REKLAMA

Jak wprowadzać Wizję Zero w miastach? (powtórka)

Data emisji:
2019-01-05 09:00
Audycja:
Skołowani
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
45:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Dzień dobry, Krzysztof Woźniak przed mikrofonem, audycja Skołowani i jak co tydzień o ruchu drogowym, bezpieczeństwie. Dzisiaj będzie i to, i to, bo to jest równoznaczne w ruchu drogowym nasze bezpieczeństwo właśnie bądź niebezpieczeństwo. Moim gościem, i to dla mnie jest niezwykłe doświadczenie, jest Tomasz Tosza z Miejskiego zarządu dróg i mostów w Jaworznie, dzień dobry panie Tomaszu, dzień dobry, czyli miasta, które przeszło dość dużą zmianę, jeżeli chodzi o perspektywę patrzenia na transport, czym jest transport, jak powinien wyglądać transport w mieście.  Rozwiń »
Jest efektem była również poprawa bezpieczeństwa na drogach i właśnie, bo tuż za całą dekadę temu nawet więcej niż dekadę temu zrozumiałem, że zastrzeżone w Chorzowie komunikacyjnego w 2000 trzecim roku i to była zmiana, która pozwoliła nam przekształcić się drogi w Jaworznie w taki sposób, żeby był, więc najbardziej efektywny system transportu, jako że nieustannie patrzyliśmy na to, żeby miasto było przyjemne do życia to takim efektem ubocznym, który na początku zauważyliśmy był skokowy wzrost poprawę bezpieczeństwa okazało się, że pewne sposoby budowania infrastruktury drogowej wzorowane na tym co się dzieje na Zachodzie Europy z re są skuteczne również w Polsce to w pewnym momencie poszliśmy dalej my zaczęliśmy czerpać pełnymi garściami z list z wzorców z miast zachodnich w aż udało doprowadzić się nam do tej sytuacji, gdzie przez ponad 1,5 roku nie mieliśmy wypadki śmiertelne oraz zaskoczyło coś inaczej inaczej zatem przy czym to właśnie ta poprawa bezpieczeństwa na drodze to była od początku planowana rzeczy Dalkia chce jednak wypadkowość wypadków chcieliśmy mieć mniej wypadków mnie osobiście bolało sytuacja, że praktycznie co miesiąc znane wypadek śmiertelny na drogach ja wiedziałem, że to jest efekt niedostosowane infrastruktury drogowej w, a również zachowań kierowców, którzy próbują nadgonić czas, ryzykując życiem swoim i życiem innych ludzi, skąd wiedzieliście zbadań ruch drogowy jest pełen paradoksów, a i te paradoksy są często nie do ogarnięcia przez ludzi, którzy nawet długo, jeżdżąc po drogach dlatego projektowaniem dróg muszą zajmować się ludzi, którym ludzie, którzy głębiej w ten temat sięgają w to zaangażowana m. in. jest psychologia, a my jako gatunek jesteśmy niedostosowanie do tak, żeby prowadzić pojazd słabo widzimy szczelności im większość z nas ma słaby refleks nie potrafimy ocenić prawidłowo dystansu ani prędkości pojazdów, które się zbliżają i to powoduje, że każdy z kierowców ma prawo do popełniania błędów tylko, że te błędy nie muszą skutkować śmiercią lub kalectwem, ale tylko włącznie podarunkiem taki, że infrastruktura drogowa jest tak są skonstruowane, żeby minimalizować skutki tych zdarzeń to nie jest tak, że wie może nie zdarzają się wypadki to też nie jest także w Jaworznie nie będzie wypadków śmiertelnych, bo nawet ostatnio się zdarzyły tylko za każdym razem jako zarządza ms pytanie czy mogliśmy tego uniknąć i czy możemy zrobić coś, żeby w przyszłości do takiego zdarzenia nie doszło też tak naprawdę odpowiedzialność zarządcy drogi za każde zdarzenie drogowe my czujemy się odpowiedzialni to patrząc na statystyki drogowe z, skupiając się na na pana mieście na Jaworznie dla pana najważniejszą informacją z tych wszystkich tabelek, które przedstawia policja jest, która o tych sprawca o miejscu zdarzenia o przyczynach, które są wypisane właśnie w tych tabelkach policyjne przede wszystkim radnym bardzo głęboką analizę każdego zdarzenia dokładnie chcemy wiedzieć co było przyczyną jakich okolicznościach to się zdarzyło nam tutaj niestety bardzo często dochodzimy do wniosku, że pewne rzeczy nie możemy uniknąć choćby z powodu konstrukcji przepisów prawa akurat to jest element, który można najtaniej zmienić i są przykłady z Europy, które pokazują, że zmiana przepisów np. dotyczące ochrony pieszych na przejściach dla pieszych powoduje radykalne zmiany zachowań kierowców, gdy wszyscy wyobrazić, że w 2000 jedenastym roku we Francji wprowadzono przepisy, które raz za potrącenie pieszego dla na przejściu dla pieszych za każdym razem odpowiada kierowca czysta psychologia oraz działalność rozwinęła zwana tu zmieniło i zachowanie kierowców do Francji radykalnie spadła ilość wypadków nagle kierowcy zaczęli dostrzegać pieszych na przejściach dla pieszych Boże są to wyobrazić, że po Europie ja pozwolę sobie tylko w Raciborzu dość dobrze znam akurat ten przykład francuski, bo i często zresztą pan też znana Olivier Schneider gościł w Skołowanych ich i opowiada o tym jak jest we Francji tam to wprowadzenie tych przepisów pociągnęło za sobą pewne zmiany w samej infrastrukturze dookoła przejść dla pieszych nie było tylko tak, że zmieniono prawo, ale przez pewien okres zmieniono całą przestrzeń pieszych, więc ale, toteż było wymuszane pewnymi działaniami w sprawie najbardziej oczywiście jest nie tylko o tak Juan z samym przepisem, ale też dzięki temu przepisowi inne zmiany nastąpiły, ale możemy mieć świadomość, że w Europie nie istnieje pojęcie wtargnięcie na przejście dla pieszych tak, bo to wymyślił były policjant u nas, którego nie jesteśmy w stanie w ogóle wytłumaczyć co to oznacza wtargnięcie inny z zagranicy u nas w przepisach jest nieostrożne wejście przed nadjeżdżający pojazd, ale w Polsce 13 wypadków śmiertelnych na przejściach dla pieszych właśnie jest tłumaczona w taki sposób on no to jest dość ciekawe, bo to jest bardzo nośne hasło w Polsce wtargnięcia na wygodę zdejmuje odpowiedzialność kierowców, bo zawsze może się tłumaczyć wtargnął nim bezpośrednio pod koła naszym na jego adres przerażające, ale w większości przypadków to wtargnięcie są wykonywane przez budżet powyżej sześćdziesiątego piątego roku życia i mówione, gdy zginął bo gdy jednak uda się przeżyć tej osobie i ona ma możliwość bronienia się przed sądem to zupełnie co inaczej wygląda zresztą to widać też statystyka właśnie z nieśmiertelnością pierwszyzna przed przejściem dla pieszych, gdzie zdecydowanie więcej oznajmia Lech jest winny pieszy, gdyby nie przeżyje niż, gdy przeżyje, bo wtedy jakoś dziwnie wygląda wracając jednak do tego planowanego działania czy, zaczynając te wszystkie zmiany w Jaworznie słyszeliście o czymś takim jak wizja 0 jak ludzie, którzy zmieniali inne miasta europejskie zaczęli pisać książki jak chociażby Angel braliście stąd przykład czy jednak staraliście się robić na własnym podwórku tylko własne rzeczy i te badania pokazywały dokładnie to co w innych miastach, ale jednak badania przez was regionalnie przez innych jest takie źródło wymiany informacji z szefową wieżowców z kretesem ty, w którym ludzie z całego świata, opisując doświadczenia właśnie zmieniający się infrastrukturze, a tam można dowiedzieć się nieprawdopodobne rzeczy i zobaczyć co aktualnie dzieje się na świecie i jakie są wprowadzone metody w ruchu drogowym, żeby ten ruch uspokoić ZAZ i usług z tego forum można czerpać naprawdę pełnymi garściami informacje o rok bez konieczności wyjeżdżania za granicę, by czerpać z tego miejsca, próbując właśnie zmieniać miasto w taki sposób jak zmienią się Europa nie oglądaliśmy się na to jak zmieniają się miasta sąsiednie bez względu na to, że osobiście oceniam, że wiele zmian przez ostatnie kilkanaście lat to było zmiany na gorsze zresztą wielokrotnie nas eksperci z Zachodu, którzy na początku po wstąpieniu do Unii Europejskiej przyjeżdżali do Polski i organizować szkolenia uprzedzali, żeby nie popełniać błędów, które oni popełnili w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych nie są to były za błędy w skrócie można powiedzieć nie pozwólcie, żebyście zachorowali na choroby samochody osób i jeżeli pozwolicie na tę chorobę zachorować to bardzo trudno później to leczyć, zwłaszcza że my zamierzamy one teraz jako Europa nasz pieniądz na przebudowę waszych miast wytłumaczymy samochodowe to znaczy, że głównym środkiem komunikacyjnym miast ich samochód tak źle w Jaworznie zdecydowaliśmy, że miasto ma być miejscem wygodnym do życia bardzo przyjemnym, ale niestety nie da się połączyć się szczupłej przestrzeni w mieście z pełną dostępnością dla samochodów próbowali to zrobić w Ameryce w stanach Zjednoczonych w i po latach stwierdzają o Jezu, zrobiliśmy to źle nasze miasto są obrzydliwe na mieszkania z ludzi w tych miastach są nieszczęśliwi działaniem muszą teraz wydać potężne pieniądze, żeby to zmienić natomiast w momencie, gdy podchodzi się do miasta jako przestrzeni do życia ludzi traktuje się szczęście ludzie jako taki priorytet, ale może to jest ogólne stwierdzenie dążyć do szczęścia może taki bardziej właściwsze jest, żeby ludzie w miastach mieli niski poziom stresu poprzez wyobrazić, że w badaniach prof. Czapińskiego Jaworzno w tym badaniu poziomu stresu wypada najlepiej w Polsce jesteśmy o rząd wielkości lepszy niż pozostałe miasta w tym niskim poziomie stresu to jest efekt nie tylko przy budowie infrastruktury drogowej, ale wszystkich polityk miejskich może, by było mniej wypadków w żadnym z nich zginęło na drogach to trzeba działać naprawdę na wielu poziomach łącznie z planowaniem przestrzennym może przede wszystkim z planowaniem przestrzennym miasta muszą być tworzone wg urbanistyki małych odległości tak, żeby skład może nie kwartałów takich mało także zgłaszanie liczby ludzi do tego, żeby poruszali się pomieścić inna rasa sposobami niż samochód ma bardzo często ludzie są przymuszani infrastrukturą miejską do tego, że musieli korzystać z Kamp z samochodu, bo inaczej nie da się w mieście, lecz samochody nie są złe póki nie jest zbyt dużo samochodów same w sobie nie są złe tylko wykorzystywanie przez ludzi jest nieodpowiedni, nawet jeżeli samochodu jest zbyt dużą to zaczyna rodzić problemy i podobnie jak kwestia miejsc parkingowych nie istnieje coś takiego jak problem miejsc parkingowych tego problemu nie udało się rozwiązać z nimi dzieje na świecie bez względu na to, że popyt na miejsca parkingowe nie da się zaspokoić z powodu ograniczeń dość miejsca im więcej parkingów zbudujemy mięso ludzi zdecyduje się na podróże samochodem, ale i to parking dziś wypełnią to jest dokładnie ta sama zasada przy poszerzaniu ulicy Tomasz Tosza miejski zarząd dróg mostów w Jaworznie jest państwo i moim gościem rozmawiamy o tym jak zacząć zmieniać