REKLAMA

Dr Piotr Rypson: O tym czy to prawne zwolnienie zadecyduje sąd

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-01-03 19:00
Audycja:
Czas trwania:
21:39 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć-Burzyńskiej jest dr Piotr Rypson - były zastępca dyrektora i kurator Muzeum Narodowego w Warszawie. Rozwiń »
Rozmowa dotyczy powodów zwolnienia Piotra Rypsona z pracy przez dyrektora Muzeum Narodowego, prof. Jerzego Miziołka i planu wystaw w Muzeum Narodowym na 2019 rok. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dobry wieczór, przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska. Dr Piotr Rypson, historyk sztuki, wieloletni kurator, krytyk, literaturoznawca i publicysta, były już wicedyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie jest gościem Kultury osobistej, witam serdecznie, dobry wieczór. Minęły niecałe 2 tygodnie od czasu, kiedy nowo mianowany dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie, prof. Jerzy Miziołek, odwołał pana ze stanowiska. Czy pan się takiej decyzji spodziewał? Rozwiń »
To, że przestanę pełnić funkcję zastępcy dyrektora było dla mnie oczywiste jest zresztą sam sugerowałem współpracownikom panami działką, a ponieważ były też zrozumiałe, że nowy dyrektor tak, żeby kształtuje najbliższy zespół zarządzający instytucją jak jest wygodniej i Gdyni nie ma tutaj żadnych obiekcji wobec tej decyzji natomiast zwolnieniem z pracy byłem zatrudniony również jako kurator zbiorów dwudziestego wieku było dla mnie zaskoczeniem.

Rozumiem, że dość niespodziewana była to decyzja szczególnie po tak udanych projektach, jakimi wg wielu osób m. in . wg ministra kultury były wystawy na stulecie odzyskania niepodległości przede wszystkim, "Krzycząc: Polska!".

No tak to wystawa nadal nadal jest do obejrzenia i serdecznie wszystkich zapraszam do Rio obejrzeliśmy jeszcze nie widzieli będzie pokazywana do 17 marca tego roku i najnowsze rzeczy samej nie było żadnego powodu ani żaden powód de facto nie został przedstawiony, w którym miało przyczyniać do tego bym przestał być kuratorem, zwłaszcza w okresie chronionym prawnie w jakim się znajduje słyszałem z wypowiedzi profesora mi się okaże, że on uważa, że w takiej instytucji w 2 indywidualności się nie mieszczą przyznam, że mnie to bardzo dziwi, bo myślę, że im więcej indywidualności instytucji kultury, zwłaszcza tak wielkie muzeum narodowe w tym lepiej dla muzeum i dla publiczności w muzeum twierdzi władzom muzeum twierdzą, że odwołanie pana z pełnionej funkcji odbyło się zgodnie z przepisami obowiązującego prawa pan twierdzi inaczej tak twierdzą inaczej, ale o tym zadecyduje już sąd no bo oczywiście każda strona może uważać co córce co jest godne natomiast, znajdując się w okresie chronionym prawnie, bo skończyłem już 61 lat tak na to 62 i miałem umowę o pracę również na stanowisku kuratora w dziale zbiorów sztuki nowoczesnej w związku z tym wedle moich prawników była to było to zwolnienie z naruszeniem prawa i szczerze rozumiem że, że mogła być taka sytuacja, że pan nie jest już wicedyrektorem muzeum, ale zostaje jako kurator tej Ależ oczywiście może ją cały czas pracują osoby, które pełniły funkcje zastępców dyrektora albo jest to funkcja mianowana też z powołaniem pana takie stanowisko, ale oprócz tego są profesjonalistami i zajmują się muszą jakimś innym nie jest sprawami przez lata czy przemknęło panu przez głowę, że jest to decyzja polityczna czy tą było sugerowane przez przez różnych komentatorów, ale jak szczerze mówiąc nie sądzę gaszenie bardzo widzę powodu, dla którego nie jestem politykiem nie zajmowałem i bardzo wyrazistych stanowisk politycznych, chociaż swoje poglądy oczywiście polityczne mam natomiast Jobs leżą zawsze uważałem, że muzeum narodowe wbre w opinii licznych moich kolegów powinna być przestrzenią platformą porozumienia dyskusji debaty ani nie instytucją, która bardzo radykalnie opowiada się za taką czy inną polityczną formacja 3333 czy wizją również z tego powodu, że to co narodowe nie nie oznacza, że to jest sznur muzeum narodu polskiego po pokazujemy tam sztukę i antyczne średniowieczne i nawet pochodzącą z Afryki galeria Faras jest wspaniałym tego przykładem uczy się sztukę Europejską ale, ponieważ jest to instytucja finansowana przez polskie państwo i w jakiejś mierze reprezentujący interesy tego państwa w NATO trochę niezależnie od tego jaki kształt to państwo przyjmuje muzeum powinno w jakiejś mierze stanowić taką ostoję państwo twórczą w choćby z tego powodu, że bardzo często jest proszona o to by reprezentować Polskę poprzez wielkie wystawy na świecie i wówczas jest to funkcja Czyż to propagandową polityczną reprezentacyjna niezależnie od wszystkich wątków estetycznych historycznych i t d . i t d. tak było w przypadku wielkich wystaw, które robiliśmy w Pekinie czy w Seulu w ostatnich latach w jeszcze do tej wizji muzeum Narodowego wróci na w naszej rozmowie ale by chciał jeszcze przypomnieć, bo rozmawiałam w radiu TOK FM już po decyzji odwołanie pana z dyrektorami ziemi działkiem Jon w czasie tej rozmowy wielokrotnie powtarzał, że proszę o danie mu szans, że nadaje się na to stanowisko, że ma na koncie wiele ważnych publikacji i że zna się na rzeczy pan takiej szansy nie chciał mu dać i to się właśnie też skończyło właśnie dlatego tak jak się skończyło Legii nie miał żadnej pozycji do tego, żeby dawać dawać szansę nowemu dyrektorowi nowy dyrektor ma swoje wszelkie pełnomocnictwa, które mnie też zostały cofnięte niemal natychmiast przez po objęciu przez niego stanowiska w i może kształtować politykę wystawienniczą muzeum politykę programową wedle swego uznania w tym więcej, że komunikowały w sposób bardzo otwarty, że ja nie mam takie ambicje, żeby zastępować prof. Michał kawa w funkcji zastępcy dyrektora, a więc w przeszłości, bo nie bardzo rozumiem jak i jakie szanse miałby mu pitbull ostatni w jak się daje drugiemu człowiekowi strusie współpracuje z trumnami się do tego odnieść o, tyle że myśmy jako zespół kuratorów nigdy nie poznali programu, który pan prof. Miziołek przedstawił ministrowi niektórymi z nich nie był przekazany opinii publicznej w związku z tym tak na dobrą sprawę oprócz enuncjacji medialnych później powtarzanych w spotkaniach wewnątrz muzeum o tym, że ma być wystawa Leonarda da Vinci ma być wystawa Michała anioła żaby wystawa jeszcze dantejskie sceny dantejskie później wystawa Picasso wystawa jest remont Briana i t d . tak dalej no to trudno było sobie tak na dobro sprawy racjonalnie przedstawić jak to wszystko ma wyglądać w jaki sposób to ma być realizowane przy użyciu jakich środków ja mam wieloletnie doświadczenie w organizowaniu wysta w i własnych, ale również wysta w, które robili moi koledzy z centrum sztuki współczesnej lata temu przez ostatnie 7 lat muzeum Narodowym w Warszawie no i wiem dobrze co to oznacza przygotowanie wystawy i Lech to trzeba włożyć pracy pieniędzy z UE kompetencji, ale również to gdzie są granice tego co można sobie wyobrazić, że zostanie pokazane w Warszawie jest z punktu widzenia wielkich miast europejskich i na świecie miastem niewielkim, które nie nie jest w stanie generować wielkiej publiczności to jest pierwszy taki element, który na ten sposób ogranicza myślenie o tym jak wielka może być wystawa jak wiele osób na nią może przyjść Kraków takich ograniczeń nie ma pana zdaniem w Club Kraków jest nieco innym, bo w Warszawie na Wiśle są rekordy popularności różnych wysta w, które prof. Andrzej Betlej organizuje w tej konkretnie 2 rzeczywiście duże sukcesy frekwencyjne i 1 związany z Wyspiańskim to wielkie nazwisko polskiej kultury i wystawa, która bardzo długo zresztą bodaj przez rok była muzą krakowskim pokazywane, a drugi NATO notes jedyne muzeum w Polsce, które dysponuje obrazem Leonarda da Vinci i to jest rzeczywiście magnes, który przyciąga nie tylko krakowian czy Polaków, ale również licznych turystów, ale w kajaku jest troszkę inny od Warszawy o, tyle że Kraków myślę, że agencje turystyczne liczą na 22 i południa, a Warszawę na dzień 1,5, ale i w momencie, kiedy turyści przyjeżdżają do do Warszawy notą to mają oprócz tych, którzy po prostu spędzą czas restauracje kawiarnie oraz sklepach mają do wyboru kilka instytucji i inni wybierają muzeum Narodowego w Warszawie uczeń wybierał się z Narodowym w Warszawie części do muzeum powstania Warszawskiego, który jest takim muzeum gejem powiedział bardzo warszawskim w tym czasie żona jest genetycznie związany z Warszawą część wybiera muzeum Polin nowe muzeum ze świetnym programem i z taką powiedział międzynarodową remont renomą, czyli zainteresowana sztuką nowoczesną pójdzie do muzeum sztuki nowoczesnej na Powiśle czy do zachęt czy ostatecznie do muzeum Warszawy no tutaj tata tkanka muzeów i oferta w ogóle jest o wiele szersza myślałem o czasie krótszym dr Piotr Rypson nabyły wicedyrektor muzeum Narodowego w Warszawie gościł kultury osobistej za chwilę wrócimy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska to jest kultura osobista gościem kultura osobista jest dzisiaj dr Piotr Rypson były wicedyrektor muzeum Narodowego w Warszawie rozmawiamy o okolicznościach tej dymisji i o sytuacji wokół muzeum Narodowego w Warszawie prof. Jerzy Miziołek nowy dyrektor muzeum twierdzi, że podzieliła was i stąd ta dymisja podzieliła was wizja, jaka była ta pana wizja muzeum Narodowego w Warszawie chciałabym się dowiedzieć, bo wystawa, o których wspomnieliśmy chociażby na początku miały dobrą opinię, ale tłumów nie przyciągnęły 30  000 osób odwiedziło wystawę o Paderewskim obecny dyrektor muzeum twierdzi, że to klęska w naturze czy też może skorygować tę kwestię w żywności, bo myśmy zaplanowali 3 wystawy na stulecie obchodów rocznicy niepodległości Polski zespołowo i przede wszystkim była to rola ówczesnej pani dyrektor muzeum Narodowego pani Agnieszki Radwańskiej ona kierowała tym muzeum przez blisko 10 lat, zatrudniając mnie i moich kolegów dyrektora Labudy i szereg innych osób w związku z tym i to nie tylko nie jest także ja dysponowałem jakoś mu własną wizją, a zwłaszcza i o, tyle że został powołany do pełnienia obowiązków dyrektora przez pana ministra prof. Piotra Glińskiego chyba na 4 miesiące łącznie od LOT-u od lat tam tego roku do do późnej jesieni w związku z tym ja nie starałem się kształtować bardzo dynamicznie, jakiej wizji na lata myśmy przygotowali oczywiście program na rok bieżący na rok dziewiętnasty mieliśmy też kilka projektów wysta w już w przygotowaniu na dalsze lata ale, dopóki nie wiedziałem o tym kto zostanie dyrektorem ostatecznie muzeum Narodowego w Warszawie nie zdecydowałem już o dalszym kalendarium o to, żeby nie wiązać nikomu rąk związku z tym nie ma takiej sytuacji, że była jakaś bardzo silnie z Ostrowska słowa, ale wizja oprócz takiej, że każde muzeum przyzwoite porządne poważne ma program wysta w przygotowane na najmniej na 1 , 5 roku do przodu, bo jest przygotowanie wystawy trwa od 2 do 3 lat w związku z tym mieliśmy oczywiście przygotowano wystawę na wiosnę późną wiosną na wystawę kolor, której kuratorem miała być dr Grażyna Bastek, a nie jest powiedziane, że tej wystawy nie będzie mnie, iż nie jest powiedziane noblista znikła na razie z programu ale, ale być może latem powróci, a następną wystawą miał być wielki pokaz pierwszy raz w Polsce organizowane w sztuki Królestwa Korei, która była wystawą rewanżową tak jak to jest przyjęte między szanującym się instytucjami rewanżem za wystawę, którą myśmy przygotowali muzeum Narodowym w Seulu w roku 2015 to świetne muzeum wspaniała kolekcja niezwykłe bogactwo kultury koreańskiej i my mieliśmy ją gościć jesienią, więc wiem co to burzyć od dawna przygotowywane zresztą jeśli chodzi o telewizyjne ości wiąże się z przekąsem pewne mówi Elizie boimy się nie podoba, że bardzo metafora czy też widz Donalda Tuska nad dot dotyczące tego co należy zrobić wizjami Cichy i nie ma przypomnę, że sugerował się udać do lekarza jeśli ma się lat rewizji to my to moja obecność tam powodowało chyba większą obecność sztuki i problematyki związanej z dwudziestym wiekiem, zwłaszcza z pierwszego połową, czyli z nowoczesnością narodzinami nowoczesnego państwa nowoczesnej sztuki nowoczesnej kultury polskiej, która nie była zgodziła się moją prywatną ambicją, chociaż to jest rzeczywiście obszary którymi się czuję najbardziej komfortowo zapewne, ale ja po prostu uważam, że muzeum narodowe muzeum historyczne, które nie sięga do współczesności przynajmniej do jej nowoczesnych czasów, czyli takich od 100 lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych odcina sobie pewien kanał komunikacji z publicznością, która jednak w tym nowoczesności zakorzeniona i ona do niej przemawia bardzo silnie przykładem tego choćby jest cała rocznicową, przez którą przechodzi NATO nie są rocznicę sprzed 500 lat czy 1000 kotów rocznice, które dotyczą naszych dziadków dotyczą naszej pamięci rodzinnej to jest element, który szalenie ważne w programowaniu muzeum nowoczesności jakiejś mierze powinna w programie być obecnie odniósł pan takie wrażenie, że prof. Miziołek nie jest fanem powiedzmy tak nowoczesności no wszyscy wiemy, że jest wielbicielem głównie włoskiego renesansu no to na pewno, bo te nazwiska wielkich Mistrzów sztuki włoskiej przede wszystkim tutaj często się pojawiałem się, że przede wszystkim prof. Miziołek, słuchając tego co mówi ja odnoszę wrażenie, że on, jakby mógł usiłuje powiedzieć, że w Warszawie muzeum Narodowym czy innych może muzeach też powinny gościć tak gigantyczne nazwiska sztuki światowej i że ich brak dowodzi słabości instytucji kultury polskiej i uważam przeciwnie uważam że, że tak nie jest to znaczy rzeczywiście największe muzea na świecie tak jak klubów byliśmy żyją czy inne instytucje tego typu, które dysponują dużą międzynarodową publicznością wielkimi budżetami oraz ogromnymi przestrzeniami, które są w stanie pomieścić nie tyle tylko te dzieła, ale widzów, którzy przychodzą mu przypomnę, że przestrzeń wystaw czasowych w muzeum Narodowym 700 m ² i przy 100  000 widzów tam zaczyna brzydko pachnieć i klimatyzacja zaczyna szwankować, więc to są pewne miary którymi należy operować myśląc o tym co można zrobić i NATO przestrzeń muzeum ma być powiększona niebawem nowy gmach życzyłbym tego bardzo muzeum Narodowemu im się bardzo starali się o to, żeby powiększyć przestrzeń muzeum co nie jest ani proste, a na pewno nie jest szybki to znaczy jeszcze nie widział może, o którym było się szybko powiększone buduje się kilka nowych muzeów w Polsce wszystkie mają duże opóźnienia mimo tego, że mają ogromny finansowanie, więc trzymam kciuki, ale wydaje mi się, że nowa przestrzeń muzeum jeśli ujawni się w roku 20262005 . może to być nieszczęść w zarówno Agnieszka Morawińska, jaki pan powtarzać często, że sytuacja finansowa muzeum Narodowego w Warszawie jest dramatyczna nowy dyrektor twierdzi, że dostał obietnicę ministra, że będzie lepiej czy myśli pan, że na obietnicy się skończyć czy rzeczywiście wraz wraz z nowym dyrektorem mogą popłynąć domu są jakieś większe środki do rzeczy tego wszystkim moim kolegą w muzeum Narodowym, żeby rząd pieniądze do morza popłynęły, bo rzeczywiście zeszły rok rok 2018, które dostaliśmy z programu niepodległa dofinansowanie do wystawy, krzycząc Polska, której miałem zaszczyt być kuratorem nie dostaliśmy oprócz tego złotówki na pozostałe wystawy czy pozostałe elementy programu muzeum znaczenie miał wystawy Paderewskiego ani na wystawę Józefa Brand ogromną monograficzną wystawę pierwszą de facto tego malarza nie otrzymaliśmy żadnego wsparcia, a ja nie będę spekulował, dlaczego tak było, ale chciałbym spekulować, że rzeczywiście ministerstwo wesprze tę instytucję, ponieważ ono strukturalnie to muzeum co roku było niedofinansowane na poziomie od 3 do 4  000 000 zł to znaczy po otrzymaniu tej dotacji podstawowej pomogliśmy zapłacić niskie bardzo pensje pracownikom opłacić wszystkie koszta prądu wody utrzymania budynku i t d . tak dalej, ale już na opłacanie pilnowania wystaw tych pieniędzy, by nie wystarczał to jest 1 z bardzo wysokich kosztów o lepszą organizację wysta w, bo musi ustawowo mnie pilnować ich sporo osób co przez kilka miesięcy kosztuje dużo pieniędzy, więc znowu mam nadzieję że, że ministerstwo muzeum Narodowemu pomoże w co pan zamierza takie są pana teraz plany zawodowe również rozumiem, że na razie czeka na proces na molo czeka takim nie jest i muzeum im sam proces co nie będzie na pewno jakąś przyjemną atrakcją w tym roku w ale jest za chwilę jadę z wykładami do Göteborga, opowiadając o wystawie, którą zrobię, bo są Narodowym przypomnę, że otworzyliśmy tam w końcu zeszłego roku wielką wystawę młodej Polski muzeum sztuki w Göteborgu wspaniałe muzeum piękną kolekcją, które zresztą muzeum miało nam się zrewanżować, ale nie wiem czy ten rewanż dojdzie do skutku tak są wspaniałymi dziełami Munka i w zasadzie całą plejadą tzw. młodej Skandynawii, więc sztuki z przełomu dziewiętnastego dwudziestego wieku od Finlandii do Danii później będę pomagał modernizacji muzeum Niko Piros na niego w Gruzji na zasadzie konsultacyjnej na jej będę rozglądał się za jakimś stałym zajęciu w oczy nawalnego środę dla nowego dyrektora jakąś odpowiedź czy to nie jest czas niż miejsc myślę, że ta rubryka każdy dyrektor powinien słuchać i pewnie też słuchać swoich doświadczonych kolegów, których w muzeum Narodowym w Warszawie jest bardzo wielu to na pewno pomoże w podejmowaniu różnych decyzji w dr Piotr Rypson były wicedyrektor muzeum Narodowego w Warszawie kurator krytyk publicysta literaturoznawcą był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję za to spotkanie dziękuje zaproszeń Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia w radiu TOK FM ciasne
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA