REKLAMA

Zmiany w edukacji są potrzebne. Ale zbyt szybkie ich wprowadzanie jest szkodliwe

A teraz na poważnie
Data emisji:
2019-01-08 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:04 min.
Udostępnij:

Po reformie edukacji w szkołach trwa prawdziwy armagedon. Tak przynajmniej mówią uczniowie i nauczyciele. Co czeka ich w nowym roku? Czy skracanie kształcenia ogólnego jeszcze się zrehabilituje? Rozwiń »

Gościem Mikołaja Lizuta jest dr Krystyna Starczewska, polonistka, współtwórczyni Zespołu Społecznych Szkół Ogólnokształcących „Bednarska”.

Reforma była niepotrzebna. Oceniam ją negatywnie. Była nieprzemyślana i wprowadzona zbyt szybko, niszcząca to, co się udało osiągnąć w edukacji - tłumaczy na antenie Radia TOK FM gość audycji "A teraz na poważnie". Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dzień dobry państwu, Mikołaj Lizut, sześć minut temu minęło południe, a w studiu gość, dr Krystyna Starczewska, polonistka, współtwórczyni Zespołu społecznych szkół ogólnokształcących Bednarska w Warszawie, a także działaczka opozycji demokratycznej w czasach PRL, współpracowniczka Komitetu Obrony Robotników, witam bardzo serdecznie, dzień dobry. Pani profesor, mamy w szkołach armagedon - tak mówi młodzież i tak mówią Rozwiń » nauczyciele, no więc skutki wprowadzonej niedawno reformy edukacji zbiorą się właśnie w tym roku. Dwa roczniki spotkają się na egzaminach wstępnych do liceów i szkół ponadpodstawowych, czyli te dzieci, które skończyły gimnazjum oraz dzieci, które skończyły już w nowym systemie szkołę podstawową 8-klasową.

One nie kończyły ośmioklasowej szkoły podstawowej tylko 2 lata były wg tego nowego sezonu przed tym się uczyć wg starego 

No właśnie i te 2 roczniki będą zdawały egzamin za chwilę w dodatku w czwartek rozmowy ostatniej szansy nauczycieli z ministerstwem oświaty rzecz dotyczy podwyżek, ale to jest także jakaś jakaś pochodna tej reformy jak pani ocenia to co się stało w polskich szkołach przez ostatnie 2 lata?

No cóż jedno mogę oceniać oceniam bardzo negatywnie reforma była bardzo lubię wszystkie były niepotrzebne nieprzemyślane wprowadzane zbyt szybko i niszcząca to co właściwie było coś co się dało osiągnąć w tej edukacji oczywiście potrzebne są zmiany potrzebne było stopniowe doskonalenie systemu natomiast to zniszczyło ten system pierwsza rzecz jasna absurdalne zupełnie do likwidacji gimnazjów w tak szybkim tempie zastąpienie ich ośmioklasowej tą szkołą podstawową co skróciło 100 skraca w kształceniu ogólnym ogółu młodych Polaków rok, a jednocześnie zrobiony tak szybko wprowadza niesłychanie bałagan do szkół.

Szkoły są wolne dni jedno szkoły są przeciążone, bo nie są w stanie tych 8 klas pomieści, więc dzieci nawet się takie informacje, że nawet czasu uczą się w piwnicy, albowiem kiście rozstawionych kontenerach, bo po prostu nie ma dla nich pomieszczeń z drugiej strony zwalniani są nauczyciele, którzy pracowali w gimnazjach jedno, a teraz z unijnym w dodatku skumulowały się te 2 roczniki, które idą do liceów jej do szkół ponadpodstawowych i innych form nowym te bzdety ten rocznik ostatni weźcie te 2 ostatnie roczniki to będą dziecinną ciąży ciężko okaleczony wyniesione są przeciążone pracą przeżywają ogromny stres i dobrze znam z domu to jest właśnie ich sytuacja mojej córki Hoflik lekkich SUV-ów BMW słynęli właśnie petenta jest też sytuacja jednocześnie nerwy rodziców nerwy nauczycieli na ten bałagan w szkołach to wszystko razem rzeczywiście można użyć tego słowa Armagedon, który spotkał z Polski spotkał Polskę edukacji niż inni nie widać żadnego, że żadnego odbija się bardzo tak starannie przyglądał wszystko już wszystkie łącznie z programami tymi nowymi i nie znalazłem nic co mogłabym określić jako pozytywny w tej zmianie to są same negatywne skutki w no, a jeśli chodzi o postulaty nauczycieli nauczycielskich związków zawodowych jeśli chodzi o podwyżki notuje styl jazdy w nocy nie jest nowa rzecz to, że nauczyciele zarabiają kiepsko teraz coś jeszcze pogorszyło tyleż się przedłużył ten okres awansu, więc dłużej muszą być na tych pensjach w ministerstwie i wstępnych pensjach wtedy, gdy zarobki są rzeczywiście nieduże i giną nauczyciele mają prawo żądać podwyżki zresztą co się wiąże jeszcze 1 rzeczą, ponieważ taki absurd powstał z 1 strony nauczyciele są zwolnieni z pracy w ramach tych rekonstrukcji czy dekonstrukcji systemu z drugiej strony nie ma chętnych do tego zawodu i z 1 strony zdają się zwolnieni z pracy z drugiej strony w tym samym czasie brak nauczycieli bardzo duży brak też liczyć jedno w tysiącach określonych miejscach brakujących nauczycieli do pracy i tym razem sprawiono, że nic ten prestiż zawodu powinien się podnieść, ale w tym bałaganie się tego zrobić nie dano, więc takim taką taką oczywistym postulatem jest jest ściąganie żądanie wobec podwyżek pensji na czy Bednarska w tym roku przeżyje oblężenie tych 2 roczników jak pani ocenia ich tak my mamy w tej chwili to nie jest już tylko Bednarska w tej chwili to jest zespół szkół imienia maharadży jam są chyba DJ sędzim ich indyjskiego maharadży i ten zespół szkół liczy 7 szkół my mamy szkołę podstawową mamy też likwidowane gimnazjum, który na, który funkcjonuje no imamy dzięki niej kilka liceów no oczywiście jest będzie na pewno bardzo dużo kandydatów i jak jak można się spodziewać no ale mamy też własnych uczniów, których musimy do tych klas licealnych tych szkół przyjąć w pani profesor, gdy tworzyła pani Bednarska ową notował dawno dawno 80 dziewiąty rok 230 lat teraz będziemy obchodzić trzydziestolecie rozanielony dilerskich i 2 rzutach za czas była taka formuła, która wydawała się szalenie interesująca Otóż pani oraz nauczyciele uczniowie mówili o tym, Rzeczpospolita to takie ciało, które w, którym rządzą przystanek nauczyciele uczniowie i noc w moim w moim przekonaniu szkoła to nie tylko przy tym co nie powinno być tylko miejsce przekazywania informacji, które dzieciak ma się nauczyć pod groźbą kary w postaci niskiej oceny, ale szkoła to przede wszystkim powinny być żywe środowisko wychowawcze mieli nie uczymy tylko faktów, ale powinniśmy uczyć postaw no i tak