REKLAMA

Happening czy znak czasów? Będzie można wydrukować na drukarce 3D maszynę do eutanazji (powtórka)

To co najlepsze w Radiu TOK FM
Data emisji:
2019-01-01 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
53:19 min.
Udostępnij:

Dr Philip Nitschke to australijski humanista, od lat działający na rzecz legalizacji samobójstwa, które jego zdaniem jest jednym z podstawowych praw człowieka. Teraz poszedł o krok dalej i skonstruował Sarco, maszynę do eutanazji. Jak sam twierdzi, w przyszłości każdy będzie mógł sobie taką maszynę wydrukować w drukarce 3D. Rozwiń »

Jednak to wszystko nie takie proste. Pojawiają się zagadnienia o charakterze etycznym i prawnym, o których dyskutować na antenie będą Piotr Stawiszyński, mec. Zuzanna Warso i prof. Paweł Łuków. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Tomasz Stawiszyński, a w studiu Zuzanna Warso prawniczka, adwokatka, Helsińska Fundacja praw człowieka, dobry wieczór, prof. Paweł Łuków centrum bioetyki i bioprawa Uniwersytet Warszawski, dobry wieczór, dobry wieczór. Dr Philip Nitschke to jest 70 letni Australijczyk w charakterystycznych okularach lenonkach tzw. okrągłych się prezentuje z takim szalem. Bardzo stylowe pan skądinąd, który od lat działa na rzecz legalizacji samobójstwa, które jego zdaniem jest jednym z takich podstawowych praw człowieka.  Rozwiń »
Do tego celu profesor przeważą dr Rudnicka skonstruował taką specjalną maszynę o nazwie Sarko maszyna z jego zdaniem powinna być wkrótce dostępna dla każdego, kto tylko sobie będzie tego życzył w przyszłości tak spekuluje dr Ilnicka dzięki technologii drukowania 3 BM będzie można sobie taką maszynę po prostu wydrukować 8 i potem udać się z nią odpowiednie miejsce wejść do środka uruchomić i umrzeć w oku tego pomysłu i fundacji, którą nic założył rzecz jasna mnóstwo jest kontrowersji toczą się poważne dyskusje no bo w sensie technicznym sprawa jest całkiem zaawansowana technologia w tej chwili pozwala na skonstruowanie takiego urządzenia prototyp już funkcjonują wiadomo jak to działa można będzie wkrótce z tego w sensie technicznym skorzystać no ale tu pojawia się oczywiście cały szereg zagadnień o charakterze etycznym i prawnym, bo nie mamy tutaj do czynienia to podkreślmy od razu na początku z eutanazją w takim rozumieniu w jakim najczęściej dzisiaj o niej dyskutujemy, czyli z eutanazją, ale rozumiana jako pomoc komuś, kto jest w śmiertelnie chory cierpi w sposób niewyobrażalny ból cierpienie jest nie do uśmierzenia na jakich poziomach, a w perspektywie już tylko śmierć tego mamy do czynienia no z propozycją czy z umożliwieniem samobójstwa osobom, które są całkowicie zdrowe jedynym warunkiem ma być test online tak mówi dr ni czka w każdym razie test online, które miały zweryfikować czy osoba, która chce skorzystać z tego urządzenia jest racjonalna cokolwiek miałoby to oznaczać i to właśnie samodzielnie taką decyzję podejmuje co o tym, myślicie o takiej inicjatywie, która ma na celu umożliwić każdemu, kto tylko będzie miał taką ochotę zabawić się przy pomocy urządzenia o nazwie Sarko mija może rozwijać nie budzi to bardzo takie na niechętne uczucia także do nas, ponieważ mam wrażenie, że jest to pewnego rodzaju świadectwo stanu świadomości twórcy, ale chyba nie tylko chodzi mianowicie o to, że mamy tu do czynienia, a sytuacja, w której też rodzaj takiego Zróbto sam, ale co oznacza ich oglądalność słówko sam to zawsze tak jak w kulturach, a właściwie chyba wszystkich uważa się, że dobra śmierć dobre umieranie wiążą się z tym, żeby być otoczonym tymi, którzy są ważni, żeby nie być samotnym, żeby nie czerpie z tego powodu tak tutaj mamy jak gdyby z technologii zachowanie owej samotności to znaczy człowiek ma sam sobie przeprowadzić online test na to czy jest wystarczająco z rażącym rozeznanie będzie mógł podjąć decyzję o nas wcześniej prawdopodobnie będzie musiał sam skompletować urządzenia o wprowadzeniu przez internet planów pójść z pendrive ne do odpowiedniego zakładu, gdzie na wielkogabarytowe drukarce 31 zostanie to urządzenie wydrukowane podobnie będzie musiał z kom skompletować udać się do sklepu i kupić jeśli dobrze pamiętam azot pod zarzutem, ale potem to wszystko skompletować, a potem się z tym boisz umrzeć no i teraz to brzmi potwornie brzmi upiornie w ogóle taka psuła tak wygląda z takiej futurystycznej architekturze w szkole dosyć zimna taka ascetyczna logo wygląda estetycznie tylko dla stylu z AM powiedziałbym teraz doktrynalną być może, ale ja mam wrażenie, że to jest jakoś tak, a właśnie tak jest technologia niwelowania samotności w tych trudnych chwilach, których ludzie potrzebują na ogół przy prawie zawsze potrzebują wsparcia innych może to w jakim sensie odzwierciedla ne tak jak on powiedział stan kultury po prostu, bo żyjemy w takim świecie, w którym jesteśmy można wyłącznie w tym jesteśmy takimi momentami jednostkami oddzielonymi od innych mnóstwo innych o tym, napisano, że więzi bliskie więzi społeczne niegdyś jakość powodujące, że funkcjonowaliśmy w strukturach nie wiem rodzinnych w strukturach związanych z mniejszymi lub większymi wspólnotami, w których przychodziliśmy na świat, który nasze życie upływało dzisiaj to wszystko się one kompletnie rozpadło i samotność jest taką dominującą tendencją Zuzanna Warso Diarra również mam mieszane uczucia na temat tej inicjatywy, bo z 1 strony można powiedzieć, że nie jest to nic nowego natomiast technologię za co samobójstwa Geran jej KK instytucjonalizacja w pewnym sensie był budzi niepokój i mocno mieszane uczucia z, bo z 1 strony znowu poruszane wątki inne kwestie związane z autonomią i zdecydowaniem MOS o osobie o swoim życiu i śmierci i do zasady, ale ja jestem raczej skłaniam się do do uznania, że każdy ma prawo podjąć taką decyzję o tym, w, którym momencie i w jaki sposób BMW chce przerwać swoje życie natomiast tutaj ten wątek właśnie technologii z racji i tej uderzającej samotności tego doświadczenia takiej zaplanowanej i prawnego takiego stworzenia standardu standardu samobójstwa jest niepokojąca, jakiego reżysera filmowego standardów no właśnie drukarni trzeba będą pracowały w mianował, wypuszczając kolejne takie maszyny to na razie zwleka z China analizują wiedział pan profesor nic w tej debacie na temat eutanazji czy wspomaganego samobójstwa to jednak z zawsze jest innym istotnym elementem ta relacja ta warunkiem od wymówienia oraz o zabójstwie automatycznym eutanazja jest jest motywacja związana z ogromnym współczuciem osobiście wobec osoby cierpiącej także i tutaj jest to nawet w sytuacji, w której uznano, że jest to przestępstwo notesu przestała stresuje jakiegoś rodzaju akt odwagi podobnej sytuacji wspomaganego samobójstwa to on też stąd też jest kwestia właśnie relacji 33 czy ten akt odwagi Stal postąpienia wbre w przepisom prawa UE natomiast tutaj mamy do czynienia z 2 z sytuacją absolutnej samotności, a także zastanawiają się i tutaj rzeczywiście nie mówiono o osobach chorych to znaczy mówimy też o osobach chorych, bo oczywiście ludzie ciężko nieuleczalnie chorzy, którzy w perspektywie mają już tylko cierpienie i śmierć także będą mogli skorzystać z oferty bez granic KE, ale ona jest adresowana również do ludzi, którzy kompletnie nie cierpią na żadne inne schorzenia, którzy są w pełni zdrowia fizycznego nazwijmy to no i racjonalnie wedle tego dziwnego kryterium, o którym właściwie chyba nie do końca wiadomo co miałoby znaczyć przynajmniej w ujęciu re ni czka Grabowo obrażam sobie, że osoby z ciężką kliniczną depresją wypełniające taki test mogą osiągnąć bardzo wysokie wskaźniki racjonalności, bo doświadczenie depresji niekiedy racjonalności wyostrza wręcz to znaczy ktoś, kto jest w depresji jest bardziej racjonalny bardziej przenikliwy i lepiej rozumuje często inne aniżeli osoba, która np. jest dobrym humorze, że tak powiem 100 jednak fantomy skok jakościowy względem tych innych sytuacji, o których też zamówić w Tianjin mam pytanie nikt mnie nieznana nie odpowiedzi zastanawiam się na tym naj le w tym wypadku możemy w ogóle mówić o tym, wspomaganym samobójstwem z 1 strony jest to stworzenie technologii która, która umożliwia przeprowadzenie tak samobójstwa natomiast jest to jest takie oddzielanie, na które miasto jest istotnym zaoferowanie pewnego narzędzia w zasadzie realną ogółowi chętnych po tak, że nie ma tej bezpośredniej relacji inżynierem na lata tnt w tym te wątki te przemyślenia związane ze wspomaganym samobójstwem tutaj są adekwatne myślę, że z punktu widzenia takich standardowych definicji wspomaganego samobójstwa to co się mieściło, by w taki definicja, bo niektórych systemach prawnych istnieje taka możliwość, że pacjent otrzymuje receptę, którą udaje się tak ogromny procent prawda, ale atutem jest niczym się jest drugiemu wydrukuj sobie użytkownik, bo to jest taki element to również do sprawdzania tej zdolności do podjęcia decyzji z rozeznaniem myślę, że w tym tkwi jakaś taka osobista wiara, że jakimś rodzaju test, który jest całkiem bezosobowy bez kontaktu bez słońca, ale między między diagnozując ma zdiagnozowany, że on może być wystarczający jeśli tak mówią szczerze się zastanawiam czy przyp bat może inaczej zastanawia się czy być może jesteśmy ofiarami, jakiego rodzaju prowokacji w rzeczywistości nie jest to przedsięwzięcie, w którym chodzi o to żeby, żeby tak jak urządzenie stało się realnością już może raczej chodzi o prowokowanie publiczności prowokowanie społeczną i społeczeństwa mówiąc, jeżeli nie od niania nie nie wprowadzimy odpowiednich regulacji prawnych w boju o to jest to na co będziemy skazani biorąc pod uwagę, że zakładał, że niska jest okazjonalny dla nieletnich nie znamy wyników testu jest chętnych on sam ten test rozwiązało należałoby zażądać przedstawienia, ale jakiś czas temu zorganizował na taki happening, który polegał na tymże można było wejść do środka owego urządzenia i nawet skorzystać z jakiegoś symulatora umierania uwaga to znaczy przy pomocy jakichś okularów do wilczura Alicji jeszcze jakiś innych nie urządzenia oddziałujących na percepcję rzekomo można było poczuć jak to jest umierać brzmi to trochę operetkową, mówiąc że zwłaszcza, że zapewne nikt do końca nie wie przynajmniej nikt, kto mógłby opowiedzieć nie wie jak to jest faktycznie umierać natomiast cieszyło się ogromnym zainteresowaniem to znaczy podobno tłumy chciały skorzystać z tej opcji jakoś przyciągało do ludzi, więc okno przyciągało uwagę, bo osobliwości mają to do siebie, że przyciągają uwagę nie sądzę, żeby jakoś wiele osób na poważnie sądziła, że na jak założą okulary i ułożą się od ich hotelu to dowiedzą się jak to jest naprawdę dowiedzą się jak sobie wyobraża autor tego tego urządzenia i oprogramowania które, która realizuje owe bodźce, które otrzymuje osoba umieszczona w takim urządzeniu ja mam wrażenie, że rzezie to jest to, że urzędniczka od dłuższego już zresztą czasu on uprawia coś w rodzaju takiej ne, a jego promowania pewnego ból zarysowania czymś co jest bardzo poważne i zasługuje na naprawdę poważne poważną dyskusję za pomocą narzędzi i komunikowania się, które są nieodpowiednie do tematu tego dopowiedział to znaczy remis też są to zbyt takie swobodne sposobem mówienia o czymś co zasługuje na nas na powagę zarówno wtedy, gdy za zgodą strony tych, którzy są są zwolennikami regulacji prawnej czy do samobójstwa wspomaganego czy eutanazji jak i przeciwników to jest zbyt poważna sprawa, żeby ją w sposób frywolny dyskutował ja tu mamy do czynienia z działaniem w każdym razie tak konsekwentnym żona prawdopodobnie w jakim momencie zostanie sformalizowane i takie maszyny będzie można sobie kupować przynajmniej sensie technicznym jak w ogóle moglibyśmy sobie, zanim jeszcze przejdziemy do innych zagadnień z tym związanych wyobrazić nie wiem o legalności legalizacji tego rodzaju przedsięwzięcia Zuzanna dodać sobie pytanie jak to wygląda w kontekście np. prawa Europejskiego niektóre kraje dopuszczają dla nich formy eutanazji samobójstwa wspomaganego, ale to jest chyba coś takiego co sama, bo ja zresztą nie mieści się do końca w tej kategorii zaległych tak jeśli uznamy, że jeśli uznamy, że to jest przypadek wspomaganego samobójstwa no to można chwała odwołać się do tych istniejących regulacji prawnych przy czym Europie nie ma konsensusu w tym zakresie i różne kraje przyjmują różne rozwiązania jak wspomniałeś o wgląd w niektórych krajach tak Holandii Belgii Luksemburgu jest legalna eutanazja Szwajcar jest legalna wspomagane samobójstwo oraz w innych krajach stanowi to przestępstwo not kat w Polsce pomoc z wtargnięcie się na życie jest przestępstwem zagrożonym karą pozbawienia wolności Geert doczekamy na ten temat wypowiadał się Europejski Trybunał praw człowieka GI ni realnym po pierwsze, warto, że warto zwrócić uwagę co czasem czasem umyka nam, że trybunały nie orzekł o tym, że przepisy legalizujące eutanazję są sprzeczne z konwencją Europejską konwencją praw człowieka w pełnym także przyjmowaniem przepisów, które legalizują tego typu działalność mieści się mieści się w tym margines uznania, które w, którym dysponują państwo członkowskie rady Europy jeśli chodzi o samo wzrosła o samo prawo tak czy wolności do do wspomaganego samobójstwa Dodę można zaobserwować taką ciekawą, a jednak ewolucja orzecznictwa na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat w zasadzie na początku w 2 na początku lat dwutysięcznych w sprawie przeciwko Wielkiej Brytanii Trybunał orzekł o tym, Trybunał jeszcze w takim języku nie musi bać tej sytuacji hipotetycznej mówiła o tym, żebym sytuacja, w której państwo uniemożliwia osobie dokonania popełnienie samobójstwa może naruszać autonomię tej osoby może naruszać prawo do prywatności i potem dalsze dalsze orzecznictwo poszło w tym kierunku, ale przy tym od bokserem, a ja na początku Bono 2 i wolności wyboru i potencjalnym naruszeniu tej wolności wyboru to z biegiem lat coraz bardziej doszło w kierunku mówienia o prawie do prawie do wspomaganego samobójstwa od przyczyn jednak warto pamiętać, że to, że tak jak w przypadku ich wielu kwestii tych nieetycznych realnym Trybunału zezwala pozwala państwu na przyjęcie na różnego rodzaju rozwiązań to spektrum możliwych rozwiązań jest szerokie to znaczy dopuszczalne jest zarówno istnienie przepisów zakazujących tego typu tego typu praktyk jakich legalizacja Dean Nolan nieciekawe jest ciekawe jest to to jest to mnie z remontem grają prawie do prawie do wspomaganego samobójstwa, ponieważ za tym idzie tam w zasadzie obowiązek państwa stworzenia warunków, aby z tego prawa można było efekty ich nie rozbijemy obrazowo jeśli zdefiniujemy jako prawo nie jedynie jako sferę pewną wolność w Syrii, którą państwo nie powinno ingerować, a jak w kontekście i prawnym i etycznym ma się no właśnie ta różnica, która nie jest jednak czymś więcej niż tylko różnicę ilościową pomiędzy innymi także już z tymi legalnymi formami eutanazji, które bez wyjątku niemal dotyczą osób czy przewidziane są dla osób, które są ciężko chore nie nieuleczalnie chore chore cierpiące w sposób niemożliwy do uśmierzania bez perspektywy na jakąkolwiek poprawę i t d . do właśnie takiego postulatu zapewnienia technicznych narzędzi jej uśmiercenia czy samo uśmiercenia dla kogoś, kto po prostu wyraża taką wolę to nie jest chory nie cierpi niech przynajmniej nie w tym sensie, o których mówiliśmy wcześniej no bo może cierpieć na egzystencjalny ból lęk poczucie, że życie jest absurdalne bezsensowne nie chce tego kontynuować no i mamy właśnie do czynienia z kimś, kto w tym konwencjonalnym sensie niecierpki, ale ma mieć zapewnione technicznie narzędzia do zrealizowania tego celu jak to jest w kontekście prawnym i ich, że i etycznym w po to, porównując te 2, a te 2 historie mnie się zdaje to czymś więcej aniżeli tylko różnicę ilościową jakimś kolejnym etapem w myśleniu o samobójstwie ma rozwijać dla nas bardzo ważne jest rozróżnienie między prawami wolnościami rząd może warto przypomnieć, że ową wolność do tego, żeby skończyć ze sobą ludzie mieli zawsze to prawda niezależnie od tego jaki był system system prawny czy w ogóle taki istniał, ale w dzisiejszych czasach, kiedy my dyskutujemy czy te dyskusje na temat prawa do odebrania sobie życia w takiej roli, że pan pewnego rodzaju wsparcia władz publicznych w tym w tym celu my mówimy właśnie nie o sytuacjach, w których ktoś jest zdrowy i sprawny i t d . bo to, bo duże od początku ludzkości nic nie zmieniło natomiast my dlatego dyskutujemy o takich sprawach, ponieważ w wypadku osób chorujących się tak niewiele zmieni to znaczy, że możliwości medycyny snu są takie, że w pewnym sensie jest to konsekwencja sukcesu medycyny, że możemy po przedłużać ludzkie życie funkcje życiowe, ale niektóre osoby mogą uznać, że w pewnych okolicznościach samo życie biologiczne jest czymś co jest dla nich od dnia do zniesienia wiz to jest sytuacja, która generuje generuje problem z punktu widzenia czy do regulacji prawnych czy też punktu widzenia namysłu etycznego on jest sądzę, że pytanie, a co w wypadku osób, które są fizycznie rzecz biorąc zdrowe wnętrze też są zdrowe w sensie medycznym szeroko rozumiany myślę, że to jest pytanie, które raczej chyba nie znajduje się w sferze regulacji poziomu publicznego tylko raczej w sferze swobody czy wolności, którą mieliśmy zawsze jej już chcieli jak gdyby to się mieści w tej sferze indywidualnych decyzji na temat tego jak wjedziemy swoje życie i czy w ogóle nie wiedziałem natomiast jak mówię mowa o prawie no właśnie wspomagani przez państwo to jest wtedy, kiedy my nie jesteśmy w stanie osiągnąć owego skutku, który uznajemy, że jest dla nas dobry wieje, ale fakt pytanie jak zdefiniujemy jak się definiuje w tym przypadku to rolę państwa czy aktywna rola państwa to znaczy wejście państwa gniazda przestrzeń gwarancji, o których mówimy cały czas to jest już -li tylko pozwolenie Filipowi nitka mu na zarejestrowanie swojej działalności to znaczy czy to może on powiedzmy swoją fundację zarejestruje i następnie będzie u udostępniał tego rodzaju urządzenie, na które nie będzie pobierał pieniędzy, bo tam jakiś istotnym elementem jego działalność jest żona nie będzie komercyjna to jest wszystko w ramach fundacji, ale będzie to powiedziałbym w ramach pewnego porządku prawnego z dnia Okaj to znaczy będzie Fundacja miała pieczątkę i wsie można legalnie takie urządzenia od niego ma być to czy to już jest wobec swego uznania przez państwa naszego prawa do zabicia się czy nie nie remont problem z mnóstwem przywiązywanie tak tak dużej wagi do Bonda akurat tej tej sytuacji wydają się rzeczywiście to jest nawet jeśli on ma plan wdrożyć centrum to swoje pomysły to jest to jest duży dużym stopniu jest mniej ma charakter prowokacji, bo równie dobrze moglibyśmy powiedzieć co w sytuacji, w której ktoś sprzedaje no może pisząc, że można ich użyć do popełnienia samobójstwa czy dołączy do Zwolenia Wenezuela nie już nóż ma wiele zastosowań, a pomoże nam tylko 1 z Lazio, a następnie leżeć z euro to problemem jest zaniechanie nie jest idealna z punktu widzenia prawa w Polsce nielegalne jest pomaganie drugiej osobie wtargnięcie z tzw. targnięcie się na życie tak natomiast co dotyczy przypadków od konkretnej osoby konkretnego aktu w momencie, w którym ktoś sprzedaje sprzęt, który może być użyte do popełnienia samobójstwa wydaje mi się żar można, by próbować, mówi że jest to forma pomocnictwa w zabójstwie są też samobójstwa nie jest przestępstwem o tym, też pamiętajmy i już nie jest karane już tak go już od co oddala od dość dawno, ale wracając do tego wątku związanego z osobami zdrowymi i w cudzysłowie która, podejmując decyzję o odebraniu sobie życia wydaje mi się z żalem, że tutaj mamy do czynienia z takim na tym podstawowym konfliktem pomiędzy z 1 strony autonomią i granicami autonomii jednostki jej granicami tego co ja mogę zrobić ze swoim życiem, a z drugiej strony z takim przekonaniem, że życie ludzkie ma wartość wykraczającą poza ten obszar autonomii, że jest pewna społeczna wartość ludzkiego życia i wydają się z tym związane twój opór wobec zezwolenia czy przyzwolenia na taką otwarte mówienie na ten temat czy posiada on ważniejszy od kanalizacji czy technologii jacy tego tego zjawiska pełen etat po to, to tam się wydaje rzeczywiście najbardziej problematyczna to właściwie od czego zaczęliśmy w rozmowach to ten taśmowy charakter technologii za Sia z natury realizacja samobójstwa i t d . bo oczywiście mówimy 1 chyba z największych tabu zachodniej cywilizacji wreszcie wszystkie duże instytucje inne tej cywilizacji prawo geologia medycyna to są takie socjologia także Jan to są takie dziedziny, która zawsze pozycjonować się przeci w samobójstwo i w ogóle chyba ludzka kultura to jest taki rodzaj fortyfikacji wznoszonej przeciwko siłom śmierci, a samobójstwo jako akt takiej autodestrukcji świadomego intencjonalnego pozbawienia się czegoś co postrzeganej jako 1 z najwyższych wartości i właśnie w walce, z czym poświęcona jest właśnie cała aktywność w Lubuska no jest i było zawsze postrzegane jako absolutna NKW naruszenie najwyższe świętości dlatego samobójcy byli chowani poza cmentarzami dlatego ratuj ratuj ratowano samobójców, którzy podejmowali takie próby dlatego samobójstwo było karane w systemach prawnych i t d . i t d . a teraz taka taśma trwa produkcja jest co ja mam wrażenie, że mamy do czynienia z też inną zmianą to patrząc nazwijmy to historycznie mianowicie GM zdaje się, że przez większość historii samobójstwo było traktowane jako aktor ospa czy ja o jakiego rodzaju krzywda wyrządzona w tym, którzy pozostali jako sprzeci w wobec woli Boga jako pewnego rodzaju bluźnierstwo natomiast współcześnie coraz częściej samobójstwo jest przedstawiany pani użyła słowa autonomia nie choroba to była też 1 z tych dawniej tak powiem 1 z tych dawniej szych sposobów klasyfikowania czy rozumienia czym jest akt samobójczy natomiast współcześnie coraz częściej odebranie sobie życie jest traktowany jako pewnego rodzaju ostateczny na niezwykle dramatyczny objaw czy sposób korzystania ze swojej wolności pani użyła słowa autonomia, czyli właśnie to jest taki akt najbardziej się nie chciał, żeby jej spektakularnego objawienia swojej autonomii i myślę, że to jest rzecz, która tworzy urzędniczka też dokładnie mówi w kategoriach uprawnienia swobody jest tego co mi wolno to jest moje życie moja sprawa ja mam prawo w nią nie rozumiem, że używa tego terminu nie staje się legalnym ale, że ma uprawnienie swą wolno mu to zrobi ze sobą, więc to jest jakby inny sposób, a rozumienia tego, o czym jest samobójstwo podejrzewam, że wiele osób powie, że to jest pewien sposób racjonalizowania tego co kiedyś było traktowane jako występek bądź właśnie jak pan mówił przeja w choroby psychicznej, więc to jak sądzę jest wielka zmiana i być może w ten sposób takie głosy jak mieszka jego idee uzysk na czym być może na pewno dzięki temu one uzyskują pewną nośność, ale może warto było też spojrzeć na inne sposoby myślenia o tym, o takich postępowań wydaje się, że rzeczywiście ten trend jest bardzo silny nawet patroli finalna orzecznictwo TK Europejskiego Trybunału praw człowieka można zaobserwować w Berklee używania mówienia o pomówienie go z dnia tyle samobójst w jako takim go z pomocy samobójstwie Penn jako w sytuacji korzystania z autonomię właśnie mówienia o tym, że na razie osoba powinna mieć prawo zadecydować rynek mieć prawo podjąć decyzje o tym kiedy jakiś sposób zakończyć swoje życie w zasadzie można nawet Jan co jest dość szokujące na trybunach na tym przechodzi do porządku dziennego tak Trybunał w Strasburgu on tak jakby to było im tak jak to było oczywiste, iż z 1 strony można przyklasnąć właśnie takiemu dużemu szacunkowej dla autonomii jednostki z drugiej strony, jakby wrócił do tekstu Europejskiej konwencji praw człowieka nota art. 2 Karan, gwarantując ochronę prawa do życia mówią o tym, że nikt nie może być pozbawiony życia umyślnie tutaj mamy do czynienia z w dokładnie taką sytuacją i Trybunał znajduje sposób na to w jaki żaby, żeby to, żeby to wytłumaczyć, żeby to złożyć całość właśnie odwołała się do innych przepisów związanych z prawem do prywatności za autonomią natomiast te co ciekawe Pm Trybunał mówi np. o tym na fali tej liberalizacji coraz bardziej bardziej liberalnego podejścia do kwestii wspomaganego samobójstwa mówi o tym, że w związku z tym, że długość 4 państwach rady Europy eutanazja wspomagane samobójstwo jest legalne nie można mówić o tym, że w Europie istnieje konsensus nie zważając na to, że w grze całej reszcie rangi tych państ w wycięcie kilkudziesięciu państw jakiś tam konsensus istnieje także remont, o ile jest, o ile ja, ale uważam, że oto ono na jednostki jest bardzo istotną wartość należy się szacunek to ciekawe spojrzenie na tę właśnie odwrócenia próbą odwrócenia tej optyki UPA i zastanowienie się era realną skoro wszystko się do wideo, a także wobec niemal pewną hipotezę jego zdaniem ta hipoteza jest tylko powiem, bo jeszcze tego nie zrobiłem, a warto, bo rozmawiano o sprawie o kulach i o problemie, który jest bardzo poważne, że wszystkie osoby, które się w tym momencie wzmagają z jakimiś problemami mają myśli o charakterze samobójczymi tak dalej przede wszystkim zachęcamy do tego, żeby skorzystały z pomocy jest strona internetowa nie jej adres to pokonać kryzys skrawka PL pokonać kryzys Kroka PL tam można znaleźć potrzebna na informacje telefon można w tej sprawie uzyskać pomoc jeszcze ten adres będę podawał w tym programie prof. Paweł chał ja myślę, że to przesunięcie w kierunku dyskutowania o samobójstwie właśnie w kategoriach swobody wolności autonomii zwierza się do pewnego stopnia może być wyjaśnione oczywiście tym że, że funkcjonujemy w kulturze, gdzie wartością ekonomię indywidualnej wolności jednostki przy przyjęciu przez co wartość wynosi on niezwykle wysoko, ale myślę, że być może w pewnym sensie jest słaby jest to stąd przesunięcie jest następstwem użyć takiego słowa i organizacji dyskursu młodszych GL zadaniem byłoby takie rzeczy nie jest także po prostu na gruncie języka prawa trudno jest mówić o cierpieniu desperacji i tych rzeczach, które tradycyjnie właśnie stanowiły narzędzia pojęciowe do porozumienia czy do opisywania takiego, ale tego zjawiska, jakim jest samobójstwo, więc myślę, że być może jest tak, że potem ten język prawny on powraca i my się go uczymy i naszym w takim dyskursie potocznym zaczynamy używać właśnie tych pojęć, które wywodzą się z języka prawa prawa być może to jest częściowo na częściową odpowiedź na pytanie czy więc, aby takie były do 222 segmenty to od 1 po to, taka fundamentalne znaczenie wartości wolności indywidualnej, a z drugiej strony właśnie posługiwanie się językiem zaczerpniętym z prawa do opisywania zjawisk, które kiedyś zapisywało się inaczej to jest też bardzo ciekawe mnie plecy do głowy jednak zastanawiam się nad tym, dlaczego akurat w tym obszarze to liberalne w podejście zyskało tak tak duże poparcie i mam namyśli tak konkretnie Europejski Trybunał praw człowieka, bo w 22 wielu obszarach budzących pewne wątpliwości etyczne Trybunał jest dużo bardziej gotowy do odwoływania się do na skalę wartości godności ludzkiej, która w niektórych przypadkach jest takim wytrychem im stosowane w sytuacjach trudnych, których w zasadzie ciężko jest ciężko podjąć decyzję, jaką tutaj tutaj Trybunał wykazuje się w kwestii wspomaganego sobót choroby są takim zaskakującym czy wręcz szokującym 0 racjonalizm mam 333, gdy dysk, skłaniając się zdecydowanie w stronę znalazła się inna autonomii być może jest to rodzaj takiego wycofywania się z podjęcia odpowiedzialności, bo było wiadomo, że w momencie, gdyby Trybunał w sposób bardziej zdecydowany zajął stanowisko, a to miałoby to poważne konsekwencje dla dla dawnych krajów ludzi, ponieważ jest jest to kwestia niezwykle delikatna w wymaganiach i a i tak, by poglądy są chyba mało tendencję do różnicowania się to trudno było ustanawia coś co by psina choćby przypominało jak i standard, więc być może stąd taka Ostroroga moralność inż. Katarzyna Telka TLK obchodzenie tematów właściwie dosyć dosyć daleko w dużym dystansem raczej niż zdecydowanie czegoś ale, ale być może to jest kwestia oczekiwania na wypracowanie tego konsensusu w tej masz taką po tej stronie debaty, a trudno powiedzieć, że mieliśmy wcześniej taką historię, która też wywołała na całym świecie ogromny rezonans z jakimś sensie podobną do tego, o czym dzisiaj rozmawiamy, o której już skądinąd wspominałam tutaj, czyli historia Davida udała jest czteroletniego też Australijczyka jak Lipnicka skądinąd profesora biologii botanika, który może z bardzo w sposób bardzo konsekwentny dążą do tego, żeby zebrać się do 1 z tych klinik szwajcarskich, bo to niejedna tylko kiedyś była pierwsza klinika Dignitas, która oferowała takie usługi, a teraz już pojawiło się kilka innych to więc, że David Goodall też w zasadzie jak nastu czterolatka w formie bardzo dobrej grze, ale jak nastu czterolatka właśnie podkreślmy niecierpiący właściwie na żadne schorzenia z wyjątkiem tych, które są wynikiem podeszłego wieku po prostu w pewnym momencie zdecydował, że swoje życie chce teraz zakończyć póki jest, że ma ono pewne walory niezbywalne nie wiem funkcjonowania względnie sprawnego świadomego i t d . no ale pozbawionego pewnej pasji pozbawionego pewnej przyjemności życia jak sam Duda twierdził powiadał nic mnie już właściwie w tym momencie nie cieszy nie mam żadnej absolutnie satysfakcji z mojej egzystencji polega ona tylko na tym, że wstaje i szedł dalej w kasie nie ma, więc robić od wymagany jakiś obsługi pomocy i t d . na jej stanowisko oczywiście były podzielone niektórzy twierdzili, że to upiorne, że ten starszy pan jest właśnie pogrążony w jakiejś głębokiej depresji dlatego nie chcę żyć, bo przecież w sposób naturalny, że chce każdy, kto jest zdrowy na czele, ale w każdym razie nauk na czele może nie, ale na umyśle z pewnością nam tymczasem zgoda rzeczywiście uzyskał to pozwolenia dla działu poddał się z dnia temu nie wiem jak to nazwać zabiegowi ich co do tego, że ta decyzja była jego autonomiczną decyzją, że miał do niej prawo, że właściwie trudno by było znaleźć jakieś 3 powody, dla których mielibyśmy góralowi zabronić czegoś takiego przypuszczam, że jak tu siedzimy nie mamy szczególnych wątpliwości co w ogóle z trochę krąży wokół nas wokół porównania sprawy, od której dziś zaczęliśmy naszą rozmowę do innych różnych przypadków czy waszym zdaniem to jest coś co można w ogóle porównywać to znaczy to są jakimś stopniu sytuacja analogiczna Easy 1 w przypadku można wnioskować o tym jak byśmy myśleli kwalifikowali jakiś inny te związane zniżkę czy to są w ogóle rozłączne kwestie, które się ze sobą nie wiążą umiał się, że to trzeba popatrzeć na to jak gdyby z punktu widzenia, kiedy mówimy o samobójstwie to jest 1 z żaglem ogromna niezwykle ważna sfera refleksji ale kiedy mówimy o tym, że ktoś miałby komuś pomóc dużo mówimy o jeszcze o tym, gdy tej drugiej stronie i myślę, że to jest rzecz, która tutaj na jest w istocie z punktu widzenia już jakiś marzeń do norm życia społecznego na taka najbardziej poruszająca mianowicie pytanie dotyczy tego, kto i, dlaczego miałbym komuś pomóc, ale myślę, że duże, że w tym zakresie możemy możemy za każdym razem zadawali właśnie to pytanie, kiedy Goodall się udawało przez pół świata, a do Szwajcarii o to, żeby zakończył życie to pytanie, dlaczego nie mogło się to zdarzyć w jego kraju, dlaczego on nie mógł tego zrobić saunę czy musiało być tak, że ktoś musiał mu w sensie technicznym, że tak powiem pomóc, bo jeśli tak było to znajdujemy się zupełnie innej sytuacji niż wtedy na kiedy ktoś jest w stanie na dokonanie nowego było antycznego przenoszą tam było w tym sensie, że to mnie była jak sądzę wyłącznie kwestia techniczna związana z tym, że chodzi o to, żeby skutecznie odebrać sobie życie, ale chodziło też o to, żeby przebiegło to w pewnych warunkach to znaczy, żeby nie wiązało się z ryzykiem niepowodzenia nie wiązało się z ryzykiem nie wiem trwałego kalectwa w związku z tym, żeby nie wiązało się z ryzykiem jakiegoś dodatkowego cierpienia, żeby było w zgodzie z najwyższymi ich standardami sztuki medycznej nazwijmy to nie no, więc to rzeczywiście jest pewna wartość dodatkowa to znaczy ja mogę to zrobić sami mogą popełnić sam będąc np. lekkim śmiertelnie chory mogę właściwie dokonać eutanazji samodzielnie jeść nie jestem sparaliżowany całkowicie, ale tutaj chodzi o to, żeby można to było zrobić, żeby dostać gwarancję, że dostanie w pewien określony sposób już potrzebni są inni ludzie, którzy dysponują instrumentami wiedzą do tego potrzebna et Cetera my tutaj zaczynają mówić o prawie do godnej śmierci w dni dla mnie też interesujący jest właśnie włączenie innych osób i kim to osoby są, ponieważ z 1 strony może mówić o sytuacjach, która jest pomoc udzielana najbliższa osoba inną inną funkcję czy inne niż zakres obowiązków czy wątpliwości budzi ich udziału lekarzy w takiej w takiej procedurze Mann pytanie najlepiej państwo powinno włączać się w legalizację tego typu tego typu przedsięwzięć i na ile mam prawo czy wręcz obowiązek zagwarantować zagwarantować godność śmierć wydają się że talent jesteśmy od osiągnięcia jakiegokolwiek konsensusu w tej w tej sprawie szczególnie jeśli chodzi o regulacje prawne w Europie tak jak wspomniałem z całym spektrum rozwiązań, ale instytucja, która mogło, że mogłyby w tym kierunku zasugerować, jakie rozwiązania tak zajmujący się ochroną praw człowieka też raczej nie ostrożnie ostrożnie osób ostrożne w realnym stanowiska zabierają, więc wydaje mi się, że wydają się, że mylą to debata będzie trwała tak jak wspomniał pan profesor raczej ze stanowiska się polaryzują Ania niezmierzone zmierzamy do jakiegoś wspólnego konsensusu i uznania 11 rozwiązania pieron myślę tutaj trzeba zwrócić uwagę na to co podkreśla może jak nowe, próbując wyjaśnić to on rosnącą polaryzację stanowisk można wskazać m. in. na to, że jak zauważają przeciwnicy regulacji prawnych takich, jakie obowiązują n p . w Holandii czy Belgii Blair argument, który kiedyś był podnoszony mianowicie dotyczący możliwości zwalczania bólu cierpienia coraz częściej daje się zbić dzięki postępom medycyny w związku z tym jak gdyby wartości, które miałoby być chronione poprzez przepis prawny, który by zezwalał czy regulował ma mogą się odnosić do tych kwestii w tak dużym stopniu jak jeszcze ktoś myślał, by mieć 1520 lat temu i stąd przesunięcie w kierunku autonomii wolności może też może wyjaśniać z np. kwestie związane z poczuciem własnej go z własnej wartości pani wspomniała wcześniej o wartość takich jak godność w rozliczeniach w systemie praw człowieka jest dosyć nieuchwytnym uchwytna od ideału, ale ważną nową bardzo taką centralną prawda natomiast jest nieuchwytna z punktu widzenia, gdyby chcieć jakąś decyzję o niej zdefiniować wiemy, jakie funkcje spełniane są dokładnie jest treściowo w niej to jest tutaj sporo sporo niejasności, a więc myślę, że już, że te wartości, gdyby któryś z tu się pojawiają na osobną umowę się pojawia w tym sensie, że takie, które kiedyś nie pojawiał co więcej te same hasła są różnie interpretowane przez różne strony zboru, bo zarówno, bo jedni twierdzą, że eutanazja narusza ludzką godnością inni twierdzą, że jej brak jest skazywanie ludzi na umieranie w sposób niegodny, więc myślę że, że rząd oprócz Opole 3 tych rozmaitych powodów przyczyn, o których wspominaliśmy jest też coś takiego jak miejsc, gdzie nasze trudności ze znalezieniem wspólnego języka moralne to znaczy takiego języka, który byłby podzielany przez znakomitą większością obywateli Europy raczej mamy do czynienia z kimś takim jak właśnie taką zróżnicowanie wyobrażeń, które którymi się posługujemy nawet dziś używamy często tych samych słów tak zdecydowanie zgadzam się z tym, że to podstawowe pojęcia na, na których w zasadzie opiera się system ochrony praw człowieka GM takich jak godność mogą być interpretowane w kontekst w kontekście też bym tego tematu, któremu wiemy, ale też wielu innych realnym w sposób skrajnie różne i mogą służyć realnym o popieraniu zupełnie różnych stanowisk tak jest to tu podejście bardziej wolnościowe niedogodności, które właśnie zmierza w kierunku wzmocnienia wzmocnienia autonomii, a z drugiej strony jest to tradycyjne ujęcie godności, które w zasadzie ogranicza wolność jednostki quada nakłada na nakładał obowiązki jej nieograniczona ograniczona wolność dysponowania swoim ciałem czy 3 czy ty swoją przyszłością wydają się, że ciekawym wątkiem, którym nikt mnie nie rozmawialiśmy do tej pory jest stała obawa związana z instytucją realizacją eutanazję czy wspomaganego samobójstwa obawa związana z presją wywieraną na osoby innych osób chorych aby, aby ten trend tego samobójstwa wspomaganego dokonać czy też czy też poddać się dla nas, ale nie tylko chorych jak się okazuje w kontekście w kontekście Filip panicznego oni ich wydają się, że to jest też związane z ze z postępami medycyny tak naprawdę i rola nieco upiorny charakter, ponieważ latem niektórzy zwracają uwagę ta chęć legalizacji, a od eutanazji i zmiany w tym kierunku są mam taką podwójną motywację z 1 strony jest to działanie na rzecz ochrony jednostki autonomii wolność jednostki, ale z drugiej strony jestem takim rozwiązaniem sytuacji, w której nie stać państwa na zagwarantowania Najwyższego poziomu ochrony zdrowia wszystkim osobom to znaczy medycyna trochę tzw. wrażenia ofiarą własnego sukcesu to jest to jest oczywiście szokujące myślenie w tych kategoriach, ale wydaje mi się ten wątek społeczny i właśnie instytucjonalizacji tego typu procedur ma gdzieś to to tło nie daje to jest argument, który często się pojawia w dyskusjach o legalizację eutanazji taki argument, który w dna to zazwyczaj przeciwnicy tej legalizacji go podnoszą, który właśnie odwołuje się jedno do pewnych praktyk, które tam gdzieś występują w krajach, w których gminach, w których eutanazja jest legalna, które mogą wskazywać no właśnie na nie do końca powiedziałbym zgodne z założeniami ideowymi motywacje w praktyce realizowana także ten wymiar związany po prostu z czystą ekonomią, którym wspomniała, iż co jest w ogóle rzeczywiście już upiornym aspektem tego wszystkiego jest jest istotne tutaj myślę, że też warto zwrócić uwagę na to, że wtedy, kiedy moglibyśmy podejmować decyzje, które są najwyższej wagi i nieodwracalne wtedy myślę o decyzji nie powinna przychodzić zbyt łatwo to znaczy w prawo zresztą w rożnych obszarach życia społecznego ustanawia pewne utrudnienia chciałoby, żeby powiedzieć jeśli chodzi o podjęcie decyzji, która będzie miała jakiś ważki ogromne ogromne konsekwencje dla podejmujących decyzje, żeby wziąć przykład taki może trochę zbyt banalny przypada jedno 3 przy inwestowaniu pieniędzy przy zaciąganiu kredytów są pewne, że czekają utrudnienia dla osób, które mogłyby podjąć decyzje, które potem chciał, bo mogłyby żałować tych, których potem mogą żałować, więc myślę, że ruch tutaj ten argument dotyczący tego, że niektóre osoby mogły być nakłaniany czy sam fakt istnienia przepisów o chyba należę do tej kategorii obaw to znaczy, że pewne decyzje mogłyby o zalegalizowaniu eutanazji mogłyby przychodzić co mogło być podejmowane zbyt pochopnie bez wystarczająco dużego zastanowienia, więc myślę, że nawet osoby, które by uważał się, że sąd orzekł prawo powinno przewidywać taką możliwość jak eutanazja myślę, że również właśnie muszą brać pod uwagę to, że ze względu na wagę tej decyzji ona musi być ograniczona może być ujęta w pewne dosyć wyraźnie nie chciał zgodzić Car być ograniczeń tak ciekawym ciekawym przykładem tego typu ograniczenie w tym jest system belgijskiego le le dobrze pamięta, w którym Pm decyzja lekarza o przeprowadzenie eutanazji zostaje zatwierdzona przez odpowiednią komisję dopiero po o tym jak to się stanie to znaczy po tym, jak doc. Róża dokumenty są kierowane do komisji, która bada czy rzeczywiście w tym wypadku lekarz miał powody miał miał prawo podjąć decyzję subtelną ogromna oczywiście rycerza spod dysponują wzywano lekarzy natomiast wydają się, że jest to właśnie tego typu utrudnienia w cuda są też inne utrudnienia, że decyzja musi być powtarzana na gola męża musiałby się, że jest to czas na ochłonięcie i t d. więc jest dużo tych ograniczeń bardzo dziękuję Zuzanna Warso Helsińska Fundacja praw człowieka adwokatka dziękuję bardzo chętnie prof. Paweł Łuków etyk centrum bioetyki rok robią prawa Uniwersytet warszawski dziękuję bardzo informacje teraz wszystkim osobom, które zmagają się z myślami samobójczymi przypominam pokonać kryzys po to, strona, na którą trzeba wejść
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TO CO NAJLEPSZE W RADIU TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA