REKLAMA

Zaginione książki Katarzyny Kasi - Marek Aureliusz "Rozmyślania" (powtórka)

To co najlepsze w Radiu TOK FM
Data emisji:
2018-12-31 17:00
Prowadzący:
Czas trwania:
37:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Audycja Analizy, Agata Kowalska przy mikrofonie. Zgodnie z zapowiedzią znów ruszamy z naszym cyklem zaginione książki dr Katarzyny Kasi, która jest w studiu, dzień dobry, dobry wieczór państwu, filozofka, publicystka "Kultury Liberalnej". Najpierw mówiłyśmy o "Szczelinach istnienia" profesor prof. Brach-Czainy to taka pierwsza odsłona naszego cyklu, wróciły do pani te "Szczeliny istnienia" po naszej rozmowie, Rozwiń » oddał ktoś? Nie, nie wróciły, ale za to ja oczywiście pożyczyła swój egzemplarz natychmiast, ale wrócił. Znowu? Tak, bo przyszła do mnie taka moja bardzo, bardzo lubiana studentka, która powiedziała, że słuchała naszej audycji. 

Wtedy wycięto przecież musi pani przeczytać natychmiast zaczęły się pani nauczyła od ostatniej rozmowy, ale oddała, a nostalgia jest kochana i przyniosłam książkę książkę wynalazek jest wydawnictwo dowody na istnienie zapewniała, że dokonało dodruku po naszej audycji i książka wróciła do czego dowodem na istnienie wrak tajne będą znowu w księgarni i tak w taki jest w UE nic na to, że to jest 1 z książek, które pani zgubiła czy też oddała nam na zawsze niechcący dzisiaj rozmyślania Marka Aureliusza w kału pożyczyła pani książka z tą książką taki problem to jest głębsza historia, ponieważ byłem ja mam kilka takich książek w życiu, które uważam, że trzeba czytać regularnie raz na jakiś czas trzeba sobie przypomnieć, kto dobrze robi na głowę i linii jeśli chodzi o te rozmyślania tu mam od wielu lat przykład w 1913 roku przykład W euro wydane w bibliotece klasyków filozofii np. jakoś nigdy nie czułam potrzeby, żeby go komuś wciskać natomiast potem w USA pojawił się kilka lat temu znakomity nowy przekład rozmyślania autorstwa dr Krzysztofa Łapińskiego i nagle ta książka w nowej odsłonie stało się jeszcze lepsze znacznie bardziej współczesna przetłumaczona na w sposób znakomity ja muszę powiedzieć, że się czuje czasami nie chodzę po księgarniach i szukam tego wydania najnowszego rozmyślanie jak bohaterów takich firm z Melem Gibsonem teoria spisku i tam mieć do czynienia z historią człowieka, który został tak neuro lingwistyczne zaprogramowany przez CIA czy jakieś inne gminy agencyjne siły, że muszę raz dziennie kupicie egzemplarz buszującego w morzu innych miast czuję trochę takich scen bohater został neuro lingwistyczne zaprogramowane, ale ich, bo kupiłem już 6 egzemplarzy tego nowego przekładu własny Krzysztof Łapiński do rozmyślań Marka Aureliusza i wszystkie je z własnej woli rozdała to znaczy nie było także odkryłam brak na półce jak zawsze były jakieś osobach, które bardzo po prostu czułam, że musiała dać te właśnie konkretną niezwykle ważną dla mnie książka jest tego nie widzą, ale pani dr Katarzyna Kasia nie ma przy sobie książki w tym momencie brzemieniem ma książki tak rozumianej tradycyjnie, czyli papierowe nie mam, bo Wolf przez to moje rozdawnictwo stanęłam wobec sytuacji, w której mogą się włączyć się wrócić do tłumacza, prosząc go Hans Hill Holder radio własnych, a w księgarni kolorowa niż grono mniejszych, ale od razu państwu powiem, że jeżeli goście chcieli SZ wielokrotnie wirusów rekomendował, kiedy mnie betanek jest najlepszy prezent na gwiazdy oczywiście rozmyślanie Marka Aureliusza w przykładzie Krzysztofa Łapińskiego, nawet jeżeli chcielibyście zrobić czy to się nie da to już było w trzeszczy w 4 księgarniach w tym tygodniu i w tym przykładzie rozmyślań niestety nie dostanie tablicę reklamową, ale znowu liczymy na bruk tak bardzo trudnym 2 lipca 2 zmienia się tego, że audycje o ruch księgarski hałdą Hibner brat Zygmunta w no dobrze zajmiemy się sama kim Aureliusz Emilia od razu mam problem z tytułem rozmyślania, gdzie te rozmyślania, że w tej książce odnajdują skoro tutaj będzie można pobiec wszystko Marcus Solorz niż to, że 8 zastanawia nad na tym co ma powiedzieć, że jest wręcz przeciwnie stawia ostre zdecydowane tezy to wszystko ma w wewnętrzną logikę tworzy całość i Anna miejsca na rozważania i zwątpienia tam po prostu nie znalazłam, bo to jest z tym tytułem jest taki jest bardzo charakterystyczny wokal dla tekstów starożytnych, że w LM tak jak sztukę starożytną znamy z jakichś resztek kikutów i ruin tak samo filozofii znamy przeważnie z fragmentów nie bardzo niewielu jest taki filozof, który dorobił się do naszych czasów zachował formy, która pozwala nam obejrzeć w całości, nawet jeżeli chodzi o tych, które widział mamy najwięcej z nich np. Platona to też najprawdopodobniej to co najważniejsze wpłaty nie śmie pozostanie przed naszymi oczami zakryte na wieczność, ponieważ to była wiedzy ezoterycznej przekazywana wyłącznie ustnie tak samo z Arystotelesem też to co się zachowało naszych czasów stosunki z okręgówki zaledwie tego wielkiego naprawdę o wiele większego systemu zawsze wykładam starych czasów starożytnej i mówię szkoty o filozofii kryzys Piech, który ponoć był autorem 7 set dział HR nie zachował się żadne to mam w sobie taki smutek w Środzie Marka Aureliusza sytuacja wygląda inaczej niż autorem 1 dzieła ani to dzieło jest bardzo szczególna, ponieważ ono jest złożone od razu taki fragmencik mówiono ma pewną spójność, ale w niej spójność charakterystyczne dla takich typowych traktatów filozoficznych od początku do końca mamy jakąś historię opowiedzianą czegóż myśl przeprowadzono sąd ewidentnie pisane tak dla siebie notatki i LLM dlatego to dzieło przyczyną było przechowywane przenoszony przypisywane popełniono błędy przy przepisywaniu odnotowano jedni wytłumaczeniem to na papirusach czy na tabliczkach czyje konto osoby zapisywał Włosi jak to potem został przypisany nie zostały przetłumaczone na łacinę jak to potem było tłumaczone czy z greki czy czysty z tego przykładu łacińskiego, ale także to też jest, toteż jest skomplikowane i tytuł nie nie został nadany przez samego cesarza, bo to jest to wiemy, że LM, a raczej w samym właściwym tytułem książki do siebie samego i teraz myślenia jest coś co opóźni się przyjęło w tradycji filozoficznej po prostu tak tak zostało w pewnym sensie, ale nawiązują zatytułował edycji to by się mogło nazwać analizy pewnie MSW, czyli do siebie samego dnia, a nazywa się akurat akurat rozmieszczania, ale ten drugi człon jest bez wątpienia ważniejsze to znaczy to jest do siebie samego i ten surowy ton wtedy, jeżeli zobaczymy też do siebie samego moim zdaniem jest usprawiedliwione znacie, gdybym usłyszał czy nie ktoś tak do mnie, mówi że ja mam coś robić tak jak tak jak on tutaj nakazuje NATO to wzbudziło mój upór nad być może ości upór, żeby wszystko zrobić tego nie to co dziennikarze natomiast kiedy czytam jego książkę, którą ktoś piszą do siebie samego to myślę sobie trochę o tym, jako takich małych żółtych karteczkach, które się przykleja w, żeby pamiętać o różnych rzeczach i te rzeczy, o których ma pamiętać cesarz rzymski Marek Aureliusz to są rzeczy fundamentalne, bo ma pamiętać o tym, że być dobrym człowiekiem, żeby być wyrozumiałym dla innych ludzi ale, żeby się ich opinia przesadnie przejmować, żeby robić to co do nich należy i t d . i t d . jest takie trochę notatki o tym, żeby neon, żeby zachować w życiu pion i myślę, że jeżeli czegoś można od Marka Aureliusza nauczy się to na pewno nie jest jedyna rzecz to to właśnie tego, żeby się nie bać takich sobie rzeczy pozornie oczywistych notować od czasu do czasu gdzieś na marginesach naszych kalendarzy FM coraz częściej ludzie używają telefonów zamiast kalendarzy, ale nawet w telefonie ma funkcja no to technika i tam zawsze też taka notatka może się przydać warto pamiętać, że jeśli zapiszą się państwo bądź dobrym człowiekiem to obok warto napisać co to znaczy być dobrym człowiekiem, bo inaczej możemy przez lata różnie to rozumieć i dostosować do sytuacji, ale Marek Aureliusz jednak stawia bardzo w ścisłej definicji tego co to jest cnota co jest dobrem co jest złem co w ogóle nie mieści się w tych kategoriach i właśnie Cepelii, czyli kim miałby być ten cnotliwy mąż dobry człowiek, więc nowy cały system wg mnie jednak stworzył i to też ciekawe, że podział, ponieważ na 1 z moich wątpliwości, bo w tam wiele jest mowy o byciu dobrym w o osobliwym właśnie, a jednocześnie jestem ogromnie dużo pogardy dla posta w odmiennych i teraz, kiedy wiemy już, że tekst jest do samego siebie to możemy to uznać, że jest to ich swoisty ton samo dyscyplinujące on Moore być może ta centralka pogarda jednak dla Blandyny uleganiu rządzą w plotkarskich Wojtek daj tek dalej jest przypominanie sobie, czego robić nie należy ani ze stosowaniem innych słabszych głupszych gorszych patriotów widzę takich spływów wyrażała zawsze wie, jaką dopisał, że przykładem takich bardzo na życie codzienne to znaczy każdy z nas ma w życiu takie sytuacje, kiedy zachowamy się także potem wychodzimy i czujemy pewien rodzaj niesmaku, ale i zazwyczaj w myśl w większości wypadków myślimy sobie, że źródłem tego niesmaku są inni ich zachowań oraz Marek Aureliusz obejrzeć Super odważną, bo mówi aha, ale może to jest także to jacyś zrobiłem nie tak i te notatki w dużej części są właśnie o tym co znaczy on mówi Rz, kiedy w księdze drugiej po tych podziękowaniach długich których, który składa się księga pierwsza pisze na początku Samem dobrze skoro Świt napomina samego siebie napotkamy człowieka wścibskiego niewdzięczne go aroganckiego podstępnego zawistny go samolubne go nie mówię o nikim poza sobą samym graczom mówi pycha no popatrz na siebie szarym człowiekiem będzie się mierzył przez cały dzień doku w zaraz wrócimy z rozmową dr Katarzyna Kasia filozofka publicystka kultury liberalnej współwłaścicielka, ale była właścicielka 6 różnych egzemplarzy rozmyślań Marka Aureliusza w studiu audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie znam stolica czas dr Katarzyna Kasia filozofka publicystka kultury liberalnej i 1 papierowy 1 elektroniczny egzemplarz rozmyślań Marka Aureliusza na dodatek każdy egzemplarz z innym tłumaczeniu zrobiłyśmy eksperyment przed audycją sprawdziliśmy Night zmienia się myśl cesarza Marka Aureliusza zależnie od tego kto jego słowa tłumaczył i chyba rzeczywiście głównie zmienia się to jak my tę myśl rozumiemy w ani to co samo imię miał w głowie, kiedy w co pisał w taki jest mi przykładami i to też jest bardzo ciekawa wizja to muszę powiedzieć, bo to,  że myśmy tak długo mieli 1 jedyny przykład rozmyślań z 1913 roku przykłada się starzeją jak wszystko idzie po to, się bada różne np. myśli filozofów starożytnych, żeby też nowe przekłady tworzyć, ale i w Polsce jesteśmy straszliwie zapóźnień, jeżeli chodzi o psie, ale tak potwornie potwornie to znaczy wtedy,  kiedy mamy już naprawdę kilkanaście przykładów niektórych dzieł winne innym językiem w Polsce cały czas mamy np. 1 i bazujemy na przykładach z dniem Platona część dialogów płatków można w dwudziestoleciu międzywojennym tuż po wojnie Witos to jest bolesne ponieść tę strunę taki moment Scott przekłady dzieł niczego przepiękne modernistyczne przykładem no ale same tytuły nastręczał trudności w Chinach okaże się zupełnie zmieniła język zmienia, jeżeli mam na rozliczenie z niczego nie wczesne rozważania to co to znaczy nie ówczesne rzeźnie zapóźnienia NATO, choć też sunie na czasie, ale bywa też nazwę rozważenie na czasie to do bardziej adekwatne i to właśnie zawsze, gdy w tłumaczeniu zatłoczenie studentom zaczyna się w tłumaczenia tłumaczenia i dzieci koszt takiej próby wyjścia z tego archaiczny język także to to trzeba robić trzeba te tłumaczenia odnawiać, gdy potrzebna jest wydawanie pieniędzy to 3, ale też jest to rzeczy, jeżeli jest to zadanie bardzo jest skierowany do odważnych, bo można się z Paryża, że wszyscy skupili się głównie na krytyce odejścia od tradycyjnego w zlotego do tego się przywiązali znaczenia, bo czasami jest tak, że to łączny staż jest lepszy niż to nowsze tytoń w powoływać się przed w przypadku poważnego dialogu Platona tak było, że wystarczy tłumaczenie jest lepszy niż na dobry wracamy nie zachodzi w politykę wracamy do drzwi z Big cesarza Marka Aureliusza, który jak już uzgodniliśmy też części pisze dla siebie do siebie wręcz ostro, ale głównie przemawia do własnego sumienia w ten ma myśli mam taką rozmowę taśmy poprzednio o szczelina istnienia profesor bracia inny, która namawiała do przyjrzenia się życiu do śledzenia rzeczywistość śledzę na siebie w tej rzeczywistości, ale też różnych codziennych zdarzeń i to mam wrażenie jest bliskie obydwu filozofom, ale i z PIT w całkowicie ich różni to określenie tego co jest warte przytoczenia się co jest tym życiem, które mamy śledzić Marek Aureliusz o zakupach zmywaniu sprzątaniu i tego typu krzątaninie nie wspomina jest cesarzem rzymskim, a chwilę później w jasno wyznacza leków o zwrot VAT wynikająca z wojennej o nich też nie wspomina, gdy jest ważna dla mnie w tym tych drzew, ale on w ogóle Elon to nie jest pamiętnik znaczy to widać być może to jest pamiętnik przepraszamy, że są takie opisane właśnie te poruszenia duszy, którą on ma ale kto jest także, jeżeli pomyślimy sobie jak na taki tekst odnaleziony napisany przez cesarza rzymskiego mogli sobie ostrzyć zęby historycy starożytnego Rzymu do nich musi być srodze rozczarowani, bo nie ma nic o tym, kampania wojenna, którą bracia wprowadził sporo tu nie ma nic o jego decyzjach politycznych, a przecież on podzielił to on dokonał podziału Rzymu na 4 wielkie części tutaj nie ma nic o tym, rozwiązywanie problemów z tym się borykała się pójść sporo bunkier do Marek Aureliusz panował to istne plagi spadły na imperium Romanum co trudno się dziwić, bo bardzo duży, że imperium to był GI el on o tym nie pisze czyni, ale jeżeli odpowiednikiem krzątaniny dla Marka Aureliusza byłoby zdobywanie nowych ziem albo bronienie tych, którzy już posiada stan tej krzątaniny nie ma już zdecydowanie mniej też myślę podejmuje taką decyzję, żeby o tym nie pisać po pierwsze, dlatego, że w tenisie to notatki mają być na nich tylko odskocznią znaczek z takim w ślepą próbą zrobienia tego co on bardzo postuluje w tej książce, czyli taki los odnalezienia się w sobie samej znaczy ja noszę w sobie samych odnaleźć się temu to moje źródło spokoju i poczucia harmonii tego, że wszystko jest takie być powinno w życiu tylko mogę znaleźć tylko w sobie, ale w nieco większe z tym LM w codziennym życiem jego trudami no dobrze być może te trudy cesarskie były troszkę inne niż trudy w nas w 2001. wieku w Polsce, ale wciąż jest on od doniesienia odnosił mam oczywiście takie podejrzenie, że to jest, dlatego że wielu może rzymskiej z bogatego rodu o tym, myśleć nie muszą nie do końca, ponieważ ja mam taki ulubiony cytat jest cytuje znalazła choć, kiedy Marek Aureliusz pisze tak przed świtem, gdy Budzisz się niechętnie mienia pod orędziu budzę się do dzieła człowieka w, dlaczego więc jestem niezadowolony skoro staramy się czynić to w imię, czego istnieje pojawiłem się na świecie czy do tego został stworzony, by wylegiwać się grzejąc się w posłaniu Ależ to jest przyjemniejsze mówi Marek Aureliusz markę chorych, a Marek Ryś odpowiada, więc dla odczuwania przyjemności zostały zrodzone całkowicie dla poznawania niezależne działania nie widzisz roślin wróbli mrówek pająków pszczół robiących to co im właściwe na swoją miarę wspólnie wnoszących ładu świata ponadto nie chcesz robić tego co właściwe człowiekowi nie będziesz to działanie zgodne ze swoją naturą i Marek Aureliusz znowu mówi Aleś należy też czasem przystanąć i on odpowiada należy je tak mówię nałożyła na pomiary natura nałożyła też na jedzenie i picie jednak wychodzić ponad miarę ponad to, czego potrzebujesz korzenie w działaniach tu pozostać poniżej możliwości nie miłuje siebie, gdyby tak było miło być inna, który swoją i zamiar, czyli on Witek jak wybrano masz mówić jeść na taki punkt, gdzie on jest na metę poziomie bądź nie mówią o tym, o czym pisze bracia i na, ale jak widzę to ścieranie łóżka to szczerze mówiąc widzę ten tapczan, który brał cię na psy szczeniaki, na które trzeba opuścić, a jeszcze jedno ani zdrowia w tym momencie z 1 cytatem pokonał mnie w 2 kwestia, bo 1 to zwrócenie uwagi na rzeczywistość codzienną, a druga jednak na złapanie rozmyślania na słońcu są dyskusje za ich rozliczenia tej Bart man ma taki moment właśnie takiego soli rokiem rosną w samym sobą, ale właśnie temu tak no mówi, kiedy rano wstaje z łóżka trud nie robi tego wcale z ochotą nie ma w tym niczego dziwnego i naprawdę od lat pytam moich studentów czy gdyby rano pierwszą myślą ich po przebudzeniu było powiedzenie sobie budzę się do dzieła człowieka to czy toby ich raczej wynosiło zdobył w kadrze tych sprawach, żeby się zakopywali pod kołdrę zachowali się razem z głową, bo dla mnie to jest raczej zachętą do tego drugiego nie oni przeważnie też, że jakoś nie widzą specjalnej zachęty do wstawania w tym dziele człowieka, ale dalsza część tej argumentacji nie przekonuje, bo mówi pan tutaj w zobaczy jak masz jakąś przyjemność mieć to jest też natychmiast gotował w ogóle zadowolona tak będzie Super będzie świetnie natomiast nie jesteś zrobiony człowieku tylko do tego, żeby leży mi przyjemności co do tego, żeby działać i tak naprawdę, by z tego działania nie będziesz sobą nie będziesz siebie realizować będzie zrealizować tego potencjału, który w sobie masz tak naprawdę się zmarnuje aż i to ty będziesz cierpieć Poświat sobie poradzi bez ciebie umówmy się do odnowy na ty jesteś cesarzem rzymskim to świat sobie jakoś da rady zastąpić tak nie ma ludzi, których nie da się jakoś zastąpić prędzej czy później niektórych utrudnień, których pewnie łatwiej, ale on mówi ci swoją naturę twór natury jest działanie i po dziesiątej dalej przy w tym fragmencie Opoczno ludzi, którzy mają jakąś pasję Opoczno rzeźbiarza, który kocha rzeźbić i czas przestaje liczyć wszystko się przestawić, żeby skupiony na tym 1 zajęciu popatrz na nauczyciela, który kocha uczyć pobożny wytrych, który realizuje swoją pasję i Zobacz to działanie może być czymś wspaniałym czymś co ci daje wielką siłę i jest dla ciebie nawet ważniejsze niż jedzenie niż spania w tym jak myślisz o tym, że ludzie się do dzieła człowieka też pomysł o tym w swoim własnym dziele, do którego się Budzisz i to tak może dać napęd, chociaż oczywiście jest to także ciśnienie znajdę w tym momencie, gdy fragmentu, ale to powtarza się po wielokroć w rozmyślaniach, że tą najbardziej wskazaną w stałym celem działania co sprawy publiczne, a właściwie powiedziałbym inaczej Nitras po same sprawy publiczne ile koegzystencję z innymi ludźmi to znaczy ty tutaj bardzo mocnej ten wątek społeczny to znaczy można powiedzieć, że on od kiedy kiedyś zastanawiał nad tym jak należy działać w bardzo zwraca uwagę na innych ludzi, ale w takim taki jest jestem pewna ambiwalencja to znaczy z 1 strony zwracam uwagę na to jacy są Indianie są dla mnie ważni i powinnam ich wspierać powinnam ich słuchać, ale nie mogę z drugiej strony za bardzo się przejmować np. tym co mają Midas albo co mi zarzucają albo tym, że się zachowują inaczej niż ja bym chciała, żeby się zachowywać było elity z bardzo mocne przekonanie tutaj wpływ ma ona siebie samą inercja robi na to co ja myślę natomiast, jeżeli i, że każdy człowiek tak działał w do tych więzi społeczne będą dobrą nie będą dowolna spotu loginów w momencie, kiedy chce kogoś na siłę uczynić lepszym człowiekiem nigdy z tego nic dobrego nie wyjedzie 1 co mogę zrobić to akceptować ludzi takim, jaki jacy są ją też tutaj pisze w pewnym momencie, że już z każdego staraj się wybrać to co w nim najlepsze znaczek spotykasz człowieka to pomysł, by czuć się w kluczyku podoba zastanów się, jaka chce, żeby było wasze relacje i inni i wtedy też będziesz wolna od takiego narzekania na ludzi nie będzie się tak dawał łatwo obrazić niż firmy Sato brano powiedziała coś głupiego, ale zasadniczo lubią go za coś zupełnie innego tak każdemu się zdarza mi też się zdarza przecież mnóstwo mnóstwo głupich czasem przykrych rzeczy i jeżeli ktoś się tym bardzo przejmuje to tylko nakręca taką spiralę, która właśnie uniemożliwia kontakty w społecznym już nie możemy się więcej dogadać w ciekawe słowa w ustach pisarza cesarza rzymskiego imperium rzymskiego, które mnie miłością do innych jednak nie pałał no dobrze to takiemu k Zychla 21 ze stron mieszanie zaciekawiła czysto jak inni jak Marek Aureliusz rozdziela Ming można być pewne obszary życia człowieka czy czy społeczeństwa są te którymi zajmować się warto jak właśnie jest przyglądanie się sobie zajmowanie się też sprawami publicznymi, ale są ta takie, o których on pisze tak w i tu wymieniać cierpienie ubóstwo choroba, ale też zdrowie bogactwo sława w szczęście wszystko to na równi przypada ludziom dobrym i złem, bo nie jest ani piękne ani brzydkie nie jest, więc ani dobre ani zła i znają się czy to nie jest pewna wygoda oddzieleniu pewnych sfer życia on, na które nie ma się być może wpływu w i nią i ich nie oceniania, ale też nie w nie zmagania się z Gminnego od od osób odsunięcie kwestii ubóstwa choroby cierpienia od siebie myślę, że to jest raczej tak żona Emily odsuwamy na pewnym poziomie z szóstego poziomu, do którego możemy pomóc, do którego mamy na coś wpływ warto się tym zajmować i szczerze mówiąc to może być czasami tak się domyślam się jeszcze przypominam sobie z obecną trasą napisał o Marka Aureliusza Vogla stolicy śmie o innych to może być potraktowane jako taka filozofia bardzo egoistyczna to znaczy skupią się na sobie nie widzą dalej niż koniec mego własnego nosa, a to nie jest tak również te więzi społeczne są dla mnie też konstytutywna to ja żyję w świecie społecznym jak ten świat współtworzy, więc nie jest także ja odrzucam wszystko co jest poza końcem mojego nosa wręcz odwrotnie ja w tym partycypuje, ale świadoma swoich własnych możliwości w celu zwróćmy rozmową dr Katarzyna Kasia filozofka publicystka kultury liberalnej i Marek Aureliusz jego rozmyślania z nami w studiu po informacjach wracam kondycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie donosu docencie dr Katarzyna Kasia filozofka i publicysta kultury liberalnej i przyglądamy się czytamy Ross rozważamy Anny w tutaj książkę Marka Marek Aureliusz rozmyślania w 2 różnych tłumaczeniach coś się tłumaczenia inna dostępność tekstów, chociaż moim zdaniem to stara, o którym pani doktor już tak trochę krytycznie się gada też jest całkiem zrozumiała np. taki fragment na nie państwo jest mamą czy zliczyć te umknie, ale państwo ta myśl filozofa można bez przymusu użyć największym spokoju ducha chociażby wszyscy krzyczeli co im się zechce i chociażby dzikie zwierzęta rozsypywały, gdy członek KIO otaczającej Giotto powłoki no proszę spojrzeć w całkowicie rozwoju całego właśnie w ale Turcja snem to jest jakiś kontrast między między wreszcie do marki Mariusza i coraz bardziej dochodzę do wniosku, że nie ma tak naprawdę po nim to samo znaczy może się zastanowić wreszcie namówić medytuje kontempluje codzienność taktyka fenomenologii jak codzienności PRL Marek Aureliusz mówi, a jestem jeszcze mniej jeszcze tego poletka jest mniejsze ponownie patrzy na ten tapczan nie patrzy na te dni nie kontempluje zmywania naczyń tylko jeszcze się co śni o krok do tyłu wejść w głowę w głąb siebie w głąb tak i zastanów się właśnie na tym jak to funkcjonuje aż w tym świecie to są takie tiki bard styka auto auto analiza tak naprawdę to co on robi on się zastanawia nas to na tym co może powodować niezadowolenie to, czego jestem niezadowolony pyta siebie Marek Aureliusz nierówny skład najczęściej z tymi zadowolony z powodu niegodziwości innych ludzi boi no myślę, że każdy z nas tego doświadcza, jeżeli pomnożymy razy 500 to może będziemy mogli sobie wyobrazić jak to wygląda w przypadku cesarza rzymskiego na USA co powoduje niezadowolenie niegodziwość innych ludzi no ale on mówi tak no dobra to w takim razie muszę pomyśleć tak po pierwsze, te istoty rozumne, do których także należy są zrodzone dla siebie nawzajem czy jesteśmy dla siebie tutaj nawzajem na tym świecie po to, żeby się wspierać nie, żeby się zwalczać po drugie, cierpliwość jest częścią sprawiedliwości to strasznie ważne, że nie ma sprawiedliwości bez cierpliwości to znaczy, że nie wysłucham innego człowieka nie zaangażuje swoje uwagi sztuce inną osobą mam do powiedzenia to nie do sprawiedliwego osądu cierpliwość jest potrzebny nie musi poświęcić swój czas i swoje zaangażowanie w sprawie innej osoby może się wtedy okaże się to co się dzieje to w cenie z powodu niegodziwości tylko np. nieporozumienia promuje właśnie nie zgadzam się cierpliwość w związku z tym było już po różnych znaczeniach n p . np. mówiono osobnymi językami dokładnie byłem bardzo nas uważać, by coś innego taki to też może wynikać z tego, że w ogóle w języku mamy ten problem z komunikacją czasami bardzo często przeważnie słowa dla każdego znaczących trochę innego bardzo rzadko jest także ludzie się spotykają po raz pierwszy w życiu się w siadają sobie w dobra to teraz ustalamy słowniki tak zdefiniujemy co dla ciebie znaczy miłość dla ciebie znaczy dobroczynności znaczy strach nie robimy tak, a może powinniśmy tego zaczynać kolejną decyzję trwałyby strasznie długo w ich możliwości głowy w szkolne rzeczy jest taka, że przecież ludzie popełniają błędy w sposób nieumyślny to to, że ktoś popełnił błąd co nie znaczy, że chciał popełnić błąd może być także coś do tego błędu doprowadziło, że rzeki splot negatywnych okoliczności zewnętrznych sprawił, że w parze osoba zachowała się taka nie inaczej i na koniec jak żadna z tych myślicieli pomaga to Marek Aureliusz mówią technik głęboko pomyśl sobie jak wiele spośród tych osób krycie denerwowały albo postępował niegodziwie wobec swoich bliskich ci posłusznie żyje i co dalej się wkurzać na tych ludzi, którzy już nie żyją, którzy już nic nie zrobi nie zrobił, z których już po PiS został przecież nie i pomyśl sobie, że żyje i że to weźmie wszystko w szerszej perspektywie to naprawdę te drobiazgi te kłótnie to niema ku żadnego znaczenia ich też ja wiem z drugiej strony, że z tych kłótni z tych drobiazgów częstość nasze życie składa się aż po to, czasami taki krok wstecz tiki taka szersza perspektywa może mi się wydaje mi pomóc, ale Marek Aureliusz równych mistrz nie pomaga to pomysł albo patrzy się Button w nocy albo po śmierci się dzieje coś co by po nie mówią o nieśmiertelności duszy o tak w stolicy są bardzo radykalni w swoim materializm marskość rozpadu NATO my takiej i teraz też, że rozpadnie taki też się rozpadnie, więc pomysł, by o tym, że świat jest wspólnotą Obywatelską, że wszyscy w tym jesteśmy razem i że rozważań roztrząsanie tego, kto się zachować jeszcze dziś niegodziwości właśnie niewłaściwego zdania czy powiedzenia czegoś nie tak to w taki szerszej perspektywie tak naprawdę nie ma sensu, jeżeli przełożymy to on na gniewem dyskusje polityczne tak polityków przeciwnych obozów, którzy się zwalczają dziś w gruncie rzeczy teoretycznie, że świat jest wspólnotą Obywatelską wszystkim nam powinno zależeć na tym samym Pini te kłótnie w perspektywie, jeżeli mamy opatrzność albo atomy są kompletnie bez sensu Touch, czyli połowa ramówki Radia TOK FM poseł Ewa tych samych Romów CFM w zamożności czy atomów Wójcika mec Marek Aureliusz sądziło rzymskim Senacie w takim razie dobra wieś ma jedno jedno sprawę, dlatego że jeśli mnie MD di Siena dzięki takiej mnie książki podstawy filozofii albo gdy jakiś deal z definicji w króciutkich to stoicyzm jest opisywany dosyć brutalnie jako postawa nic wręcz wroga po żądaniom emocjom rządzą wszystkiemu co cielesne są też nic na takie u nich uchwytne 1 ile to jest prawda ana ile to i jeśli tak to dlaczego to znaczy, dlaczego to co cielesne i NN i też takie psychiczne to nie innym mało warte co nie jest do końca tak nikt nie miał wrażenia, bo stoicyzm jest oparty na powiem tak materializm stycznej antologii stres przepraszam asyst oraz, że Allen w, o co chodzi chodzi o to, że w stolicy są tu zdania, że wszystko jest materialny wszystkie zbudowane z atomów i w związku z tym wszystko cielesna, czyli ten nie może być doktryna wyroby z jakimkolwiek momencie zakłada pogardy dla ciała wszystko jest z ciała zrobione nawet dusza jest natchnieniem, ale ta trauma z boiska jest jak najbardziej fizycznej naturalne też zrobione z atomów i co więcej w LM można powiedzieć, że ona jest globalna znasz to tchnienie jest też czymś co napędza cały świat nie tylko pojedynczego człowieka i jeżeli mamy ciało to co jest ciekawą Marka Aureliusza tu mamy i tylko ciało dusza, ale mamy jeszcze rozum i te 3 elementy składają się na tę całość, którą jesteśmy no ale każdy z nich rozważa rozum jest głównym bohaterem tej książki zrozumieć głównym bohaterem tej książki buty są rozmyślania o tym nie są doświadczenia, bo zazwyczaj źle, ale nie pisze o przeżyciach emocjonalnych noś cielesnej pisze jeszcze go rząd chce zlecić, ale rząd, a w stolicy zakładali w ogóle, że tym co może powodować cierpienie no i jest są nasze efekty są nasze emocje i wyzbycie się ich w tym sensie n p . o którym się Marek Aureliusz jest potrzebna, dlatego że nam było lepiej żyć WDT jest także ta filozofia też koło filozoficzne, które gdzieś tam zaczęły się jeszcze starożytnej Grecji w epoce hellenistycznej, a potem funkcjonowały w początkach istnienia imperium rzymskiego wybór szkoły bardzo praktycznej filozofii było wszystkie starał się odpowiedzieć na pytanie o to jak sobie być szczęśliwym i odpowiedź stolików jest właśnie taka jak być szczęśliwym, gdy strzelali w Chełmnie będzie uczone latami odpowiada na pytanie jak być cnotliwe LM był okropny to zniechęcało do filozofii znów zaczęły cały żart polega na tym, że oni wszyscy chodzą z założenia, że jak Czechy z native to jest szczęśliwy, bo jeżeli w euro z nadrukiem logo zróbmy taki mentalne eksperyment znaczy odejmiemy sobie jakąkolwiek wiarę w zaświatach, czyli nie zachodzi wiele rodzin nie ma po śmierci żadnej nagrody tak widzą nas robaki rozpocznie się na atomy połączymy się zresztą atomów w świecie i co się wtedy dzieje to po co być dobrym wtedy przecież są bądź dobry to będziesz zbawiony, kto będzie szczęśliwy zawsze teraz możesz cierpieć w stolicy mówią nie bądź dobry to będzie szczęśliwe, bo będziecie dobrze zdobył samo podmiot chodzi, że ja mam być szczęśliwa kiedyś później nie ma żadnego kiedyś później ja mam być szczęśliwa tu i teraz on wraz z PiS, ale każdy dzień każdego dnia, dlatego że nie wiesz czy jutro wciąż będziesz żałując swoje dziecko w czoło pomyśl o tym jutro możesz użyć moje dziecko tak, czyli świadomość tego, że to życie w każdej chwili może się skończyć świadomość tego, że to ja jestem odpowiedzialna za mniej szczęścia to cud ten może być uderzająco lutego Marka Aureliusza Krzystek jest to procent odpowiedzialność znaczy to odpowiedzialność dlatego to może wydać brutalną filozofa zdaniem przerzucania odpowiedzialności w Bielawkach nie mogą być dobra, bo ktoś mnie zdenerwowało logowania sobie tak nudny przód w portrecie, ale wielu dla wielu szczęście równa się fundowanie sobie każda sytuacja zmuszająca do 100 dyscypliny oznacza poczucie nieszczęścia, bo to taki przykład w PS załóżmy, że nieekologiczne jedziemy, dokąd samochody w taki reżim samochód teraz przed świętami ruch jest koszmarne korki straszna ktoś nam zajeżdża drogę możemy się zachować bardzo różnie, ale przeważnie podejrzewam, że odczujemy zdenerwowany znajomy, a nawet wściekłość i pomyślimy sobie możemy zacząć krzyczeć co za głupia osoba zajechała mi drogę nie patrzy nie myśli no i tutaj możemy w jeszcze powiedzieć dużo innych rzeczy i komu to szkodzi tej osobie w tym samochodzie nie to osoba nawet tego nie usłyszy miejmy nadzieję to szkodzi mi to szkodzi żyjesz tak zachowuje znaczy chcę Marek Aureliusz on wysłali, ale po co rozpuszcza aż toksyny w swoim własnym umyśle po co sobie robisz po to, robisz sobie tego nie robisz komuś, kto ci, którzy jakoś bestii zachował, bo nie wieszczy to osoba np. nie wiedzie w tym samochodzie kobiety, która akurat dzieci rodzi dziecko nie wiesz tego nigdy, a też informacje, z których może jeszcze gorzej poczuć, tak więc po co to robić w a jakby osiedle co będzie wtedy energią pozwalającą na ocenę choćby społeczeństwa czy w najbliższych, by następnie działać w kierunku polepszenia tego tego świata jeśli nie możemy się wściekać n p . na to co niesprawiedliwe na to co od upiornej niekorzystne, że jest on chce, aby zasadnicza różnica między szczekaniem się co bardzo wiele osób robi działaniem Marek Ryś burmistrz zrobi, gdy działania tak w tym cytacie pszczół ani Mru ścierania się tak jesteśmy zrobieni dość czekania i do odczuwania złych emocji jesteśmy zrobieni do tego, żeby siedzieć i myśleć co by ktoś tutaj zachował się obecnie niegodziwie tu bardzo nieładnie Och, jaka jestem biedna tylko jesteśmy zrobieni w te działania AlcoBlo w podział hedonista wszystkim tym, którzy chcą sobie zrobić dobrze hedonizm nie stoi w tym jestem tak naprawdę sprzeczność, jeżeli weźmiemy hedonizm w jego wersji Epikura wiejskiej, czyli tej najbliższej bez stolicy może Marka Aureliusza to zobaczymy, że ten hedonizm taki klasyczny koński polega na tym, żeby redukować swoje potrzeby czy jeżeli, jeżeli głównym celem gość jest sięgnięcie przyjemności wszystko zarzuty, jakie sobie zdefiniuje przyjemność i 3 i działa za przyjemne Uznam to, że siedzę sobie w studiu Radia TOK FM mam pyszną kawę jest mi ciepło i mam bardzo miłą rozmowę o książce, którą strasznie lubię to już teraz odczuwam wielką hedonizm tyczące tej przyjemności, ale jeżeli bym sobie zakładała jakieś inne rzeczy, które są dla mnie to nieosiągalne, że teraz chciałbym jeździć po sta RO Łucji z PiS x w czerwonym lamborghini noc egzemplarzu papierowym Marka Aureliusza dla chorych w tablet mogą poczuć pewien dysonans dyskomfort, więc to jest kwestia zdefiniowania przyjemności to jest wszystko nasza decyzja o kończymy tę część zaginionych książek dr Katarzyny Kasi, gdybyś miał ochotę chcemy oddać jej egzemplarz szczeliny istnienia lub rozmyślań Marka Aureliusza, a już mamy już niesie też drożała jedno co mają też rząd w no dobra, tyle że ten cykl będzie kontynuowany kolejny zaginiony książki dr Katarzyna Kasia już po nowym roku widzę, że państwo napisali o swoich ukochanych zaginionych książkach tuż po nowym roku będą czytać, jakie to on już państwo do tego czasu i odzyskają tylu państwu życzymy serdecznie wykaz świąt albo nowych książek, które będą będzie można komuś znów pożyczyć dziękuję pani dom
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TO CO NAJLEPSZE W RADIU TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!