REKLAMA

Jerzy Wołosiuk: Nasz "Proces" to współczesny spektakl mówiący o 30-latku z metropolii

Data emisji:
2019-01-11 19:20
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
13:11 min.
Udostępnij:

W drugiej części gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest Jerzy Wołosiuk dyrektor artystyczny Opery Na Zamku w Szczecinie i kierownik muzyczny opery "Proces". Rozwiń »
To współczesna opera Filipa Glassa, z librettem Christophera Hamptona. Reżyserką spektaklu jest Pia Partum.
Polska prapremiea już 19 stycznia w Operze na Zamku w Szczecinie. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Dobry wieczór, przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska, już 19 stycznia, po 4 latach od światowej prapremiery, pierwszy raz na polskiej scenie, na scenie opery na zamku w Szczecinie wybrzmi "Proces" wybitnego amerykańskiego kompozytora Philipa Glassa z librettem autorstwa Christophera Hamptona, znanego m. in . z Oscara za scenariusz do filmu "Niebezpieczne związki". Z okazji szczecińskiej premiery odwiedził nas dzisiaj w Kulturze osobistej dyrektor muzyczny opery i kierownik muzyczny przedstawienia, Jerzy Wosik, witam serdecznie, witam. Rozwiń »
Opera w Szczecinie po raz kolejny stawia na spektakle współczesnego proces został skomponowany zaledwie 5 lat temu my przez amerykańskiego mistrza minimalizmu lub jak on sam woli mówić o sobie specjalisty od muzyki powtarzalnych struktur tak o sobie mówił Philip Glass, ale to chyba jednak dość odważna propozycja jak na Polski teatr operowy?

Jest to odważna propozycja najczęściej dyrektorzy teatrów sięgają po tytuły sprawdzone w tym Traviata kompozycje Giuseppe Verdiego czy, jaką Pucciniego oddaje to po prostu wymierne korzyści finansowe jest jest łatwiej wypromować łatwiej przyciągnąć widzów my od 4 lat w Operze na zamku nim staram się ten repertuar bardzo rozwijać prowadzi go wielotorowo, czyli oprócz tej klasyki takiej typowej teatralnej klasyki operowej co jakiś czas pokazywać też tytuły, które zaczynały eksplorować takie mniej znane znane obszary często są to były opery kameralne

Tak jak było w przypadku?

Tak jak było w przypadku, gdy dokręcenia śruby chociażby Benjamina Brittena nagraną z nagrodzonego teatralną nagrodą Kiepury za lepszy spektakl roku 2016 

Myśląc o zrealizowaniu Brittena chciałem, żeby był to początek pewnej linii repertuarowej, która będzie mąż nie będzie też się tak tak to będzie pracował pełny zamknięty będzie jej szefował powstała pewna linia linia repertuarowa, która przyciągnie nowego widza w widza, który jest wrażliwy na współczesny teatr trochę myślę o tym jak o teatrze muzycznym, chociaż często tego określenia używa się w stosunku do Miss Italii mąż jest teatr muzyczny ty czegoś takiego określenia teatr muzyczny w stosunku do realizacji, które nie są mu stereotypowej można powiedzieć także nie są trochę to reżyserowane czy realizowane trochę tak koło takim grubym pociągnięciem pędzla często ta ta ty ten teatr wymaga pewnego doprecyzowania i też przy wyborze tytułu, który się dokonuje pewnej precyzji i tego co chcę powiedzieć, jakiego co chcemy widzom pokazać, jakiego widza chcemy przyciągnąć i też ma to za zadanie pokazanie, że teatr operowy wciąż żyje, że może być żywy autentyczny i być może zaczyna zaczniemy w ten sposób kształtować kogoś, kto pójdzie na repertuar żelazny no tak, ale pan widział przyciągnąć nowego widza nowego widza, a czemu nie przekonać do opery współczesnej właśnie tego widza, który wolał do tej pory to bardziej klasyczny repertuar, ale to jak najbardziej to kto to również działa w ten sposób także zakładamy, że widz hetero widz wyrobiony czy powiedzmy jest bardziej gotowy na pewne eksperymenty czy Niemczech wobec las Vegas można rozpatrywać w kategorii eksperymentu, ponieważ ta muzyka jego to kompozytor, z którym stykamy się w jakiś sposób co dzień czy czy w muzyce filmowej muzykę w muzyce filmowej chociażby do 1 z moich ulubionych filmów iluzjonista chociażby, więc na to co kompozytor wymagający jest to kompozytor wymagający natomiast myślę, że ta Opera akurat proces jest troszeczkę inna niż te jego wcześniejszą operę te wcześniejsze, które nie w ogóle nie są znane jest dobrze polskiej publiczności, ponieważ tylko 1 z nich była zrealizowana, a są dobrze znane publiczności na świecie nastał rok życia amerykańskiej tak są dobrze znany publiczności na świecie głośność amerykańskiej co ciekawe Echnatona akurat to była jedyna z tych 3 wielkich oparty na 3 portretów, które były realizowane w Polsce ledwo 2000 roku w Łodzi adres Echnatona Sathya Grahama o Grant Jim i oczyszczają Dybicz to jest taka pewna wielka trójca oparł się Otóż to takie pomnikowa trylogia opery dwudziestego wieku w teatrze wielkim w Łodzi była zagłada domu obszarów presji na kameralną operą na scenie teatru wielkiego opery narodowej też prawie 10 lat temu natomiast myślę, że proces jest pożyczka inną operą przede wszystkim w tamtych z dawniejszych operach bardziej chodziło o rodzaj fresk muzyczny oszukani, jakby nowej drogi dla opery, a co ciekawe po Bobo Bobo tamtych poszukiwania Glass SA po próbach połączenia świata operowego z jego właśnie tym światem tym pacyfizmu tych struktur, które jednak nie było tam ze zbyt dużo libretta tekstu to bardziej rodzaj eksperymentu do mostu trębacz wracał do korzeni jednocześnie język muzyczny jest taki, jaki był, jaki znamy z lasu jak niebem usłyszymy kawałek procesu nagrało tutaj fragment filmu to kojarzy tony żyznej okaleczyć to są zupełnie 2 odrębne światy czy jednak nie czytam świat operowy Philipa Glassa i te kompozycje muzyczne filmowe, które znamy czy one są podobne, ale są bardzo podobne to jest dość często poniżej 8 proc taka metoda postrzegam jego twórczość kompozytorską jako korzystanie z takich pewnych figur geometrycznych tego pewnego rodzaju klocki układać się w innej kolejności te klocki można oczywiście różnie za fakturować można różnie pokolorować, ale jednak określone kształty, z których on korzysta są Bułgarzy jest z wyciągu powtarzalne myślę, że jego jego twórczości muzyczne jak o nie lubi minimalizmu można bardziej odnieść do pop-artu i do chociażby Niemcy będzie biegło Holland do takich przykładów że, że to to są to są te odniesienia często jak słyszę jego muzyka to właśnie on tego typu skojarzenia i co ciekawe znalazła się w takt jest traktowany jako trochę taki kompozytor pop tylko pytanie właśnie czy jest coś, lecz jest to dobrze wcześniej 1 z 1 słowem słucha pan Philip Glass zajął się panu opuszczać Cumberland jego hol ty nie natomiast może nie nałożyli areszt dla chorych w tym tych pism w Ameryce też jestem apetyty widzimy natomiast myślę, że to jest chyba bardziej globalnie głową w głowę w kontekście odniesienia ale, ale takich takich skojarzeń wprost wprost nie mam, ale tak jak mówię na polskich scenach rzadko się z tą twórczością można spotkać w Londynie chociażby w nagrodę najlepszego spektaklu operowego niem 2000, bo to było siedemnastym roku właśnie miał Hans von melasa tych teatrów londyńskich hity, która jest spektakle operowe i jest mnóstwo jednak i realizacja English maszynowo Opera Nova realizacja Echnatona z zebrana grody i ty również to było nominowane do nagród operowało coroczna butów niż twórczość Glassa jednak często przy takich nagrodach pojawiają się tytuły bardziej sprawdzone i jest on jakby elementem to już klasyki operowej, ale to oni w Polsce w wróćmy do samego procesów w Operze na zamku w Szczecinie proces Kafki jest dzisiaj dość często w ogóle podejmowanym tematem ze względu na zniewolenie człowieka wystarczy wspomnieć proces Krystiana Lupy co w tej historii zobaczyła reżyserka pija park, bo to jest tak naprawdę to temat na temacie to motto temacie i można je było wielorako interpretować natomiast my staraliśmy się uniknąć jakiś odniesień politycznych bardziej patrzymy na Józefa AK czy PiS opartą patrzy na Józefa kajaku na trzydziestolatka z naszych obecnych czasów to to jest także to jest dobrze usytuowane pracownik menedżer banku, który ma wszystko, ale w pewnym te 30 urodziny sam dla niego impulsem do tego, żeby zaraz zacząć z spróbować spojrzeć na swoje życie na relacje z ludźmi na sposób w jaki żyję na pewne schematy, które się poddaje czy utrzyma to w ogóle sens ma to jakiś głębszy wymiar, czyli czy nie jest to płytkie plastikowe byle jakie myślę, że ciekawą interpretacją Tea Party jest to, że do końca nie wiemy czy ten proces, który rozgrywa się nie rozgrywa się w głowie samego Józefa KO scenie z księdzem jest mowa o tym, że ten proces jest dobrowolne, jeżeli jest dobrowolne ton dopuszcza w samym w sobie musi dopuścić go do od takiego procesu nie bez czynników zewnętrznych, by się nie zgodził nie nie zostałby tę podano jednak pewna opresyjność systemu czy tego w jaki sposób ktoś nam ogranicza wolność podejrzenie do końca mamy na to wpływ on robi zupełnie świadomie i temu się podaje także nasz proces będzie spektaklem współczesny mówiący o współczesnych trzydziestolatków niekoniecznie w Polsce myślę, że bardziej nawet metropolii typu nowy Jork czy Berlin 3 czy Szczecin czy Szczecin równie dobrze się odczujemy te współczesność również w warstwie scenograficznej wizualny tak warstwie scenograficznej krew mogę zdradzić nieco szczegółów będzie we wnętrzu biurowca we wnętrzu takim loft owym nowoczesne środki, jeżeli chodzi o scenografię o materiały, które są tam użyte dużo wizualizacji i projekcji również filmowych jest autorem scenografii reżyser świateł i projekcji również jest Wojciech Pusz, czyli filmowiec także sporo materiału tego został sklep z kręconego wcześniej i ten materiał nie jest tylko dopełnieniem takiego obrazu man ma trochę głębszy wymiar i jest bardziej nośnikiem dramaturgii w wielu momentach i rumem tak spektaklu myślę, że to będzie tak i teatr, który ma duże w związku z telewizją i to trochę takie spojrzenie, którym myślę, że będzie przemawiało do współczesnego widza do takiego właśnie, który zna Glassa z filmów, a chętnie przyjdzie do teatru zobaczyć jak w ogóle jego muzyka funkcjonuje i w wydanej powieści ta strona jego nie rozczaruje jest mrocznie czy jednak bardziej groteskowe, bo gdzieś słyszałam że, że proces Philipa Glassa to jest trochę tak czarna komedia tak na nas nazywany ścianą komedią jest groźnie jest opresyjny na pewno w wielu momentach, jeżeli chodzi o język muzyczny Thomas widać, kiedy ta czarna komedia zaczyna się pojawiać się w muzyce szczególnie w barwach lasy z takim kompozytorem, że ja przynajmniej jego jego muzykę potrafi się i ułatwień niż w przypadku innych kompozytorów identyfikować w nim barwami może to mało ma związek właśnie z użyciem takich pewnych figur geometrycznych struktur rytmicznych, które przez pewien czas istnieją i gdzie działają w ten sposób na wyobraźnię albo w rodzaju rodzaj transu jednak człowiek zaczyna za ich stać w obrazie zaczyna pracować zaczyna się odnosić do pewnych bar w itp barwy w tych Stanach groteskowych są bardzo jaskrawe w roli Józefa kań niemiecki baryton Christian Oldenburg jakieś Gawkowski cechy akurat w tym soliście pan zobaczył dostrzega myślę, że takie cechy jakich potrzebowała pani reżyser tak się to trochę było także często, konstruując obsady nie patrzę NATO jako dyrygent przede wszystkim, kto ma piękny głos, kto jak zaśpiewa tylko o zawsze proszę reżysera o opisanie mi przynajmniej w kilku zdaniach o tym jak można na postaci z kim ma być ten człowiek, jaki ma mieć charakter jak ma wyglądać to jesteś bardzo istotne we współczesnym teatrze operowym, ale każdy ma swoje wyobrażenie Józefa Kalaty jest taki niesamowity właśnie im zależy też aromat przykład Józef Kała wygiąć jak Fassbender na to, że po prostu nie młody współczesny ładny wygląd ma wyglądać na nas po prostu zdobyć Boga bogatego karierowicza wokal karierowicza, a to, że nacechowane są ale, ale człowieka, któremu nie niewiele brakuje nam o ma wszystko i też takiego solisty staram się szukać, który będzie miał te cechy wizualne, do których się odnosi jednocześnie będzie miał pewne umiejętności już i doświadczenia z operą współczesną, a oficjalną ADO den Burg tak nie ma, ponieważ wykonywały partie solowe i w las skali jest w berlińskiej Staatsoper właśnie we współczesnych operach i tam zobaczyłem w czerwcu zeszłego roku taka ciekawostka, gdzie występował ze złamaną nogą jak się okazuje jest ona chyba nawet podczas i czegoś, czego nie było widać Moretto tak także ten pewien cytat z determinacją jagodowy do występowania na scenie to dowiedzie, że nie przekonała ale, ale była była bardzo ciekawym elementem natomiast jest to dokładnie taki Józef Ka, jakiego potrzebowała reżyser i dokładnie taki, jakiego ja odczuwam jako dyrygent miejmy nadzieję, że z podobną determinacją Christian Oldenburg będzie występował na scenie opery na zamku w Szczecinie w bardzo wewnętrznym procesie o czymś, o czym przed chwilą powiedział nam i opowiedział Jerzy Wołoszyn, który był gościem kultura osobista jeszcze powiedzmy premiera procesu Philipa Glassa w Operze na zamku 19 stycznia kolejne spektakle 20 stycznia, a później pod koniec marca bardzo dziękuję za to spotkanie gościem kultury osobistej był dyrektor artystyczny opery na zamku i kierownik muzyczny przedstawienia Jerzy Wołoszyn bardzo dziękuję za to spotkania dziękuję również Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia ciasne informacji Radia TOK
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Uwaga, wiosenna promocja! Im dłuższy okres Dostępu Premium wybierzesz, tym większy rabat dostaniesz! 1 miesiąc 10%, 3 miesiące 20%, a 12 miesięcy aż 40% taniej!

KUP TERAZ - 40%

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!