orzeczono w tym inny 1989 roku, kiedy otwierała się wolna Polska taką rzeczą podstawową wydawało mi się i na moim przyjaciołom kolegom, z którymi razem tworzyliśmy szkoły jest nauczenie ludzi i młodzieży, a zatem poprzez nich polskiego społeczeństwa zasad demokracji trójpodział władzy gminy w wypływu wszystkich obywateli na tworzoną z nimi wspólnoty nie jest również zniekształcone ani szkoła z takiej instytucji para totalnej wizjoner dużą rolę rodziny zasady demokratycznego to wy wszystkie decyzje były podejmowane wspólnie był Sejm szkolny, do którego wybierało się w wyborach demokratycznych kandydatów w 3 kolejnych Stanów no bo 3 klasy społeczne uczniowie rodzice nauczyciele dla wszystkich szkoła jest takim miejscem, na które chcą oddziaływać, więc był Sejm, który podejmował uchwały, gdyby konstytucja 3 maja jak handel rząd, czyli rada szkoły, do których też wchodzili w równych proporcjach przedstawiciele 3 szkolnych Stanów i był niezawisły na Bednarskiej niezawisły sąd szkolny, do którego też wybierano Goldmana nie było sędziów zawodowych, ale wybierano też czy sędziów 3 szkolnych stanowi jak i jest, że zasiadał e-sąd to był 1 uczeń nie do nauczycieli 1 rodzic z sond składał się z 3 osób można się było odwołać do sądów wyższej instancji, który też chodzić udzielała się chyba dołączyło lotu przyłoży społeczeństw, gdybym mógł mieć wpły w na społeczeństwo, ale musi mieć ten wpły w zgodnie z przyjętymi zasadami Sejm uchwalał uchwalił konstytucję, która obowiązywała wszystkich mówi wszyscy odpowiadali za to, żeby zimno, żeby ta demokracja mogła cieszyć się to różnie działało, ale dziś bardzo w to wciągały i później wielu naszych absolwentów to teraz już w 30 latek w różnych miejscach no wyniosło ze szkoły jednak taki szacunek dla zasad demokratycznych, gdzie wspólnie ustalanych praw innych dla konstytucji jako takich dawek nawozów, żeby przyznać, że bardzo zazdrościłem tym, którzy poszli do szkołę mógłby być częścią łącznie jedno z trudem, ale dom, ale jeszcze chyba tak 0101. tych po pierwszych 3 lub inne media można patrzeć niż w dal rzut może w każdym razie not jako znał pan trochę znaleźli się trochę uczniów absolwentów znam natomiast dno wzajemnie w peerelowską szkoła rodziła przede wszystkim ogromny błąd zdobyła instytucja dla mnie wyjątkowo opresyjna i mam wrażenie, że coś takiego się znów powtarza pewne, że Stefan też zostali w szkole zawitał znowu wyznaczy on znikł on całkowicie nie odszedł ze szkół to znaczy WD szkolnictwo nasze jest jednak oparty na takim wzorze, na którą od setek lat mniejsze od kamieńskiego posłuszeństwa wobec nauczyciela jednak imigracji wyłącznie po stronie tego dorosłego i w gruncie rzeczy dążenia do tego, żeby dzieci od lat 4 tys funtów to zmieniło się czy w po po PRL-u może nie nie tyle w taką tętni tam była niestety w PRL-u to było także szkoła przede wszystkim miał przekazywać określonej ideologii dzieci miały być pod uczniowie mieli być podporządkowani temu wcześniej mówisz ja np. wyleciałam techno wspomnienie wyleciał z pracy odebrano mi chwieje się do 65 siódmym roku prawo nauczania z powodu prac maturalnych moich 2 uczennic, ponieważ mnie na lekcji ludzie mówili to co myślą dyskutowaliśmy i nie oceniałam ze względu na sposób myślenia uzasadniania nie ze względu na powtarzanie tego co kazało władzy z drugiej strony moi koledzy wspominają, że uwielbiała panią generałowa Jaruzelska, która zdawała pani maturę, a to w szkole dla dorosłych nie wyrzuci nic z tego Słowackiego, gdzie uczyłam za co mnie wyrzucili za wypracowanie moich uczennic jedno w takim duchu chrześcijańskim, które dziewczynka z butów temat był patriotyzm inny socjalistyczny 1 z dziewczynek zaczęła swoją pracę od cytatu z biskupów tego słynnego cytatu wybaczamy prosimy o wybaczenie pomoc to w takim duchu chrześcijańskim za piękną pracę dostał piątkę, a druga mała marchewka zaczęła w swoim opracowaniu zdania słowo ojczyzna czy to w ataku czy to zagrożenie zawsze cuchnie mordem na dość mocne zdanie i uzasadniała jak źle pojęty patriotyzm łatwo się przyjąć w przewadze nacjonaliści czy w ogóle wszystkie zbrodnie na świecie to się z tego brały i kazano mi zmienić niedostateczne oceny, ponieważ są niezgodne z obowiązującą ideologią i kiedy się nie zgodziłam został usunięty z pracy dostałam pismo z kuratorium, że mam zakaz nauczania na terenie całej Polski i wtedy poszła uczyć dorosłych liceum w wśród dorosłych, których uczyłem pojawiła się pani generałowa Jaruzelska mówi dobra uczennica zresztą bardzo ważny jest hotel wracamy do momentu aż po informacjach Radia TOK FM dr Krystyna Starczewska twórczyni zespołu społecznych szkół Ogólnokształcących Bednarska i działaczka opozycji Demokratycznej w PRL jest państwa i moim dość, a teraz na poważnie nowe Krystyna Starczewska polonistka współtwórczyni zespołu szkół wyższych szkół Ogólnokształcących Bednarska i działaczka opozycji Demokratycznej w czasach PRL jest państwa i moim gościem pani profesor powiedziała pani, że właściwie trudno jest pani znaleźć jakikolwiek pozytywny aspekt niedawnej reformy edukacji w to chciałbym panią zapytać przewrotnie w no bo to przecież pani wprowadziła do opozycji Demokratycznej Jarosława Kaczyńskiego mogłaby pani interweniować u najwyższych władz w Polsce w hymnie nie mam takich możliwości, żeby interweniować najwyższych władz w Polsce choćby tylko wyrazić swoją opinię i nic więc chętni pytali, dlaczego pan, mówi że wprowadziłem w im Jarosława Kaczyńskiego do pozycji no przeczytałem chyba u Jacka Hugo Bandera taką opowieść, że to właśnie do pani przyszedł Jarosław Kaczyński w czasach KOR-u do z pytaniem jak jak to się można, by było w to włączyć i Monika skontaktowała Romaszewski innych tekstach nie bojowy w po wyrzuceniu ze szkoły ukończyłam studia doktoranckie filozoficzne zrobią doktor filozofii pracowałam w Instytucie filozofii socjologii w tonie w Pałacu Staszica, gdzie pracowała mama Kaczyńskich właściwie trudno się widywali teraz przez to właśnie mama skierowała do mnie synka z, słysząc o tym, że działam w opozycji rząd chciałby właśnie też działać na rzeczywiście tak było pewnego dnia PUK PUK PUK otwieram drzwi tam stoi pan Jarek wszedł młody Słowak huknął mnie nie wiedziałem czy Jarek czy Leszek, ale powiedział, że Jarek no i właśnie powiedział, że chciał widzieć w opozycji nawet do nawet wspominał o tym w swojej książce tak, że tak właśnie zaczął państwo stać wszystkich swoją działalność opozycyjną, ale nie ponosi odpowiedzialność ma uniezależnić się w rozumiem, że już pani nie ponosi ale, ale w grę w coś może Jarosław Kaczyński nasłuch n p . pan Artur Hanc piaskowni niemal pewne czasu na takie FR kondycję, zwłaszcza w TOK FM pani profesor pamięta pani zapewne taką głośną książkę Iwana Dybicza społeczeństwo bez szkoły w to taki urodzony w Wiedniu filozof anarchii żyjących, który wywarł na mnie ogromne wrażenie swego czasu uczymy się pani, że społeczeństwo bez szkoły jest możliwe myślę, że nie, że to jest cud taki rodzaj utopii albo takiego, czego nie nie jest możliwy szkoła jest niezbędna tylko wstyd to zależy, jaka szkoła prawda społeczeństwo ze szkołą taką otwartą ze szkołą właśnie taką, w której nie będzie niestety tej szkoły, które są działają na 2 zasadach albo właśnie przymusu i zastraszania albo rywalizacji po to, żeby to, żeby wymusić opanowanie nie interesujących mnie ważnych dla młodego człowieka informacji czy modele są 2 albo model totalny albo korporacyjne w taki jest i obaj są niedobre i dlatego społeczeństwem szkoły trudno sobie wyobrazić natomiast można sobie wyobrazić szkoły, która funkcjonuje na innych zasadach na zasadach takich, że dzieci zaczynają do nich lubicie chodzić, ponieważ ono pomaga odnajdywać się rozwijać zainteresowania osobiste nożnych zadłużone ruchliwa i nic nie z dnia rano społeczeństwo ma to ów, czyli jak ludzie nie wyglądał jak można właśnie pobudzić dobrze jest taką pasją jest zainteresowanie jest potrzebą dziecka i znając tę szkołę, który czarne nie wyobraża sobie to można zrobić instytucji moim zdaniem można można, jeżeli w tej instytucji postawić Nina Nina właśnie pamięciowe czy jakiś tam opanowywania informacji nie na to, żeby w rankingach zdobywać szczególnie wysokie miejsce poprzez właśnie takie punkty uzyskiwane ze opanowanie kieszeni informacja, że żadna z nich budowało Bednarski się udawało, chociaż do tak chcieli inni nie do końca muszę usiłowali np. uczniów i usług z góry było wiadomo, że nie uzyskają tych punktów przyjmowaliśmy od początku dzieci uchodzić jak zaczęły się pojawiać w kraju, który słabo znał Polski i trzeba było dużo włożyć pracy, żeby w ogóle przygotować do zakończenia szkoły przyjmowaliśmy też na miejsce bezpłatny dzieci inny o różnym Londyn Boruc się w specjalnych potrzebach edukacyjnych z Aspergerem z rozmaitymi takimi chorobami, a także dzieci z domu dziecka początkowo na Bednarski były jednolite co uczniowie, którzy do szkoły kończyli i ja pamiętam ludzi, zwłaszcza zebranie rodziców demokrację to musi muszą rodzice przyjąć taką zasadę nie wniosła taki wniosek, żeby do każdej klasy przyjmować poza egzaminami co najmniej czworo dzieci takich specjalnych właśnie album uchodźców albo dzieci i Jerzy innych kierowanych przez poradnie psychologiczne i t d. mógł inne miejsce bezpłatne no bo to ludzie ci mogą płacić dzieci nie mogą zdać dobrze egzaminu wstępnego Nate opór był rodziców na to co widzisz typową obniża poziom i t d. 1 set sił wstał powiedzieć państwu ziołowej swoich pieniędzy na drużynę w pomoce naukowe, a w państwo żałują na rozwój moralny swoich dzieci przecież obecność takich uczniów jako kolegów podniesie świadomość społeczną i otworzy im te filmy itd 1 sumienia NATO jak należy współżyć z innymi ludźmi, więc wszyscy zawstydził mnie przyjęli tę propozycję my przyjmujemy dzieci w tej chwili np. w gimnazjum noszą Rosiński interesy podstawówce, którą to tym miejscu powstaje mamy kilkudziesięciu uczniów z różnych stron świata, którym dzieci, które były w innych szkołach prześladowany, który tutaj są przyjmowane wróble wydaje mi się, że w tej chwili z 1 strony strasznie złych skutków przebytego istniejącego systemu tego co się w ogóle widzieli w oświacie jest wzrost wśród młodzieży takich nastrojów nacjonalistycznych wrogich wobec innych każdy inny to obcy, a każdy obcy to wróg na każdym względem nie tylko do zera nie tylko dotyczy młodzieży, ale w ogóle ludzi, ale ich immunitety marsze młodzieży to nacjonalistyczny maszyny te urodziny Hitlera słynny Intel tylu innych rzeczy pokazują, że Budzisz się taka fala nacjonalizmu niebezpiecznego Barcy i właśnie szkoła mogłaby temu przeciwdziałać 1 sposób przez to, że te dzieci się stykają się u nas np. również mamy dużo tych uchodźców nasze dzieci gdynian deportować ich koleżankę Ukrainkę Sammy urządziły taki protest poszły pod urząd dla cudzoziemców zebrał kilkadziesiąt tysięcy podpisów broniących tej dziewczynki nie udało im się zatrzymać tę dołączył do deportacji i robił to spontanicznie w ogóle bez porozumienia z nami dorosłymi samych boi koleżanką łódzka Ukrainka jest zagrożona wyrzuceniem spór z byśmy teraz postanowili zorganizować jest bardzo ważny właśnie chcą o tym, powiedzieć postanowiliśmy zorganizować taki ogólnopolski konkurs p t . Poznajmy się na projekty uczniowskie z różnych szkół z różnych miejsc projektu uczniowskie uchodźcach imigrantach, ale także mniejszościach etnicznych zamieszkujących w Polsce, gdy strasznie ważne, że młodzieży otworzyć oczy na wielokulturowość na to, że są ludzie różni, a mogą ze sobą współpracować czy nie każdy, kto ma inny kolor skóry jest obcym wrogiem czy nie każdy muzułmanin jest terrorystą są nam jeszcze czyni z małymi dziećmi trudno nazwać te dzieci, gdy mamy teraz listkami tt Marina Hulia jeździ tam też u nas uczyła gości zajmować takimi dziećmi szczególnie potrzebujemy będziemy spłacać jeździ pomaga tym koczujący na dworcu w Brześciu rodziną czeczeńskim, które nie mogą się dostać do Polski nie może powinny dostać status uchodźcy tutaj będziemy też jest 1 z takich ważnych wątków rozwijających postawy otwartości i młodzieży, której jest, jakby był omijany był szkołą, która walczy o wysokie miejsce w rankingu nie chce mieć dzieci trudnych nie chce mieć dzieci, z którymi trzeba jakoś szczególnie pracować tylko tych najzdolniejszych najlepszych, żeby one mnie, żeby one zdobywały punkty dla szkoły dla sił NATO długo znosić te same muszą zadać pani profesor pytanie, które może się wydać ani idiotyczne, bo to jest szkoła szkoła jest po to, żeby dokuczyć młodego człowieka współżycia społecznego po to, pomóc mu w odkrywaniu jego uzdolnień jego zainteresowań i dać mu podstawową wiedzę dotyczącą możliwości zrozumienia i poruszanie się w świecie zrozumienia i rozwinąć jego samodzielność myślenia, czyli ty różne wątki muszę się splatać razem, żeby szkoła została takim miejscem, które służy rozwojowi dziecka, ale nie tylko w puszczeniu go w kanał albo jakiś kanon ideologiczny nacjonalistyczny komunistyczne za ząb za PRL-u obecnie cekiny CIN CIN na Narodowy nacjonalistyczny albo też kanał rywalizacji inny, więc o to kto to jest to co jest bardzo szkodliwe w, a wszechstronności z tym co otwiera Polska jest pęknięta w tej chwili bardzo często także w poprzek stołów w domach nigdy nie byliśmy, chociaż może zawsze byliśmy tak podzieleni, ale nigdy aż tak agresywnie rozwiąże ten podział dotknął także współczesnej szkoły jakoś się przejawia nurt on się przejawia różnie to znaczy myślę, że w wielu szkołach jest Lech jest on był kontynuowany to co np. cywilnej wziętej szkołę w taką orientacją właśnie ideologiczną określoną to może to przekazywać uczniom i to się może tam dzieci w Indiach niestety dzień mało rzeczy trudno jest powiedzieć jak to wygląda w poszczególnych miejscach w Polsce natomiast wiem, że inny najważniejszy jest w tej sytuacji postawienie ich wejście w taką relację z uczniem, żebym zaczął myśleć sam w no właśnie rozważeniu różnych aspektów może pani też szans ani powtarzanie tego n p . co mówi babcia, która n p . słucha Radia księdza Rydzyka powtarza to co tam jest mówione i dzieciak to powtarza za babciu, mów mi wejść rozmowy nie to, żebym od razu jakoś tam potępiać takie czy inne poglądy tylko pokazywać, że nie zaczął myśleć sam może ich odpowiedzi może nasz podział i spór w Polsce dotyczy takich rzeczy zupełnie podstawowa jeśli chodzi o szkołę, czyli czy tego właśnie proces szkoła no ja myślę, że dużym stopniu dotyczy, bo w dużym stopniu sobie nie zadajemy pytanie myślę, że bardzo duża część społeczeństwa myśli, że szkoła i sportu, żeby ułatwić karierę mojemu dziecku, a druga duża część ludzi, którzy chcą mieć wpły w na społeczeństwo taki biologiczny myśli z kolei, że szkoła spotu, żeby narzucić określony sposób patrzenia na rzeczywistość, czyli określonej ideologii niż temu przejrzystą podporządkowane są te nowe progi programy innych tej drogi, więc to jest ATA All trzecie to w tętnicy ten sposób myślenia to jest szkoła służyć ma dziecko niech państwo niech partie określonej nikt nie rodzice, którzy chcą widzieć właśnie karierę dziecka tylko dziecku dziecku młodemu człowiekowi uczniowi czy to znaczy służyć dziecku to znaczy dawać szansę rozwoju wszechstronnego rozwoju także moralnego rozwoju także samodzielność myślenia także odpowiedzialności za swoje czyny także odpowiedzialności za z grupy grupę, w której w, których funkcjonuje i to często jest tak bardzo bardzo ważne też tylko jedno słowo się mówić o tym w naszym konkursie im się wydaje że, gdyby tutaj dzieci się tym konkurs zaangażowały to wymóg taki 1 krok wychowawczy bardzo dobry poznać tego innego, o którym się tyle różnych rzeczy słyszy poznać razem coś ciekawego zrobić nie ma w ogóle możliwości wejścia w takie relacje personalne zobaczenia jest wspólnego myślenia wspólnego tworzenia rzeczywistości, jeżeli nie ma też relacje osobiste jest niesłychanie ważny adres konkurs tylko dla uczniów Bednarskiej czy też komuś nie też konkurs ogólnopolski ogólnopolskiego chcemy właśnie ogłosić ogłaszamy go konkurs ogólnopolski powstała taka Anny koalicja różnych przedstawicieli różnych organizacji społecznych koalicja, która ten konkurs organizuje my chcemy go zgłosić, żeby dzieci brały udział w et no n p . Romowie mówisz o Cyganach obrzydliwie Poznajcie ich logo znajdzie się, jeżeli macie gdzieś w okolicy o tym, przedstawiciel zróbcie przedstawienie teatralne macie dziś cały ośrodek z uchodźcami wodny Wójcik porozmawiajcie zróbcie wywiad Maciej w klasie w szkole kilkoro dzieci z innych stron świata 1 pokażcie ich stroje na przykładzie chce i tańca na zielonych z rozumem, że szczegóły odnośnie tego konkursu pewnie będzie można znaleźć na stronach można wyjść ze strony w ww konkurs Poznaj myśli w PRL i tam są wszystkie informacje podane w niej poza tym takie rozmaite ulotki, które będziemy też z rozpowszechniać chodziłoby o to, żeby jak najwięcej ludzi dzieci wzięło udział nauczyciele mogą, ale jeżeli nie mają ochoty to mogą dzieci same także, prosząc kogoś o pomoc w takim konkursie bardzo serdecznie zachęcamy państwa do działów konkluzją znajdziesz poznajemy się bardzo dziękuje w dr Krystyna Starczewska polonistka filozofka współtwórczyni zespołu szkół społecznych i Ogólnokształcących Bednarska, a także działaczka opozycji Demokratycznej w czasach PRL była państwa i moim gościem bardzo dziękuje za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich raport gospodarcze, na które zaprasza Maciej Głogowski program przygotował Szczepan Maziarz zekranizował Daniel Kowalewski Mikołaj Lizut
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA