REKLAMA

Radosław Gajda i Natalia Szcześniak: "Archistorie. Jak odkrywać przestrzeń miast?"

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-12-31 19:00
Audycja:
Czas trwania:
23:13 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć- Burzyńskiej są Radosław Gajda i Natalia Szcześniak, twórcy bloga „ARCHITECTURE IS A GOOD IDEA” i autorzy książki "Archistorie. Jak odkrywać przestrzeń miast?" Rozwiń »

Jak mądrze tworzyć miasta, żeby jego mieszkańcy byli szczęśliwi? Czy architekt myślący o mieszkańcach to społecznik? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dobry wieczór, przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska. Archistorie będą nas zajmować dzisiaj w w radiu TOK FM przez kolejnych kilkadziesiąt minut, ze mną w studiu są bowiem Natalia Szcześniak i Radosław Gajda twórcy popularnego kanału Architecture is a good idea i autorzy wydanej dopiero co, przez wydawnictwo Znak, książki "Archistorie. Jak odkrywać przestrzeń miast?, witajcie serdecznie, dzień dobry. Archistorie, czyli historie o architekturze, bo to architektura jest w tym czymś, co was zachwyca aż do tego stopnia, że chcecie się tymi zachwytami dzielić z innymi.  Rozwiń »
Jechaliście do Radia TOK FM, który ma swoją siedzibę przy ulica Czerskiej w Warszawie coś raz po drodze zachwyciło jakiś jakiś przeżyć jeszcze może chęć zadziwienia zaskoczenia architektoniczny chyba na tyle dobrze znały te trasy, że zaskoczenie nie było wiele, ale za to bardzo się podoba ten budynek, w którym jesteśmy teraz, który jest bardzo interesujące jest to by z ciekawszych budynków biurowych w Warszawie, czyli budynek Agory wielokrotnie nagradzanego wielokrotnie nagradzany teraz o nim w książce często niemal we, ale tak też rynek, do którego zawsze robimy przychodzić przyjeżdżać, bo zawsze niesamowite wrażenia ktoś wchodzi obok tych drewnianych paneli te przeszklenia wielość planów, które się ma także, jeżeli ktoś się ze słuchaczy stanie kiedyś zaproszony to polecam skorzystać z tego zaproszenia szlachetni i przejść do dachu budynku Agory Godyń ostatnie Mirosław Nizio był gościem audycji mojej i ich być znowu kolejna osoba Wiednia architekt, który zachwycał się właśnie tym budynkiem wiążą się nie starzeje, że to jest taki jest taki rodzaj architektury, który jest aktualny cały czas nie wiem czy dobrze się wyrażanych tak fajnego, że w ogóle jest dobra architektura powinna być ponadczasowa i to w tym budynku chyba udało się uzyskać rząd cały czas wydaje się nowoczesnymi może należało 20 lat prawie każdy wtorek w taki tekst chętniej też jak wino trudne chwile i to jest ważne w architekturze, żeby szlachetnie umowę tak taki, tym bardziej że właśnie tak porządne materiały te dobre tynki dom dobre to dobre projekty, by nie starzeje się nie braknie, gdzie dzieją powiedzmy tylko właśnie się patronują ojej są coraz ciekawsze właśnie z wiekiem zaczynają opowiadać swoje historie jego historię tych osób, które zbudowały czy decydował o tym, będą wyglądały, ale też te historie, które się zdarzały w jej wnętrzu bene partytura to jest scenograf naszego życia najważniejsze momenty w naszym życiu często są związane z jakimi budynkami na rodzimy się w szpitalach, które mają swoją bardzo konkretną architekturę w Warszawie wielu nowożeńców, które nowożeńców chce brać ślub w kasie świętej Anny no bo to jest chyba najpiękniejsze wnętrze sakralne, jakie w Warszawie jest tutaj bym polemizował o nominale jedno z takimi bez kościoła Wizytek wygrywa on też jest on też droga jest właśnie one też fantastyczną fasadę, więc do zdjęć regulacyjnych to świetnie się nadaje, żeby sprzedać tego kościoła też te zdjęcia Miedź no właśnie bardzo piękne miejsca i my chcemy przeżywać te ważne momenty w naszym życiu w pięknych miejscach i my też, że to jest dla nas werdyktu, że intryguje i to sprawia, że chcemy o nich opowiadać, lecz uważamy, że warto, żeby przeżywać właśnie nasze życie w pięknym miejscu skalę harmonijnym otoczeniu chcecie o tym, opowiadać komu chcecie o tym, opowiadać moje pytanie brzmi dla kogo napisaliście książkę, bo nie jest ani pozycja dla specjalistów tak mi się wydaje ani dla pasjonatów, którzy na tematy poruszane przez was pewnie przeczytali wielkie to miejska literatury specjalistycznej tak właśnie zdiagnozowali Szmyd problemy w literaturze architekturze taki, że nie ma nie było takich książek, które by wprowadzały do tematu, że przeważnie już ten skok na głęboką wodę z książki są specjalistyczne albo z drugiej strony mamy albumy typu 50 najpiękniejszych zamków, które są bardzo takie turystyczne i typowo przewodnickie powiedzmy, a my chcieliśmy dać się taki mit pierwszy krok dla kogoś, kto chciał się zainteresować swoim otoczeniem tymi miejscami, w których żyje ze środowiskiem swojego własnego życia, czyli domami blokami miejscami pracy i chcieliśmy stworzyć książkę, która będzie dostępna dla wszystkich, że będzie napisana bez żargonu branżowego przystępnym językiem, żeby każdy mógł wziąć ją przeczytać książka podzielona jest na 3 takie główne części, gdzie mieszkamy, gdzie pracujemy i co zwiedzamy nie za prostą chyba nie ma tak, żeby władza rozgrywaliśmy w 3 egzemplarzach prosto szczególnie aktywna jesień chce coś się popularyzować to wydaje nam się zaś lekturą jest trochę tak, że nie wiemy, że mamy jakieś pytania, dopóki nie dowiemy się, że jest na niej jakaś odpowiedź, gdyby nie wiemy, że możemy się tym zainteresować, dopóki nie dowiemy się, że to jest coś interesującego dlatego zadaliśmy te 3 pytania no bo to są właśnie takie rzeczy, których w tym zakresie zajmujemy na blok mieszkalny wydaje się czymś tak oczywistym, że NIK zwraca uwagi na to, że są bloki i że kilkanaście milionów Polaków mieszka w blokach, ale życie blog to jest rewolucyjna idea to jest modernistyczne modernistyczna to jest wiele lat przemyśleń doświadczeń, które zaowocowały tym, że właśnie kilkanaście milionów Polaków mieszka teraz blokach ani w domach jednorodzinnych tylko i wyłącznie cienie w kamienicach z czego wynikały te zmiany, dlaczego tak się właśnie zaczęło z zmieniać coś na przełomie dziewiętnastego dwudziestego wieku to są fascynujące historie, który dotyczył bezpośrednio nas one wpływają na to właśnie, gdzie mieszkamy i to samo jest z pracą czasem wolnym od tak z pracą związane są historie o wieżowcach przede wszystkim waszej książce przede wszystkim dużym stopniu faktycznie tak, bo też wydaje nam się, że wieżowce to jest coś takiego co przyciąga ludzi też niezainteresowanych architekturą i też chcieliśmy dać tym ludziom, którzy się interesują tym tymi wieżowcami z to, skąd się one wzięły odpowiedź na te pytania takie najprostsze właśnie, skąd wzięły wieżowce, dlaczego zaczęto je budować, a czy głód czy warto je budować może też trochę i dlaczego tak fascynują, bo myślę, że też wieżowce to jest taki temat takie budynki, które widać z wielu punktów miasta dlatego one oddziałują nie tylko na swoją najbliższą okolicę tak jak zwykły budynek, który jest dopasowany wysokością gabarytami do otaczającej zabudowy, których widoczne właściwie tylko z ulicy, przy której stoi, a wieżowiec jest widoczny z całego miasta prawie że, więc dlatego wydaje nam się, że to są ważne budynki jakie by one nie były architektonicznie i co by za nimi nie stało to są ważne obiekty, które powstają w mieście, ale są ważne nie tylko dla tych, którzy tam mieszkają lub pracują, ale też dla tych, którzy na niego codziennie patrzą dokładnie to, żeby bez ogródek, że nawet, jeżeli nie będziemy nigdy wewnętrzna to będziemy wiedzieli, który to jest kosmopolita, na którym ma być więcej na niej reklamą go pokaże rozpoznamy, że Warszawa ma takie wieżowce Janowiak na takie Allan ma takie jak w taki charakterystyczny elementy, które często z taką wizytówką miasta i też widzimy po wysiedleniach naszych filmów na YouTube, że te tematy, które są związane z wieżowcami to właśnie coś co ludzi i interesuje, że mają więcej komentarzy, więc w górę więcej wyświetleń teraz nasz najnowszy film wieżowca owych o złotej 44 ma już 87  000 wyświetleń my cały czas ten temat nieznanej ustawie z paru lat ludzi z ciekawi interesuje i w Super nowości jesteście autorami tak jak już powiedzieliśmy blog kanał na YouTubie czy w książce znalazły się również te historie, o których opowiada liście w internacie rozumiem, że tak, ale nie tylko dla częściowo tak, bo filmu to jest to strony także w filmie opowiada się inaczej niż w książce to jest chyba oczywiste, że nie nie da się 11 przepisać się filmu i też z języka pisanego nie wszystko da się przełożyć na film i nawet jeżeli jakiś temat, który poruszaliśmy w naszych filmach to wciąż są one z kobiet pod innymi kontami jest np. więcej informacji, bo cieszy mnie często z filmów musimy wyciągać jakieś fragmenty, które po prostu psują narracji, bo w firmie musi być bardzo taka spójna i ciągła opowieść o w książce można sobie pozwolić na troszkę więcej dygresji tak myślę, że lepiej się nagrywać czy pisze WHO were Here brudny zimy pisaliśmy to mieliśmy taki problem, że jak robimy nasz program to staramy się wszystkie tezy wszystkie zdania, które mówią coś o jakimś konkretnym elemencie budynku zilustrować ujęciem tego elementu jakoś to pokazać to, że to nie tylko także miasto i opowiadam, ale nadal stoi opowiada tylko ono, że duża jest tego serwisu takiego czyli, czyli tych tych ujęć, które pokazują właśnie to, o czym mówimy no jak pisaliśmy w lutym problem, żeby każdego dania chcieliśmy dołożyć lustrację, ale niestety chyli się nie dał wtedy tak ciężko było salek identycznych rozmiarach za darmo sam jest, więc tak, ale jest 160 ilustracji to są w większości nasze zdjęcia oraz rysunki, które zrobiła specjalnie do tej książki Natalia nadal jest też autorką tych wszystkich lustracji to w aktach personalnych we mnie na to by zaskoczeniem może książkę czytałam dosyć szczegółowo nie zwrócono uwagi, tym bardziej zachęcamy do zajrzenia do książki, a historia jak odkrywać przestrzeni miast do naszej rozmowy za chwilę wrócimy w studio Natalia Szcześniak i Radosław Gajda i jeszcze raz dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska ze mną studio Natalia Szcześniak Radosław Gajda twórcy popularnego kanału architekcie i Zengota Lidia i autorzy książki, a historia jak odkrywać przestrzeni miast książkę wydało wydawnictwo znak w tej pozycji, której rozmawiamy mnogość tematów się pojawia o wszystkim nie damy radę porozmawiać, tym bardziej zachęcam do sięgnięcia po książkę, ale w pewnym momencie pojawia się takie sformułowanie, na które zwróciła uwagę architekta społecznika w iTaxi zaczęłam zastanawiać czy rzeczywiście trzeba być społecznikiem, żeby projektować dla ludzi czy to dla ludzi nie powinno tak naprawdę być zawsze myślą przewodnią architekta to jest złożone zagadnienie metan tego sformułowania architekt społecznik używamy bardzo konkretnym momencie, czyli właśnie wtedy, kiedy rodził się blok czy rodziła się idea modernistyczna, której głównym celem niektórych nurtów było zmienienie zupełnie sposobu w jaki projektuje się miasta to jest założenie było takie, że to miasta wpływają na to, że ludzie się, że jest źle to jest wina miasta i sposobu zabudowy, że są epidemie, że ludzie chorują, że nie ma dostępu do podstawowych wygód, a więc, jeżeli musimy, jeżeli chcemy dać ludziom ten dostęp albo poprawić warunki sanitarne życia to musimy zmienić drastycznie to w jaki sposób budujemy czy jak ten aspekt społeczny czy myślenie o tym, jak, w jakich warunkach żyją ludzie było to tym kołem napędowym dla wymyślania nowych typów budynków to widać to dało mu urbanistyka modernistyczną i blok jako właśnie taki pomysł na to jak sprawić, że ludzie mieli światło w domach i wodę i kuchnię łazienkę luksusy, które 100 lat temu były dla mnie dostępna do 5 lat temu to był w ogóle jakieś środki nie wiedział nawet marzyć o tym, żeby w każdym mieszkaniu każdy miał dostęp do wody bieżącej łazienki kuchni, ale i tutaj padają ważne nazwiska m. in . le Corbusiera oczywiście jednostka Marsy zyska tak jednostka Marseille ska to nic tak bardzo radykalny pomysł na skompensowanie całego miasteczka w 1 bloku i dzięki temu, że mamy całe miasto w 1 budynku tylko co dookoła możemy mieć zieleń parkową, a w UE za to długie korytarze pomiędzy kolejnymi mieszkaniami i na kolejnych piętrach tego bloku mogłoby się tak samo malownicze uliczki tego miasteczka pełne nie wszystkie zawieźli tak intensywnie radziły też te, które ciężko udało zrealizować w pełni okazało się, że mają pewne jakieś problemy problemy, których nie przewidzieli ci architekci we fraszce bis przyglądamy takiemu szczególnemu osiedlu Why Czechow w Stuttgarcie, który właśnie, bo takim poligonem doświadczalnym właśnie dla architektów społeczników, którzy tam na zaproszenie niemieckiego związku twórczego zaprojektowali rośnie nowe sposoby zamieszkiwania każdy architekt takiej śmietanki i najwybitniejszych europejskich architektów początku dwudziestego wieku tam miał zaprojektować taki swój modelowy budynek i tam powstały domy szeregowe domy takie jednorodzinne wolnostojące dość luksusowe, ale też bloki no właśnie ci różni architekci podeszli do tego zadania na różne sposoby no i właśnie okazało się, że najtaniej i najbardziej, jakby ekonomicznie zbrojne względów będzie będzie promować ludzi wykwaterować właśnie w blokach dowiedział się o Austrii, ale wiele miejsca poświęcacie waszej książce również w Szwecji dowiadujemy się m. in . że służba urbanistyczne działa tam od lat trzydziestych siedemnastego wieku i nie jest traktowane jako ograniczenie tylko jako niezbędna pomoc przy planowaniu przestrzeni, czyli tak naprawdę przy planowaniu i życia w tak plany urbanistyczne Sztokholmu, o którym piszemy w książce są bardzo dokładne to znaczy, że tam urbaniści decydują nie tylko o swym kabarecie budynku nie tylko o tym jak szerokie będą ulice, ale także o kolorach fasad czy o rozmieszczeniu okien tak naprawdę arch. Marek mnie nie ma nie ma dużo do powiedzenia w kwestii takiej ekspresji twórczej, ale dzięki temu miasto jest bardzo spójny i rozwija się bardzo harmonijnie oczywiście Szwedzi nie ustrzegli się błędów nie to nie jest także Torzym projektują tam od kilkuset lat to miasto to to znaczy, że robią to wszystko razem jedno i bezbłędnie mnie tam też były pewne teraz można to nazwać dziedzictwo modernizmu ach te dawne taki dzień cena, ale oni już od wielu lat starają się to naprawiać i tutaj w tym kontekście pojawia się postać Aleksandra Włodarskiego, który nazywany jest głównym arch. Sztokholmu chyba sam nie lubi zbytnio tego tytułu autor słynnego chociażby osiedle i tutaj proszę was o pomoc jak się czyta po szwedzku nazwę osiedla zdrowa ryba wystawać ze względu na zlecenie będzie miernota to jest niestety i Włodarski Emu udało się o tym, piszecie, że to co nazwalibyśmy mądrą równowagę Włodarski wykorzystał to co najlepsze historycznej zabudowie i przełożył to na język współczesnej architektury każdego skorzystali, która jest zakażona taka jest zawieszona trochę, jakby w pewnym bez czasie żelaza nazywa to nowoczesny klasycy zmian i dzieci to jest także te budynki i nie narzucają się ze swoją nowoczesność nie mamy także właśnie podchodzimy Ano to musi być nowego jest nie całe ze szkła i błyszczeli ma jakieś śladowe fasady tylko to jest prosta skromna architektura, która czerpie z takiej sile tradycyjnych proporcji ale, zwłaszcza te zbudowane dość gęsta, bo bardzo gęsto w zależności od miejsca tego osiedla, którym mówimy i dzięki tej gęstości uda się wygospodarować w innych miejscach dość otwarte przestrzenie tam właśnie taki balans pomiędzy tym, żeby na dużym obszarze zmieścić wiele ludzi co jest warunkiem koniecznym, żeby była służba zdrowia w przychodniach, żeby były szkoły komunikacja miejska były z tego, gdyby nie da się poprowadzić krytyk, jakbyś infrastruktury społecznej, a z drugiej strony właśnie, żeby nie było także wszyscy mieszkają w studniach takich jak te dziewiętnastowieczne kamienice i dokąd się bardzo ciekawym przykładem tego, że urbanistyka to nie jest coś co ogranicza inwestorów, czego to nie jest nagi narzucanie ram, które powodują, że nie mogła zarobić ci nigdy nie buduje, bo jest jakieś jakiś wymysł urbanistyczny, bo tam właśnie to najlepiej zaprojektowane i najbardziej starannie zaplanowany dzielnice to są te, których inwestycje są najdroższe w oczach turystów z NFZ, które można sprzedać najdrożej, więc można powiedzieć, że dobrą urbanistykę UPO opłaca się wszystkim inwestorom, którzy chcą zarobić na swoich inwestycjach budowlanych w mieście, ale także tym, którzy tam będą mieszkać, bo właśnie mają zaplanowane harmonijne miasto z dostępem do usług komunikacji publicznej bez korków echem w dzisiejsza architektura współczesna poprawcie mnie, jeżeli się mylę no czerpie garściami modernizmu czy to zerwanie z historią niejako zapisane w modernistycznym program nie przyniosły więcej korzyści waszym zdaniem strat współczesnemu budowaniu projektowaniu tras mamy taki czas bardzo się krytykuje modernizm, bo widocznie nadchodzi to nowa epoka i widzimy wiele stwierdzając, które wcześniej nazywano po tym, jak w modzie modernizm w architekturze również miał miejsce tak tak, ale może dopiero teraz przychodzi gra idzie postmodernizmu i rzeczywiście widzimy teraz wiele wad modernizmu z VAT, które wynikały z dobrych chęci, bo przecież modernistyczne bloki wynikają z bluzy chęci zapewnienia mieszkań i dobrych warunków przewietrzania higieny i t d. ale teraz widzimy, że ta higiena polegające na rozrzucaniu osiedli rozrzucenie bloków zacznie odległości od siebie spowodowała, że inni dostajemy takie przestrzenie, które nie są ani parkiem ani podwórkiem Anicie i te bloki są od siebie tak daleko, że na nią nie tworzą ze sobą żadnych relacji przestrzennych tak nic nie mamy ulic placów, więc widzimy teraz takie wady modernistycznej urbanistyki i zabudowy i też monotonną ości powtarzalność fasady i ta prefabrykacji również widzimy widzimy temat potrafimy je nazwać i jeszcze może nic się mnie nie nikt nie wyciągnęliśmy takich wniosków, żeby budować inaczej, ale na razie diagnozujemy problemy dbania o 1 Czyżby, więc trzeba to jest bardzo trudno jest podawany pytanie, ponieważ jest bardzo wiele płaszczyzn, na której można na nie odpowiada mamy też do nas tak właśnie czy założenia modernistyczne w skali mikro czy, że mieszkanie sprawdziło na tak sprawdziło się, jakbym trudno sobie wyobrazić teraz mieszkanie bez kuchni, aby taką kuchnię uległa, zanim go też Telichowski wymyśliła tę swoją kuchnię francuską czyni więcej tak jak my używamy wszędzie w domach czy tak głównie zabudowy określa też było też wymyślić, więc to się sprawdziło to jest wygodne dysfunkcjonalne działa w jest aspekt takiej właśnie urbanistyczny nie wszystkie założenia, które były na początku tej tak radykalnych idei modernistycznych sprawdziły, ale niektóre tak ten wczesny modernizm typu holenderskiego MSZ z Rotterdamu np. wydaje się, że się urbanistyczny cały czas broni, ale tam właśnie nie ma tych rozrzuconych zupełnie szeroko budynków na, ale jest jeszcze aspekt estetyczny czy ta architektura, która jest całkowicie pozbawiona tradycyjnego ornamentu tradycyjnego detalu czczona jest ładna no to jest pytanie, które bardzo polaryzuje no bo można powiedzieć, że taka czysta forma sama struktura te białe policzki stropów między nimi szkolenie to zdarza się bardzo paryskiego pięknego, ale z drugiej strony rokokowy pałacyk z pięknym ornamentem jakoś kutą balustradą lub też ma w sobie to co prawda trudno mówić, że to jest teraz okropnej paskudnego teraz odrzucamy Sokół 1 ten detal piszecie, zachęcając do lektury zachwyci my się oczywiście zachwytów nigdy dość, ale chyba narzekać też mamy na co tych narzekań waszej książce tak bardzo duża nie jest moje pytanie brzmi co jest wg was największym problemem polskich miast Filip Springer w wydanej kilka lat temu w księdze zachwytów notabene pisze o architektach Narcyza, że architektura w Polsce funduje dziś głównie narcyzm i że ta architektura jest głośno krzycząca Springer pisze architektoniczne wrzask słychać widać jak Polska długa i szeroka i ten wrzask często ma wyrażać pogardy do wszystkiego co wokół ostra faza myślicie też, że Polska architektura krzyczy na mnie chyba bym tak ostrożnie oceniła polskiej architektury, ale nie, dlatego że się podoba w nie wydaje mi szczerze, że te budynki wynikają z narcyzmu, że te krzykliwe formy i kolory, ale ty też nie to jest największym problemem miast, że są krzykliwe budynki czy jak rzeczy sam wygląd budynków po jedzeniu w ogóle nie jest problemem tylko problem jest brak planowania i brak urbanistyki to jest oczywiście bym tu trudno zbudować ładne miasto nawet, że nasze spada z wodnych, ale rząd wojny z budynków, które uznajemy, że są miarą tej, jeżeli one są postawione bez sensu religii, że musimy szukać właśnie stać w korku, bo nie da się inaczej dostać 1 kawałka miasta do drugiego, a często jest tak właśnie, że nawet korki czy problemy komunikacyjne czy to, że nie mamy gdzie zrobić zakupów wynika właśnie z tego braku planowania jak w braku jakieś takie strategicznego planowania i to jest nasz największy Polski problem tak i to, że powstają u o osiedla na wiele set czy wie nawet tysięcy osób, które są poza miastem z kiepskim dojazdem z kiepskimi drogami bez perspektyw na komunikację publiczną to jest coś co powstaje dzisiaj powstawało 10 lat temu i to będzie miało skutki w życiu miasta przez serce kilka lat temu barszczyk, która to i urbanistyka to jest coś co zostaje z nami na setki lat i wydaje się to znacznie większy problem niż sama uroda tych budynków, a ładnym rynku jest w Polsce też coraz więcej, bo też Polska architektura czy architektura powstająca w Polsce jest dostrzegana na świecie mamy filharmonię w Szczecinie mamy muzeum historii Żydów polskich, więc z tej tej architektury na wysokim poziomie jest całkiem sporo tylko dobrze bo, żeby też się pod poziom tych najgorszych budynków się pod zły tak naprawdę poziom architektury jak nie oceniała go po tych najlepszych tylko właśnie po tych najgorszych, jeżeli najgorszy będą na całkiem znośnym poziomie zaś jest dobrze w tym kończycie książkę odezwał skupmy się na emocjach, jakie wywołują u nas budynki i że bez emocji nie ma dobrej architektury to brzmi pięknie, ale jak tu zważyć jak to zmierzyć z nowym naszym zdaniem, jeżeli ktoś po przeczytaniu tej książki wyjść z domu i spojrzy w górę i powie no faktycznie coś w tym jest to co jest najlepsze rzeczy jako wół jak najlepsza nagroda dla nas jako, jakie mogliśmy się spodziewać, bo chodzi nam w tej książce o pokazanie właśnie tego, że ludzie budują spodenki przez Tysiąclecia historii ludzkości wlewali w nieswoje ambicje aspiracje no właśnie emocje budynki mogą wyrażać emocje nasze dzisiejsze, ale też tych osób, które budowały budynki czy miasta kiedyś bez emocji nie ma dobrej architektury, bo każdy dobry budynek to jest coś co właśnie jest taką z zakrętu emocją twórców, ale też coś co powinno wywoływać nas emocje i to może być choćby właśnie to zachwyt zachwycił się tymi budynkami o zachwytach o emocjach, jakie wywołuje architekturę i o historiach, jakie kryje rozmawiałam z Natalią Szcześniak z Radosławem Gajdą z twórcami popularnego kanału architekcie i zagroda Lidia moi goście są również autorami wydanej dopiero co przez wydawnictwo znak książki, a historie jak odkrywać przestrzeń miast bardzo wam dziękuję za to spotkanie z ingerencją w teraz w radiu TOK FM czas na
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA