REKLAMA

Jak poprawić parkowanie w polskich miastach? (powtórka)

To co najlepsze w Radiu TOK FM
Data emisji:
2019-01-01 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
40:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dzień dobry, Krzysztof Woźniak przed mikrofonem. Parkowanie, drodzy państwo temat, powrócił za sprawą petycji, którą wystosowało Miasto jest nasze do Sejmu, żeby zająć się kwestią parkowania głównie na chodnikach. Dlaczego, bo jak dobrze państwo wiedzą, orientują się, żyją w miastach ten problem to szczególnie ważna sprawa. Chodniki zastawione przez zaparkowane często nielegalnie samochody, więc trzeba coś z tym zrobić. Pomysły Miasto jest nasze w największym skrócie mówi o tym, żeby jakaś możliwość parkowania na chodnikach była, kołami 1 osi można opowiedzieć albo bokiem, przodem albo bokiem.  Rozwiń »
Żeby tylko 2 koła były na chodniku, jeżeli cały samochód no to wykluczone nie można parkować taki pomysł jest pomysł miasto jest nasz oczy mogli państwo wysłuchać wczoraj w audycji analizuje Agaty Kowalskiej również odnosi się do co do możliwości odholowania takiego pojazdu, jeżeli jest zaparkowany w miejscu niedozwolonym to zawsze można holować do tej pory odholowywanie można było robić w momencie, kiedy boli i zapakowane w nielegalnym miejscu i w jaki sposób utrudniało o tym, dzisiaj porozmawiamy i trochę zależy oczywiście o kwestii parkowania, bo to nie jest tylko kwestia unormowania w przepisach to problem jest zdecydowanie szerszy i wielokrotnie na antenie i na audycję skołowani było omawiane jak widać dalej nierozwiązany i myślę, że jeszcze kilka lat nam się będzie mierzyć z tym jakże trudnym problemem jest to Jowita Mrozowski specjalista od planowania przestrzennego Uniwersytet warszawski dzień dobry dzień dobry wnioskowanych znany jest również z kieleckiego rzecznika osób niezmotoryzowanych spadną, ale teraz już Uniwersytet warszawski Adam Jędrzejewski Fundacja Polska parkuje panowie na początku propozycja miasto jest nasze pewnej zmiany legislacyjne tak jak mówiłem mniejsze dodaje, że to jednak są takie drobne bardzo poprawki, które nic szczególnego nie zniosą no bo dalej będzie można parkować na chodnikach kołami 1 boku bądź przednią osią często do bardziej blokują chodniki niż pozostawienie samochodu w całości zależność oczywiście o szerokości chodnika no ale jakiś pomysł jest Adam Jędrzejewski dzienną lub państwu czy dziwicie propozycje miasto jest nasze mówi się o tym, żeby można było już parkować na chodniku poza miejscami wyznaczonymi całości samochody, a więc spodziewam się do tych miejsc wyznaczonych jednak dużo, by się stało lub powstało natomiast w pewnych wąskich gardłach, gdzie chodniki są zbyt wąskie rzeczywiście problem zostałby w jaki sposób rozwiązane mówiąc o problemie mam namyśli urnę zalane chodniki zalane samochodami nie muszą mieć też tego właśnie w Warszawie, bo to nie jest tylko kwestia Warszawę zasady większych i większości większych miast w Polsce, ale do średnich na koniec może używać mocnych słów tak, ale jednak ta przestrzeń pieszych jest zawłaszczana przez kierowców samochodów znamiennym chciałbym tylko zmieniam zdanie 2 skomentować jak dotąd są propozycje w tej chwili mianowicie ustawa o drogach publicznych definiuje chodniki jako część drogi przeznaczoną dla ruchu pieszych, a jest niejako część drogi przeznaczoną dla ruchu pojazdów itd można było postawić kropkę i sądzę, że dana jest ich ideologia jest podejmować inicjatywy, które jest tam przypominają nam o tym, że są jezdnie są chodniki i dobrze byłoby jednak zachować pewne zdrowe proporcje w moim odczuciu te proporcje się są bardzo niezdrowa Wiktor Mrozowski mija na początku chciałbym powiedzieć, że bardzo się cieszę jestem nie muszę pogratulować miastu jest nasze, że podjęło taką inicjatywę, bo to po pierwsze jest dobra inicjatywa słusznym kierunku jeszcze bardzo fajna bardzo fajnie opieczętowane wpisująca się w proces dekomunizacji co ma się palm to hasło dekomunizacji chodnika nie wiem czy leczymy się podoba w stosunku do chodnika, ale myślę, że bardzo fajnie miasta z naszych wykorzystuje bieżące wydarzenia polityczne dla słusznych spra w, które dotyczą miasta czytamy propozycja jest w szczegółach tak jak powiedziałeś czy ten diabeł jest tam odpowiednio sformułowany ja mam wrażenie, że z naszej kulturze legislacyjnej, jeżeli zgłaszamy Grzegorz propozycja to dobrze byłoby zasugerować też, jakie są możliwości czy też, jakie być może będą efekty podejmowanych zmian w przepisach tzw. ocena skutków regulacji i wydaje mi się, że w momencie, kiedy dysponowali byśmy danymi wczoraj Jacek mówił o tym, że kilkanaście tysięcy miejsc parkingowych jest on tyle różnych parkingach poza pasem drogowym wygląd miasta znaczna tak dokładnie i mówił o tym, ale im nie wspomniał ile tych miejsc tak naprawdę w Śródmieściu Warszawy może zniknąć w czasie tych miejsc uzmysłowiło tych, które są dzisiaj nielegalne lub nie do końca legalne lub takie faktycznie, które wykorzystywane są na dwu lub czterokołowym parkowanie na chodniku prawda, jakby jedno chciałbym chciałbym poznać takie dane, bo to, by mówiło o skali zjawiska realne i myślę, że na etapie prac komisji ta propozycja dla gmin powinna zostać omawiana na podstawie danych nie tylko subiektywnych odczuć i nie ma zdjęć ze różnych stron internetowych, gdzie są publikowane właśnie takie rozwiązania, kiedy parkuje się całościowo na całym chodniku nie, zostawiając nawet centymetra dla pieszych, więc to wydaje mi się, by pierwsza ważna rzecz, że my, żeby taką ocenę regulacji przeprowadzić, ale z drugiej strony mam też wrażenie i toteż chyba widać było w komentarzach na wczorajszych po audycji modne, że takie rozwiązanie, które zostały zaproponowane zostaje zostawia wciąż jakiś margines do interpretacji dla mnie bardzo duże bardzo duże i jest tanim, ale i problem polega na tym, że jeżeli zostawimy go no właśnie tak, że kto jak zinterpretuje znowu to 1,5 m to nie być może nie nie rozstrzygniemy żadnego problemu, a pojawią się kolejne, o których jeszcze dzisiaj nie jesteśmy w stanie sobie wyobrazić, bo dziś jest tak, że parkując nawet na chodniku 1 kołem czy 2 kołami zostawiamy do 1,5 m i teraz ja bardzo często wychodzę z samochodu i patrzeć czy zostawię to 1,5 m teraz jest trochę lepiej, bo ma miarkę w telefonie jest w stanie zmierzyć to jest 1,5 m no ale kiedyś tak nie było i problem polega na tym, że dzisiaj jest 1,5 m może być 2 m i w końcu tak naprawdę ludzie o tym, zapomną ile to jest czy mogą parkować w całym czy nie całym samochodem, jeżeli mielibyśmy jasny przepis prosty do interpretacji ale gdzie nawet mieszkańcy mogliby jasno ocenić ten samochód źle zaparkowane straż miejska odbierze ten samochód jest źle zaparkowany, bo nie nie parkuje całkowicie na jezdni bonie barku jest całkowicie na chodniku lub jakąś inną stronę myślę, że jest dużo oraz osób na to wpisać w przepisy niezależnie od tego czy prawa ruchu drogowym czy o drogach publicznych czy jest Sejm szeregu innych, że to zarządca drogi wyznacza miejsca parkingowe, jeżeli na chodniku wyznaczył miejsce parkingowe można tam parkować, jeżeli nie zakaz parkowania na chodniku, ale jak myślałem o tym, jaka byłaby ich dług ten skutek regulacji to wyobrażam sobie, że jeżeli zlikwidowaliśmy całkowicie parkowanie na chodniku tylko do momentu, gdzie mamy wyznaczone miejsca na chodniku to zarządca drogi wszystkie miasta w Polsce podejmowałby właśnie takie inicjatywy zostawiały po prostu znaki organizację ruchu dopuszczały parkowanie na chodniku i DnB Nord nie do końca nie pozwala zmian w organizacji ruchu, która była wymuszana przez popyt wobec siebie sytuację, kiedy zlikwiduje w cudzysłowie likwiduje te miejsca na chodniku i znikają no i często nielegalne miejsca, a często takie pół legalne jak bardzo to znaczy pół legalne legalne tak naprawdę nie wie czy to dobrze ktoś zaparkował uczelnie dobrze ja może wiem, ale laik czy ktoś, kto nie zna się dokładnie na przepisach nie wie ile dokładnie wynosi 3 m czy 1,5 to może brzmieć West interpretacyjne już zaburzone, że tak powinno ono, że my tutaj jest mój pomysł, żeby zrobić dokładnie tak jak jest w strefach płatnego parkowania tam jest jasno wyznaczone, w których miejscach i dokąd można, by parkować przez odpowiednie znaki na drodze pionowe i poziome już kwestia związana czy to dobry pomysł to pozwólcie informacji o Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu Adam Jędrzejewski Fundacja Polska parkuje oraz Wiktor Mrozowski specjalista od planowania przestrzennego Uniwersytet warszawski rozmawiamy o bardzo trudnymi szerokim temacie parkowania trochę za sprawą petycji, którą wystosowało miasto nie jest nasz cel, a w efekcie czego postój samochodu na chodnikach będzie możliwe tylko w miejscach do tego wyznaczonych pozostawiona zostanie warunkowa możliwość zatrzymania lub postoju na chodniku kołami 1 boku lub przedniej osi pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2 , 5 tony i to jest tu też ważna sprawa, bo o tym, zapominamy często na chodniku to zgodnie z przepisami w ogóle mogą parkować samochody poniżej 2 , 5 tony co do 2 , 5 tony ciężaru miasta, jeżeli już to z wyznaczonych miejscach i musi zarządca drogi jasno określić czy to tamta można parkować, więc to jest ważna kwestia w pierwszej części mówiliśmy, że raczej propozycja mają wymiar symboliczny tego, żeby rozpocząć debatę na temat parkowania na chodnikach dla mnie najważniejsze jest to, że faktycznie te miejsca miałyby być wyznaczany przez zarządców drogi tam, gdzie mogą zostać pozostawione samochody w całości na chodnikach to jest bardzo istotne no i kwestia zmiany możliwości odholowania zamiast 2 przesłanek, czyli ich za parkowanie pojazdów w miejscu niedozwolonym i ich utrudniania ruchu miała być tylko by jednak tam, gdzie jest to niedozwolona wtedy od razu można odholować w ten sposób to upraszcza sprawę z wymianą, bo co to znaczy utrudniać ruch, jeżeli jest gdzieś zalało bronione parkowaniem to znaczy, że utrudnia prawda teoretycznie tak można wziąć, jeżeli zarządca drogi uznał, że nie można zatrzymywać pojazdu i można tam parkować to znaczy, że jakiś sposób wpływa na ruch czy to pieszych czy innym pojazdom to też kwestia jest od podejścia i nazwania jej inne kwestie utrudniania ruchu no właśnie w pierwszej części też mówiliśmy o tym, ruchu orzekł pan Adam Jędrzejewski powiedział, że ruch dla samochodów powinien odbywać się na jezdni ruch pieszych na chodniku tylko, że na parkowanie to nie ruch wleje się, że jednak parkowanie to jest element ruchu nie jesteśmy w stanie tyle poratować samochodu na chodnik zresztą to nie jest miejsce dla dla auta jest element ruchu niewątpliwie auta wjeżdżają na chodnik tam kończyć podróż tam jest ta podróż rozpoczyna na to w ogóle nie ulega wątpliwości, że mówimy o ruchu pytanie czy chcemy rzeczywiście mieć ruch samochodów tuż przy nogach tuż przy czym pieszych tak jedzie nie wszyscy są także zdrowiej i mamy dzieci mamy osoby ograniczonej mobilności tak, by dużo mówić o tym, że piesi są najsłabszymi uczestnikami ruchu pokazali się to co są biorąc pod uwagę kierowców pojazdów nie są to jakby antagonizować obydwu grup, ponieważ obydwie grupy się przenikają, ale jest bardzo obiektywne stwierdzenie, które mówi o tym, że osoba, która jest chroniona może nie dwu i pół na nowym pojazdem nie każdy pomysł taki jest Messi osoba, która jest chroniona płaszczem to jest nierówny pojedynek i korespondowałem też pozycję, jaką samochody dziś mają w miastach jak było uprzywilejowanie w ruchu często inne możliwości właśnie jest na chodniki jeśli spojrzymy na statystyki wypadków nawet tak absurdalnie nadających się rzeczy jak potrącenia na chodniku co samo w sobie brzmi po prostu no jak w oparach absurdu, a kilkadziesiąt osób zginęło wiele powodów w Polsce na to powinniśmy raczej zastanawiać się nad tym w jaki sposób tę sytuację uzdrowić nie poprzez antagonizowanie obydwu grup tylko poprzez wyszukanie pewnych rozwiązań, które ten ruch nieco OC parują w moim odczuciu jest korzyścią dla kierowców i dla pieszych, ale musimy sobie też powiedzieć trochę takim takie fundamentalne pytanie czy miasto jest w pierwszej kolejności dla ludzi wtedy mówiono o każdym z osobna czy dla pojazdów, jakby ach, no i to się to jako oczywista, ale muszę to wszystko łączy, ponieważ niektórzy powiedzą, że przecież samochodami pojazdami też jeżdżą jeżdżą ludzie od oczywiście dążymy do tego coraz szybciej, żeby to pojazd była autonomiczna już jest stroną są jezdnia jest jak infrastruktura do ruchu drogowego są parkingi są miejsca wyznaczone w porządku, ale musimy uwzględnić też chodniki ścieżki rowerowe zieleń, jakby takie obszary tak dawno odeszliśmy od tego, że przestrzeń publiczna ma być podzielona w propozycji nie wiem 70 % zarezerwowane pod ruch drogowy samochodowe, a cała reszta, a ta niewielka część dla całej reszty przykładowo w Warszawie w tej chwili nie znam dokładnego wskaźnika między 5060 % podróży realizowanych transportem zbiorowym, czyli pomysł, że ruch samochodowy jest tam mniejszości jakieś tam niewielki, ale jednak mniejszości oznacza to, że bardzo nie niesprawiedliwie społecznie podzielona jest przestrzeń weźmiemy sobie ulicę, która ma jakiś tam przekrój niemal 20 m mamy jeszcze z 1 strony przytulone 1,5 m chodnika, a potem mamy nie wiem kilka metrów na miejsce parkingowe, a potem mamy jezdnię od mamy tort na powtórkę tego samego po drugiej stronie jezdni może jakąś ścieżkę rowerową się tam można ocalić może kawałek zieleni, ale jak sobie posadę policzone ile przestrzeni jest dedykowanych użytkownikom Rogowem i NATO do hali duży wskaźnik odejść ta propozycja, której miasto jest nasza mówi, jakby nie zgadzam się, że szansę na to, że rządzą ludzie się będzie miał jakiś skutek prawny dzisiaj są w moim odczuciu bliskie zeru mimo gdzieś tam pozytywnej oceny komisji, ale to jest pewien, jakby się, że jest szansa na zmianach kropla drąży skałę i dobrze ten temat pływam, bo chodniki i absolutnie nie są przestrzenią parkingową i słusznie podnoszono, że rzeczywiście tam w osiemdziesiątym trzecim jest przepis się pojawiły z okazji nowej Zelandii w natomiast 803 raz verso 2018 i dalej no i liczba samochodów w mieście w tej chwili przełamać i dwukrotnie wzrosła o przestrzeni mamy de facto tyle samo takiej dyspozycji, a więc wystarczy wejść na 1 z 1 z ulic głównych nie wiem placów, a nawet mniejszych miast jest zalane samochodami tego zwyczajnie za dużo, ponieważ jest dużo zależy to pewnego rodzaju patologie tak walka o przestrzeń na niebezpieczeństwo i ograniczonej widoczności np. tak są kampanie, które dziś próbują wrócić na ten aspekt uwagę, ale też jest prawo, które jak i Synthosu faworyzuje kierowców nie chroni wystarczająco pieszych mają nad czym celem jest trochę bardziej ogólne będziemy zajmować się tymi szczegółami Wiktor Mrozowski jest jak nie zgodzę z tą ręką z podejściem, że musimy za wszelką cenę separować, bo są koncepcje, które nie są panują na potrawę współ dzielić potrafią doprowadzić do współdzielenia jest ich do parkowania i mówię tutaj o ruchu, bo mówiliśmy o ruchu także parkowanie są elementem ruchu i mamy przykłady już takich realizacji w Polsce czy to w Łodzi 33 czy w innych miastach, gdzie ta przestrzeń współdzielone nie stwarza wielkich konfliktów nie dochodzi tam do nie wiadomo jakich patologii, ale jeżeli sobie wyobrazić, że to jest przestrzeń ulicy dwudziestą szerokości 20 m to na 20 m szerokości jesteśmy w stanie coś takiego wdrożyć niestety nie można zrobić wąskiego chodnika 5 metrowego strefy współdzielone, gdzie będą jeździć samochody, które będą parkować i piesi, którzy jeżdżą i korzystający z hulajnogi jeszcze rowerzyści na drogach dla rowerów, bo jego problem parkowania nie do pojazdów tak jak rozmawialiśmy nie dotyczy tylko samych samochodów, ale coraz dynamiczniej rozwijają się różne inne systemy, które powodują, że z tym parkowaniem mamy coraz większy kłopot i pozostawieniem w ogóle rzeczy w przestrzeni publicznej czy do rowerów cieczy właśnie hulajnogi one blokują często ruch taki czy to właśnie dla samochodów przy dla pieszych takie rozmawiał prawda i znam kilka miejsc w Warszawie, gdzie do tej pory stacje chociażby roweru Miejskiego były tak usytuowane Zone żaden sposób chroni nie można było przejść obok nich normalnie po chodniku te rowery zastawiają cały chodnik jak najbardziej to jest kwestia w ogóle jak Blues uporządkowania przestrzeni publicznej no jednak się zgodzimy, że w dużym stopniu raczej największym problemem zastawianie chodników Lotos jest kwestia jest to samo młodych jest ta jest oczywiście nie mogę ci przetoczyć tempem dane, które ostatnio opracowywałem właśnie dla Kielc i wynika z nich, że w centrum miasta w strefie płatnego parkowania mamy taką sytuację, że około 1300 miejsc parkingowych w sumie w ciągu dnia parkuje tam jakieś 2800 pojazdów jak wyliczyliśmy 25 % z tych pojazdów parkuje niezgodnie z przepisami w 225 % 2 ,51000 to jest ogromna skala, jakby nieletnie parkowanie niezgodnego z przepisami różnego prawdą, bo często są zastawione skrzyżowania często chodniki w zależności od tego kto pracuje na to, że są wyobraźmy, że 14 parkujących parkuje nielegalnie w jaki sposób nielegalnie co to jest chyba potwierdza wszystkie te spostrzeżenia dotyczące zalewania samochodami chodników na dnie przestrzeni ulicy, ale tylko Wąsik jak ta zmiana przepisów doskonała na to nielegalne parkowanie w pewnym stopniu w ogóle, by nie wpłynęła, bo już dzisiaj w tych miejscach, które są wykorzystywane do niezgodnego z przepisami parkowania tak naprawdę ma już już są przepisy, które definiują, że nie można tam parkować, więc powiedzmy, że to niegdyś zrobili takie oszacowania jesteśmy w stanie to zrobić no to nie robią, by do nas płacisz połowę z tych miejsc także to de facto wyglądałoby trochę trochę jeszcze bardziej restrykcyjnie, ale czy to de facto rozwiązałoby też do końca problem nie wiem, ale ja mam takie wrażenie że jakieś takie przeświadczenie panuje Gerard to nie uda się wprowadzić takiego pomysłu może tylko uruchomiliśmy dyskusja się, że powinniśmy wspierać przemija wspieram trzymam kciuki za to propozycje i myślę, że ona być może w komisji zostanie pogłębiona w tym sensie, że może faktycznie posłowie zdecydują, że oni jednak to podejście ze stanu wojennego było niesłuszne byliśmy całkowicie zakazać parkowania na chodnikach z wyłączeniem właśnie tego, kiedy zarządca drogi zdefiniuje tutaj można parkować na podstawie Janas jest ono najlepsze rozwiązanie ważne mielibyśmy inwentaryzacji takich miejsc, gdzie można, gdzie nie można jasno sytuację można jednak z naszego wiedzieli, o czym my w ogóle dzisiaj tak naprawdę z mojego punktu widzenia jak analizuje przestrzeń ulicy to ja nie wiem czy to miejsce jest wykorzystywany do parkowania jak robimy badanie rotacji to nie wiadomo, że i można nie można ludzie parkują raz nie parkują tak, jeżeli byłby znak oznakowanie w jaki sposób można parkować przy 1 kołem czy 2 kołami trze bokiem skośnie wszystko byłoby tak powiem, a zdefiniowane i mielibyśmy jasność sytuacji łatwo też liczeniu i zmierzeniu później defektów tego rozwiązania też zgadzam się że, że to tak jakby potrzebujemy mieć jednoznaczne przypisanie interpretację czy samochód stoi tak czy inaczej i troili, by też ustawodawca w kontekście tej propozycji miasto jest nasza pozytywnie ustosunkował się do tych propozycji, by mnie nie została ona żaden sposób storpedowane w tym pada tam takie sformułowanie, iż będzie mnie to przedmiotem analiz chcę powiedzieć, że dzisiaj jest bardzo dobry czas na to, żeby takie analizy kompleksowo w różnych miastach robić już Tomasz dlaczego w większości większych miast co gdzieś tam w miejskiej okolicy obowiązują strefy płatne parkowanie przez kilkanaście lat w Polsce obowiązywał ustawowy limit opłaty opłata za postój w strefie płatnego parkowania w Śródmieściu to jest bardzo dobre narzędzie regulowania popytu podaży napełnienia tej strefy ruchu i zostało po kilkunastu latach ta zmiana została nam nie została zmiana forsowana, kto mówi o tym, że ten limit będzie mógł zostać urealnione będzie mógł być wyższe i aż do czego zmierzam, że damy rady miast mogły wprowadzić wyższe stawki i śródmiejska strefa płatnego parkowania nocka w niektórych obszarach wyższe stawki aniżeli dzisiaj będzie musiała go do udokumentować jest to uzasadnione w strefach centralnych w miastach powyżej 100  000 marzeń, a więc zrobić analizę, która opowie no dlaczego, dlaczego tak nie inaczej na bardzo istotnym elementem analizy tej Wiktor mówi jest to, żeby policzyć te miejsce, a Miś rotację nowo musimy się na nim oprzeć na jakich danych jeśli będziemy mieli wyznaczone miejsca bardziej jednoznacznie mniej policzone to będziemy w stanie ocenić czy to ma lepszy sen czy gorszy efekt dzisiaj rano po omacku działamy, ale jest dobry czas na to, żeby analizować, bo od września przyszłego roku rady miast będą już mogły podejmować uchwały w zakresie prania praktycznie podniesienia stawek za parkowanie na noc, gdy odkryć, który ma nam, że my nawet policzyliśmy dla Kielc rotację na miejscach wykorzystywanych na niezgodne z przepisami parkowanie, więc to było o tyle śmieszne, że niekiedy na przewyższała rotacji na zwykłych miejscach w nas taka n p . dla samej strefy płatnego parkowania nie chcą władzy rozszerzać m. in . dlatego że po wyznaczeniu miejsc jakiś czas duży procent np. 30 % miejsc parkingowych tych półki nielegalnych uległaby likwidacji i dalej rozumiem to jest pół lub są legalne lub pół nielegalne, że sami nie jesteśmy w stanie stwierdzić czy ona jest legalny czy nie sensie takim interpretacyjnym i widzimy, że jakby kierowca parkujący sam może nie wiedzieć on dobrze czy słusznie robi pamiętasz taki film ZDM -u Warszawskiego w, kiedy była kamera ustawiona całkiem niedawno Kompania 10 m ta niewiara jest inna ludzie reagowali w sposób taki dosyć szczerym się wydaje często agresywnie, ale często tak rozkładali ręce, bo nie wiedzieli, że oni faktycznie łamią przepisy i nas rozliczać czas się pojawiała, gdzie mam zaparkować oczywiście no, jakbyśmy spojrzeli 50 %, gdzie mam zaparkować 20 % nasz pan zdaje sobie pan spokój z tym, ale 30 % kompletnie nie wiedziała, że źle ruch parkując bliżej przejścia nabierze dlatego zmierzam do tego, że za jeżeli, jeżeli już coś zmieniać w przepisach to, żeby to było jasne jednolite i zrozumiałe nie zarządca drogi będzie miał pewną pełną pełne prawo do wyznaczania miejsc postojowych tam, gdzie on wyznaczy za pomocą białej linii można parkować tam, gdzie to niema na chodnikach nie można parkować wszystko jasne, jeżeli chodzi o parkowanie na chodnikach klarowne i ja się z tym zgadzam tylko wydaje mi się, że takie propozycje, kiedy coś podchodzimy do czego się restrykcyjnie próbujemy je, bo od strony takiego kija uregulować coś obowiązuje norma po prostu normalną dobrze, ale dla pewnych dla Niwy dla samych kierowców, którzy wykorzystują 100 % swój samochód 6100 % podróży odbywałem samochodem no to może być traktowane w formie restrykcji towar to jest też przemyśleć rozwiązania takie, o których Adamowicza strefę płatnego parkowania i regulacje w tych strefach w taki sposób, żeby nie były to zwiększyć dostępność transportową tych obszarów w tym, że w tym rozumieniu, że ta rotacja chociaż, żeby się poprawiła dostawki, żeby były one odpowiednie to jest 1 rzecz o następnych będziemy u nas w kolejnej części rozmawiać no bo takie trochę powiedzieliśmy zgotowaliśmy sobie ten los przez takie Janina planowanie miasta przez wiele lat przez brak zainteresowania problemem parkowania i w ogóle tego jak dopuścimy ruch samochodowy w ciemno będzie skutkować i tutaj teraz mamy właśnie te skutki m. in . za pchanie zadaniem miast obiecał, że muszę panu zapytać o jeszcze 1 rzecz, więc teraz zrobię, bo na pewno zapomną czy są panowie z bojownikami świętej szprychy, bo taki zarzut dostałem wczoraj na Facebooku na profilu Skołowanych, gdy zapowiadałem dzisiejszy temat z 1 z ze słuchaczy 1 z uczestników debaty na Facebooku zarzucił, że żel Skołowanych z kolei są stronnicze i to, że przydałoby się głosy kierowców, więc pytam czy panowie są wojownikami świętej szprychy panie Adamie sądzę, że głosy kierowców jest też reprezentowany itd jak ustaliliśmy sobie przez 100 % dodaje obecny siedzących studia na dojazd tak jakby korzysta z auta auto nie jest czymś co rano reszcie musimy grać tak samo częste buty, ale z czegoś co z tego korzystamy jest naszym wojownikiem na pewno jest równy szprych, a tej świętej należnego należy tego miasta uroczego miasta, wbijając Realowi śmiał się zdefiniować, tym bardziej Adrian Ochalik dotyczy ich samochodu i hulajnogi roweru, więc bardzo dużo informacji o kosmosie wrócimy do kwestii parkowania Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu Adam Jędrzejewski Fundacja Polska parkuje Wiktor Mrozowski ekspert od planowania przestrzennego Uniwersytet Uniwersytet warszawski głos z profilu na Skołowanych na Facebooku m. in. że 1 z naszych słuchaczy nie rozumiem całej tej kwestii przecież obecnie obowiązujące przepisy co do parkowania na chodniku wystarczają problem z egzekwowaniem tych przepisów faktycznie służbę w ustawie sposób nie są wydolne kwestia i pytanie czy kiedykolwiek będą wydolny, żeby w takim stopniu, jaki mamy teraz zaparkowanie i z niektórzy uważają za śmiecenie, ale problem z parkowaniem w miastach będą mogło sobie poradzić w odpowiedni sposób chory Adam Jędrzejewski zyskała zgadzam się w zupełności mi z tym, że powinniśmy zacząć od egzekwowania tych przepisów, które mamy czas samorząd takiego argumentu rozmawiają z decydentami miasto nad zarządami dróg, które odpowiadają za to co tu na tych chodnikach też się dzieje w, jaka jest polityka parkingowa wskazując, że samo tylko wyegzekwowanie przepisowego parkowania zgodnego z obowiązującym prawem zupełnie odmienią nam przestrzeń krajobrazy miast, bo wielu miast w Polsce, gdybyśmy dzisiaj w Warszawie z jakimkolwiek innym mieście od niedzieli samochody, które demona co to było tam w Kielcach 25 % nie jest podobny wskaźnik może nas w Warszawie to byśmy sobie zdjęli te samochody z powierzchni widzenia z powierzchni ziemi jakość tej przestrzeni niesłychanie bez hasła i rzeczywiście moglibyśmy zacząć od tego na problem pojawia się z wydolnością ogólny czy to straż miejska gminna ma robić czy policja niespecjalnie widzę policję, która się tym interesuje niestety nie wizyta strażników miejskich, które się tym interesują mnie może gra o zgłoszeniu do straży miejskiej nad głową w Warszawie to jest właśnie tzw. ruch drogowy, ale potem ruch drogowy arco, ale jest jakaś parkowanie tylko, że straż miejska jest w stanie podjąć się tylko im łącznie gdzieś tam też kropla w morzu, bo któż w ogóle uważają, że straż miejską trzeba zlikwidować największe właśnie kompetencje przekazać do policji, ale dobrać sobie taką sytuację, że staramy się zlikwidować 25 % min tego parkowania nielegalnego i Belgii zmasowana akcja likwidowania takim przesunięciu tych samochodów, które parkują nielegalnie i jakby wyobraża sobie sytuację, że to 25 % jest to 1000 osób, jakby niektórzy parkują jak permanentnie na tych miejscach nielegalnie też od razu referendum w sprawie zlikwidowania straży miejskiej Mbank to jest naturalny odruch takiego mocnego przełożenia i silnej reakcji zwrotnej w tym kierunku wizja wieś obawiam, że gdynianie lubią dostawać mandatów osobiście nie dostaje zbyt ciasno, bo właśnie nie lubię, więc jeżeli i są inne sposoby na egzekwowanie przepisów dotyczących parkowania jak np. Warszawa stosuje masowo słupki uniemożliwiające parkowanie na sam możliwe jeszcze inne sposoby bardziej miękkie typu podwyższone krawężniki albo linii wzdłuż taki angielski sposób, że w Berlinie ciągłe wzdłuż krawężnika, żeby dawać jednoznaczne informacje tej linii nie należy przekraczać znak, by to znane rozwiązanie dosyć przyjemne, ale też można myśleć o rozwiązaniach miękkich które, jakby pokażą, że OKE zdecydowaliśmy część miejsc czy też uniemożliwiliśmy do parkowania nielegalne, ale postawmy, chociaż ten znak z odległością, gdzie jest najbliższe parkingi podziemne naziemne znikomy jest ona 800200 m, ale zazwyczaj tak jest takie mówione kilkanaście tysięcy tych miejsc tak jest, bo wciąż w miastach dużych miastach, ale personalia porównuje trochę dotyk jest, bo to na świeżo akurat te badania mamy z tego tygodnia tak naprawdę i jak to sobie przeliczyliśmy ile tych miejsc parkingowych jest na parkingach prywatnych, jakie tam jest napełnienie tych parkingów to się okazuje, że tam dochodzi do 70 % n p . w szczytach czy ponad godzinę od dziewiątej do jedenastej jeszcze ewentualnie w szczycie popołudniowym takim, kiedy mamy dosyć dużą rotację ludzie jadą do sklepu i t d. 70 będą one niektórych jest przekroczona, ale na większości tez do 79 chyba tam wyliczyliśmy średnią Maxim, więc jeżeli tylko on, chociaż poinformujemy ludzi, by nie nie będziemy stosować go takich jasnych, a takich rzeczy, ale za każdym razem tylko na ziemi tak ktoś coś takiego na bardzo bliskie górnemu Słuchajcie macie 100 m do najbliższego parkingu możecie tam pojechać nie musi się tu 100 m to jest kilka minut dojścia bez szacuje się do przystanku autobusowego w strefie śródmiejskiej tak jak cytowane słowa doszło też 300 m 300 m dojścia z parkingu to też nie jest długi czas żartów, ale jak w badaliśmy okazuje się, że ludzie bardziej wolą mieć mer, by mieć pewne miejsce co do zaparkowania niż ponosić niż płacić mniej zaś pytaliśmy taką taką ankietę robiliśmy i okazało się, że 70 % powiedział, że ważniejsze jest, żeby od razu mieć pewność że, zanim rozpocznie podróż, żeby od razu dojechać na miejsce postojowe niż, żeby mniej płacić to, nawet jeżeli te miejsca 200 m dalej będą trochę droższe albo na podobnej cenie niż te, które mamy na chodniku dzisiaj to jest szansa, że ludzie skorzystają z no właśnie tutaj wchodzimy kolejno w Solcu faktycznie jest także w miastach i to by nie w zależności od wielkości miasta od zorganizowania ruchu będzie się różnić, ale jednak czy tych miejsc parkingowych faktycznie brakuje to nie jest tak, że mamy miejsca parkingowe, za które musimy płacić więcej bądź mniej i dlatego zniknie korzystamy, bo właśnie musimy zapłacić albo są za daleko w naszym odczuciu oczywiście od docelowego miejsca, gdzie musimy czy faktycznie tych miejsc parkingowych jest za mało i są z tym zrobić, bo powiększanie liczby parkingowych miejscy może skutkować tym, że coraz więcej samochodów będzie w miastach jeździ sprzedawcę nawet do centrum wjeżdżać do palenia Adam Nowak, ale zdaniem czy miejsc parkingowych jest mała absolutnie nie nudzą mają inny, ale nie są efektywnie wykorzystywane jest jedno drugie jeszcze jest, że samochody nie są efektywnie wykorzystywane mnie potrzebujemy, żeby posługiwać się nie wiem milionowe miasto dajmy na to przykładem ich złamać woli wcześniej potrzebujemy mieć takiej samej listy samochodów miejsc parkingowych nie na tym polega dzisiaj życie w mieście, że każdy ma jedno 32 samochody, które są wykorzystywane nie wiem przez ile przez 1,5 godziny dziennie średnio statystycznie to nie jest tak długo najwyżej pół godziny wiele osób odchodzi od posiadania samochodu na rzecz korzystania z samochodu nie wiem systemów auta minuty tak car-sharing owych czy innych form mobilności typu hulajnogi rowery, ale przede wszystkim transport zbiorowy, który ma dzisiaj w ogóle jak jest teraz wzrostowym powiedział globalnie włączania w transportu zbiorowego z innymi formami możemy zarazić, ale właśnie w opozycji do opozycji do prywatnego samochodu i zgadzam się też Litara, że nie tylko aby tutaj kijem marchewką tutaj dla kierowców dla mieszkańców może też być pewnego rodzaju usprawnienia takie cechy cyfrowe, bo my mówimy o tym, mówiliśmy przed chwilą o tym jak tą informację przekazać, że jest dziś wolne miejsca parkingowe może je zarezerwować opłacić kobiet jak mamy z tą informacją dotrzeć do kierowcy Ano tylko i wyłącznie dzisiaj przez telefon i jest odpowiednia aplikacja, która będzie w jaki sposób łączyła różne elementy transportu np. podróż samochodem z parkingiem płatnością nie wiem ładowanie auta elektrycznego z przesiadką na transport zbiorowy, a może wypożyczeniem hulajnogi tego czy pan najlepiej wszystko w 1 aplikacji, żebyśmy nie mieli liga jest on dzisiaj rolą i potencjałem i możliwością miast w Polsce jest udrażnianie tego typu mechanizmów pomału ta dyskusja zaczyna się gdzieś tam toczyć nie wiem na Śląsku w Warszawie we Wrocławiu nie wiem Poznań Trójmiasto i szereg jeszcze innych miast myśli o tym w jaki sposób cyfrowo udrażniać tego typu aut tylko, że tylko taka mała dygresja anegdotka, a propos tego właśnie informowania ludzi o miejscach parkingowych taki mamy obraz z centrum Warszawy, gdzie przy wjeździe na parkingu była tablicach, dla których było pokazanie, że ileś tam miejsc jest wolnych, a samochód stał na wysepce rozdzielającej wjazd od wyjazdu z tego parkingu nielegalnie oczywiście, więc tutaj informacja też nie zawsze skutkuje, o czym no, tak więc rozwiązanie powinno być kompleksowe, jeżeli pytasz miejsc parkingowych jest za dużo czy za mało wiem, że to jest źle zdefiniowany problem nie bierzemy na tamto intymnie tą narracją tak mało deficycie cienie 33 czy nadwyżce tych miejsc parkingowych nie zapominamy o kluczowej kwestii, że Uber sprowadza się to do tego, że wsiadam do samochodu i chcemy pojechać do jakiegoś punktu i czas, który przeznaczamy na poszukiwanie wolnego miejsca postojowego jest dla nas uciążliwe zbyt długi nieadekwatny do nie miał czasu podróży potas Miedź 15 minut do centrum dobrodziejstwo, a drugi 15 lat szukasz miejsca postojowego w zimnie powinniśmy myśleć pod znakiem tu taka prosta odpowiedź, która od razu przychodzi do głowy no jest za mało miejsc może niekoniecznie za mało miejsc jako problem jest bardziej złożone tak jak mówimy o kompleksowe rozwiązania jak to to kompleksowe rozwiązanie powinno dotyczyć tego czy jest za mało za dużo tylko ten czas, który my tracimy siedzą w samochodzie i ruch, który wzbudza my na poszukiwanie kolejny raz, objeżdżając miejsce postojowe leży w poszukiwaniu miejsca postojowego i po tych jednokierunkowych ulicach krąży krąży nakażemy to dotyczy zarówno w Warszawie zarówno Kielc jakich innych miast gdziekolwiek nie pojedziesz to praktycznie taka data napełnienie na ulicach jest na tyle duże, że naprawdę łatwiej zaparkować na parkingach, gdzie są ukryte, a ich brak informacji tam jest wolne miejsce czy nie i to czasami to jest także te przykłady o ich, by ratusz parkowaniu na wysepce zaraz obok tablicy jest informacją o wolnych miejscach, ale jeżeli obrali sobie, że byłyby tam spółki nie dałoby się tam fizycznie zaparkować tam szlaban był tylko tak trochę przodem ma trochę no no to jest nasza ziemia już nie ma pomysł jak rozwiązywać takie, że nie wszystko rozwiążemy, ale oczywiście informowanie o tym gdzie najszybciej znajdziemy miejsce jest w ogóle informacja, że tam są miejsca jak najbardziej jest przydatna i gazie, a propos zdjęć z wielu krajów, w których pojazd europejskich, gdzie faktycznie te tablice są jakimś tam tak albo znajdą się do sprawy bardzo fajnie jest 1 firmę car-sharing 1 z firm carsharingowych, ale podpisał umowę na udostępnienie danych dotyczących parkingów wielopoziomowych, które są w zarządzie miasta i jedno, zanim ruszy już sprawdzać na telefonie, gdzie ma to miejsce postojowe wolne tylko Woś na tych parkingach, a raz pierwszy krok, jeżeli będzie informacja o tym, gdzieś, gdzie jest przynajmniej kilka wolnych miejsc, zanim ruszy też będziesz wiedział dokąd, a jednocześnie w Poznaniu więcej samochodów niż mieszkańców miasta, więc Towarzystwo i z tego wychodzimy, bo rozmawiając z dużych miastach jednak to duże miasta w postaci Warszawy Poznania nawet Kielc Katowic Krakowa mają jakąś ofertę transportu publicznego czy też starają się lepiej lub gorzej oczywiście, ale jakoś wprowadzać inne sposoby przemieszczania się niestety gdy już wyjedziemy poza obręb tych dużych miast i jedziemy mniejsze miejscowości do tamtej tego sposobu innego przemieszczanie się praktycznie w ogóle nie ma czy też całkowity brak infrastruktury dla rowerzystów czy brak jakichkolwiek wyznaczenie linii transportu publicznego wiemy o tym, że wiele tych linii jest usuwanych przez brak ustawy o odpowiedniej o transporcie państwo w transporcie zbiorowym publicznym transporcie zbiorowym jest teraz musimy o tym, myśleć w postaci tych przepisów uważa jednak tych mniejszych miejscowościach no niekiedy one mogą być zbawienne, jeżeli zrobimy norma przepisową właśnie w postaci tego chociażby ja ciągle na tego modelu nawiązuje za to zarządca drogi i jasno ustala, gdzie na chodnikach można robić i druga kwestia znowu tych parkingów kubaturowych tak tzw . czyli wielopoziomowych czy to w dół co w górach to naziemnych czy podziemnych czy w takich miejscach w ogóle opłaca się robić takie parkingi umorzone, by jakoś rozwiązały, ale czy jesteśmy świadomi ponoszonych kosztów tych parkingów wielopoziomowych Andrzeja zdaje to mniejszy mówimy o temacie parkingów kubaturowych w miastach no to tutaj jest wielowymiarowe zagadnienie znowu pytanie pytanie pytanie jak chcemy co chcemy tym rozwiązać jeśli wychodzimy z takiego punktu jest naszym punktem wyjścia jej mieszkańców zarządu miasta jest poprawa jakości przestrzeni publicznej bezpieczeństwa podniesienie jakości i np. mówimy Okaj jakaś pula miejsc parkingowych jest potrzebna do obsługi ruchu i infrastruktury budynków i t d . potrzeb mieszkańców, ale sami nas ulokować w 1 miejscu w zamian za to oddać na stronie rzadsze nie wiem jeszcze zieleni Rekreacja i ogródka, a on i t d. do porządku natomiast jeśli byśmy się dziś budować nowe nową kubaturę parkingową która, która ma, na który wygeneruje dodatkowe ruchy cała reszta zostanie po staremu no to jest trochę nie chcę strona każda nazwa jak każda nowa przestrzeń do parkowania zostanie zalana tak jak woda woda jesteśmy w stanie zarobić tyle miejsc parkingowych w miastach ile by życzyli sobie użytkownicy samochodów jeszcze jest 1 Rosją dodam kwestia, bo w tej był poruszany aspekt kosztów koszt budowy takiej infrastruktury są duże, więc musimy sobie dzisiaj dzisiaj tańszym kosztem infrastruktury takiej od celu publiczne polskie miasta próbują przerzucić na inwestorów prywatnych inwestorzy prywatni nie są w stanie wybudować tak drogiej infrastruktury średnia to jest Taste kilkadziesiąt tysięcy złotych za wybudowanie 1 miejsca parkingowego w garażu podziemnym różnie utrzymanie jeszcze tego wszystkiego jest jego koszt takiej budowla ta jasne, że można ten koszt ponieść, ale trzeba mieć wiesz, o co pewność obrotu jeszcze tak naprawdę nie wiadomo czym się napełnić ten parking czeka aż o tym, przesłaniem, choć byśmy rozmawiali jeszcze pewnie za 2 godziny o tym i nieraz będziemy rozmawiać, ale na dziś kończymy niestety Wiktor Mrozowski ekspert od planowania przestrzennego Uniwersytet warszawski bardzo serdecznie dziękuje Dżem oraz Adam Jędrzejewski Fundacja Polska parkuje jesteśmy zgodni, że raczej jednak trzeba iść w stronę ograniczania ruchu samochodowego i problem z parkowaniem też przy okazji tego w jaki sposób rzeźnikiem bardzo wszystkim dziękuję za głosy na Facebooku głosy przeze
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TO CO NAJLEPSZE W RADIU TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA