobieca funkcja to jest typowa męska Łódź 9 niech się wydaje, że raczej następuje taki proces feminizacji społeczeństwa to znaczy my mężczyźni upodabnianie się do kobiet w, a częściowo kobiety upodabniają się do nas i w tym sensie zacierają się pomiędzy nami różnica prawda i wtedy, kiedy działa ta zasada życzliwości dochodzi ona rzeczywiście gdzieś tam podobno jest do hoteli w tradycyjnej wizji tego z przyczyn zapaści realnego, gdzie rzeczywiście obowiązkiem kobiety była w byłoby zawsze uśmiechniętą, aby ten mężczyzna był zadowolony tak teraz uśmiechnięci mają być albo oboje i kobieta i mężczyzn no dobrze, ale to jest myśleniem sposobu ich w to znaczy no to jest pewien, że jest pewien w ramach branżowego pewne za to pewne ramowe w Berezie ramowa wizja to znaczy, która powinna przyświecać ona oczywiście trochę jak to wizja idealna nigdy nie będzie w pełni zrealizowane mówi pan panie profesorze o pewnym zapewne inni tra, a wydaje się, że te momenty szczęścia to raczej punkty już w swej świata to znaczy generalnie ze szczęściem jest jest problem to by trzeba się zastanowić na ile mamy na ile mamy taką, jakby w Dayli mamy w sobie dość siły, aby pobić jestem człowiekiem szczęśliwym rada niech się wydaje, że szczęście, gdy jest taka, że taka wartość która, która zawsze jest nieco dalej po prostu prawda raczej opisujemy nasze młyny nasze życie za pomocą mniej zobowiązujących pojęć można sobie oczywiście wyobrazić sytuację ktoś bierze ślub i krzyczy jestem szczęśliwy ktoś zdał egzamin jeszcze nie wie co czeka jeszcze Niewiem co go czeka ktoś zdał egzamin krzyczy jestem szczęśliwy powtórzę też nie wie co docieka prawda o los dał prawo jazdy np. jest szczęśliwy, bo dali za szóstym razem 15 ma prawo obliczyć ile rzeczywiście w takich jakichś dziwnych momentach można sobie taką reakcję mnie reakcje wyobrazić, ale pochody i że one nasze życie nie jest w telefonie podporządkowany szczęściu to znaczy, kiedy podejmujemy pewne decyzje w końcu nasze życie składa się z jakiś konkretnych decyzji prawda konkretnych ludzi takich faktów, na które musimy tak czy inaczej zareagować tłumaczy nie przywołujemy domniemanej obecności szczęścia prawda rozwiązujemy mniejsze dylematy rozwiązujemy mniejsze problemy, bo to na szczęście pojawi się przy okazji to szczęście rozumiane tak jak pan to opowiedział, czyli te momenty, kiedy udało się coś zrobić albo dajmy się takie trochę pojawi się w po bodaj Soccer Sokrates był ktoś taki, który chyba spotka Olimpia Nikkei pyta się z, dlaczego tak jest szczęśliwy no bo wygrał bieg braci, z którymi wygrałaś widać wiele się czegoś nowego się do tego wygrałem tu któż to za sztuka wygrać z gorszymi i tak sobie myślę, że dobrze zdałem za szóstym razem jestem szczęśliwy, ale potem sobie myślę, ale skoro zdałem skoro się udało NATO było to w zasięgu moich możliwości, a więc cóż to za wyczyn skoro był w zasięgu moich możliwości, by w końcu chyba okaże się, że trzeba tego króliczka szczęśliwego gonić za niego chwytać znów paska prawda szukamy mamy szukać nie rzeczy, lecz szukania rzeczy prawda to znaczy i tam się też właściwa skala tym zajączek pojawia nie chodzi o to, żeby was zajączka dostać w prezencie, ale chodzi o to, żeby dogonić uwaga i chodzi o to, żeby tak gonić dobrze, żeby go nie złapać do zwrotu prawda, że sprawa jasna to także jest omówiona w egzaminach tak, dlaczego się nie nauczyłem no chodzi o to, żeby wchodzić kara gonić, ale druga zła oczywiście razem to jest także podejrzewam takiej symptom współczesnej kultury współczesnego naszego zagubienia z 1 strony nie potrafimy już tak intensywnie wierzyć w ostateczności nie potrafimy intensywnie wierzyć Boga staje matka jest Święty Franciszek w Święty Franciszek nie miał źródła problemów z pytaniem jak żyć, dlatego że ten dług, którego wielu bardzo blisko Brada, ale ten dualizm kartezjański, o którym wspomniałem ona tego Boga od świata oddali prawda stąd ni stąd właśnie musimy umieć czerpać w nie ten sens pisany dużą literą, ale tez wysiłki musimy umieć czerpać z tak powiem z naszego ludzkiego świata i tutaj rzeczywiście rzeczywiście ta kondycja jej kondycja prezentuje się dziś nieco inaczej, ale tuż tuż powtarzam jesteśmy bohaterami i sale tyrolskich mdłości którymi jednak ten świat doczesne coraz częściej smakować potraw tak jakby wynalazek społeczeństwa konsumpcyjnego jak pan pójdzie do centrum handlowego to banda zobaczy jedynie ludzi, którym smakuj życie tam nie mają wejść prawa wejść ci, którym życie nie smakuje, czyli centrum handlowe miejsce szczęśliwych ludzi ja nie wiem czy szczęśliwy w każdym razie ludzie, którzy dają się pochłonąć przez tę rzeczywistość tych tych miejsc po prostu granatowe piękne w pewnym sensie, że to, bo proszę zobaczyć, że ktoś tu jakąś taką wielką dziurę w 2 i szuka czegoś brakuje i to, a ci po prostu chwytają to co jest i potrafią się tym rabować część, bo carpe diem tak, chwytając chwile w Boże ty wiesz te haseł siebie jak wcześniej, żeby umieć żyć chwilą rzeczywiście w społeczeństwo konsumpcyjne na taki model życia stawia oczywiście w związku z tym pojawiają się pewne pewne pytania, bo to da się dobrze słyszy wszyscy sobie jeździmy do centrów handlowych jak biegamy gramy źle szkoda konsumujemy w tutaj zawsze pojawia się pytanie jak w takim świecie masie demokracja jak w takim świecie mam się pewnym wartościom demokracjach właśnie doborowa, a tam demokracja, czyli i tutaj jednak remont w piśmie ostrzegają, że właśnie ta Taurona konsumpcyjnego życia ona może się odwrócić przeciwko samemu temu życiu nagle możemy sobie zafundować jakiś polityczne piekło prawda, w które które nam to tę możliwość smakowania życia odbierze prawda, dlatego że powtarzane jeszcze taką niedobrą cechę w tego konsumpcyjnego modelu życia jest unikanie problemów prawda nie wiedzieć jak tworzenie takiej rzeczywistości, w której tych problemów nie ma w szczególności latem to będzie taka filozofia zataił wszech obecnego konformizmu prawda lepiej jeszcze zgodzić, a jeżeli nie zgodzić po prostu brak danych tutaj tutaj tego rodzaju ryzyko może nie może być w pełni obiekt, czyli kończymy, ale z Arystotelesem, bo tak sobie myślę, że jeżeli za bardzo przykręcił śrubę no to ludzie się buntują potem właśnie z tego świata wartości przechodzą do świata konsumpcji co z kolei prowadzi znowu do przykręcenia innej śruby i tak w kółko albo zbyt rozpasanie i albo zbyt konserwatywni, a poszukujemy tego złotego środka w itd tak jak zawsze powtarzam, że nie tak łatwo nie tak łatwo poprawiać tych ojców filozofii także tutaj ja się z pana diagnozą zgadza dlatego wre, ale tutaj ten umiar dziś rzeczywiście jawi się jako inny jak najbardziej pożądany tyle tego, że oczywiście Unia ma to do siebie, że jest nudne prawda i dlatego nigdy umiar w Timesie wydano nigdy no i mądrzy ludzie mówią, żeby nigdy nie mieli mówić nigdy, ale Otóż wydaje mi się że, że umiar też jeszcze tylko jak by taką taką formułą chwilową dlatego, że ma wiele na to wskazuje w każdym razie, że i jest nas jakaś potrzeba jednak przeżyć czegoś ekstremalnego prawda i tutaj za długo w tej letniej temperaturze nie wytrzyma no właśnie nim mieliśmy premiera, który chciał ery całe społeczeństwo przekupić letnią wodą i nie w kranie i nie udało się po prostu prawda suweren wybrał taką opcję jednak bardziej wyrazisty biblijną oby był zimny albo biorąc nie zasilać w skali Apgar tak tak dokładnie da się premier nie czytał w hagiografię zapomniał i tutaj suweren jednak właśnie postawił na wodę zdecydowanie gorąco, bo w dla jednych gorąco padły w drugiej aż za dużo gada dla mnie akurat była zimna raczej ci i tak na zmianę panie profesorze to podobno zdrowie, ale służy tak zimne gorące kąpiele tam do Dudy toastem nie chcemy dzisiaj tej kwestii politycznych lat, a poruszać, ale być może to podziała jakoś odświeżająco to doświadczenie dla naszego społeczeństwa no i więcej pytań niż odpowiedzi, ale chyba trochę na tym polega nasze życie myślę sobie no bo cóż, by się stało, gdyby pan już udzieli wszystkich odpowiedzi no tak to znaczy aż o odpowiedź jest wtedy filozoficzna, kiedy staje się źródłem kolejnych wyborach po prostu granda w odpowiedzi, która zabija pytanie jest odpowiedzią jest złą odpowiedzią prawda to jest odpowiedź jest bowiem śmiercionośna po prostu bada także jeszcze inaczej im więcej im więcej pytań im więcej odpowiedzi tym wznosimy się wyżej a kiedy znajdujemy się wyżej przybywa miejsc, w których u nas nie ma prawda przybywa, jakby detal w tej chwili siedzi w tym studiu Lotto nie tylko nie ma tam, gdzie pan w tej chwili siedzi prawda, a pana nie ma tam, gdzie się w dłoniach na tym koniec ta przyczyna daje, ale się wzniesiemy się odniesiemy to i nie ma nas w Madrycie i w Paryżu prawda ponosili tak to może lepiej nie pytać sum, bo to też jest taki w 2 Adela korporacyjny model życia ad hoc też to nie pytanie będzie częścią tego modelu co coś się nam filozofom niezbyt się podoba bardzo panu dziękuję panie profesorze dziękuję bardzo prof. Roman Kubicki z Instytutu filozofii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu był państwa i moim gościem informacja Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością czuwał Krzysztof
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA