REKLAMA

"Wszystko czym się zajmowałem w życiu zarabiało" - mówi szef CPK (powtórka)

Data emisji:
2019-01-01 21:00
Audycja:
To co najlepsze w Radiu TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
52:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Na początek cytat Jarosława Kaczyńskiego. "Co w kraju, który ma co prawda dość znaczącą powierzchnię, ale taki dosyć okrągły kształt, jest sens budowania dużej ilości lokalnych lotnisk, czy nie lepiej w tej chwili mieć takie potężne lotnisko międzynarodowe, światowe gdzieś niedaleko Warszawy, ja nie ukrywam, że wypowiadam się za tą drugą ewentualnością, bo Polska nie może być prowincją" mówił prezes Jarosław Kaczyński rok temu. No i mamy wielki projekt budowy centralnego portu komunikacyjnego w Baranowie, lotnisko ma powstać do 2027 roku. Docelowo ma obsługiwać nawet 100  000 000 pasażerów rocznie.  Rozwiń »
Koszt budowy jest w tej chwili szacowane na ponad 30 miliardów złotych, a teraz kilka cytatów ze słuchaczy Radia TOK FM i gigantomania idiotyzm Kaczyński chce zbudować lotnisko w szczerym polu za publiczne pieniądze debilizm do kwadratu przecież wydaliśmy miliony euro na budowę lotnisk lokalnych czy teraz będziemy je zamykać Grzegorz Sroczyński, a naszym gościem jest dr Jacek Bartosiak politolog prawnik ekspert centrum analiz klubu Jagiellońskiego i od kilku miesięcy uwaga prezes spółki celowej ds. budowy centralnego portu komunikacyjnego w Baranowie witam pana dzień dobry witam państwa ma pan niepowtarzalną okazję, żeby przekonać do tego projektu wszystkich wątpiących, bo tacy głównie słuchają Radia TOK FM, a co im pan powiedział, że chyba długość naszej audycji jest stroną do NFZ ma zbyt mała 50 minut to niech no to jest zbyt mało, żeby powiedzieć, że wszystkich szczegółach tak zarówno na przedsięwzięcia, jakim modelu, jakim tego co dokładnie na dzień to bardzo złożona złożona kwestia, ale na pewno jest tak takich kilka lamp pkt 3 czy kilka zdań, które można powiedzieć do osoby, która nie jest entuzjastą tego tego pomysłu ani jakby, bo nie chodzi o to m. in. o to tu też panu uprawiał to teraz propagandy sukcesu tylko, żeby taki życzliwy sposób do tych ludzi, którzy wpisywali TM to ja cytowałem te wpisy, że możliwy sposób powiedzieć, że to lotnisko Master SI no tak, tym bardziej że znane są od wielu lat z tego, że ta przemoc, jakie stać mówi treścią jest dostęp do morza w sposób następujący, nawiązując do tego co w oczach leciała audycja wszystkie modele którymi dysponujemy Nate prognozy ruchu zakładają, że nawet w przypadku posadzono opartą o ruchu lokalne z lotnisk regionalnych czy ruch z lotniska regionalne również poza lokalne czy Legii czy Europy przez co dalej nie nie zmniejszy się także nie będzie to kosztem lotnisk regionalnych, zwłaszcza wg modelu, który na to chwila obowiązuje jak ma powstać centralny port komunikacyjny po prostu przyrost ruchu na jej przerosną ruchu przyrost wielkości potoków pasażerskich jest tak ogromne w Polsce w Europie środkowo-wschodniej, że jest miejsce dla centralnego portu komunikacyjnego, a co więcej centralny port komunikacyjny to nie tylko jest lotnisko lotnisko bez jego zwieńczenia bramy na świat, ale też przede wszystkim centralny port kolejowy, który będzie spinał nowym zmodernizowanym systemem dróg kolejowych całe terytorium kraju, które od czasu chłodno rząd ponowoczesności, gdy mieliśmy niepodległości, ale to wtedy powstawały kalendarze na nowoczesne ruchu potoków ludzkich i Towarowej nie jest jednością przestrzeń państwa polskiego nie jest jednością ani ktokolwiek nie tylko pracą na kolej czy pracował przy drogach jeździł po Polsce albo jeździ kolejami od 2 do dnia dzisiejszego inne mamy cały czas borykamy się dziedzictwem zaborów Otóż państwo od dawna Rzeczpospolita straciła swoją niepodległość w momencie właśnie, gdy powstawał Telegraf nowoczesność nowoczesne społeczeństwo drogi żelazne mięśnie masa innych wynalazkach w związku z tym przestrzeń do państwa ja niczym ogród w domu nie było gospodarowania przez wewnętrzne imperia, które do swojego obszaru ciążenia wyciągał systemy komunikacyjne drogowe kolejowe, dlatego że nie obsługiwać ich centra osobowe tak na dodatek Rosjanie nie robi prawie w ogóle nowoczesnej infrastruktury dlatego, że to była ostra poprzez żądała w związku z 2 dłużej się mobilizowali wojskowo z nich na wielkich przestrzeniach imperium, więc bali się, że w pierwszych tygodniach miesiącach wojny Niemcy i Austro-Węgry będą miały znaczną przewagę wojskową jakieś 3 Rosjanie sami budują drogi żelaznej i drogi zwykłej podstawią od nas to tym bardziej się żołnierze niemieccy czescy węgierscy będą maszerowali w głąb imperium wachlarzem rozchodzą się przestrzenią, jeżeli spojrzymy na apele o pomoc, bo wyskoczę morski czek na nasze miejsce na świecie, gdzie widać, że on z Europy się wraz z wachlarza oraz 3 latach z dniem Rosjanie stratę z powodów strategicznych niż rozwodowe baczniej wyniesie 700 obowiązuje próbujemy od państwa Polski próbuje się trochę więcej kilku lat przełamać rozbudową systemu drogowego na jakość to się zmienia jak widzimy, ale panie redaktorze ile pan jechał kiedyś samochodem dziś będzie też nie jest wcale tak lepiej do Kołobrzegu tak to był dramat uważa się prawie w ogóle nie chciało jeździć właśnie, dlatego że z powodu historycznych państwo polskie niebo z Pomorzem połączony infrastrukturą, a stopień rozwoju infrastruktury wyznaczają określa stopień dojrzałości struktury Państwowej od państwa dojrzałości społeczeństwa zwiększa tren ta akcja społeczna mobilność społeczną umożliwiają załamanie Sudanu uwarunkowań lokalnych np. nad nią dobrze, ale tylko feudalny uwarunkowania lokalne czy tamtym bardzo w Baranowie rzeczywiście jest taką receptą na to dlaczego dlaczego, bo są tam mają łączyć po prostu linia kolejowa tak i to one tak też bardzo dobre miejsce z punktu widzenia właśnie polskiego obszaru ciążenia zaraz obok Warszawy o sile bardzo blisko 1 standardy europejskie światowe jednocześnie między Warszawą Łodzią też w trzecim największym miastem w Polsce na skrzyżowaniu o tu blisko skrzyżowania głównych autostrad w kraju północ południe wschód zachód blisko właśnie ona wielkiego znaleźli nowe drogi dla handlowej komunikacyjny historycznie 300 lat dominujący nad losem państwa polskiego, czyli drogą drogi Warszawa, a Warszawa Poznań Frankfurt Berlin bardzo blisko również Temkin tak dać im magistrali kolejowej na mało tego w miejscu, które organicznie dawnej Rzeczpospolitej po dosyć dobrze zaludnione i było centrum państwa polskiego Piotrków prawa i t d . i znający historię wiedzą, o czym mówię tylko z tego powodu, że było akurat blisko granicy niemiecko niemiecko rosyjskiej w kordonie Wisły tzw . SZ dokonał się, gdy populacja tak literata zachodnie Mazowsze po prostu obok 1 tak jak pani siedzimy tutaj to kojarzymy rozbierał ziemi istotne tak nas tak nie było histerycznym to jest miejsce, gdzie jezdnia była cywilizacja można powiedzieć w związku z tym no to były chodzi o to, że przestrzeń państwa, którą się dysponuje przypomina ogród do mojej Włosi trzeba zaplanować ścieżki którymi się chodzić, gdzie drzewa rosną jest lepsza gleba jest gorsza wiosną kwiaty tak jej tak samo jest przestrzenią państwa polskiego dokładnie taki stan państwa, które doskonale tym zarządzania czasami bardzo małe to sami położone na wyspie sami więc, a my po prostu fatalnie mamy zorganizowaną własną przestrzeń totalną, a lokalizacja Stanisławą Baranów ta, której mówiłem mówię teraz modne lub domu nie chciałbym przechodzić, bo wystarczy nam czasu do bardzo takich menedżerskich operacyjny rzeczy, dlaczego akurat, jaki pas co i t d . bo podobno bardzo złożona kwestia czy w niedzielę rano to wszystkie interesujące, ale jest punkt z punktu widzenia tych właściwości, o których powiedziałem jest to dobra lokalizacja nie jest jest zrozumiałe za granicą jest jest to całkowicie zrozumiała z punktu widzenia właśnie potoków komunikacyjnych nigdy bym, gdybym był równie negatywnie nastawiony jak i komentatorzy tort z towarem toby mnie pan pewno nie przekonał, zwłaszcza długą wypowiedzią historyczną, która jest ważna, ale wydaje mi się, że on jednak boczny tor ten wątek poboczny, ale ludzie w tej chwili wolą tak się wydaje latać lotnisk regionalnych tam, gdzie mają blisko po prostu i pytanie czy wreszcie rozważali w ogóle taki wariant, że zamiast budować ten wielki centralny port lotniczy po prostu zbudować w wesprzeć lokalne lotniska zbudować tak rozproszyć tenor ten ruch w zlotych mniej, ale to się tak nie da panie redaktorze oczywiście, że model ruchu w ogóle niczego się zmieniają przez optują takiej wiemy, że śladu teraz może bardziej z pań to oni tańczyli potencjał jest tego, żeby latać z należnym dużych lotnisk do innych nieduży ładnie nawet bardzo oddalonych toczenia technologią samolotowa tak się zmienia infrastruktura jest w porządku stąd powiedziałam, że nie będzie ograniczenia ruchu na lotniskach regionalnych natomiast jest także z punktu widzenia funkcjonalności powiedziałem przestrzeni to jak potrzebujemy mieć Letnisko handlowe jak rejon region Europy środkowo-wschodniej potrzebuje jechało komunikacyjnego i Polska jest naturalnym punktem ciężkości, ale właśnie do tego potrzebuję tego dlatego chyba tak wyjaśnił komuś coś na tym nie zna no i oczywiście węższy w tym Poznań kolejne nawet nie poznam tylko kolejny PiS-owski pomysł centralnych wielkiej centralne inwestycje takie słonia, który łączy powiem tak będzie stał straż z punktu widzenia przepisów czy innej opozycyjnej partii projekt centralnego portu istnieje od lat 78 przed wojną mówiono o tym, lotnisko na Okęciu ma być przeniesiona do słabo było za mało jest czystym dziewiątym zniwelowano grunt nadesłali, kto się chorą na prawobrzeżnej Warszawie ten wie, że tam Aeroklub powolną już Okęcie było za mało wtedy jawnym w ubiegłym roku czy coś stanęło największy ruch miał 30  000 EUR honor osób rocznie na porównajmy to stara zmianami, które obsługuje lotnisko Chopina prowizorycznie się do buduje tak nie ma się rozbudować niema 2 niezależnych pasów, choć internetowych można, by mnożyć rejsu uwarunkowania budowania Ursynowa Ursusa ograniczyła możliwość rozbudowy obwodnica i t d . i t d. w związku z tym przypomina to za ciasne ubranie i a my jesteśmy dużo działo już mamy PKB ludzie podróżują na romantyczny żelazny kanon, ale może być także 12  000 000 jest na Okęciu można wzmocnić Modlinie tam zrobić 10  000 000 można wzmocnić radomianie dalej są ograniczenia rozwojowe radna i Radomia i Modlina Kiełb i Okęcia, o których wspomniałem czy i jak się nawet Doda to lotniska to liczba pasażerów, którzy mogliby tam latać i jest niewystarczająca długoterminowo nie będzie ich rejonie teraz tylko za będzie się nasilać, że musimy myśleć o tym, długoterminowa jest wystarczająca oczywiście jest kwestia czasu przygotowania modelową ten model latania, bo od jak wiemy co można model latania są jest Nisko budżetowe utarczki z nauką skali strat jest są flagowe e-sąd czartery to też jest złożona historia generalnie jest także sumę 180  000 000 mieszkańców Europy środkowo-wschodniej nie ma chama komunikacji na swojego, który jest im potrzebne do latania do Azji do Ameryki, ale przecież mogą latać do Azji Ameryki ze swoich lotnisk, dlaczego nie ma, ale nie, ale nie w takich autokarach, jakie są leki są przewidywane w tych przypadkach z Azji przylatuje do nas przyleci do Warszawy tylko lata, gdzie indziej do innych chamów naturalne z naturalnego brak wskazywała, że pomimo tych stanęła, bo nasza nie do pensji dlaczego, bo mamy wydanego graficzną mamy takie położenie, że korzystniej byłoby latać z kontuzją zużycia paliwa, aby zmiany również tych listów załogowej dolara, a dzięki zmianom w zamian za tanie ani z, a nie napisał n p . tak tylko są od 500 lat istniejące uwarunkowania są historyczne wynikające z podziałką złożoną na ławie, u których PiS, o których pisano rok rośnie nadwyżka finansowa swej książce fantomowe ciało króla i to widać właśnie nas szlakach komunikacyjnych, bo szlaki komunikacyjne są jak gdyby ich obiegiem światek teraz może powiem jeszcze jedno zdanie na ten temat Otóż, jeżeli słuchaczem Niedzielana sobie wyobrażą Jean świat to nie jest wcale takie przyjazne miejsce albo miała być z latają ptaszki nawieziona ziemia naszej granicy wychodzimy funkcjonujemy jako ten system krwionośny się są przede wszystkim większe są w Ostaszewie przy Hożej i jej zahamowania przepływu i wszystko połączone święta gminy połączono siecią współczesność jest go internetem, ale właśnie połączenia lotnicze kolejowe autostrady takiej kwestia połączono się z kluczem do zrozumienia wszystkiego i przez to połączono się przez to naczynia krwionośne przepływają potoki ludzkie kapitałowe finansowe, bo ludzie właśnie na mobilne społeczną wydają kubka kawy itd, ale przepływają IDM i wiedza to są z powodów geograficznych miejsca ważniejsze do tworzenia węzłów, które załatwiają to przepływy niższy niż inne nie chodzi o to, że jesteśmy naturalnym węzłem korzenie nasza geograficzna daje nam możliwość stworzenia węzła infrastrukturalnego tego rodzaju, a trwała jest ogromna rywalizacja zaprzeczać historii, kto kontroluje węzły komunista są plany komunikacyjne tego rodzaju, bo wokół wokół tego powstają łańcuchy dostaw cały system łańcuch dosta w nowoczesne technologie i trwała czy kapitałowa czy ludzka, jakkolwiek nazwiemy biznesowa Państwowa między Państwowa i t d . i t d. rywalizacja, dlatego że daje to punkt przewagi n p . jeżeli państwo ma jak Singapur taki węzeł infrastrukturalny, jakim jest lotnisko Czarni to lud to społeczeństwo mogło się może rozwijać, zwłaszcza dokapitalizowanie firmy China Polki mogą funkcjonować, dlatego że są połączone z krzemieniem światowym chodzi o to, że my nie możemy korzystać z krwiobiegu czyjegoś, jeżeli naprawdę chcemy mieć własne i to nie chodzi o megalomanię to są po prostu oczywiste rzeczy m. in. dokładnie z tego powodu budowaliśmy drogi oczywiście dlatego też debata, które drogi budować i ktokolwiek budował drogi mówi nam to główne arterie tylko nowych mniejszych miast powiatowych to walczy o to drogę, bo chce być połączone ze światem nie być zależnym to samo od 3 kolej własnych ograniczeń w Tychach przedstawicieli tych zahamowań stąd jest do wody stąd chcieliśmy globalny rynek prawda, żeby nie było fakt, że Buchholz rozumieją tylko tylko dlaczego taki wielki port, który docelowo ma mieć 100  000 000 pasażerów rocznie, a nie to zupełnie inaczej nie mam żadnych 100  000 000 rocznie w domach taką ma mieć pojemny, że będziemy mogli się to inaczej liczy pani Renato Song to są jakieś niedopowiedzenia generalnie liczą się ruch Ryki liczbą operacji lotniczych tak, dlatego że kadłub samolotu może być mały duży i t d. wniosku z tym liczyć się jakąś pantomimę wielkością liczbą operacji lotniczych nie generalnie projekt ma być forsowany tak nawet, licząc po aksamitnej pasażerami tylko wspomniał przy obecnym modelu GL przy obecnej koncepcji, która będzie wg obecnych założeń spółki co roku aktualizowana, bo muszę wiedzieć jak dobra prognoza ruch lotniczy jest podatna bardzo na fluktuacje tak zresztą technologiczne, czyli pozytywne fluktuacji, czyli postaram się zrobić RO man Hulk co stracili, żeby zawsze jest wiedzieć mniej więcej, jakie będą do prognoz to mecz ruch między 35465  000 000 taksówki pasażerów tak też jechać, a kiedyś może powstanie druga trzecia faza zderza się wolę zaplanujemy teatr będzie budować ten port tak, żeby można go było, ale później oczywiście radzimy, żeby go powiększyć tak oczywiście także buduje nowoczesny poza tym ogranicza się ryzyka tak bym jednak moment odpowiada sam pan na 12  000 000 tak jej na to, że liczba, którą sami zbudowaliście w pewnym momencie w tym się wiąże z tym chodzi o to, że to, że przestrzeń, którą jest pod Baranowem pozwala na to jest unikalna w skali naprawdę nie nawet ma nie tylko Europejskiej, że bez istotnych właśnie uwarunkowania, które ograniczają pisarza właśnie w seksie są to bowiem tak to zahamowanie pozwalano zalało nawet mieć taką taką przestrzeń na czym polega unikalność tej przestrzeni tak w 3 punktach na tym polega, że tak nie ma miejsc nie jest na oceanie to jest np. 5 porad Ukraińcom musiał zbudować miasto sąsiedniej rekultywować nie ma takiego Hongkong PKB tak jak inne położenie musimy zabierać się w morzu albo stanowi przestrzeń pod lotniskiem to już jest istotna różnica tak zasadniczo nie ma wielkich rzek nie ma wielkiej aglomeracji miejskiej nie ma Puszczy Białowieskiej tak właściwie nie ma tam nic istotnego z punktu widzenia środowiska ani miejsc w tradycję kulturową historyczną tak niewiele jedno i jest dobry dla Mazur są tam też dobre dla lotniska oczywiście, że nic nie ma w okolicy nie ma nic takich rzeczy, które generalnie inwestycje non stop natomiast jak już powiedziałem jest to skrzyżowanie dróg historycznych i obecny również dróg potoków ludzkich i towarowych i to jest najważniejsze kryterium jej historyczne w takich miejscach jest prowizorycznie tak powstają właśnie wielki Habitat powstania miasta jak powstają nowe skupiska ludzkie tak powstał Warszawa ta główna broń Wisły w gorsecie Wisły w tym miejscu tak głośno tranzytowe osi wschód-zachód tak właśnie powstała sala warszawska dokładnie z tego samego powodu kiedyś, gdy jeszcze bolą od strata na naziemne, ale nie wyższym brzegu o to, żeby łatwiej sforsować rzekę i wiedzieć co się dzieje po prawej stronie jak w gorsecie bon Wisła zna się tymi są ludzie po prostu kiedyś instynktownie teraz w sposób planowy wybierają miejsca, gdzie mieszkają, skąd podążają idzie, tworząc centra gospodarki, a dałoby się w 3 punktach powiedzieć, dlaczego ten pan to lotnisko centralny port komunikacyjny powinno powstać tak już bez historii ziem ba zasila się o nowościach z wpisem do pobrania chyba grali za mało działa społeczeństwa polskiego tak nie ma jest to główne zdanie jesteś głodny branie za małe i trudno wyjść z domu nawet za małe tak nie mieścimy się tomograf powoduje to one ograniczone ograniczoność potoków ludzkich ograniczoność inwestycji, dlatego że inwestycje te nie będą chciały przychodzi do nas, że nie będziemy w stanie obsługiwać tych potoków ludzkich, czyli zwiększonej kapitalizacji tak, że moment w Locarno towarach i tam nie rozwiąże bym nie da się ludziom nie da się rozbudować lotniska, a Okęcie w obecnym modelu funkcjonowania tak mnie najmniej dodatkowo bardzo ważne jest to ruch kolejowy po to, żeby w ciągu 2 , 5 godziny wzajemne oddzielnej z tego miejsca tak w każdej wsi docelowo nasz skalpel miasteczka ktoś mógł dojechać i był objęty mobilność społeczna ponad 100 miejscowości, które mają 10  000 mieszkańców więcej w Polsce nie jest włączony do sieci kolejowej jest to naprawdę upadek inflacji, ale wszystko jak ja wiem i często na to o tym, mniej, ale na pewno, że pan na Warmii Mazur wierzy pan co się dzieje po prostu ludzie uwięzieni w swoich miasteczkach dlatego nie ma też PKS-u i t d. nos staram się co to ma wspólnego z wielką inwestycją centralnego portu komunikacyjnego można dowiedzieć można powiedzieć, że przeciwnie, ponieważ na to pójdzie 30 miliardów to te linie kolejowe, które mogłyby dotrzeć powstać do tych 10 miasteczek czy też PKS-u, które mogłoby tam jeździć, na które też potrzeba pieniędzy państwowych zostaną wysłane przez tę inwestycję, dlatego że pan myśli o tym, że wszystko lotniska Włosi zostaną wy ma pochłonąć więcej pieniędzy niż samolot Mariana, ale tam po prostu jest odpowiedź tonie, ale będziecie budować też nowych kolej od nogi do tych mniejszych miast tak dokładnie tak a w jakim celu to po to, właśnie, żeby ludzie mogli się poruszać, żeby mobilność społeczną i mało tego będziemy łączyli te obszary, które nie są takie połączone, a na kluczowych trasach przyspieszali także bez centralnego portu do Krakowa się jechało godziny 15120 ma do Gdańska godzin 45 w pana przyjaciel Bartłomiej Radziejewski ma wątpliwości innego rodzaju mówi tak Polska polityka jest niewydolna jeśli chodzi o duże ambitne projekty wymagają one ponadpartyjnego konsensusu współpracy nie wiem czy nas na to stać nie wiem czy uda się wybudować cpk mówi Radziejewski co pan na to powiedziała, że spółka istnienia 2 tygodni, więc nie ma dowolności dom syn Boga jest od 2 tygodni no ale te wątpliwości to nie jest tak, że ten pierwszy wielki projekt, który próbujemy jakoś tam planować takich różnych planach było dużo jak tylko dodam, że pomysł budowy centralnego portu komunikacyjnego to nie jest jakiś pisowski pomysł to jest również pomysł, który w szufladach miała Platforma, ale jego wielkim zwolennikiem był minister w rządzie Tuska minister infrastruktury Cezary Grabarczyk w potężny minister zmienił już następny tego tego pomysłu nie miało minister Nowak był przeciwnikiem tego, ale w każdym razie no nie jest oczywiście taki pancerz mówił, że ten pomysł jest dużo dużo w tym tak powstał żaden prezes Kaczyński wpadł na pomysł, że musimy nasz kandydat po, więc trudno się pani nie było może może tam w ten sposób jest bezpośrednia jednocześnie też szerszy plan pomysł centralnego portu lotniczego telekomunikacyjnego w zależności od koncepcji tak to nazwę zmieniała nazwy istnieje od lat 70 nadaje od rządu bez tego pierwszego wieku każdej kadencji był opracowany plan to niemożliwe, ale rzeczywistość z żalu Chopin jest rozgrzebane zbyt małe i czas oraz gorsetem wspierano spina nasze możliwości natomiast Apropos ne go nawet najpotężniejsze państwa w UE czy nawet mocarstwa nawet supermocarstwa mają określone zobowiązania i plany tak jej nigdy na wszystko nie starcza pieniędzy, więc musieli być standaryzacja bark i no i w związku z tym, że od 2 tygodni jeśli spółka zobaczymy łodzie w tym przypadku tak, ale to nigdy nie jest tak, że są nieograniczone źródło osobowe na mnie najpotężniejsze państwa i trzeba dokonywać pełny, bo te pieniądze będą z budżetu i jak chce czy to prawda 2 × przygotowawczym planowania będzie wydano z budżetu o to, żeby to od regionu, ale do 30 miliardów to pójdzie z budżetu już na węzeł lotniczy przed komponent lotniczy będzie całkowicie rynkowa BP realizacja jest zresztą ogromne zainteresowanie finansowaniem tego dla okna na linii Cargo w czasie interesuje wszyscy i fakt wszyscy to znaczy kto jest za granicą w kraju w obce państwa obce fundusze venture z RAŚ jest Zachodu ze Wschodu z południa z północy dosłownie wszyscy, ale to znaczy to umarzają raz, ale zgłaszają się mówią chcemy grać chcemy te pieniądze wyłożyć tak jest w 30 miliardów w Rzymie, że niektóre to są w ogóle kieszonkowe to dobra, ale rozumiem, że za coś, ale ten w ogóle nie ten także o tym, rozmawiali nawet nie rozmawiano o finansowanie z nikim, dlatego że my musimy zapanować to nasze potrzeby potrącone chcemy i będziemy mogli wtedy rozmowy refinansowanie w ogóle to jest świat jeszcze bardzo dużo wody upłynie w pracach w Wiśle, ale pan zwolennikiem tego, żeby to był projektu jest finansowane przez tych wszystkich 3, których sobie wybierze także w Trybunale do obniżenia budżetu państwa nie pre komponent lotniczy musi być rynkowy całkowita, czego dlatego, że lotniska zarabiają na siebie i o wiąże się to moja będzie zarabiał później zwierzęcym w całym swoim dzieciom czym zajmowałem zarabiał tak opornie w związku z tym uważam, że wartościowe jest zasadniczo z punktu widzenia komercyjnego, że jest produktem komercyjnym to co zarabia lotnisko są produktem komercyjnym w najlepszym rozumieniu tego słowa i wtedy nowoczesność to jest kompetencjach i to wszystko co co powinno być z kolejami inaczej, bo kolejni mają roli zarabiania zasadniczo w Europie tak bardzo też rozwijała, czego mają dużą rolę jak właśnie obłudę krew, bo forma reklamy, ale znaki, że za kolej zapłaci państwo czytałem PKP naczyń dostały Malinowa ruszą unijne są z kolej sobie danych z funduszami i Mazurach, a zatem komponent jak pan mówi, komponując lotniczych lotnisko zapłaci inwestor, który będzie właścicielem w Zgorzelcu Bogna Narożna dla ułożona tak jakbyście, a jak jest między podział tych 30 miliardach też ponad pół czy to jest także komponentu lotniczego i koledzy nie zwolni z z odpowiedzi panie redaktorze od 2 tygodni istnieje spółka ta to jest nie należy do roku od roku liczyli NATO to aż można, by chyba wie, ale to od dzisiaj realna to jest 10 lat jest mamy inflację będzie w międzyczasie C 3 koniunktury międzynarodowej się zmieniają na rynkach finansowych tarki na rynkach budowlanych no to są po prostu wcześniej, bo pił grozę, że fachowo rozmawiamy tak zgodzimy się z tym, że to jest nieodpowiedzialne mówienia tak rzucono jak to ma za to jak Albatros 2 osobom, których wiara PL telefon, który powierza lotnisko zlokalizowane praktycznie na trasie nowego Jedwabnego szlaku, czyli wielkiego strategicznego projektu roślin czy pan uważa, że pobiliśmy polsko włączyć w ten nowy jedwabny szlak to jest tak nie natowskiego uważam, że nie powinniśmy, ale jeszcze 2 lata temu uważa pan, że tak nie w 2 lata temu i wcześniej opowiadała mi 1 z pierwszych w Polsce co Chińczycy chcą zrobić tak na czym polega pasji szlaki nowej dany ślad i na czym polega jak będzie wyglądała nowa Eurazja, gdzie Chińczycy wydają się do wygrali i pisał pan, że być może możemy na tym, że może, jeżeli wygrali to przecież my musimy istnieć funkcjonować tak chodzi o to, że od roku sytuacja międzynarodowa jest dramatycznie się zmieniła diametralnie inna ich, a my współczujemy nie spot funkcjonuje nie różni tak i jest grunt mamy do czynienia ze złamaniem ładu Międzynarodowego, który obowiązywał nasze dorosłe życie panie redaktorze to może pan widzi co się stało tak naprawdę w tym w Tokio znaleziono w styczniu 2018 roku podjęły bardzo aktywną politykę łamania ładu światowego także sformalizowanego ładu światowego konstruktem jest znana właśnie w odpowiedzi na wzrost Chin chodzi o to, że Amerykanie się połapali, o czym mówią też od kilku lat wyszła za umowę z Amerykanami planowaniem strategicznym wszelkich bardzo wielu lat, ale nas teraz ośrodki decyzyjne rada podjęła taką decyzję, że obecny model globalizacji doprowadzi do dominacji chińskiej w świecie bardzo szybkim tempie pan uważa, że to prawda bezwzględny i jest pytanie czy Amerykanie zapewne chętnie zabrali strat czy ta diagnoza jest teraz możemy urodę panie redaktorze to zastanawiamy, dlaczego w Polsce gniotą buble pytają ludzie to jest oczywiste i naprawdę jest widać to bardzo widać jak właśnie mamy za mało Connect w tej połączono się z prawdziwym obiad o obiegu globalnym bo, ale i tak, ale przede wszystkim towarowy, bo Polacy rzeczywiście nie istnieją na rynku globalnym właściwie nie produkujemy nic istotnego poza żywnością poza wyjątkami bohaterskim Mike poszczególnych podmiotów bo, gdybyśmy robili byli narodem kupieckim w tobyśmy w ogóle nie musieli w tym rady tego udowadniać rośliny, która jest głównym największego producenta dóbr na świecie tak potęgę, która chce w ciągu 2 lat w tej dekadzie zużyła więcej cementu niż Amerykanie to z salonu dwudziestego wieku naprawdę możemy to po prostu nalać chodzi o to, żeby do Chin byłoby łotewską rozwój dominacji Chin i na stworzenie nowego systemu światowej Amerykanie od stycznia podjęli decyzję łamania ten trajektorii dodaje, że pan uważa, że słuszną zależy z tej perspektywy mówimy o z jakiej perspektywie, bo wie pan radny z racji jest jak pan się Piłsudski mówił o tym, tak no powiedzmy z perspektywy demokratycznego świata Zachodniego z perspektywy siły Zachodu tak to służę jesteśmy, który jesteśmy, w którym jesteśmy częścią od 20 lat dopiero w dno, a wcześniej byliśmy w strefie niczyjej złamanie dualizm na Łabie niedorozwojem z braku udziału w odkryciach geograficznych okupowanie przez imperium sowieckiego zewnętrznej strefie nie mogąc się dostać właśnie z nią określoności tak cywilizacyjne wynikające właśnie z tego, że nie byliśmy po 5 połączeń znało połączono się to samo co mówiono sam początek o centralnym porcie ze światem obiegu idei handlową prawdziwego rynku tak i kwestia jest taka, że jesteśmy Izydor i niestety znowu histerycznie skończyłam z nową jesteśmy pomiędzy to znaczy, dlatego że jesteśmy w połowie drogi między Pekinem Waszyngton z punktu widzenia geografii 10 km bliżej do Pekinu, ale może to właśnie żerują na Chiny, bo może to jest bardzo dobrze Chiny od 500 lat świat na tak z punktu widzenia strategii, że są potem Kolumbię, a szkoda nam odkryć nowe linie komunikacyjne znało połączono się uzyskali do Portugalii Hiszpanii z Europy zachodniej, czyli czerwonego wina do Europy do zasobów bogact w Indii Azji później miejsc i Ameryki oczywiście później Afryki tak dalej rozpoczął się okres dominacji Zachodu poniżająca właśnie z kontroli linii komunikacyjnej możliwość mnożenia kapitałowego i korzysta mieliśmy kolejne rewolucje społeczne program wszędzie dla Elany Anglia itd, gdy wielka Brytania stała się hegemonem tej sytuacji pokonawszy wcześniej do Irlandii wyeliminował się Francja wojny napoleońskiej opanowała świat w wyniku wojen światowych, które były miało na celu właśnie złamanie potęgi brytyjskiej przez Niemcy Continental strony znaczone stało się hegemonem 400 piątego roku Jona ustanawiają reguły gry, które jeszcze jakoś tam były z dnia dzisiejszego w tej chwili Chiny chcą złamać świata, ale nie chcą złamać ten świat tak jak Niemcy próbowali w 2 wojną żoną próbowała tak próbują zyskać organicznej naturalną potęgę zewnętrzną w dniach 4 z Unią wolności bardzo pracowity i zmienić reguły gry oraz zbudować w związku z tym, że wiedzą czy nie stworzyć linię komunikacyjną grozi to wojna na zachodnim Pacyfiku za spot z marynarką wojenną USA, a Japończycy zaliczyli to skutecznie znacznie skuteczniej 44745 w starszym wieku to zaczęli budować całą sieć infrastrukturalną przez nas lądowe racji wmyśl myśli dr hab Adama Kinder Alan w kierunku Europy zachodniej o to, żeby stworzyć nowy niekontrolowane przez to oznaczonych system Gos po naszej połączone gospodarczych wpłynął właśnie tych węzłów komunikacyjnych nowych łańcuchu dostaw, które są z tym związane z gospodarczych połączonym świecie jest to pierwsza wieś, gdzie są łańcuchy dosta w w układzie Instal złożone ponadnarodowe, ale one dostaw, czyli 1 robi silnik druga z Legią wystarczy, by skład, ale ona z Łomży technologa palone są naturalną geograficzną, dlatego że nawet, jeżeli teraz łańcuch dostaw jest oparte głównie ocean światowy dzień płyną przez łaski dla tata w kierunku kina albo odwrotnie nawet są niemieckie maszyny powaga i to tam przypomniała Angeli Merkel, ale to marynarka wojenna USA i pilnuje tego węzła tt infrastruktury Andrzej jest darmowa infrastruktura wodna to również otrzymywać tanie autostrada Alona pozornie jest wolna, bo należę do marynarki wojennej USA, jeżeli my wam nie skosztujemy Noto panowie wiecie nie wiem co się stanie i dlatego tran, mówi że macie więcej płacić, bo zwane bezpieczeństwo dziś możecie rozwijać, albowiem to oczywiście dla nas się wydaje dziwne, bo 30 lat żyjemy w przekonaniu iluzji, że istnieje wolny handel wolny świat, a jeżeli chodzi o idee nie jest działalność chodzi nam aby, ale tylko dlatego w dowolnym stany Zjednoczone chciały, żeby była globalizacja ich marynarka zapewnia matka, pozwalając na stacjach, bo ku urlop na sądowych Eurazji i to jest symbol ostatnich 30 lat lub grupa bojowa lotniskowca, polując na patrolach bojowych w toku oraz ten świat właśnie pęka Amerykanie wstrzymują zła data myślę, że Amerykanin Bobby ego poddadzą, a co to znaczy poddadzą, dlaczego tak pan się naczelna Amerykanie wstrzymali wszystkie kłótnie tylko kluczowe punkty, które powiedziałem, ale strukturalnymi przebada sceny maratonu start w decydowali, kto jest szefem banku światowego testować różne byli to połączenie systemami sojuszy w Azji na Pacyfiku oraz w Europie na to i kontrolowali właściwie wszystko co się dzieje w systemie i 1 partia była naprawdę widoczne tak, ale apatia, gdzie są parą strategiczna Ameryka reagując na ślad za Obamy za cel po prostu umrze umrze ugrzęźli ach, na bliskim wgląd głosować 2001 roku ugrzęzła w noc w peryferyjnej wojnie to wstyd Stallone nieistotne z punktu widzenia żywotnych interesów imperium ugrzęźli na bliskim Wschodzie niepotrzebne w ogóle historia z lat wojny lądowe jako potęga morska w wojnie lądowej bardzo zła decyzja wierzę, że w tym czasie zajmowali się na bali się tak i Chinami przegapienie zajmowali się własną infrastrukturą rozbudowa dbaniem o własną klasę średnią, a przede wszystkim pozwoli Chinom na wysłanie zasobów gospodarczych ogólnie rzecz pojęty, które utrzymywały potencjał polityczną społeczno-gospodarczy klasy średniej w stanach Zjednoczonych, czyli to, że te miejsca pracy na czym jechał Tramp przez całą kampanię z pasa rdzy mówiąc, że to Chińczycy nam zabrali tak dalej te miejsca pracy rzeczywiście zniknęły ze Stanów i ci ludzie rzeczywiście byli wściekli zagłosowali na końcu Atlanta jak głosowali wcześnie na Demokratów na Republikanów na zmianę to się nic nie zmieniało się akurat pas rdzy głosował raczej na Republikanów na Demokratów to rozumiem, że to jest też efekt, jakby się patrzy na można powiedzieć, że tak jak mówimy, że Putin robi wojnę hybrydową tak na centra rozumiem, że Chińczycy wysłali stabilne miejsca pracy i że 1 z efektów jest nie tylko efekt ekonomiczny tylko też efekt społeczny stan oczywiście ogromny i ogromne zróżnicowanie społeczne i brak perspekty w brak, ale pewności, że Chiny wiedziały o tym, że taka miała też OFE nie no i Chińczycy mają oczywiście tak skoro o tym, proszę panie redaktorze należy założyć też jak matematycy wzięli pan zadaje mi to pytanie to znaczy, że nic o tym, pomyśle 10 lat temu HOKEJ to mniej więcej taki jest myślenie długoterminowe w Pekinie tak po prostu jest nawet do odległych obszarach takie mają myślenie ci ludzie w związku z tym to oni są zwycięzcami globalizacji tej drugiej ery globalizacji po pierwsze, jak pamiętamy była przed pierwszą wojną światową i zresztą była złamana później ten sam sposób przez wielką Brytanię wielka Brytania zrobiła identycznie przetoczą się to miał romans zdarza teraz, łamiąc ład globalny, który przez mózg im służyć, bo Niemcy się rozwinę tę bardzo i g łamie to ład globalny od stycznia 2016 roku przez rok stracił myśląc, że uda się dogadać ze Stali takie stany są potężne, że zmuszą Chiny przekonał się, że nie i od stycznia 2 stycznia od stycznia łamie łamie ten świat na wielu płaszczyznach, żeby to złamać to musi złamać coś jest co się nazywa go w Construction, czyli takie utrwalone są modele funkcjonowania, czyli musi spowodować, żeby sojusznicy w regionie byli ze Stanami to jest placebo cała Azja Pacyfik jest uzależniona od Chin w tym główni sojusznicy Korea Południowa Tajwan 3 to są właściwie gospodarczo, by pisać od Chin niż od stanu oczywiście zdecydowanie nawet Japonia bym dyskutował czy jest cała Australia jest, że je z Chin w związku z tym Amerykanie za późno być może się obudzili zobaczymy i teraz nie wiadomo czy za późno czy nie nie Europa zachodnia również przez Niemcy z wnioskiem pani redaktor my nie, ale jakimś sensie, że wiosna żyją ze sobą największy rynek świata największy rynek samochodowy od kilku lat największy rynek na maszyny niemieckie żyją z Chin po prostu mają taki wzrost gospodarczy i takie fabryki Bożej łaski i religii to jest coś co teraz plan będzie próbował łamać dlatego z takiego kursu euro w unii Europejskiej dlatego Angela Merkel mówiła jak my z Trumpem mówi z tyłu właśnie przywódcom Unii Europejskiej musi być to zmienić o to do nich mówią nie zmienimy, a w korytarzu mówią musimy mieć własne siły zbrojne, bo Tramp przypomina nam zależy od nich na to nie możemy zależeć, bo musimy suwerennie podejmować decyzji wracamy do starej polityki, która znana od początku ludzkości tak, czyli sfery polityki siły na cześć to też zła jest koncert koncert mocarstw oddaliście, bo jeżeli nie ma, jeżeli nie ma konstruktywnie etycznego ładu, który z bardzo wyjątkowy w dziejach, czyli OGL ustalamy, że taka reguła najlepiej jak 1 hegemon jest taki silny, że spanie na głowę imperium rzymskiego no to w ramach zimy z Interu jest spokój i tak było w ramach tak dlatego zdążyliśmy do Unii Europejskiej NATO, żebyśmy oszczędzali w ramach IMS tak było przez ostatnie 30 parę lat, kiedy Ameryka była jedynym po upadku związku Radzieckiego jedynym tak jest supermocarstw była wyjątkowa w ogóle się, że historia świata, dlatego że była tak potężne wojskowe ekonomiczny polityczny i Dean te, że nikt nie budował koalicję balansujący do forsowania swoich rozwiązań nie było w ogóle budowania koalicji balansującej na Niemcy się pogodzili przegrali wojnę światową i że dzięki temu, że Amerykanie zapewniają dostęp do rynku nawet po zjednoczeniu akceptujemy to pomimo tego są Margaret Thatcher mówię, żeby nie dawać Niemcom jednak trzeba zacząć swoją grę na kontynencie tak go polityczną Japonia również pogodziła z tym, że dobrze im się, że jest rynki amerykański nawet zgodziła się na gardle to pod podważanie podstaw gospodarki prawda w filmie po Płaza neguje, więc tak w latach osiemdziesiątych stan stagnacji, że mogą funkcjonować realizować swój interes nawet średnie mocarstwa w ramach akceptowania co oznacza mało tego zaznaczone i cały zachód, który zaakceptował normy w wydawało się wszystkim tym znanego takie fajne chłopaki nie KON kupiec jakoś mogli tam w geopolityce kopiec było fajne chłopaki fajnym klubie tajna kasa pani żyje ITS nowoczesny świat wszyscy chcieli dołączyć do tego co jest, bo też dla nas jest pozornie naturalne, bo wizja świata zawsze, które są koalicja balansujące natomiast ta przewaga się skończyła wraz z kryzysem ekonomicznym w 100891 i okazało się, że Rosja, która słabo usiadł kwestionuje te porządek na pomoście w soboty skoszono maski na Kaukazie jest na tradycyjny osie ekspansję swojej na naszym kierunku widzimy co się dzieje Krym Ukraina Białoruś w państwach bałtyckich na laurach, ale to wiemy te same Chiny i problem polega na tym, że chodzi o rywalizacji o mężu infrastrukturalne, ale tak rozumiem, że Rosja Chiny w tym wypadku mają wspólny interes, żeby mając tymczasowe wspólny interes polegający na tym, żeby złamać hegemonię Stanów zjednoczonych dominację dolara w systemie słoik i dominację na liniach komunikacyjnych świata, które decydują o tym, że nie muszą cię wysłucha ni stąd morze Południowochińskie i stąd anty dostępność rosyjska w Europie tak w terminologii wojskowej natomiast nie mają długoterminowego celu włączone mają tymczasowy jedynym celem gender występujące w ich celem jest spowodowanie zostanie oznaczony nie dominują Eurazji natomiast długoterminowym celem nie jest wspólne budowanie potęgi rosyjsko fińskiej tylko budowanie chińskie, a rosyjskim, a są sąsiadami, że mają ogromną granicę lądową i konkurują ze sobą poza tym Rosja jest ośmiokrotnie słabsze gospodarczo i geometryczne przerasta dysproporcja jest to Polacy nie słabsza jeszcze bardziej jest słabeuszem jest jasne to przełożenia powinny do Chin jest dostęp do Polic jest niemożliwe dogadanie się im będzie opery i wasali racjami nogach była rozgrywana była mniej więcej równe Rosja była silna to się mogą dogadać natomiast jak jest partner bardzo silny bardzo słabej konkurują to się dość niedogodne TSUE nie ma badań jak nie ma żadnego z Chin nie ma nic w świecie takich cudów po prostu tańczyli, ale można się w takim razie spodziewać, że skoczą sobie do gardeł jak już łamią zdaniem można się spodziewać, że Rosjanie modlą się o wielki deal z Europą ze Stanami i jeżeli świat konstrukcja jest aż opadnie, czyli Amerykanie ten będzie niemal tak będzie, ale dojdą do pomyślą sobie no dobrze nie dajemy rady w ramach betonu w ramach tego przypominania sojusznikom dodać więcej kasy i zaakceptuje naszą dominację to co ostatnio mówił badacz Moto i w Abu bomba bomba w Brukseli kilka dosłownie z tydzień temu zaakceptuje nasze przywództwo Ameryki, bo inaczej to my swoją siłę sami zaczniemy używać będziecie musieli stosować grze już post konstruktywizmu rocznej, a wtedy lecieli z Rosjanami może być nagadać jest z innymi sąsiadami 11 rekonstrukcję IZ każdy zacznie balansować przeciwko sobie jesteście jesteście niczym Europejczycy, bo nie macie wojska nie kontroluje się linii komunikacyjnych dla naszych malarzy powinniśmy się sobie z nimi dogadać czy z Chin Europa North and roll to jako odpowiedź na taką ofertę Baltona no i trampa pyta przepraszam, bo pytanie czy my jako Polacy, w czym jak w Europie znamy jako Polacy, którzy są w Europie, ale czy teraz pytam raczej Europa działa ona ostatnia nasza wymiana zdań wskazuje jak bardzo złożone to kwestia, bo nawet nie wiemy kim jesteśmy w jakie mamy interes najwyraźniej tak i przyjmujemy tylko jak w tej rozmowie także musimy sobie zdefiniować co jest naszym interesem mówiąc wprost tak złożone to historia tak dobrze to wróćmy do Polski jak Polska w tym świecie, który się tak zmienia powinno się ustawiać pana zdaniem najpier w musimy teraz ostrożna jest częścią Zachodu na pewno zagra się z, ale zachodnioeuropejskiego czy zachowało w Retail Stanów, które mówią o bezpieczeństwo jesteśmy sojusznikiem są oznaczone i nic innego bezpieczeństwo na nie da w tej chwili Niemiec nie mają żadnych złudzeń Europa zachodnia, jednakże dla bezpieczeństwa wojskowego badanie stanu lasu, bo są daleko jesteśmy daleko do Atlantyku i właśnie połączono się z odległa jesteśmy od mamy dystans i polonez są zachodni Europejczycy na kontynencie, którzy mogą zacząć prowadzić politykę antyamerykańską, a jak się do Chin ustawiać hal i to jest bardzo złożona kwestia w tej chwili nie możemy się ustawia się na pewno otwarcie, dlatego że wygląda na to, że po Bożym Narodzeniu tego roku albo najpóźniej Komar są Deutsche to negatywną wysupłać, więc jak mawiają Amerykanie chcieli rozwodu systemów łańcucha dostaw co to znaczy rozwód, jeżeli w tej chwili mamy z przeniesie globalizmu w globalnej gospodarki z 2 największymi graczami z tańszymi Chinami jak mają palcach piętach brak wzajemnych przepływach to będzie rozżaleni, że zdanie pana zdaniem to znaczy tam ogłosili to czy dojdzie potem zawieszeniu teraz między Trumpem niższej niż w tym 910 lat miałem 60 dniowym dojdzie do eskalacji tak no ja szczerze mówiąc nie widzę powodu, by poza poddali poza kompletnym przegraniem oczywiście jest zakamuflowanym ładnymi słowami albo Chin albo są wyznaczone ja nie widzę niestety jesteśmy tak trudnym momencie, że nie widzę tutaj strukturalnych podsta w do tego, żeby się nadal nie da się dogadają to po nowym roku są to no niby po marcu teraz to w marcu, ale to się zaczyna na tym, że przedsiębiorcy, jeżeli pan był przedsiębiorcą po to, by pan zaczął już szukać innych dostawców niżej niż Chińczycy, jeżeli jest podwieszony pod świat zachodni to bym szukała, jeżeli jest pan bardziej dla Chin to co pan robi to odwrotnie to odwrotnie no właśnie to jest właśnie dzika i osób patrz ramka, jakie będzie miał konsekwencje dla Romana stanie globalizacja i będzie podział świata w Dallas systemu handlowego systemy normatywne regulacyjne i wszelakie walutowe pewnie Adam Bartosz, zważywszy na to, że nasze położenie między Pekinem Mach, a Waszyngtonem pod nosem Rosji to bardzo trudno też ona dla nas dla Polski upadek globalizacji, a już w szczególności łamanie Unii Europejskiej w tym zakresie oderwanie się państ w kontynentalnych unijną z klątwą atlantyckiej jest fatalna to dane z punktu widzenia możliwości realizacji własnej polityki i w ogóle możliwości być może rozwojowych, ale to już nagrody takie spekulacje na przyszły też bardzo zła no generalnie bardzo było to bardzo dobra koniunktura dla nas plan dla społeczeństwa polskiego dla państwa polskiego Aleksandra mówił, że globalizacja służyła głównie Chinom, że Chiny potrafiły globalizacji wygrać na to być może zerwanie globalizacji z punktu widzenia Zachodu jest z jakimś rozwiązaniem mentorem panów jeszcze 1 rzecz, jaką pytanie jest uda się zerwać z tą globalizacją, bo on sobie, by wszyscy przypomnieć jak się skończyła blokadę kontynentalną tron głosił Napoleon, bo to może przypominać w ogóle bardzo to historia tak nigdy nie ma stuprocentową biznes zawsze biznes zawsze znajdywał ujście no i była też presja polityczna też obrona niszcząca racje gospodarcze tak na partnerów mniejsze, zwłaszcza Noela takich jak ma taki problem polega na tym, że Chiny to nie związek sowiecki kino to potężna gospodarka Chińczyk Budzisz i marzy o pieniądzach Sowieci tak premier Chin Sowieci nie mieli o czym marzyć co jest praca z Reska oplata była oparta była praca przyniosła wkopania to państwo notorycznie biedne centra kapitałowe daleko od nagany zgodnie z nią dalej Chiny są wręcz przeciwne Chiny historycznie było centrum gospodarczym świata w związku z tym po pierwsze, uważam, że nie będą chcieli oddać swego modelu gospodarczego, a w szczególności rozwojowe pamiętają z lat upokorzenia przez mocarstwa zachodnie od połowy dziewiętnastego wieku do epoki Mao no ale to czym się skończy, że pan, że nie, że ta dotyczy to już wg pana też nam się najpotężniejszą gospodarkę świata Ania, którą chce się ukarać wyłączyć Sowietów można było oglądać włączają, bo byli patriotami ekonomicznymi podłączeni do oceanu światowego nie mieli portów ciepło, żeby móc transportować bez zgody USA niczego szczerze mówiąc uważam, że Chiny są dużo większym przeciwnikiem potężniejszym niż kobiet nie jest dla samych wyznaczonych i ja po prostu nie wiem coś co tak jak mówimy od kilku lat obiekt w mieście spaliło nadchodzi wojna handlowa, że będzie łamanie ładu globalnego i brzmiało nie da się tego mówi brzmią abstrakcyjnie dali radę czytam pańskie teksty są z kolegami na twarzy, ale z pewnym niedowierzaniem mali czytanie wszystko leży wina na wszystko się wydarzyło napisał prawdę teraz odpowiedzialni nie jestem w stanie powiedzieć jak się potoczy, dlatego że skala 1000 pęknięć, których mogą pojawić jest tak jest tak chciałbym bardzo, żeby się jakoś dogadali, ale nie wiem jak oni mogą się w obecnej strukturze ładu światowego dogadać właściwie pogrzebano, więc Australijczycy się modlą, żeby się dogadali śledzę codziennie coś jedzie na zachodnim Pacyfiku cayenne, a staje się mogli po prostu, żeby się dogadali Japonia się możemy nie musieć wybierać tak Korea Południowa się mogli wtedy byłem 3 tygodnie temu, żeby się dogadali Tajwan się również mogli, żebyśmy nadali Azja południowo-wschodnia cała się modli, ale Polska wojna się modlić też się dogadali no tak mówił pan wcześniej, że raczej tak a tak aczkolwiek dobrze może być tak dogadali, żeby zachód, którego jesteśmy częścią Areny przepadek, ale nie jestem pewien czy to jest do utrzymania, jeżeli to nie jest do utrzymania giełd razem będzie stawała się 1 superkontynent mięśnie oddzielnie Azją Europą połączone połączonym z nowym systemem transportu ruchu to my nie możemy nie wziąć udział w nowych odkryciach geograficznych, które się dokonają na tych pustych przestrzeniach od 500 lat od kiedy Konwa skok Adama paneli te przestrzenie kiedyś największe miasto świata ducha winne partia się bał Bogdańska tak, czyli Mars jeszcze z 7 zlotemu największe miasto świata 3800, a teraz pustynia tak właściwie sam z kilkoma oczkami, jeżeli się stanie znało pulsującym miejscem i tym razem tajemną morskie wielkie rządowe odkrycia to my mamy wtedy takie położenie portu, by ziemia w piętnastym wieku odkrywał Afrykę i chodzi o to, że nie możemy za przeproszeniem zignorować ten na redaktorze, dlatego że zamknąć oczu na z 30 codziennie toczy dalej tak naprawdę żyć na koniec czy pan uważa, że z tego zamieszania będzie już nie wojna handlowa tylko prawdziwa wojna ta wiedza o tym, książkę lata temu jak małym ruchu na ratowaniu powiem tak, że na razie się sprawdzało co pan pisał, więc w Tatrach strach myśleć no jesteśmy na myśl, że nie dopuszczała dominanty na zachodnim Pacyfiku w bardzo dziękuję, jeżeli pan kiedyś pozwoli też teraz się spotkamy może wtedy porozmawiamy z 2 dorównuje przerażających wizjach np. w wojnie naszym gościem był dzisiaj dr Jacek Bartosiak politolog prawnik centrum ekspert centrum analiz klubu Jagiellońskiego i od kilku miesięcy prezesem spółki celowej ds. budowy centralnego portu komunikacyjnego w Baranowie bardzo panu dziękuję dziękuję państwu też dziękuję za ten program przygotowali Anna Piekutowska i Grzegorz Sroczyński za chwilę informacje Radia
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TO CO NAJLEPSZE W RADIU TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!