REKLAMA

Przedwczesna radość? Polska przegrała sprawę firm transportowych - twierdzi Maciej Wroński

Data emisji:
2019-01-10 15:00
Audycja:
Światopodgląd
Prowadzący:
Czas trwania:
11:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Agnieszka Lichnerowicz, bardzo serdecznie zapraszam państwa na światopodgląd. Program zaczynamy dziś o mocy kolejnej bitwy, batalii toczącej się już od wielu miesięcy o pakiet mobilności, a szczególnie o to, czy regulacje dotyczące pracowników delegowanych powinny obejmować, mają też obejmować sektor transport, czyli polskie firmy transportowe. Pewnie państwo słyszeliście, bo to jest z perspektywy polskiej bardzo ważna kwestia. I powiedziałabym, że kolejna batalia, dlatego że dziś tą sprawą zajmowała się komisja transportu Parlamentu Europejskiego - to jest kolejny etap tej unijnej ścieżki legislacyjnej. Rozwiń »
Pewnie państwo słyszeliście, że to jest też dla Polski ważny do tego, że polskie firmy są ważnym w tym graczem na rynku transportowym w unii Europejskiej, jeżeli nie najważniejszymi też, aby polscy obywatele są stanowią dużą część pracowników delegowanych zaraz przejdziemy do szczegółów tym, ale przedstawię państwu pierwszego gościa Maciej Wroński ze związku pracodawców transport logistyka Polska dziś dobry.

Powiem tylko, że to są bardzo skomplikowane techniczne czasami kwestie prawnicze zdążono omówić wcześniej był czasem diabeł tkwi szczegółach, ale trzeba powiedzieć, że dziś podczas obrad tej komisji transportu parlamentu Europejskiego odrzucili europosłowie jak to ujmuje bardzo duża część mediów najbardziej niekorzystne z perspektywy sektora 3 proc pracodawców właścicieli firm transportowych przepisy inne pomysły przepisów, choć nie odrzuciły wszystkich.

Ale w efekcie im całkiem zadowolony umiarkowanie zadowolony zarówno minister transportu, jaki europosłowie minister infrastruktury w jakiej europosłowie Platformy Obywatelskiej i prawa i sprawiedliwości, bo w tej sprawie panuje niezwykła jednomyślności między opozycją, a rządzącymi w myśl pytanie, jakie pana nastrój jest czy jakie mam uczucia po tej dzisiejszej BM od dzisiejszych pracach komisji transportu 

Po pierwszym dniem ściga się cieszyć myślę, że brak zaznajomienie się z tą materią, która dzisiaj była głosowana powoduje takie optymistyczne nastroje natomiast my cały okres świąteczny no bo sprawozdanie ukazały się przed świętami pojechaliśmy byśmy przestudiowanie OWU szczegółowych rozwiązań i powiem tak w rzeczywiście zostały obronione te kwestie, o których do tej pory było głośno natomiast kwestie takie delegowanie tak lub nie zakaz przebywania w kabinie i konieczność powrotu pojazdu co 4 tygodnie do Polski były dla nas rzeczami bardzo dotkliwymi i to zostało odrzucone natomiast sprawozdanie niemieckiego posła Ismaila z Herthą gra w zabiera rozwiązania, które idą znacznie dalej i przy, których te odrzucone rozwiązania jest przysłowiowa Kaśka z mleczkiem zacznijmy od delegowania dyskutowaliśmy czy transport ma być wyłączony z delegowania czyje pewne operacje mają być wyłączone czy pewna liczba godzin ma być wyłączona, choć większość z pomysłem tym, że byłby od miesięcy, by im kilka miesięcy temu są nowe przepisy dotyczące delegowania pracowników, które ograniczają czas delegowania ma potem zmuszają pracodawców do objęcia pracowników w taką ochroną prawną, jaka obowiązuje w kraju, w którym pracują np. pensja minimalna innego rodzaju regulacje dot urządzeń możemy teraz wrócił w bunkrach czytając pani redaktor to prawidłowo scharakteryzowała w Pogoni natomiast ma również być w tych przepisach natomiast natomiast sprawozdanie przyjęte Meritum, a w ogóle nie ma mowy o delegowaniu stąd być może radość jest natomiast nie zauważono, że jest mowa o stosowaniu przepisów rozporządzenia Rzym 1 Hiszpan to pomóc słuchaczom to rozumie co to oznacza to, że jeżeli kierowca n p . pracuje w firmie, która za, bo jeśli jakiś tam produkty do niemieckich sklepów jedzie aż do Drezna Ano to codziennie wyjeżdża rano z domu ze Zgorzelca z bazy jedzie do tego Drezno wraca po południu zje obiad z rodziną tutaj w Polsce mieszkasz Klima wydatki i t d . i stosowanie ziemia ten pozwoli np. niemieckim służbom sprawdzenie tachografu tachograf ma określać w jakim państwie ile godzin został spędzony w i jej wtedy niemieckie służby co zaraz zaraz, ale on świadczy pracę przede wszystkim w Niemczech, bo liczba godzin w Niemczech jest znacznie większa niż w Polsce, a w związku z tym należy go zatrudnić na podstawie prawa niemieckiego wg przepisów niemieckich odprowadzi je tam ZUS w Niemczech, a generalnie prawo polskie nie ma nic do szynek czy, czyli idziemy znacznie dalej niż te odrzucone przepisy o delegowaniu w tym raporcie, który został przez sąsiada grozi teraz dokładnie taki in w inny inna kwestia podjechaliśmy się powrót co 4 tygodnie pojazdu tam delegacja złożona, gdy pojazd o to chodzi o to, że oto, żeby kierowca nie iść do domu tak tak tak naprawdę był wymóg, że pojazd ma wrócić do domu ani kierowca właśnie to jest śmieszne, że pojawiło się elementy czysto protekcjonistyczne niemające nic wspólnego z ochroną kierowcy pojazd fizycznie ma wrócić, chyba że ochrona pojazdu natomiast to wszystko też już jest nieważny w sprawozdaniu Erdogan powiedziano, że przewoźnik, który ma licencję wspólnotową ma zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika ma przede wszystkim świadczyć usługi we własnym kraju w transporcie krajowym i ewentualnie usługi z tego kraju do innego przewóz, jeżeli chciałby to co dotychczas jest legalne możliwe jak najbardziej zgodne ze swobodą świadczenia usług wykonywać usługi nie, przewożąc towar z Francji do hiszpańskich ani do n p . do Niemiec z nim jest do Danii w tym momencie będzie to niezgodne z prawem i przewoźnik utraci w ogóle licencję wspólnotową, czyli zabiera nam się mniej więcej 35 dotychczasowego rynku po raz zabiera tylko raz za wiele wskazuje zabiera ponieważ, jeżeli będziemy wykonywali te Przewozy no to jest obligo leśnych na kara pieniężna wymierzana jakieś tam delegowania nie delegowania po prostu przestaniemy spełniać warunki, które są niezbędne do uzyskania zezwolenia te zezwolenie zostanie nam cofnięte i teraz pani redaktor na takich przykładach skrajnych przewoźnicy polscy budowali Floty pod obsługę rynku Europejskiego np. wozili daje taki przykład bony z charakterystycznych taki śmigła do tych wszystkich farm wiatrowych jako Przewozy pojazdów nienormatywnych, gdzie ten przewoźnik, który do tej pory na zlecenie firmy robią przerzuty po całej Europie, gdzie on ma to robić do Polski prawda czy z Polski my nie produkujemy tych śmigieł prawda u nas formy nie powstają i po rynku krajowym też nie ma co zrobić on tylko będzie mógł zamknąć po prostu firmy, ale nawet nie sprzeda tych pojazdów i takich przykładów, gdzie np. przewoźnik Sas specjalnie zakupił chłodnie do tego, żeby obsługiwać np. rynek brytyjski woził z Holandii Belgii z Niemiec n p . Fresh tzw. cieczy czy Czech czy żywność na rynek brytyjski wyspecjalizował się ja pomijam w tym momencie hortensje brexitu no to on nie będzie mógł wykonywać tych przewozów o nie znajdzie w rynku w Polsce, żeby wykonywać zamiast tego rynku w własne państwo przy rzeźni będzie mógł, ale rozum, że będzie mógł tylko po to, tempo polscy MBE Group firmy transportowe dostały bunt zdobyły tak dużą część rynku m. in . dlatego że były w stanie taniej to robić m. in . dlatego że, a polscy pracownicy byli opłacani wg tutaj polskich warunków pracy po nich narratorem kolegą jest przedmiotem w tym momencie dyskusji to zostało odrzucone my rozmawiamy o zakresie prawnym wykonywanie takich usług proszę w tym momencie nie mieszać tych 2 pojęć to właśnie Air to wprowadził w swoim sprawozdaniu przepisy, które nie mają nic wspólnego z ochroną socjalną pracowników to są typowo protekcjonistyczne sama wierzy pan po twierdzi, że nawet, jeżeli byście opłacili damskie pensję Polak i będziemy mogli to i tak nie będziemy mogli, bo ja mówię kwestia pensji kwestia innych rozwiązań to wszystko jest do ewentualnego dostosowania się, ale w tym momencie w tym sprawozdaniu, które zostało przyjęte mamy po prostu zakaz wykonywania takich działań żyją właśnie mam tu wypowiedzi ministra infrastruktury Adamczyka w właśnie europosłów zaangażowanych w tę sprawę zarówno z Platformy Obywatelskiej i prawa i sprawiedliwości my nie mówią, że są usatysfakcjonowani, że nie wszystko zostało wygrane tak jakby Polski rząd czy polskie firmy transportowej chciałem, ale że ja stoję tak jestem ekspertem ja zajmuję się przepisami regulacjami prawnymi od dziewięćdziesiątego pierwszego roku, czyli trochę czasu cały czas się uczę proszę zapytać pana dla tych, którzy mają optymizm może mają większą wiedzę i doświadczenie w tych sprawach ode mnie natomiast wydaje mi się, że wniosek jeśli to jest państwo politycy w dziennym ja myślę, że nie przegapili nie tylko przecież polityk nie wejdzie do kamery nie powie przegrałem ja mu przecież za tą porażkę też bym podziękował bowiem, że walczyli walczyli także w tych sprawach, o których ja mówię nie mogę powiedzieć, że nie walczyli tylko może wreszcie nauczmy się ludziom mówić po prostu prawdę Słuchajcie zrobiliśmy wszystko co było możliwe do zrobienia niestety przegraliśmy natomiast znacznie fani się sprzedaje sukcesu sukces sukces papierowy sukces, którego pod hasłem nie jest przesądzona negocjacje będą co dalej między parlamentem walczą jeszcze będzie jeszcze będzie posiedzenie plenarne natomiast marne sobie marnie to dla nich będą konsekwencje dla dla firm no po prostu zamknięcie, bo fizycznie to realna skala i jaka skala to 36  000 firm to 600  000 prac, ale nie wszystkie zostaną z 23 zostaną zamknięte, bo ja tak licznie Przewozy dwustronne stanowią mniej więcej 25 wszystkich przewozów, które wykonywaliśmy w tej chwili będziemy mogli tylko Przewozy dwustronne robić dążymy do tego dr Marek będzie też będzie państwo gościem za kilka minut, a był Maciej Wroński związku pracodawców transportu transport i logistyka Polska państwa gościem Teresy format
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Uwaga, wiosenna promocja! Im dłuższy okres Dostępu Premium wybierzesz, tym większy rabat dostaniesz! 1 miesiąc 10%, 3 miesiące 20%, a 12 miesięcy aż 40% taniej!

KUP TERAZ - 40%

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!