miasta i czym te zmiany są powodowane jak one powinny wyglądać skrót informacji przed nami po nim wrócimy do rozmów o druga część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu Tomasz Tosza z Miejskiego zarządu dróg mostów w Jaworznie rozmawiamy o tym, mieście, dlatego że w pewien sposób przez długi okres przez zmiany udało się spowodować, że w tym mieście nikt nie zginął w wypadkach drogowych ponad 1 , 5 roku, jeżeli dobrze pan do rana głównym hasłem się z 19 miesięcy bez wypadku śmiertelnego to nie znaczy, że tych wypadków nie było w ogóle chorzy bez skutku śmiertelnego w końcu w końcu niestety się zdarzył wypadek śmiertelny o tym, porozmawiamy na pewno jeszcze dzisiaj ale, ale bowiem bardzo interesuje to, skąd to się wszystko działo i dlaczego zaczęliście te zmiany wprowadzać i zakole jak one wyglądały i można to przełożyć na inne miasta, bo wiele osób twierdzi, że specyfika miast jest zgoła różna i że to co udało nam się w Jaworznie nie można tego przerzucić na inne miasta podobnej wielkości średnie miasto w Polsce a tym bardziej na te większe oczywiście, że można takie zmiany osiągnąć poprawę bezpieczeństwa, czego obawia się, że będzie w tej chwili to bardzo trudna ze względu na to, że większość miast praktycznie wszystkie z, wydając pieniądze przez ostatnie kilkanaście lat na przebudowę infrastruktury drogowej robiła to po prostu źle zbudowaliśmy mamy nową infrastrukturę, która nie jest szczególnie bezpieczna właściwie, żeby osiągnąć ten efekt radykalnej poprawy bezpieczeństwa trzeba byłoby to infrastruktura zbudować odnowa my byliśmy miastem, które miało mnie mocą infrastrukturę drogową straszliwym stanie praktycznie zbudowaliśmy układ drogowy Jaworzna od podstaw zaczynaliśmy od stanu, kiedy było bardzo źle, więc nastąpi poprawa jest bardzo widoczna uważa, że na zarządców dróg nie powinien w tej chwili jest, abyśmy infrastruktura, która będzie promowała albo umożliwiła szybką jazdę musimy się pogodzić z tym, że tym co zabija jest szybkość muszą się pogodzić z takimi faktami, że to, że są w tej chwili nowoczesne samochody, które szybko hamują w tonie oznacza, że dzięki temu jest bezpieczniej ze względu na to, że nie są w badaniach stwierdził, badając swoje wypadki, że połowa kierowców, które mają wypadki nawet nie dotknęła handel ze wzrostem wydatków to oznacza, że samochody tutaj nie pomagają także hamulce bardzo pomagają tylko, jeżeli służy ono dokładnie, a my jesteśmy nie dostosowanie ewolucyjnie do tego, żeby prowadzić samochody i skończy się to w ten sposób, że to maszyny będą prowadziły pojazdy, bo się do tego po prostu nie nadajemy w przykłady jak ważny jest takim pozytywną wiadomością dla innych, że da się to jest właśnie przerażające, że my z często tłumaczymy się narodową specyfiką husarią polską, że kierowcy pasów pozna kultura re ni są tacy wystarczy, że Polski kierowca wjedzie na Słowacji jest zadaniem jest już zachód zaczyna zachowywać Syberii zaostrzymy też nie zawsze też nie zawsze, bo te badania, które chociażby bodajże w euro stać się czy w innych dokumentach pokazują, że sporo Polaków dostaje mandat za granicą teraz jak już zostały podpisane odpowiednie umowy, że również przychodzą z fotoradaru, więc to też, ale już na zdecydowanie grzeczniej niż w Polsce z dostosowujemy się po prostu do lokalności powie to właśnie przez infrastrukturę, bo tam są autostrady ja wiem, że jak wjadę do np. w Austrii ich dobrze między miastami jest w stanie przejechać dość szybki gol i szybciej niż np. w Polsce, bo tych autostrad tam brakuje, ale dostali też nie do końca mają taką ministra infrastruktury zaś będzie wolał ochrany jak zajęć przez mi Kulas na południe na sesję przejeżdża przez austriackie miasteczka ja tam nie zauważyła szarżujących polskich kierowców co prawda mogła tych miasteczek jest właśnie taki, że nie pozwala nam NATO miast i to moje pytanie, które mu kolejne, które on trochę pan o tym, mówił, że ta infrastruktura powinna być taka wybaczają za błędy ona powinna w razie czego jakiego się złego zachowania uczestnika ruchu drogowego sprawia, że te skutki będą minimalne, a czy nie powinno być trochę inaczej żona powinna pomagać nie popełniać błędu, czyli być taka, żeby eliminować złe zachowania na drodze no właśnie taka jest infrastruktura bezpieczna ona zmusza kierowców do określonych zachowań, ale wyobraźmy sobie sytuację taką ziemian mamy miasto idealne, który jest takim kwadracie 2 na 2 km 4 km ² 9 w podróż może odbyć się w inne środki niż samochód w mamy sieć dróg wokół tego wszystkie drogi wewnątrz tego kwartału to jest kwestia urbanistyczne mogą być spokojne ze względu na to, żeby przejechać ten 1 km kierowca jest w stanie pogodzić z tym, że jedzie do 30 km / h jest w stanie nawet pogodzić się z tym, że infrastruktura wyruszam wymusza na nim, żeby to 30 km / h jechał nie musi być jezdnia szerokości 8 m nie musi mieć 7 m szerokości może mieć 5 m tam, gdzie Aniela Nizio autobusu i 6 m tam, gdzie autobusy jeżdżą też w zupełności wystarczające, a sam psychologiczny odbiór takiej wzruszenie są drogi jest taki, że kierowca nie czuje się, jakby stał w miejscu jadąc z taką taką drogą za mało używane psychologii do projektowania i drugi to projektowanie miast, kiedy człowiek dobrze się czuje w infrastrukturze, ale nie ma powodu, żeby szarżować są oczywiście wariaci Lichnowy nie jesteśmy w stanie wyeliminować poprzez policja drogowa w, żeby tego ludzie żyli drastycznie karać i sprowadzać do właściwego poziomu jeśli chodzi o poziom przestrzegania przepisów ruchu drogowego w natomiast infrastruktura PERN jest w stanie sprawić, by sprawić, że kierowca czuje się komfortowo, poruszając w danym miejscu i ten komfort, a czasem lekkie poczucie zagrożenia, bo to też jest element, na które ludzie, którzy decydują o tym czy jakąś drogę robimy czy nie znający sprawę, że tutaj też działa psychologia kierowca jest tu czuje się lekko zagrożony to nie popełnia błędów mniej skoncentrowane dotąd pokazują statystyki najwięcej wypadków jest na prostych odcinkach przy dobrej pogodzie, gdzie można bezpiecznie oczywiście w cudzysłowie przejechać dany obszar i dany odcinek drogi, a to niestety fizyka już nie wybacza gwałtowne hamowanie lub zatrzymanie się z dużej prędkości skutkuje dramatami czy od początku, kiedy zaczynaliście wprowadzać zmiany był konsensus wśród wszystkich osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo mówi o urzędnikach miejskich, ale także o służbach jak właśnie policja czy musieliście przebrnąć sporą drogę, że debaty, żeby te zmiany zacząć wprowadzać ją tutaj nasze pochwy pochwalić moją komendę policji wydział ruchu drogowego ze względu na to, że w, a oni są prawda z dystansem podchodzi do po nasze pomysły infrastrukturalnych, ale dzięki temu mieli wyniki w wydział ruchu drogowego w Jaworznie za każdym razem pokazać my zaliczyliśmy kolejny spadek ilości zdarzeń drogowych on wynikał z tego, że przebudowaliśmy infrastruktura o nich od samego początku nie wierzyli, że to ma sens, ale dopiero wtedy, kiedy zobaczyli na pocieszenie po wynikach, bo nurt tylko włącznie ze statystyk możemy dowiedzieć się, że pewne zdarzenie zaistniałe kilka tygodni temu zaproszono mnie do 1 z miast, gdzie próbują wdrażać w pomysł, żeby zrobić wizję 0 w ja przedstawiłem statystyki, jakie mieliśmy w wypadku zaś, że w stutysięcznym mieście, bo 30 wypadków 500 kolizji w Pogoni wystąpił były policjant z tego miasta powiedział w na nasze miasto jest niespełna dwukrotnie większe mieliśmy 280 wypadków i 4006 kolizji przyznam szczerze mnie aż zamurowało jazda to miasto zawsze mi imponowało w tym, że nie potrafili sięgać po duże pieniądze z dotacji unijnych na przebudowę infrastruktury drogowej okazało się, że zrobili to dramatycznie źle, gdy pieniądze po prostu zostały Stare Miasto było proszę powiedzieć, jaką miasto na obozie nos i Bielsko-Białą oni są w sytuacji, gdy tam dziesiątki ludzi rocznie giną na drogach i to jest efekt wprowadzenia takiej bezrefleksyjnie polityki jeśli chodzi o rozbudowę infrastruktury drogowej w, że pojawia się problem, że brak przepustowości po prostu powiększamy przepustowości, które poszerzamy jezdnię i paserów no tak niestety nogi w transport publiczny w Bielsku nie znam lepszej jakości jest ludzie nie mają alternatywy oni muszą się poruszać samochodami to jest przykład źle robionej urbanistyki przyznam szczerze osobiście mam wielki problem co im doradzić, bo musieliby w tej chwili przebudować świeżo wybudowane drogi, żeby było bezpieczne i znów muszą mieć pieniądze na dziś znów muszą mieć na to pieniądze, ale zrozumieli już to przynajmniej, że źle zrobili z porozumienia to proces i choć rozum rozumienie to proces myślę, że ten proces za dzień w wielu miejscach w Polsce ze względu na to, że naprawdę nie można pogodzić się z tym, że nasi bliscy giną na drogach za każdym razem ginie ktoś, kto był czyimś synem ojcem córką to są przerażające informacje o zwycięstwo infrastruktura byłaby w stanie tych ludzi uratować nogę nas już tego znamy chcieliście zmienić perspektywę patrzenia na transport i głównym założeniem było to, żeby ludzie byli szczęśliwi w mieście, a ta wypadkowość była wypadkiem tego działania i różne bardzo to co dokładnie się zmieniło w sensie po kolei zrzuca liście ruch samochodowy poza obszary zabudowane to jedno zrobiliście dość dobrą obwodnica miasta tuż obok jest tak naprawdę jest kilka ze względu na to, że chcieliśmy doprowadzić do sytuacji, bo po przejechaniu tego kilometra 1,5 kierowca trafił już na nową infrastrukturę, która jest zaprojektowana bezpiecznie, na której może nawet szybciej pojechać, żebym nie czuł tego dyskomfortu żołnierza czy 70 km 90 km 100 km / h w zależności od klasy drobni, żeby nie czuł dyskomfortu, że ma do przejechania 78 km z i cały czas musi jechać 40 km / h to był taki warunek wstępny dzięki temu jak zyskaliśmy akceptację ze strony kierowców ach, zbudowaliście nam obwodnica się pani teraz w Jaworze nie jest, a zatem poszedł krok kolejny skoro już macie taką dobrą infrastrukturę to my w tym momencie zawęzi męska ma realizujemy uspokoiły ruch na tych drogach, które są drogami dojazdowymi, gdzie nie trzeba pędzić, żeby nadgonić czas w jakim procencie zmieniliście kategorie poszczególnych dróg w mieście niemal 400 km dróg w Jaworznie przebudowaliśmy zbudowaliśmy 13 okazuje się, że część dróg nie trzeba przebudowywać, bo są nasze osiedlowe uliczki, na których i tak nie ma intensywnego szybkiego ruchu natomiast przeproś przekroczyliśmy pewien punkt krytyczny, gdy kierowca w tej infrastrukturze miejskiej już dobrze się czuje co prawda do wypadków śmiertelnych, do których doszło doszło niestety w miejscach, w których infrastruktura nie była przebudowano po prostu nie zdążyliśmy ten pierwszy przypadek, gdzie doszło do potrącenia pieszej wieczorem starsza osoba w samochodzie innego miasta, którym na prostym odcinku, na którym mógł się rozpędzić, ale byliśmy akurat w trakcie projektowania przebudowy tej drogi, a zatem wypadek tylko spowodował, że pojawiła się nawet presja polityczna, żeby z remontem przebudową przeprowadzi jak najszybciej i skąd podpisują też filmowe z wykonawcą ta droga będzie przebudowana i do takiego typu wypadku już na tej ulicy nie będzie szans, żeby doszło ze względu na to, że to miejsce, w którym ta pani przechodziła nie będzie miała do kieszeni będzie miał do pokonania 11 m, ale będzie miał do pokonania metrów 6 w przejściu dla pieszych będzie bliżej smażony rozumiem będzie wyniesione z par wyniesiono będą skrzyżowania cały cała ulica zostanie też zestandaryzowane będzie zawężona do 6 m, ponieważ tam jeżdżą autobusy na likwidujemy zatoki autobusowe ze względu na to, że to również uspokaja ruch to jest w tej chwili negatywnie przyjmowane przez kierowców, że zatoki się lepszy z oni często mówią, że trasą bardzo dużo czasu na przystankach, a postój wymiana na takim przystanku pasażerów komunikacji publicznej trwa Góra 10 sekund tyle naprawdę można poświęcić swojego życia, żeby na ulicy było bardzo liczą wiedzą po to, nawet mam poświęcać te 10 sekund skoro dzięki zatoką tzw. nie poświęcam tych 10 sekund jest taka prawidłowość, na którą natrafiono na Zachodzie, że średnia prędkość podróży samochodu indywidualnego jest wprost zależna od kwoty prędkości, którą osiąga komunikacja publiczna im szybciej jeżdżą autobusy szybciej jeżdżą samochody w co się wydaje dość paradoksalne, ale tak po prostu jest, jeżeli wspiera się transport publiczny z tego transportu publicznego korzysta wielu ludzi to na ulicy jest więcej miejsc dla samochodów jest mniejsze zatłoczenie ulic są mniejsze korki jest więcej miejsc, w których można zaparkować w tej chwili od wtorku przeprowadzamy z naszym transportem publicznym taki eksperyment wprowadziliśmy miesiąc temu bilet roczny za 180 zł wiemy, że już w tej chwili mamy 10 % klientów komunikacji publicznej więcej, ale to jest spowodowane tym, że faktycznie ludzie się przesiadają z innych środków chociażby z samochodu do komunikacji zbiorowej czy jednak te osoby, które do tej pory jeździły komunikacją, ale mogą nie płacić bilet było z tras obniżenie cen biletów jednak zdecydował się no właśnie mamy to precyzyjnie policzone ze względu na to, że wiemy sprzedawaliśmy wcześniej biletów okresowych ile biletów jednorazowych ci ludzie są po prostu nowi klienci to są ludzie, którzy mają samochody, ale dla, których ta oferta stała się na tyle atrakcyjna, bo to jest abonament tak naprawdę to nie jest bilet okresowy za ponad my utrzymaliśmy istniejące ceny biletów jednorazowych właśnie z powodu psychologii tuż obok leży człowiek, który kupuje w bilet został 80 zł dwukrotnie dziennie przejeżdża autobusem to czuję też złoty stracił 3, więc podróż będzie się odbywało komunikacją publiczną tym lepszy ten wygodniejszy, tym bardziej sympatyczna do życia jest miasto to też jest paradoks nie jesteśmy istotami społecznymi, że nie będziemy traktować miast jako pewnego rodzaju mechanizmy społeczne to będziemy mieć miasto ani przyjemne do życia ten poziom jakości życia mieszkańców Jaworzna jest dla nas absolutnym priorytetem to prawo komornik racji komentarz, który pojawia się na profilu zrównoważona mobilność w Jaworznie właśnie mówiące o tym, że 180 zł bilet roczny został wprowadzony, jakby skomentowanie tego są to sposób ten, że skupianie się na komunikacji miejskiej tylko pod względem ceny za bilet jest błędem, a powinno chodzić jednak o komfort samego przemieszczania się oraz szybkość przemieszczania się komunikacji dlatego właśnie likwidujemy zatoki dlatego nasza komunikacja miejska jest coraz sprawniejsza to, że kupiliśmy autobusy elektryczne i na elektromobilność wiemy mamy w tej chwili najwięcej w Polsce, bo 38 % połowa kursów odbywa się już w tej chwili autobusami elektrycznymi jesteśmy w trakcie kupowania kolejnych 20 sztuk będzie mieć w tym momencie 80 % taboru elektrycznego jest właśnie również podnoszenie jakości podróżowania są najbardziej z drewna pojazdy w mieście nad odchodzi no weź też wrogości to przez stronę sygnał pochodzi pasażerowie komunikacji publicznej w tym ja zdecydowanie wolę jeździć autobusem elektrycznym, który jest Cichy, który jest szybki tych, które daje mi większy komfort życia niż n p . gdy miał pokonać wydaną przez przestrzeń w swoim własnym samochodem martwić się, gdzie zaparkuje klimatyzowane oczywiście w dochodach jest takie, by nas to z trasą autobusy, które w większości przypadków są mają większą wygodę i lepszy standard niż przeciętny samochód, który jeździ po polskich drogach, a przed euro lub rozbudową infrastruktury czy też zmianą tych przyzwyczajeń komunikacyjnych przesiadanie się na komunikację zbiorową też wpływamy na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ale rzeczywiście na czymś mniej samochodów jest na drogach nie zmieni okazji do tego, żeby dochodziło do zdarzeń czy mniej samochodów tym niższy poziom stresu kierowcy z bardzo restrykcyjnie powiedzą zakaźne jeździ samochodami proszę zwrócić uwagę na polityki miejskiej, które toczą się w Europę zachodnią w Oslo Hals Team, czyli to są miasta, które już zapowiedział, że w ciągu najbliższych kilkunastu lat doprowadziły do tegoż pojazdu indywidualną do centrum miasta nie będą wjeżdżać to jest bardzo radykalny pomysł na razie nie zamierzamy go wprowadzać rzeczywiście natomiast to jest zły czas dla kierowców dla samochodów samochody odpowiadają za złe powietrze w miastach odpowiadają za niski poziom bezpieczeństwa za niską jakość życia, a samochody to tylko skutek uboczny z tego wszystkiego Tomasz Tosza miejski zarząd dróg i mostów w Jaworznie skrót informacji o nim sam zachęcam państwa dokumentowania tych trzecia część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu Tomasz Tosza z Miejskiego zarządu dróg mostów w Jaworznie rozmawiamy o tym jak Jaworzno poradziło sobie z bezpieczeństwa na drogach 815 lat to trwało trwa dalej, bo tak się te zmiany przez cały czas jest to i tak woli można powstrzymać, bo jeszcze pana inżynier zarządzania walką jest sporo do zrobienia, ale już zaczęto Lisą skutki pokazuje przez 19 miesięcy nie było wypadku śmiertelnego na na drogach w Jaworznie te 2 po pierwsze, byliśmy drugim jeszcze powiem, ale słuchacze dopytują o te konkretne zmiany opowiedzieliśmy o zrobienie dobrych obwodnic kilku miejskich, gdzie przez odcinek kilometra 2 kierowca wie, że zaraz trafi do domów obwodnica będzie mógł pojechać szybciej rozwijanie transportu publicznego, który też wpływa na poprawę bezpieczeństwa drogowego i komfort przemieszczania się coraz dalej nie pasowały bardzo poprawiają bezpieczeństwo dwu pasowe są niebezpieczne powinny być zakazane w natomiast laminowane to tzw. no turbiny, ale co innego mi się szczerze, że to turbina to jest tak naprawdę 1,5 passata w pralni musi być fizycznie wydzielone możliwość po prostu przejeżdżania przez niektóre są wymalowane w szykany na jezdniach uspokojono, że szukamy na jezdniach, że miejscowy jest odcinek zagrożony, bo 1 pasa jak samochody się muszą wyminąć to 1 to musisz zatrzymać, bo wie pan mówiąc o szykanach od razu pojawia się ten element progów zwalniających, które psują nasze samochody stoją od Tatr pojawiają takie głosy no nie moje wymysły mnie, że jest zbyt szybko się, że to rzeczywiście można sobie u nas takie progi, które winne są takie progi inne są już dawno straciły też groźniejsze cały czas uczelni prowadzą takie rozwiązania, które jednocześnie uzyskujemy efekt spowolnienia samochodów nie ma ryzyka uszkodzenia auta na na umowę na takim progu bardzo często trafialiśmy do absurdów drogowych TVN-u wzywali ludzie na pewno rozwiązanie, które stosowaliśmy np. skrzyżowanie kielich owe film, gdzie jest właśnie tak powiązaniem skrzyżowania z szykanami, gdzie na skrzyżowaniu jezdnia zawężona do 1 pasa wskazywano jako obsługa jest bardzo rockowa czy będzie to skrzyżowanie mosiężny korkuje my wiemy dokładnie to, że mamy cyfrowy model miasta z cyfrowym ruchem wprowadzonym wiemy dokładnie, jakie natężenie na każdym odcinku drogi do każdej drogi stosujemy te rozwiązania, które można tam zastosować to jest kwestia taka najwyższa mieć wiedzę i w jaki sposób odbywa się ruch w mieście dopiero wtedy można stosować właściwe rozwiązania okażą się do każdego odcinka drogi praktycznie, ale też nie możemy sobie pozwolić na to, żeby sobie zadławił się pewnymi rozwiązaniami fragmenty miasta wszystko można na poziomie badawczym na poziomie naukowym przeliczania sprawdzić inżynierowie transportu są rzeczywiście świetnie wykształceni ludzie i głównych jesteśmy w stanie uzyskać pomoc lepiej, żeby się po prostu politycy nie wtrącali do projektowania dróg ze względu na to, że posiadanie prawa jest naprawdę nie daje kwalifikacji do rozważenia zostają z polityką tylko mój prezydent powiedział, że to nie jest jego kompetencja panowie mają za to płacą, żeby zrobić studium komunikacyjnym zaproponuje zaprojektować na miasto w taki sposób zróbcie to najlepiej jak potraficie, a później tylko włącznie ten plan został wdrożony w konsekwencji ten punkt do punktu nasz studium komunikacyjne nie wylądowało na półce zostało zrealizowane czy sygnalizacja świetlna jest bardziej rodzajem kierowania ruchem na skrzyżowaniu przy tak zabezpieczaniem interesów różnych użytkowników dróg w postać właśnie bezpieczeństwa bądź niebezpieczeństwo na drodze wyobraźmy sobie było, gdyby na niektóre skrzyżowania mimo sygnalizacji mogłoby żyć własnym szykany, o których pan to wszystko zależy od natężenia ruchu na danym odcinku musi sygnalizację świetlną tak naprawdę służy nam drogę krajową przeprowadzoną boczkiem miasta, ale jednak tam to jest 1 odcinek, gdzie jest dużo sygnalizacji świetlnych i kierowcy czasem narzekają, że trafiają na czerwoną falę, ale są tacy, którzy trafiają na zieloną falę co wynika z tego nie mamy akomodacji na sygnalizację świetlną, która reguluje pracę sygnalizacji w zależności od natężeniu ruchu na zlocie to droga niby jest krajową, ale my zrobiliśmy dla mieszkańców Jaworzna, gdyby tej sygnalizacji nie było nie mogę się na nią łączyć nie mogliby z niej korzystać z innym problemem jest to dostajemy często o materiały nagranie pokazujące, że kierowcy ignorują sygnały na sygnalizacji świetlnej w IT jest po prostu przerażające Doda ogląda się, że zasada 1 element nie sprawi, że będzie Super bezpiecznie tak dalej, więc można projektować i wiele różnych rozwiązań z wprowadzać, ale pytam o to, ponieważ często się pojawia, a tylko kwestia, że na przejściach dla pieszych ktoś zginął, bo akurat została wyłączona sygnalizacja świetlna np. na jej dnie było to kierowanie ruchem zarządca drogi nie zadbał policja nie pojechała tam nie kierowała ruchem nie zadba o bezpieczeństwo różnych użytkowników dróg z drugiej strony się, mówi że sygnalizacja świetlna nic do tego nie miano, bo to przecież uczestnicy ruchu drogowego jak sygnalizacja świetlna nie działa no to działają przepisy ogólne prawo o ruchu drogowym jestem zwolennikiem tezy, że po stronie zarządcy drogi jest odpowiedzialny za każde zdarzenie drogowe po każdym wypadku musi być bardzo bardzo gruntowna analiza przeprowadzona co można było tego zdarzenia uniknąć, zmieniając infrastruktury jest to podejście, które na myśli szkodzi, wprowadzając ZUS z siebie Dijon 0 w inny bardzo w Jaworznie pilnujemy tego, żeby każde zdarzenie drogowe było przeanalizowane czy można było uniknąć dlatego w wielu przypadkach to nie jest ulga po naszej stronie, że np. stwierdzimy nie tego zdarzenia nie dało się uniknąć za każdym razem z rozwiązań, gdzie jesteśmy w stanie zminimalizować ryzyko ich 3 mniejsze jest ryzyko to tym mniej do takich zdarzeń dochodzi do nich unikniemy tego, że ludzie będą łamać przepisy PL póki mi mandat z kosztuje 500 zł od 18 lat to trudno oczekiwać, żeby kierowca czuł się zagrożone tym, że pojedzie niezgodnie z przepisami po spotka go dotkliwa kara, bo to 500 zł w TOK FM to jest niedużo pieniędzy jednak, gdybyśmy mieli takie mandaty, jakie są na Słowacji czy w krajach nordyckich naprawdę poprawiłoby to radykalnie poziom bezpieczeństwa i tutaj, jeżeli mogę zaapelować do polityków Szanowni państwo potrzebują wieża przy radykalnego podniesienia wysokości mandatów, ale radykalnego kilkukrotnego oraz prowadzenia ochrony pieszych na przejściach dla pieszych, bo przecież niektórzy twierdzą, że już teraz jest to ustępowanie pierwszeństwa pieszym powinno następować na każdych, ale też realizować własnych gmin w po to jest tylko interpretacja przy prawa w kierowcy nie szanują pieszych niż za ich traktuje jako intruzów na jezdni, a drogi są publiczne z niej jak sama zmiana przepisów wpłynie na to w przykłady z Europy w pokazują, że następuje skokowy wzrost poziomu rozważań znaliśmy to Francji Słowacji w 2007 roku przecież, kiedy zaczęli oni płacić mandaty w euro, gdzie faktycznie było przeliczenie Korony na euro z danych nastąpi skokowa poprawa bezpieczeństwa i Słowacji nie znajdziemy na tej liście krajów, gdzie jest najniższy poziom bezpieczeństwa i mają wysokie mandaty w mojej gminy w ten sposób kierowcy zostali wychowani w z 1 strony mówi pan, że jest potrzeba zmian, jeżeli chodzi o wysokość mandatów oraz wprowadzenia zmian są w trawie chociażby, jeżeli chodzi o pierwszeństwo pieszych przed wejściem na przejście dla pieszych z drugiej strony pokazuje pan swoimi działaniami działaniami urzędników w Jaworznie, że uda się to zrobić poprawić bezpieczeństwo na drogach bez tych potrzeb zmian, ale w ciągu ostatnich 5 lat na łomżyńskich drogach zginęło 8 osób i to było bez wyjątku osoby chronione, czyli piesi rowerzyści dumni jesteśmy w stanie w tym momencie już infrastrukturą jak szczególnie zadziałać to potrzebne jest ochrona na poziomie przepisów to nam się po prostu możliwości skończyła jest dobrze oznakowane dobrze oświetlone przejście dla pieszych do tego dochodzi do potrącenia no może jest tak, że 1 ze stron jednak oczywiście 1 został on niezależnie czy to kierujący pojazdem przez 3 pierwsze nie dochował tzw. szczególnej ostrożności na tych w tych miejscach, gdzie przecinają się kierunki interesy różnych użytkowników dróg, ale kierowcy ignorują przepisy jednak jeśli nie piesi też, że tylko, że jeżeli do zdarzenia dochodzi na przejściu dla pieszych przejście dla pieszych powinno być święte, ale to część jezdni jest miejsce, gdzie jeżdżą samochody takie, że w przepisach proszę mi wybaczyć, ale tak jest Ano dlatego potrzeba jest zmiana przepisów, żeby to jednoznacznie zostało określone, że to jest święte miejsce potrącenie na przejściu dla pieszych powinno być zagrożone tak wysoką karą, żeby kierowcy włączyli myślenie i zaczęli rozglądać się w okolicach przejścia dla pieszych wielokrotnie zwracałem uwagę na zachowanie kierowców, gdy w i pojawia się na znak przejście dla pieszych przy w przepisach jest jednoznacznie napisane w jak już aż do przejścia dla pieszych marzy się zwolnić lub rozporządzania nią pewnie LG to dobra dobra badania w grobach na liście po jaz i zauważyłam ten trudny nie badaliśmy tego ale gdy tylko to jest codzienna obserwacja gdzieś w pobliżu przejścia dla pieszych jest pierwszy kierowcy z 33 żądają oni zrobić coś dokładnie odwrotnego, ale te osoby, które nie są przeciwnikami wprowadzenia tych zmian w przepisach, jeżeli chodzi o pierwszeństwo pieszy ma krewna rękach małych lokali, ale co do czego innego zmierzam mówią, że nas w ten sposób sprawimy, że piesi przestaną już kompletnie uważać przed wejściem na przejście dla pieszych, a to będzie skutkować większą liczbą potrąceń pieszych i pewnie większą liczbą śmiertelność jak uważają niektórzy tego, że to działa zupełnie odwrotnie ci ludzie nie mają szans na oboje prowadzili nas na swoją tezę nie mają absolutnie żadnego poparcia zmieniono we Francji nastąpił radykalny spadek ilości zdarzeń na przejściach dla pieszych wprowadzono to finał Miss nastąpił radykalny radykalny spadek ilości wypadków na przejściach dla pieszych to po prostu jest działanie na zdrowy chłopski rozum, a to w przypadku ruchu drogowego naprawdę nie działa ruch drogowy kieruje się paradoksami wiele paradoksów jest noc z ruchu drogowym to prawda jeszcze 1 z ZUS część naszej rozmowy poświęcona zdrowy, ale również zmiana jest taka że, wprowadzając kolejne udogodnienia czy też nie właśnie szykany dla kierowców i zmieniając perspektywę komunikacyjne czy ruch rowerowy wzrósł w Jaworznie przez te kilka lat w badaniach mamy od 2 , 4 % do 4 % ruchu Robert go Robert rowerowego w zależności od pory roku roku tym razem w tej chwili jesteśmy w trakcie kończenia takiego poważnego projektu pierwszego w Polsce zbudowania autostrady rowerowej, która połączy największe osiedla w mieście z centrum to będzie dwujezdniowa dwupasmowa droga z tunelami kładkami także nie będzie w ogóle kontaktu z ruchem pojazdów i chodnikiem obok oświetlona bezpieczna pięknie zagospodarowana będzie forma parku linearnego i spodziewamy się, że to się zdarzyć tak jak w każdym miejscu na świecie, gdzie stworzono infrastrukturę dobrą dla rowerzystów jak jest infrastruktura pojawia się ruch rowerowy, a czy do niej skutkuje pogorszeniem stanu bezpieczeństwa na drogach wśród pierwszych, bo wiemy, że chociażby z przykładów w wielu miastach, że im większy ruch rowerowy w tym większe poczucie niebezpieczeństwa pieszych na chodnik nagle rozległą infrastrukturą zrobiliśmy wydzieloną jeśli mają swoją własną infrastrukturę rowerzyści mają swoją własną infrastrukturę akurat im więcej ludzi będzie korzystało w podróży z browarów to też jest oświadczenie ze świata między rowerów na ulicach tym większy poziom bezpieczeństwa to paradoks im mniej rowerzystów jeździ, tym bardziej oni są narażeni na to, że zostaną potrąceni przejechanie z doznali stanie się krzywda został nam jeszcze kilka minut przeczytam panu my dla 1 z wielu, które dostają, a propos ruchu rowerowego i tego co się dzieje w polskich miastach to my od pani Andy nieczęsto wyrażam swoją opinię tym razem jednak postanowiłam podzielić się z panem swoją niewysoką refleksją, kiedy nastała era, kiedy nastał renesans poruszanie się rowerami byłam zachwycona niestety teraz jestem bliska postulowania wszelkich zakazów mieszkam w centrum Warszawy dlatego nie mam samochodu przez wiele lat miałam auto, więc jest mniej znane także punkt widzenia kierowca nie tylko pieszego, poruszając się po moim mieście chwilami czuje się jak intruz zwierzyną łowną i t p. tylko, dlatego że jedyne miejsce, gdzie była w miarę bezpieczna zostało nieodebrane przez rowerzystów nie tylko kierowcy nie przepuszczają mnie na pasach nieszczęsna Zielona strzałka stawiają samochody także nie mogę się przedostać się i t p. dołączyli teraz rowerzyści pędzący jak szaleni po chodniku, wykonując dziwne manewry slalomy na chodnikach pełnych ludzi przejeżdżające szybko przez przejścia dla pieszych pełne ludzi rozumiem rowerzysta, który przejedzie przez pasy jak są już jakieś 132 osoby wiem, że z moich audycjach Skołowanych często porusza pan temat kultury na drogach, ale obawiam się lata nie zmienią sytuacji potrzebne są kary i to egzekwowane też dla rowerzystów, a my Polacy jesteśmy zawsze rozdarci między Markiem 2 postawami w, że wszystko wolno jesteśmy wolnymi ludźmi drugiej, że wreszcie trzeba zrobić porządek i moim zdaniem wreszcie trzeba zrobić porządek karać mandatowa ci te zachowania są godne potępienia rowerzystów ruch nie chciała wychować je wychować trzeba kierowców, a macie jakiś na koniec programy edukacyjne uczestników ruchu drogowego Jaworznia i socjalne powiem tak my dokonujemy edukuje lekarzy z infrastrukturą IT w zupełności wystarczające, chociaż również prowadzone są to działa na Facebooku kiedyś nauczyliśmy kierowców w jaki sposób się parkuje w na drodze z pasami dla rowerów wystarczyła 1 fotografia samochód zaparkowany dobrze robisz to dobrze robisz to źle okazało się, że to odze w był niesamowity to oni już niema samochodów, które parkują nieprawidłowy sposób dany człowiek czuje się, jakby był w Holandii, bo kierowcy zachowują się w cywilizowany sposób jest normalnie na jezdni, zostawiając basenu Robert, które są przy krawędzi jezdni w zupełności przyjazna Tomasz Tosza miejski zarząd dróg mostów w Jaworznie bardzo dziękuję za tę rozmowę słuchacze też, dziękując rezerwy państwa, bo jak 1 z naszych słuchaczy napisało przywrócił pan wiarę w myślących urzędników miejskich z informacji Radia TOK FM przed nami o nim pani dr Dorota Sumińska i wie, że zwierzę jest zaproszona 1220 Krzysztof Woźniak kłaniam Nisko do usłyszenia Anna
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!